Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
Tack för not! Intog en 2012 för några veckor sen. Kändes som den var i ett fint drickfönster men med viss fortsatt potential. 10 år på korken är nog inga som helst problem.
Det låter ju lovande. Hällde nyss upp ett glas av gårdagens flaska och den håller verkligen ihop fint idag med, och är kanske t.o.m snäppet bättre i vissa avseenden.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Öppnade en flaska Clos Cibonne cuvée Caroline idag, den fick lufta några timmar och nu tog jag ett glas medan jag lagar mat. Inga analyser således, bara ett fy helvete vad gott!
Jag som inte trodde att jag gillar rosé. :D
IMG_20210521_165224.jpg
 

LeChat

Medlem

0AF88F40-BB3F-4451-B3EB-EF9C8DD828E0.jpeg

2018 Domaine de la Vougeraie Côte de Beaune Les Pierres Blanches Blanc


Den behöver luft! Men då träder syrorna fram och vinets komplexa drag vaknar till liv, men man kan nog säga att den lite feta frukten och de smörade popcornen tar över hela scenen. Gott, charmigt och kanske som bäst till maten.

Ikväll blev det torskrygg toppat med färska räkor, hackat ägg, brynt smör och dillslungad mandelpotatis. Alltså brynt smör..... WOW!
8179E51B-41E3-42F1-95B8-973116771CFA.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
ändå betryggande att de ekologiska sötvinerna bara innehåller 370 istället för 400 mg :bäver:
Ekologiskt innehåller ofta höga halter av mögelsporer... Ekologiskt odlat anses ju bra för naturen. Har kanske mindre att göra med begreppet: "nyttigt" :eek:
 

Dejzan

Medlem
Philip Kühn Cabernet Sauvignon Reserve 2011
Jag hade med mig det här till en byob hos @buteljen för kanske 1 1/2 år sedan och var sugen på att se vad som hänt sedan dess.
Färgen är mörk med en antydan till tegelfärg, stor doft. Till en början inte så typisk cab, mer plommon än svarta vinbär en del rotfrukter (tänk kokta gulbetor), jord och en liten grön ton. Efter 2 timmar blir vinbären mycket tydligare.
Fyllig med mjuka tanniner och låg syra, massor av svarta vinbär, lite grön paprika och tobak, lång eftersmak.
Snyggt, udda och spännande, inga fler flaskor tyvärr men jag köper gärna nya årgångar.
 

LarsW

Medlem
El Enemigo Gran Enemigo Gualtallary 2012
85% Cab Franc och 15% Malbec.

Vitpeppar, röda vinbär/björnbär/lite russin och paprikapulver i näsan. Ekad vanilj och något väldigt trevlig fett… smör…grädde? Doften är diskret men mycket läcker. Hade inte tagit detta för ett vin med så mycket cab franc blint.

I munnen är det blåbär och solmogna körsbär. Rosmarin, rökt bacon, tobak och cigarrlåda. Visst är det paprika också men som i näsan så har jag druckit många fler viner med avsevärt mindre cab franc och tagit det på en gång. Stabila tanniner som inte stramar för mycket. Bra syra. Lång eftersmak. På det stora hela ganska mjukt och ska man anmärka på något hade jag önskat lite mer ooomph! Men som helhet jättegott att dricka nu och tänker det kommer bli ännu bättre med ytterligare tid på rygg.
91+(+)p
thumbnail_20210518_100638.jpg


El Enemigo Chardonnay 2013
1/3 av priset jmf sin röda storebror men nästan lika gott!

Ananas, persika, masa smör och popcorn i näsan. Vanilj, syrenblommor och grapefrukt.

Härligt smörigt i munnen. Citrus. Fläder. Melon. Ekad vanilj. Bra syra och lång eftersmak. Helt drickklar och överpresterar verkligen i sin prisklass. Nya världen chardonnay när den görs bra!
90p
thumbnail_20210519_143253.jpg
 
Kan det bli bättre? Så jäkla bra. Saca de 2018 och tror definitivt de blir bättre ju längre de ligger ❤️.
Visa bifogad bild 23266
Jag har provat dessa några gånger på journalistprovningarna men inte riktigt fastnat, förmodligen för att rumsvarm litet rävig Fino inte är vad gommen och näsan längtar efter när man provat 80+ viner. Samtidigt gillar jag torr sherry i alla dess inkarnationer. Behöver jag ge detta en ärlig chans; kylskåpskall, med några marconamandlar och litet manchego, eller finns det bättre Fino där ute?
 
2015 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Clos Windsbuhl
I färgen lite mörkare gyllene gult.
Stor doft av aprikos, tropisk frukt, apelsinblomma, exotiska kryddor, ingefära, honung, torkade örter.
I munnen är det rätt mycket sötma (70,7 grams restsötma). Det är markerat som en femma på “Indice”-skalan (vilket är den högsta nivån för sötma i vinerna). Men det känns inte tungt utan har tillräcklig syra och även en struktur som ger bra balans i vinet. 12,5% alkohol. Frukten är tät och koncentrerad med mogen tropisk frukt, aprikos, apelsin, kryddor, honung, bivax. Känns elegant trots att det har en sådan tyngd. Finishen är lång och komplex.
Ett riktigt bra vin men det är ändå något i aromatiken som gör att jag inte riktigt vill ha mer.

Intressant är att vi öppnade en flaska av detta vin i november. Hällde då direkt över 25 cl på en annan mindre flaska ända upp till korken (noll ullage), skruvade igen och satte in i kylskåpet. Tog fram den flaskan nu i helgen 6 månader senare och hällde upp i ett glas bredvid den nya flaskan och provade halvblint i helgen. Det var omöjligt att plocka ut vilket vin som stått i kylen. Skillnaden var mikroskopisk. Gissade på att det i kylen var det nyöppnade för det kändes möjligtvis lite fräschare. Intressant att vissa viner kan hålla så bra medans andra ramlar ihop direkt. Men 70 gram socker gör väl sitt till. Vad är er erfarenhet av hur länge viner kan hålla när man häller av på annan flaska?

Visa bifogad bild 23302
Har också den i källaren men tänkte jag skulle vänta tio år till...
 

IsKr

Medlem
Ridge Estate Chardonnay 2016

Dracks till maten och utöver kvällen och jag tycker att det är ett bra vin till mat. På egen hand blir det dock lite för mycket av det goda, iaf för mig och även frun. Färgen är härligt gyllengul och inbjudande.
Ek, vanilj, smör och en gnutta citron och ananas på näsan är det jag lyckas fånga upp. Det känns att det är mer bakom allt smör, eken och vaniljen, kan för allt i världen inte komma fram till vad bara.
I munnen så återkommer samma smaker och dessutom så är där en liten beska som jag tycker ändå tillför vinet något. Syran finns och ser till att det inte blir för jolmigt, för mig så hade dock syran kunnat vara lite mer framträdande. Vinet dricks med fördel inte för varmt, då upplevs det nästan lite stabbigt/tungt.
 

Silex

Medlem
Ch. Musar 2006
Levererar på topp nu enligt mig. Superintegrerad och allt i harmoni där finstämd frukt delar rum med mognadstoner (läder, tobak) och lite kryddor. Ovanligt "ren" frukt för en Musar över 10 år. Det här var sista flaskan av -06 i min källare. Håller bra några år till såklart, men jag tycker nog den nått topp-platån nu. Mums!
 
Toppen