Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

JonasBo

Medlem
Igår dracks en Barolo Monvigliero 2015 från Diego Morra. Köptes på vingården i oktober i samband med besök.

Färgen makalös! Ljust röd, transparent mot rubinhållet.

nosen Örter, nypon, rosor, röda bär. Senare även lite nacknafta och därefter lite mandelmassa när spritigheten lagt sig.

I munnen mycket hög syra till en början. Nästan övertagande. Sen lägger sig syran och då framträder de små röda bären, körsbär, rosor, örter. Lång och trevlig längd.

IMG_20200905_162439_Bokeh.jpg IMG_20200905_162756.jpg
 

The Wall

Medlem
2005 Domaine Paillère et Pied Gu Gigondas

Det vankas viltfärsbiffar (Särimner-Bambi, ni vet) och något kryddigt vin kanske passar. I källaren hittade jag ovanstående vin och hällde upp i två glas. Tegelton i båda glasen. Senare mot slutet av flaskan mer lakritsflagor än vin i glasen - ”antydan till fällning” som timmermannen skulle uttrycka saken.

Zalto Bourgogne; tomatsoppa serverad i plåtburk, lite vidbränd backtimjan och dito rosmarinstam (från buske, inte Ica-mjäket). I munnen är smaken klart bättre än doften om än något klen kropp. Alkoholen (14,5%) känns inte vådligt närvarande märkligt nog. Viss syra och strävhet i munnen.

Riedel Vinum; tätare doft än Zalto, mer koncentrerad, snarare ålderstigen tomatpuré än tomatsoppa, lite svårare att identifiera örterna. I munnen lite fylligare än Zalto, syran känns mer påtaglig. Helt ok smak, lite klen kropp.

Återbesök? Nja, vi har inga fler flaskor i källaren och sörjer faktiskt inte nämnvärt för det.
C6763409-B086-4BA2-8766-A7A5F20B9B6C.jpeg
 

LeChat

Medlem
CE64D106-6FF1-41E2-8DB7-438979814298.jpeg

1998 Chateau Musar


Doftar mogen bourgogne med inslag av bl.a tjära, målarbod och soya.
Smaken är verkligen komplex. Söt, mogen frukt med inslag av bl.a lite apelsin och lite honung, samtidigt som här finns krispiga syror. Underbart vin!
Blint hade jag varit övertygade om att det var en riktigt bra bourgogne med ålder. Klass och kvalitet.

Söndagens helstekta kyckling med klassiska tillbehör kommer bli perfekt.
91CF0C27-3233-44BD-A3E0-64A98B78FC76.jpeg
 

The Wall

Medlem
3B2C3285-E3E9-4548-8168-BABB46831D96.jpeg
2018 Domäne Wachau Riesling smaragd Ried Loibenberg
(återbesök efter två nätter i den trygga kylskåpsnatten)

Återbesök i Zalto vitvin idag efter min fråga ”det där glaset?” till hustrun när hon helt logiskt plockade fram Riedel Vinum Zin/Chianti som vi använder till just riesling, bland annat. ”Bra vin kräver riktiga glas” förkunnade jag och fortsatte med ”men, det är helt rätt tänkt av dig så vi kan ju jämföra..” men där tog det stopp. Inga jämförelser ikväll tydligen, ”förutom Gigondas då” påminde jag.

Ok, åter till huvudspåret; alla doftintryck är klart mer dämpade. Det finns petroleum, det finns citronzest, det finns mineral men inte lika ”I DIN GOM” som för två dagar sedan. En lite blommig/floral ton dyker också upp, ”dragning åt gewürtztraminer det är” som Yoda skulle sagt. Doften är klart bra idag också, även om den är mer utslätad. I munnen gör sig syran klart mer påmind och tar nästan all plats med en eldighet som ivrigt påhejande bisittare. Tja, vinet är ju knappast kaputt efter två nätter i kylskåp, men det var lite roligare för två dagar sedan och en oöppnad flaska lär orsaka karnevalsstämning om 15 år.
 
2016 Pira Luigi Langhe Nebbiolo
Poppade en flaska till pizzan i fredags, helt ok, lite väl ung, mkt syra och tanniner. Drack bara halva flaskan i fredags, tog resterande idag efter 3 dgr i kylen, satans vilket vin det var nu, tannierna och syran fint integrerade. Spar mina sista flaskor några år till.
Hade samma upplevelse när jag köpte den vid lansering och sparade därför 2fl. Tyvärr fanns det inte fler att köpa då. Därför kommer jag att satsa på att kunna köpa ett flertal av deras Barolo från 2016 som borde släppas i vinter.
Tidigare har de legat strax över 300:- vilket får anses som ett mycket bra pris
 

Oscaro

Medlem
Domaine de la Poulette Nuits St Georges Les Vaucrains 1er cru 1999
Direkt i glaset
Fantastisk doft av jordgubbar, hallon, lite ek, sous bois, parfym, lavendel

Rund fyllig smak som fyller gommen direkt, bären slåss med rosvatten, kinesiska kryddor, och en fin sälta. Lite strävhet mot slutet och en del syra som vittnar om att den här precis öppnat upp sig. Fantastiskt vin som bara börjar nå sin potential. Ska försöka hålla mina resterande flaskor men det blir svårt för det är så jävla gott!
93p
27D795BB-AE5A-4735-BC22-9572263F6249.jpeg
 

The Wall

Medlem
Domaine de la Poulette Nuits St Georges Les Vaucrains 1er cru 1999
Direkt i glaset
Fantastisk doft av jordgubbar, hallon, lite ek, sous bois, parfym, lavendel

Rund fyllig smak som fyller gommen direkt, bären slåss med rosvatten, kinesiska kryddor, och en fin sälta. Lite strävhet mot slutet och en del syra som vittnar om att den här precis öppnat upp sig. Fantastiskt vin som bara börjar nå sin potential. Ska försöka hålla mina resterande flaskor men det blir svårt för det är så jävla gott!
93p
Visa bifogad bild 20785
Kan man säga att Pouletten trillade ner? ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 20776
1998 Chateau Musar


Doftar mogen bourgogne med inslag av bl.a tjära, målarbod och soya.
Smaken är verkligen komplex. Söt, mogen frukt med inslag av bl.a lite apelsin och lite honung, samtidigt som här finns krispiga syror. Underbart vin!
Blint hade jag varit övertygade om att det var en riktigt bra bourgogne med ålder. Klass och kvalitet.

Söndagens helstekta kyckling med klassiska tillbehör kommer bli perfekt.
Visa bifogad bild 20778
Åååh!
Vill ha!
Låter alldeles helt underbart magnifikt!
Hur mådde korken?
Det var ett bra tag sedan jag sist drack Musar...
Skall jaga reda på några här i Japan tills efter Vita September.
 

LeChat

Medlem
Åååh!
Vill ha!
Låter alldeles helt underbart magnifikt!
Hur mådde korken?
Det var ett bra tag sedan jag sist drack Musar...
Skall jaga reda på några här i Japan tills efter Vita September.
Korken var torr och värdelös men vinet var underbart!:)
Har blivit lite förälskad i Musar nu så samtidigt som jag drack -98an så blev det att jag beställde ytterligare några flaskor av -98, -99 och 2010.
 

The Wall

Medlem
Korken var torr och värdelös men vinet var underbart!:)
Har blivit lite förälskad i Musar nu så samtidigt som jag drack -98an så blev det att jag beställde ytterligare några flaskor av -98, -99 och 2010.
Musar är oftast ett grymt vin som brukar passa finfint till mat som är kryddad med kombinationen saffran, ingefära, rosmarin och vitlök.
 

Sebran

Medlem
Jag fick tag på en Musar 2001 på Gatwick för något år sedan för ca 300kr. Drack den i våras och den var helt underbar! Håller med om jämförelsen med Bourgogne, väldigt charmig och elegant.
 

Håkan

Medlem
Domaine de la Poulette Nuits St Georges Les Vaucrains 1er cru 1999
Direkt i glaset
Fantastisk doft av jordgubbar, hallon, lite ek, sous bois, parfym, lavendel

Rund fyllig smak som fyller gommen direkt, bären slåss med rosvatten, kinesiska kryddor, och en fin sälta. Lite strävhet mot slutet och en del syra som vittnar om att den här precis öppnat upp sig. Fantastiskt vin som bara börjar nå sin potential. Ska försöka hålla mina resterande flaskor men det blir svårt för det är så jävla gott!
93p
Visa bifogad bild 20785
Helt okänd producent och Bourgogne brukar ju vara dåliga omen, kul att det funkade så bra!
 

LeChat

Medlem
3CB257E8-B8C5-4256-AE1B-9DFAB1BA99A4.jpeg
1998 Chateau Musar


Jag har tänkt på detta vinet sen i söndags. :) Blev helt enkelt tvungen att öppna en ny flaska idag. Det är ju i alla fall lill lördag.

EAF38A4C-C171-4BA5-8ABF-539F98D5B801.jpeg


Intrycken ikväll är identiska med söndagens flaska. Vinet är transparent och skulle kunna få en att tro att det är någon tunn smaklös soppa man hällt i glaset. Men så är det precis tvärtom! Här är ett vin med tertiära toner i både doft och smak men utan några som helst tecken på att vika ner sig. Bara härlig karaktär och komplexa mognadstoner. Underbart! :cigarr:
 

Thirsty

Smygnykterist
Undrar hur många kilo socker man fick i sig? :confused: Men gott är det! :)
Kan inte helt se poängen med Auslesse, blir för sött i relation till syran. Hat kärlek. Föredrar när det finns en tydlig syra som balanserar sötman. Överlag så föll Himmelreich mig bättre i smaken i kabinett respektive spätlese. Plånboken blev mycket nöjd att dyrast inte föll mig bäst i smaken. :D

702AB805-DBBC-4589-B7B7-EB94806D1E33.jpeg

483DBC47-3F67-4C6B-A0FA-8D2DDE435312.jpeg
 

matage

Medlem
Undrar hur många kilo socker man fick i sig? :confused: Men gott är det! :)
Kan inte helt se poängen med Auslesse, blir för sött i relation till syran. Hat kärlek. Föredrar när det finns en tydlig syra som balanserar sötman. Överlag så föll Himmelreich mig bättre i smaken i kabinett respektive spätlese. Plånboken blev mycket nöjd att dyrast inte föll mig bäst i smaken. :D

Visa bifogad bild 20792
Visa bifogad bild 20794
Var sjukt sugen på att gå på den provningen idag men jobbet satte käppar i hjulet..
 

Adamanko

Medlem
Ok, varit lite hausse på Esprit de Tablas-15 på forumet. Jag drack den på repan ikväll.

Len munkänsla men ganska slutet från start. Röda bär. Hallon och jordgubbar. Elegant.

Kryddighet växer fram över kvällen. Ett bra vin men kanske utan komplexiteten för att nå dom höga poängen. 89-90. Dricks bra nu och vem vet om framtiden?
 
Ok, varit lite hausse på Esprit de Tablas-15 på forumet. Jag drack den på repan ikväll.

Len munkänsla men ganska slutet från start. Röda bär. Hallon och jordgubbar. Elegant.

Kryddighet växer fram över kvällen. Ett bra vin men kanske utan komplexiteten för att nå dom höga poängen. 89-90. Dricks bra nu och vem vet om framtiden?
Det var några år sen jag provade det som då hette Tablas Creek Esprit de Beaucastel - hade precis samma känsla att det var ett verkligen trevligt och välgjort vin som var gott att dricka men som inte nådde de allra högsta höjderna för den prislappen (dvs det ej rabatterade priset :vägg: ). Då gillade jag faktiskt den vita Tablas Creek bättre - men den behövde vara väl kyld och dekanterad en lång stund. Så nu beställde jag bara en flaska av det vita (för det rabatterade priset :cigarr: ). Hoppas den dyker upp givet att hausse på börsen verkade gälla den röda mer än den vita...
 

Adamanko

Medlem
Det var några år sen jag provade det som då hette Tablas Creek Esprit de Beaucastel - hade precis samma känsla att det var ett verkligen trevligt och välgjort vin som var gott att dricka men som inte nådde de allra högsta höjderna för den prislappen (dvs det ej rabatterade priset :vägg: ). Då gillade jag faktiskt den vita Tablas Creek bättre - men den behövde vara väl kyld och dekanterad en lång stund. Så nu beställde jag bara en flaska av det vita (för det rabatterade priset :cigarr: ). Hoppas den dyker upp givet att hausse på börsen verkade gälla den röda mer än den vita...
Ja precis, jag är glad över mina två kvarvarande flaskor. Och det är bra QPR för tvåhundra kronor. Men alla som missade det behöver inte gräma sig.
 
Toppen