Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dingac 2013

Kroatiskt rödvin med (pytte)lite ålder!

Vid första sippen - wow vilken alkoholhetta?!?! -> vänder på flaskan och säger ”ahaaaa”. Låter flaskan stå öppnad några timmar och återgår till den när middagen är uppäten.

Nu har hettan lugnat sig och det är en körsbärssymfoni i glaset vilket kännetecknar Plavac Mali. Det här är gott, riktigt gott!
Vinet är lite grumligt i glaset och vaniljtonerna är tydliga i doft och smak. En del peppar återfinns i smaken som balanserar upp det söta på ett fint sätt.

Jag dricker alldeles för lite kroatiska viner hemma i Sverige. Det ska det bli ändring på!

Visa bifogad bild 20328

Visa bifogad bild 20329
Har fortfarande inte sett en enda flaska kroatiskt vin har i Japan.
Hoppas det kommer!
Blir battre an alla usla fusk Chianti och fusk Barolo som namnges med (for resten av varlden) okanda vinifikatorer.
Blir formodligen battre ocksa an de iche-fuskiga ;-)
 

The Wall

Medlem
I m
Bränd persikakärna?
Wow!
Hur skiljer den doften sig från brända mandlar eller, för all del, bränd aprikoskärna?
Och när i ditt spännande liv lärde du dig DEN doften :)
Wow! ...och jag som tyckte mig vara expert pa Prunus...
I mina tonår hade jag en fäbless för att undersöka hur olika saker luktade när de blev upphettade. Eller ja, helt enkelt om de brann, och en torkad persikokärna låg på mitt bord och bad om att få ett möte med ett av de fyra elementen (nej, inte elektriska värme-dito). Till min förvåning doftade det bränd persika innan elden tog fart och mitt experiment avslutades. Vid närmare eftertanke kan det nog vara en god idé att återuppta experimenten och inkludera aprikos- och nektarinkärnor. Brända mandlar får man näst intill en överdos av på tex Skänninge marken.
 
Jag köper emellanåt grekiska viner från Oinofilia i Köpenhamn. Hon har en producent från Santorini Hatzidaki som gör fantastiska viner. Deras Assyrtiko är magisk, men även Aidani är strålande.
Jag har skrivit om båda på min blogg för något år sedan. Se länkar nedan. Gillar admin inte att jag länkar så är det fritt fram att redigera bort länkarna.
https://jcvintankar.blogspot.com/2017/08/grekiska-viner-del-7-assyrtiko-de-mylos.html?m=1
https://jcvintankar.blogspot.com/2019/12/2017-aidani-fran-hatzidaki.html?m=1
Har läst med stor behållning, tack för tipsen! Verkar ju vara de riktigt trendiga grekiska producenterna som importeras av Oinofilia.

Jag gillar själv både Sigalas (2016 och 2009 bättre än 2015 och 2008), Gaia och Argyros (som finns i både ekad och icke ekad version). Får jag välja är det de icke-ekade som gäller, och bland de ekade tycker jag att Gaia Wild Ferment är litet mer försiktig (det är en blandning av ståltankar, ek och akacia tror jag).

En spännande Assyrtiko som jag köpte förra året var Vassaltis från Pompette, nystartat eko-vineri på Santorini. Köpte på @Patrik Sellin :s recension (you had me @ utombordsmotor). Går säkert att privatimportera. Har inte hunnit pröva än men står på att-göra-listan för denna sommar.

Sen tycker jag att Kir-Yiannis 99-kronors-assyrtiko från norra Grekland är helt ok för prislappen. Men visst - Santorini-assyrtikons sälta slår ju det mesta. För den som inte tror att plats, jordmån, mikroklimat spelar roll är detta nog ett av de mer övertydliga exemplen. :)
 

Sebran

Medlem
Kul att läsa era erfarenheter och få fler tips.

Jag beställde nu bl.a. två flaskor Argyros Monsignori '17 som är från 200 år gamla vinrankor (vinlusen kom aldrig till Santorini) och lagrad på ståltank endast. Den ena kommer drickas relativt snart nu under sommaren, medan den andra får ligga några år till för att se hur den utvecklas i flaskan. Får återkomma med intryck senare.
 

The Wall

Medlem
Sen tycker jag att Kir-Yiannis 99-kronors-assyrtiko från norra Grekland är helt ok för prislappen. Men visst - Santorini-assyrtikons sälta slår ju det mesta. För den som inte tror att plats, jordmån, mikroklimat spelar roll är detta nog ett av de mer övertydliga exemplen. :)
99-kronors Kir-Yiannis är faktiskt inte helt tokig.
När vi ändå är inne på norra Grekland, men annan färg på vinet; xinomavro är rätt trevlig druva som i vissa fall påminner en del om nebbiolo. Dock är utbudet hos "butikskedjan-som-påstår-sig-ha-allt-och-som-saknar-konkurrens" tyvärr inte riktigt på samma nivå som meningslösa boxviner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då Muscadetten får en att börja tala i tungor...

84A941FA-4A4B-4B39-8185-B4A3EA1E1CA6.jpeg


2017 Jo Landron La Lovetrie, Muscadet de S&M, Frankrike, 95p (kan nå 100)
The best young Muscadet I've had for over 10 years.

A tight and earthy/minerally Muscadet that is possibly Summer good for some people. However, this is going to be astonishingly amazing in 7-10 years time. It's going to live voraciously for at least 25 years.

The acidity is balanced, there is depth, the see-through fragility is majestic and the mineral qualities means this wine is going to get on top of the charts for seafood, beating any kind of Chablis. Ever!

This is just a baby, but its qualities are indisputable: I've just ordered a case.
Wow!
95p for now, possibly 100p a few years into the future. An exceptional wine with amazing promise.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I m

I mina tonår hade jag en fäbless för att undersöka hur olika saker luktade när de blev upphettade. Eller ja, helt enkelt om de brann, och en torkad persikokärna låg på mitt bord och bad om att få ett möte med ett av de fyra elementen (nej, inte elektriska värme-dito). Till min förvåning doftade det bränd persika innan elden tog fart och mitt experiment avslutades. Vid närmare eftertanke kan det nog vara en god idé att återuppta experimenten och inkludera aprikos- och nektarinkärnor. Brända mandlar får man näst intill en överdos av på tex Skänninge marken.
Elda på!
Blir spännande ta del av dina erfarenheter.
 

The Wall

Medlem
Då Muscadetten får en att börja tala i tungor...

Visa bifogad bild 20347

2017 Jo Landron La Lovetrie, Muscadet de S&M, Frankrike, 95p (kan nå 100)
The best young Muscadet I've had for over 10 years.

A tight and earthy/minerally Muscadet that is possibly Summer good for some people. However, this is going to be astonishingly amazing in 7-10 years time. It's going to live voraciously for at least 25 years.

The acidity is balanced, there is depth, the see-through fragility is majestic and the mineral qualities means this wine is going to get on top of the charts for seafood, beating any kind of Chablis. Ever!

This is just a baby, but its qualities are indisputable: I've just ordered a case.
Wow!
95p for now, possibly 100p a few years into the future. An exceptional wine with amazing promise.
Låter som en bra matchning till ostron.
 

Sonderlese

Medlem
Låter som en bra matchning till ostron.
Personligen vill jag ha ett Muscadet de Sevre et Maine med kort eftersmak till ostron. Detta för att vara i balans med smakupplevelsen av färska ostron.

Det ovannämnde vinet lär ha en lång eftersmak; men smaken är som...
 
Last edited:

Skaggs

Medlem
I söndags samlades några friska FW-medlemmar för en BYOB. Det blev en mycket trevlig provning i Lund hos @Dejzan där förutom undertecknad, @Madde.B @Vinocognito @David Nilsson @nebbiyolo och @Pnilsson76 deltog. Temat var fritt tolkat utifrån instruktionen “Viner vi dricker för sällan”. Fyra flighter enligt följande uppställning:

Vitt
1. 2013 Vukoje Žilavka
2. 2017 Kutch Chardonnay Trout Gulch Vineyard
3. 2011 Hans Wirsching Iphöfer Julius-Echter-Berg Riesling Großes Gewächs
IMG_0685.jpg

Rött
1. 2018 Domaine Labet Cuvée Métis Nature
2. 2018 Crystallum Pinot Noir Mabalel
3. 1978 Romaneche Thorins Moulin-à-Vent?
IMG_0683.jpg

--
4. 2013 Monte Bernardi Chianti Classico Sa'etta Riserva
5. 2012 Lisini Brunello di Montalcino
6. 2005 Château Bellevue St. Émilion Grand Cru
IMG_0682.jpg

--
7. 2016 Château de Beaucastel Côtes du Rhône Coudoulet de Beaucastel
8. 2016 Le Clos du Caillou Côtes du Rhône Reserve
9. 2002 Torbreck The Steading
IMG_0687.PNG

Många bra och intressanta viner, personligen var jag lite extra förtjust i Kutch, Labet (mitt vin), Crystallum, Bellevue, Beaucastel och Torbreck. Otroligt god mat som @Dejzan hade lagat. Stort tack till värd och alla deltagare!
IMG_0680.jpg
 
Last edited:

Dejzan

Medlem
I söndags samlades några friska FW-medlemmar för en BYOB. Det blev en mycket trevlig provning i Lund hos @Dejzan där förutom undertecknad, @Madde.B @Vinocognito @David Nilsson @nebbiyolo och @Pnilsson76 deltog. Temat var fritt tolkat utifrån instruktionen “Viner vi dricker för sällan”. Fyra flighter enligt följande uppställning:

Vitt
1. 2013 Vukoje Žilavka
2. 2017 Kutch Chardonnay Trout Gulch Vineyard
3. 2011 Hans Wirsching Iphöfer Julius-Echter-Berg Riesling Großes Gewächs
Visa bifogad bild 20348

Rött
1. 2018 Domaine Labet Cuvée Métis Nature
2. 2018 Crystallum Pinot Noir Mabalel
3. 1978 Romaneche Thorins Moulin-à-Vent?
Visa bifogad bild 20349

--
4. 2013 Monte Bernardi Chianti Classico Sa'etta Riserva
5. 2012 Lisini Brunello di Montalcino
6. 2005 Château Bellevue St. Émilion Grand Cru
Visa bifogad bild 20350

--
7. 2016 Château de Beaucastel Côtes du Rhône Coudoulet de Beaucastel
8. 2016 Le Clos du Caillou Côtes du Rhône Reserve
9. 2002 Torbreck The Steading
Visa bifogad bild 20351

Många bra och intressanta viner, personligen var jag lite extra förtjust i Kutch, Labet (mitt vin), Crystallum, Bellevue, Beaucastel och Torbreck. Otroligt god mat som @Dejzan hade lagat. Stort tack till värd och alla deltagare!
Visa bifogad bild 20352
Tack alla som kom!
Kutch var bra men kändes ung och lite knuten. Jag provade den inte igen men förstod på någon att den öppnade upp sig fint i slutet av provningen. Det var en slatt kvar i chiantin som jag provade lite senare på kvällen, den uppträdde mycket annorlunda än vid provningen, mer aromatisk och generös. Mina favoriter var Wirsching, Bellevue, Lisini och Torbreck.
 

LeChat

Medlem
5D5094B3-2420-468D-9E8F-875BFBF7422F.jpeg

2017 Domaine Cordier Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four


Hög syra, väldigt bra, men ändå lite rund i smaken.
Ung och lätt med en svag ton av bl.a smör, vanilj och jordgubbe. Till en början även salmiak men den försvann efter ett tag. God, lättdrucken och väldigt prisvärd vit bourgogne. Till gräddig pastasås med kallrökt lax, grön sparris och dill.
 

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 20356
2017 Domaine Cordier Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four


Hög syra, väldigt bra, men ändå lite rund i smaken.
Ung och lätt med en svag ton av bl.a smör, vanilj och jordgubbe. Till en början även salmiak men den försvann efter ett tag. God, lättdrucken och väldigt prisvärd vit bourgogne. Till gräddig pastasås med kallrökt lax, grön sparris och dill.
Bra tajming. Drack denna, fast 2015, igår. Håller med om din beskrivning men förvånad av såpass mycket ek (vilket jag iofs har något emot) och tyckte kanske syran var lite låg för Bourgogne - men kanske rimligt med tanke på pris och appellation samt den varma årgången. Kanske 2017 har lite mer nerv? Gillade även krutstänket :)
 

Dejzan

Medlem
Craven Pinot Gris 2019, Stellenbosch Sydafrika

Jag plockade den här på måfå från en hylla på Systembolaget och öppnade den igår. Vindruvorna har fått jäsa med skalet vilket har gett vinet en fantastisk vacker röd färg. Den påminde mig om Frank Cornelissens Rosato, så ingen blyg rosa färg här inte. Doften är svår för mig att få grepp, dricker jag ett rött, vitt eller rosévin? Doften känns iaf helt klart som en rosé med körsbär, hallon och tranbär. Smaken är mycket fyllig, rött äpple, mandel, lite beska, mineral och lite strävhet, lång eftersmak.
Jag blir inte riktigt klok på det här, det var helt klart både gott och intressant men jag är fortfarande inte säker på vad jag drack. Systembolaget säljer det som vitt vin, men det känns inte helt självklart. Flaskan tog slut tämligen fort så det är väl ett bra tecken, en lång dekantering hade nog inte skadat.
Det skapade helt klart ett intresse för producentens andra viner, det lanserades en Cinsaut nyligen så den får jag testa.
 

Foodcoma

Medlem
Domaine Durand Perron vin jaune, 1988
Mitt födelseår.

Skördat av Marius perron men vinifierat av nästa generation.

Flaskan öppnades och stod öppen under 5 timmar innan första provsmakningen.
På näsan; mängder av gul curry. Flera lager av förförisk karamellaromatik - wow vilken karamell. Knäck. Sherry. Rostade nötter. Hög koncentration utan att förlora elegans.

Precis i början av första glaset finns en liten oangenäm doft/smak som jag ej kan sätta fingret på men som funnits i en hel del äldre juraviner jag provat. något svampigt kanske? Denna doft/smak försvinner dock som tur är efter en liten stund i glaset. Tycker mig nästan kunna känna smaken i munnen igen nu när jag tänker på det (vinet drack igårkväll) Någon som känner igen detta?

När detta försvinner är doften magisk. Kanske till och med årets doftupplevelse såhär långt för mig.

Smaken är samma karamell, mogna äpplen, salt. Mindre sherrytoner än i andra vin jaune men visst är de där. Grym balans i detta!!! Fantastiskt med ett vin som får en att inse vad den där galna syran i unga vin jaune är till för. Det tar tid men när allt annat kommit ifatt blir balansen galen mellan koncentrerade mognadstoner och polerad skarp äppelsyra.

Detta vinet överlever säkert hur länge som helst och kommer nog i ärlighetens namn knappt förändras på 30 år till men för mig känns vinet utan tvekan mitt i sin peak just idag.
95p
CA3F665B-4EFF-4130-A0CC-4CA1FFDBD1B4.jpeg
05A62DE6-A339-4FE2-BE25-9B9050E3D244.jpeg
88E47372-FC37-4DC6-9406-671D3960B8A6.jpeg
 

Oscaro

Medlem
Blev också sugen på Muscadet så fick köpa hem lite skaldjur och öppna en flaska ikväll
Domaine de la pepiere Clisson 2017

Doftar friskt av citrus, havsbris och mineraler.

I munnen är det torrt, fullt av syra och mineraler och ordentligt med salina noter. Vitpeppar, citrus och krita krigar i munnen. Fantastiskt gott nu men lär bli ännu bättre med tid
CA708B09-362C-4E27-A2A5-D5F244BC4C7E.jpeg
 
Toppen