Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ekdahl

Medlem
Åh vad bra med empirisk data! Tack :). Hur många veckor väntade du med att kolla resultatet? Det beror ju säkert även på kvaliteten på vinet hur bra det håller. En enklare Cab kanske inte håller för lite luft på samma sätt som ett kvalitetsvin. Min erfarenhet är att kvalitetsviner håller oerhört bra av att hälla över i mindre flaska om man häller ändå upp till kanten så det blir minimalt med luft. Men jag har ju inte testat att pytsa på argongas så svårt att säga i mitt fall.

Jag måste erkänna att det är väldigt sällan som det blir något kvar i en flaska som öppnas hemma hos oss. Och om jag vet att vi enbart skall dricka något glas så coravinar jag flaskan. Däremot så häller jag i princip alltid av en dos på typ 6 cl från alla flaskor direkt när vi öppnar dem hemma för att prova vid ett senare tillfälle för mer ingående analys (även champagne). Just nu sitter jag med en vecka gammal 6 cl St Henri 2010, 6 cl Reyneke Reserve 2010, 2 veckor gammal Gourt de Mautens 2015 och 6 veckor gammal By Farr Shiraz 2012. By Farr var inget tilltalande alls när jag öppnade den, väldigt konstigt vin. Men nu när den har legat 6 veckor i liten flaska så är den oerhört mycket bättre . De extrema rotfrukterna har backat tillbaka till förmån för rödare frukt och mer av torkade kryddor och den är konstigt nog fortfarande fräsch och pigg efter så lång tid. St Henrin har inte ändrat sig nämnvärt. Tät, koncentrerad frukt. Underbart vin. Reyneke har utvecklats helt fantastiskt under veckan. Det är en satans precision i vinet och det är riktigt riktigt bra. Gourt de Mautens är nog det som inte klarat 2 veckor så bra. Har tappat aromatik och är inte lika uttrycksfullt. Är det den flaskan som har minst svavel i sig??
Tror jag kollade av vinerna ett par gånger under ett par veckors tid. Ja troligen spelar kvalitet in, kanske främst om syran är högre. Men inte omöjligt att resultatet ändå skulle bli detsamma, bara tagit lite längre tid?
 

Magikern

Medlem
Zind-Humbrecht Clos Windsbuhl Pinot Gris-2005

Doft: Aprikoser och botrytis. Rätt dämpad.
Attack: Rätt mycket Sauternes faktiskt. Honung, beska och aprikoser.
Mellansmak: Medelfylligt med rätt bra syra och lite mognadstoner. Lite för mycket sötbeska kanske men trevliga toner av torkad frukt och honung.
Eftersmak: Mycket lime och citron i sockerlag. Rätt lång och trevlig.

92 poäng och ett trevligt vin utan tvekan. Bättre med rätt mat tveklöst och väl värt ett köp om man saknar sötviner i källaren.
 

Martin F

Medlem
Zind-Humbrecht Clos Windsbuhl Pinot Gris-2005

Doft: Aprikoser och botrytis. Rätt dämpad.
Attack: Rätt mycket Sauternes faktiskt. Honung, beska och aprikoser.
Mellansmak: Medelfylligt med rätt bra syra och lite mognadstoner. Lite för mycket sötbeska kanske men trevliga toner av torkad frukt och honung.
Eftersmak: Mycket lime och citron i sockerlag. Rätt lång och trevlig.

92 poäng och ett trevligt vin utan tvekan. Bättre med rätt mat tveklöst och väl värt ett köp om man saknar sötviner i källaren.
Vad tror du vore bra tilltugg?
 

chambertin

Medlem
Dags att dela den upplevelsen! :)
Ska bara göra en sak till först...
upload_2021-5-26_19-41-12.png
 

LeChat

Medlem
9B9F7E66-478B-4284-BCBE-357FFB715864.jpeg

2014 Felton Road Pinot Noir Block 3


Detta är inget torsdagsvin. Eller så är det så här man får en torsdag att glänsa.
Välsmakande, komplex, elegant och med ett något exklusivt uttryck.
Har nog alltid druckit mina Felton lite för tidigt. Drack denna senast för två år sedan, och visst var den god, men nu är den godare och om några år är den nog som godast.
Har tyvärr hoppat över att köpa Felton Road på ett tag. Det är en miss.

Kom på att jag kanske borde köpa en annan nya världen pinot som jag gillat tidigare, 2017 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard. Tror dessutom att den sänkts med 30:-
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 23384
2014 Felton Road Pinot Noir Block 3


Detta är inget torsdagsvin. Eller så är det så här man får en torsdag att glänsa.
Välsmakande, komplex, elegant och med ett något exklusivt uttryck.
Har nog alltid druckit mina Felton lite för tidigt. Drack denna senast för två år sedan, och visst var den god, men nu är den godare och om några år är den nog som godast.
Har tyvärr hoppat över att köpa Felton Road på ett tag. Det är en miss.

Kom på att jag kanske borde köpa en annan nya världen pinot som jag gillat tidigare, 2017 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard. Tror dessutom att den sänkts med 30:-
Felton gör bra saker; även deras chardonnay är finfin och påminner lite om Puligny i stilen. Tror att de gör riesling också, men den når inte till Sverige. Fördelen med Felton är att vinerna är fortfarande överkomliga prismässigt, även om Block-PN börjar ticka iväg en del i pris (700 sek är väl senaste styckpriset för de 48 flaskor som hittade till Sverige) plus att de brukar gå åt rätt kvickt.
Marimar var ett tag sedan vi drack, har för mig att jag tyckte att det var lite mycket skolsuddgummi i doften och lite för slank, men förmodligen var den på tok för ung. Vi drack en 2008 Walter Hasel nyligen som var finfin även om den var lite ung (not kommer...) så det krävs tålamod även innan nya världen-PN behagar blomma ut.
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 23384

Kom på att jag kanske borde köpa en annan nya världen pinot som jag gillat tidigare, 2017 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard. Tror dessutom att den sänkts med 30:-

Skulle du beskriva den som en kartig (men självklart välsmakande) bärjänkare eller något som närmar sig premier cru Bourgogne? Dum fråga kanske men jag har tröttnat lite på kartiga jänkarpinnar. :)
 

LeChat

Medlem
Skulle du beskriva den som en kartig (men självklart välsmakande) bärjänkare eller något som närmar sig premier cru Bourgogne? Dum fråga kanske men jag har tröttnat lite på kartiga jänkarpinnar. :)

Inte druckit den på länge men har ett positivt minne även av tidigare årgångar. Kartig är den inte men har heller inte så mycket likheter med ”klassisk” bourgogne. Skrev så här om 2017 för ett år sedan:

Visa bifogad bild 20172
2017 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard


Om man inte vill, eller måste ha den Volnaylika stilen, lätt och elegant, utan kan tänka sig eller föredra en kraftigare PN med lite tryck och koncentration, då är kvällens vin en vinnare. Jag var rädd att jag skulle uppleva den som alltför ung men icke. Bra balans, fina syror och rikligt komplex. Riktigt gott vin som jag av någon anledning inte druckit på länge. Måste nog åtgärdas.

Drack Calerans instegsvin förra veckan där jag även nämnde Marimar. Och minnet av Marimar stämmer bra med hur jag upplever den nu. Gillar man smakkomplexiteten hos grenache så bör man gilla detta uttryck av PN.
Att Marimar är 150:- dyrare än Caleran känns fullt rimligt för det är ett bättre och intressantare vin tycker jag.
 

The Wall

Medlem
2016 Domaine Santa Santa Duc 4 Terres

Sommeliers OW syrah; torkade örter, lite eldighet, typisk grenache-känsla (ni vet...), lite salmiak. Munnen: salmiak, torkade örter, lite björnbär, viss eldighet och beska.

Gabriel StandArt: lite mer diskret salmiak, kanske lite mer metalliskt intryck, känns något enklare. Visst cassis-vingummi dessutom. Märkligt.

Munnen; mer smak och tydligare toner än i Sommeliers, mer harmoni helt enkelt. Inte lika eldigt.

Lite kompakta noter, men i uterummet är det inte optimalt att prova vin.
CB7EDEDF-652C-41DD-9F5A-5C3C931C5735.jpeg

Sommelier - StandArt, 0-1.
3BCE0EE3-0E1B-4F6A-BA63-4434893AAB49.jpeg

Utöver grillad ryggbiff vankades det svenska färskpärer med smör, dill och havssalt. Bara det är en delikatess i sig.
 

Mexikanaren

Medlem
Lite helgerån att öppna en Piccolomini 2015 så här tidigt men med tanke på att 2016 precis släpptes så var man allt lite nyfiken.

I näsan riktigt tät med mörka röda bär och mogna (nästan övermogna) jordgubbar direkt vid öppning och efter 6 timmars lutning i flaska så var doften väldigt tät med kaffe och läder.

I munnen så är syrorna fortfarande väldigt väldigt höga men även en väldigt tät smak av körsbär men domineras väldigt av smaken av bitter mörk choklad. Tanninerna märktes dock knappt alls vilket förvånade mig lite.
Alkoholen kändes dock knappt av även om det ligger på 14,5%
Lång lång eftersmak eftersmak av choklad och mogna jordgubbar däremot och smaken känns i munnen i flera minuter så det känns som man har något magiskt att se fram emot!


20210528_201110.jpg
 

The Wall

Medlem
Lite helgerån att öppna en Piccolomini 2015 så här tidigt men med tanke på att 2016 precis släpptes så var man allt lite nyfiken.

I näsan riktigt tät med mörka röda bär och mogna (nästan övermogna) jordgubbar direkt vid öppning och efter 6 timmars lutning i flaska så var doften väldigt tät med kaffe och läder.

I munnen så är syrorna fortfarande väldigt väldigt höga men även en väldigt tät smak av körsbär men domineras väldigt av smaken av bitter mörk choklad. Tanninerna märktes dock knappt alls vilket förvånade mig lite.
Alkoholen kändes dock knappt av även om det ligger på 14,5%
Lång lång eftersmak eftersmak av choklad och mogna jordgubbar däremot och smaken känns i munnen i flera minuter så det känns som man har något magiskt att se fram emot!


Visa bifogad bild 23390
Tack för not, jag är löjligt nyfiken på att sprätta upp en av våra flaskor, men det känns som minst 20 år för tidigt.
 

Mexikanaren

Medlem
Tack för not, jag är löjligt nyfiken på att sprätta upp en av våra flaskor, men det känns som minst 20 år för tidigt.
Håller med! Men fick ge efter lite för köttets lustelser denna gång.

Märks dock hur obalanserat vinet är vid denna tidpunkt då i stort sett allting drar mot bitter choklad i smaken så blir nog 5+ år innan nästa flaska provas
 
Doften ger initialt sett lite apelsinskal och en gnutta mandel men rätt snabbt togs det över av röd frukt med lite kokta jordgubbar. Kryddor Timjan och lagerblad. Mörka frukter som plommon och björnbär. Finns även en diskret antydan läder, stall och far. efter en tid dyker även lite blommor som viol och lite rosor upp i doften.


Smaken riktigt tajt och man känner hur allt finns där men ändå är instängt, inte kartig.

Finns hur mycket frukt och smak som helst i det här vinet. Det är som en tjock mur som möter gommen. Rätt mycket syra men vinet har så massiv frukt att den balanseras på ett bra sätt. I smaken hittar vi massor av örter som rosmarin, lagerblad och lite salvia, lakrits, katrinplommon, svarta vinbär och något som skulle kunna beskrivas som kryddiga blåbär (kanske slånbär eller något). Smaken är hur lång som helst.


53659DBC-C376-4981-A342-9CFADB387353.jpeg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
En trevligare kväll på 3 slutade väldigt bra.
Selosse vilken upplevelse...
Men Domaine Anne Gros CV... vilket vin! Smakade nästan som en Napa Cab. Kraftfull, mörk frukt och lång eftersmak.
Domaine Leflaive var årgång 2005. Men fortfarande knuten tyvärr. Men man märker av när det är bra årgångar..
IMG_20210529_094233_249.jpg
IMG_20210529_094233_336.jpg
IMG_20210529_094233_421.jpg
IMG_20210529_094233_476.jpg
IMG_20210529_094233_551.jpg
IMG_20210529_094233_577.jpg
 
Toppen