Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Idag känns det som en Bourgogne-söndag när det vankas örtfylld Bosarp-kyckling i ugn med lite primörer till. 2017 Savigny-lès-Beaune 1er cru från Bourchard Père & Fils är en nyhet som jag tänkte kunde vara intressant att testa. Givetvis var det svårt att hålla tassarna borta från källaren så jag lyckades lokalisera en halvt bortglömd 2006 Beaune du Château 1er cru från Bourchard Père & Fils.
En skvätt direkt från flaska ner i Zalto Bourgogne och resten ner i karaff i väntan på vännen från ugnen.
Ungdomen 2017 Savigny-lès-Beaune 1er cru är först ut; trevlig doft, även om det känns som att alkoholhalten är något högre än vanligt, men 13,5% får väl ändå betecknas som "vanligt", Nåja, lite övermogna jordgubbar som ligger på en bädd av smörkola, en ännu okänd godis-ton (typ godishalsband) ligger och pyr i bakgrunden, får se hur vinet utvecklas av lite väntan i karaff. I munnen lite eldigt, ganska slank kropp och lite besk och något tunn i smaken. Tror att det kommer att behövas lite syra i såsen för att få ordning på det här. Till skillnad mot doften är det lite mer gröna jordgubbar i smaken.
Över till den ur dvalan nyväckta 2006 Beaune du Château 1er cru; initialt en del etylacetat i doften, hoppas att det går att vädra bort, multna löv och "gammal fuktig skog" försöker tränga fram, tycker även att det finns lite torkad rosmarin med i bakgrunden också. I munnen väldigt syrlig med tydliga mognadstoner, osäkert om det utvecklas mer över tid, snarare avvecklas. Även den här är ganska slank i smaken, men ger ett lite bättre intryck än sin yngre vän, trots att eftersmaken påminner lite om smaken av att äta dagsgammal snö.
Jaha, båda vinerna var en bra bit från bättre (= vansinnigt dyr) Bourgogne alternativt vettigt Nya Världen-alternativ (= Felton Road eller Schubert) så det blir en riktig lågoddsare att hustrun med uppfordrande min försynt undrar "Det här är den sista flaskan av båda. Hoppas jag.". Oklart om jag bara ska svara "ja" och stilla tänka "ja, den sista öppnade flaskan" eller gå in på detaljer. Jag ska nog rådfråga min självbevarelsedrift i ärendet.
Visa bifogad bild 20387
Kort uppdatering; tid och luft gör föga förvånande båda vinerna gott; doft och smak framträder mycket tydligare och till det bättre för båda.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag känns det som en Bourgogne-söndag när det vankas örtfylld Bosarp-kyckling i ugn med lite primörer till. 2017 Savigny-lès-Beaune 1er cru från Bourchard Père & Fils är en nyhet som jag tänkte kunde vara intressant att testa. Givetvis var det svårt att hålla tassarna borta från källaren så jag lyckades lokalisera en halvt bortglömd 2006 Beaune du Château 1er cru från Bourchard Père & Fils.
En skvätt direkt från flaska ner i Zalto Bourgogne och resten ner i karaff i väntan på vännen från ugnen.
Ungdomen 2017 Savigny-lès-Beaune 1er cru är först ut; trevlig doft, även om det känns som att alkoholhalten är något högre än vanligt, men 13,5% får väl ändå betecknas som "vanligt", Nåja, lite övermogna jordgubbar som ligger på en bädd av smörkola, en ännu okänd godis-ton (typ godishalsband) ligger och pyr i bakgrunden, får se hur vinet utvecklas av lite väntan i karaff. I munnen lite eldigt, ganska slank kropp och lite besk och något tunn i smaken. Tror att det kommer att behövas lite syra i såsen för att få ordning på det här. Till skillnad mot doften är det lite mer gröna jordgubbar i smaken.
Över till den ur dvalan nyväckta 2006 Beaune du Château 1er cru; initialt en del etylacetat i doften, hoppas att det går att vädra bort, multna löv och "gammal fuktig skog" försöker tränga fram, tycker även att det finns lite torkad rosmarin med i bakgrunden också. I munnen väldigt syrlig med tydliga mognadstoner, osäkert om det utvecklas mer över tid, snarare avvecklas. Även den här är ganska slank i smaken, men ger ett lite bättre intryck än sin yngre vän, trots att eftersmaken påminner lite om smaken av att äta dagsgammal snö.
Jaha, båda vinerna var en bra bit från bättre (= vansinnigt dyr) Bourgogne alternativt vettigt Nya Världen-alternativ (= Felton Road eller Schubert) så det blir en riktig lågoddsare att hustrun med uppfordrande min försynt undrar "Det här är den sista flaskan av båda. Hoppas jag.". Oklart om jag bara ska svara "ja" och stilla tänka "ja, den sista öppnade flaskan" eller gå in på detaljer. Jag ska nog rådfråga min självbevarelsedrift i ärendet.
Visa bifogad bild 20387
Gillar din fru :)
 

LeChat

Medlem
AB2163E6-0205-4BC6-82B3-5D2271729C72.jpeg

2009 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains


Efter en dag med skrapning och slipning så känns det gött med lite kontemplation i soffan. Vad passar då bättre än en tjusig bourgogne. Valde egentligen mellan denna och 2005an, men den tror jag behöver lite mer tid.

Lätt parfymerad och komplex doft med bl.a. målarverkstad, mjuk pepparkaka & kolasnittar. Smaken inleds initialt med grapefrukt och blodapelsin sen mer av körsbär och några tranbär och därtill mer animaliska toner och mjuk pepparkaka.

Den här är absolut färdig att njutas nu om man vill prova en flaska. Samtidigt kan man säkert dricka den 10+ år till. Här finns ett lite härligt tanningrepp och syran är faktiskt riktigt bra, var lite rädd för att den skulle kunna vara lite vek. Riktigt gott att sitta och sippa på!
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 20388
2009 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains


Efter en dag med skrapning och slipning så känns det gött med lite kontemplation i soffan. Vad passar då bättre än en tjusig bourgogne. Valde egentligen mellan denna och 2005an, men den tror jag behöver lite mer tid.

Lätt parfymerad och komplex doft med bl.a. målarverkstad, mjuk pepparkaka & kolasnittar. Smaken inleds initialt med grapefrukt och blodapelsin sen mer av körsbär och några tranbär och därtill mer animaliska toner och mjuk pepparkaka.

Den här är absolut färdig att njutas nu om man vill prova en flaska. Samtidigt kan man säkert dricka den 10+ år till. Här finns ett lite härligt tanningrepp och syran är faktiskt riktigt bra, var lite rädd för att den skulle kunna vara lite vek. Riktigt gott att sitta och sippa på!
2005 behöver tid. Massor av tid. Och sen lite mer tid.
 

Pnilsson76

Medlem
Donatella Cinelli Colombini ROSSO DI MONTALCINO DOC 2017.
Gillar verkligen denna producenten. Initialt knuten i doften och kärv i munnen men efter 4 h i karaff så öppnade den upp sig fint.
Doft av körsbär, örter och plommon. Välbalanserad och silkiga fina tanniner med ett hyfsat långt avslut. Kommer absolut bäst till sin rätt med mat( i vårt fall Pasta/ Ragu på salciccia,parmesan ) Klarar lätt 5 år i källaren men dricks väldigt fint nu också.
IMG_1794.jpg
 
wGaTpYJVQ7WhFoxb+U%hjA.jpg


Inspirerad av @The Wall och @LeChat som gav sig på varsin 2006:a och 2009 Bourgogne och för att fira en bemärkelsedag i familjen blev det röd bourgogne av god härkomst tillsammans med en mycket lyckat egengrillad rotisserie-kyckling och litet tillbehör.

La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Clos de la Bousse d'Or 2009 (ett av deras monopoles) och Domaine Taupenot-Merme Charmes Chambertin 2006.

Jag har provat både producenterna tidigare men likt alla Bourgogne-erfarenheter, är begränsade eftersom det finns så många olika producenter, lägen och det är såpass dyrt.

  • Årgång: 2006 är generellt sett mer en stram årgång med struktur och litet gotisk. 2009 var ett varmt och generöst år med mycket fruktighet.
  • Producenter: Taupenot-Merme känns som en producent som under det förra decenniet vare sig gjorde alltför strama lagringsviner, men å andra sidan inte heller några överekade fruktbomber. La Pousse d'Or är en producent som ligger långt ut på skalan vad gäller ny ek och fruktigt, generösa, drick-mig-nu-viner. Ingen av dem tillhör mina absoluta topp-producenter men habila.
  • Vingårdsläge: Clos de la Bousse d'Or ger mörkare mer strukturerade viner än många andra Volnay 1er cru. Charmes-Chambertin är väl den billigaste grand cru:n i Gevrey-Chambertin och kanske mindre strukturerad än några av de mer kända kusinerna.
Så långt teorin.

Charmes-Chambertin hade visserligen en hel del grepp och ett mörkfruktigt uttryck med bigarråer och liten lätt kryddighet, med en litet torr stramhet, men samtidigt rätt silkig och härlig i munnen. Inte den längsta finishen men var riktigt bra med den grillade kycklingen. Härlig och kärnfull. Det finns en begynnande komplexitet men det är försiktigt både på näsan och i munnen så jag tror att om man vågar vänta 5-10 år till så kan den ha ännu mer att ge, även om den relativt korta (nåja, med grand cru-mått mätt) finishen ger en litet food-for-thought. Helt rätt att dricka nu.

Volnay-vinet som jag tänkte skulle vara både sötare, lättare och mer primärt, hade kommit längre än det andra vinet och hade samtidigt tappat en del av sitt fett och fruktsötman. Mycket mer seriöst vin än vad jag hade förväntat mig och gav litet mer på näsan och hade litet längre finish men var också litet mer ekad och hade mer frukt - mörk frukt även här, litet läder och kryddlåda också. Tror även den har en lång framtid i källaren, även om det var helt rätt att öppna nu. Ger stort hopp om framtiden för dessa 2009or från Bourgogne som jag haft litet tvivel kring tidigare.

Två riktigt härliga viner som uppvisade en hel del likheter, även om skillnaderna kunde höras för den som lyssnade riktigt noga med all bakgrundsmusik skruvat ner. Båda kräver mat och är mer seriösa, båda hade härlig textur med rätt mycket silke, som övergick i en litet torrare (burgundisk?) finish med visst grepp. Mörkfruktiga och skulle nog båda klara en grillad biff med bravur också. Volnayen var kanske litet mer generös och aningen mer sötfruktig och ekad och hade kommit litet längre i nuläget.
 
Last edited:

john b

Medlem
20200713_205928.jpg

Bild från cellartravjer
2013 barbaresco paitin di pasquero

Härlig doft. Mycket bröstkarameller, tjära och nypon. Och syrliga bär. Attackdoft. Smaken sträv och surtannindominant enda tills efter ett par tuggor då hemmagjorda umamipizzan lackerat exakt hela gommen med fett och kolhydrater. Då blev det match made in heaven. Härlig nästan syntetisk vingummisyra och mer nypon. Fett och tanniner i bra harmoni. Mycket god. Jag tycker absolut värd ct-poängen
Inget att suga på i soffan utan tilltugg.
 

Vingubben

Medlem
42181A62-B52E-4DB3-ACCC-D1E903007C7A.jpeg


Le Grappin, Beaune Premier Cru, Boucherotte 2016

Lite tidigt var min tanke men detta är redan mycket tillgängligt. Massor med örter i näsan, anis, johannesört mfl. Hittar även blåbär, vanilj, apelsin och skogstomer. I munnen väl integrerad ek, lena tanniner, syra som balanserar. Lätt pepprighet, karamellsyrligt, lätt chokladton. Kunde haft lite mer kropp men riktigt bra idag och med många år framför sig. 92+
 

buteljen

Medlem
1997 Emidio Pepe Montepulciano d’Abruzzo
Dracks i lördags på Hörte Brygga. Slog till direkt när jag såg att det fanns på vinlistan :).

Jag köpte en låda årgång 2009 av detta vin för några år sedan och har testat några vid olika tillfällen. Jag tycker det har varit lite obalanserat pga den höga syran. Men i 1997an så hänger allt ihop och det är superbalanserad. Det är heller inte lika stalligt som jag tycker 2009an var senast jag provade den.

Chiara Pepe (dotterdottern) sa så här i ett 67PM webinar för några veckor sedan "Montepulciano takes forever to be ready. It has so much energy, you must give it time to integrate all those tannins and aromas into the acidity. The acidity is there right from the beginning.". Jag får nog vänta 10 år till innan jag öppnar nästa 2009a.

Jag beställde flaskan en bit in i middagen så den blev tyvärr inte luftad. Tror det hade kommit lite mer tryck i den om den fått lufta någon timme.

Det blev väl ingen jätteanalys men:
Vinet var tegelfärgat.
I doften tertiära toner av torkade mörka plommon, mörka körsbär, skogsgolv. jordighet, kryddigt, lakrits, läder
I munnen slankt och elegant med väldigt softa tanniner och en hyfsat lång finish.

Kul att prova. Fick lite Chateau Musarvibbar utan funk.

E62W0L14QlGGi3fwX9rH+w.jpg


NVWX5bkUR6uB0ibWOdAM9w.jpg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
7BE4942D-8530-4054-BB6B-AE764C8B456E.jpeg

2017 Domaine Christophe Cordier Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes


I förra veckan drack jag 2017 Domaine Cordier Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four och blev klart imponerad av denna chardonnay med liten prislapp.
Igår öppnade jag deras Pouilly-Fuissé VV som kostar styvt en femtilapp mer. Igår tyckte jag dessa var av likvärdig kvalitet, men att den billigare visade mer ung smak och direkt syra och att den här hade mer utvecklad smak och lite lägre syra vilket jag tyckte drog ner betyget.
Men idag! Idag har syran på något märkligt sätt bestämts sig för att äntra scenen och kräva all uppmärksamhet. Kul, för ett smakrikt ekat vin utan syran blir inte bra, tungt och jolmigt.
Nu känns det plötsligt helt rätt att jag beställde ett 3-pack dagen innan jag ens provsmakat. :)

Cordier verkar kunna leverera bra ekad chardonnay till en bra peng. Dricker gärna båda igen.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Dags att ta tempen på 2019 Wagner-Stempel Siefersheimer Riesling Vom Porphyr Trocken
Det försvann inte bara en flaska utan två! :D Förbaskat bra och otroligt pr*****d riesling. Klart drickbar redan med bra balans mellan syra och frukt. Doft av jasmin och honung och en antydan av gummi. Torr men ändå klar smak av nektariner och mogna päron. Precis som jag vill ha mina rieslings. Det som stack ut var att syran inte knockar en såsom ex Keller R T gör just nu. Bra vin. Gillar det mycket! Stack och tömde lagret på lokala bolaget men vill nog ha fler. 89++
 

lukastollig

Pudelfantast
Ånyo en sammanfattning från senaste veckorna. Nu lite champagne, och en låtsas champagne.

NV Louis Roederer Champagne Brut Premier
Tasted blind. Good stuff. Fresh bread, crisp apples, lemon and minerals. Quite high acidity but good detail. Medium lenght. 90 pts.

NV Exton Park Brut Réserve
Tasted blind. Nose of apples, lemon and peach. Some perfume on both nose and palate gives a slightly syntetic feeling. Nonetheless good drinking. Good acidity, some complexity, medium lenght. 89 pts.

2002 Pol Roger Champagne Vintage Brut
Lovely nose of golden fruit with apples, ripe peach and lemon. Also hints of orange zest and marzipan. On the palate fresh acidity and more of the golden fruit. Some chalk and smoke. Elegant and well balanced. Long, fresh and lovely.
Like last bottle (2018) this is fresh, elegant and shows no real signs of age. Based on this no hurry to drink up. 93 pts.


2000 Taittinger Champagne Comtes de Champagne Blanc de Blancs Brut
Intoxicating nose of yellow apples, lime, lemon, buttered brioche, chalk and hints of mint. Fine mousse. Still drinking quite young. Crisp and fresh with a good bite to the acids. Lots of chalky minerals and hints of iodine. Rich fruit with more apples, but now greener than on the nose. Ripe lemon, lime and a touch of peach. Just hints of cream and butter. Very well balanced. Long, mineral finish. Very good now but probably some upside with further cellaring. 94 pts.

2009 Henriot Champagne Brut Millésimé
Lemon, lime, hints of cream. On the palate painfully young with very hig acidity, chalk, a streak of quinine and lots of citrus. Some detail underneath. Very long with lingering lime and chalk. Needs 3-5 years at least. 90 pts.

2012 Marie Courtin Champagne Efflorescence Extra Brut
From mag. Some lightly funky yeast on the nose, mixed with unripe peach, lemon, lime and discrete hints of mint. On the palate fresh, lively with slightly tart fruit, hints of apples, lemon and salt. Very dry, mineral finish. Would perhaps like a bit more length. Felt more closely knit and younger than last bottle (also mag.) about a year ago. Might have been served to cold. 92 pts.

NV Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve
2008 base. Drinking well but a bit bland and unpersonal compared to earlier bottles. 91 pts.

2013 Marie Courtin Champagne Efflorescence Extra Brut
Quite generous with lots of fruit - peach, cantaloupe melon, ripe lemon, red and green apples. Fine mouse, rounded mouthfeel. Good energy, not tired at all. Good lenght as well. Very good showing, a step up from last bottle. 93 pts.

Over and out!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...wooaaaaaah!
Denna vecka vann Barolon. En nästan perfekt leverans av exceptionell Barolo. Elio Grassos 2007:a dissad av så många. Men, herre jösses vilket vin!
2007 Elio Grasso Barolo, 97p kvällens Musk-raket!
Efter plopp: knepigt sammansatt och spretigt. Redan efter 30 minuter har vi ett vin i glasen som bara saknar lite tanniner för att vara en perfekt, ung Barolo.
Jädrar anåda i min låda vad detta vin SKRIKER Barolo och Nebbiolo. Det kryllar av körsbär, tobak, sensommarpromenader över Västerbottens myrmarker och höstliga äventyr i skogen. Frukten är solkysst men klädsamt och återhållsamt i uttrycket (vilket ju många av de stora misslyckades med detta år).
Lager på lager (inte av Asahi Super Dry) av smaker, strukturer och komposition gör detta till ett av årets bästa. Fasicken vilket grandiost vin!!!!


2016 Barbaresco La Spinetta Vigneto Bordini, xx p och dagens jumbo
Som att dricka bålgetingar.
Inte alls trevligt.
Dock lär detta vin sjunga Schlager-EM om redan en 10-15 år, sådär. Är inget jag ens orkar ge mig på efter en 92 timmars arbetsvecka. Vi gav den kalla handen. Dvs: på med korken å in i kylen. Återbesöket kan bara bli bättre. Evt 65 p ikväll, om man ser till njutningsfaktorn här och nu. . .

Asahi Super Dry
Dagens tvåa och en mäktig törstsläckare.

Coca cola zero, dagens trea.
Fasen vilken stringent syra och vältrimmad kropp. Denna tål vi mer av! Lång, excellent och balanserad finish.
Plastskruvis kanske är framtidens melodi?

Ukon, näst sist placering (vanligtvis sist)
Zatanz avföda. Innehåller många ämnen för att skona levern under och efter dryckljom. Sött och med en eftersmak som sitter i flera timmar (raparna).

...vad åt vi till, om inte ... Jag törs lova att ingen man på detta forum blivit så in i det ljuvligaste tillfredsställa av sina kärestor i köket, såsom jag blev i i afton. Wow!
IMG_20200717_213517.jpg

Wagyu från en annan planet. Hustrun tillbringade 15 minuter med att klaga på slaktaren, visa honom alla köttbitar och peka på deras brister, innan han försvann och kom tillbaka med detta. Efter hustruns granskning log hon mot slaktaren och han svarade med ett stort leende, honnör och vitsord om en av de bästa skivorna kött han någonsin levererat.
Ååh!
(Min plånbok kved i vild förskräckelse och fick förnekelsesymptom då jag blev varse prislappen på dessa ynkliga 137 gram... Ca 670 spänn! Rogntudjuuu!)
Inte så där fettigt som bättre kött på yakiniku. Smälter i munnen, men du måste massera köttet en aning med tänderna. Med hustruns magi som kan kokas ihop till Japansk Soja, svartpeppar, salt och vitlök i en stekpanna var det bara hatten av.
Makabert magiskt!
Jag har inte fått lika nog som plånboken!
 

Håkan

Medlem
Empire of Dirt Sauvignon Blanc 2019.
Sådär värst mycket "dirt" var det inte i denna Yarra Valley skönhet utan tvärtom en underbar renhet, rejäla syror, ordentligt stenigt och men rätt mycket citrus. De vanliga Sauvignon Blanc attributen lyser med sin frånvaro, men det kan vara beroende den lilla skjuts av ek som samtidigt ger vinet en dimension till. Väldigt gott och en debut som nog lovar en del i framtiden, kanske överträffar vinmakaren sin far i både kompromisslöshet och galenhet. Jättegott vin som gör att jag funderar på om jag nog inte köper någon flaska till.
20200714_194802.jpg
 
Toppen