Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 20148
2013 Ridge Cabernet Sauvignon Estate


Snygg CS! Eller egentligen består den av 75% CS, 20% merlot, 3% petit verdot, 2% CF.
God frukt med bl.a svarta vinbär, björnbär och blåbär. Fina syror och lite dämpade tanniner. Kommer bli ännu bättre med lite mognadstoner. Men i dagsläget är det ett perfekt grillvin.
Inga kokostoner? Ibland kan det bli lite sololja i unga år har jag märkt.
 

LarsW

Medlem
Chapoutier Hermitage Blanc Chante-Alouette 2005

Blev påmind hur god vit Rhône är efter en fantastisk Chapoutier Ermitage Blanc De L'Orée 1998 på Djuret i början av året, så nu var det dags att prova igen.

I näsan är det samma kolaremmar och mängder av dem. Bränt socker och vanilj. Brynt smör och konserverad persika.
I munnen len frukt, persika och mycket mogna äpplen. Kolaremmarna är kvar! Rötat trä och grädde, tänk Creme Brulee. En krydda, är det lite nejlika måntro? Man får också känslan av att det nästan är sött.
Lite kort eftersmak drar ned betyget. Saknar också lite syra.

Denna var inte riktigt i samma klass som De L'Orée även om den var god på riktigt!
89p

Edit:
Till en lite syrlig gryta med kyckling i vitt vin med oliver och kapris funkade den utmärkt.

thumbnail_20200607_194139.jpg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Chapoutier Hermitage Blanc Chante-Alouette 2005

Blev påmind hur god vit Rhône är efter en fantastisk Chapoutier Ermitage Blanc De L'Orée 1998 på Djuret i början av året, så nu var det dags att prova igen.

I näsan är det samma kolaremmar och mängder av dem. Bränt socker och vanilj. Brynt smör och konserverad persika.
I munnen len frukt, persika och mycket mogna äpplen. Kolaremmarna är kvar! Rötat trä och grädde, tänk Creme Brulee. En krydda, är det lite nejlika måntor? Man får också känslan av att det nästan är sött.
Lite kort eftersmak drar ned betyget. Saknar också lite syra.

Denna var inte riktigt i samma klass som De L'Orée även om den var god på riktigt!
89p

Edit:
Till en lite syrlig gryta med kyckling i vitt vin med oliver och kapris funkade den utmärkt.

Visa bifogad bild 20150
Vad kul att läsa! Speciellt som jag just nu sitter vid köksbordet och är blown away av Chapoutier Le Méal 2017, De L’Orée 2017 och Saint-Joseph Les Granits 2017. Marsanne ❤️ :kyss:. Skall försöka skriva ihop någonting när jag har sansat mig ...
edit: hittade även en Tahbilk Marsanne Museum Release 2011 i skåpet som var lite kul att ha med i flighten som jämförelse:)
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Vad kul att läsa! Speciellt som jag just nu sitter vid köksbordet och är blown away av Chapoutier Le Méal 2017, De L’Orée 2017 och Saint-Joseph Les Granits 2017. Marsanne ❤️ :kyss:. Skall försöka skriva ihop någonting när jag har sansat mig ...
Vi hörs om en vecka gissar jag. :)
 

IsKr

Medlem
Mészáros Pál kékfrankos szekzárd 2015

Dag 1: i doften hittar jag lite syrliga körsbär, blandade bär(skogsbär typ), lite örter. I munnen så tillkommer också en kryddighet och en trevlig syra som balanserar upp det hela. Lite störande beska till en början som försvinner ganska fort efter en liten tid i glaset. Trevliga tanniner. Dag 2 så är vinet lite mjukare i sin framtoning.
 

Attachments

  • 20200607_220812.jpg
    20200607_220812.jpg
    36,6 KB · Visningar: 158
I helgen var det efter ett långt uppehåll återigen dags för provning (BYOB) och middag. Vi var 8 tappra och friska krigare runt bordet, från forumet fanns jag själv, @Vinocognito samt @Mina Vinare representerade.

Flight 1 - Mousserande
Mouserande.jpg

Mailly BDN, bas -14
.
Serverades som aperitif, en trevlig start på kvällen. Äpplig (röda), marmelad och godis. Rund och fin i munnen men inte så värt komplex. 87P

Pol Roger 2004.
Här börjar lite mer mognadstoner titta fram i doften. Bokna äpplen, svamp, vanilj och wienerbröd. Hög fin syra i munnen och här känns vinet yngre än i doften. 91P

Guy Michel Saveurs d’Automne 1988.
Ännu mer mognad! Konserverad frukt, russin och mandelmassa. Koncentrerad och köttig i munnen utan att bli svulstig. Utmärkt matvin. 92P

Flight 2 - Vita
Vit.jpg

Seguinot-Bordet PC Fourchaume 2018

*Censur* (månadens vin)

Domaine des Aubuisieres Vovray Sec Le Marigny 2018.
Mkt gula toner, främst i form av päron. Efter en tid stora lass mynta och spearmint. Bra syra men känns lite ung och oförlöst. 87P

Tahbilk Museum Marsanne 2012.
Mkt trevlig och inbjudande doft av rök, popkorn, asfalt, skaldjur och fläsksvål. Konstig kombo, jag vet, men det funkar! I munnen får jag en varm munkänsla men här finns ändå en helt ok syra. Viss beska i finishen men inte som stör nämnvärt. 91P

Flight 3 - Lätta röda
Röd 1.jpg

Geantet-Pansiot Gevrey Chambertin V.V 2005.

Djup härlig doft av mogna jordgubbar, granskog, multna löv och kött. Bra syra och koncentration. Saknar lite elegans, möjligt det kommer med vidare lagring. Snälla finkorniga tanniner. 91P

Anne Gros Clos Vougeot Le Grand Maupertui 2010.
Wow, makalöst djup härlig doft! Körsbär, nypon, tallbarr, jord och grillat kött. Bra syra och enorm koncentration. Bra bett och en härlig sälta i den långa finishen. Trots att det är ungt dricks det redan mkt bra och har såklart många decennier framför sig. 94P(++)

Mario Marengo Barolo Bricco delle Viole 2013.
Ung röd frukt i doften, banan, viol, lavendel och lakrits. För mig är den fortfarande lite stökig i munnen, den har passerat stadiet med den unga härliga frukten men ännu inte kommit in i mognadsfasen. Bra syra och rejält med tanniner. 90P(+)

Flight 4 - Tunga röda
Röd 2.jpg

Bosquet des Papes CDP Chante le Merle 2005.

Mkt mognadstoner i denna. Blåbär, jord, skog, kaffe och mosade jordgubbar. Inte 100 harmonisk i munnen, bättre i doft. Dock helt klart ett bra vin. 91P

Beaurenard Boisrenard CDP 2016.
Mörkröd ung frukt, vanilj och apelsin. I munnen oerhört koncentrerat men sitter ändå ihop mycket, mycket bra, vilket jag annars ibland kan sakna hos unga sydrhonare. Ett jättebra vin såväl idag som om 15 år. 92P(++)

Catena Zapata Nicolas 2013.
Här är det svarta vinbär i kubik! Typisk NV Cab. Skrev inte så mycket men gillade det! 92P

Clos Figueras 2010.
Mkt speciell och svårbeskrivlig doft. Jag har skrivit blåbär, plommon och kaffe men det förtäljer inte hela sanningen. Hade svårt att sätta ord på denna. Maffigt i munnen men inte helt i balans. Aningen eldig. 91P

Flight 5 - TUNGA(!!!) röda

Röd 3.jpg

Chateau Leoville Poyferre 2010.
Djup fin doft av kaffe, tobak, grillat kött, cederträ, cassis. I munnen, wow, ett monster! Tjockt och maffigt men ändå polerat och snyggt. Naturligtvis väldigt ungt och oförlöst men man märker att detta är ett stort vin. 95P

Caymus Cab S 40th Anniversary 2012.
Härlig doft av blåbär, svarta vinbär, viol lakrits och choklad. I munnen inte som jag väntat mig, ingen käftsmäll utan detta är mjukt, runt och polerat. Bra vin i en bra fas. 94P

Auguste Clape Cornas 2010.
Förförisk doft av mörk choklad, svarta oliver, olivspad, bacon, fikon och diverse kryddor. I munnen är där dock någonting jag har svårt för. Någon oren smak av rått kött i finishen? Kan vara en högst personlig preferens men jag har lite svårt för det. Ingen tvekan om att det är ett stort vin dock och poängen kan säkert tyvärr vara influerad av tycke och smak snarare än kvalité. 91P

Saint Prefert CDP Collection Charles Giraud 2010.
Wow, nu snackar vi! Precis som övriga viner i denna flight är doften fantastisk. Svarta bär, rökt kött, viol och mjölkchoklad. Fantastiskt i munnen, tjock och maffigt men ändå så mjukt och balanserat. Ungt men redan mkt bra och potential för ett par pinnhål till med vidare lagring. LÅNG finish. Saint Prefert fortsätter att tillhöra favoritproducenterna i södra Rhone. 95(++)

En mycket trevlig kväll med många bra viner!
 
Last edited:

Mina Vinare

Medlem
I helgen var det efter ett långt uppehåll återigen dags för provning (BYOB) och middag. Vi var 8 tappra och friska krigare runt bordet, från forumet fanns jag själv, @Vinocognito samt @Mina Vinare representerade.

Flight 1 - Mousserande
Visa bifogad bild 20159
Mailly BDN, bas -14
.
Serverades som aperitif, en trevlig start på kvällen. Äpplig (röda), marmelad och godis. Rund och fin i munnen men inte så värt komplex. 87P

Pol Roger 2004.
Här börjar lite mer mognadstoner titta fram i doften. Bokna äpplen, svamp, vanilj och wienerbröd. Hög fin syra i munnen och här känns vinet yngre än i doften. 91P

Guy Michel Saveurs d’Automne 1988.
Ännu mer mognad! Konserverad frukt, russin och mandelmassa. Koncentrerad och köttig i munnen utan att bli svulstig. Utmärkt matvin. 92P

Flight 2 - Vita
Visa bifogad bild 20160
Seguinot-Bordet PC Fourchaume 2018

*Censur* (månadens vin)

Domaine des Aubuisieres Vovray Sec Le Marigny 2018.
Mkt gula toner, främst i form av päron. Efter en tid stora lass mynta och spearmint. Bra syra men känns lite ung och oförlöst. 87P

Tahbilk Museum Marsanne 2012.
Mkt trevlig och inbjudande doft av rök, popkorn, asfalt, skaldjur och fläsksvål. Konstig kombo, jag vet, men det funkar! I munnen får jag en varm munkänsla men här finns ändå en helt ok syra. Viss beska i finishen men inte som stör nämnvärt. 91P

Flight 3 - Lätta röda
Visa bifogad bild 20161
Geantet-Pansiot Gevrey Chambertin V.V 2005.

Djup härlig doft av mogna jordgubbar, granskog, multna löv och kött. Bra syra och koncentration. Saknar lite elegans, möjligt det kommer med vidare lagring. Snälla finkorniga tanniner. 91P

Anne Gros Clos Vougeot Le Grand Maupertui 2010.
Wow, makalöst djup härlig doft! Körsbär, nypon, tallbarr, jord och grillat kött. Bra syra och enorm koncentration. Bra bett och en härlig sälta i den långa finishen. Trots att det är ungt dricks det redan mkt bra och har såklart många decennier framför sig. 94P(++)

Mario Marengo Barolo Bricco delle Viole 2013.
Ung röd frukt i doften, banan, viol, lavendel och lakrits. För mig är den fortfarande lite stökig i munnen, den har passerat stadiet med den unga härliga frukten men ännu inte kommit in i mognadsfasen. Bra syra och rejält med tanniner. 90P(+)

Flight 4 - Tunga röda
Visa bifogad bild 20162
Bosquet des Papes CDP Chante le Merle 2005.

Mkt mognadstoner i denna. Blåbär, jord, skog, kaffe och mosade jordgubbar. Inte 100 harmonisk i munnen, bättre i doft. Dock helt klart ett bra vin. 91P

Beaurenard Boisrenard CDP 2016.
Mörkröd ung frukt, vanilj och apelsin. I munnen oerhört koncentrerat men sitter ändå ihop mycket, mycket bra, vilket jag annars ibland kan sakna hos unga sydrhonare. Ett jättebra vin såväl idag som om 15 år. 92P(++)

Catena Zapata Nicolas 2013.
Här är det svarta vinbär i kubik! Typisk NV Cab. Skrev inte så mycket men gillade det! 92P

Clos Figueras 2010.
Mkt speciell och svårbeskrivlig doft. Jag har skrivit blåbär, plommon och kaffe men det förtäljer inte hela sanningen. Hade svårt att sätta ord på denna. Maffigt i munnen men inte helt i balans. Aningen eldig. 91P

Flight 5 - TUNGA(!!!) röda

Visa bifogad bild 20164
Chateau Leoville Poyferre 2010.
Djup fin doft av kaffe, tobak, grillat kött, cederträ, cassis. I munnen, wow, ett monster! Tjockt och maffigt men ändå polerat och snyggt. Naturligtvis väldigt ungt och oförlöst men man märker att detta är ett stort vin. 95P

Caymus Cab S 40th Anniversary 2012.
Härlig doft av blåbär, svarta vinbär, viol lakrits och choklad. I munnen inte som jag väntat mig, ingen käftsmäll utan detta är mjukt, runt och polerat. Bra vin i en bra fas. 94P

Auguste Clape Cornas 2010.
Förförisk doft av mörk choklad, svarta oliver, olivspad, bacon, fikon och diverse kryddor. I munnen är där dock någonting jag har svårt för. Någon oren smak av rått kött i finishen? Kan vara en högst personlig preferens men jag har lite svårt för det. Ingen tvekan om att det är ett stort vin dock och poängen kan säkert tyvärr vara influerad av tycke och smak snarare än kvalité. 91P

Saint Prefert CDP Collection Charles Giraud 2010.
Wow, nu snackar vi! Precis som övriga viner i denna flight är doften fantastisk. Svarta bär, rökt kött, viol och mjölkchoklad. Fantastiskt i munnen, tjock och maffigt men ändå så mjukt och balanserat. Ungt men redan mkt bra och potential för ett par pinnhål till med vidare lagring. LÅNG finish. Saint Prefert fortsätter att tillhöra favoritproducenterna i södra Rhone. 95(++)

En mycket trevlig kväll med många bra viner!


Fina noter David och som vanligt en riktigt kul kväll. Du har dock glömt en hundrapoängare – Vincognitos galet goda salviaaioli (eller aioli med salvia…). En framtida klassiker och satt helt suveränt till kalvfilén med rödvinsskyn. Bäst på hela kvällen.

Håller annars med dig i stort men har några avvikande intryck:

Flight 1 – så tycker jag Pol Roger var klart bäst. Kändes perfekt i mognad och drickbarhet nu men kan säker klara många år till. Det här dricker jag gärna alla kvällar i veckan (95p). Saveurs d’Automne tycker jag också var bra men hade ett oxiderat inslag samt sherrytoner som gjorde att den kändes mindre ren och lite burdus. Tror som du skriver, att den hade varit spännande till mat och troligen ännu bättre då – väldigt kraftfull champagne (92p).

Flight 2 – här blev det väl tyvärr inget riktigt lyft och vinerna kom lite i skymundan av champagnerna och de röda. Chablin okej men väldigt ung (89p), likaså Vovrayn (90p) som var extremt mineraldriven och örtig utan det lite rundare uttryck man ofta hittar härifrån. Den kändes inte ens nära en Chenin Blanc i min värld även om du klockrent satte den! Tahbilken lovade massor i doften men sen hängde det inte ihop i smaken (92p). Märklig kombination som blir lite ”rörig” men absolut ett prisvärt och gott vin - och ett vin att ha med i blindprovningar som en riktig joker. Som en mix av riktigt mogen Alsace-Riesling och Bourgogne.

Flight 3 – så tyckte jag Geantet-Pansiot var obalanserad och en aning trött. Kändes brådmogen och klumpig men tog sig efterhand – dock ingen favorit (88p). Anne Gros Clos Vougeot var fin och ett av de bättre vinerna under hela kvällen men utvecklas nog ännu mer de kommande 5-10 åren (94p). Fantastisk doft! Marengo ”Bricco delle Viole” gillade jag väldigt mycket. Tyckte den kändes redo även om det är mycket syra och tanniner. Fann en balans och typisitet som tilltalade (95p). Klassiskt.

Flight 4 – Bosquet des Papes hade det där typiska 2005 över sig som jag inte riktigt uppskattar. Moget utan områdets och druvans generositet. Trots det gott (93p). Beaurenard ”Cuvée Boisrenard” var det länge sedan jag provade. En producent och ett vin som aldrig letat sig in i min källare. Gillade den mycket. Min generella bild är att det är ett vin som avviker något från områdets norm och blir mer kraftfullt men elegant och med mer drag av klassisk Bordeaux än syd Rhône (94p). Möjligen lite knuten nu och kommer att växa med 3-5 år mer i mognad. Catena tyckte jag var riktigt bra. Gillar renheten och balansen i vinet. Massor med Bordeaux-vibbar men också generositeten av nya världen frukt (96p). Bäst i flighten. Clos Figueras håller jag helt med dig om den svårbeskrivliga doften. Smaken tycker jag annars var bra men kanske att helheten tappade lite på doften. Ändå ett vin jag gillade (93p).

Flight 5 - Leoville Poyferre var klockren Bordeaux när det imponerar som mest. Ren, balanserad, kraftfull och komplex. Långt liv framför sig men ändå drickbart nu. Håller helt med om att det är ett stort vin (96p). Sedan blev det klurigt för mig med Caymus. Initialt tyckte jag detta var det mest spännande vinet. Ett vin som innehöll allt. Nästan för mycket av allt. Håller med om att smaken var ren och balanserad även om mycket frukt. Doften var närmast knockout (96p). Var högre och nosade ett tag. Provade detta som ungt och då kändes det som en sylt och fruktbomb utan någon som helst känsla av utvecklingspotential (så fel man kan ha). Avstod vidare inköp vilket jag ångrar idag. Prislappen var då mer än rimlig – nästan ett fynd. Auguste Clape Cornas var det vin jag rankade högst (97p). Doften var makalös och rikheten i smaken höll ihop det hela. Kan hålla med om att det är en ganska personlig smak och förstår om den inte går hem hos alla. Kanske kommer den råa smaken du känner från fortsatt markerade tanniner som jag inte är lika känslig mot. Har följt detta som ungt under minst sju/åtta år och först nu tycker jag det är njutbart. Tidigare har det varit ett tanninmonster utan dess like med en hårdhet som inte alls varit kul. Lång framtid i källaren men syran kommer nog att bli mer markerad ju längre tiden går. Charles Giraud har jag också följt i många år och här tycker jag tyvärr att utvecklingen stannat upp och närmast konserverats. Tycker det draget finns i många 2010or precis som i 2005orna. Det lossnar inte riktigt. Visst är det kraftfullt och mycket av allt men ändå känns det som om det kunde hänt ännu lite mer (96p). Det kan ju låta lite märkligt med negativitet kring ett 96 poängsvin men när man känner att det bara saknas det där lilla extra för ytterligare en större upplevelse så blir det lätt lite gnälligt.

Sedan är det här med poäng oerhört svårt att jämföra och förhålla sig till mellan olika provare. Att det skiljer i poäng för samma vin mellan olika personer får man nog leva med. Man har sina preferenser och ibland tar spontana godhetsintryck över de mer logiska kvalitetsintrycken och vise versa. Viktigast är väl att man själv håller sin linje/kalibrering så framgår det nog ganska tydligt vad man gillar mer och vad man gillar mindre som individ.

Härligt gäng att prova med och vi måste snart göra om det!
 

Daniel A

Administratör
I lördags drog undertecknad, @MartinE och @Skaggs hem till @Trydebull för en födelsedags-överrasknings-BYOB. En flaska champagne, en flaska rött per person.

Flight 1 - champagne
DSC_1813.JPG


#1 2008 Vouette & Sorbée, Extrait
Inlagd citron, nötter, citron, salt eller salta mandlar, lite odlarbanan, något jordigt och blommigt i samspel. Mycket expressiv och komplex doft. I munnen är det mycket kraftig syra, balanserat av kraftig smak. Stramt och torrt. Mycket citrus, gula och gröna äpplen och en del av det jordigt blommiga från doften återkommer i smaken. Utvecklad doft men något oförlöst i smaken. Fantastisk skumpa och spelar fint på min fiol. Galen potential. 93++p.
Hade inga vettiga gissningar annat än solid odlare.

#2 2005 Jacquesson, Corne Bautray
Smör, gula äpplen, krita/kalk, colasås och/eller gräddkola, något lätt jordigt (andra sade rödbeta), lätta röda bär (mest hallon). Expressiv och insmickrande doft - väldigt ren. Smakar gräddkola, gröna och gula äpplen, svag ton av kex. Allt ligger där det ska. Hög syra. Definitivt åt det strama, eleganta hållet. 92p.
Mitt vin.

#3 1989 Charles Heidsieck, Millésime Le Collection Crayéres
Något skum initialt. Gummi (@MartinE bjuder på den fantastiska noten “insidan av en uppblåst ballong”. Dagen/kvällen var ung; det här lovade gott!), krut, tvål/parfym, nougat, fantastisk doft av gräddad citronpaj. Utvecklad och komplex doft. Smaken är väldigt kraftig, och med luft växer de utvecklade tonerna fram: en hel del choklad, nougat, lättalätta nötter. En del citrus (citronpajen går igen). Extremt välbalanserat. RIKTIGT BRA GREJER. 94p.
Gissade på hus, prestige och 1998. Det var rätt, gällande degorgeringen! Galet att det här är en 1989a som fått 22 år på korken. Fantastiskt!

#4 1983 Perrier Jouet, Belle Epoque
Brunt. Galet förförisk doft av kexchoklad (en av mina favoritnoter, enbart funnen på riktigt mogen champagne mig veterligen), burkchampinjon i mängder, hasselnötter, choklad, bokna äpplen, jord och ett litet släng av kartong (som inte är helt positivt). I munnen är det tyvärr bara spår av bubblor (och nu är jag generös), så flaskan är inte helt korrekt. Men den håller ihop fint för det, där mycket av dofterna går igen i smakerna, med hasselnötter och champinjoner i spetsen. Bra syra. 91p.
Ingen vettig gissning.

Flight 2 - rött
DSC_1812.JPG


#5 2015 Frank Cornelissen, Magma
Väldigt speciellt från start. Sura körsbär, svartpeppar, aska/utbränd vedeld, anis, och så bjuder jag på den fantastiska noten: det goda i cigarettfimpen. I munnen blir det mer kryddigt (svartpeppar och annat), lite körsbär, sura röda bär och blodgrape. Det är ganska syradrivet, tanninerna kommer i avslutet. Balanserat, lent och snyggt. Mycket udda och unikt. 93+p.
Gissade på Scilien, och sen Frank Cornelissen. :)

#6 2013 Espectacle
Jord, ljusa röda bär, mörka bär, läder, ett släng bensin?! (är det en riesling?!), oljefat (från truckverkstaden), jordig rödbeta, en liten rå köttbit, blåbär och körsbär. I munnen är det riktigt balanserat, syra och tanniner lirar perfekt med en bärig, lädrig och en smått rökig smak. Med tid smakar vinet väldigt mycket blåbär (“mer blåbär än Vasaloppet!”). Mycket bra fas - perfekt i kurvan mellan begynnande utveckling och bibehållen frukt. 93p.
Mitt vin.

#7 2013 Alto Moncayo, Aquilon
Wow, extremt expressiv doft. Vi pratar knytnäve upp ur glaset, alternativt full frontal nudity. Uppsjö av mörka bär, vanilj, lätt kryddigt. Det doftar “tungt”. I munnen är det “powwah!” - mycket kompakt och kraftigt med mycket av allt. Det är mycket mörk frukt, vanilj och lätt kryddigt. Håller ihop mycket väl, även om det är syran som är mest framträdande. Tanninerna tämligen lena. 94p.
Också mitt vin. Jag var den dryge som tog med två röda, som någon form av pedagogisk poäng. Samma årgång, samma druva (garnacha), samma land, samma mycke. Båda producenterna har som ambition att visa vad garnacha kan gå för, och det är intressant hur olika uttryck det blir. Efter sju år är båda dessa i väldigt bra drickfas.

#8 2015 Lillian, Syrah
Om förra vinet var ett knytnävslag så är det här en långsam strypning. Ser ut som bläck, och det avger en megakompakt doft av mörka tunga bär och frukter, mjölkchoklad och en lätt kryddighet. I ord ter det sig väldigt likt förra vinet, men så är det inte riktigt i verkligheten; min bristande förmåga att förmedla doft- och smakupplevelser i text kan inte göra skillnaden mellan dessa viner rättvisa. I munnen är det fortsatt megakompakt, med mörka bär, blandade kryddor och ett litet uns vanilj. Alla reglage är uppskruvade, men det ger ett runt och balanserat intryck. Väldigt bra nu, men har också tydligt framtiden, tja, framför sig. 94+p.
Gissade på USA och syrah. :)

#9 2016 Sassicaia
Prickig korv, allt på charkbrickan (inkl. själva brickan), brustablett (inte min not, men träffande), “snabbt gummi” (blåser bort), asfalt, väldigt väldigt lätt stalliga toner, lakrits. Över allt det här ligger ett täcke av röda bär, mer syrliga än mörka. Här finns även den för mig distinkta “italienska parfymen” som jag inte riktigt kan beskriva mer utförligt än så. I munnen är det mer av samma, men charkbrickan är frånvarande. De röda bären har tydligare blivit körsbär, söta som sura, och lite lingon. Känner en viss begynnande mognad (ha!), delvis tack vare att det är så komplext. Tanninerna biter ifrån ordentligt, syran är hög. Det finns absolut balans, men det är ändå lite väl ungt. Makalös potential. 94++p.
Här blev det fjäder i hatten, kände väl igen det och gissade på Sassicaia! Min vana trogen när det kommer till bdx-blends så var jag helt ute och cyklade gällande ålder (till mitt försvar var jag inte ensam om att tro att den hade några år på nacken). Jag gissade att den hade cirka 15 år på rygg. :( Har haft 20 års fel på faktiska Bordeauxer, så supertoscanarna är väl lite lättare då när jag bara är ute och cyklar med 10 år...

Jävlar vilka viner! Någonstans i allt detta serverades också en smaskig lunch, riktigt schysst tupp till middag, och en fantastiskt tre-delad efterrätt.

(Det dracks även lite bubblig solaris (2015 Pegasus), som var trevligt och förvånansvärt bra, månadens vin. Och efter maten blev det ratafia från Egly-Ouriet som var riktigt trevlig och en halvsöt solaris (Flädie Late Harvest?). Tyvärr lämnar mina noter för mycket att önska för att jag ska kunna skriva något vettigt om dem).
 

Skaggs

Medlem
Underbart beskrivet, känns som man var där! :)
Jag håller med om det mesta, men är nog lite hårdare mot mina två viner än vad du är.

I lördags drog undertecknad, @MartinE och @Skaggs hem till @Trydebull för en födelsedags-överrasknings-BYOB. En flaska champagne, en flaska rött per person.

Flight 1 - champagne
Visa bifogad bild 20171

#1 2008 Vouette & Sorbée, Extrait
Inlagd citron, nötter, citron, salt eller salta mandlar, lite odlarbanan, något jordigt och blommigt i samspel. Mycket expressiv och komplex doft. I munnen är det mycket kraftig syra, balanserat av kraftig smak. Stramt och torrt. Mycket citrus, gula och gröna äpplen och en del av det jordigt blommiga från doften återkommer i smaken. Utvecklad doft men något oförlöst i smaken. Fantastisk skumpa och spelar fint på min fiol. Galen potential. 93++p.
Hade inga vettiga gissningar annat än solid odlare.

#2 2005 Jacquesson, Corne Bautray
Smör, gula äpplen, krita/kalk, colasås och/eller gräddkola, något lätt jordigt (andra sade rödbeta), lätta röda bär (mest hallon). Expressiv och insmickrande doft - väldigt ren. Smakar gräddkola, gröna och gula äpplen, svag ton av kex. Allt ligger där det ska. Hög syra. Definitivt åt det strama, eleganta hållet. 92p.
Mitt vin.

#3 1989 Charles Heidsieck, Millésime Le Collection Crayéres
Något skum initialt. Gummi (@MartinE bjuder på den fantastiska noten “insidan av en uppblåst ballong”. Dagen/kvällen var ung; det här lovade gott!), krut, tvål/parfym, nougat, fantastisk doft av gräddad citronpaj. Utvecklad och komplex doft. Smaken är väldigt kraftig, och med luft växer de utvecklade tonerna fram: en hel del choklad, nougat, lättalätta nötter. En del citrus (citronpajen går igen). Extremt välbalanserat. RIKTIGT BRA GREJER. 94p.
Gissade på hus, prestige och 1998. Det var rätt, gällande degorgeringen! Galet att det här är en 1989a som fått 22 år på korken. Fantastiskt!

#4 1983 Perrier Jouet, Belle Epoque
Brunt. Galet förförisk doft av kexchoklad (en av mina favoritnoter, enbart funnen på riktigt mogen champagne mig veterligen), burkchampinjon i mängder, hasselnötter, choklad, bokna äpplen, jord och ett litet släng av kartong (som inte är helt positivt). I munnen är det tyvärr bara spår av bubblor (och nu är jag generös), så flaskan är inte helt korrekt. Men den håller ihop fint för det, där mycket av dofterna går igen i smakerna, med hasselnötter och champinjoner i spetsen. Bra syra. 91p.
Ingen vettig gissning.

Flight 2 - rött
Visa bifogad bild 20170

#5 2015 Frank Cornelissen, Magma
Väldigt speciellt från start. Sura körsbär, svartpeppar, aska/utbränd vedeld, anis, och så bjuder jag på den fantastiska noten: det goda i cigarettfimpen. I munnen blir det mer kryddigt (svartpeppar och annat), lite körsbär, sura röda bär och blodgrape. Det är ganska syradrivet, tanninerna kommer i avslutet. Balanserat, lent och snyggt. Mycket udda och unikt. 93+p.
Gissade på Scilien, och sen Frank Cornelissen. :)

#6 2013 Espectacle
Jord, ljusa röda bär, mörka bär, läder, ett släng bensin?! (är det en riesling?!), oljefat (från truckverkstaden), jordig rödbeta, en liten rå köttbit, blåbär och körsbär. I munnen är det riktigt balanserat, syra och tanniner lirar perfekt med en bärig, lädrig och en smått rökig smak. Med tid smakar vinet väldigt mycket blåbär (“mer blåbär än Vasaloppet!”). Mycket bra fas - perfekt i kurvan mellan begynnande utveckling och bibehållen frukt. 93p.
Mitt vin.

#7 2013 Alto Moncayo, Aquilon
Wow, extremt expressiv doft. Vi pratar knytnäve upp ur glaset, alternativt full frontal nudity. Uppsjö av mörka bär, vanilj, lätt kryddigt. Det doftar “tungt”. I munnen är det “powwah!” - mycket kompakt och kraftigt med mycket av allt. Det är mycket mörk frukt, vanilj och lätt kryddigt. Håller ihop mycket väl, även om det är syran som är mest framträdande. Tanninerna tämligen lena. 94p.
Också mitt vin. Jag var den dryge som tog med två röda, som någon form av pedagogisk poäng. Samma årgång, samma druva (garnacha), samma land, samma mycke. Båda producenterna har som ambition att visa vad garnacha kan gå för, och det är intressant hur olika uttryck det blir. Efter sju år är båda dessa i väldigt bra drickfas.

#8 2015 Lillian, Syrah
Om förra vinet var ett knytnävslag så är det här en långsam strypning. Ser ut som bläck, och det avger en megakompakt doft av mörka tunga bär och frukter, mjölkchoklad och en lätt kryddighet. I ord ter det sig väldigt likt förra vinet, men så är det inte riktigt i verkligheten; min bristande förmåga att förmedla doft- och smakupplevelser i text kan inte göra skillnaden mellan dessa viner rättvisa. I munnen är det fortsatt megakompakt, med mörka bär, blandade kryddor och ett litet uns vanilj. Alla reglage är uppskruvade, men det ger ett runt och balanserat intryck. Väldigt bra nu, men har också tydligt framtiden, tja, framför sig. 94+p.
Gissade på USA och syrah. :)

#9 2016 Sassicaia
Prickig korv, allt på charkbrickan (inkl. själva brickan), brustablett (inte min not, men träffande), “snabbt gummi” (blåser bort), asfalt, väldigt väldigt lätt stalliga toner, lakrits. Över allt det här ligger ett täcke av röda bär, mer syrliga än mörka. Här finns även den för mig distinkta “italienska parfymen” som jag inte riktigt kan beskriva mer utförligt än så. I munnen är det mer av samma, men charkbrickan är frånvarande. De röda bären har tydligare blivit körsbär, söta som sura, och lite lingon. Känner en viss begynnande mognad (ha!), delvis tack vare att det är så komplext. Tanninerna biter ifrån ordentligt, syran är hög. Det finns absolut balans, men det är ändå lite väl ungt. Makalös potential. 94++p.
Här blev det fjäder i hatten, kände väl igen det och gissade på Sassicaia! Min vana trogen när det kommer till bdx-blends så var jag helt ute och cyklade gällande ålder (till mitt försvar var jag inte ensam om att tro att den hade några år på nacken). Jag gissade att den hade cirka 15 år på rygg. :( Har haft 20 års fel på faktiska Bordeauxer, så supertoscanarna är väl lite lättare då när jag bara är ute och cyklar med 10 år...

Jävlar vilka viner! Någonstans i allt detta serverades också en smaskig lunch, riktigt schysst tupp till middag, och en fantastiskt tre-delad efterrätt.

(Det dracks även lite bubblig solaris (2015 Pegasus), som var trevligt och förvånansvärt bra, månadens vin. Och efter maten blev det ratafia från Egly-Ouriet som var riktigt trevlig och en halvsöt solaris (Flädie Late Harvest?). Tyvärr lämnar mina noter för mycket att önska för att jag ska kunna skriva något vettigt om dem).
 

LeChat

Medlem
E66848E6-CBE7-406E-BBC0-DE17A89655B9.jpeg

2017 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard


Om man inte vill, eller måste ha den Volnaylika stilen, lätt och elegant, utan kan tänka sig eller föredra en kraftigare PN med lite tryck och koncentration, då är kvällens vin en vinnare. Jag var rädd att jag skulle uppleva den som alltför ung men icke. Bra balans, fina syror och rikligt komplex. Riktigt gott vin som jag av någon anledning inte druckit på länge. Måste nog åtgärdas.

Drack Calerans instegsvin förra veckan där jag även nämnde Marimar. Och minnet av Marimar stämmer bra med hur jag upplever den nu. Gillar man smakkomplexiteten hos grenache så bör man gilla detta uttryck av PN.
Att Marimar är 150:- dyrare än Caleran känns fullt rimligt för det är ett bättre och intressantare vin tycker jag.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nu har jag testat den sista varianten av Phase 2. Oj vad jag gillar detta! Att det inte kostar skjortan gör ju ingenting heller. 4 viner testade. Alla olika men ändå inte. Vinmakningen går igen och genomsyrar alla vinerna. Jag började med denna för ett halvår sedan:
https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-799#post-151225
Den extrema skitigheten har blåst bort sen dess och möjligen led den flaskan av "bottle chock" efter transporten. Jag var nog lite för snabb?
Reduktiva eller Brett? Jag vet inte. Min killgissning är reduktion men med ett inslag av Brett. Skiter :) i vilket. Gott som attan är det i alla fall. Alla som gillar denna typ av vin måste testa detta. Samtliga viner finns kvar i Fanwines lagershop. Kan vi inte få en svensk fanclub till detta lär vi inte få fler årgångar. Synd. Länk till deras hemsida: https://www.phase2.vin
Kan nog hålla med om att det är mycket "konst" med deras viner. Jag tror inte på överdrivet lång lagring för dessa heller vilket också passar mig :) Sommarviner av rang!
Samtliga dessa viner börjar skitigt och det finns med som en överton tills flaskan tar slut ( i mitt fall ganska fort). I mitten kan det vara lite tunt men det uppvägs av en lååååång eftersmak och bra frukt. Bra balans i de flesta. Bra syra, sandiga tanniner och en helt underbar oro-nasal arom:eek:. Kanske (definitivt) inte för alla men ni som gillar bl a Leon Barral och 7 Fuentes har något att hämta här! Personligen har jag inget emot viner som frugan ratar för då det blir mer över till mig (viss ironi men ändå :rolleyes:)
Mina betyg på dessa:
1) 2018 XTRMNTR (80% Mourvedre, 10% Grenache, 10% Carignan) Helt fantastisk! 92+p
2) 2018 Beau Oui Comme Bowie (80% Syrah, 10% Grenache, 10% Carignan) Satte krokben för mina smaklökar! 90+p
3) 2018 1+1=3 ( 45% Syrah, 45% Grenache, 10% Carignan) Lååååång! 90p
4) 2018 Ile dans le ciel (80% Grenache, 20% Carignan) Bara aningen lite blekare än övriga. 89+p
2863ACAF-A3D7-47F7-A4AF-BBA22736F7B0 2.JPG
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2011 San Fereolo Austri Langhe
I Gabriel StandArt; eftersom det är italienskt; bittermandel och körsbärskärnor, efter ett litet tag även pinjekärnor och diskreta slånbär, tycker jag får lite sniff av ny plastpåse och aning blåbärspaj. Inte lika tydligt mogen doft som i vanliga San Fereolo ("den blå-gula"). I munnen ganska direkt eldigt, lite spetsigt, barbera verkar behöva några år på sig för att dämpa slånbären ordentligt, viss syra och beska men det är eldigheten som jag reagerar på (den passar för övrigt inte särskilt bra till Ventricina salami). Börjar komma lite mognadstoner i smaken och en liten uns av stallighet tycker jag mig kunna hitta i eftersmaken. Klart godkänt, men jag håller "den blå-gula" högre. Kan dock ändå vara värt ett återbesök. 90% barbera, 10% nebbiolo.
Austri_2011.JPG
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu har jag testat den sista varianten av Phase 2. Oj vad jag gillar detta! Att det inte kostar skjortan gör ju ingenting heller. 4 viner testade. Alla olika men ändå inte. Vinmakningen går igen och genomsyrar alla vinerna. Jag började med denna för ett halvår sedan:
https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-799#post-151225
Den extrema skitigheten har blåst bort sen dess och möjligen led den flaskan av "bottle chock" efter transporten. Jag var nog lite för snabb?
Reduktiva eller Brett? Jag vet inte. Min killgissning är reduktion men med ett inslag av Brett. Skiter :) i vilket. Gott som attan är det i alla fall. Alla som gillar denna typ av vin måste testa detta. Samtliga viner finns kvar i Fanwines lagershop. Kan vi inte få en svensk fanclub till detta lär vi inte få fler årgångar. Synd. Länk till deras hemsida: https://www.phase2.vin
Kan nog hålla med om att det är mycket "konst" med deras viner. Jag tror inte på överdrivet lång lagring för dessa heller vilket också passar mig :) Sommarviner av rang!
Samtliga dessa viner börjar skitigt och det finns med som en överton tills flaskan tar slut ( i mitt fall ganska fort). I mitten kan det vara lite tunt men det uppvägs av en lååååång eftersmak och bra frukt. Bra balans i de flesta. Bra syra, sandiga tanniner och en helt underbar oro-nasal arom:eek:. Kanske (definitivt) inte för alla men ni som gillar bl a Leon Barral och 7 Fuentes har något att hämta här! Personligen har jag inget emot viner som frugan ratar för då det blir mer över till mig (viss ironi men ändå :rolleyes:)
Mina betyg på dessa:
1) 2018 XTRMNTR (80% Mourvedre, 10% Grenache, 10% Carignan) Helt fantastisk! 92+p
2) 2018 Beau Oui Comme Bowie (80% Syrah, 10% Grenache, 10% Carignan) Satte krokben för mina smaklökar! 90+p
3) 2018 1+1=3 ( 45% Syrah, 45% Grenache, 10% Carignan) Lååååång! 90p
4) 2018 Ile dans le ciel (80% Grenache, 20% Carignan) Bara aningen lite blekare än övriga. 89+p
Visa bifogad bild 20174
Kunde inte låta bli att lägga till några flaskor till tidigare bokningar hos Fanwine efter din redovisning. Även jag är lyckligt lottad över att ha en fru som ratar pruttviner ;)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kunde inte låta bli att lägga till några flaskor till tidigare bokningar hos Fanwine efter din redovisning. Även jag är lyckligt lottad över att ha en fru som ratar pruttviner ;)
Beställde också en låda till :). Som jag skrev i min första not - det är något beroendeframkallande över dessa pruttviner :eek:
 

Adamanko

Medlem
Mas de Boislauzon CndP Le Tintot 2015

Blodpudding och rosmarin dominerar i näsan. Sen är det ek, svartpeppar och våt jord. Lite asfalt och mynta.
Sniffarvin som inbjuder till klunkning!:D

I munnen körsbär som nästan är mogna. Massiva tanniner dag 1 som bara är lite mildare dag 2. Tobak, ek, vanilj, rosmarin och grankvist. Peppar, mandelbiskvi och en låååååång eftersmak.

Massivt men samtidigt elegant. Väl i klass med Beaucastel och Telegraphé från samma år.

2015 är ett bra år för Boislauzon, deras vanliga CndP slogs bara på mållinjen av Piccolomini BdM 2013 som bästa vin i 300-kr-klassen när det släpptes.

Detta kommer bli så bra med 5-10 år på rygg!!! :nagelbitare:
92 mycket starka poäng idag... borderline 93. Potentiellt 94/95 med tillräcklig vila.

Visa bifogad bild 20114

Edit: Finns på SB här. Inte gratis men i min bok mer än överkomligt för vad man får, beställde genast några till.
Beställde tre på din not. Fick dom idag och det var -16 istället för -15. Nuddade hastigt vid tanken på att vägra men tänkte sen att -16 i södra Rhone nog funkar ok ändå. :)
 
Toppen