Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
_20200904_072832.JPG


2018 Patrick Piuze, Chablis, Terroir de la Chapelle
Tredje Piuze från 2018 jag dricker på tämligen kort tid. Årgången känns väldigt generös och öppen såhär i sin ungdom. I doften är det citrusanstruket, grönäppeldominerat, en antydan till nötter samt en liten puff rökighet. I smaken blir det mer citrus och omogna äpplen, fortfarande med en antydan till nötter. Syran är påtaglig, men den springer inte iväg. 88p.
Satt perfekt till någon form av grönkål-och-västerbottenost-frittata och stekt abborre igår, och gör sig bra i glaset idag till skrivandet av det här inlägget. Tycker att 2018 Chapelle har varit strået vassare än 2018 Découverte. Resterande tre flaskor kommer vara slut innan midsommar. De har absolut liv i sig för att växa i några år, men jag tycker de gör jobbet som ung Chablis väldigt bra och jag kommer ta tillvara på de egenskaperna och istället låta de, på pappret, tyngre vinerna ligga.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Udda var kanske fel ordval men ovanliga får man väl säga – speciellt med tanke på ursprung och ålder.

Har aldrig varit i Japan men haft förmånen att jobba med japaner i många år och min bild bekräftas väl av det du skriver att de främst är ett öldrickande folk.

Min fördom var att marknaden främst bestod av prestigefulla troféviner och billiga bulkviner från Australien och Nya Zeeland.

Hade aldrig trott att andrahandsmarknaden kunde erbjuda sådana viner som du skriver om. Måste vara väldigt spännande och kul att få förmånen att prova dem till rimliga pengar. Sedan förstår jag att det blir en del nitlotter men det kanske också är charmen och spänningen med det hela.
Skräpvinerna här är från Australien och Chile. Båda länderna har frihandelsavtal med Japan samt (om jag förstått det rätt) inhemsk skattefinansierad support av vinexport. Man kan ju undra hur någon i ursprungslandet tjänar några riktiga pengar på en flaska vin som i japansk butik kostar ca 37 kr... (medan en 500 ml ölburk kostar uppåt 30kr...)

Självklart är det mycket spännande att se vad som droppar fram ur en flaska efter det att man dragit korken eller vridit av kapsylen. Men, just nu genomlider jag en vit september. Trist jobb, men någon skall ju göra det... Har ett gäng nya kompisar att stifta bekantskap med i oktober.
 
Calera -15
Visa bifogad bild 20753 S
Sicket skit vin. Ska detta påminna om Bourgogne?! Tror knappast det.
Doft av övermörkna jordgubbar, rutten planka. Inget mer.
Doft samma sak, har det kostat 65:- ok, men det gjorde inte detta"...
Jag tycker du ska ta upp detta direkt med de som är ansvariga för vinmakandet på Calera - de verkar ha ett gediget kvalitetstänk och hantverksmässig inställning till sin terroir och vin och tar säkert tacksamt emot feed back från sina många kunder. ;)
 
M

Mouton

Jag tycker du ska ta upp detta direkt med de som är ansvariga för vinmakandet på Calera - de verkar ha ett gediget kvalitetstänk och hantverksmässig inställning till sin terroir och vin och tar säkert tacksamt emot feed back från sina många kunder. ;)
Det handlar inte om att omhändav skörden fel, det är stilen jag hänger upp mig på... Måste verkligen vara en bedrift (eller vilja) att få druvorna att överleva så länge på stocken
 

Håkan

Medlem
Har gjort det, flertal ggr, kolla så ser du.. Detta är ett första class vin deluxe skit vin, märker du inte det, så vet vi alla vilken nivå du dricker på
Spara på oförskämdheterna tack. När du dessutom spammar mot en av de mest kunniga i Sverige på viner från USA är måttet från min sida rågat. Använd en mer ödmjuk ton eller stick härifrån. Calera har debatterats rätt friskt pä sistone här. Vissa gillar, andra inte. Acceptera det.
 
Har gjort det, flertal ggr, kolla så ser du.. Detta är ett första class vin deluxe skit vin, märker du inte det, så vet vi alla vilken nivå du dricker på
Hej hej ojoj vad tokigt det kan bli! Jag har senaste året gjort flera inlägg här på forumet och kritiserat Calera, som ju en gång i tiden var ett av de mest seriösa kaliforniska hantverksvinerna. När jag i somras försökte kolla vad som hänt med firman upptäckte jag att de sålt ut först till Duckhorn som sedan sålt ut till ett av världens största konsumentproduktfirmor - i min värld noll trovärdighet och rimligtvis en förklaring till att vinerna inte känns så kul längre. Min länk gick till den firman - TSG Consumer - och jag tänkte att länken och den blinkande smileyn tillsammans skulle vara tydligt tecken på min djupa ironi. Lessen om det inte gick fram och keep drinking the good stuff. Peas on earth.
 

Håkan

Medlem
@Mouton har ju en historia att posta i (troligtvis) vinintoxikerat tillstånd och har fått en varning av forumsansvariga för detta. Kanske dags att aktualisera den varningen igen? @Håkan Plutten? :D
Japp, 200 cm och 120 kg plutt är vad jag är. Har dessutom fått ännu mindre trevligt direktmeddelande. Håller helt med dig att det inte är skrivet i tillstånd av komplett sinne. Tycker för hens bästa att det är dags för en liten paus. Hade tyvärr en vinprovande bekant som i sina sämsta stunder kunde uppträda liknande. Det slutade tyvärr illa. För hens bästa borde nog denna konversation läggas i det stora oåtkomliga arkivet.
 

Vingubben

Medlem
Glad fredag allesammans! Och tänk på att dricka varannan vatten :)

Själv dricker jag veraton -16. Lite svulstig och alkoholig tyvärr. Blev bättre med luft och till mat dock. Vad dricker ni?
Chinon Le Puy 2018 från Jean-Maurice Raffault. Helt underbar redan nu om man gillar stilen. Ordentligt med frukt och aldeles lagom med gröna toner. Precis som det skall vara. Dricks bra redan nu men kommer må bra med ett par år på rygg. Samtidigt som man njuter som bäst så funderar man på om man ändå inte skall bli nykterist. Det kan ju gå riktigt illa:eek:
 
Toppen