Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
80CB4338-3FBB-425A-801D-76A2B94A3212.jpeg

2013 Tenuta La Fuga Brunello di Montalcino


La Fuga 2013 är en lite fylligare Brunello med fatkaraktär, milda tanniner och något avrundad smak men inte slapp. God och drickfärdig. Tycker den sticker ut bland andra Brunellos från samma årgång genom att ha relativt dämpade syror.
Den har en hel del fattoner men är ganska god tycker jag. 2015 har precis släppts. Man skulle kanske prova en flaska.
 

Vera Wind

In vini veritas?
2017 Trimbach Riesling - nu i rätt tråd!

"Vi borde väl ha något att smutta på medan vi lagar mat?" tänkte jag i lördags och kylde ner en flaska av nämnda vin. Dessutom skulle ju vinet funka ganska bra om vi skulle få för oss att göra en vitvinssås. Jaha, av med skruvkorken och ner i Riedel Veritas Riesling; tja, det var ju syrligt med lite mineraler i både doft och smak med den där standard-riesling-från-Alsace-känslan som jag har lite svårt att sätta ord på. Efter någon timme händer något märkligt med vinet; det börjar dofta våt wellpapp! Inte på det obehagliga TCA-sättet utan mer fuktig kartong än genomsur kartong. Nja.

Igår, måndag, fick vi för oss att se hur vinet hade trivts med att övernatta i kylskåpet; ner i Riedel Sommelier Riesling den här gången och om man mot förmodan tyckte att syran var i försiktigaste laget i lördags så fick man sina fiskar varma den här gången. Tänderna krullade ihop sig och jag hoppade jämfota genom köket till familjens lika delar munterhet som förvåning. "Lite syrligt?" undrade hustrun varpå jag lyckades få fram ett "ja" på Gestuno eftersom tungan tydligen hade vänt sig bakochfram i munnen. Efter att den första, andra, tredje och fjärde chocken hade lagt sig kunde vi konstatera att i övrigt var vinet sisådär och inte som vi mindes det från förut när vi råkade öppna en flaska. Återbesök? Hm, nja, kanske om man vill ge någon en liten överraskning för skojs skull.

Visa bifogad bild 22288
Låt er inte luras av den insmickrande och oskyldiga etiketten.

Jag öppnade en flaska ikväll och var förberedd på syra och på att inte bli särdeles imponerad efter att ha läst ovanstående.
Men jag måste säga att jag tycker syran balanserar den lilla, lilla restsötman utmärkt. Vinet har både stramhet, fyllighet och mineralitet.
Vita blommor och persika i doften (ingen wellpapp).
För sitt pris hade jag mycket god behållning av min flaska. :p
16141078499172657038309741787453.jpg
 

The Wall

Medlem
Jag öppnade en flaska ikväll och var förberedd på syra och på att inte bli särdeles imponerad efter att ha läst ovanstående.
Men jag måste säga att jag tycker syran balanserar den lilla, lilla restsötman utmärkt. Vinet har både stramhet, fyllighet och mineralitet.
Vita blommor och persika i doften (ingen wellpapp).
För sitt pris hade jag mycket god behållning av min flaska. :p
Visa bifogad bild 22359
Det var efter två nätter i kylskåp (för den öppnade flaskan alltså) som syran blev...lite mer påtaglig. Även om vi gillar tysk och österrikisk riesling blev vi överrumplade av syran i Trimbach. Husets CFE brukar var finfin och fungera utmärkt till Choucroute garnie.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Det var efter två nätter i kylskåp (för den öppnade flaskan alltså) som syran blev...lite mer påtaglig. Även om vi gillar tysk och österrikisk riesling blev vi överrumplade av syran i Trimbach. Husets CFE brukar var finfin och fungera utmärkt till Choucroute garnie.
Ah ... Två nätter i kylskåp kommer jag inte få anledning att prova. :D
Här är flaskan slut!
Choucroute har jag bara luktat på i Frankrike och får skamset erkänna att jag bangade att smaka. :baksmälla::D
 

Wintermute

Medlem
Korrell Beerenauslese 2013 Nahedricks kvartsblint (som i att jag visste vilken flaskan var, men jag hade inte läst på om druvor osv). Simmigt, sött, men med måttlig syra (eftersom jag trodde att det var Riesling inledningsvis). Snygg smak av päron, äppeljuice, kanderade citroner, botrytis. Jag börjar ana att det inte är Riesling och googlade fram att det var
Pinot Gris (50%), Pinot Blanc (50%).
Snyggt och elegant. Inte så kraftigt. Jag säger 90p när jag vant mig vid syran.

Man borde dricka mer sött.
 

LeChat

Medlem
99B0ED2F-A79B-47B2-9C95-DD409801F67D.jpeg

2010 Forman Cabernet Sauvignon

Har druckit Forman CS tidigare och tyckte då att det var fantastiskt första gången och mera mediokert den andra.

Länge sedan jag drack CS från Napa så blev lite sugen efter att ha bokat ett par 2017 Dominus igår. Får hoppas att de är bra till det priset. :)

Hur är då 2010 Forman? Den är ung, fruktig men ganska elegant, fina syror och med munvänliga tanniner. Eken är snyggt integrerad och tillför en lyxig touch. Den här typen av maffiga, hedonistiska viner får ju ofta en aning alkoholhetta men brukar man gilla den här stilen på vin så är det inget man reagerar på då vinet är i bra balans. Jag tycker att det är urgott!

Visst släktskap med Bordeaux finns här, men varför hålla på och jämföra? Napa står på egna ben och gör en stil som är urläcker. Här hemma blir det oftast Bordeaux, men att helt sluta köpa från Napa, skulle göra källaren fattigare. Att fortsätta köpa, gör dock mig fattigare...
 
Last edited:

buteljen

Medlem
CAE76FB8-35CA-4AAB-AA72-D0E0BDE754AA.jpg


Lunchvin idag 1990 Château Lynch-Bages
30 år gammal Bordeaux. Fy fan vad bra det är. Blir helt salig.
Oerhört vacker färg, med en brillians i sig så det nästan gnistrar om det. Järn, levrat blod, grafit, grus, undervegetation (så löjligt ord), rök från aska, läder, tobak, blyertspenna, tryffel, mörka bär mm. Lena tanniner med bra fäste. Otroligt “fresh”. Ståtligt. Aristokratiskt. Ganska tillbakadraget, propsar inte på uppmärksamhet utan finns bara där att sniffa in. Och när man lugnar ner sig och bara låter det komma till sig … wow. Helt annan känsla än andra 95+are jag druckit. Så häftigt vin. Nu vill jag bara dricka äldre bra Bordeaux!
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2016 Giacomo Fenocchio Barolo

Efter en lite väl hektisk vecka velade vi lite mellan en amerikansk cab med lite ålder och en ung Barolo till kvällens oxfilé med pommes duchesse och bearnaise. Cabben hade jag klantigt nog glömt framme i köksvärmen så det fick bli en källarsval Barolo istället. ”Varför duchesse?” kan man undra. Jo, vi hade potatismos över sedan gårdagens potatismos-med-falukorv-middag och eftersom vi försöker undvika fulsporten ”Kasta Mat” kunde vi idag gå loss på goda potatismosrester uppiffade med två äggulor. Dessutom hade vi några skivor oxfilé till övers i frysen sedan en fördelaktig svensk-oxfilé-i-bit-kampanj kring nyår.

Plopp med korken och ner i Zalto Bourgogne utan och sedan ner i karaff för senare omdöme. Är man klantig och inte letar fram vinet i tid får man helt enkelt fantisera om hur det bir om några timmar. Att säga ”2016” i samma mening som ”Barolo” eller ”Barbaresco” till vindårar har ungefär samma effekt som att säga ”88888888” till en kines; det blir förhoppningar om tur och rikedom. Eller något liknande. Ner med näsan i glaset och vi hittar…spearmint. Puh, allt är som vanligt. Det kommer även en lite stickig eldighet, alkoholen på 14,5% kanske inte är helt integrerad ännu (om den nu kan bli det). Jag tycker mig även hitta lite nyponros i doften och en whiff av Maja-tvål. Inget som stör, man får leta lite först. Lite fuktiga granbarr dyker också upp visar det sig innan jag lyckas rycka näsan från glaset. Efter några timmar i karaff och glas kryper det även fram lite körsbärskärnor, bittermandel och även stall/kakao bakom den kompakta väggen av spearmint.

I munnen då? Eld, syra och tanniner kliver fram sida vid sida och anmäler sin närvaro. Syra och tanniner viker av efter ett litet tag och eldigheten hänger kvar lite längre. Spearminten hänger kvar en del i eftersmaken och ger en behaglig nyborstade tänder-känsla. Kanske ska spola munnen med Barolo framöver? Smakmässigt då? Jo, det är helt klart ett godkänt vin, även om det inte blev någon 12-mannaorkester i munnen tillsammans med maten. Det dyker även upp lite nougat i smaken och eftersmaken, kanske något oväntat men på intet sätt negativt. Vinet känns av förklarliga skäl väldigt ungt och det vore intressant att ta reda på hur det ter sig om sådär 15-20 år, men det bygger på att man har flera flaskor i källaren. Mitt intryck drar dock mer åt hållet ”en bättre/högklassig Langhe nebbiolo” än ”en enkel/bättre Barolo”, inget fel i det men man kanske inte ska förvänta sig underverk i gommen i nuläget, utan snarare en klart trevlig upplevelse. Munupplevelsen efter några timmar i friska luften? Eldigheten känns påtagligare, strävheten likaså. Om jag hade tålamodet skulle jag återbesöka dag 2 och 3, men målgången i det loppet känns lite avlägsen.
2016_barolo_fenocchio.jpg

Spearmint och nyponrosor i en flaska från norra Italien. Yum!
oxe_duchesse.jpg

Nästan bara en massa rester till fredagsmiddagen. Nåja, äggula och smör kom direkt ur sin förpackning.
 

mackan92

Medlem
Vad tyckte du om Cordier?
Jag tyckte om den! Väldigt stilren och elegant i den mening hur fint faten är integrerade i den. Var en hel del solmogen gul frukt och brynt smör, citrus och vanilj. Fin finish!

har velat prova mer och mer vit bourgogne och förstått att Cordier är prisvärt så beställde hans Terroir låda från 6 olika lägen. Ska bli kul att testa!

https://www.tryffelsvinetsvinklubb.se/vinbutiken/vittvin/2018-domaine-cordiers-terroirlada-nr-hemligt-artikelnummer-domaine-cordier/
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Korrell Beerenauslese 2013 Nahe ... Man borde dricka mer sött.
Tycker du gör en helt korrekt slutledning där.
Har själv just nu sex öppna flaskor sött vin från 50-talet och framåt. De har stått och trånat efter mig hela februari, och nu i mars ger jag mig på dem igen. Kommer också ploppa fler. De håller sig fint under lååång tid under kork. Skoj sak är att de förändrar sig under resan, vilket gör det skoj att ta sig glas med relativt stora mellanrum.
Är självklart mindful om att särskilt jordbävningssäkra de öppnade flaskorna!

En sak man snabbt inser är att de bättre sorterna mår avsevärt bättre efter några veckor jmf med vid plopp.
 

LeChat

Medlem
Lynch Bages är ett av de slott som Jane Anson (sorry att jag nämner henne hela tiden men hon är så jäkla grym) tycker förtjänar en bättre ranking på 1855-skalan. Hon plockar upp Lynch Bages från femte- till andra cru classé.
Prisutvecklingen följer väl samma kurva som många andra bättre bordeauxer men tycker att de ofta går för höga bud på auktioner. Eftertraktade, svåra att fynda.
 

buteljen

Medlem
Prisutvecklingen följer väl samma kurva som många andra bättre bordeauxer men tycker att de ofta går för höga bud på auktioner. Eftertraktade, svåra att fynda.
Jo det är väl ingen hemlighet att det är ett mycket bättre vin än vad det klassas som :). Bästa pris för en 90a ute i Europa verkar vara 330 Euro på Winesearcher.
 
Toppen