Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M.Grape

Medlem
Tre fantastiska viner vid gårdagens middag!

Delamotte BdB 2008; en perfekt balanserad och mycket god champagne. Fin frukt, underbart mjuk mousse och härlig citrus- mineralron i slutet. Smaker av nektarin, citron, gult äpple, blomsterhonung, vit choklad och blöta klippor.

San Leonardo 2015, snygg, komplex och flerdimensionell cabernet-blandning från Norditalien. Stor, nästan eterisk doft -smaker av björnbär, röda vinbär, tallskog efter ett sommarregn, läder, kakao och brödkryddor. Mästerligt komponerad, egensinnig i sitt anslag och redan väldigt god; har en tydlig syra där vinet kommer att bli ännu bättre då den rundats av om några år.

Tomas Esteban Valderiz 2006. Mogen, lätt oxidativ, komplex och brutal i sin maffiga smak. Smaker av torkade plommon, körsbärsmarmelad, tobak, lagerblad, svartpeppar och ädelträ; vissa madeiratoner. Bör drickas nu.
IMG_20210513_134957_1.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2003 Hartenberg Shiraz

Solen gassar även i norra Stockholm så vi släpar fram grillen på baksidan och planerar för middag i uterummet, trots värmen. Alla vet ju att en utomhustemperatur över 14 grader är i varmaste laget för att grilla. Nåväl, vad kan passa till en hel bit marinerad entrecôte om inte något rökigt från förr, tex något från Sydafrika. Men i vad ska vi hälla vinet? De "nygamla" uteglasen (Veritas OW syrah) får gå en match mot Gabriel StandArt helt enkelt. Och när vinet var slut insåg jag att vi skulle ha tagit med Sommeliers OW Syrah också. Nåja, man kan inte tänka på allt.

StandArt är först ut efter 3 timmar i karaff (vinet alltså, inte glaset). Rök, brinnande bakelittelefoner, vi är i ZA. Faktiskt lite grön paprika också. Elden sticker möjligen lite i näsan om man är lite oförsiktig. Munnen, lite slank, viss eld dock inte utan rök, senare viss beska, men på det hela ett klart godkänt intryck.

Veritas; mer kompakt doft, lättare att sniffa, lite beska även i doften, rökig helt klart men inte lika ”in your nose” som i StandArt. Kanske lite anonym jämfört med StandArt. I munnen, lite eldigare, lite mer rök, lite mer beska, lite mer och intensivare än i StandArt. Hm, klurigt, men det blir nog StandArt som tar hem duellen ikväll då vinet kändes aningen mer balanserat i StandArt.

Visa bifogad bild 23262
Gott, men tyvärr inte gott om flaskor kvar hemma.
Visa bifogad bild 23263
Stockholms blodbad i lite mindre och lokalare upplaga på onsdagskvällen.
Ah! Soh! Mums vad underbart!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 23264
Schäfer und Weil 2019


Öppnade dessa igår och i detta unga skede är de väldigt lika varandra tycker jag. Hög underbar syra och blommig doft. Weil hade bäst balans igår och blev därför den flaska som vi klunkade mest av.
Precis som förra gången så tycker jag att Vulkangestein är bäst dag två och så även idag. Förmodligen hade resultatet varit detsamma med Weil.
Mycket luft verkar kunna tillfredsställa mina krav på god ung riesling. Fortfarande bra nerv, läskande syror men med en något mera utvecklad smak.
Vartåthän vandrade ditt tålamod nu?
Eller: när tror du att dessa presterar bäst?
Korken har ju knappt satt sig...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är ju officiellt på vit månad, men då onsdagen oförhappandes bjöd på kaiseki stjärnrestaurang mitt i Tokyo och då min värd bokat hela restaurangen, fanns inga andra gäster där. Vilket möjliggjorde för restaurangen att bryta mot Covidreglerna och servera saké. Zatan zå ghot!
@Mats vid nästa besök får jag med mig en flaska av den mest magiskt underbara saké jag druckit på länge. Den kommer hitta hem till dig :)
De tog helt enkelt och beställde en extra flaska åt mig. Detta från ett sakébryggeri som enbart säljer sina miniskula kvantiteter till de bästa restaurangerna. Mums!

Och då jag idag gästades av ett högdjur från Japans pharmaindustri, plockade jag fram en flight av respektive vitt, rött och sött enligt nedan:
29E94F2F-2308-4730-A391-86DE9923530A.jpeg

Den lätt ek-klumpiga vita Bgn var bäst då Loirerskorna var galet fruktiga. (Bgn hade läckage o korken åkte ned i flaskan vid anbringandet av korkskruvisen. Som bilden visar, är nivån oroväckande för en 10-åring).
Rött: nära dött lopp mln Chianti #1 och CdP #2 tillsammans med en magisk kontorslevererad yakiniku-bento. Bdx var på en annan, lägre, planet. Bdx behöver minst 10 år till. CdP behöver också en 10 år till. Chiantin behöver förmodligen minst 20 år till.
Sött: ’62 vann ostomgången och '83 vann dessertomgången (gelé på aprikos och körsbär).
Båda odödliga.


22294855-073E-4941-B495-4A2AADEC0001.jpeg

Wagyu-magi.
Om du nu blev en kränkt "hate-meater" betänk då att denna kossa druckit mer öl än de flesta alkisar, förkovrat sig med mer klassisk musik än de flesta moderna människor och fått mer massage än någon människa behöver för att fortfarande scora 100% life fullfillment.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Vartåthän vandrade ditt tålamod nu?
Eller: när tror du att dessa presterar bäst?
Korken har ju knappt satt sig...
Oftast handlar det väl om att jag tar vad som finns till hands. I det här fallet har jag nyligen börjat köpa på mig lite tysk riesling eftersom källaren gapat tom under en längre tid. Kul att prova för att se vad man köpt. GG får däremot ligga till sig.
Är ung riesling äckligt? Nej, inte om du frågar mig. Den vinner dock på att luftas rejält. Men sen är det riktigt smaskigt.
 

MHilv

Medlem
Inspirerad av förra månadens månadens vin blev det två vita Bourgongner i samma prisklass:
Visa bifogad bild 23190
2018 Domaine de la Vougeraie Côte de Beaune Les Pierres Blanches Blanc: tips från @Omar Khayyam (lite vågat, eftersom vi ibland har exakt samma smak, men ibland helt motsatt) doft av brynt smör, tallbarr, apelsinmarmelad och vanilj. I smaken finns det också massor av apelsinmarmelad tillsammans med syltade citronskal och kallt smör. Fett, oljigt, med rejält koncentrerad frukt, tydliga, men inte överdrivna fat och bra syra. Svulstigt: ja, Fläskigt: ja, Skitgott: ja. Det är så här jag vill ha min Chardonnay! Helt överens med @Omar Khayyam :D
2018 Domaine du Chateau de Meursault Savigny-lès-Beaune Blanc: doft av citrus, hasselnötter och krossade snäckskal. I smaken finns citron, pomerans, burkpäron, blöt ylle, salt fisk, tulpan, nyklippt gräs, kalksten och grapefrukt. Fin syra, bra koncentration och en angenäm sälta. Mycket varsamt fatat. Svalare och mer polerat än Les Pierres Blanches. För mig är det här närmare en Chablis än en Bourgogne.
@Carinasomm tycker att de ungefär jämbördiga, men för mig är Les Pierres Blanches helt överlägsen.
Köpte les Pierres Blanches efter detta inlägg som ikväll dracks till en smörstekt piggvar, jordärtskockskräm på brynt smör, grönkålschips och en vitvinssås med lax- och löjrom. Väldigt gott vin utan mat och ännu bättre till maten. Riktigt smaskigt. Beställde ett gäng till :) Köpte även den andra men den får testas en annan gång.
20210515_184306.jpg
 

Hampe

Medlem
Longview Vineyard Nebbiolo Rosato 2020

Dag 1 - Frisk doft av citrus, röda bär, mineral och gröna blad. I den läskande smaken träder röda bär fram och grape. Frisk syra, förhållandevis lång smak.

Dag 2 - Upplever större doft dag 2. Fortfarande citrus, röda bär och svartvinbärsblad. Drack det kallare dag 2 vilket var till vinets fördel. Torrt, syrligt och läskande.
88p?
 

Attachments

  • 63D5939D-9A23-433B-A30B-5D82AB6DB8B6.jpeg
    63D5939D-9A23-433B-A30B-5D82AB6DB8B6.jpeg
    46,5 KB · Visningar: 77

LarsW

Medlem
Herri Mina Irouléguy Blanc 2018
FOMO etablerades efter att denna roliga pjäs haussats på forumet.
Dag 1 så förlorade jag 2 plomber som löstes upp av syran.
Dag 2 hade den lugnat ner sig lite och mycket mer kom fram. Dracks till Fish and chips med majjo, klarade fetman utan någon stress.
Dag 3 och ett glas kvar. Nu så.
Konserverad citron, liche och lime-zest i näsan. Myrsyra och granskott. Tycker också jag anar vanilj?
Smaken är bäst när den kommer upp i temp en smula, runt 16-16 grader.
Syran är skarp som få. Citronen är nu grillad men en liten sötma från karamelliseringen. Grapefrukt. Skalbeska från citrusfrukt. Känns som en blandning av stilar, grönt gräs som en Chablis, vita blommor från muscat och lite fetvadd som för tankarna till Chenin Blanc.
Jättekul vin som jag tror kommer sjunga med lite mer ålder.
88++p
thumbnail_20210516_183156.jpg


Ch Baulac Dodijos 2011
Sirap, saffran och vitpeppar i näsan. Inlagd ananas och persika. En lite besvärande kemisk biton av nagellack men på det stora hela en trevlig doft av ung sauternes.
Väldigt, väldigt sött i munnen. Brunt socker, honung, saffran och mängder med ananas… och spadet från ananasen. Ingen syra att tala om. Smaken är dessvärre ganska tung och klumpig och inget som lockar till många glas.
Ganska talande att en halvflaska räckte i 5 dagar…
83p
thumbnail_20210516_181920.jpg


Telmo Rodriguez Pegaso Granito 2015
100% Granache, Bushvines. 800 till 1000 meters höjd. Naturlig jäst. 2 år på 600 liters franska fat.
Dag 1 får jag genast naturvinsvibbar. Har svårt att förstå mig på både 15 och 16. Kan dock ha något att göra med att jag gått av tredje nattjouren på morgonen och sovit 4 timmar…
Aja. Dag 2 känns allt mycket bättre!
Syrliga körsbär och lingon i näsan. Krita och rosmarin. Söt lakrits och rosmarin.
I munnen helt moget. Snälla tanniner och en duktig syra. Körsbär, lingon, blod och läder. Lite jäst och mörk choklad. Slank rakt igenom och medel lång eftersmak.
Inte helt min kopp med te men ett bra vin!
87p

Telmo Rodriguez Pegaso Granito 2016
Allt som 2015 är and then some! Märks att detta är den starkare årgången.
I tillägg till vad jag hittade i 2015 så bjuder näsan på lapsang-te och tobak. Frukten känns också svalare.
I munnen har vi avsevärt tydligare tanniner som stramar upp vinet på ett välbehövligt sätt. Sen rökta smaker som i doften men nu mer åt bacon och charkuteri.
Eftersmaken håller sig kvar ett tag till också.
89p
Dessa två lade jag till av nyfikenhet i en beställning från Spanien. Kommer inte köpa fler men glad att jag provade dem. 2016 har visst fått 96 parker-poäng… ställer mig lite frågande till det men intressant då jag verkligen inte definierar dessa viner som ”Parker”
thumbnail_20210516_173549.jpg
 

Swedish

Medlem
Dessa två lade jag till av nyfikenhet i en beställning från Spanien. Kommer inte köpa fler men glad att jag provade dem. 2016 har visst fått 96 parker-poäng… ställer mig lite frågande till det men intressant då jag verkligen inte definierar dessa viner som ”Parker”
Visa bifogad bild 23295
Det är ju Luis Gutiérrez som bedömer. Det går inte att prata om Parker-poäng längre (frågan är om det någonsin har varit aktuellt?). Det viktiga är att ha reda på vem det är som skriver. Gutiérrez gillar slanka, "nakna" och som han själv kallar det "austere wines". 97 poäng ifrån Gutiérrez och 97 poäng ifrån Jay Miller på den tiden (eller Jeb Dunnuck i lite modernare tid) och du har diametralt motsatta viner.

Det gör det hela lite rörigt för läsaren/konsumenten. Ett vin kan helt plötsligt förlora/gå upp 3-4 poäng när WA byter skribent. Det är inte så att vinet är bättre eller sämre (viss årgångsvariation förekommer givetvis), bara att det är en ny skribent.

Jag tycker att Gutiérrez ligger högt poängmässigt. Men jag litar fullständigt på hans smak. Den skribent jag är som mest kalibrerad med och går han igång på något så vet jag att det är något för mig. För mig är Gutiérrez WA:s absolut starkaste kort för tillfället och ingen kan Spanien så väl som han gör
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Herri Mina Irouléguy Blanc 2018
Visa bifogad bild 23295
Spännande viner och bra beskrivningar, som vanligt.
Herri Mina beskriver du så syrligt att jag numera får näsblod bara av att se flaskan. För mycket syra är helt enkelt inte för detta hus.

Sauternes B-lag åstadkommer väldigt ofta riktigt bra viner de med. St Croix-folket likaså. Ssk med lite ålder kan det vara mycket svårt att skilja dem åt. Håller definitivt med dig att just denna årgång av Baulac Di...ldo nog borde ha haft lite mer syra...
 

buteljen

Medlem
2015 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Clos Windsbuhl
I färgen lite mörkare gyllene gult.
Stor doft av aprikos, tropisk frukt, apelsinblomma, exotiska kryddor, ingefära, honung, torkade örter.
I munnen är det rätt mycket sötma (70,7 grams restsötma). Det är markerat som en femma på “Indice”-skalan (vilket är den högsta nivån för sötma i vinerna). Men det känns inte tungt utan har tillräcklig syra och även en struktur som ger bra balans i vinet. 12,5% alkohol. Frukten är tät och koncentrerad med mogen tropisk frukt, aprikos, apelsin, kryddor, honung, bivax. Känns elegant trots att det har en sådan tyngd. Finishen är lång och komplex.
Ett riktigt bra vin men det är ändå något i aromatiken som gör att jag inte riktigt vill ha mer.

Intressant är att vi öppnade en flaska av detta vin i november. Hällde då direkt över 25 cl på en annan mindre flaska ända upp till korken (noll ullage), skruvade igen och satte in i kylskåpet. Tog fram den flaskan nu i helgen 6 månader senare och hällde upp i ett glas bredvid den nya flaskan och provade halvblint i helgen. Det var omöjligt att plocka ut vilket vin som stått i kylen. Skillnaden var mikroskopisk. Gissade på att det i kylen var det nyöppnade för det kändes möjligtvis lite fräschare. Intressant att vissa viner kan hålla så bra medans andra ramlar ihop direkt. Men 70 gram socker gör väl sitt till. Vad är er erfarenhet av hur länge viner kan hålla när man häller av på annan flaska?

IMG_0989.jpg
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
2015 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Clos Windsbuhl
I färgen lite mörkare gyllene gult.
Stor doft av aprikos, tropisk frukt, apelsinblomma, exotiska kryddor, ingefära, honung, torkade örter.
I munnen är det rätt mycket sötma (70,7 grams restsötma). Det är markerat som en femma på “Indice”-skalan (vilket är den högsta nivån för sötma i vinerna). Men det känns inte tungt utan har tillräcklig syra och även en struktur som ger bra balans i vinet. 12,5% alkohol. Frukten är tät och koncentrerad med mogen tropisk frukt, aprikos, apelsin, kryddor, honung, bivax. Känns elegant trots att det har en sådan tyngd. Finishen är lång och komplex.
Ett riktigt bra vin men det är ändå något i aromatiken som gör att jag inte riktigt vill ha mer.

Intressant är att vi öppnade en flaska av detta vin i november. Hällde då direkt över 25 cl på en annan mindre flaska ända upp till korken (noll ullage), skruvade igen och satte in i kylskåpet. Tog fram den flaskan nu i helgen 6 månader senare och hällde upp i ett glas bredvid den nya flaskan och provade halvblint i helgen. Det var omöjligt att plocka ut vilket vin som stått i kylen. Skillnaden var mikroskopisk. Gissade på att det i kylen var det nyöppnade för det kändes möjligtvis lite fräschare. Intressant att vissa viner kan hålla så bra medans andra ramlar ihop direkt. Men 70 gram socker gör väl sitt till. Vad är er erfarenhet av hur länge viner kan hålla när man häller av på annan flaska?

Visa bifogad bild 23302
Låter riktigt gott och kul med gewürzt! Själv är jag lite för feg. Blir mest riesling och chardonnay...

Jag är lika bra på att dricka upp som att öppna men min ringa erfarenhet är definitivt att söta viner håller längre i kylen. Fast mer än två månader har jag aldrig testat.
 

chambertin

Medlem
2015 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Clos Windsbuhl
I färgen lite mörkare gyllene gult.
Stor doft av aprikos, tropisk frukt, apelsinblomma, exotiska kryddor, ingefära, honung, torkade örter.
I munnen är det rätt mycket sötma (70,7 grams restsötma). Det är markerat som en femma på “Indice”-skalan (vilket är den högsta nivån för sötma i vinerna). Men det känns inte tungt utan har tillräcklig syra och även en struktur som ger bra balans i vinet. 12,5% alkohol. Frukten är tät och koncentrerad med mogen tropisk frukt, aprikos, apelsin, kryddor, honung, bivax. Känns elegant trots att det har en sådan tyngd. Finishen är lång och komplex.
Ett riktigt bra vin men det är ändå något i aromatiken som gör att jag inte riktigt vill ha mer.

Intressant är att vi öppnade en flaska av detta vin i november. Hällde då direkt över 25 cl på en annan mindre flaska ända upp till korken (noll ullage), skruvade igen och satte in i kylskåpet. Tog fram den flaskan nu i helgen 6 månader senare och hällde upp i ett glas bredvid den nya flaskan och provade halvblint i helgen. Det var omöjligt att plocka ut vilket vin som stått i kylen. Skillnaden var mikroskopisk. Gissade på att det i kylen var det nyöppnade för det kändes möjligtvis lite fräschare. Intressant att vissa viner kan hålla så bra medans andra ramlar ihop direkt. Men 70 gram socker gör väl sitt till. Vad är er erfarenhet av hur länge viner kan hålla när man häller av på annan flaska?

Visa bifogad bild 23302
Brukar undvika att hälla över vinet på en annan flaska utan kör med argongas om jag vill spara ngt en längre tid.
I ditt fall så är det svavelmängden som hjälpt till att bevara vinet så bra (och den lilla luftmängden).
Finns nog inga viner som har mer svavel än de med restsötma.
En rejäl dos bisulfit får stopp på jästen (vid den nivå på reststocker och alkohol man önskar) och på köpet så får man ett extraordinärt oxidationsskydd. Alternativet är en kraftig filtrering (eller pastörisering) men det påverkar ofta smak/doft väldigt mycket.
Sauternes t.ex brukar uppvisa bra eller obefintlig utveckling flera veckor efter öppnande (och i kylskåpsförvaring) och även där svavlar man ganska kraftigt för att få ett stabilt vin efter buteljering och undvika t.ex efterjäsning på flaska.
Från SB:
upload_2021-5-18_22-34-49.png
 

Foodcoma

Medlem
Brukar undvika att hälla över vinet på en annan flaska utan kör med argongas om jag vill spara ngt en längre tid.
I ditt fall så är det svavelmängden som hjälpt till att bevara vinet så bra (och den lilla luftmängden).
Finns nog inga viner som har mer svavel än de med restsötma.
En rejäl dos bisulfit får stopp på jästen (vid den nivå på reststocker och alkohol man önskar) och på köpet så får man ett extraordinärt oxidationsskydd. Alternativet är en kraftig filtrering (eller pastörisering) men det påverkar ofta smak/doft väldigt mycket.
Sauternes t.ex brukar uppvisa bra eller obefintlig utveckling flera veckor efter öppnande (och i kylskåpsförvaring) och även där svavlar man ganska kraftigt för att få ett stabilt vin efter buteljering och undvika t.ex efterjäsning på flaska.
Från SB:
Visa bifogad bild 23312

ändå betryggande att de ekologiska sötvinerna bara innehåller 370 istället för 400 mg :bäver:
 

Magikern

Medlem
Niepoort Vihno De Douro Turris-2016

Doft: Funk och multna jordgubbar. Rent intuitivt hade jag nog gissat på ett ungt naturvin.
Attack: Solmoget och lite irriterande låg syra. Slutet även efter över 5 timmars dekantering. Rätt fylligt dock.
Mellansmak: Slånbär, jordgubbar och lite mineraler. Bättre än attacken men rätt sluten tyvärr.
Eftersmak: Lite godis över det hela. Lite som osötade citronkarameller eller något liknande. Rätt lång dock.

Detta vinet var en klockren besvikelse men jag lär återkomma med mer smaknoter om det öppnar upp sig. Jag misstänker tunnelfas men jag kan ha fel. 89 poäng idag. Någon som provat?
 

Vingubben

Medlem
187F4DA2-9EB0-45F3-8BCF-76BA4DC7C976.jpeg


Håller på att prova fram sommarens grillviner. Först ut i kväll är Piedrasassi 2018, Syrah från Santa Barbara. Pepprig redan i doften och ordentligt med oliver, körsbär och rakvatten. Rätt slank och lite gröna toner, salmiak, omogen jordgubbe och färska örter. Blint hade jag satt detta i norra Rhone alla dagar i veckan. 91p men kanske speglas av att detta är min typ av vin. Blir några flaskor till.


7B9C9FE1-51F1-40FA-BFBE-44A0927C092C.jpeg


Alain Jaume, CdR, Domaine Grand Veneur, Les Champauvins 2019 levererar en en syltig doft med björnbär och hallon. Tack och lov ingen sylt i smaken. Maffigt med lakritskonfekt, mörka bär, mineral och baconfett. 90p. Riktigt bra för sitt pris. Blir en låda för sommaren.
 
Toppen