Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mina Vinare

Medlem
Rester från helgen och då handlar det inte bara om mat. Måndagskväll och allehanda rester från fredag till söndag och en öppen flaska gjorde valet enkelt.

Öppnade den i lördags men efter att druckit mindre än en ¼ del så var det på med korken och in i kylen. Alltför spretigt och jobbigt alkoholtung med sockersöt smak. Hoppet ute?

martinelli.jpg


2012 Martinelli - Russian River Valley, Zinfandel ”Giuseppe & Luisa” har en relativt ljus purpurröd färg. Doften är plötsligt mer harmonisk med provensalska kryddor och röd frukt. Våt tobak och inslag av eukalyptus samt vit choklad och vanilj. Lätt rökighet och likörlik frukt typ kirsch. Som en sydrhônare. Ganska läcker faktiskt.

Smaken är betydligt mer påverkad av alkoholen och det ger en eldighet till smaken som tränger igenom. Samtidigt finns det fin röd frukt med både jordgubbar och plommon. Mintchoklad, vanilj och nästan farinsocker i eftersmaken. Med stigande temperatur i glaset blir det alltmer påtagligt. Sötlakrits men också en sötsyrlighet som en rejält sockrad rabarberpaj.

Det är klart att när vinet har en alkoholhalt på 17,3% så märks det. Skulle inte vilja påstå att det är i närheten så påfallande som ett förstärkt vin men eldigt är det. Blint skulle man nog kunna hamna i både Australien och södra Rhône – speciellt som ungt. Har följt det sedan det släpptes och tycker nog att de första tre/fyra åren var roligast. Betyg? Svårt när det beter sig såhär. Nästan två dygn öppet i kylskåp även om ganska mycket kvar i flaskan så påverkar det givetvis. I det här fallet till det bättre. I lördags hade jag nästan svårt att dricka det men ikväll slinker det ner ganska fint. Kanske 91p då den generösa frukten förför lite extra men en hel del skulle nog anse det vara ett överbetyg.

Fick också använt Zalto Universalglaset vilket visade sig vara en bra idé!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Josep Masachs Cava Blanc de Blanc's från ca 1990. 97p
IMG_20200901_033453.jpg

30-åriga cavor fascinerar mig. Denna startade som en oxiderad, trött brun-äppleskrott-flaska. Som om att den ville förstöra vår firarkväll...

För:
  • Äntligen är fet-het-fuktiga augusti över, jag har gjort en riktigt bra månad och idag bokade jag mitt nya kontor från 1 Jan 2021. Party :):):):):)

Sedan svidade Cavan på sig finkostymen och uppgraderade de bruna äpplena till gula och möjliga, adderade jordiga toner av mysteriös herrparfym, vita blomster och den där syrabollen som är så oslagbar med bättre Cava.

Lång, exceptionellt balanserad och huvudet högre än det mesta under 1000 kr från Champagne.
Dessutom utan ångorna av djururin. (Hustrun, även om hon fnyser åt minsta lilla sherryton...)

Ser varmt fram mot det återstående 4 flaskorna.
Inte byxbråttom direkt.
 

Mina Vinare

Medlem
Josep Masachs Cava Blanc de Blanc's från ca 1990. 97p
Visa bifogad bild 20715
30-åriga cavor fascinerar mig. Denna startade som en oxiderad, trött brun-äppleskrott-flaska. Som om att den ville förstöra vår firarkväll...

För:
  • Äntligen är fet-het-fuktiga augusti över, jag har gjort en riktigt bra månad och idag bokade jag mitt nya kontor från 1 Jan 2021. Party :):):):):)

Sedan svidade Cavan på sig finkostymen och uppgraderade de bruna äpplena till gula och möjliga, adderade jordiga toner av mysteriös herrparfym, vita blomster och den där syrabollen som är så oslagbar med bättre Cava.

Lång, exceptionellt balanserad och huvudet högre än det mesta under 1000 kr från Champagne.
Dessutom utan ångorna av djururin. (Hustrun, även om hon fnyser åt minsta lilla sherryton...)

Ser varmt fram mot det återstående 4 flaskorna.
Inte byxbråttom direkt.


Måste erkänna att jag är imponerad över alla udda viner du skriver om. Var hittar du dem – i Japan, hemma eller på nätet? Skulle dessutom vara kul att förstå marknaden i Japan lite bättre. Typ hur utbudet ser ut men även distributionskanalerna.
 

Mina Vinare

Medlem
Det där var mina kommentarer efter att jag, min son och min bror druckit Guigals Vignes de L'Hospice-14. Idag drack jag -15 efter ca två års garderobslagring och blev ännu mer imponerad. Djup i smaken, sammetslen munkänsla, komplexitet och elegans. Någon skrev så här på CT och jag argumenterar inte emot: "plum, cassis, cigar, sweet tobacco, wet earth, anise, swine, cola, vanilla, minerals, green pepper, smoke, dirt, tannins, oak" Min flaska nu är helt otrolig och jag har svårt att tro att min andra skulle vinna mycket på lagring. Men jag gör nog ett försök. Kanske det bästa vinet jag någonsin druckit och betyget måste bli därefter --- 95-96. Sexton släpps snart på tillfälliga och jag hade bestämt mig för att inte köpa. Men, vad ska jag säga, jag har omprövat mitt beslut.

Kul att läsa och inte så förvånad att just 2015 är så bra. Har provat äldre årgångar för många år sedan och minns det som väldigt bra och dessutom prisvärt gentemot flera av de andra vinerna i portföljen. Skulle nog själv vänta på årgång 2017 och 2018 för ett ännu bättre vin än 2016 – men det är ju min smak!
 
S

srenix

Snöat in mig en del på Riseling senaste månaden och denna föll mig riktigt bra idag till en het risnudelsallad med panko-panerad tofu och het sås med soja och sherryvinäger.

Doft av persika, päron och färsk mogen lime men även en touch av viss örtighet. Smaken är fruktigt och frisk och det här är en väldigt fint balanserad torr Riesling med frisk syra och en härlig mineralstruktur som ger vinet dess längd och förhöjer smakerna. Gott!

Finns i BS, art 79447.


upload_2020-8-31_21-43-53.png

upload_2020-8-31_21-46-7.png
 

Daniel A

Administratör
Den stora tråden om Bourgogne väckte suget i helgen, och således korkades den här upp:
DSC_1998.JPG

2017 Maison En Belles Lies, Hautes-Côtes de Beaune
Mycket lätt röd i färgen, ser rakt igenom trots att jag råkade hälla "för mycket" i glaset. Väldigt ljusbärig doft, med ett uns grönt i bakgrunden. Med tid kommer lite kryddor också. I munnen är det riktigt mycket lingon, huvudsakligen inte-riktigt-mogna. Syran är framträdande, men finns lite tanniner som biter till. Känns absolut för ungt. Har säkert materialet där för att bli något större framöver, men nu känns det som att något saknas; viss obalans, speciellt i munnen. Drar åt "tunt" istället för elegant. Idag är det snipig lingondricka, helt enkelt. Men även snipig lingondricka har sin plats i vardagen. :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måste erkänna att jag är imponerad över alla udda viner du skriver om. Var hittar du dem – i Japan, hemma eller på nätet? Skulle dessutom vara kul att förstå marknaden i Japan lite bättre. Typ hur utbudet ser ut men även distributionskanalerna.
Tycker inte att jag skriver om särskilt udda viner, snarare kanske så att det magra svenska utbudet resulterar i en vinklad norm (som ju i vinvärlden bygger på upprepad igenkänning). Tex är det nästan svårt att hitta Amarone i Japan och boxar säljs mycket sparsamt. Började fö min karriär som inboxad Bdx-älskare. Älskar fortfarande Bdx, även om inköpen blir färre och färre. Mycket för att jag har svårt motivera hur mer än 500 kr för en skvätt vätska är ansvarsfullt. Mest för att det finns så snablarns många ofattbart bra viner som produceras runt om och överallt ifrån av passionerade och skickliga vinifikatörer som inte kör Bentley eller finansieras av AXA.

Då jag beslutade mig för att avveckla vinsamlandet (I Väntan på Godotvin) och föredrar viner med mognad och personlighet, blev det naturligt att börja handla på nätauktioner. Man lever trångt här i Japan och mycket vin tar mycket plats.

Eftersom Japan fortfarande är ett fritt land, kan privatpersoner handla med nästan vad som helst (finns naturligtvis gränser när det börjar räknas som verksamhet). Alkoholhaltiga drycker är fritt fram för privatpersoner att sälja på tex nätauktioner. Tom så att man ser vinflaskor och sprit på Loppisbord. Jag tillbringar med viss regelbundenhet min "down-time" surfandes runt på vinauktioner.

Här är mina intryck av vad som finns tillgängligt på japanska nätauktioner:

Fantastiska mängder skräp, skumpa, dyrare Bgn och dyrare Bdx. Makabert många tüska viner ur andrasorteringarnas tunna och flak av Matéus och B-Chianti från svunna tider. Men, en och annan superb flaska "ovanligt" vin: mogna skönheter från mer eller mindre kända producenter och årgångar. Det blir mycket hemläxa, Cellartracker och gissningar. Hur var tex årgång 1988 i Sydöstra Italien? Och det blir fantastiskt många trevliga bekantskaper i glasen! För några veckor sedan slank det med en 1979 Montrose medan jag passade på en Barolo från '65 (sprängde mitt pristak) och råkade tupplura så att jag missade en 2006 Martha's Vineyard som klubbades för ~700 kr.

I ärlighetens namn förbereder jag normalt 3 flaskor för öppning utifall någon bombar. Händer ju tyvärr alltför ofta. Mest pga korkjävlarna, förvånansvärt sällan som någon auktionsflaska varit dålig av andra anledningar som tex misskötsel. Tar ogärna med oöppnade flaskor till restauranger.

Då det gäller konsumtion av vin så är Japan ett land där årskonsumtionen per person över 20 år är någonstans mellan en och två flaskor per år. Japanerna dricker avsevärda mängder öl (ölskatten innebär att en burk öl kostar ca 25kr i affär) och shochu (normalt 25%-igt och kostar ca 100 kr för en flaska), stora mängder high ball på burk och "smaksatta sötedrinkar med bubbel" i. Sedan konsumeras en gnutta saké och saker som Cognac och Whiskey. Umeshu tillhör fö också stapelvarorna.

Just Josep's cava har jag köpt in två loter av. Just denna OS-cavan finns dels som en BdB och dels som en ... ähum (glömt). Ser jag fler kommer de också att stryka med. För dessa sublima katalonska njutningar har jag inte ens betalat 100 kr flaskan inkl frakt hem. Erkänner att jag var en gnutta skeptisk inför öppnandet av den första flaskan, men det gick snabbt över :)
 

Mina Vinare

Medlem
Vajra.jpg


2016 G.D. Vajra - Barolo ”Bricco delle Viole”
har en mörk men klar purpurröd färg. Doften är först blygsamt parfymerad av rosor och provensalska örter. Sedan lite mer rök, tjära, läder och mentol. En frisk och fruktig arom kommer senare med framförallt röda bär. Det finns nästan en restdoft av choklad och karamell när allt annat lagt sig. Inte största doften först men väldigt elegant, typiskt och klassiskt. Mer lakrits och större doft efterhand.

Smaken är ren och frisk med massor av röd bärighet. Mentol, örter och pepprighet i den intensiva och långa eftersmaken med alltmer framträdande violpastill, citrus och apelsinskalsbeska - urtypisk och klassisk. Balanserat även om både garvsyran och tanninerna finns där. Ungt men inte plågsamt så.

Just nu är det doften som är den stora behållningen för min del. Smaken är givetvis ung och lite kärv som sig bör i ett vin som det här. Tycker dock inte att det är helt fel att prova en flaska nu för att bedöma potentialen men givetvis behöver det här tid att mogna och bli ett betydligt mer inställsamt vin. Tror det blir så om 5-10år men lever självklart längre än så. Mer elegant och finlemmat än stort och kraftfullt. Jättesvårt att poängbedöma framtiden men varken the WAs 98p eller Vinous 97p känns helt fel med tanke på potentialen – även om jag själv rent subjektivt hamnar på 94/95p för stunden.

Ett köp för källaren med förhoppning om en riktigt stor uppsida med ålder och mognad.

Längesedan man var på plats på ett nyhetsläpp och nästan lite uppfriskande att uppleva hur det var när det begav sig för många år sedan!
 

Mina Vinare

Medlem
Tycker inte att jag skriver om särskilt udda viner, snarare kanske så att det magra svenska utbudet resulterar i en vinklad norm (som ju i vinvärlden bygger på upprepad igenkänning). Tex är det nästan svårt att hitta Amarone i Japan och boxar säljs mycket sparsamt. Började fö min karriär som inboxad Bdx-älskare. Älskar fortfarande Bdx, även om inköpen blir färre och färre. Mycket för att jag har svårt motivera hur mer än 500 kr för en skvätt vätska är ansvarsfullt. Mest för att det finns så snablarns många ofattbart bra viner som produceras runt om och överallt ifrån av passionerade och skickliga vinifikatörer som inte kör Bentley eller finansieras av AXA.

Då jag beslutade mig för att avveckla vinsamlandet (I Väntan på Godotvin) och föredrar viner med mognad och personlighet, blev det naturligt att börja handla på nätauktioner. Man lever trångt här i Japan och mycket vin tar mycket plats.

Eftersom Japan fortfarande är ett fritt land, kan privatpersoner handla med nästan vad som helst (finns naturligtvis gränser när det börjar räknas som verksamhet). Alkoholhaltiga drycker är fritt fram för privatpersoner att sälja på tex nätauktioner. Tom så att man ser vinflaskor och sprit på Loppisbord. Jag tillbringar med viss regelbundenhet min "down-time" surfandes runt på vinauktioner.

Här är mina intryck av vad som finns tillgängligt på japanska nätauktioner:

Fantastiska mängder skräp, skumpa, dyrare Bgn och dyrare Bdx. Makabert många tüska viner ur andrasorteringarnas tunna och flak av Matéus och B-Chianti från svunna tider. Men, en och annan superb flaska "ovanligt" vin: mogna skönheter från mer eller mindre kända producenter och årgångar. Det blir mycket hemläxa, Cellartracker och gissningar. Hur var tex årgång 1988 i Sydöstra Italien? Och det blir fantastiskt många trevliga bekantskaper i glasen! För några veckor sedan slank det med en 1979 Montrose medan jag passade på en Barolo från '65 (sprängde mitt pristak) och råkade tupplura så att jag missade en 2006 Martha's Vineyard som klubbades för ~700 kr.

I ärlighetens namn förbereder jag normalt 3 flaskor för öppning utifall någon bombar. Händer ju tyvärr alltför ofta. Mest pga korkjävlarna, förvånansvärt sällan som någon auktionsflaska varit dålig av andra anledningar som tex misskötsel. Tar ogärna med oöppnade flaskor till restauranger.

Då det gäller konsumtion av vin så är Japan ett land där årskonsumtionen per person över 20 år är någonstans mellan en och två flaskor per år. Japanerna dricker avsevärda mängder öl (ölskatten innebär att en burk öl kostar ca 25kr i affär) och shochu (normalt 25%-igt och kostar ca 100 kr för en flaska), stora mängder high ball på burk och "smaksatta sötedrinkar med bubbel" i. Sedan konsumeras en gnutta saké och saker som Cognac och Whiskey. Umeshu tillhör fö också stapelvarorna.

Just Josep's cava har jag köpt in två loter av. Just denna OS-cavan finns dels som en BdB och dels som en ... ähum (glömt). Ser jag fler kommer de också att stryka med. För dessa sublima katalonska njutningar har jag inte ens betalat 100 kr flaskan inkl frakt hem. Erkänner att jag var en gnutta skeptisk inför öppnandet av den första flaskan, men det gick snabbt över :)


Udda var kanske fel ordval men ovanliga får man väl säga – speciellt med tanke på ursprung och ålder.

Har aldrig varit i Japan men haft förmånen att jobba med japaner i många år och min bild bekräftas väl av det du skriver att de främst är ett öldrickande folk.

Min fördom var att marknaden främst bestod av prestigefulla troféviner och billiga bulkviner från Australien och Nya Zeeland.

Hade aldrig trott att andrahandsmarknaden kunde erbjuda sådana viner som du skriver om. Måste vara väldigt spännande och kul att få förmånen att prova dem till rimliga pengar. Sedan förstår jag att det blir en del nitlotter men det kanske också är charmen och spänningen med det hela.
 

Skaggs

Medlem
Intressant läsning, ser att det släpps två Jonata från -06 den 8/9 - 1400 kr styck.
https://beta.systembolaget.se/produkt/vin/jonata-7242701
https://beta.systembolaget.se/produkt/vin/jonata-7344301

Lite gott från helgen som gick.

2008 Jonata, Santa Ynez Valley – Syrah ”La Sangre de Jonata” har en mörk, tät djupröd färg. Doften är stor med smort läder, korv och charkuterier. Oliver, tapenade och lakrits. Mörk frukt och rostade fattoner samt mocka. Viss örtighet och pepprighet samt lagerblad och rökighet. Bacon och choklad. Nästan som en nordrhônare.

Smaken är först mer neutral och återhållsam men med ungefär samma smak som doften. Lakrits, rostat kaffe, björnbär och vanilj. Tanninerna är tydligt markerade men finmalda som salmiakpulver. Viss stramhet och lång fin eftersmak. Balanserad syra och fin harmoni i hela spektrumet. Vinner mycket med tiden i glaset. Tydligare nya världen i smaken än doften. Ett vin som passar mig perfekt (97p). Egentligen saknas mig inget.

Har utvecklats en hel del de senaste två/tre åren. Var kraftfullare förut och möjligen ett tecken på att utvecklingen är på väg nedför. Klarar säkert 5år till i källaren men blir nog inte bättre än vad den var för tre/fyra år sedan. Då var det nästan perfektion. En provad 2009:a i våras var bra mycket stramare och tuffare men med förväntad positiv utveckling med ytterligare lagring.
 

LeChat

Medlem
21113D2C-CA83-4CDF-B364-33B79F9E770D.jpeg

2013 Chateau Musar


Röd vacker färg. Bara en sån sak!
God balanserad smak som redan nått viss utveckling även om det fortfarande är ett ungt vin. Jämfört med en nyligen drucken 2010 så känns tanninerna mjukare men syrorna är tydliga och ger härlig nerv åt vinet. 2010 känns som ett större och bättre vin på alla sätt, men 2013 verkar ändå vara en lyckad årgång och är redan tillgänglig och riktigt god. Borde nog köpa några fler flaskor.
 

Mina Vinare

Medlem
Lite oroad av helgens Martinelli (som ändå på sätt och vis ordnade upp sig) var det med viss ångest som korken åkte ur kvällens vin och hälldes i glaset. Senast det begav sig var det lite tveksam upplevelse med viss antydan till övermognad.

Den oron skulle visa sig helt obefogad ikväll – är det dagsformen, flaskvariation eller månen som gör sån skillnad?

Bondi.jpg


2012 Martinelli - Green Valley of Russian River Valley, Pinot Noir ”Bondi Home Ranch - Water Trough Vineyard” har en ljus och klar rubinröd färg. Doften är direkt inställsam och riktigt härligt förförisk. Röda bär, nickelkola, lavendel och lätt rostade toner av kaffe och fat. Bränt gummi, tallbarr, rökt korv och mogna jordgubbar. Skog och svagt multna toner samt en frisk örtighet som vilar över hela paketet.

Smaken är lika inställsam och god men möjligen ännu mer fruktdriven med en viss eldighet i eftersmaken – som är betydande. Lakrits, violpastill, lavendelkulor och lite smörkola. Dom fruktsöta tonerna är väldigt markanta och känslan av jordgubbssaft ligger inte långt bort. Frisk och välbalanserad syra som håller allt det goda på plats. Rakt upp och ned kalasgott och hedonistiskt (96p).

Poängen är satta ut ett rent subjektivt godhetsperspektiv. Med ett lite mer kritiskt seende så kanske det är lite för bra. Det här lurar ingen till Bourgogne och troligen inte någonstans utanför Kalifornien heller. Det är en helt annan typ av Pinot är vad man normalt sett är van vid. Alkoholhalten anges till 15,5% vilket ju är närmast skräckinjagande för en Pinot – även från Kalifornien. Märks inte ikväll även om det finns en eldighet i smaken. I jämförelse med en Bourgogne av samma kvalitet så skulle säkert Bourgognen vinna duellen men hur ofta hittar man en sån?
 

Mina Vinare

Medlem
Intressant läsning, ser att det släpps två Jonata från -06 den 8/9 - 1400 kr styck.
https://beta.systembolaget.se/produkt/vin/jonata-7242701
https://beta.systembolaget.se/produkt/vin/jonata-7344301


Är faktiskt lite förvånad över att Jonata aldrig tidigare (vad jag vet) letat sig in i Sverige. Lustigt då att det gör det med två 2006or.

Priset är ju också tufft med tanke på att jag nog betalde hälften eller mindre när jag köpte mina 2008or och 2009or. Sen vet jag att priserna gått upp rejält med senare årgångar och även dollarkursen men ändå lite väl maffigt.

Jag har provat alla deras röda viner (utom Petit Verdoten). Syrahvinet är min klara favorit (Sangre). Den andra de släpper är en Cabbe som jag inte riktigt imponerats över. Sen gör de även en Cabernet Franc (som är bra), en Sangiovese som är lite annorlunda, en blend på allt (Todos) som är prisvärd och god samt en Merlot. Den senare provade jag när jag besökte dem i årgång 2008 och var magiskt bra då. Köpte den när jag kom hem men inte alls samma upplevelse så det blev inga fler.

Skulle vara kul om det kom lite nya årgångar istället till Systembolaget och då till vettiga priser. Skulle själv satsa på Sangre och Todos ur deras sortiment om jag fick välja.
 

The Wall

Medlem
2018 Château de Melin (Bourgogne Côte de Beaune) och 2018 Donaldson Family "Main Divide" Pinot Noir. I lite olika glas. "Åtta glas" för att travestera Alistair MacLean. Korta fuskversionen, NZ tog hem det. Den något längre versionen som tydligen är utmärkt som godnattsaga har empiriska studier påvisat; https://www.finewines.se/threads/vinglas.571/page-48#post-161263

Melin.JPG


Main_divide.JPG
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Jadot Mazis-Chambertin Grand Cru 2007

Doft: Jordgubbar och skogsbär. Mogen men dämpad
Attack: Fullmogen och syrlig. Lite som vresiga skogsbär som inte fått mogna.
Mellansmak: Jordgubbar, smultron och jord. Rätt fylligt och syrligt. Trevliga mognadstoner.
Eftersmak: Syrlig och rätt pigg men man märker att årgången är ett minus redan här. Helt fullmogen är vinet.

92 poäng och inte i närheten av att vara värt sitt pris.
 

The Wall

Medlem
Jadot Mazis-Chambertin Grand Cru 2007

Doft: Jordgubbar och skogsbär. Mogen men dämpad
Attack: Fullmogen och syrlig. Lite som vresiga skogsbär som inte fått mogna.
Mellansmak: Jordgubbar, smultron och jord. Rätt fylligt och syrligt. Trevliga mognadstoner.
Eftersmak: Syrlig och rätt pigg men man märker att årgången är ett minus redan här. Helt fullmogen är vinet.

92 poäng och inte i närheten av att vara värt sitt pris.
Kanske fel glas?:rolleyes:;)
 

Oscaro

Medlem
Allegrini La Poja 2007
Dekanterades i 3h
Inbjudande doft av körsbär, björnbär och sous bois. Efter ett tag kommer lite mer läder och rök, lite alkohol men svagare än jag minns från tidigare gånger jag prövat vinet.

Lena tanniner med en viss syra som passar perfekt, mera björnbär, lite parfym, plommon, väldigt svaga russintoner. Otroligt snyggt vin med tanke på alkoholhalten, men är kanske inte helt min stil annars. Objektivt är vi nog kring 91-92 men subjektivt är vi på 89
2878D97A-FF5E-4BD9-9459-5E40CA200E5A.jpeg
 
Toppen