Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
2008 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill
Halmgult i färgen.

Toast och jäst är det första som möter näsan. Citrus, äpplen. Provade först i Lehmans Grand Champagne men hällde även upp vinet i Zalto Bourgognekupa. Då hände det grejer i doften. Kom fram mer stenfrukt och mer komplexitet överhuvudtaget. Rätt stor skillnad mot Grand Champagne vilket var intressant. Dock så tappade den bubblorna i Zalto Bourgogne och blev mer vinöst :rolleyes:. Bubblorna var kvar i Grand Champagneglaset - det har ju en liten bubbelaccelerator inbyggd :). Så frågan är vad man föredrar ???

I munnen var det för övrigt superfint balanserat. Hade förväntat mig en skyhög syra men den var väldigt väl integrerad. Mycket elegant. Dock väldigt slutet (så klart). Blommar lixom inte ut. Trots det så har det en väldigt lång finish med någon slags citruszest.

Tja vet inte… blev inte euforisk direkt. Men det är klart det är bra! Roligt att ta tempen på en flaska. Får prova nästa om fem år och se om något hänt :).
IMG_4639.jpg

IMG_4648.jpg
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Drack Ernie Els Signature 2014 på restaurang Matilda i Fjällbacka i förra veckan. Kostade 1095 kr på restaurang vilket kändes ok.

En Bordeauxblend med 60 % Cabernet Sauvignon, 25 % Merlot och 5 % vardera av Malbec, Cabernet Franc och Petit Verdot.

Ett väldigt trevligt vin. Kraftfull och generös Nya Världen-stil, mycket av allt men ändå inte för mycket. Finns i beställningssortimentet för 629 kr.

IMG_8881.JPG

Flaskan kommer inslagen i rött papper där det står vilka priser den vunnit. Ser inte klokt ut.

IMG_8883.jpg

Däremot är etiketten elegant och snygg.
 

The Wall

Medlem
Drack Ernie Els Signature 2014 på restaurang Matilda i Fjällbacka i förra veckan. Kostade 1095 kr på restaurang vilket kändes ok.

En Bordeauxblend med 60 % Cabernet Sauvignon, 25 % Merlot och 5 % vardera av Malbec, Cabernet Franc och Petit Verdot.

Ett väldigt trevligt vin. Kraftfull och generös Nya Världen-stil, mycket av allt men ändå inte för mycket. Finns i beställningssortimentet för 629 kr.

Flaskan kommer inslagen i rött papper där det står vilka priser den vunnit. Ser inte klokt ut.
Däremot är etiketten elegant och snygg.

Hellre papper än träfrack. Har för mig att flaskan väger en del; sydafrikanerna brukar, liksom amerikaner, ha en förkärlek till tunga flaskor som ska signalera "premium" (eller något liknande).
 

lukastollig

Pudelfantast
2008 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill
Halmgult i färgen.

Toast och jäst är det första som möter näsan. Citrus, äpplen. Provade först i Lehmans Grand Champagne men hällde även upp vinet i Zalto Bourgognekupa. Då hände det grejer i doften. Kom fram mer stenfrukt och mer komplexitet överhuvudtaget. Rätt stor skillnad mot Grand Champagne vilket var intressant. Dock så tappade den bubblorna i Zalto Bourgogne och blev mer vinöst :rolleyes:. Bubblorna var kvar i Grand Champagneglaset - det har ju en liten bubbelaccelerator inbyggd :). Så frågan är vad man föredrar ???

I munnen var det för övrigt superfint balanserat. Hade förväntat mig en skyhög syra men den var väldigt väl integrerad. Mycket elegant. Dock väldigt slutet (så klart). Blommar lixom inte ut. Trots det så har det en väldigt lång finish med någon slags citruszest.

Tja vet inte… blev inte euforisk direkt. Men det är klart det är bra! Roligt att ta tempen på en flaska. Får prova nästa om fem år och se om något hänt :).
Visa bifogad bild 20366
Visa bifogad bild 20367

Tyckte 2002 var väl ung fortfarande i december förra året, så tror nog 2008 kan behöva mer tid.
 

Elvis

Medlem
Jag har druckit Winston Churchill 2002 vid tre tillfällen de senaste 15 månaderna varav en gång på magnum och de har varit fantastiska varje gång. Senast i februari satte jag 97 poäng på CT och vid de två tillfällena förra året satte jag 95 poäng. De har tagit tid på sig och varit lite obalanserade fram till förra året men jag tycker att de är i en skön fas nu. Kan säkert bli ännu bättre och det är absolut ingen brådska att korka upp.

Mina Winston Churchill 2008 har jag lyckats hålla fingrarna borta ifrån...
 

The Wall

Medlem
8B4B9A1F-828C-4286-B11A-7C7681BED257.jpeg
Enkelplonk-hittegods; i Riedel Vinum Syrah (?!); slakteri och brinnande rosmarinbuske (fäbless för eld, ni vet) och lite salmiak. Lite alkoholstick trots modesta 13,5%. I munnen, lite spretig och intetsägande, brända rosmarinen går igen. Ändå klart godkänt och får tjänstgöra till ugnsgrillade kycklinglår med smakrik marinad som i det här fallet inte kräver några finesser vinmässigt. Återbesök? Nja, köptes av ren nyfikenhet för några (8? 9?) år sedan. Det trevliga är att viner från Santa Duc sällan havererar oavsett lagringstid.
 

buteljen

Medlem
Har provat en hel del Bordeaux den sista tiden i samband med webinarierna från 67 Pall Mall. En horizontal 2000, en flight Chateau Montrose och en flight Chateau Palmer. Mixat lite mellan flighterna och jämfört. Provar alltid halvblint.

IMG_4672.jpg


Igår var det två viner som stack ut extra mycket i en flight jag satte ihop med ett antal Palmer och Montrose.
Det första gick direkt in på min topplista:

Djupt rödlila i färgen vilket avslöjade att det var ungt.
På näsan oerhört komplext. Fantastisk djup ungdomlig doft av mogna mörka körsbär, svarta vinbär, ceder, blyertspenna, rostade toner, kryddor, några nävar grus. Allt i lager på lager.
I munnen en otroligt massiv silkig textur, massor med tanniner men det är perfekt mogna tanniner så de river inte alls som andra årgångar i flighten där de sitter på framtänderna. Oerhört häftig silkig, fet sammetskänsla samtidigt som den är massiv i strukturen och griper tag. Lager på lager och en lååång finish. Jag blev knockad :eek:!

Det visade sig vara 2016 Chateau Montrose, St Estèphe

“It is a huge surprise that it is so drinkable. Montrose has always been a wine that ages forever, but this is delicious” - sa någon på webinariet. Och precis så känns det. Det är så fyllt till bredden med komplexitet, koncentration, frukt och tanniner och ändå förvånansvärt tillgängligt redan nu (men skall naturligtvis få tid att utvecklas). Vad månne bliva?

Lite info från webinaret med Hervé Berland, CEO på Chateau Montrose:
“2016 is going to be a fascinating vintage, maybe one of the great classics of all time. We benefited from very good climatic conditions - not too hot, not too cold, sufficient rainfall coming at the right time. We could pick the grapes at the perfect ripening point. The Cabernet Sauvignon was of outstanding quality”

68% Cabernet Sauvignon, 25% Merlot, 7% Cabernet Franc
60% new oak perfectly absorbed by the wine.

“Today we are so much more precise of the picking day than we were in the past. In the past we were producing wines for a long future. Today we want the wine to be sufficiently tannic but with ripe tannins and surrounded with beautiful fruit. It is not a defect anymore to say that a wine is fruity, the balance btw fruit and tannins is really what we are looking for. The tannins in 2016 are extraordinary, the skeleton of this wine is perfect. It is soft, the amount of tannins (IPTs) is one of the highest ever produced on the estate - it is more than 80 (85-86). But you don’t feel it, you feel the structure, the structure is well defined, very precise, straightforward and beautifully surrounded by fruit and by fatness. This is a fat wine. Very enjoyable.”

Nästa vin som utmärkte sig extra var precis motsatsen till denna yngling och 26 år äldre.

1990 Chateau Palmer, Margaux
I glaset ett ljusare teglat vin.
I doften fantastiska tertiära toner av läder, lite mer torkad mörkröd frukt, nypon, caramel/coca cola, sous-bois, tryffel.
I munnen är vinet väldigt slankt och mer aromatiskt än kraftfullt, fin balans, mycket finess, fortfarande någon slags mörkröd frukt och som grädde på moset den härliga ålderssötman som börjar uppenbara sig när ett vin stiger in i denna utvecklade fas.

54 % Cabernet Sauvignon, 37 % Merlot, 7 % Cabernet Franc, 2 % Petit Verdot
“1990 is one of the all time great vintages in Bordeaux.”

Himla häftigt att få prova/njuta detta i samma flight som Montrose 2016. Det visade verkligen ytterligheterna av hur ett Bordeuxvin kan uppenbara sig i glaset. Så himla kul och utvecklande :)
 
Last edited:

matage

Medlem
Clarendelle -08 där - om jag minns rätt - ovanligt mycket av premium-druvorna gick ner i denna förhållandevis enkla Bdx. Köpte en låda vid släpp och har följt dem över tid och nu är det helt klart ett moget vin. Elegantare och mer integrerat än tidigare. Söt lakrits, björnbär och stall på näsan. Dock mer åt ”ridande vaktparaden har tidigare passerat under en regnskur” än direkt direkt hästskit/animalisk brett.
Aningen blyerts och tobak (vagt dock - hade önskat mer) men pigga syror, och fortfarande bra bett i tanninerna. Tror dock inte frukten orkar så värst mycket längre. Bra vin till traditionell bdx-matchning - i mitt fall slow roasted Top Blade (len som smör), rösti och bearnaise. Vi får se vad som händer tills imorgon men idag stannar vi på 88-89

AB24BD91-4732-4454-B484-07F6B10AEBA5.jpeg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Hemgjord pizza ikväll, hustrun hade, förutom tomatsås och mozzarella, kokt skinka, lite rödlök och paprika på sin och jag valde det lite mindre vinstrategiska salami från Kalabrien som ”pålägg”. Av okänd anledning fick jag för mig att testa ett vin som vi drack en del av för sådär 15 år sedan; Valpolicella Classico Superiore från Zenato, nu i 2017 års tappning. En timme i karaff och sedan ner i Riedel Vinum Syrah och Mark Thomas Selection Red. Ok, vi håller det kort och snällt; bittermandel i doft och smak. Inget fel på vinet i sig, men det var tyvärr helt intetsägande. Vi väntar nog 15 år till nästa försök.
66B9E5EB-26DC-4D31-9CE4-E4377BE8378B.jpeg
 

Jesper L

Medlem
Santa Castaño 2015

Det börjar bli dags att utforska regionerna kring Alicante innan svärföräldrarnas lägenhet står färdigbyggd :D

Santa är ett riktigt as sett till alkoholhalt men jag gissade att det låg runt 14% innan jag kikade på baksidan. Alkoholen är inte helt i balans men det sticker å andra sidan inte i munnen när vinet konsumeras. Enligt SB ligger alkoholhalten på 14,5% men enligt baksidestexten är den 15,5%.

Det är massvis av vanilj och körsbär i den här skapelsen. Jag känner även en del kryddpeppar, torkad ekbark och russin.

Passade fint till långkokt fläskkarré och lite kraftigare tillbehör!

upload_2020-7-11_20-9-45.jpeg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
2008 Ayala Blanc de Blancs Brut, mitt i Drickfönstrer, bara att konsumera. 88-89

Har många observationer nu och jag har kommit till den slutsatsen att jag vill ha PN i bladningen för att det skall bli riktigt bra. Ovanstående är inte dålig på något sett... vissa kan tycka att den skall lagras ytterligare men det tycker inte jag, Ett vin som behöver blandas med ett vin med hög andel PN för att nå ett högre betyg....
 

The Wall

Medlem
Har många observationer nu och jag har kommit till den slutsatsen att jag vill ha PN i bladningen för att det skall bli riktigt bra. Ovanstående är inte dålig på något sett... vissa kan tycka att den skall lagras ytterligare men det tycker inte jag, Ett vin som behöver blandas med ett vin med hög andel PN för att nå ett högre betyg....
Jag kom fram till samma slutsats, även om det tog många år. Blir lätt lite för mycket Granny Smith i BdB för min del.
 

Oscaro

Medlem
Två viner från Medoc slank ned i helgen, den ena tillsammans med @JakobZ
Chateau Ribaud 96
1CF6BBDE-E941-4505-BF39-4B91D4410690.jpeg

Initialt väldigt funky doft, blod, blöt skog och mögel. Från Jakob får vi den mindre fräscha noten ”sårskorpa”. I munnen är det skyhög syra men milda tanniner, lagom mogna körsbär och björnbär finns och lite ek. Behöver luftas längre än den fick tyvärr och var inte den bästa flaskan, den förra var bättre!



Langoa Barton 2015
6A0560DC-EC2C-45C2-ADB4-71FF32E361D2.jpeg

Doftar svarta vinbär, lite stick, rostad ek och cederträ skogsgolv, blommor och grafit

Tydliga svarta vinbär i munnen tillsammans med björnbär och körsbär, torrt och tanninrikt men väldigt bra till kött! Förvånansvärt tillgängligt nu men lägger definitivt undan resterande flaskor
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsmyset vaskades och vi plockade fram bärsen istället.

IMG_20200711_225407.jpg


Från CT:
2016 Cherubino Valsangiacomo Utiel-Requena Bobal de San Juan Viñas Viejas
BOBAL
  • 78 points
    10 juli 2020 - This is a bland and utterly mediocre wine. It has absolutely nothing going. It made the Friday pizza sad.
    Light fruit juice with absolutely no character.
    To have "Old vines" printed on the label feels like a nasty prank directed towards the grape Bobal.

    Down the sink it went and *ptsch* beer was so much better!
 

The Wall

Medlem
Idag känns det som en Bourgogne-söndag när det vankas örtfylld Bosarp-kyckling i ugn med lite primörer till. 2017 Savigny-lès-Beaune 1er cru från Bourchard Père & Fils är en nyhet som jag tänkte kunde vara intressant att testa. Givetvis var det svårt att hålla tassarna borta från källaren så jag lyckades lokalisera en halvt bortglömd 2006 Beaune du Château 1er cru från Bourchard Père & Fils.
En skvätt direkt från flaska ner i Zalto Bourgogne och resten ner i karaff i väntan på vännen från ugnen.
Ungdomen 2017 Savigny-lès-Beaune 1er cru är först ut; trevlig doft, även om det känns som att alkoholhalten är något högre än vanligt, men 13,5% får väl ändå betecknas som "vanligt", Nåja, lite övermogna jordgubbar som ligger på en bädd av smörkola, en ännu okänd godis-ton (typ godishalsband) ligger och pyr i bakgrunden, får se hur vinet utvecklas av lite väntan i karaff. I munnen lite eldigt, ganska slank kropp och lite besk och något tunn i smaken. Tror att det kommer att behövas lite syra i såsen för att få ordning på det här. Till skillnad mot doften är det lite mer gröna jordgubbar i smaken.
Över till den ur dvalan nyväckta 2006 Beaune du Château 1er cru; initialt en del etylacetat i doften, hoppas att det går att vädra bort, multna löv och "gammal fuktig skog" försöker tränga fram, tycker även att det finns lite torkad rosmarin med i bakgrunden också. I munnen väldigt syrlig med tydliga mognadstoner, osäkert om det utvecklas mer över tid, snarare avvecklas. Även den här är ganska slank i smaken, men ger ett lite bättre intryck än sin yngre vän, trots att eftersmaken påminner lite om smaken av att äta dagsgammal snö.
Jaha, båda vinerna var en bra bit från bättre (= vansinnigt dyr) Bourgogne alternativt vettigt Nya Världen-alternativ (= Felton Road eller Schubert) så det blir en riktig lågoddsare att hustrun med uppfordrande min försynt undrar "Det här är den sista flaskan av båda. Hoppas jag.". Oklart om jag bara ska svara "ja" och stilla tänka "ja, den sista öppnade flaskan" eller gå in på detaljer. Jag ska nog rådfråga min självbevarelsedrift i ärendet.
Bour.JPG
 
Toppen