Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dags för mig att prova. Har även sett mycket delade meningar om vinet annorstädes, men tycker själv att jag fick ganska precis vad jag hade väntat mig. :)

Köttigt och lätt animaliskt. Peppar, kakao och lite olivspad. Kaffekaramell, kryddnejlika och tobak ihop med salmiak, uns krutrök och en hel del mogna björnbär. Drygt medelfyllig kropp. Finessrikt med hög intensitet och lång balanserad smak. Strukturerat, koncentrerat och tillgängligt. Norra Rhône och en relativt tillrättalagd Côte-Rôtie är lätt att tänka som referens. Riktigt bra och borde nog tjäna på några års lagring skulle jag tro. (92p)

Gillar stilen. Känns möjligen som det finns en del fat och/eller malo som behöver integreras mer för topprestation, men är ganska okänslig mot sånt. Kommer köpa mer om jag kommer över ett par flaskor, trots den sämsta tänkbara flaskformen för mina vinkylar, men det får det vara värt. Har för mig att @Crist(al)ian 77 blev imponerad av förra årgången vid någon byob hemma hos mig. Ser ju nästan ut som en SQN-flaska. ;)

Visa bifogad bild 23886
2017 Piedrasassi Santa Maria Valley Bien Nacido Vineyard
Smaknoten låter mer som 95 poäng för mig. :D Gillar också den vinstilen och tycker också de funkar utmärkt att dricka ungt.

Jasså det var det vinet. Jo jag tyckte det var riktigt bra. Tror jag var inne på SQN även innan jag såg flaskan. Fast har för mig att jag kollade upp vinet och att det kostade 800 kr... o_O För 400 kr är det väldigt mycket vin för pengarna.
 

Vingubben

Medlem
7FF00E6D-E178-41AE-9DF9-1D00A7D0E635.jpeg


Vinogradi Fon, Malvazija 2016

Bortglömd flaska i sommarstugan. Rejält oxiderad men vilken aromatik. Skumbanan, mandlar, grillad citron, sälta, poolvatten, metall, vaxbönor och kakao. Hänger inte ihop men kul. Fino möter norra Rhone kanske. Alla gäster hatade det, men själv tyckte jag det var kul. 88p men med en nypa salt.
 

matage

Medlem
”Gammalt” och ungt!
Hittade en flaska av ett av mina absolut första inköp från FVL häromdagen - Domain Petit-Barbaras CdR 2009.
Vill minnas att några av dem var värmeskadade men den här dracks fint som ”enklare rött” lätt kyld i förrgår. Idag tänkte jag ta ett glas från samma flaska under matlagningen (nu kanske +21 och två dagar sen öppnad) men den var helt uttorkad och lite kokt - nåt den låga temperaturen i förrgår dolde effektivt.
Har en magnum liggande men vi får se om det blir sippande, sås, sangria eller slasken ;)

En spontanköpt Heartland Director Cut från Glaetzer fick istället korkas upp till en middag bestående av Entrecôte på Magma-grillen, chimichurri och köpt potatissallad. (Fan vad jag saknar ett kök…)
Kylde det en aning vilket var rätt val idag. Blå/svartfruktigt med blåbär, björnbär, peppar, örter med en nypa mynta i de relativt höga syrorna. Känns både svulstigt och elegant på samma gång på något märkligt sätt. Som en smäck som grillvin även om jag normalt skulle föredra lite mer bett i tanninerna och mer skitiga toner. Det är lite ”för välpolerat”.
Nåt man glädjande nog inte kan anklaga vinmakarbröderna Ben och Nick för- om mitt senaste möte med dem är nåt att gå till efter. Hade ont i magen av skratt i två dygn efter :)

A4428AF9-E8B9-40E0-B6D3-2A9EC5E1F602.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
59C025C5-DF84-4F78-AD4F-BE3E204C7526.jpeg

2018 Domaine Christophe Cordier Bourgogne Blanc Vieilles Vignes


Jämfört med tidigare produkter av Cordier så är denna lättare, mindre komplex, lägre syra men tillräcklig för att lyfta den yppiga frukten även om jag gärna skulle föredra att den var något högre. Gott & charmigt! Vinner på att luftas en del men saknar en del djup. (Och smör!)
Dracks till fruns underbara Caesarsallad.
 

Per Stade

Lege artis
Visa bifogad bild 23911
2018 Domaine Christophe Cordier Bourgogne Blanc Vieilles Vignes


Jämfört med tidigare produkter av Cordier så är denna lättare, mindre komplex, lägre syra men tillräcklig för att lyfta den yppiga frukten även om jag gärna skulle föredra att den var något högre. Gott & charmigt! Vinner på att luftas en del men saknar en del djup. (Och smör!)
Dracks till fruns underbara Caesarsallad.

Just nu sitter jag med ett glas av detta vin och har druckit det som aperitif och även till råraka med löjrom.
Lika bra i båda funktionerna.
Verkligen hög kvalitet, med bra syra som är snyggt avrundad med ekfaten utan att dessa har tagit över.
Det är så här jag tycker att chardonnay skall smaka.
 

Oscaro

Medlem
Några dagar i Monforte d’Alba avslutas med en
Produttori del Barbaresco Riserva Montestefano 2015
F05FCCA9-1553-4996-980F-98CE3623DDCC.jpeg

Doftar körsbär, mandel, rosor, lite gröna toner, viol, tjära och röda bär.

Självklart är det stramt och tanninrikt, men slås ändå av elegansen. Smakar mandelkubb, blomvatten, körsbär, blåbär, torkade kryddor, tjära
92+
Så klart alldeles för ung men sån otrolig potential! Ännu härligare att få dricka en flaska själv med den här utsikten.
5E5903FB-F6DF-4E9F-B187-F36887DE8453.jpeg

Glad att jag har ett gäng 2016 men måste nog köpa några 15 också.
 

OdeVin

Njutare
Visa bifogad bild 23822
2012 Il Poggione Brunello di Montalcino


Elegant, parfymerad, med mognadstoner och unga sjungande syror. Slank med fyllig komplex smak med alltifrån körsbär och rosor till rökt korv, balsamico och nån asiatisk soja. Verkligen helt underbar! Har hunnit dricka drygt en låda av denna 2012 (inte ikväll:rolleyes:) och tycker att den har imponerat varje gång. Hoppas mina lådor från 2013, 2015 och 2016 kommer bjuda på något liknande.
Kan bara hålla med om att detta är ett härligt vin! Har druckit en (eller kanske två) 2012or för ett par år sen och har två kvar att se fram emot. Och liksom du även en låda vardera av 2015 och 2016 (samt en udda flaska 2011). Är nog dags att poppa en 2012a snart, blev ju sugen av att läsa din rapport :p
 

The Wall

Medlem
2019 JH Meyer Palmiet Chardonnay (och lite riesling-uppdatering)

Efter @Mattias Schyberg s tips på en bra vardagschardonnay blev jag nyfiken och inhandlade två flaskor. Tanken var att jämföra den med Cordiers Bourgogne Vielles Vignes, men det får bli vid ett senare tillfälle istället.

Ur med korken, ner i karaff, in i kylen i ungefär en timme och sedan ner i Zalto Bourgogne; mineraler och citrustoner är det första som slår emot i näsan och det känns initialt som Bourgogne, men ändå inte riktigt. Det finns även med lite smörkolatoner i bakgrunden och lite lite lite knallpulver, typ avfyrat igår på 50 meters håll. Jag får lite gammaldags (nåja) USA-triggning på doften, det påminner lite om hur chardonnay från lämpligt svalt område i USA kunde te sig för 10-15 år sedan.

I munnen då? Jo, ”typiskt ZA, fast lite elegantare” säger jag nu när jag vet vad det är för vin, men om jag hade fått det blint? Tja, kanske USA ändå, men det är för lite ”extra allt” och för spetsigt intryck för att det ska passa som en klockren USA-chardonnay. Smakmässigt kommer citrustonerna igen på ett behagligt sätt och det finns faktiskt klart närvarande syra. Eftersmaken blir aningen besk och påminner om skalet på Granny Smith. 13% alkoholhalt och det känns lite, men ändå inte. Återbesök? Jajamänsan, bara inte tillgången hinner sina helt och hållet innan jag hittar till sovjetbolaget igen.

Det här var ju exakt det vin som jag efterlyste till rödingfilén med citronsås i fredagens riesling-race så det blev givetvis repris på den maträtten, dock med skillnaden att filén stektes hårt på skinnsidan och östes med generösa mängder smör under tiden. Citrustonerna i vinet ackompanjerade citronsåsen ypperligt och syran tog finfint hand om fetman i såsen. Dessutom, gräslöken var det lilla extra som lyfte såsen.

Lite senare på kvällen hällde vi även upp en skvätt i Veritas Oaked Chardonnay och till min förvåning upplevde vi vinet som lite lenare/mer harmoniskt och inte fullt så spetsigt som i Zalto. Det tittade fram lite grus/blyerts/mineral i doften och smakmässigt kändes alkoholen lite mer dämpad. Det verkar som om Zalto lyfter fram intrycken på ett tydligare sätt, vilket är bra när man eftersträvar just tydlighet. Veritas kändes faktiskt nästan som ett lämpligare val om man ville sitta och sippa på vinet efter maten, även om jag har lite svårt för formen på just Veritas Oaked Chardonnay.

Bonusinfo; vi testade även en liten skvätt (i Veritas Riesling) av de fyra Winning-vinerna från i fredags och utan att dissekera vinerna på nytt kan vi konstatera att Win Win faktiskt hade hållit sig rätt bra i kylen och undgick såsdöden den här gången. De övriga tre hade intrycken slipats av något och vinerna kändes inte lika yrvakna som i fredags. Samtliga viner blev som förutspått brädade av Palmiet till fisken.

Palmiet_2019.JPG

Om Bourgogne låg i Sydafrika skulle det förmodligen bli så här.
Röding_igen.JPG

Fina fisken trivs i generösa mängder med smör i stekpannan. Ska kanske vara mindre generös med fisken nästa gång. Eller dela upp filén ytterligare. Eller köpa större tallrikar.
 

Vingubben

Medlem
23872993-0875-42CF-85A4-C6F5F59AF61C.jpeg


Domaine Combier, Crozes-Hermitage, 2018


Blivit rätt många av denna senaste tiden och den levererar än en gång. Rejält med vanilj i doften men inget som slår igenom i smaken. Ingen käftsmäll initialt men sen kommer en bred palett med baconfett, inlagd gurka, mjölkchoklad och björnbär kryddat med en uns rosépeppar. 92p och ett bra vin till ett rimligt pris.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 23920

Domaine Combier, Crozes-Hermitage, 2018


Blivit rätt många av denna senaste tiden och den levererar än en gång. Rejält med vanilj i doften men inget som slår igenom i smaken. Ingen käftsmäll initialt men sen kommer en bred palett med baconfett, inlagd gurka, mjölkchoklad och björnbär kryddat med en uns rosépeppar. 92p och ett bra vin till ett rimligt pris.
Intressant tips, blir spännande att undersöka.
 

Håkan

Medlem
20210728_202453.jpg

Chateau Clerc Milon 2000. Clerc Milon var i många år en räddningsplanka för en hyfsat billig klassad Bordeaux. Nu, när allt som det står Rotschild på gör att priserna lätt blir absurda, är slottet tämligen ointressant då kvaliteten inte ökat i paritet med prisökningen. Det finns helt enkelt lika bra Bordeaux för lägre peng. Hursomhelst, tillbaks till 2000. Inköpt som primör för dryga 300ingen, sista flaskan (av 6). Alla har givit bra drickglädje men skall jag vara ärlig var nog vinet på topp för typ 2 år sen. Dagens flaska (den sista) var mycket angenäm, men förra flaskan som drags för ca 1 och ett halvt år sen var helt klart bättre ( nu finns det självklart andra faktorer som kan inverka, det måste ju en multivariatstatistiker infoga). Doften är varm med mörka bär, en del choklad och en del multna löv. I smaken finns svarta vinbär, rå lakrits, mörk choklad, kaffe och tobak. Väldigt trevligt vin att fira hemkomst från semesterresa med. Varför dricker jag inte mer Bordeaux är en fråga jag ställer mig allt oftare, men inte gör jag något åt det. Får helt klart bli bot och bättring på den fronten.
 

v_skogh

Medlem
Visa bifogad bild 23920

Domaine Combier, Crozes-Hermitage, 2018


Blivit rätt många av denna senaste tiden och den levererar än en gång. Rejält med vanilj i doften men inget som slår igenom i smaken. Ingen käftsmäll initialt men sen kommer en bred palett med baconfett, inlagd gurka, mjölkchoklad och björnbär kryddat med en uns rosépeppar. 92p och ett bra vin till ett rimligt pris.
Kanonvin
 

Vingubben

Medlem
B4EDD529-4AF5-44BF-B318-87E41B64E643.jpeg

Gourt de Mautens, 2017

På näsan ett fantastiskt vin. Nytvättade kläder, franska örter, syntetiska plommon, apelsinskal, tobak och torkade fikon. Är inte speciellt känslig för höga alkoholhalter men här blir det absolut för mycket. Står 16% på etiketten vilket känns lågt. Väl kylt och till Tommy Myllymäkis Oxfilé Provencale så funkade det. 95p på snoken men 85p i munnen.
 

Vingubben

Medlem
375F11AE-2C18-4D5B-81CB-D6C3E701F82E.jpeg


Rocca di Castagnoli, Stielle 2007


Drack 2003 för några år sedan och kommer ihåg det som riktigt bra. 2007 levererar inte på samma nivå. Mer Cab än Sangiovese och rätt ordentligt med svarta vinbär. Tyvärr rätt tunn i kroppen och obalanserat med hög syra och beskedliga tanniner. Känns ungt men inget som kommer att utvecklas. 84p
 

Vingubben

Medlem
D7975670-D0E3-46FE-91EF-24DA03F43796.jpeg


Casanova di Neri, Brunello di Montalcino 2012

Tycker att Brunello kan vara lite anonymt men inte denna Casanovan. Öppnades till en pasta med köttfärs, men fungerar riktigt bra på egen hand. Sitter och sippar i skrivande stund. Mörkrostat kaffe, balsamvinäger och örter på snoken. Relativt mild syra jämfört med 2013 och tanninenrna har slipats av så det är en bra balans och vinet är i perfekt drickfönster. Klara givetvis flera år till. I munnen är det skogstoner, lite viol, körsbär och perfekt integrerade fat. 93p
 

OdeVin

Njutare
Visa bifogad bild 23924

Rocca di Castagnoli, Stielle 2007


Drack 2003 för några år sedan och kommer ihåg det som riktigt bra. 2007 levererar inte på samma nivå. Mer Cab än Sangiovese och rätt ordentligt med svarta vinbär. Tyvärr rätt tunn i kroppen och obalanserat med hög syra och beskedliga tanniner. Känns ungt men inget som kommer att utvecklas. 84p
Drack också denna ikväll och vet inte om jag riktigt håller med. Har inte druckit någon annan årgång så inga förväntningar men nu två 2007or med liknande intryck. Tycker den smakar härligt av körsbär, blåbär och läder. Lite fatig vanlij och fina tanniner. Visst mycket syra men i min bok gör det vinet friskt. Tror inte heller den blir mycket bättre av att spara på utan dricks fint nu och är glad att jag har en flaska kvar in i augusti
 

IsKr

Medlem
Jag och min fru drack Delaire Graff Swartland Reserve Chenin Blanc 2019 till årets första kantarelltoast. Jag tycker att det var överraskande bra till maten utan att jag för den sakens skull har några tidigare erfarenheter av Chenin Blanc till kantarelltoast.
Doften avslöjar en del fattoner, vanilj, lätt brynt smör, apelsinskal, lite nötig toner och typ gula plommon. I smaken återkommer ovan nämnda, med en hyffsad syra för att bära upp det hela. Serverades väl kyld, men med stigande temperatur tycker jag att det blir lite för mycket av det goda och börjar upplevas lite obalanserad.
 
Toppen