Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Firar Sveriges OS-guld i laghoppning med Selosse Substance. En helt makalös prestation av laget och en makalöst god champagne ❤️

5759869B-187A-401C-9CDE-20FCB3363982.jpeg

64F30DFC-7224-40B7-AA2A-0709829FA4F3.jpeg
 

The Wall

Medlem
2006 Barone Ricasoli Casalferro

I ett tappert försök att tunna (fata?) ur källaren på lite bortglömda bra-att-ha-flaskor hittar vi ovanstående flaska under ett lager av damm. Vi tänker oss grillpannestekt entrecôte med klyftor och bearnaisesås och det är väl kanske inte riktigt en perfekt matchning, men vi kör ändå. Druvblandning sangiovese och merlot utan närmare specifikation (efterföljande årgång består tydligen av 100% merlot så förmodligen består 2006 av mer merlot än sangiovese), men musten har enligt baksidesetiketten ”bottled in June 2008, after ageing for 18 mounths in french oak”. Hoppas bara att det var ekfat som vinet tillbringade sina ”18 mounths” i. Nåväl, merlot från Italien och undertecknad brukar på statistikerspråk vara ömsesidigt uteslutande, såvida inte vinet fått viss ålder. Tex Gaja Promis brukar kunna slinka ner obehindrat när vi lokaliserar en bortglömd flaska i källaren. Om jag inte minns fel har vi även, till vår förvåning, avnjutit någon yngre årgång av Casalferro och konstaterade att ”italiensk merlot går ju faktiskt att dricka”.

Åter till kvällens vin; vi korkar upp och häller en skvätt i lite olika glas innan resten av innehållet i flaskan åker ner i karaff för ett milt uppvaknande.

Zalto Bordeaux; det initiala intrycket är på gränsen till övermogen sangiovese, vilket är lite märkligt om det nu är övervägande del merlot i vinet. Vi fortsätter att sniffa vidare och hittar etylacetat, jordkällare och orensade skogschampinjoner. I munnen främst syra och eld (14,5%) och yrvaken kropp. Hoppas på att vinet utvecklar sig till det bättre med luft.

Riedel Veritas Cab/Merlot; doftmässigt mindre mängd etylacetat och större mängd badboll av plast, jordkällaren är kvar, men champinjonerna är utrangerade. I munnen klart eldigare än i Zalto Bx och något slankare intryck. Det dyker upp lite salmiak i eftersmaken.

Riedel Sommeliers Bordeaux Grand cru; stor kupa ger tydligen flyktigare doft för det här vinet och doftmässigt känns vinet märkligt nog en aning anonymt. Snällast i munnen där eld och syra inte längre är de mest framträdande intrycken.

Och efter en timme i karaff är intrycken av etylacetat nedtonat men inte så mycket mer har tyvärr hänt. Antingen har jag lagrat vinet på felaktigt sätt eller så är vinet halvhavererat redan från början. Slutliga omdömet blir ”nja, ok då” men inte så mycket mer och inte den comfort drinking vi hade tänkt oss till kvällens entrecôte med bearnaisesås. Vid tillfälle får vi leta upp en yngre flaska i källaren och jämföra.

Bonus-riesling-info (kanske lite uttjatat, men för den som glömmer (ha! Som om?!) en flaska i kylen kan det kanske vara intressant); von Winnings Win win håller förvånande nog ihop helt ok, men doft, smak och upplevelse är försvinnande kort numera. Vi öppnade de fyra flaskorna den 23 juli och de har i avvaktan på konsumtion fått husera i kylen sedan dess. Kort sagt, det är bra kvalitet, men fyra flaskor tar ett tag att dricka upp, framför allt när vi korkar upp andra viner parallellt.

2006 Casalferro fram.jpg

Den här var nog bättre förr.
2006 Casalferro bak.jpg

Baksidan av flaskan och något säger mig att det var innan man började bli lite petig med att specificera druvor och fat.
 

marckus

Medlem
2006 Barone Ricasoli Casalferro

I ett tappert försök att tunna (fata?) ur källaren på lite bortglömda bra-att-ha-flaskor hittar vi ovanstående flaska under ett lager av damm. Vi tänker oss grillpannestekt entrecôte med klyftor och bearnaisesås och det är väl kanske inte riktigt en perfekt matchning, men vi kör ändå. Druvblandning sangiovese och merlot utan närmare specifikation (efterföljande årgång består tydligen av 100% merlot så förmodligen består 2006 av mer merlot än sangiovese), men musten har enligt baksidesetiketten ”bottled in June 2008, after ageing for 18 mounths in french oak”. Hoppas bara att det var ekfat som vinet tillbringade sina ”18 mounths” i. Nåväl, merlot från Italien och undertecknad brukar på statistikerspråk vara ömsesidigt uteslutande, såvida inte vinet fått viss ålder. Tex Gaja Promis brukar kunna slinka ner obehindrat när vi lokaliserar en bortglömd flaska i källaren. Om jag inte minns fel har vi även, till vår förvåning, avnjutit någon yngre årgång av Casalferro och konstaterade att ”italiensk merlot går ju faktiskt att dricka”.

Åter till kvällens vin; vi korkar upp och häller en skvätt i lite olika glas innan resten av innehållet i flaskan åker ner i karaff för ett milt uppvaknande.

Zalto Bordeaux; det initiala intrycket är på gränsen till övermogen sangiovese, vilket är lite märkligt om det nu är övervägande del merlot i vinet. Vi fortsätter att sniffa vidare och hittar etylacetat, jordkällare och orensade skogschampinjoner. I munnen främst syra och eld (14,5%) och yrvaken kropp. Hoppas på att vinet utvecklar sig till det bättre med luft.

Riedel Veritas Cab/Merlot; doftmässigt mindre mängd etylacetat och större mängd badboll av plast, jordkällaren är kvar, men champinjonerna är utrangerade. I munnen klart eldigare än i Zalto Bx och något slankare intryck. Det dyker upp lite salmiak i eftersmaken.

Riedel Sommeliers Bordeaux Grand cru; stor kupa ger tydligen flyktigare doft för det här vinet och doftmässigt känns vinet märkligt nog en aning anonymt. Snällast i munnen där eld och syra inte längre är de mest framträdande intrycken.

Och efter en timme i karaff är intrycken av etylacetat nedtonat men inte så mycket mer har tyvärr hänt. Antingen har jag lagrat vinet på felaktigt sätt eller så är vinet halvhavererat redan från början. Slutliga omdömet blir ”nja, ok då” men inte så mycket mer och inte den comfort drinking vi hade tänkt oss till kvällens entrecôte med bearnaisesås. Vid tillfälle får vi leta upp en yngre flaska i källaren och jämföra.

Bonus-riesling-info (kanske lite uttjatat, men för den som glömmer (ha! Som om?!) en flaska i kylen kan det kanske vara intressant); von Winnings Win win håller förvånande nog ihop helt ok, men doft, smak och upplevelse är försvinnande kort numera. Vi öppnade de fyra flaskorna den 23 juli och de har i avvaktan på konsumtion fått husera i kylen sedan dess. Kort sagt, det är bra kvalitet, men fyra flaskor tar ett tag att dricka upp, framför allt när vi korkar upp andra viner parallellt.

Visa bifogad bild 23991
Den här var nog bättre förr.
Visa bifogad bild 23992
Baksidan av flaskan och något säger mig att det var innan man började bli lite petig med att specificera druvor och fat.
Vilket glas avslutades det med?
 

The Wall

Medlem
2017 Poggerino Chianti Classico
Väljer mellan ovanstående vin och 2018 Monteraponi men beslutar mig för en favorit i repris.
Ner i Gabriel Gold och det är de gamla vanliga misstänkta; bittermandel, körsbärskärnor, pinjebarr, torkad oregano och lite färska maskrosblad för den som minns det från i somras. Lite dammigt intryck i näsan. I munnen syrligt och medelfylligt med ganska kort smak, men intrycket hänger kvar istället för eftersmaken och gommen ylar efter påfyllning. Blir fint till kvällens italienska kotletter.

Glasmässig uppdatering efter någon timme:
För den som värdelöst nog fått felleverans av Gabriel StandArt istället för Gabriel Gold kommer en liten uppdatering i samband med att vi förflyttade oss till uterummet.

Nu har det gått ytterligare någon timme för vinet i karaff och tidigare intryck kvarstår i sin helhet, men en ny komponent har tillkommit; bilverkstad. Eller snarare racingdepå, vi har numera lite bränd olja (bra i vin, inte bra på racingbanan) i doften. Dessutom är pinjeträet också bränt. I munnen har vinet slankats ut något och det finns lite bränt pinjeträ i eftersmaken. Men grågröna bananer vad gott det är!
2F7ABFD0-1625-4851-A65C-1787E97E07CF.jpeg

Gott i maj 2020 och gott nu. Skulle köpt flera flaskor? Japp.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
20210811_183630.jpg

Saint-Aubin les Eduens 3015, Domsine Lauren. En röd Saint -Aubin det hade jag aldrig druckit förut, visste ej heller att det producerades dylikt. Men detta ger mersmak då det är ett väldigt bra vin för en rimlig peng. Doften är ganska blygsam men efter ett tag kommer det fram söta jordgubbar och lite skog och viol. Smaken är ganska stram och de söta jordgubbarna transformeras till rätt syrliga lingon men med en trevlig mognadston. Detta vin är gjort i en stil jag gillar skarpt, helt enkelt en superb måltidsdryck till lite egengrillad kyckling. Ni som enkom springer er fördärvade för klassade produkter, stanna upp och leta lite utanför allfartsvägarna.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24003
Saint-Aubin les Eduens 3015, Domsine Lauren. En röd Saint -Aubin det hade jag aldrig druckit förut, visste ej heller att det producerades dylikt. Men detta ger mersmak då det är ett väldigt bra vin för en rimlig peng. Doften är ganska blygsam men efter ett tag kommer det fram söta jordgubbar och lite skog och viol. Smaken är ganska stram och de söta jordgubbarna transformeras till rätt syrliga lingon men med en trevlig mognadston. Detta vin är gjort i en stil jag gillar skarpt, helt enkelt en superb måltidsdryck till lite egengrillad kyckling. Ni som enkom springer er fördärvade för klassade produkter, stanna upp och leta lite utanför allfartsvägarna.
Mycket kloka ord och jag håller helt och hållet med; det är ofta värt att leta lite utanför den vanliga strömmen.
 

LarsW

Medlem
Domaine de Mourchon Côtes du Rhône Villages Séguret Family Reserve 2011
Drack denna för 2 år sen, då var det plommon och alkohol all over the place.
Nu ett helt annat vin.
I näsan är det mörk choklad med körsbär. Integrerad ek och rosmarin. Lapsang-te och lite våta löv.
I munnen är det sval frukt. Rosmarin och kolgrilllad blodig biff. Läder, rostad tobak, svarta oliver och ekad vanilj Maffigt vin även om alkoholen på 16% inte stör det minsta längre.
Verkligen jättegott nu.
90p

Domaine de Mourchon Côtes du Rhône Villages Séguret Family Reserve 2012

Tänkt att drickas bredvid 2012...
I näsan är det kork! F*******e j***a Kork! :deprimerad:
Ordrickbart. Min mor kastar nästan glaset ifrån sig efter att ha doftat på det.
Suck.... när, NÄR ska vi slippa undan detta tyranni?
Vad är det egentligen som håller oss kvar i medeltiden gällande förslutning för våra viner? :rolleyes:
#vågavägrakork :sluta:

thumbnail_20210812_182007.jpg



Snabbt ner i källaren för en ersättare.
Castelgiocondo Frescobaldi Brunello di Montalcino 2010

I doften sval frukt, lingon och körsbär, ceder, tobak och timjan. Tydlig doft av köttbuljong jag inte hittat i dessa tidigare.
I munnen är det elegant och moget utan att ha fått de mulliga ålderstonderna. Lite syrliga körsbär och rött kött. Vanilj, röda vingummin och timjan med grillad tomat. Bra tanniner fortfarande och fin syra. Lång eftersmak.
Denna drickes väldigt bra nu även om den kommer hålla i deccenier.
91p

thumbnail_20210812_201022.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det ser ut som om att jag beger mig dädan i slutet september. Har Paris, London @vintomas , Umeå @Mats , Sthlm @Patrik Sellin och Lund @buteljen på min itinerary för september. Dock har jag ej fått mitt japanska utresetillstånd beviljat ännu, vilket krävs för att jag skall kunna återvända hem till Yokohama.

Men, det borde gå!

Hur är det att prova vin med facemask? Kommer bli mckt spännande och lärorikt!
 

buteljen

Medlem
Det ser ut som om att jag beger mig dädan i slutet september. Har Paris, London @vintomas , Umeå @Mats , Sthlm @Patrik Sellin och Lund @buteljen på min itinerary för september. Dock har jag ej fått mitt japanska utresetillstånd beviljat ännu, vilket krävs för att jag skall kunna återvända hem till Yokohama.

Men, det borde gå!

Hur är det att prova vin med facemask? Kommer bli mckt spännande och lärorikt!
Kul! Då får vi ordna en BYOB med skåningarna när du är här :)
 

buteljen

Medlem
volare.png

May the flor be with you!
Florlagrat, 100% Chardonnay från Gualtallary i Argentina. Solerasystem med det äldsta vinet från 2001.

NV PerSe Chardonnay Volare del Flor
Färgen är gyllene gul
I doften en mycket angenäm florkänsla, nötter, kryddor, kalk, gula äpplen
I munnen är den WOW. Elegant men samtidigt ståtligt med en fantastisk energi. Hög, fräsch syra som bär upp hela vinet genom intensiv lager på lagerkänsla av nötighet, citrustoner och mineraler. Allt övergår så småningom i en extremt lång finish med bibehållen komplexitet. I avslutet en lätt saltig touch.

Otroligt bra vin! Kanske mer likt en vin jaune än en sherry pga den höga syran. Men visst finns likheter även med en fino. Enda problemet med detta vin är att det buteljeras i halvflaskor och det tar slut alldeles för fort.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
F71EF452-B6D1-4586-BA8F-6695230546CF.jpeg


Le Serre Nuove, Ornellaia, 2015

Björnbär, plommon och vaniljsötma i doften. Känner också en del animaliska toner och lite apelsinskal. Rätt tuffa tanniner och vinet känns lite oförlöst men piggnar till något dag två. Framträdande fattoner, björnbär, muskott, plommon och mjölkchoklad. Blint hade jag nog gissat högra stranden. 91p idag men kommer att hoppa upp några pinnar med lite mer tid.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24015

Le Serre Nuove, Ornellaia, 2015

Björnbär, plommon och vaniljsötma i doften. Känner också en del animaliska toner och lite apelsinskal. Rätt tuffa tanniner och vinet känns lite oförlöst men piggnar till något dag två. Framträdande fattoner, björnbär, muskott, plommon och mjölkchoklad. Blint hade jag nog gissat högra stranden. 91p idag men kommer att hoppa upp några pinnar med lite mer tid.
Lite i yngsta laget?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det ser ut som om att jag beger mig dädan i slutet september. Har Paris, London @vintomas , Umeå @Mats , Sthlm @Patrik Sellin och Lund @buteljen på min itinerary för september. Dock har jag ej fått mitt japanska utresetillstånd beviljat ännu, vilket krävs för att jag skall kunna återvända hem till Yokohama.

Men, det borde gå!

Hur är det att prova vin med facemask? Kommer bli mckt spännande och lärorikt!
När du ändå är på turné, varför inte passera Göteborg för en träff? Hade varit trevligt! :)
 
Toppen