Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
@buteljen så här ser det ut hos mig. Konstigt?

CT 92.3
131 user reviews
2008 Louis Roederer Champagne Brut Rosé
/.../
Drink between: 2014 - 2023 (Add My Dates)

Så här ser det ut hos mig. Betalar du något för att du använder CT?
Jag har betalat varje år utifrån de antal flaskor jag har inlagda databasen.
2008 Louis Roederer Champagne Brut Rosé
CHAMPAGNE BLEND
My Price: 768,00 kr (Edit) / My Value: (Add My Value)
Community Average Value: 627,32 kr; 1 280,63 kr (1.5L)
Auction (Wine Market Journal): 606,57 kr; 979,84 kr (1.5L)
Drink between: 2020 - 2045 (Add My Dates)
 
Betalar du något för att du använder CT?

ja, absolut. Se nedan. Men insåg nu att det är dags igen :) återkommer när jag har gjort rätt för mig och ser om det ser annorlunda ut då

Payment History
Payments and Adjustments

Date
Amount Days Note
3/2/2006 5:02:00 AM
3/3/2007 7:33:00 PM
3/11/2008 11:53:00 AM
6/4/2009 8:17:00 AM
6/1/2010 12:54:00 PM
10/22/2011 11:56:00 AM
11/15/2012 10:01:00 AM
3/16/2014 9:21:00 AM
6/7/2015 7:17:00 AM
7/2/2016 2:27:00 AM
12/9/2017 10:29:00 AM
1/2/2019 11:32:00 AM
2/16/2020 10:39:00 AM
 

buteljen

Medlem
ja, absolut. Se nedan. Men insåg nu att det är dags igen :) återkommer när jag har gjort rätt för mig och ser om det ser annorlunda ut då
Payment History
Payments and Adjustments

Date
Amount Days Note
3/2/2006 5:02:00 AM
3/3/2007 7:33:00 PM
3/11/2008 11:53:00 AM
6/4/2009 8:17:00 AM
6/1/2010 12:54:00 PM
10/22/2011 11:56:00 AM
11/15/2012 10:01:00 AM
3/16/2014 9:21:00 AM
6/7/2015 7:17:00 AM
7/2/2016 2:27:00 AM
12/9/2017 10:29:00 AM
1/2/2019 11:32:00 AM
2/16/2020 10:39:00 AM
Dt kan ju också ha att göra med vilka kritiker du prenumererar på. Jag har både jancis, vinous och burghound uppkopplade.
 
Dt kan ju också ha att göra med vilka kritiker du prenumererar på. Jag har både jancis, vinous och burghound uppkopplade.
sweet. de är mina tre favoriter vad gäller objektiv betygsättning, av de som kräver betalning. Hur tycker du att de är sinsemellan? Känns som Jancis mer bred och klassisk. Vinous bättre på USA och Italien. Meadows, ja, uppenbarligen bättre på det han gör än de andra två i denna trio. Kanske dock att jag föredrar Coates framför Meadows av någon anledning. Coates delar dock med Meadows och Jancis det att de är litet förutsägbara i fråga om hur de bedömer värdehierarkierna - dvs en uppenbar (obrytbar) bias gentemot de etablerade kastsystemen i vinvärlden. Sällan en producents Auxey-Duresses får bättre betyg än samma producents Volnay eller Gevrey. Även om man själv ganska många gånger kan landa i just detta...
 

buteljen

Medlem
sweet. de är mina tre favoriter vad gäller objektiv betygsättning, av de som kräver betalning. Hur tycker du att de är sinsemellan? Känns som Jancis mer bred och klassisk. Vinous bättre på USA och Italien. Meadows, ja, uppenbarligen bättre på det han gör än de andra två i denna trio. Kanske dock att jag föredrar Coates framför Meadows av någon anledning. Coates delar dock med Meadows och Jancis det att de är litet förutsägbara i fråga om hur de bedömer värdehierarkierna - dvs en uppenbar (obrytbar) bias gentemot de etablerade kastsystemen i vinvärlden. Sällan en producents Auxey-Duresses får bättre betyg än samma producents Volnay eller Gevrey. Även om man själv ganska många gånger kan landa i just detta...
Har precis börjat använda Vinous och tycker Galliano och Neil Martin har de absolut bästa tastingnoterna och de poäng som stämmer bäst överens med vad jag tycker. Burghound .. vet inte .. känns som allt är sammalika där på något vis + att drickfönstret alltid är typ 10 år bort. Tror inte jag kommer att fortsätta med honom. Jancis har ju tre olika reviewers (Jancis, Julia Harding, Richard Hemmings) som jag tycker ligger rätt olika i bedömningarna på samma viner ibland. Jancis har jag mest för jag vill ha access till online OCW för plugg och då får man wine reviews på köpet!!
 

Magikern

Medlem
Sen är det ju bara att fullständigt abdikera för Henri Bonneaus viner som jag tyvärr bara haft förmånen att få smaka två ggr.
Tyvärr idag en prisbild som är väldigt ohälsosam för vanliga löneslavar men fortfarande överkomlig mätt med Bourgognemått.
Där ser man hur Grenache i händerna på en mästare kan bli till ngt magiskt med Pinotlik aromatik och elegans.

Jag har funderat på denna producent men det höga priset har avskräckt mig. Kan vinerna ses som ett bra alternativ till Musigny Grand Cru och dyl.?

Man undrar också om det är någon betydande skillnad på vinerna efter Henris död.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
vad tror du om drickfönstret ungefär? CT har det till 2014-2023 men tänker att det är litet snålt kanske?
CT har generellt amerikanska fruitf**ker fönster. Allt skall smaka frukt, annars är det "past prime". Finns väldigt många roliga TN där, där unga viner uttalas som döda, döende eller döda inom ett par år. Max!
Är sällan eller aldrig inne och tittar på bubbelfönster.
... vid närmare eftertanke är jag ointresserad och obrydd om andras drickfönster.

Dels för att alla "längre" viner beror mer på korkhelwetet än innehållet vad gäller egentligt drickfönster. Och att detta faktum ger ett slags Schrödingers Paradox, dvs att vinet både är i och är inte i sitt optimala drickfönster. Samtidigt. Enda sättet att få reda på hur det förhåller sig är att ploppa.
Eller Coravina...
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Relativt mkt Norra Rhône och en del annan Syrah passerar både glaset och direkt in i vinkällaren sedan ett tag tillbaka. Senaste två veckorna har bl.a bjudit på dessa alster.

IMG_4393.JPG


2018, Crozes-Hermitage Domaine Combier (74696, 229kr)
Absolut bästa årgången hittills sedan jag började prova Combiers C-H.
Massor av mörk tät björnbärsfrukt (en del kanske skulle tycka för mkt men jag är inte en av dem) vilket gör vinet härligt redan nu och dessutom svarar upp bra i lite svalare tillstånd. Lägg till lite viol, svag lakritsrot och färskt rött kött så har ni det mesta som utkristalliserar sig i doften. Smakmässigt en väldigt mjuk och behaglig syra och lågt med tanniner (eller så är det bara temperatur och vinets ganska stora kropp som minskar dessa intryck). Väldigt bra koncerntration för en vanlig C-H och lite åt en Bojo på steroider. Bra kontemplationsvin och troligtvis blir flaskorna inte så långlivade hos mig då den här charmen är oemotståndlig redan nu.

IMG_4389.JPG

2018, Clos des Grives Crozes-Hermitage Domaine Combier (73722, 425kr)
Klart numret större än vinet ovan och med en struktur som för tankarna mer åt Hermitage än C-H.
Allt från den vanliga C-H känns igen men lite diskret ekvanilj, svarta oliver får läggas till och framtoningen är mer mörk och intensivare vg alla aspekter men aningen mer tillbakadragen i björnbärsfrukten.
I munnen så är det väldigt intensivt med ordentlig koncentration, bra fruktsyror och stadiga tanniner i bakgrunden. Mkt lång och intensiv eftersmak. Helt klar drickbar nu men har så mkt stoppning att 8-10 års lagring förmodligen kommer att frambringa lite mer komplexa aromer. Den som har tålamod (och flaskor) får se.

IMG_4392.JPG

2016, Taurasi Radici Mastroberardino (92377, 349kr)
Plockad på infall vid ett besök nyligen på SB och med i minnet fanns ju också att det var länge sedan jag drack ngt gjort på Aglianico. Dracks över tre dagar. Är kanske ringrostig på vinstilen och drack ju inte blint heller men tyckte riktigt bra om detta.
Dag 1: Färgen är ganska ljus men ungt röd. I doften flörtas lite med både Nebbiolo och Sangiovese och i form av rosor, tjära och nypon. Ovanpå detta lägger man till unga fruktiga aromer av svarta vinbär och bigarråer. Faten är diskreta och finns där utan tvekan men stör inte alls. I smaken är det harmoniskt tydligt syrligt och med bra tanningrepp som med bra längd lovar gott framöver. Pytsar därför i lite Argon och korkar igen för ett återbesök senare.
Dag 2: Vad är det här nu då ? Doftar gummi,lite bränt och förefaller lite oxiderad. Känner inte igen alls. Smaken stämmer med gårdagen men doften är helt annorlunda. Måste bero på provaren så korkar igen och tillbaka till källarens svalka.
Dag 3: Skönt! Tillbaka till ruta ett och känner igen allt som på dag 1 men med små förskjutningar mot Sangiovese-sidan och ett uns av mognadskänsla.

Får mig en tankeställare att mitt doftsinne nog inte är en nyligen kalibrerad labsensor. Visst skall man lita på sitt luktsinne men tydligen kan det spela en ett spratt då och då (inga förkylningar eller Covid, ingen udda mat strax innan eller annat jag kan komma på) precis som det gjorde här dag2. Har nog inte upplevt det så tydligt som här men å andra sidan så är det sällan det blir tillfälle att dricka viner så här över tre dagar.

Har ni andra upplevt detta eller liknande ?

IMG_4391.JPG

2018 Gimblet Gravels Syrah Craggy Range, (92231, 279kr)
Några år sedan jag drack denna men mindes den som väldigt nord-Rhônsk i stilen så när ny årgång dök upp på hyllan så greppades en flaska utan speciellt mycket tvekan.
Doften har mkt riktigt en hel del norra Rhône över sig med hög intensitet av mogna björnbär, viol och lite oliver. Faten är här klart tydligare än hos Combier och för tankarna mer åt Guigal som är mer frikostig med eken. Upplever det inte som speciellt störande dock och vaniljtonerna är balanserande även i det här unga vinet.
I smaken känns det också gjort för ganska tidig konsumtion med mjuk och följsam framtoning både vag gäller fruktsyror och tanniner. Lite extra bett är det från fattanninerna men känns helt ok just nu.

Lagra/Dricka nu ?
Både och säger jag men kanske ingen 10-årslagring för mig i alla fall. Känns inte som den har riktig stoppning för det helt enkelt.
Skulle förvåna mig om den här typen av ganska mjuka och extraherade Syrah-vinerna kommer att tunnla som ju en del gör ibland men vem vet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Återgång till det gamla normala:

1989 Lagunilla Gran Reserva, F (Mid Shoulder)
Korken föll ned per automatik.
Brutaloxiderad näsa.
I munnen finns rena röda bär och en välnupen dillkvist. Men, Monty Python's feta fot stampar ned: oooooooxiderad! Efter ett glas går det bara inte längre. Hustrun har lämnat mig ensam och tycker synd om mig.

Vaskning.

2001 Dead Arm, 86 p
Hjälp!
Kort, men perfekt kork ... men...

Detta är en storfruktig tristess som buteljerats i Australien. Tydligt ursprung. Dock: Inte minsta spännande i någon swullen fruktvalk.

1996 Schramsberg Vineyards Blanc de Blancs, 97p
Hnngrhftht...
Fattar inte att vissa gladeligen betalar tusenlappar och kallar det "fynd" för skumpa man måste lagra +20 år innan nirvana närmar sig. Medräknar man en discount rate på blygsamma 10% blir det hela ändå mer galet. Om man dessutom smackar på att det går att få tag i sådan här magi, dessutom färdiglagrat, för spottstyvrar... Ingen stor investering, ingen discount rate. Ingen lagring. Som väluppfostrad första generationen ladugårdsfri Västerbottensbonde, gör det ont i mig att se slöseri. Bra saker kostar och måste få kosta. Men... En gul mugg för 300 kr och en grön mugg för 2800 kr. Ptjae... Båda funkar.

Vinet då:
Zlatan i gatan! Förmjälligt bra Champagne, Sekt eller Cava, bara med "fel" ursprung (rasism?) och underbar i näsan, fantastisk i munnen, en makalös situation i svalget och lång, rik spännande avslutning... Aromatiken går genom bröd, Brandts skorpor, Pommac, flera sorters citrus, äpplemos, eucalyptus, färsk blomjord, torrtuggad glasspinne, päronsplit och caramel... Finns massor mer, men gaskromatografen vill ha ledigt.

Drwljävlarrt vilket titaniskt bra vin! Enligt mitt Cellartracker tog för övrigt drickfönstret slut redan 2010. Jag vill nog, å min sida, påstå att det inte ens är i mitten, men vinet är uppe på sin fabulösa platå. Med eftertryck.

Sista flaskan :-(
Kommer köpa fler vid varje tillfälle!
Nu Bosch, säsong 6. Bild imorgon.
 

chambertin

Medlem
Jag har funderat på denna producent men det höga priset har avskräckt mig. Kan vinerna ses som ett bra alternativ till Musigny Grand Cru och dyl.?
Knappast högt pris jfrt med Musigny GC (de Vogüé t.ex kostar ju nästan det dubbla, J-F Mugnier 3-4ggr mer, Leroy 6-7ggr mer)
Dricker inte Musigny längre dock (om ingen bjuder förstås) men de ggr jag druckit Henri Bonneau så är det ju en aromatik som påminner om Pinot som är svår att bortse ifrån. Om den är Musigny-lik eller ej låter jag vara osagt men senast så var jag inte inne på Bourgogne utan mer åt USA-Pinot men ngt stämde inte där heller (var helt enkelt för bra).
 

chambertin

Medlem
Passar på att posta en bild på vår valp. Mitt livs första. Katter är enklare. Den här är fullkomligt galen, förståndshandikappad, vill bita i allt, ger konstiga läten ifrån sig då han ser mat och jagar saker i sömnen. Han kom med bara PÅ och AV som inställningar och sover (Gud ske pris!) nästan 20 timmar per dygn.
...men, hur kan inte varje dag bara vara helt underbar då de börjar med att världens lyckligaste krabat, till 1000% uttrycker sin förbehållslösa kärlek till husse och matte... Den glädjen sitter i på ett varmt sätt :kyss:

Visa bifogad bild 22406 Visa bifogad bild 22407 Visa bifogad bild 22408 Visa bifogad bild 22409
Precis som ett vin så samlar dom ihop sig och blir harmoniska efter 7-8 år..
IMG_0245.JPG
IMG_3204.JPG
 

Magikern

Medlem
Knappast högt pris jfrt med Musigny GC (de Vogüé t.ex kostar ju nästan det dubbla, J-F Mugnier 3-4ggr mer, Leroy 6-7ggr mer)
Dricker inte Musigny längre dock (om ingen bjuder förstås) men de ggr jag druckit Henri Bonneau så är det ju en aromatik som påminner om Pinot som är svår att bortse ifrån. Om den är Musigny-lik eller ej låter jag vara osagt men senast så var jag inte inne på Bourgogne utan mer åt USA-Pinot men ngt stämde inte där heller (var helt enkelt för bra).

Prisskillnaden mellan
Marie Beurrier och Celestines är befogad antar jag? Robert Parker tycker att de är rätt lika i de flesta årgångar om jag inte minns fel men hans åsikt kan man ju inte lita på. :rolleyes:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Precis som ett vin så samlar dom ihop sig och blir harmoniska efter 7-8 år..
Visa bifogad bild 22430 Visa bifogad bild 22431
Ser fram mot det.
Din hund ser fantastiskt välartad ut.
Först ser vi fram mot att vår minigris får sin andra rabiesspruta så att vi får ta ut honom på promenad och löpning. Sägs att det skall lugna ned "innelivet" lite.
Ibland undrar jag dock om han skulle gå bättre till en flaska mogen Bdx eller mogen Barolo...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2016, Taurasi Radici Mastroberardino (92377, 349kr)
Plockad på infall vid ett besök nyligen på SB och med i minnet fanns ju också att det var länge sedan jag drack ngt gjort på Aglianico. Dracks över tre dagar. Är kanske ringrostig på vinstilen och drack ju inte blint heller men tyckte riktigt bra om detta.
Dag 1: Färgen är ganska ljus men ungt röd. I doften flörtas lite med både Nebbiolo och Sangiovese och i form av rosor, tjära och nypon. Ovanpå detta lägger man till unga fruktiga aromer av svarta vinbär och bigarråer. Faten är diskreta och finns där utan tvekan men stör inte alls. I smaken är det harmoniskt tydligt syrligt och med bra tanningrepp som med bra längd lovar gott framöver. Pytsar därför i lite Argon och korkar igen för ett återbesök senare.
Dag 2: Vad är det här nu då ? Doftar gummi,lite bränt och förefaller lite oxiderad. Känner inte igen alls. Smaken stämmer med gårdagen men doften är helt annorlunda. Måste bero på provaren så korkar igen och tillbaka till källarens svalka.
Dag 3: Skönt! Tillbaka till ruta ett och känner igen allt som på dag 1 men med små förskjutningar mot Sangiovese-sidan och ett uns av mognadskänsla.
Taurasi Radici Mastroberardino har jag druckit åtskilliga lådor av genom livet. Otroligt välgjorda viner. Om bara alla Aglianicos var uppstyltade som denna, Nugnes, Terra di Lavoro och de bättre buteljeringarna av Feudi di San Gregorio... Vilken mycket vackrare värld det skulle vara då :)

Var länge sedan det senast begav sig.
Jag måste ut och jaga!
 

Adamanko

Medlem
Semestern börjar. Och jag med den. Första flaskan är Arroya del Tortolas-18 och den är jättebra. Alla ni som gillar Navaherreros så är det här storasystern. Vina Bonita och Carrill de Rey är lite andra djur. Och Arroya är en liten aning bättre än Navaherreros. Om det är värt pengarna vet jag inte. Men bättre är det.

Sen följer jag upp med Faustino GR-05 och upptäcker att det inte är några åldersproblem med den. Även om den inte matchar -01 av samma vin.

Arroya får 92. Faustino nånstan mellan 88-90.
 
Toppen