Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Har funnits länge på Atomwine. Köpte mina 2010 runt 2014 har jag för mig.
https://www.finewines.se/threads/de...diskussioner-och-tips.2034/page-69#post-62861
Skulle tro att dom kommer tillbaka igen (som dom gjort varje år).

Att dom blivit lite dyra är inget att sörja.
Sporrar bara andra producenter att göra ngt lika bra men troligen till ett lägre pris (till en början i ala fall).
De var nedsatta med typ 50% under ett dygn, tror det är det som Johan syftar på :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Dags för andra testet. Till kamben, pumpa, morötter och koreansk Gochujangpasta från högtryckskokaren coravinade jag ett glas
2019 Sabelli-Frisch Petit Manseng "Milk Fed 2" Saureel Vineyard
Orangevin har inte direkt varit en höjdare för mig och färgen var onekligen orange! Doft av apelsin och aprikos med ett uns av honung. Smaken extremt välbalanserad med yuzu, ananas-spad, gräs och även här en överton av honung utan att vara sött på något sätt. Påminner en hel del om en riktigt bra chenin blanc. Eftersmaken är lååång! Det här gillade jag jättemycket och det passade superbra till maten. Så bra att korken flög ut och resten av flaskan konsumerades under kvällen. Detta vin sorterar jag under vitt så jag kan forfarande ha dubier mot orange ;). Vill ha mer av detta. Tyvärr produceras väl alldeles för lite av detta vin för att kunna komma till Sverige:(. Någon som har något annat bra tips på petit manseng?

IMG_4432.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
41F85328-D5B5-4E4B-8C0F-2DC7D0968204.jpeg

2017 Domaine Binet-Jacquet Faugères Reserve


Mmm! Ett sånt typiskt sydfranskt vin! En blandning av 30% carignan, 30% mourvèdre, 20% syrah och 20% grenache ger ett kryddigt och komplext vin. Syrorna är friska och tanninerna är lena. Finns lite av Bandol och lite av CndP, men ändå något eget. Kanske är det just mängden carignan som slår igenom och sticker ut.
Efter mer kontakt med luften så blir ursprunget bara än mer tydligt och likheterna med en annan vinmakare från Faugeres, Leon Barral, är slående. Tänker då på instegsvinet och Jadis.
Mycket gott och lättdrucket kvalitetsvin som lämpar sig fint till grillat.
 
Last edited:
Någon som har något annat bra tips på petit manseng?
Ja, kul med vita Juraçon-druvorna. Förutom Herri Mina som @buteljen rekommenderad (instämmer till fullo) brukar också Domaine Illaria från samma appellation (irouleguy) dyka upp då och då på systemet. Domaine Cauhapé brukar också dyka upp på SB då och då men tyvärr bara de torra vita som är väldigt bra men inte lika magiska som de söta från samma producent (med litet ålder på flaskorna)

Annars är det litet svårtillgängliga tipset att det är en druva som lyckats väl i Virginia av alla ställen på jorden...:D
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag hade turen att vara hemma och nära när @Adam Frisch ville bli av med några "provflaskor" inför hemresan till LA. Det var med lätta fötter jag tog ryggsäcken och gick bort till Norrmalm för att hämta 5 delvis coravinade flaskor. Jag har också en viss förkärlek till bortglömda druvsorter och detta skulle bli mycket intressant. Första testet var i fredags med det vin som enligt Adam är det mest troliga att kunna dyka upp i Sverige. Till en mkt fin bit wagyu zabuton testade jag dessa två mot varandra:
2018 & 2019 Sabelli-Frisch Mission La Malinche
Man får lite SQN-vibbar från flaskorna som är rejält tunga. Jag gillar även formspråket på etiketterna - avskalat och informativt.
Adam tyckte att de skulle serveras ngt kylda så de fick gå direkt från skåpet. Druvan är mission som tydligen är identisk med den chilenska pais. Pais har jag druckit någon gång utan att det satt något avtryck. Båda vinerna är identiska i färg som påminner om en anemisk pinot noir eller garnacha från kullarna utanför Madrid. Alltså mycket blek och genomskinligt. Man undrar ju hur mycket oumph som kan komma ut ur detta?
2018: Doft: Alkohol är det enda jag känner den första halvtimmen men den övergår mer och mer till körsbärslikörspraliner (alltså även de med alkohol fast betydligt behagligare:rolleyes:) Smak: Förutom en övergående alkoholbeska så var det mycket körsbär, röda vinbär, knappt mogna jordgubbar och vattenmelon. Mycket trevligt och lätt med mycket bra balans mellan sandiga tanniner, syra och (ovanlig) frukt. Passar mycket bra till maten. Eftersmak: Till en början obetydlig men den blev längre och längre med luft och värme.
2019: Doft: Obefintlig till en början. Saknar helt spritdoften (tack och lov). Med luft kommer körsbär och en aningen choklad? Smak: Identisk med 2018 men saknar alkoholbeskan. Eftersmak: Något kortare än 2018.
Två identiska viner med en stor skillnad. Alkohol! När jag kollar % så var det kanske inte så konstigt. 2018 har 13,6% och 2019 "bara" 12,5! Inte så konstigt att 1,1% slår igenom i både doft och smak.
Ett mycket trevligt vin som ligger runt 89-92p. Ovanligt och passar kanske inte alla gommar. Det är långt ifrån en käftsmäll men den saknar inte oumph och uttryck även om det är lätt. Jag föredrog 2019 framför 2018 och det har bara med alkoholen att göra. Kommer det till Sverige så ska jag definitivt köpa på mig lite och jag hoppas att alkoholen kan hålla sig en bit under 13%.Visa bifogad bild 23940Visa bifogad bild 23941

Kul! Ja, 2019 blev lite lättare än 2018. Alkoholen kan kännas som den sticker ut lite med Mission, eftersom hela druvan har en tydlig Campari-ton, dvs en viss beska som liksom kan dra åt det hållet stilmässigt. Ibland tror jag inte det är alkohol, utan just bara dessa typiska Mission-tanniner. 2019 har lite mer syra och är lite friskare och den brukar vara mer uppskattad av folk. Men kanske saknar den lite av det där feminina, längre slutet som 2018:en har.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kul! Ja, 2019 blev lite lättare än 2018. Alkoholen kan kännas som den sticker ut lite med Mission, eftersom hela druvan har en tydlig Campari-ton, dvs en viss beska som liksom kan dra åt det hållet stilmässigt. Ibland tror jag inte det är alkohol, utan just bara dessa typiska Mission-tanniner. 2019 har lite mer syra och är lite friskare och den brukar vara mer uppskattad av folk. Men kanske saknar den lite av det där feminina, längre slutet som 2018:en har.
Jag kan hålla med dig om att det ibland är svårt att avgöra var en beska kommer ifrån i smak - tanniner, alkohol eller annat? Men här slog den igenom i doften OCH i smaken och det avtar med luft. Övertygad om att det är 1,1% alkohol som gör denna skillnad mellan årgångarna. Jag har hälften av flaskorna kvar och jag tänker ställa dem bredvid varandra nästa gång också. Vetenskapliga undersökningar ska ju kunna upprepas ;). Glömde nämna pepprigheten som är trevlig. Mer i -18 än -19. Kul att du nämner feminin. Jag har flyktigt testat en av dina andra flaskor och det första jag tänkte på var feminint och balett:eek:. Återkommer med not när jag testat mer grundligt.
 

LeChat

Medlem
7605ED72-452D-41EE-8C12-EC0E06799EBC.jpeg

2009 Château Desmirail
(merlot 40% cabernet 60%)

Bordeaux är så sjukt gott ibland, eller alltsomoftast är nog riktigare. Kvällens 2009 börjar dra åt clarethållet med slankare kropp och torr, lite salt munkänsla. Härlig fas som läppjas mer än gärna! På grillen kör vi lamm, paprika och till det potatismedaljonger och vitlökssmör. Smask!
 

Oscaro

Medlem
En kväll på Osteria Francescana kräver så klart bra viner. Vinpaketet lockade inte så mycket så startade med Krug 168 som alltid är trevlig och sedan blev det
Bartolo Mascarello Barolo 2016 (dekanterades i 5h)
42E430DE-146F-43ED-9A7F-A1DBDE77ECC3.jpeg

Slås direkt av en helt fantastisk doft av vildhallon, rosor, viol, tjära och en helt otrolig parfym.
Förväntade mig en tannin-attack men de är förvånansvärt små och fina och bidrar med en härlig strävhet. Djupa röda frukter oerhört elegant.
Väldigt kryddigt avslut med körsbär och viol som ligger på tungan i evigheter.
Den här slår snäppet högre än Burlotto Monvigliero 2016 och kommer verkligen vara otrolig om 10+ år. Köp!
96++
Bjuder även på några matbilder
6CDA4571-5A6E-4201-A218-0577425E83A6.jpeg

0BDA3D29-59F6-4CE7-A40C-C74765B20FCF.jpeg

1850C76D-3275-4A4F-B137-485AC70E31D8.jpeg

0804E237-CBF0-456F-82DC-16643DFD0CED.jpeg
 

The Wall

Medlem
2019 Kumeu River Estate Chardonnay

På besök hos svärmor i lördags och då blev det glas av Zalto Universal-storlek med vitvinsform. Kanske inte optimalt glas för vinet, men man kan knappast förvänta sig att alla innehar oändliga uppsättningar glas hemma. Dessutom är svärmor mycket sympatisk och det känns lite onödigt att påpeka för någon som dricker väldigt lite vin att ”du kanske borde lägga 15 tkr på nya vinglas”.

Åter till vinet, doftmässigt knuten men det går att hitta citrustoner, mineraler och lite avfyrat knallpulver.

I munnen; mkt syrligt med lite spetsighet. Det dyker upp citrus och smörkola. 14% alkoholhalt märks ändå lite genom viss eldighet. Känns som att den behöver tid för att maximera utdelningen. Dock, fullt drickbar redan nu om man uppskattar tydliga toner.

Dracks till grillad kycklingbröstfilé som marinerats i citron, Dijonsenap, olja, rosmarin och något mer som jag glömde notera. Finfin matchning och maten slipade ner vinets spetsighet på ett ypperligt vis.
8C979DB4-925D-4382-AD93-72802997C9C9.jpeg

I väntan på utveckling kan man dricka sina Nya Zeeländska Bourgogner i form av Felton Road.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2012 Villa Cafaggio Chianti Classico

Dags för grillad kycklingbröstfilé på hemmaplan så vi korkar upp en lämplig flaska och häller upp i Gabriel StandArt; först pinjekärnor, sen körsbärskärnor, lite knuten, oförlöst möjligen liten whiff av plastkasse.

I munnen lite besk/eldig och det känns som att kroppen är i aning obalans, det kan vara 14% som stökar lite. Efter ett tag kommer en liten dragning åt snäll hostmedicin. Vinet är klart godkänt, ingen tvekan om det, bara jag som letar efter något annat än ”bittermandel, körsbärskärnor och pinje” men det är en lite svår uppgift.

Tror det här är bland de sista årgångarna som vi köpte på oss många flaskor av. Senare årgångar har tyvärr inte presterat på samma höga nivå tycker vi och har strököpt någon enstaka flaska då och då och så lär det nog bli även framöver.
F006FE2C-CC0C-4D31-A635-8B13A3F2A6EC.jpeg

Bättre förr tyckte vi förr i tiden.
 

The Wall

Medlem
2011 Gilles Robin Crozes Hermitage ”Papillon”

Det vankas grillad ryggbiff med grillade grönsaker till middag så vi letar upp en pålitlig producent, korkar upp och häller en skvätt i Zalto Bourgogne, Zalto Bordeaux och Riedel Veritas OW syrah. Resten av flaskan åker ner i karaff som åker in i kylen i någon timme.

Veritas; rökt chark slår emot i näsan och strax därefter kommer ett alkoholstick, trots modesta 13%. Det finns även lite torkade örter i bakgrunden och vinet känns en smula yrvaket. Vinner på luftning är en lågoddsare.

I munnen känns kroppen lite tunn och alkoholen tittar igenom, viss beska och ordentlig syra(h). Drickbart, men kanske bättre för några år sedan.

Zalto Bordeaux; här är det rökta charkuterierna som presenterar sig först kombinerat med lite björnbär. Klart behagligare doft som höjer de smakmässiga förväntningarna en hel del. I munnen syrligt och beskt, slank kropp men ingen direkt alkoholsmocka. Intrycket ”bättre förr” kvarstår.

Zalto Bourgogne; helt klart den trevligaste doftupplevelsen av de tre glasen med koncentrerad och harmonisk doft av rökt chark och björnbär och aningen mynta (va?). I munnen märkligt nog mest utslätad och snällaste beskan och syran.

Dofta ut Bourgogne, drick ur Bordeaux, helst för 5 år sedan blir det preliminära omdömet.

Uppdatering efter en timme i karaff och i sällskap med mat. Veritas hamnade i avbytarskåpet så det blev knasigt nog bara 2 x Zalto trots att vi satt i uterummet.

Zalto Bourgogne; mer utvecklad doft (logiskt), mer harmoni av rökt chark, torkade örter, bränt eneträ (tänk på hur det doftade när ni skulle bränna in initialerna på smörkniven i träslöjden i trean), lite krossad vitpeppar, alkoholen börjar titta fram en del. Munnen; snällare än tidigare, såväl syra som beska har lugnat ner sig och det är inte längre högsta volym på endera komponent, lite blodgrapebeska hänger kvar i eftersmaken. Finfin till den grillade ryggbiffen som tog hand om syran på ett föredömligt vis.

Zalto Bordeaux; tyvärr ganska flyktig doft som lämnar kupan snabbare än samtliga flaskor på ett släpp Raveneau. Visst, det finns spår av rökt chark kvar…någonstans, men inte i någon omfattning som ger en antydan till att väcka nyfikenheten. Drickmässigt då? Japp, här har vi helt klart rätt glas i handen, alla komponenter har gått in i varandra och det är faktiskt en fröjd att dricka vinet. Chark, blodgrape, krossad svartpeppar (vit i Bourgogne lustigt nog) och björnbär i finfin harmoni. Ypperlig till maten och kanske inget typiskt ”sippa på efter maten”, men det är svårt att låta bli att bara ta en liten sipp till. Nästan lite av en Faugères light, slankare och lite tillgängligare och påminner faktiskt lite om Massara Verduno Pelaverga, men köttigare. Hur tydlig smaknot som helst. :confused:

Uppdaterat omdöme; som förut, dofta ur Bourgogne, men drick ur Bordeaux. Hög drickabilitet och förmodligen inget som behöver lagras längre. Kom ihåg att lufta i karaff i minst en timme om man vill slippa ett beskt morgonhumör.

Bonus-riesling-info; även om von Winning gör bra viner tar det väldigt lång tid att konsumera fyra flaskor. Vi har äntligen lyckats avsluta en. Bara tre kvar nu.

89AC0EE5-798D-4C64-8D42-A2910412687A.jpeg

Bättre förr om man är otålig, finfin nu om man luftar i karaff i någon timme.

9EB4A640-AF70-4ACE-99A1-B092A54AA431.jpeg

Grillad kossa med pepparblandning visade sig vara utmärkt till vinet.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite blandade viner från gårdagen tillsammans med skaldjur från @feskhandlarn. Som grädde på moset cyklade även @Christer J förbi med ett par flaskor.

Inga anteckningar togs och ingen omröstning gjordes. Men genomgående mycket bra viner.

20210805_233958.jpg


Belle Epoque 2008

Ungt vin med äpplen och lite citrus som går mer åt det lite sötare mandarinhållet. Elegant, stilrent och väldigt snyggt gjort vin. Vad som framförallt var utmärkande var den krämiga munkänslan som fick mig att gissa hus och 2012. Har inte druckit det här vinet sedan släpp och då var det en av de knutnaste 08orna jag druckit. Tänkte ta nästa om 5 år men fullt drickbart idag. Lovar riktigt gott för framtiden.

Musar vit 2009

Kvällens intressantaste vin utan tvekan men inte det godaste. Klart ekad och oxiderad stil fick mig att gissa vit Rioja. Blommigt och kanske lite banan. Inte mycket frukt här och extremt lång eftersmak som drar åt karamell. Ett vin för @Daniel A tänker jag.

De Sousa Caudalies 2008
Mitt eget vin. Klart ekad odlare, någon nämnde Selosse. Tror det var det här vinet jag kände honungsmelon i. Trevligt vin men vet inte om det ger så mycket mer än vanliga Caudalies i dagsläget. Kvällens "sämsta" champagne för mig.

Pol Roger 2008

Först en svag lite krutig ton som lurade bort mig helt och fick mig att gissa Delamotte 2008. Krutet vädrar bort och fram kommer lite klassiskt sköna brödiga och äppliga toner. Solklart hus med ståltank men Pol Roger var väl typ femte gissningen. Lite otypisk öppning men vilket vin!

Alltid gillat det här vinet. Topp 3 av alla 08orna så här långt och kul att jag är konsekvent även blint.

Tocs 2007

Mellanstick med lite rödtjut. Udda druvblandning av syrah, cab och merlot. Gissade syrah men var runt i både Rhon, Toskana och USA. Fin balans i vinet och märks att det har några år på nacken. Tyckte det här var väldigt bra så beställde några flaskor på direkten. Ska bli intressant om mitt omdöme blir detsamma hemma...


Billecart NF 2007

Min andra medhavda flaska. Premiär för mig och NF 07 är förvånansvärt tillgänglig på direkten. Ingen svår attacksyra som ung prestige kan ha. Bröd och äpplen och mer åt pinothållet. Tror det gissades Bollinger bland annat. Kul att dricka något annat än 08a.

Amour de Deutz 2008

Kärlek direkt! Tyckte mig känna igen vinet och gissade rätt. Typisk BdB med mycket citrus. Fast här så mycket mer i olika nivåer och visst går det att känna ett uns krut. Någon sa säker mineral här...:rolleyes: Även om det inte är kraftiga dofter så finns det väldigt mycket att kontemplera över. I munnen är det hög intensitet och komplexitet i vinet. Klart bästa vinet tillsammans med Pol Roger 08 och sista bonusflaskan.

Les Moine Blanc 2014

Premox? Gissade på en enklare äldre chablis som inte tålt lagring. Klart oxiderad men på ett negativt sätt. För mig är det som att dofta och smaka på en gammal dammig heltäckningsmatta. Hoppas verkligen det var defekt...

JJ Prüm Seltinger Sonnenuhr 2016 Spätlese

Kom bara ihåg krusbär och att jag gissade sauvignon blanc. Lite sötma men rätt enkelt vin kändes det som. Inget jag kommer köpa. Möjligtvis för ungt eller så var jag för välfylld.

Krug GC (06-bas)

Behövdes lite diskskumpa och det här är champagnen nummer 1 för mig om man måste välja. Någonstans här började övriga ge upp så nu har jag en slatt kvar i flaskan som står i kylen och väntar.:D
 

Nyllet

Medlem
20210806_184603.jpg

2014 Louis Jadot Santenay

Doftar jordgubbar, hallon, tallbarr och lite lakrits. Något mörkare frukt i munnen med lite tillkommande viol. Kryddor och jord/skog. Integrerade, små sandiga tanniner och trevlig syra. Lätt, fräsch och gott med ganska bra frukt och lite mognad om man håller koll på temperaturen. Passade fint till lövbiff, ugnsrostad potatis och kryddsmör.
 

LarsW

Medlem
Lite blandade viner från gårdagen tillsammans med skaldjur från @feskhandlarn. Som grädde på moset cyklade även @Christer J förbi med ett par flaskor.

Inga anteckningar togs och ingen omröstning gjordes. Men genomgående mycket bra viner.

Visa bifogad bild 23971

Belle Epoque 2008

Ungt vin med äpplen och lite citrus som går mer åt det lite sötare mandarinhållet. Elegant, stilrent och väldigt snyggt gjort vin. Vad som framförallt var utmärkande var den krämiga munkänslan som fick mig att gissa hus och 2012. Har inte druckit det här vinet sedan släpp och då var det en av de knutnaste 08orna jag druckit. Tänkte ta nästa om 5 år men fullt drickbart idag. Lovar riktigt gott för framtiden.

Musar vit 2009

Kvällens intressantaste vin utan tvekan men inte det godaste. Klart ekad och oxiderad stil fick mig att gissa vit Rioja. Blommigt och kanske lite banan. Inte mycket frukt här och extremt lång eftersmak som drar åt karamell. Ett vin för @Daniel A tänker jag.

De Sousa Caudalies 2008
Mitt eget vin. Klart ekad odlare, någon nämnde Selosse. Tror det var det här vinet jag kände honungsmelon i. Trevligt vin men vet inte om det ger så mycket mer än vanliga Caudalies i dagsläget. Kvällens "sämsta" champagne för mig.

Pol Roger 2008

Först en svag lite krutig ton som lurade bort mig helt och fick mig att gissa Delamotte 2008. Krutet vädrar bort och fram kommer lite klassiskt sköna brödiga och äppliga toner. Solklart hus med ståltank men Pol Roger var väl typ femte gissningen. Lite otypisk öppning men vilket vin!

Alltid gillat det här vinet. Topp 3 av alla 08orna så här långt och kul att jag är konsekvent även blint.

Tocs 2007

Mellanstick med lite rödtjut. Udda druvblandning av syrah, cab och merlot. Gissade syrah men var runt i både Rhon, Toskana och USA. Fin balans i vinet och märks att det har några år på nacken. Tyckte det här var väldigt bra så beställde några flaskor på direkten. Ska bli intressant om mitt omdöme blir detsamma hemma...


Billecart NF 2007

Min andra medhavda flaska. Premiär för mig och NF 07 är förvånansvärt tillgänglig på direkten. Ingen svår attacksyra som ung prestige kan ha. Bröd och äpplen och mer åt pinothållet. Tror det gissades Bollinger bland annat. Kul att dricka något annat än 08a.

Amour de Deutz 2008

Kärlek direkt! Tyckte mig känna igen vinet och gissade rätt. Typisk BdB med mycket citrus. Fast här så mycket mer i olika nivåer och visst går det att känna ett uns krut. Någon sa säker mineral här...:rolleyes: Även om det inte är kraftiga dofter så finns det väldigt mycket att kontemplera över. I munnen är det hög intensitet och komplexitet i vinet. Klart bästa vinet tillsammans med Pol Roger 08 och sista bonusflaskan.

Les Moine Blanc 2014

Premox? Gissade på en enklare äldre chablis som inte tålt lagring. Klart oxiderad men på ett negativt sätt. För mig är det som att dofta och smaka på en gammal dammig heltäckningsmatta. Hoppas verkligen det var defekt...

JJ Prüm Seltinger Sonnenuhr 2016 Spätlese

Kom bara ihåg krusbär och att jag gissade sauvignon blanc. Lite sötma men rätt enkelt vin kändes det som. Inget jag kommer köpa. Möjligtvis för ungt eller så var jag för välfylld.

Krug GC (06-bas)

Behövdes lite diskskumpa och det här är champagnen nummer 1 för mig om man måste välja. Någonstans här började övriga ge upp så nu har jag en slatt kvar i flaskan som står i kylen och väntar.:D
Kull uppställning! :)
Inte förvånad över Pol Roger 2008, levererar lika bra tidigt som Roederer. Gillade 2008 redan för 2 år sen.
Belle Epoque 2008 drack jag för ett år sen ungefär, tyckte den var väldans knuten. Bra med uppdatering. Spontant var min plan att låta den bli 20 år innan jag börjar poppa mina flaskor.
Kul med Tocs! Har sneglat på dem ett par gånger. Trevlig liten drickfärdig vertikal man kan skaffa på SB för inte alltför stor peng. Får prova en i sommar.
Amouren har jag tidigare inte kommit överens med. Vare sig med eller utan karamellfärg ;) Men är ju alltid trevligt att ha fel om det innebär att ett vin är bättre än man först trodde....
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kull uppställning! :)
Inte förvånad över Pol Roger 2008, levererar lika bra tidigt som Roederer. Gillade 2008 redan för 2 år sen.
Belle Epoque 2008 drack jag för ett år sen ungefär, tyckte den var väldans knuten. Bra med uppdatering. Spontant var min plan att låta den bli 20 år innan jag börjar poppa mina flaskor.
Kul med Tocs! Har sneglat på dem ett par gånger. Trevlig liten drickfärdig vertikal man kan skaffa på SB för inte alltför stor peng. Får prova en i sommar.
Amouren har jag tidigare inte kommit överens med. Vare sig med eller utan karamellfärg ;) Men är ju alltid trevligt att ha fel om det innebär att ett vin är bättre än man först trodde....
Tyckte du Belle Epoque 08 var knuten för ett år sedan så ligger det säkert närmare väntevärdet och stämmer med min tidigare uppfattning. Alltid vanskligt att generalisera från partikulära fall.:)

När det gäller Amour 08 är du i minoritet. Druckit den vid många tillfällen både blint och oblint. Presterar alltid riktigt bra. När till och med @Mattias Schyberg ger en champagne godkänt så säger det en del.:D
 

Daniel A

Administratör
Musar vit 2009
Kvällens intressantaste vin utan tvekan men inte det godaste. Klart ekad och oxiderad stil fick mig att gissa vit Rioja. Blommigt och kanske lite banan. Inte mycket frukt här och extremt lång eftersmak som drar åt karamell. Ett vin för @Daniel A tänker jag.

Du tänker helt rätt! :D Jag drack en 09a 2019 på en BYOB (courtsey of @Dejzan) och gillade den mycket. Har en flaska själv, men tänkt låta den ligga. Men nu blev jag sugen på att köpa någon senare årgång!

Ser ut att ha varit en grym provning!
 
Toppen