Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och nu doftar det blålila stencil från slutet av 70-talet. Klart bättre än tidigare. Det säger dock inte så mycket.
Åååh! Violetta stenciler! Vilken ynnest det var att få veva runt 25 stenciler åt fröken ;-)
…och njuta i sig den rätt knepiga men ack så attraktiva kemikaliska doftexplosionen. Skönt fynd i ett vin!
 

The Wall

Medlem
2008 Enrico Serafino Barbaresco

Yngsta dottern fyllde år (10 år) relativt nyligen och fick bestämma kvällens huvudrätt; panko- och parmesanpanerad kycklingbröstfilé med risotto. Första tanken var en standard-Poliziano, men eftersom vi passade på att fira även hustrun (nyligen ett år äldre men ändå evigt unga år), min mamma (85 år) samt mina föräldrars bröllopsdag (62 år) tänkte vi att eftersom det var risotto till pippin efterfrågade smaklökarna något strävare och efter en räd i källaren hittade vi en flaska av ovan nämnda vin.

Väck med korken och ner i karaff i någon timme, men först ett första intryck i Zalto Bourgogne; nypon och en känsla av intensiv ingrodd svett som jag efter ett tag kommer på att det snarare är fråga om avbruten ung och savande gren av nyponbuske. Det finns lite tjära och en synnerligen diskret, eller blyg, spearmint i bakgrunden. I munnen? Eldig (14%) med bränd ålderstigen nyponbuske som markör. Tanninerna finns, men de förefaller hyggligt tämjda. Ganska kort eftersmak som även innehåller en grönaktig ton som påminner om nyslaget gräs.

Efter en timme i karaff; nu har spearminten vaknat och tagit kommandot och förpassat nyponrosorna till statistrollen. Det finns numera även bittermandel med i doftsymfonin och det påminner om något nybakat bakverk som innehåller just bittermandel. Även en eldighet kan anas. Munnen då? Fortfarande viss eldighet, men fin kropp. I eftersmaken kommer lite bittermandel och intrycket är att ”finfin, men kanske i yngsta laget”. Svårt att hålla tassarna bort från både glas och flaska och egentligen skulle vi väntat ytterligare någon timme eller två innan vi började tulla av vinet. Nåja , vi har någon flaska till i källaren och det känns inte direkt akut att rycka korken ur den buteljen.
2008_Enrico Serafino Barbaresco.jpg

Så god efter närkontakt med lite frisk karaffluft, men ändå så ung.
Bruschetta.jpg

Väldig smarrig förrätt i form av bruschetta ikväll. Dock inte till vinet.
Kyckling med risotto.jpg

Perfekt kyckling (min insats ikväll var att riva Parmiggiano och leta vin) med risotto och ugnsbakade tomater. Bra till kvällens vin.
 

Silex

Medlem
Visa bifogad bild 24068 2014 By Farr Chardonnay. Absolut toppklass efter några år i källaren. Lagom mognad nu. 95.
2013 Spioenkop Pinotage. Bakelit i kubik. Fy fan vilket rävgift. Bedrövligt. 51.
NV Penfolds Grandfather. Smaskens. 95.
Visa bifogad bild 24070
2013 By Farr Farrside Pinot Noir. Klart bästa årgången som levererar bättre än någonsin. Briljant. 96.

(Bild saknas)
2008 Charles Smith Royal City Syrah. Fortsatt fin utveckling. 97.
Tror att vi var flera på forumet som köpte Spioenkop Pinotage 2013 efter att den höjdes till skyarna av en tidigare aktiv på forumet. Jag köpte en flaska för att prova som sedan blev liggande. Tack för varningen! Efter ett så lågt betyg är jag nästan lite nyfiken!
 

Pontus

Medlem
Tror att vi var flera på forumet som köpte Spioenkop Pinotage 2013 efter att den höjdes till skyarna av en tidigare aktiv på forumet. Jag köpte en flaska för att prova som sedan blev liggande. Tack för varningen! Efter ett så lågt betyg är jag nästan lite nyfiken!
Det kan ju iofs varit nåt knas med min flaska. Men jag tror inte det.
 
svårt med ren pinotage faktiskt. även när det är riktigt välgjort är det oftast bara "bra" i min begränsade erfarenhet...

om jag får citera mig själv :cigarr::p:D:eek::oops:o_O

"För mig har Pinotage-viner oftast kommit i form av någon välment släkting som envisas med att ta med någon billig och syltig variant med motivet att visa vinsnobben (yours truly) att [det] inte behöver vara dyrt för att vara bra.

Denna grupp släktingar är distinkt annorlunda från de som kommer med en flaska överextraherad billig ripasso, där de senare ändå brukar ursäkta sig med "ja, det är ju inte en amarone, men den brukar vara bra".

Nä, pinotage-fanatikerna är liksom på en högre nivå och de gånger jag försiktigt påpekat att jag inte druckit så mycket pinotage får de oftast något fanatiskt triumferande i blicken och brukar med närmast fri-religiös iver i blicken mana till att vi öppnar flaskan direkt. Vilket jag någon gång inte lyckats säga nej till. med samma för släktfreden mindre lyckosamma slutresultat.

Det brukar bli långkok av dessa presentflaskor, som ärligt nog ofta borde säljas i boxar för att inte utgöra falsk marknadsföring.

Sen får jag en känsla att de gått hela varvet och att det nu faktiskt finns en hel del seriösa vinmakare som försöker sig på att göra mer eleganta pinotager, i en helt annan stil än den jag nyss beskrev."
 
Last edited:
Visa bifogad bild 24061
2016 Domaine Tempier Bandol


2016, syrornas år. Det här instegsvinet är i princip alltid väldigt bra men i denna årgång så är det snudd på makalöst bra. Bra frukt, bra tanningrepp, pefekt syra, komplex smak med bl.a. björnbär, hallon, lakrits, viol och därtill lite brettiga drag. Tätt och smakintensivt utan att för den skull tulla på elegansen. Mycket drickglädje för mycket rimliga pengar. Köp om du hittar!
Visa bifogad bild 24062
Är det detta som släpps imorgon? Fast 2018.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
svårt med ren pinotage faktiskt. även när det är riktigt välgjort är det oftast bara "bra" i min begränsade erfarenhet...

om jag får citera mig själv :cigarr::p:D:eek::oops:o_O

"För mig har Pinotage-viner oftast kommit i form av någon välment släkting som envisas med att ta med någon billig och syltig variant med motivet att visa vinsnobben (yours truly) att [det] inte behöver vara dyrt för att vara bra.

Denna grupp släktingar är distinkt annorlunda från de som kommer med en flaska överextraherad billig ripasso, där de senare ändå brukar ursäkta sig med "ja, det är ju inte en amarone, men den brukar vara bra".

Nä, pinotage-fanatikerna är liksom på en högre nivå och de gånger jag försiktigt påpekat att jag inte druckit så mycket pinotage får de oftast något fanatiskt triumferande i blicken och brukar med närmast fri-religiös iver i blicken mana till att vi öppnar flaskan direkt. Vilket jag någon gång inte lyckats säga nej till. med samma för släktfreden mindre lyckosamma slutresultat.

Det brukar bli långkok av dessa presentflaskor, som ärligt nog ofta borde säljas i boxar för att inte utgöra falsk marknadsföring.

Sen får jag en känsla att de gått hela varvet och att det nu faktiskt finns en hel del seriösa vinmakare som försöker sig på att göra mer eleganta pinotager, i en helt annan stil än den jag nyss beskrev."
…Carmenière?
 

LarsW

Medlem
Domaine Saint Préfert CndP Vieilles Vignes Clairette 2011 - Magnum
I näsan är det grillad citron, persika och honung. Vita vingummin och kolasnören.
I munnen en massa honungsmelon och mogna päron med en trevlig beska från citronskal. Mer kolasnören. Stekta kantareller. Bra syra. Låååång eftersmak.
Skulle säga på topp nu och tror inte detta kommer bli bättre.
Verkligen jättegod och återigen tänker jag, ”varför dricker jag inte mer vit Rhône?”
92p

thumbnail_20210820_094438.jpg



Cellier des Princes CndP Reserve 2012
Råbiff, bittermandel och syrliga körsbär i näsan. Fuktig hö och riktigt gammalt läder. Ek och rå tobak.
I munnen är det mjukt och moget. Röda bär, tobak, vanilj och svarta oliver. Helt klart att dricka. Mjuka men prominenta tanniner. Fin syra och lång eftersmak.
Verkligen smoooth och polerat.
90p
thumbnail_20210824_092329.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den senaste tidens små droppar och smuttar. Förbereder mig mentalt för ett vineuphorium på lördag, med för mycket vin, för mycket wagyu biff och underbart trevligt folk!


2019 Domaine Durand Sancerre
Sauvignon Blanc
2021-08-24 - I LIKE THIS WINE: 90 points
Smash hit summer's wine.
Boasts of self-confident aromatics that tick all the Loiresque SB-boxes. Perfectly sprightly acids uphold a beautiful structure where the minerality can play freely with my senses.
Oh, how I love thee…
This is beyond lovely.
Matured gooseberries, black currant leaves, nettles, white flowers crowning a beautiful set of minerality that moves in the spectrum of oxidised metals, salts in an old apothecary and fresh rain on gravel.

Beautiful and stands more than a full head above the rest, especially in this price segment.

Very well done!
Applause!!!

White
2019 Vignoble Poiron-Dabin Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Vieilles Vignes
Melon de Bourgogne
2021-08-22 - I WROTE: 83 points
My Vielle Vignes btl, bought in Japan for €10, has the added designation: "Domaine de Chantegrolle".

Not a very interesting wine. May acquire more facets, length and balance in the future, but my storage is too small.

Low acid, small fruit, short and not particularly friendly. If you are a lover of the oddball North Rhone white wines, where Rousanne and Marsanne kick your gears, than this may be something for you.

May be my taste, as I'm more into the more fruit-pure Mde S&M expressions.


White
2019 Château Favray Pouilly-Fumé
Sauvignon Blanc
2021-08-22 - I LIKE THIS WINE: 84 points
This was but a bagatelle.
Completely different impression than from just a few days ago.
Had over three days.
Nothing impressive whatsoever.
Hoping for it to live long and prosper, but my life's too short to figure that one out by storing one. Maybe, one day, our paths shall meet again.


White
2000 Remy Pannier Chinon Blanc
Chenin Blanc
2021-08-19 - I LIKE THIS WINE: 81 points
In a transitional phase, moving from an overly acidic, thin wine to an acidic (thin?) sherry.

Quite delicious, but unbalanced.
The acidity is far too high for my taste, especially with the thin constitution.
This wine is at a crossroads.
Will likely be more pleasing in 10-15 years from now.

I can't tell which is true:
- a wine pre-dying its first death or possibly
- a wine in its mid-revived pre-dead stage.
Difficult to tell.

Bone dry, promising a brighter future.

Finding absolutely no pointers to Chenin blanc…

More a curiosity than a pleasure.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kvällens tema är "bästa lågbudgetvinet":
clos lojen joven.jpg

2020 Bodegas Ponce Manchuela Clos Lojen: Ponces instegsbobal, €7,50 och 91p från Peñin. Doft av svartvinbärssylt, hyacint, timjan, köttbuljong och timotej. I smaken finns svarta vinbär, liljekonvalj, katrinplommon, vingummi och syren. Fräsch frukt, kryddigt och parfymerat, sötman i eftersmaken tar ner helhetsintrycket något. Inte några nittioen pinnar, men ett gott vin som är extremt prisvärt.
2020 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Mencía Bierzo El Castro de Valtuille Joven: €6 och 90p från Peñin (2019 hade 91p Parker). Doft med svarta vinbär, läder, apelsinskal, lagerblad och blåbärsris. I smaken hittar vi svarta vinbär, viol, blåbär, råbiff, kaffe, pomerans och tobak. Sval, koncentrerad frukt och rejäla tanniner. Balanserat och elegant. Svårt att sätta betyg när man har sett prislappen,, men här är Peñins bedömning ingen underdrift. Sopar banan med det, procentuellt, mycket dyrare Clos Lojen. Svårt att få mer vin för pengarna någonstans. Det var kanske dumt att bara köpa 36 flaskor?:cool:
 

chambertin

Medlem
Tror att vi var flera på forumet som köpte Spioenkop Pinotage 2013 efter att den höjdes till skyarna av en tidigare aktiv på forumet. Jag köpte en flaska för att prova som sedan blev liggande. Tack för varningen! Efter ett så lågt betyg är jag nästan lite nyfiken!
Även jag köpte och provade men kommer inte i närheten av @Pontus sågning.
Tyckte det var ett hyfsat korrrekt vin med vissa kvaliteter (vad jag minns) men kvalade inte in på min återköpslista.
Av de Pinotage jag druckit sedan dess så sticker ju 2019 Wolf & Woman Pinotage ut som riktigt bra och intressant.
Vill man ha den lite mer maffiga och traditionellt ambitösa stilen så är det ju Kanonkop och framför allt Beeslaar som man skall gå på.
 

Vingubben

Medlem
D4CA08FF-7241-4A44-AE64-FDFA15D665A0.jpeg


Domaine Vieux du Telegraphe, Chateauneuf du Pape, Telegramme, 2015

Betydligt slankare och mindre ek, även om eken är påtaglig, än storebror La Crau. Örtig doft med salmiak och mörka bär. Ordentligt med syra, nästan lite ettrig, kakao, björnbär och en lätt sälta. Korrekt och funkar bra en tisdag men inget som lockar till återköp. 88p
 

LarsW

Medlem
Château Ducru-Beaucaillou 1993
Bordeaux är inte min starkaste sida och 1993 hör väl knappast till de stora årgångarna men jäsiken vilket charmigt vin! Visar vad kompetenta vinmakare kan göra även när åren är ogina.
Svarta vinbär, lakrits och tobak i näsan. Hö och blyertspenna (de gamla gula som man tuggade på…). Efter några timmar är det för mig urtypisk Bordeaux med cabbe och merot.
I munnen är det fortfarande mycket frukt. Lingon och svarta vinbär. Vått hö, Rå tobak. Cigarrlåda och vanilj.
Tanniner och syra håller ordning på skeppet. Medellång eftersmak.
Skulle vilja smaka denna från ett starkt år!
90p
thumbnail_20210825_102005.jpg
 
Kvällens tema är "bästa lågbudgetvinet":
Visa bifogad bild 24083
2020 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Mencía Bierzo El Castro de Valtuille Joven: €6 och 90p från Peñin (2019 hade 91p Parker). Doft med svarta vinbär, läder, apelsinskal, lagerblad och blåbärsris. I smaken hittar vi svarta vinbär, viol, blåbär, råbiff, kaffe, pomerans och tobak. Sval, koncentrerad frukt och rejäla tanniner. Balanserat och elegant. Svårt att sätta betyg när man har sett prislappen,, men här är Peñins bedömning ingen underdrift. Sopar banan med det, procentuellt, mycket dyrare Clos Lojen. Svårt att få mer vin för pengarna någonstans. Det var kanske dumt att bara köpa 36 flaskor?:cool:

Tack, blir att testa. Något annat som är kul och väl prissatt på Decantalo när man ändå skall beställa? Gillar Bodegas Bhilar (nya Rioja), Comando G och Lopez de Heredia för ref.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Château Ducru-Beaucaillou 1993
Bordeaux är inte min starkaste sida och 1993 hör väl knappast till de stora årgångarna men jäsiken vilket charmigt vin! Visar vad kompetenta vinmakare kan göra även när åren är ogina.
Svarta vinbär, lakrits och tobak i näsan. Hö och blyertspenna (de gamla gula som man tuggade på…). Efter några timmar är det för mig urtypisk Bordeaux med cabbe och merot.
I munnen är det fortfarande mycket frukt. Lingon och svarta vinbär. Vått hö, Rå tobak. Cigarrlåda och vanilj.
Tanniner och syra håller ordning på skeppet. Medellång eftersmak.
Skulle vilja smaka denna från ett starkt år!
90p
Visa bifogad bild 24085
Du fick mig just övertygad om att det är denna jag skall ploppa först på lördag, från 1975. Tack för inspirationen!
Ser verkligen fram mot ploppet, även om det i realiteten lär handla om pill med korksmulor...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens tema är "bästa lågbudgetvinet":
Visa bifogad bild 24083
2020 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Mencía Bierzo El Castro de Valtuille Joven: €6 och 90p från Peñin (2019 hade 91p Parker). Svårt att få mer vin för pengarna någonstans. Det var kanske dumt att bara köpa 36 flaskor?:cool:
...ja, det är ju tur du inte är dragen åt överdrifter i något hänseende :p
 
Last edited:
Toppen