Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
7401D67D-0B60-457A-9BE4-5499D296E415.jpeg
2019 Frank Cornelissen Susucaru Rosso
Oerhört vacker ljus, skir röd färg.
I doften fräscha röda bär, lite blodapelsin, lite kryddor,
I munnen frisk och läskande syra, fina pudriga tanniner, syrlig röd frukt i form av tranbär, sura körsbär och lingon, lite dammig mineralitet. Ganska straightforward. Trots att den saknar lite komplexitet och längd i finishen så blev jag oerhört förtjust i detta vin. Det har den där energin som är så häftig.

Skulle gärna köpa fler flaskor för det är ett helt perfekt sommarvin att njuta av i ett solvarmt orangeri. Men det verkar helt slut här hemma - får kolla wine searcher. Hur är Susucaru Rosato som kommer senare i maj om man jämför med detta Rosso?
 

Foodcoma

Medlem
Visa bifogad bild 23232
2019 Frank Cornelissen Susucaru Rosso
Oerhört vacker ljus, skir röd färg.
I doften fräscha röda bär, lite blodapelsin, lite kryddor,
I munnen frisk och läskande syra, fina pudriga tanniner, syrlig röd frukt i form av tranbär, sura körsbär och lingon, lite dammig mineralitet. Ganska straightforward. Trots att den saknar lite komplexitet och längd i finishen så blev jag oerhört förtjust i detta vin. Det har den där energin som är så häftig.

Skulle gärna köpa fler flaskor för det är ett helt perfekt sommarvin att njuta av i ett solvarmt orangeri. Men det verkar helt slut här hemma - får kolla wine searcher. Hur är Susucaru Rosato som kommer senare i maj om man jämför med detta Rosso?

De har fler likheter än skillnader tycker jag. Jag minns skillnaderna mellan dem som lite som man förväntar sig - rosaton något syrligare och mindre koncentrerad än rosson. Jag har tyckt rosson varit bättre och att den varit mer drickfärdig direkt medans jag upplevt det som att rosaton behövt lite tid för att resten av smakerna skulle komma ifatt syran. :)
 

Oscaro

Medlem
Lite noter från minnet från en fantastisk lunch igår på Frantzén.
Selosse Initial (deg 2020)

Klassiskt Selosse-doft av hyacint, ek och citrus, fortfarande ung men så njutbar redan nu. Är inte lika komplex som sina syskon men väldigt njutbar ändå.
92+

Egon Müller Wiltinger Braune Kupp Kabinett 2019
A178E47D-B30D-4D5A-A0B7-45675A1F8F52.jpeg

Välbalanserad kabinett med mycket reduktiva aromer och fin syra. Massor av krut, bränt gummi och stenfrukter. Lång eftersmak och har tiden framför sig. Passade fantastiskt bra till otoro med Almas caviar och havskräfta. Denna är givetvis alldeles för ung och kommer garanterat klättra några poäng i framtiden. 92

Didier Dagenau Pouilly-Fumé Silex 2018
80381948-4E65-4520-8A00-D6689E94A261.jpeg

Smakar som flädersaft med en stor mineralitet. Verkligen ett vin man kan dricka flaskvis av en varm sommardag. Fruktig med massa blommor och fräschör. Gröna äpplen och en härlig pepprighet mot slutet. Riktigt bra men behöver tid.
92+p

Lucien Le Moine Chevalier-Montrachet 2016
AF016E6E-9115-4666-9758-6A8266AFA3C8.jpeg

Doftar dyrt! Fantastiskt djupa ektoner med lite vanilj i bakgrunden, vårbukett och citrus. Fylligt och smörigt med välbalanserad syra. Extremt lång eftersmak och man vill aldrig sluta dricka det här. Fantastiskt bra men kommer bara bli bättre. Visar verkligen hur bra 2016 är för vita viner, känns betydligt svalare än 2015 trots att det också var ett varmt år.
94-95p

Madeira Malvasia 1834
F0F52B4D-FB32-41DD-9E5E-598D0BBA2C20.jpeg

Fantastisk mörkröd koncentrerad färg med betydligt mindre tegling än sin 60 år yngre motpart. Fin syra som håller ett tight grepp med en struktur som är osannolik på ett 187 år gammalt vin. Finns en del frukt kvar, främst plommon och russin men plommonen märks mest. Blir chockad över att någon som har överlevt två världskrig kan smaka så här bra! Oerhört häftig upplevelse och svårt att poängsätta vinet men ett minne för livet.

Madeira Malvasia 1897 Matilde Henriques
39346C04-B910-4B4F-B685-B1D251348CB0.jpeg

Mer tegling och kraftigare smak samt alkohol än 1834, känns som att den här är mindre balanserad men fortfarande väldigt njutbar. Gillade 1834 mer då den kändes mer i balans men båda är riktigt bra viner.

Domaine des Lambreys Clos des Lambrey 2014
4662D4DA-F0DB-46C7-A10B-5E0E4841407B.jpeg

Knastriga bär, viol och rosor initialt i doften. Hög syra med förvånansvärt milda tanniner. Blommigt med härligt ungdomliga vildhallon och jordgubbar, lingon och en fin sälta. Dricker bra nu men skulle gärna testa det här igen om 10 år. 14 är verkligen så underskattat för röd bgn.
94+

D’Yquem 97
E4A6ECBB-AF58-4C1B-92E9-EE5D4D6746BA.jpeg

Klassisk yquem med en kraft i doft och smak som bara Yquem bränt smör, saffran och hyacint. Lång eftersmak med balanserad syra. I en fin fas nu även om den håller i evigheter.
94+
Avslutade med lite gammal Delamain och en gt och en full mage.
 

Daniel A

Administratör
Lite noter från minnet från en fantastisk lunch igår på Frantzén.
Selosse Initial (deg 2020)

Klassiskt Selosse-doft av hyacint, ek och citrus, fortfarande ung men så njutbar redan nu. Är inte lika komplex som sina syskon men väldigt njutbar ändå.
92+

Egon Müller Wiltinger Braune Kupp Kabinett 2019
Visa bifogad bild 23239
Välbalanserad kabinett med mycket reduktiva aromer och fin syra. Massor av krut, bränt gummi och stenfrukter. Lång eftersmak och har tiden framför sig. Passade fantastiskt bra till otoro med Almas caviar och havskräfta. Denna är givetvis alldeles för ung och kommer garanterat klättra några poäng i framtiden. 92

Didier Dagenau Pouilly-Fumé Silex 2018
Visa bifogad bild 23235
Smakar som flädersaft med en stor mineralitet. Verkligen ett vin man kan dricka flaskvis av en varm sommardag. Fruktig med massa blommor och fräschör. Gröna äpplen och en härlig pepprighet mot slutet. Riktigt bra men behöver tid.
92+p

Lucien Le Moine Chevalier-Montrachet 2016
Visa bifogad bild 23233
Doftar dyrt! Fantastiskt djupa ektoner med lite vanilj i bakgrunden, vårbukett och citrus. Fylligt och smörigt med välbalanserad syra. Extremt lång eftersmak och man vill aldrig sluta dricka det här. Fantastiskt bra men kommer bara bli bättre. Visar verkligen hur bra 2016 är för vita viner, känns betydligt svalare än 2015 trots att det också var ett varmt år.
94-95p

Madeira Malvasia 1834
Visa bifogad bild 23236
Fantastisk mörkröd koncentrerad färg med betydligt mindre tegling än sin 60 år yngre motpart. Fin syra som håller ett tight grepp med en struktur som är osannolik på ett 187 år gammalt vin. Finns en del frukt kvar, främst plommon och russin men plommonen märks mest. Blir chockad över att någon som har överlevt två världskrig kan smaka så här bra! Oerhört häftig upplevelse och svårt att poängsätta vinet men ett minne för livet.

Madeira Malvasia 1897 Matilde Henriques
Visa bifogad bild 23238
Mer tegling och kraftigare smak samt alkohol än 1834, känns som att den här är mindre balanserad men fortfarande väldigt njutbar. Gillade 1834 mer då den kändes mer i balans men båda är riktigt bra viner.

Domaine des Lambreys Clos des Lambrey 2014
Visa bifogad bild 23234
Knastriga bär, viol och rosor initialt i doften. Hög syra med förvånansvärt milda tanniner. Blommigt med härligt ungdomliga vildhallon och jordgubbar, lingon och en fin sälta. Dricker bra nu men skulle gärna testa det här igen om 10 år. 14 är verkligen så underskattat för röd bgn.
94+

D’Yquem 97
Visa bifogad bild 23237
Klassisk yquem med en kraft i doft och smak som bara Yquem bränt smör, saffran och hyacint. Lång eftersmak med balanserad syra. I en fin fas nu även om den håller i evigheter.
94+
Avslutade med lite gammal Delamain och en gt och en full mage.

Fy fan vilken härlig uppställning!

Lite roligt - jag drack den där 1834an för fem år sedan. Här är min not:

1834 Barbeito, Malvasia - Madeira
Jag har ändå lyckats komma över en hel del äldre madeira under mina dryckesäventyr. Tidigare var dock det äldsta från 1864, så den här drev upp åldersrekordet rätt hårt. Genomgående för all seriöst vällagrad (säg 60+ år) madeira är att det är så in i helvete intensivt och vansinnigt gott. Ingen skillnad här.

Inledande nos: bränt socker, “bortom aska” (fråga ej), balsamicovinäger, karamell/toffee, lite nötter. Efter seriöst letande efter andra noter: kanderad ingefära, citronskal, torkade dadlar. Det finns definitivt mer att hämta här, men 1) jag saknar ord för det och 2) det är nästan lite övermäktigt stark doft (spred sig i halva lokalen). Första sippen bedövar munnen en aning… Syran är näsblodshög. Efter lite väntan så är andra sippen betydligt behagligare. Det finns en kraft i smakerna som är obeskrivlig. Syran vägs väl upp av den här komplexa smakbomben (som även innehåller en del sötma, men inte alls i den grad jag förknippar med yngre malvasia). En hel del av nosen kommer tillbaka på tungan, men det alldeles för välintegrerat för att jag ska kunna beskriva det i detalj. Herregud vilken grej. Det känns nästan som att emaljen på tänderna försvinner för att det är så intensivt...

Jag vet inte hur länge det här har legat på fat. Jag vet inte när det är tappat på flaska. 1834 är väldigt, väldigt länge sedan. När druvorna skördades var Sveriges första JÄRNVÄG tjugo år in i framtiden. Jag kommer för mitt liv inte förstå hur lite jäst druvmust kan överleva så länge, och fram för allt inte med sådan vigör! Om det smakar såhär nu så kan det banne mig leva en evighet. En upplevelse av rang. 97p.
 

Oscaro

Medlem
Fy fan vilken härlig uppställning!

Lite roligt - jag drack den där 1834an för fem år sedan. Här är min not:
Ja det blev en väldigt bra blandning av viner!
Haha häftigt att du också prövat den och dina noter är betydligt bättre och mer utförliga än mina men känner igen mycket av det du skrivit. Nötigheten och det brända sockret samt intensiteten kan jag verkligen skriva under på!
 

Daniel A

Administratör
DSC_2387.JPG


Sökte på "Verset" här på forumet, och fick 0 träffar. Så jag får ta och slänga in ett konsumentupplysningsinlägg för att uppmärksamma er på att producenten existerar. Korta noter ur minnet från ett Cornas-race i helgen:

2018 Domaine Verset A&E, Cornas
Full frontal nudity - kraftpaket med tonvis med frukt och kryddiga fat, huvudsakligen plommon och björnbär, men även en lätt grön ton. Närvarande men inte påträngande tanniner, medium syra. Lite grönare i munnen än nosen, men det är tjock med plommon och björnbär även här. Lätt alkoholvärme. Spelar "publikfriande"-kortet, men det är riktigt välgjort. Mår säkert bra av lagring som mycket annat, men hade haft svårt att hålla mig ifall jag haft några flaskor. 89p.

2015 Johann Michel, Cornas
Den här finns säkert i en del forumiters källare. Första flaskan jag dricker sedan 2019. Med lite luft tycker jag den presterar riktigt fint nu. Björnbär och blåbär, vag fatkrydda och en förvånansvärt hög dos stallighet/jordighet (inte noterat detta tidigare), lite rök och kött kommer efter ett par timmar. Jämfört med Verset är den elegant och finstämd i munnen, med mer tanninnärvaro än ovanstående Verset, men färre än nedanstående Verset. Trevligt vin! 90p.

2018 Domaine Verset A&E, Cornas Signature Verset
Uppenbart ett större vin än de andra. Kompakt men oförlöst. Mörka bär, kött, rök, svartpeppar, jord, hundhår (=animaliskt?). Det vill typ vara lika svulstigt som instegaren, men det öppnar aldrig riktigt upp under kvällen. Tunga tanniner och bra syra. Alkoholen är betydligt bättre integrerad än instegaren (tror båda klockade in på 14,5 %). Kommer vara grymt i framtiden. 90+p.
 

matage

Medlem
Lite noter från minnet från en fantastisk lunch igår på Frantzén.
Selosse Initial (deg 2020)

Klassiskt Selosse-doft av hyacint, ek och citrus, fortfarande ung men så njutbar redan nu. Är inte lika komplex som sina syskon men väldigt njutbar ändå.
92+

Egon Müller Wiltinger Braune Kupp Kabinett 2019
Visa bifogad bild 23239
Välbalanserad kabinett med mycket reduktiva aromer och fin syra. Massor av krut, bränt gummi och stenfrukter. Lång eftersmak och har tiden framför sig. Passade fantastiskt bra till otoro med Almas caviar och havskräfta. Denna är givetvis alldeles för ung och kommer garanterat klättra några poäng i framtiden. 92

Didier Dagenau Pouilly-Fumé Silex 2018
Visa bifogad bild 23235
Smakar som flädersaft med en stor mineralitet. Verkligen ett vin man kan dricka flaskvis av en varm sommardag. Fruktig med massa blommor och fräschör. Gröna äpplen och en härlig pepprighet mot slutet. Riktigt bra men behöver tid.
92+p

Lucien Le Moine Chevalier-Montrachet 2016
Visa bifogad bild 23233
Doftar dyrt! Fantastiskt djupa ektoner med lite vanilj i bakgrunden, vårbukett och citrus. Fylligt och smörigt med välbalanserad syra. Extremt lång eftersmak och man vill aldrig sluta dricka det här. Fantastiskt bra men kommer bara bli bättre. Visar verkligen hur bra 2016 är för vita viner, känns betydligt svalare än 2015 trots att det också var ett varmt år.
94-95p

Madeira Malvasia 1834
Visa bifogad bild 23236
Fantastisk mörkröd koncentrerad färg med betydligt mindre tegling än sin 60 år yngre motpart. Fin syra som håller ett tight grepp med en struktur som är osannolik på ett 187 år gammalt vin. Finns en del frukt kvar, främst plommon och russin men plommonen märks mest. Blir chockad över att någon som har överlevt två världskrig kan smaka så här bra! Oerhört häftig upplevelse och svårt att poängsätta vinet men ett minne för livet.

Madeira Malvasia 1897 Matilde Henriques
Visa bifogad bild 23238
Mer tegling och kraftigare smak samt alkohol än 1834, känns som att den här är mindre balanserad men fortfarande väldigt njutbar. Gillade 1834 mer då den kändes mer i balans men båda är riktigt bra viner.

Domaine des Lambreys Clos des Lambrey 2014
Visa bifogad bild 23234
Knastriga bär, viol och rosor initialt i doften. Hög syra med förvånansvärt milda tanniner. Blommigt med härligt ungdomliga vildhallon och jordgubbar, lingon och en fin sälta. Dricker bra nu men skulle gärna testa det här igen om 10 år. 14 är verkligen så underskattat för röd bgn.
94+

D’Yquem 97
Visa bifogad bild 23237
Klassisk yquem med en kraft i doft och smak som bara Yquem bränt smör, saffran och hyacint. Lång eftersmak med balanserad syra. I en fin fas nu även om den håller i evigheter.
94+
Avslutade med lite gammal Delamain och en gt och en full mage.
Körde samma race i fredags men har inte kommit mig för att skriva notiser - även om vi inte fick 1834'an och att Yquem var 02'an vid vår sittning. Galet bra meny den här gången iallafall och LeMoine var nog min största take-away av dem (förutom Malvasia 1897 men där saknade jag referensramar...)
I övrigt så håller jag helt med om att många av vinerna i uppställningen skulle man vilja testa om 5-15 år
 

Sebran

Medlem
Christmann Königsbacher Riesling 2013

Detta är ett Ortswein (villagevin) som kan betraktas som ett andravin till Idig GG, där druvorna kommer från yngre rankor i vingårdarna Idig och Ölberg.

Tänk vad 7 års flaskmognad kan göra med en riesling i mellanklassen från en stabil producent. Här finns mängder av djup och komplexitet.

Doft av nästan övermogen nätmelon, honung och petroleum. Smak av grillad citron, honungsmelon och några kanderade tropiska inslag. Fin balans, läskande och pigg syra samt en mineralisk eftersmak som uppmanar till nästa klunk.

Det behöver inte alltid vara GG, man borde helt klart köpa mer Ortswein riesling och lagra.
 

Pontus

Medlem
20210508_193640.jpg

Intogs i helgen över två dagar. Copy/Paste på mitt inlägg från 2018, som gäller även denna gång. Ett toppvin från en stark årgång:

2006 Sassicaia. Öppnar upp relativt omgående med dofter av körsbär, körsbärskärna, svarta vinbär, cigarrlåda, piptobak och björnklister. Årets sniff utan tvekan! I munnen bekräftas dofterna. Frukten är ypperlig och inlindad i de finaste fat, syran är riktigt hög. Eftersmaken är torr och syrlig med små virvlar av körsbär, örter, tobak och mandelmassa. Håller nog i decennier framåt, men blir inte mycket bättre än just ikväll. Wow. 98(+).

Tyvärr är det sista flaskan från denna årgång :(:(:(
 

IsKr

Medlem
2014 Elia Sangiovese Karavitakis winery

Köpt på plats för snart 2 år sedan och öppnades igår till söndagens lasagne. Passade väldigt bra till maten med riktigt robusta tanniner och hög syra som ser till att det drar ihop sig i munnen. Vinet är fylligt och smaken hänger kvar länge.
Det doftar av lite jordgubbar, körsbär, ek, och nog är det lite choklad där också. I smaken så återkommer samma smaker som kompletteras fint av syran och tanninerna. Det här var riktigt gott. Blir att köpa lite mer Sangiovese vill jag tro.
 

Attachments

  • 20210509_211731.jpg
    20210509_211731.jpg
    35,3 KB · Visningar: 88

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite noter från minnet från en fantastisk lunch igår på Frantzén.
Selosse Initial (deg 2020)

Klassiskt Selosse-doft av hyacint, ek och citrus, fortfarande ung men så njutbar redan nu. Är inte lika komplex som sina syskon men väldigt njutbar ändå.
92+

Egon Müller Wiltinger Braune Kupp Kabinett 2019
Visa bifogad bild 23239
Välbalanserad kabinett med mycket reduktiva aromer och fin syra. Massor av krut, bränt gummi och stenfrukter. Lång eftersmak och har tiden framför sig. Passade fantastiskt bra till otoro med Almas caviar och havskräfta. Denna är givetvis alldeles för ung och kommer garanterat klättra några poäng i framtiden. 92

Didier Dagenau Pouilly-Fumé Silex 2018
Visa bifogad bild 23235
Smakar som flädersaft med en stor mineralitet. Verkligen ett vin man kan dricka flaskvis av en varm sommardag. Fruktig med massa blommor och fräschör. Gröna äpplen och en härlig pepprighet mot slutet. Riktigt bra men behöver tid.
92+p

Lucien Le Moine Chevalier-Montrachet 2016
Visa bifogad bild 23233
Doftar dyrt! Fantastiskt djupa ektoner med lite vanilj i bakgrunden, vårbukett och citrus. Fylligt och smörigt med välbalanserad syra. Extremt lång eftersmak och man vill aldrig sluta dricka det här. Fantastiskt bra men kommer bara bli bättre. Visar verkligen hur bra 2016 är för vita viner, känns betydligt svalare än 2015 trots att det också var ett varmt år.
94-95p

Madeira Malvasia 1834
Visa bifogad bild 23236
Fantastisk mörkröd koncentrerad färg med betydligt mindre tegling än sin 60 år yngre motpart. Fin syra som håller ett tight grepp med en struktur som är osannolik på ett 187 år gammalt vin. Finns en del frukt kvar, främst plommon och russin men plommonen märks mest. Blir chockad över att någon som har överlevt två världskrig kan smaka så här bra! Oerhört häftig upplevelse och svårt att poängsätta vinet men ett minne för livet.

Madeira Malvasia 1897 Matilde Henriques
Visa bifogad bild 23238
Mer tegling och kraftigare smak samt alkohol än 1834, känns som att den här är mindre balanserad men fortfarande väldigt njutbar. Gillade 1834 mer då den kändes mer i balans men båda är riktigt bra viner.

Domaine des Lambreys Clos des Lambrey 2014
Visa bifogad bild 23234
Knastriga bär, viol och rosor initialt i doften. Hög syra med förvånansvärt milda tanniner. Blommigt med härligt ungdomliga vildhallon och jordgubbar, lingon och en fin sälta. Dricker bra nu men skulle gärna testa det här igen om 10 år. 14 är verkligen så underskattat för röd bgn.
94+

D’Yquem 97
Visa bifogad bild 23237
Klassisk yquem med en kraft i doft och smak som bara Yquem bränt smör, saffran och hyacint. Lång eftersmak med balanserad syra. I en fin fas nu även om den håller i evigheter.
94+
Avslutade med lite gammal Delamain och en gt och en full mage.
Vilken underbar lunch!
Personligen hade jag haft svårt att leda möten efteråt, men bara man planerar väl :cool:

Ser fram mot att gå med dig på några ostjärnade Tokyorestauranger (dit vi kan ta med våra egna flaskor) och se hur det upplevs i relation, nästa gång du är i krokarna. Har själv ännu inte besökt Franzén, men måste erkänna att både mina kort och min plånbok drabbas av panikångest bara jag viskar Franzé...

...dessutom uppskattar jag verkligen förspelet i att fundera ut vilka viner att ta med... det värsta jag vet numer är "vinpaket". Kan själv!

Livet i frihet ställer onekligen saker i perspektiv. Måste även passa på att understryka att med Sveriges mycket underliga Monopol, regelverk och skattelagstiftning kan jag förstå varför vinpaket är så populära: det ger bra variation för pengen eftersom all rimlig "prisvärdhet" på svenska restauranger redan förpassats till Faster Fantasis Främmande Fantasivärlds Fostervatten.

På vissa restauranger i Tokyo har ägaren valt att inte tillåta BYOB. Den fånigaste ägaren hävdade med bestämdhet att det inte var möjligt att klå hans magnifika mat-vin-parningar. ...den restaurangen överlevde inte ens ett år...

Oavsett: Panglunch! Pangviner! Pangmadeira! Vilken fabulös njutning! Livet blir inte bättre än så :cool:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På vissa restauranger i Tokyo har ägaren valt att inte tillåta BYOB. Den fånigaste ägaren hävdade med bestämdhet att det inte var möjligt att klå hans magnifika mat-vin-parningar.
Det finns väl bara ett sätt att reagera på något sådant: CHALLENGE ACCEPTED! :D:D:D

...den restaurangen överlevde inte ens ett år...
OK, lite för sent alltså.
 

Foodcoma

Medlem
Schäfer-fröhlich felseneck riesling kabinett 2018.
Kände för en kabinett igår till sushi / poké bowl. Sliten kombo ja - men alltid lika gott ändå.
Mycket tändsticksreduktion och sponti-funk på näsan. Så typiskt S-f. Smak av citronggräs, kokosmjölk (positivt), melon, litet limeskalsbeska och lakrits i finishen. Lite sprits som jag inte tycker är helt fel att ha i kabinett. Kändes väldigt ung såklart men med förvånansvärt fin balans och komplexitet och både regionen- och producentens särdrag återspeglades i vinet. Sötman slog inte över trots årgången. Får se hur den utvecklar sig till idag. Med tanke på smakpaletten är det väl nästan lag på att dricka nästa flaska tillsammans med någon thairätt med citrongräs, kokosmjölk och thaibasilika. Min sambo älskade det vilket alltid ger pluspoäng +

Skärmavbild 2021-05-13 kl. 09.06.42.png
 

The Wall

Medlem
2003 Hartenberg Shiraz

Solen gassar även i norra Stockholm så vi släpar fram grillen på baksidan och planerar för middag i uterummet, trots värmen. Alla vet ju att en utomhustemperatur över 14 grader är i varmaste laget för att grilla. Nåväl, vad kan passa till en hel bit marinerad entrecôte om inte något rökigt från förr, tex något från Sydafrika. Men i vad ska vi hälla vinet? De "nygamla" uteglasen (Veritas OW syrah) får gå en match mot Gabriel StandArt helt enkelt. Och när vinet var slut insåg jag att vi skulle ha tagit med Sommeliers OW Syrah också. Nåja, man kan inte tänka på allt.

StandArt är först ut efter 3 timmar i karaff (vinet alltså, inte glaset). Rök, brinnande bakelittelefoner, vi är i ZA. Faktiskt lite grön paprika också. Elden sticker möjligen lite i näsan om man är lite oförsiktig. Munnen, lite slank, viss eld dock inte utan rök, senare viss beska, men på det hela ett klart godkänt intryck.

Veritas; mer kompakt doft, lättare att sniffa, lite beska även i doften, rökig helt klart men inte lika ”in your nose” som i StandArt. Kanske lite anonym jämfört med StandArt. I munnen, lite eldigare, lite mer rök, lite mer beska, lite mer och intensivare än i StandArt. Hm, klurigt, men det blir nog StandArt som tar hem duellen ikväll då vinet kändes aningen mer balanserat i StandArt.

2003 Hartenberg Shiraz.jpg

Gott, men tyvärr inte gott om flaskor kvar hemma.
Stockholms blodbad.JPG

Stockholms blodbad i lite mindre och lokalare upplaga på onsdagskvällen.
 

LeChat

Medlem
1EF598E8-E2C0-4ED1-852D-BEA72004D22E.jpeg

Schäfer und Weil 2019


Öppnade dessa igår och i detta unga skede är de väldigt lika varandra tycker jag. Hög underbar syra och blommig doft. Weil hade bäst balans igår och blev därför den flaska som vi klunkade mest av.
Precis som förra gången så tycker jag att Vulkangestein är bäst dag två och så även idag. Förmodligen hade resultatet varit detsamma med Weil.
Mycket luft verkar kunna tillfredsställa mina krav på god ung riesling. Fortfarande bra nerv, läskande syror men med en något mera utvecklad smak.
 

Sebran

Medlem
image.jpg


Albert Morot Beaune Aigrots PC 2016

På inrådan här från forumet drack vi detta vin ungt på frukten, före den långa tunnelfasen. Kräver flera timmars luft innan frukten, syran och koncentrationen visar sig. Mest harmoniskt är vinet dag 2 när tanninerna inte biter ifrån lika mycket.

Bra punch i syra och tät frukt som indikerar ett långt liv framöver. Rödbeta, mörka körsbär, jord, fint integrerade fat. Allt ganska kompakt idag, men blir säkert mer komplext med mer mognad.

Där vinet verkligen skiner är munkänslan. Sammetslent smekande på gommen och precis lagom fylligt. De små tanninerna märks först i den långa finishen.

Ångrar att jag bara köpte en flaska, hade varit kul att prova detta igen med mer mognad.
 
Toppen