Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Blev nyfiken på detta och kollade upp om det är en syra eller flera olika syror i vin. I det vin vi dricker förekommer det alltid fler syror så att prata om syrorna går alldeles utmärkt, likväl som att prata om vinets generella syra. Att bara kommentera syran blir dock egentligen lite felaktigt då man i det fall man beskriver endast en syra bör definiera vilken av de olika syrorna man pratar om.
Ja precis.
Vi hade faktiskt en syraprovning hos mig i min provningsgrupp för något år sedan. Vi provade mjölksyra, äppelsyra, vinsyra och citronsyra blint bredvid varandra. Det var svårt att hitta distinkta karaktäristika som kan relateras tillbaka till vinet, men mjölksyran var definitivt lite mjukare och citronsyran lite vassare.:)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra spaning!
Har surfat runt på Geosmin, sedan jag fick det förklarat för mig igår. Skoj att man slipper sluta växa och slipper sluta lära sig mer. Kunskapsmättnaden har hitintills aldrig satt mig rapandes i ett hörn. Däremot är kunskapshungern högst kännbar. Varje dag känns det som om jag svultit mig genom livet…

Här en lite mer trevlig ock lättsmält sida än Wikipedia, på denna fantastiska doft:
https://www.acs.org/content/dam/acs.../infographics/petrichor-the-smell-of-rain.pdf

Om Geosmin finns också mycket att läsa, här en Wikipedisk sammanfattning:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geosmin
Egen tanke är att geosmin också scorar högt på umamiskalan.
 

OdeVin

Njutare
Idag sken solen...
20210702_171241.jpg


Och sen blev det grillad flankstek med rostad färskpotatis, grillad spetskål och
20210702_210129.jpg


Stielle 2007 från ett av de senare släppen. Hade läst ganska blandade omdömen så förväntan på rimlig nivå. Men 70% Sangiovese och 30% Cabernet Sauvignon levererar ett härligt vin med skön smak av bigarråer, blåbär och läder, fina tanniner och viss spänst i frukten. Var rädd att den gått över tiden men det tycker jag inte alls. Skönjer också en viss pepprighet som leder tankarna till syrah. Känns bra att ha två flaskor till att njuta av i sommar (och lite i flaskan till senare i helgen).
 

LeChat

Medlem
1ACA332E-3A55-4567-A43C-05FB74338224.jpeg

2015 Casanova di Neri Brunello di Montalcino


Ung, fräsch brunello med ljus framtid. I dagsläget är det syrliga körsbär som dominerar men även lite mogen jordgubbe tittar fram. Här finns även antydan till lite komplexa aromer, lite animaliskt, som väntar på att få blomma ut. Nästan lite syrahtoner i doften. Bra balans, och känns som ett vin som kommer leverera njutning under hela resans alla faser.
 
Trevlig fredagskväll med litet grillat och goda viner.

Först en föråkare i solen med lagom mycket alkohol (4,5 %) - väldigt trevliga ciderbuteljeringar från pomologik. Särskilt imponerad av Hopple men Ingrid gick inte av för hackor den heller. Hög internationell standard på dessa.

XconwhZ8TpCCpY9cu8M0+g.jpg



En avledande manöver innan huvudnumret. Fräscha och väldigt mycket vin nature. Perfekta i solskenet men när flight tre öppnades så blev det inte så mycket mer drucket av dessa där och då.

LO+neaKDQ7OFAlaCRVmUQA.jpg

Några Bordeauxviner från 2002. Alla levererade på topp. Leoville Barton har längst kvar och var nog litet i tidigaste laget att öppna. La Mission Haut Brion var vresig i tio timmar så vi sparade den men sinnesjukt god när den väl öppnade sig mot både söt frukt och mjölkchoklad och struktur. Pichon Baron var den mest öppna, charmiga och drickfärdig direkt efter korken rök men jäklar vad bra. Absolut en medoc-profil men betydligt rundare och mjukare och mer inställsam än Leovillen. St Emilion-vinet var inte dåligt det heller.;)

Tasting notes här. Sammantaget är bedömningen att alla de amerikaner som bojkottade primörköpen av årgång 2002 eftersom Frankrike inte ville invadera Irak tillsammans med USA hade fel på mer än ett plan. Ryktena om 2002ornas död är betydligt överdrivna, som Mark Twain konstaterade redan hundra år tidigare. De har massor att ge och är riktigt finfina om man gillar elegans, frukt och struktur i balans. Luftning anbefalles. Bra prisvärde på dessa samtliga. Jancis hade rätt och Parker fel. Som så många gånger. Go get it before the Chinese find out!

Y9lW6pxHR7ifFcg7Elgm4w.jpg


som en sista stänkare hade vi till en efterrätt med glass, hemgjord rabarbersirap och färska jordgubbar och mynta en flaska Alois Kracher Beerenauslese på druvan Rosenmuskateller med det i och för sig passande namnet "Red Roses" som samtidigt har litet Ballerman 6 över sig. Riktigt gott! Inga bilder tyvärr.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
IMG_2633.jpg
2001 Terredora di Paolo Taurasi CampoRe Riserva

Vinet är tegelfärgat
Medelstor komplex doft med mörka körsbär, rök, sot, torkade örter, kryddor, lakrits, läder, tobak.
I smaken rätt hög syra, tanninerna har fortfarande ett rejält grepp även om de inte är direkt sträva, tappar komplexitet i munnen och det känns inte speciellt koncentrerat även om man känner lite torkade frukttoner, läder och kryddor. Bra balans. Finishen är medellång av bra kvalitet med körsbär, kryddor och tobak.

Det känns inte exceptionellt på något vis men är klart välgjort och mycket bra så det blir 89 p.
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
Trevlig fredagskväll med litet grillat och goda viner.

Först en föråkare i solen med lagom mycket alkohol (4,5 %) - väldigt trevliga ciderbuteljeringar från pomologik. Särskilt imponerad av Hopple men Ingrid gick inte av för hackor den heller. Hög internationell standard på dessa.

Visa bifogad bild 23735


En avledande manöver innan huvudnumret. Fräscha och väldigt mycket vin nature. Perfekta i solskenet men när flight tre öppnades så blev det inte så mycket mer drucket av dessa där och då.

Visa bifogad bild 23734
Några Bordeauxviner från 2002. Alla levererade på topp. Leoville Barton har längst kvar och var nog litet i tidigaste laget att öppna. La Mission Haut Brion var vresig i tio timmar så vi sparade den men sinnesjukt god när den väl öppnade sig mot både söt frukt och mjölkchoklad och struktur. Pichon Baron var den mest öppna, charmiga och drickfärdig direkt efter korken rök men jäklar vad bra. Absolut en medoc-profil men betydligt rundare och mjukare och mer inställsam än Leovillen. St Emilion-vinet var inte dåligt det heller.;)

Tasting notes här. Sammantaget är bedömningen att alla de amerikaner som bojkottade primörköpen av årgång 2002 eftersom Frankrike inte ville invadera Irak tillsammans med USA hade fel på mer än ett plan. Ryktena om 2002ornas död är betydligt överdrivna, som Mark Twain konstaterade redan hundra år tidigare. De har massor att ge och är riktigt finfina om man gillar elegans, frukt och struktur i balans. Luftning anbefalles. Bra prisvärde på dessa samtliga. Jancis hade rätt och Parker fel. Som så många gånger. Go get it before the Chinese find out!

Visa bifogad bild 23733

som en sista stänkare hade vi till en efterrätt med glass, hemgjord rabarbersirap och färska jordgubbar och mynta en flaska Alois Kracher Beerenauslese på druvan Rosenmuskateller med det i och för sig passande namnet "Red Roses" som samtidigt har litet Ballerman 6 över sig. Riktigt gott! Inga bilder tyvärr.
Roligt att du också gillade 02, som sagt håller jag det som en väldigt underskattad årgång i Bordeaux! Många behöver mycket tid likt bgn eller champagne från samma år men när de fått de levererar de väldigt bra!
 

The Wall

Medlem
2016 Marquis des Beys

Gäster i fredags, missade att ta detaljerade noter, men intrycket var ”bättre än sitt pris och mer än hälften så bra som Musar, trots skillnad i druvblandning” (50 CS/50 syrah och 14,5% som inte störde). Det får bli återbesök med noter framöver.
C785639D-3FE3-4FC9-8ED0-99C6D7F54D2C.jpeg

Bra intryck, men ont om tid att ta noter.
Mat? Jadå, grillad flapsteak (från Gårdssällskapet), krossad potatis, grönsaker i ugn (typ ugnsrostad grekisk sallad), grillad lök och majs, tzatziki, fuskbearnaise (vispa/slå majonnäs, krydda med dragon, spä ut med crème fraiche), vispat brynt smör (främst till grillade löken).
3D51377F-7F73-4664-805C-1FB906B53CC5.jpeg

Massa gott till gott vin. Vi var lite väl hungriga och hann inte fokusera på uppläggning.
 

Mexikanaren

Medlem
2016 Marquis des Beys

Gäster i fredags, missade att ta detaljerade noter, men intrycket var ”bättre än sitt pris och mer än hälften så bra som Musar, trots skillnad i druvblandning” (50 CS/50 syrah och 14,5% som inte störde). Det får bli återbesök med noter framöver.
Visa bifogad bild 23741
Bra intryck, men ont om tid att ta noter.
Mat? Jadå, grillad flapsteak (från Gårdssällskapet), krossad potatis, grönsaker i ugn (typ ugnsrostad grekisk sallad), grillad lök och majs, tzatziki, fuskbearnaise (vispa/slå majonnäs, krydda med dragon, spä ut med crème fraiche), vispat brynt smör (främst till grillade löken).
Visa bifogad bild 23742
Massa gott till gott vin. Vi var lite väl hungriga och hann inte fokusera på uppläggning.
Körde ni grillningen av flapsteaken på lite lägre värme och lite längre på grillen?

Min absoluta favoritdetalj speciellt när den legat på grillen i några timmar på låg värme, mums!
 

The Wall

Medlem
Körde ni grillningen av flapsteaken på lite lägre värme och lite längre på grillen?

Min absoluta favoritdetalj speciellt när den legat på grillen i några timmar på låg värme, mums!
Nästan, det var precis lite för varmt för ”lägre värme”, men det blev helt ok ändå. Tyvärr missade vi att skära till köttet rätt innan grill och servering men det gick bra ändå. Lite körigt att administrera mat till barn samtidigt.
 

buteljen

Medlem
BYOB hos mig i torsdags. @Daniel A och @Trydebull från forumet var med :).
AB926B26-B196-498B-BB09-6B80E6FE4AA9.jpeg

Remelluri 2016, Rioja
Medelstor hyfsat komplex doft av persika, aprikos, melon, apelsin, ananas, lite kryddig, kalk
I munnen lite fenoliskt grepp, trevlig koncentration av frukt, hyfsat lång fruktig finish med lite beskt avslut. Bra inledning på kvällen!

Francois Rousset-Martin, Voile No 4 Balanoz 2014, Jura
I doften florkänsla, blommig, äpplen, mandel.
I munnen hög syra, slank, lätt o elegant, otrolig energi, bra finish. Lite anonym, hade förväntat mig mer.
(Mitt vin, @Daniel A satte producenten)

Von Winning Marmar 2018, Pfalz

Stort, koncentrerat vin bakom en ridå av ek. Alldeles för ungt. Känns som Ozyetran integrerat eken bättre än detta. Men detta är iofs ett år yngre.
Provade en slatt idag tre dagar senare och nu har eken lagt till sig lite.
Stor doft med rostade toner, gräddkola, honung, kryddor, gul mogen frukt, grillad citron.
I munnen hög syra, fetkalkig textur, stor mjuk, rund kropp. Lager på lagerkänsla på midpalate. Lång kvalitetsfinish som verkligen dröjer sig kvar läänge. Mycket bra!
(Mitt vin. Ingen gissade Riesling. De flesta gissade Bourgogne)

Guigal, La Dorianne 2012, Condrieu
I doften maffig tropisk frukt, kryddor, ingefära, vanilj, aprikos citrus.
I smaken fet, fläskig, krämig, avrundade fat. Lång finish.
Mycket av allt. Liite för mycket för min smak. Ett glas räcker.

BC47BBC5-3FC3-453F-90B3-FDDB978D6ADB.jpeg

Tenuta della Terre Nere, Pre Phylloxera La Vigna di Don Peppino 2008
Kändes italienskt direkt. Men varifrån? Inte riktigt nebbiolotanniner. Toscana? Det var Etna. Hyfsat sträva tanniner, rödbärig frukt. Hamnade lite i skymundan bredvid Aalto PS.

AAlto PS 2005
Det här vinet var bara WOW i tordags och den slatten jag provade idag var WOW WOW WOW. Lyxiga integrerade fat. Dyr choklad i mörk körsbärslikör. Läder, tobak. Doftar helt fantastiskt. Otroligt härlig koncentration. Fantastisk finish som bara växer och växer. Varför har jag inte en enda Aalto PS i källaren???

Här började jag tappa koncentrationen tror jag.

Joseph Phelps, Insignia 2011
Också otroligt bra! Fortfarande mycket tanniner. Ek, rostat, mörka bär, vanilj. Stort, koncentrerat, lång finish.

SQN Li’l E 2003
Grenachbaserad. I jämförelse med de yngre jag druckit så var den mer anonym. Slankare, lättare, elegantare. Riktigt bra och superkul att ha provat en äldre SQN!!

06B60937-20AB-457A-9F8D-56D1FB1BD648.jpeg

Sen kom den söta flighten, också med superviner. Inga direkta noter här. Kul att ha provat den ovanliga Condrieu Luminescence från Guigal och Olerasay från Mullineux. Tokajivinet från 1988 var det sista som producerades under kommunistregimen om jag förstod det rätt. Himla gott! Sauternen från 1969 - måste köpa mer Sauternes. TBA från Tyskland är heller inte helt fel.

Längtar redan till nästa träff!
 
Last edited:

Martin F

Medlem
BYOB hos mig i torsdags. @Daniel A och @Trydebull från forumet var med :).
Visa bifogad bild 23743
Remelluri 2016, Rioja
Medelstor hyfsat komplex doft av persika, aprikos, melon, apelsin, ananas, lite kryddig, kalk
I munnen lite fenoliskt grepp, trevlig koncentration av frukt, hyfsat lång fruktig finish med lite beskt avslut. Bra inledning på kvällen!

Francois Rousset-Martin, Voile No 4 Balanoz 2014, Jura
I doften florkänsla, blommig, äpplen, mandel.
I munnen hög syra, slank, lätt o elegant, otrolig energi, bra finish. Lite anonym, hade förväntat mig mer.
(Mitt vin, @Daniel A satte producenten)

Von Winning Marmar 2018, Pfalz

Stort, koncentrerat vin bakom en ridå av ek. Alldeles för ungt. Känns som Ozyetran integrerat eken bättre än detta. Men detta är iofs ett år yngre.
Provade en slatt idag tre dagar senare och nu har eken lagt till sig lite.
Stor doft med rostade toner, gräddkola, honung, kryddor, gul mogen frukt, grillad citron.
I munnen hög syra, fetkalkig textur, stor mjuk, rund kropp. Lager på lagerkänsla på midpalate. Lång kvalitetsfinish som verkligen dröjer sig kvar läänge. Mycket bra!
(Mitt vin. Ingen gissade Riesling. De flesta gissade Bourgogne)

Guigal, La Dorianne 2012, Condrieu
I doften maffig tropisk frukt, kryddor, ingefära, vanilj, aprikos citrus.
I smaken fet, fläskig, krämig, avrundade fat. Lång finish.
Mycket av allt. Liite för mycket för min smak. Ett glas räcker.

Visa bifogad bild 23744
Tenuta della Terre Nere, Pre Phylloxera La Vigna di Don Peppino 2008
Kändes italienskt direkt. Men varifrån? Inte riktigt nebbiolotanniner. Toscana? Det var Etna. Hyfsat sträva tanniner, rödbärig frukt. Hamnade lite i skymundan bredvid Aalto PS.

AAlto PS 2005
Det här vinet var bara WOW i tordags och den slatten jag provade idag var WOW WOW WOW. Lyxiga integrerade fat. Dyr choklad i mörk körsbärslikör. Läder, tobak. Doftar helt fantastiskt. Otroligt härlig koncentration. Fantastisk finish som bara växer och växer. Varför har jag inte en enda Aalto PS i källaren???

Här började jag tappa koncentrationen tror jag.

Joseph Phelps, Insignia 2011
Också otroligt bra! Fortfarande mycket tanniner. Ek, rostat, mörka bär, vanilj. Stort, koncentrerat, lång finish.

SQN Li’l E 2003
Grenachbaserad. I jämförelse med de yngre jag druckit så var den mer anonym. Slankare, lättare, elegantare. Riktigt bra och superkul att ha provat en äldre SQN!!

Visa bifogad bild 23745
Sen kom den söta flighten, också med superviner. Inga direkta noter här. Kul att ha provat den ovanliga Condrieu Luminescence från Guigal och Olerasay från Mullineux. Tokajivinet från 1988 var det sista som producerades under kommunistregimen om jag förstod det rätt. Himla gott! Sauternen från 1969 - måste köpa mer Sauternes. TBA från Tyskland är heller inte helt fel.

Längtar redan till nästa träff!
Vad tror du om drickfönstret för Marmar?
 

The Wall

Medlem
2013 Borgo Salcetino CC Riserva

Ur StandArt, direkt från badet ner i glaset. Faktiskt lite knuten men det går att hitta råa pinjekärnor och lite dämpad bittermandel. Det påminner om en Aladdin/Paradis-pralin som jag irriterande nog inte kan minnas namnet på.

Jaha, bara att öppna foderluckan och mötas av ett syrligt och ett lätt eldigt intryck (13,5%), ungefär som när briketterna är ”färdigt att grilla om 10 min”, varmt, men ändå inte.

Lite vältuggade och åldrade pinjebarr i smak och eftersmak, kombinerat med en lite grön/kartig ton som påminner om lingonris minus lingontonerna. Klar förbättring efter någon timme i glaset, vinner förmodligen på luftning men maten kallade så det blev till att äta och dricka på stört. Flaskan lär överleva kvällen så det blir återbesök…senare.
525DD7A5-B980-4D90-8A22-24C23D97E0FC.jpeg

Inte bara forumfolket som behöver ett dopp.
E38E8BA5-649C-4F0F-8338-1DD1FA509DA8.jpeg

Mat? Souvlaki, vad annars? Lite sallad, tzatziki och vitlöksbröd fick ackompanjera.
 

IsKr

Medlem
2013 Borgo Salcetino CC Riserva

Ur StandArt, direkt från badet ner i glaset. Faktiskt lite knuten men det går att hitta råa pinjekärnor och lite dämpad bittermandel. Det påminner om en Aladdin/Paradis-pralin som jag irriterande nog inte kan minnas namnet på.

Jaha, bara att öppna foderluckan och mötas av ett syrligt och ett lätt eldigt intryck (13,5%), ungefär som när briketterna är ”färdigt att grilla om 10 min”, varmt, men ändå inte.

Lite vältuggade och åldrade pinjebarr i smak och eftersmak, kombinerat med en lite grön/kartig ton som påminner om lingonris minus lingontonerna. Klar förbättring efter någon timme i glaset, vinner förmodligen på luftning men maten kallade så det blev till att äta och dricka på stört. Flaskan lär överleva kvällen så det blir återbesök…senare.
Visa bifogad bild 23746
Inte bara forumfolket som behöver ett dopp.
Visa bifogad bild 23747
Mat? Souvlaki, vad annars? Lite sallad, tzatziki och vitlöksbröd fick ackompanjera.

Är chianti en bra smakkompis till souvlaki? Souvlaki är ju jäkligt gott.:)
 

Mina Vinare

Medlem
tre (2).jpg


2015 Le Macchiole, Toscana IGT ”Paleo Rosso”
har en mörk blåröd färg med viss transparens i kanten. Doften är örtig och kryddig med kanel, kardemumma, pomerans och allmänna inslag av jul. Mineral, järn, jordighet och tryffel med skogiga och höstiga toner efterhand. Lite rök och tjära med inslag av nötter och kärnighet. Mörkfruktigt med lätt syltig ton. Växer över tiden med luft i glaset/flaskan.

Smaken är mjuk och inställsam med mörka drag. Bigarråer och blåbär men också lakrits och viss antydan till salmiakpulver och skalbeska. Lite torkad frukt och fattoner med viol och apelsin. God och matvänligt men samtidigt lite torr eftersmak men också läskande (94+p).

Vinner säkert på lagring men inte lika bra som 2013 eller 2016. Troligen inte lika långlivad heller. Däremot ingen brådska att dricka upp utan 2-4 år till behövs nog för att komma loss och sedan drickbar länge därefter. Riktigt gott!

2015 Château Cantenac Brown, Margaux har en mörk blåröd färg. Doften är dov men djup av mörka bär som blåbär och björnbär samt svarta vinbär. Lite vanilj och smörigt inslag med kola och rostade fat. Karameller och kaffe med viss antydan till läder och grusväg. Ungdomlig och parfymerad.

Smaken är fruktig och harmonisk med lätt rostade inslag samt svartvinbär med kaffe och finmalda tanniner mot slutet. Stramt med markerad garvsyra men inte överdrivet utan ganska tillgängligt med bra balans mellan syra, frukt och koncentration (92p).

Självklart ungt ännu men samtidigt fullt drickbart. Lite stramare och vresigare än första smakprovet vid inköp för ett par år sedan. Behöver nog 3-5år till innan det släpper loss helt och håller i många år därefter. Kanske i tunneln…

2012 Glaetzer, Barossa Valley ”Amon-Ra -Shiraz” har en mörk, djup och närmast svartröd färg. Doften är stor och utvecklad med massor av köttiga inslag samt smort läder och grillkol. Rökighet och vedspis med lagerblad och druvtypiska inslag. Extremt parfymerad och rättfram med vitpeppar och chark men också lätt antydan till gurkburk. Jättehärlig doft.

Smaken är generös och mörkfruktig med hallon, jordgubbar och härligt solmogen klang i eftersmaken. Karameller, violpastill och sötlakrits med helt integrerade tanniner. Viss krämighet av gräddkola och vanilj men absolut inte utan struktur och balans. Cassis och körsbär i en harmonisk och läskande eftersmak (96p).

Riktigt bra. Drack en 2009 för ett par månader sedan som var ännu bättre (98p) och överraskade mig stort. I 2012an känner man de lite varmare inslagen av nya världen med sin solmogna och yppiga frukt medans 2009an var som en klockren Syrah från norra Rhône i en varm och generös årgång. Bra nu men mår säkert ännu bättre av några år till i källaren och håller länge därefter. Klassisk Aussie som förutom att den bibehållit kvalitén även gjort det till ett okej pris.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
2010 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues

Detta år ett vin som jag väntat länge att prova, den är den första av tre som finns kvar i källaren. De som inte gillar viner från detta område fattar jag inte vilka smaklökar de har. Vinet är elegant och mitt i drinkfönster, men tål säkert flera år till om man vill spara, men tror inte den blir bättre. Fantastisk balans, mogen, tanniner och elegant frukt, kaffe, blommor och kryddor… plommon örter och svart lakrits… mycket bra vin, inte säker på om det kan utvecklas ytterligare, men tål nog flera år till på denna nivå. 92-93p


 
Toppen