Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mina Vinare

Medlem
Il Paradiso du Manfredi Brunello di Montalcino 2013
Visa bifogad bild 23170
Fantastisk doft av mörka bär, snygg polerad ek, kanel, körsbärskärnor och mandel.

Rund, djup och elegant med finstämda tanniner och bra markerad syra. Krispiga bär, kryddigt, körsbär, örtigt med lång eftersmak. Den har en elegans som Brunello sällan har tycker jag och blommade verkligen ut efter några timmar i karaff. Har tyvärr bara en flaska kvar av den här men ska försöka leta rätt på några fler. Verkligen ett fantastiskt vin som kommer utvecklas fantastiskt över långt tid. 93+


Enderle & Moll Buntsandstein 2015
Visa bifogad bild 23171
Doftar vildrosor, hallon, svartpeppar och massa kryddor. Väldigt elegant med hög syra och väldigt kryddig/pepprig. Typisk spätburgunder som kanske saknar frukten för att nå en nivå högre men väldigt snyggt och polerat 91

Joh. Jos. Prüm Wehlener Sonnenuhr Auslese 2003
Visa bifogad bild 23172
Doftar petroleum, bränt gummi, persika, citrus, aprikos och päron. Härligt koncentrerad smak med fin syra och balans. Massor av stenfrukter, päron och fint integrerad sötma. Dricker fint nu men kan utan problem ligga några årtionden till. Köper för lite riesling men när man dricker sånt här inser man att man måste köpa mer. 91

Har några olika Joh. Jos. Prüm 2005or som i alla fall senast det begav sig smakade smaskens. Funderade så sent som idag på en Spätlese men beslöt att spara den till senare. Håller med dig helt om att när Riesling smakar som bäst är det något man önskar källaren vore full av.
 

Håkan

Medlem
Du tycker jag låter bitter över att mina älskade skumpa odlare skenat iväg I pris ;)
Problemet är ju mycket riktigt att jag älskar Bourgogne likväl :vägg:
Fast idag har ju kvaliteten i de kommuner jag tidigare fnyste åt blivit såpass mycket bättre (satte blint 93 p på en Irancy förra året, såg verkligen inte det komma) att det fortfarande går att få tag på bra Bourgogne för en hyfsat rimlig peng.
 

LeChat

Medlem
4F0D2D7F-BC37-46AE-865E-FEDE8D4B2A89.jpeg

2017 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape

Det blåsiga och kyliga vädret anbefaller en brasa i kakelugnen och en mysig Chateauneuf. Saint Prefert är oftast ett säkert kort. 2017 bjuder såklart mycket på ung frukt men samtidigt är den redan hyfsat komplex och glasutvecklingen är intressant att följa.

Sååå många gånger jag bestämt mig för att sluta köpa fler Chateauneufer, men så dricker man någon flaska, och blir fullständigt fast övertygad om att det här måste jag ju köpa mer av. Saint Prefert är en som är svår att värja sig mot. Det blir lätt köp.
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 23185
2017 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape

Det blåsiga och kyliga vädret anbefaller en brasa i kakelugnen och en mysig Chateauneuf. Saint Prefert är oftast ett säkert kort. 2017 bjuder såklart mycket på ung frukt men samtidigt är den redan hyfsat komplex och glasutvecklingen är intressant att följa.

Sååå många gånger jag bestämt mig för att sluta köpa fler Chateauneufer, men så dricker man någon flaska, och blir fullständigt fast övertygad om att det här måste jag ju köpa mer av. Saint Prefert är en som är svår att värja sig mot. Det blir lätt köp.
Även en personlig favorit för mig! Hur tycker du 2017 är jämfört med 2016, om du druckit den?
 

Vingubben

Medlem
Montcalmes.jpg


Domain de Montcalmés, Terrasses du Larzac, 2017

GSM från Languedoc med 60% Syrah, och lika delar Mourvedre och Grenache. En rätt köttig doft som får tankarna till norra Rhone. Charkrök, örter och lakritsrot fyller på. Hög syra och väldigt stramt men bra längd med mörka bär, peppar och mineraler. Tanninerna är påtagliga men ger en skön balans. Kommer definitivt att bli fler flaskor till sommaren grillövningar. GSM från sin bästa sida och en av dom bästa Languedocker jag har druckit. 93p

Kuriosa, vinet lagras på gamla DRC-fat. Bara en sån sak:p
 

Swedish

Medlem
Visa bifogad bild 23186

Domain de Montcalmés, Terrasses du Larzac, 2017

GSM från Languedoc med 60% Syrah, och lika delar Mourvedre och Grenache. En rätt köttig doft som får tankarna till norra Rhone. Charkrök, örter och lakritsrot fyller på. Hög syra och väldigt stramt men bra längd med mörka bär, peppar och mineraler. Tanninerna är påtagliga men ger en skön balans. Kommer definitivt att bli fler flaskor till sommaren grillövningar. GSM från sin bästa sida och en av dom bästa Languedocker jag har druckit. 93p

Kuriosa, vinet lagras på gamla DRC-fat. Bara en sån sak:p
Ännu en gång. Det är ju hemligheten med Occitanien. Det är inte GSM, det är SGM. G:et kommer längre ner i rangordningen. Hela skillnaden! :D
 
Last edited:

buteljen

Medlem
2008 Gulfi Sicilia Neromaccarj
100% Nero d'Avola
IMG_0785.jpg


Mörkare röd färg.
Stor inbjudande doft av mogna mörka körsbär, plommon, choklad, rostade toner, kryddor, lakrits, läder.
I munnen är vinet friskt med en läskande syra, mycket tanniner men de är fint polerade, bra tryck i frukten på midpalate och en hyfsat lång finish med körsbärsfrukt. Får ingen jättemineralkänsla men det känns oerhört läskande. Bra balans. Väldigt trevligt och tyvärr var detta sista flaskan. Hade gärna haft en låda till.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Luis Carillon - Puligny-Montrachet 2004
Halva flaskan idag. Trots svag årgång så kan verkligen denne producent prestera.
Man kan aldrig tro att det ligger en 17-åring i glaset. Varken på doft eller smak.
I näsan doftar det exotisk frukt, smör och ängsblommor. I munnen så känner man en otroligt frisk syra och citrus. Sen kommer den där välpolerade eken smygandes, och blommar ut mineral med lång eftersmak. 3.4/5.
20210504_182805.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Inspirerad av förra månadens månadens vin blev det två vita Bourgongner i samma prisklass:
cote de beaune savigny.jpg

2018 Domaine de la Vougeraie Côte de Beaune Les Pierres Blanches Blanc: tips från @Omar Khayyam (lite vågat, eftersom vi ibland har exakt samma smak, men ibland helt motsatt) doft av brynt smör, tallbarr, apelsinmarmelad och vanilj. I smaken finns det också massor av apelsinmarmelad tillsammans med syltade citronskal och kallt smör. Fett, oljigt, med rejält koncentrerad frukt, tydliga, men inte överdrivna fat och bra syra. Svulstigt: ja, Fläskigt: ja, Skitgott: ja. Det är så här jag vill ha min Chardonnay! Helt överens med @Omar Khayyam :D
2018 Domaine du Chateau de Meursault Savigny-lès-Beaune Blanc: doft av citrus, hasselnötter och krossade snäckskal. I smaken finns citron, pomerans, burkpäron, blöt ylle, salt fisk, tulpan, nyklippt gräs, kalksten och grapefrukt. Fin syra, bra koncentration och en angenäm sälta. Mycket varsamt fatat. Svalare och mer polerat än Les Pierres Blanches. För mig är det här närmare en Chablis än en Bourgogne.
@Carinasomm tycker att de ungefär jämbördiga, men för mig är Les Pierres Blanches helt överlägsen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2013 Cicci Picololomini d’Aragona Brunello di Montalcino

Den här flaskan och några till hittade vi förra helgen när vi letade efter något annat så nu skulle det kanske passa bra till en grillad bit kossa med tomatsås och lite grönsaker i någon form. Egentligen ville jag testa någon av de 2009-or som vi hittade, men tydligen hamnade den lådan långt ner i samlingen så det fick bli lättaste lådans lag och årgång 2013 får presentera sig.

Ur med korken vid 16.30, ner i karaff, och väntan i sådär två timmar. Under tiden kan vi försöka med att bestämma oss för vilka glas som kan tänkas passa och hur vinet smakar direkt från flaskan. Efter en del velande slutar det med Zalto Universal, men med tanke på att vi har en klon av sangiovese i glaset väljer vi att ta det säkra före det osäkra och plockar fram även Gabriel Gold.

Zalto Universal är först ut; varmt intryck med viss eldighet (15%), mogen sangiovese-känsla, nybakad pinjekotte, lite mer björnklister än finstämd bittermandel, dock något knutet intryck. Munnen då? Syra, syra och åter syra. En ung rieseling är nästan ingenting i jämförelse (nåja), viss eldighet och något tunn kropp. I eftersmaken hänger eldigheten kvar en stund. Mat börjar kännas som ett måste om man inte vill dränera spottkörtlarna helt och hållet.

Gabriel Gold; här är doften mer dämpad och faktiskt lätt parfymerad på gränsen till Maja-tvål. Det är ingen parfymbomb som slår emot näsan, utan mer ett intryck av att ”det verkar finns något i doften som jag känner igen…”. Viss beska i doften och eldigheten kan anas i förväg, mer äldre körsbärskärnor än bittermandel och björnklister. Inte lika påtagligt åldrat känns det som. I munnen då? Jo, visst finns det syra, men det är eldigheten som kommer en tungspets före syran, som dessutom inte känns lika attackerande som i Universal. Lite beskare intryck i munnen och klart snällare mot spottkörtlarna. På gränsen till att det faktiskt går att dricka utan mat.

Ok, vi väntar tills maten blir färdig och återkommer.

Jahapp, klockan har tickat fram till 20.00 och vinet får sällskap av grillad entrecôte med lite ugnsstekta potatisskivor, tomatsås och lite annat gott.

Universal; doftmässigt lite dammigare intryck än tidigare. I munnen; inte lika syrlig som tidigare men eldigheten finns fortfarande närvarande. Det verkar som om vinet har blivit något snällare av en extra timme i den friska förortsluften.

Gold; doftmässigt snällare än tidigare, mer intryck av mogen sangiovese-isk klon. Faktiskt lite mer knutet intryck än tidigare, har krupit ihop i glaset jämfört med tidigare. I munnen då? Syran har dämpats en del, men är fortfarande klart närvarande tillsammans med eldigheten. En smula bränt intryck, men bränt vad? Ko-proteiner? Kanske lite väl eldig, syrlig och besk ändå. Hm, nåja.

Ok, tillsammans med maten då? Jodå, helt ok i båda glasen, men rökigheten i tomatsåsen (pga rökt paprikapulver) hade kanske något från Sydafrika från 2008 hade passat lite bättre, men kvällens vin var ändå inget totalhaveri. Dock, jag börjar dessvärre mer och mer inse att brunello inte riktigt passar ihop med våra smaklökar på samma sätt som sangiovese gör. Nåja, de sex flaskor av en yngre årgång som väntar på att bli uthämtade i närtid lär ändå bli bra om sådär 15-20 år. Som Axl sjunger:
"Said woman take it slow and it'll work itself out fine
All we need is just a little patience"
Visa bifogad bild 23154
"Acid and fire what a beautiful combination" som Andy Bell skulle sjunga om han druckit lite mer Brunello.
Bättre Brunello blir fantastiska med någon mognad (Min personliga smak = iaf 20 år). De kan vara så sjukt vresiga som unga. Det är som Sangiovese på amfetamin (som grabbarna i Mötey Crüe alltid sjöng i turnebussen).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2002 Pommard la Chaniere, Catherine et Claude Marechal. En producent jag inte sett på många år och detta är sista flaskan i min källare. Trist för det här är ett riktigt bra vin som tyvärr inte passerat min radar på länge. Har dessutom gått och blivit premier cru sen sist men 2002 var det bara Pommard Controlle. Tycker att vinet är öppet direkt i första sippen, hade förväntat mig mer tuffhet, det är ju trots allt en Pommard men det är skönt insmickrande och blint hade jag nog satt den i Volnay istället. Doften är helt mogen, jord, skog, ceder, salvia (rensade salviabusken i går så det kan vara en av anledningarna att salvia kom på tapeten), jordgubbar och hallon. Smaken innehåller den också mycket jordgubbar och skogshallon, en del choklad, tobak, örter, jord.
Det är detta som gör det så kul med vinlagring, det var verkligen inget dyrt vin (under 300 kr) men det levererar så här bra 15 år senare. Bra producent som inte är speciellt i ropet i en lite bortglömd kommun så den går nog få tag på till hyfsat pris.
Visa bifogad bild 23156
Spännande!
Har man bara utrymme och möjlighet att binda kapital, är det ju en förträfflig hobby.
Fick nyss tag i en 1978 Château de Pommard som jag tänkte skulle kunna funka i sommarvärmen. Hoppas innehållet är minst lika spännande som flaskans utförande.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
La Chaniere har olika delar klassificerade som 1er cru o village. Så båda finns. :)
Kul att det levererar så bra! Finns lite på winesearcher för rimliga pengar känns det som, så kanske en producent man skulle testa.
Bra spaning!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 23185
Sååå många gånger jag bestämt mig för att sluta köpa fler Chateauneufer.
Eller hur!
Blev kär vid första droppen under 80-talet!
Tappade sugen på CdP totalt i början på 90-talet, tills dess en mogen Beaucastel seglade in i gommen...
Då jag hade stort utrymme för vinlagring, hade jag nog ett 100-tal flaskor.
Men, säg det goda som varar för evigt...
En dag kom CdP-tröttheten smygandes och lade sin sura disktrasa över mig...

Hade inga i källaren under lång tid. Blev så leds på det där svulliga hallon-lakrits-utan-lakrits, så att... Drack några under 2015, sedan förmodligne inte en enda förrän 2019: två stycken *meh* (trots att de var riktigt bra viner) ... och plötsligt bara hände det 2020! Det slank ned en magisk Janasse i höstas och, voilá, plötsligt räknar jag 10 blandade nyinköpta flaskor i mitt extremt lilla förrådsutrymme och tre druckna i mars-april. Kan knappt bärga mig inför att jag kan börja dricka vin igen. Då står CdP högt på rankingen!

Vissa säger det är svårt att förstå sig på kvinnor.
Jag har däremot fullt upp med att försöka begripa mig på min egen smak...

(För de kränkta: nej, jag har inte gjort ett sexistiskt uttalande.)
 
Toppen