Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack samma vin blint för någon vecka sedan. Gillade det skarpt men var inte helt övertygad om bedömningen av olika skäl.
20210813_190047.jpg

Tocs 2007
Kraftig doft av björnbär, oliver och lagerblad/timjan. I bakgrunden lite fikon och vanilj. Doften har allt jag önskar och osar kvalitet. Förstår varför jag gick igång på det här blint (gissade Toscana syrah)!

Smakar björnbär och lite choklad. I slutet kommer en viss alkoholhetta och fat. Inget jag har problem med men eftersom vinet saknar mellanregister så blir vinet lite spretigt och obalanserat. Förstår varför jag tidigare reserverade mig mot mitt eget omdöme.:ängel:

Tvivlar på att lagring åtgärdar mellanregistret.

Tillsammans med mat försvinner dock "tomrummet" eftersom matsmaken fyller ut.

Strålande vin till mat och ett av de bästa viner för 300 kr jag druckit på länge.
 

LarsW

Medlem
Fonseca Vintage Port 1977

Ren drickglädje!:)

Korinter, mandelmassa, körsbärslikör och kolaremmar i näsan. Lite vanilj, mynta och frisk korkek (absolut inte korkskadad!) Efter ett en hint av nymalet kaffe. Inget stick av alkohol oavsett hur djupt jag stoppar näsan i glaset.
En doft som får en att fundera på om det faktiskt ligger ngt i det där med religion för det känns om man svävar...:ängel:

Smaken då? Alltför ofta sista tiden känns det som doften lovar mer än smaken levererar men nu är det tvärtom!

Som att dricka sammet! :p
Söta solmogna körsbär och fin cognac. Lakrits, kaffe och romerska bågar. Frisk frukt (efter alla dessa år)! Hittar tanniner och en fin syra. Sött utan att vara simmig. Alkoholen är helt integrerad! Lager på lager av smaker. En eftersmak som varar en halv evighet.
Årets bästa vin!:cigarr:

96p

thumbnail_20210814_204130.jpg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
324640C5-EF80-4F06-AF59-BE8D5DD67E17.jpeg


@Appel kom förbi spontant med lite godsaker. Först en Terres de Vidalba TOCS 2003 där jag först gissade Bandol och sedan Madrian på grund av tanniner som inte gav vika. Underbar doft med läder, syntetisk olja, fat och salmiak. Lång eftersmak men rätt beskedliga ålderstoner som gjorde att jag gissade 10 år på nacken. Munnen full av skog, salmiak, choklad och björnbär. Långt i från vad jag brikar förknippa med Priorat men riktigt bra. 93p

B0FF30B1-3044-4F71-8309-4E91DEC1F3C1.jpeg


Nästa pjäs var var en Paso Robles 1998 från Stephan Ridge. Åldern var tydlig redan i doften. Luktade blåbär och vaniljbakelse gömd i en höstack. Rökiga toner och lätt sötfruktig, lite på gränsen. Trodde det var alkoholen som spökade men etiketten sa 13,6%. 91p

9C3B3881-CA0A-43E4-A49C-03B3A0642DF2.jpeg


Efter mina egna misslyckanden kontrade jag med något som jag visste skulle vara svårgissat. Domaine de la Chartreuse C9dP 1966. På näsan hobbylim och blåbär. I munnen mer lim, hallonbåtar, plommonkompott och saltlakrits. Hur vitalt som helst och inget som skvallrade om +50 år på nacken. 93p med nostalgiska glasögon.

Sörjer lite att sommaren kommit till sin ände, men glädjs åt att vinsäsongen har startat.
 

matage

Medlem
2538A134-83F8-4071-BECF-FC3DA760AD5D.jpeg
Tetramythos Agiorgitiko 2019
Första gången jag öht hör talas om druvan Agiorgitiko så då ska det ju testas. Första glaset alldeles för varmt men efter en stund i ishink och nedåt 14-16 grader blev det betydligt trevligare.
Blåfruktigt med viol, körsbär/plommon, ett uns kryddor/eneträ och väldigt snälla tanniner. Fick mig att associera fritt mot grenache/merlot-blend av nån orsak. Inget stort vin och i simpla glas men funkade fint svalt till träkolsgrillat och kul att ha testat en ny druva.

81A0800B-5730-4349-9C8C-65A9DBF72189.jpeg
 

Magikern

Medlem
Patrice Rion Chambolle-Musigny les Fuees 2011

Doft: Dämpad och rätt ung men präglad av jordgubbar och skogsbär.
Attack: Smakar mer utvecklat. Mycket jordgubbar med tranbär. Lite jordiga toner som känns rätt ungdomliga. Bra fyllighet för att vara en billig Chambolle från en halvbra årgång
Mellansmak: Samma smaker men mer mogen frukt. Lite låg syra tyvärr och inget indikerar att det är en 2011. Jag hade gissat 2009 eller nya världen utan tvekan.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av solmogna skogsbär och liknande.

Trevligt vin som nog är rätt utvecklat. 90 poäng och mycket mer än så blir det nog inte i framtiden heller.

Kanske bättre att skriva recensionen i Bourgognetråden. Vad tycker ni?
 

The Wall

Medlem
Patrice Rion Chambolle-Musigny les Fuees 2011

Doft: Dämpad och rätt ung men präglad av jordgubbar och skogsbär.
Attack: Smakar mer utvecklat. Mycket jordgubbar med tranbär. Lite jordiga toner som känns rätt ungdomliga. Bra fyllighet för att vara en billig Chambolle från en halvbra årgång
Mellansmak: Samma smaker men mer mogen frukt. Lite låg syra tyvärr och inget indikerar att det är en 2011. Jag hade gissat 2009 eller nya världen utan tvekan.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av solmogna skogsbär och liknande.

Trevligt vin som nog är rätt utvecklat. 90 poäng och mycket mer än så blir det nog inte i framtiden heller.

Kanske bättre att skriva recensionen i Bourgognetråden. Vad tycker ni?
Nä, passar bäst i ”idag dricker vi”-tråden tycker jag.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24026 Tetramythos Agiorgitiko 2019
Första gången jag öht hör talas om druvan Agiorgitiko så då ska det ju testas. Första glaset alldeles för varmt men efter en stund i ishink och nedåt 14-16 grader blev det betydligt trevligare.
Blåfruktigt med viol, körsbär/plommon, ett uns kryddor/eneträ och väldigt snälla tanniner. Fick mig att associera fritt mot grenache/merlot-blend av nån orsak. Inget stort vin och i simpla glas men funkade fint svalt till träkolsgrillat och kul att ha testat en ny druva.

Visa bifogad bild 24025
Kul! Alltid spännande med nya bekantskaper.
 

Mattias Schyberg

Administratör
59E8EA53-D9C4-43DC-A51C-7C5B5039E642.jpeg

2018 Guigal Vignes de l’Hospice Saint-Joseph

En saftig bit entretcôte och lite sampling av senaste samköpet på forumet! :cigarr:

Inte svårt att hitta smakinslag här direkt. Stora lass av det mesta jag önskar från producent och vinstil. :kyss:

Varm årgång med rik frukt, men ändå balanserat dansant. Ungt givetvis, men med mängder av komplexitet och nyans utöver en ganska massiv intensitet och längd.

Stora lass solmogna björnbär och blåbär. Rikligt med bacon, rökt korv, rostigt järn och tjära. En arsenal av kryddor med kanel, kryddnejlika, kryddpeppar, pomerans och lakrits med rondör av vanilj och piptobak. Läckert vin! (94p+)

6B23C397-FD5C-4D5A-A356-C2218B039EF7.jpeg
 

The Wall

Medlem
2016 San Fereolo Dogliani Superiore ”den svartvita etiketten”

Jag var lite seg i starten och fick hälla direkt ner i Gabriel Gold och Riedel Veritas Bx utan att passera en karaff.

Gabriel Gold; tät och intensiv doft, lite kaffe och 85%-ig mörk choklad, lite alkohol-/spritig känsla (14,5%), och eftersom vi är i Italien; såklart körsbärskärnor och bittermandel men de känns mer distinkta och tätare än ”vanligt” (vad nu det är, men förmodligen sangiovese). En bränd ton dyker också upp. Det är nog pinjeträ som brukligt. Munnen? Initialt inte lika eldigt som doften, men det kommer ändå lite eldighet i eftersmaken, långt bak på tungan dessutom. Mycket syrligt och ganska beskt plus en del närvarande tanniner. När vinet väl sväljts fylls munnen av rökighet från uppeldade körsbärs- och bittermandelgrenar.

Vi testar som sagt även Riedel Veritas Bx; öppnare doft, logiskt nog, tycker nog att alkoholen är mer påtaglig jmf m Gold, kakao och kaffe även mest framträdande i det här glaset, men bittermandel och körsbärskärnor ligger inte långt efter. I munnen; även här känns eldigheten mer än i Gold, men trots det känns vinet lite mer lättklunkat. Smakmässigt hänger inte mandel- och körsbärsbrasan kvar lika länge i munnen, men det finns lite glödande bitar kvar här och där.

Sammantaget; jämfört med tidigare intryck vinet känns som att det är möjligen på väg in i någon form av utvecklingsfas liknande de färdiglagade blå-gula etiketterna, men det är fortfarande väldigt gott att dricka. Om vi lyckas hålla korkskruven borta blir det intressant att smaka om 5-10 år, men det blir en extraordinär prövning. Tillägg; det är en del fällning i vinet trots dess relativt unga ålder.

Dracks till pappardelle med kycklinggryta (skivad majskycklingbröstfilé (fläskfilé borde gå lika bra) som stektes på, lite soltorkade tomater, skivad vitlök, paprikapulver, kycklingfond, grädde och stekflottet från stekpannan, färsk basilika). Jag var på jakt efter Chianti Classico i källaren, men fastnade för kvällens vin och det fungerade bra. Kanske inte perfekt, men bra.

Druvencyklopedin (Wine grapes) benämner dolcetto som ”deeply coloured, low-acid, fragrant Piemontese red” och jag vill minnas att jag har läst någonstans att dolcetto ger ganska kraftiga viner snarare lätta viner, vilket man skulle kunna tro. Low-acid håller jag kanske inte helt och hållet med om, men det finns å andra sidan röda viner med både mer och mindre syra.

Glasmässigt då? I Riedels app vacklas det mellan Old World syrah och Zinfandel/Riesling GC och vi häller oftast vinet i Gold eller Zalto Universal, med övervikt på det första glaset, men en (Veritas) Bx-kupa gör inte bort sig. Visst, doftintrycket blir lite mer utslätat och drickintrycket blir lite mer ”extra beska, slankare kropp, tydligare alkohol”, men så länge det finns mat att möta upp med fungerar (Veritas) Bx-kupa utmärkt. När tallriken är tom kan man övergå till mindre kupor om det finns något kvar i den första flaskan.

Kort glas-uppdatering; en skvätt i Riedel Veritas OW syrah; tydlig alkohol i doft och mun. Riedel Sommeliers Zin/Ried GC; kompakt, inte så mkt spår av alkohol i vare sig doft eller mun.

FF4B48F1-7047-49AE-923E-FFDBF7317AF1.jpeg

Om Sydafrika låg i Piemonte skulle det kanske bli så här.
7CA37ECA-2DE4-4047-ABC3-617DABA4A99C.jpeg

Hustruns magiska kycklinggryta som barnen kräver ”minst en gång i veckan när skolan har börjat”. Jag förstår dem, den var finfin.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2019 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Kabinett

För några dagar sedan (i lördags för att vara exakt) vankades det (flod-)kräftor med aioli på skivad baguette och till några söta skaldjur tänkte vi att det verkade lämpligt att korka upp en inte riktigt knastertorr kvalitetsriesling alldeles för tidigt. För några veckor sedan (ähum, någon gång i juni) hittade jag till min förvåning några flaskor hos det lokala Systembolaget. Det visade sig att det hade blivit något knas med leveransen i samband med släppet så butiken hade fått sin tilldelning något senare än alla andra butiker. Eftersom vinet verkar ha försvunnit marginellt långsammare än Raveneau var det bara att tacka och ta emot. In i kylen och där har flaskan legat och väntat i avvaktan på omgruppering, men eftersom vi inte hade något annat lämpligt vin på kylning tänkte vi att ”vi får väl ta den här då”.

Ner i karaff i en timme och sedan ner i Veritas Riesling; en diskret doft av päronsplit och lite mineraltoner. Petroleum? Nix, då är det bara att leta vidare, mer eller mindre förgäves. Efter ytterligare någon tid i karaff och glas öppnar vinet upp sig ytterligare med mera mineralitet som drar åt gamla förstenade skaldjur (typ Kimmeridge). I munnen då? Som vanligt med lätta (8%) och kvartstorra (nåja) viner från Mosel är det väldigt lättklunkat. En liten gummiton, tänk nappen på en nappflaska, dyker upp när man har sväljt vinet och smakar på luften som är kvar i munnen. Fin syra och harmoniskt med restsocker. Bra till kräftorna och okej till aiolin.

För skojs skull häller vi en skvätt i Sommeliers Riesling GC och noterar att vinet upplevs mineraligare i näsan och att päronspliten har lugnat ned sig lite. I munnen känns syran lite tydligare och det dyker faktiskt upp en lätt petroleumton i eftersmaken. Vinet är fortfarande löjligt lättklunkat.

Vi har inte skojat klart och testar därför även hur vinet ter sig i Zalto Riesling och här har vi doftmässigt ett klart mer knutet intryck med torkad oregano och lite mango som första intryck. Något senare öppnar vinet upp sig och nappflaskenapp-tonerna dyker upp i doften. I munnen upplever vi vinet lite mer neutralt än i de andra glasen, dock att nappflaskenappen dyker upp i eftersmaken.

Någon summering? Tja, lite klantigt av oss att bara köpa en flaska, men å andra sidan lär det dyka upp andra godsaker framöver.

2019 Willi Schaefer Riesling kabinett.jpg

Borta i ett nafs, såväl från butikshyllan som ur flaskan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har precis återupptagit att prova på olika sorters droppar. Hälsan dök lite, men har nu gjort periskop upp. En snabb genomgång av den senaste tidens grejjer:


Wwe. Dr. H. Thanisch (Müller-Burggraef) Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
Mosel Saar Ruwer
2021-08-17 - I LIKE THIS WINE: 97 points
This btl also displays a prominent moldy smell of the cork, but had not entered the wine. Wine is pristine :)

Golden yellow.
Mature, deep Diesling nose towards thick oilbased paint for garages. Not for the faint of heart.
In the mouth this is simply the most sensual kiss. Aaaamzing! Balance, deliciousness, acids, richness, length, composition… To die for! At its peak and (corks permitting) will remain here for at least another decade. A complete Mosel with only a hint of sweetness, carrying this beauty on its back. This is insane!

An auction bargain of 3 btls. Should have gone for more lots…

Absolutely no hurry, will be on top of its game for at least another decade.

One btl to go.


1990 Wwe. Dr. H. Thanisch (Müller-Burggraef) Graacher Himmelreich Riesling Spätlese
Mosel Saar Ruwer

2021-08-17 - I WROTE: flawed
The cork smelled strongly of mould and since it was a leaky btl with a tremendously soft cork, the mouldy aromas had already taken over the wine.

Probably a foul health hazard to drink.
Sinked it.
Opened the next one.


2019 Henri Ehrhart Riesling Reserve Particuliere
Alsace
2021-08-16 - I LIKE THIS WINE: 88 points
Beautiful straw colour.
Huge, flowery aromas of pear popsicle (”Piggelin”), white flowers, Riesling aromas. Happy summer aromas, makes me want to dance :)
In the moth, it has great balance with dancing acidity, all things in place, enough omph to feel rich from a perfect kiss of the sun. A touch of sweetness. Has basic complexity and could almost certainly, evolve to something a little more exciting!
Bargain wine!


2012 Isole e Olena Chianti Classico
Chianti Classico DOCG Sangiovese Blend, Sangiovese
2021-08-13 - I LIKE THIS WINE: 88 points
Day one: pop
Upon plop: a faceless, generic, simple Chianti but after one hour started to come out. Classic in a way, albeit a little low on the tannin and thick on the fruit.

Day two: already feeling old in a tired way (and I'm a lover of maturities) with a rather faceless appearance.
Over 90 on day one, 88 on day two.
To be honest, not quite the wine they are the most proud of. They have made so many amazing wines...


2019 Pierre Prieur et Fils Sancerre
Sauvignon Blanc
2021-08-13 - I LIKE THIS WINE: 84 points
This is delicious alright, but no cigar. Kind of simple Sb with beautiful restrained, summery goosberries and nettles but unfortunately with a watery feeling and unbalanced tart acidity.

Still delicious, but I'm not getting a 2nd btl of this. There are so many better.


2019 Château Favray Pouilly-Fumé
Sauvignon Blanc
2021-08-10 - I LIKE THIS WINE: 93 points
A very young, but rich and classically styled. Far better than anticipated from the shop it was found in.

This is the style of Sb that I love. Marvellous!

Fully fledged, satisfying a longer period marred by abstemiousness. A mature Sancerre the other day and a young PF today is simply a celebration of Life :eek:)

Will get a truckload of this!



2005 Lucien Crochet Sancerre Le Chêne Marchand
Sauvignon Blanc
2021-08-07 - I LIKE THIS WINE: 94 points
Was hoping to HOLD for another 10 or 20 years, but the hot and humid weather forgoing the typhoon made me eager for a Sancerre with some maturity.

This is deep, rich and slowoxed for two days.
Wonderfully balanced acidity and subdued greatness that grows with each sip and with each glass. Can't have enough of this ambrosia.
 

OdeVin

Njutare
Visa bifogad bild 24027
2018 Guigal Vignes de l’Hospice Saint-Joseph

En saftig bit entretcôte och lite sampling av senaste samköpet på forumet! :cigarr:

Inte svårt att hitta smakinslag här direkt. Stora lass av det mesta jag önskar från producent och vinstil. :kyss:

Varm årgång med rik frukt, men ändå balanserat dansant. Ungt givetvis, men med mängder av komplexitet och nyans utöver en ganska massiv intensitet och längd.

Stora lass solmogna björnbär och blåbär. Rikligt med bacon, rökt korv, rostigt järn och tjära. En arsenal av kryddor med kanel, kryddnejlika, kryddpeppar, pomerans och lakrits med rondör av vanilj och piptobak. Läckert vin! (94p+)

Visa bifogad bild 24028

Spännande! Du tyckte inte den var lite väl ung? Låter inte så
Har 2 fl 2017 som jag tänkte hålla på ett tag till... eller kanske inte? Var också sugen på 2018 men lyckades med viss svårighet motstå frestelsen och upprätthålla köpstoppet
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har varit lite dålig med noteringar på sistone, men ikväll blev det Barolo mot Barbaresco:
grasso produttori.jpg

2004 Elio Grasso Barolo Gavarini Chiniera: Doft av rosor, syren och murket trä. I smaken finns körsbär, jasmin, rosor, blyerts, bläck, stall, blod, järn och trä. Tjock, tät, sval, parfymerad frukt med rejäla tanniner och en hel del fat. Kraftfullt, rejält och fortfarande långt ifrån moget. Med lite luft är det dock ändå en njutning att dricka. 93-94p
2008 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Muncagota: Sval doft med kaffe, choklad, grusväg och svarta vinbär. I munnen återfinns också den mörka chokladen, tillsammans med inlagda körsbär, rosor och kaffesump. Söt, varm, tjock frukt, med massiva tanniner och en hel del fat. Liksom i Gavarini Chiniera finns det inga mognadstoner, men med luft är det fortfarande mycket njutbart 93p
Likheterna mellan de här två vinerna är mycket större än skillnaderna: Gavarini Chiniera är svalare och aningen mer parfymerat, medan Muncagota har lite sötare frukt. Båda är koncentrerade, fylliga tanninbomber.
 

Boletus

Medlem
Spännande! Du tyckte inte den var lite väl ung? Låter inte så
Har 2 fl 2017 som jag tänkte hålla på ett tag till... eller kanske inte? Var också sugen på 2018 men lyckades med viss svårighet motstå frestelsen och upprätthålla köpstoppet
Om man får dra till med en killgissning bör 2018 vara mer tillgänglig än 2017 i nuläget. Med det sagt kan säkert 2017 vara njutbar redan idag.
 

The Wall

Medlem
2021-08-16 - I LIKE THIS WINE: 88
2012 Isole e Olena Chianti Classico
Chianti Classico DOCG Sangiovese Blend, Sangiovese
2021-08-13 - I LIKE THIS WINE: 88 points
Day one: pop
Upon plop: a faceless, generic, simple Chianti but after one hour started to come out. Classic in a way, albeit a little low on the tannin and thick on the fruit.

Day two: already feeling old in a tired way (and I'm a lover of maturities) with a rather faceless appearance.
Over 90 on day one, 88 on day two.
To be honest, not quite the wine they are the most proud of. They have made so many amazing wines...
Isole e Olena CC brukar tyvärr inte klara kylskåpsövernattningen överdrivet bra. Deras Cepparello brukar däremot klara den övningen betydligt bättre.
 
Toppen