Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Det vankades grillad köttbit på midsommaraftonen och då passar vi på att undersöka hur en enkel Bordeaux med lite mognad samt en ung Langhe passar till köttet. Vinerna fick kylskåpsluftas i fyra timmar i karaff innan det blev dags för mat och dryck.

2005 Château Le Doyenneé

Gabriel StandArt; tydlig doft av mogen Bordeaux som ännu inte nått det riktigt mogna stadiet, faktiskt fin doft även om enkelheten i vinet skiner igenom lite. Lite cassis blandat med kakao och kaffe är det om ligger närmast till hands. I munnen lite eldighet (13,5%, känns nästan i överkant för en 2005:a), aningen slank, snälla tanniner och kakao och cassis kommer igen i smaken, men framför allt i eftersmaken. Klart godkänd.

Zalto Bordeaux; lite mer öppen doft än i StandArt, intrycket sticker dock iväg (flyr?) en del, visst finns intrycken från StandArt kvar, men en mindre kupa (Universal?) hade nog varit att föredra. I munnen lite beskare och mer klunkbar än i StandArt, lite mer närvarande tanniner dyker också upp. Även i det här glaset helt godkänd.

Riedel Sommeliers Bordeaux GC; Mycket doft, inte alls lika finstämd som i de två första glasen, alkoholen kommer ikapp och förbi kroppen. Är glaset mer avslöjande än de två föregående? I munnen då? Ganska slank, viss beska få tanniner, lite…besk? Mnja.

2005 Doyenne.jpg

På väg mot mognad, men häll i rätt glas.

2018 La Ca' Növa Langhe Nebbiolo

Gabriel StandArt; lite knuten, men som vanligt dyker det upp spearmint (tack för det!), några rosor och lite bittermandel. Känns ungt och bra, men något kompakt. I munnen en aning eldigt (14%), strävt och med bra tanniner, lite kort eftersmak där eldigheten kommer ikapp.

Zalto Bourgogne; mer öppen doft än i StandArt; mer spearmint, mer rosor, mer bittermandel, tja mer av det mesta helt enkelt. Ny dyker nyponrosor och lite rosenvatten upp tillsammans med en lite besk och pepprig ton. I munnen är det beska och strävhet som är det första intrycket, smakmässigt lite mer anonymt och trots att texturen tar över en del av smaken är vinet ändå trevligt.

Riedel Sommeliers Burgundy GC; helt öppen doft som av någon anledning drar åt grå gymnastiksalsmatta med ingnuggad kvarglömd parfym. Nja, inte riktigt rätt glas doftmässigt känns det som. I munnen då? Snällt och utslätat, tämligen menlöst. Nähä, ingen ung Langhe Nebbiolo i det här glaset fler gånger inte.

2018_Ca_Növa_Langhe.jpg

Ungdomlig friskhet i vissa glas, menlöst och slätstruket i annat glas. Inköpt för 131 danska pengar inkl frakt (21 danska pengar) från Atomwine och det var inte dumt.
 

LarsW

Medlem
Alion 1999
Sannolikt det rödvin jag druckit mest av genom åren, och ett av de trevligaste, levererar alltid fina upplevelser.

Svala körsbär och lingon i näsan. Cigarrlåda. Timjan och vitpeppar. Spad från svarta oliver och läder. Lyxig doft!
Körsbär, rostad tobak och charkuteri. Fin, läcker ek och en hint av stall. Timjan! Tanninerna håller stilen och bra syra. Lent som sammet. Det är komplext och smakerna turas om att dominera ju längre kvällen går.

Ska dock sägas att denna flaska var lite svagare i frukten smaksmässigt än när jag drack den senast vilket var för lite drygt ett år sen.
Flaskvariation? Börjar det gå utför? Har två flaskor kvar, ska inte vänta så länge med nästa!

Med det sagt så, fortfarande ett rasande gott vin! Och till ankbröst sous vide med färskpotatis och brynt smör så skämdes det inte för sig på något sätt!
92p

thumbnail_20210625_175640.jpg
 

The Wall

Medlem
?? På vilket sätt då? Ljuvlig frukt, lena tanniner och snygga, läskande syror. Vet faktiskt inte vad jag mer skulle kunna önska av denna chianti.
Kanske lite mer balans och integration? De 2018 CC som vi har druckit har känts lite slanka och vresiga jämfört med 2017 så jag har faktiskt avvaktat med inköp av 2018. Kan dock inte minnas att vi druckit 2018 Fontodi, men däremot Felsina, Monteraponi och några till och intrycket har varit genomgående ”något som fattas”, vilket kanske är tid.
 

The Wall

Medlem
Nu var det ju den det gällde;)
Skulle absolut säga att man dricker denna före både -17, och särskilt -16, dessutom med stor behållning!
Har 2018 dykt upp ännu på Sovjetbolaget? Jag började leta febrilt, men insåg att det var lättare att fråga direkt istället.
 

Oscaro

Medlem
Lite trevliga viner från helgen
Von Winning Ozyetra 18
C9E814D1-3C5F-4029-8B9B-B4F89B4B64B7.jpeg

Doftar initialt Meursault, smörigt, lite oljigt/petroleum, honung och citronzest

Helt otrolig smak, lite kryddigt initialt sedan kommer lite mer typiska rieslingtoner, fin balanserad syra med lite småvarm stenfrukt, citrus och en härlig mineralitet. Långt avslut! Det här är fantastiskt bra, köp mer!
94++


Château Lagrange 09
EC8DC077-A609-4200-AC6F-F436C163DAA5.jpeg

Doftar massvis med blyerts, grön paprika, björnbär, lite ek, choklad.

I smaken är det björnbär, cassis, lite jordiga toner. Hyfsat Lena tanniner men behöver 5-10 år till för att verkligen blomma ut.
91+

Château Lynch Bages 02
47A24A22-52D4-4E5F-9D4F-22305F4025DC.jpeg

Massor av blyerts, bläck, lite rostad ek, björnbär, lakrits och grön paprika.

Kryddig och fyllig med skarp syra. Fortfarande mängder av frukter men de har nu övergått till lite mer mogna frukter och i bakgrunden finns lite tobak och läder. Även plommon och svarta vinbär finns det gott om. Riktigt bra!
92+


Château Monbrison 82 (endast noter från minnet efter lite för mycket vin och linje)
AB452C0D-213C-47B4-85BC-DBF17428B4B5.jpeg

Björnbär och cigarrlåda, torkade löv, lite söt röd frukt som drar mot plommon.

Fin och hög syra men håller inte helt ihop och skulle sannolikt druckits för 5-10 år sedan.
89


Château Magdeleine 02
3916E808-844D-4CC6-91A6-443FD536FDF9.jpeg

Fantastisk doft av björnbär, blöt skog, körsbär, viol, fänkål, rosmarin

Fylligt, syrligt, rödfruktigt! Ännu mer körsbär, lite tobak, plommon och ett kryddigt avslut. Välintegrerad syra med fina tanniner, riktigt gott!
93
 

Silenos

Medlem
Château Magdeleine 02
Visa bifogad bild 23698
Fantastisk doft av björnbär, blöt skog, körsbär, viol, fänkål, rosmarin

Fylligt, syrligt, rödfruktigt! Ännu mer körsbär, lite tobak, plommon och ett kryddigt avslut. Välintegrerad syra med fina tanniner, riktigt gott!
93

Ett slott saligen insomnat och sörjt av de, trots allt inte fåtaliga, som gillar sin St.-Émilion utan drag av blåbärsmilkshake :(
 

Oscaro

Medlem
Ett slott saligen insomnat och sörjt av de, trots allt inte fåtaliga, som gillar sin St.-Émilion utan drag av blåbärsmilkshake :(
Ja väldigt tråkigt, de var länge underskattade. Har ett gäng flaskor kvar men ska nog försöka leta rätt på några till.
 

LeChat

Medlem
A85394B1-0B53-4FC8-9810-50BFA5EE4D0A.jpeg

2016 Château de Beaucastel CdR Coudoulet de Beaucastel


Coudoulet, sommargrill på karré, chorizo och nygjord tzatziki. Inte så dumt!
Kommer ihåg att jag reagerade på syrorna även förra året när jag drack denna vid ungefär samma tid. Det är liksom inte tydliga syror som man har som markör för Chateauneuf och södra Rhone. Men det skapar bättre balans och blir både klunkvänligt och bra till maten. Eftersom tungvikts CndP alltför ofta går på kraft och på bekostnad av elegans, så blir de ofta bara obalanserade och tunga. Därför känns denna lättviktare helrätt på många sätt. Fynd om man ser till priset!
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 23705
2016 Château de Beaucastel CdR Coudoulet de Beaucastel


Coudoulet, sommargrill på karré, chorizo och nygjord tzatziki. Inte så dumt!
Kommer ihåg att jag reagerade på syrorna även förra året när jag drack denna vid ungefär samma tid. Det är liksom inte tydliga syror som man har som markör för Chateauneuf och södra Rhone. Men det skapar bättre balans och blir både klunkvänligt och bra till maten. Eftersom tungvikts CndP alltför ofta går på kraft och på bekostnad av elegans, så blir de ofta bara obalanserade och tunga. Därför känns denna lättviktare helrätt på många sätt. Fynd om man ser till priset!
Nuu måste jag fråga :rolleyes:... du refererar alltid till "syrorna" i plural i dina tastingnotes och inte "syran" som de flesta andra gör. Blir så nyfiken på varför och om du har reflekterat kring det? :D
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Nuu måste jag fråga :rolleyes:... du refererar alltid till "syrorna" i plural i dina tastingnotes och inte "syran" som de flesta andra gör. Blir så nyfiken på varför och om du har reflekterat kring det? :D
Tydligen vet jag något som ni andra inte vet!:D
Nej, jag är faktiskt både ovetandes och okunnig om detta. Typiskt mig! Jag har mycket begränsade kunskaper om vin men stor kärlek till drycken. Tycker att det mesta i ens liv kretsar kring vin och visst läser även jag en del, men det finns mycket nördkunskap som aldrig kommer fastna.:)
tastingnotes
”Tastingnotes”, det är ju sånt ni andra håller på med.:D Jag skriver ju bara något kort om vad jag dricker. Yvigt och inte så beskrivande alltid. Men kul att skriva något iallafall. (Jag har varken facebook eller instagram så jag måste ju leva ut på något forum.:rolleyes:)
 

buteljen

Medlem
Tydligen vet jag något som ni andra inte vet!:D
Nej, jag är faktiskt både ovetandes och okunnig om detta. Typiskt mig! Jag har mycket begränsade kunskaper om vin men stor kärlek till drycken. Tycker att det mesta i ens liv kretsar kring vin och visst läser även jag en del, men det finns mycket nördkunskap som aldrig kommer fastna.:)

”Tastingnotes”, det är ju sånt ni andra håller på med.:D Jag skriver ju bara något kort om vad jag dricker. Yvigt och inte så beskrivande alltid. Men kul att skriva något iallafall. (Jag har varken facebook eller instagram så jag måste ju leva ut på något forum.:rolleyes:)
Då är du en naturbegåvning för du skriver alltid mycket bra tastingnotes så man får en bra känsla hur vinet är:).
Det spelar ju absolut ingen roll om man skriver syrorna eller syran. Det är bara min skruvade hjärna som har sett och reagerat på det och undrat om det ligger något bakom som jag missat :D.
Man skriver ju "tanniner" så då kan man väl skriva "syror"? Eller? Om man skriver hög "syra" kan man skriva hög "tannin" då?? Tanninen var sträv? o_O:D
Dagens filosofiska inlägg är härmed skrivet! :)
 
Kryddig och fyllig med skarp syra. Fortfarande mängder av frukter men de har nu övergått till lite mer mogna frukter och i bakgrunden finns lite tobak och läder. Även plommon och svarta vinbär finns det gott om. Riktigt bra!
Kul med 2002 som levererar! Hade en fundering på att göra en rejäl genomtestare på 2002 nu i helgen och detta gjorde inte att jag avskräcktes. I min värld har de varit litet tillknäppta men inte dåliga, däremot med en hel del struktur tidigt. Litet som 2006. Återkommer med testresultaten.
 

Oscaro

Medlem
Kul med 2002 som levererar! Hade en fundering på att göra en rejäl genomtestare på 2002 nu i helgen och detta gjorde inte att jag avskräcktes. I min värld har de varit litet tillknäppta men inte dåliga, däremot med en hel del struktur tidigt. Litet som 2006. Återkommer med testresultaten.
Du får säga till om du behöver en till testare :)
 

BallyJ

Medlem
Då är du en naturbegåvning för du skriver alltid mycket bra tastingnotes så man får en bra känsla hur vinet är:).
Det spelar ju absolut ingen roll om man skriver syrorna eller syran. Det är bara min skruvade hjärna som har sett och reagerat på det och undrat om det ligger något bakom som jag missat :D.
Man skriver ju "tanniner" så då kan man väl skriva "syror"? Eller? Om man skriver hög "syra" kan man skriva hög "tannin" då?? Tanninen var sträv? o_O:D
Dagens filosofiska inlägg är härmed skrivet! :)
Blev nyfiken på detta och kollade upp om det är en syra eller flera olika syror i vin. I det vin vi dricker förekommer det alltid fler syror så att prata om syrorna går alldeles utmärkt, likväl som att prata om vinets generella syra. Att bara kommentera syran blir dock egentligen lite felaktigt då man i det fall man beskriver endast en syra bör definiera vilken av de olika syrorna man pratar om.
 
Toppen