Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

JonasBo

Medlem
Åh vad det verkar gott med äldre Bdx @buteljen, mfl..
Hoppas mina från 2016 och 2019 räcker så länge.

Jag tyckte om den! Väldigt stilren och elegant i den mening hur fint faten är integrerade i den. Var en hel del solmogen gul frukt och brynt smör, citrus och vanilj. Fin finish!

har velat prova mer och mer vit bourgogne och förstått att Cordier är prisvärt så beställde hans Terroir låda från 6 olika lägen. Ska bli kul att testa!
https://www.tryffelsvinetsvinklubb....ada-nr-hemligt-artikelnummer-domaine-cordier/
https://www.tryffelsvinetsvinklubb....ada-nr-hemligt-artikelnummer-domaine-cordier/
Superbra pris för den lådan. Går i valet att beställa den jag också.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo det är väl ingen hemlighet att det är ett mycket bättre vin än vad det klassas som :). Bästa pris för en 90a ute i Europa verkar vara 330 Euro på Winesearcher.
AOUCH! :öga:
Går att fynda deras viner (med undantag av vissa årgångar som ju blivit erkända) och ser verkligen fram mot nästa gång det beger sig.
 

buteljen

Medlem
The great 2008 rosé battle in Sjöbo :cool:
Vid halvtid leder Henriot 08. Nu - ta det lugnt och vila över natten så får vi se hur det ser ut imorgon :)
7C28746A-8AFF-453B-89B3-7D823F4CE478.jpeg
 

LeChat

Medlem
ABC75962-44F1-4CB0-92D4-2C027728A136.jpeg

2011 Château Montus Madiran Cuvée Prestige


Ikväll blev det grillade entrecôter. Så gott! Kände då att lite Montus skulle vara gott, och den här har ju fått 10 år så då kan det ju vara läge att prova.

Prestigevarianten innehåller 100% tannat medans den vanliga Montus blandas upp med CS. Årgång 2011 ger inga direkt positiva vibbar varken för rött eller champagne men jag har druckit en och annan flaska som varit bra. T.ex. så var särskilt första flaskan av Yann Chaves Hermitage från årgången enormt bra.

Jag har mest positiva tankar om Brumonts vinmakeri och då tänker jag i synnerhet på Montus. Druckit både yngre och äldre, och blir oftast väldigt imponerad.

Doften ger tydliga bordeauxmarkörer och en hel del stalliga toner. Frukten är ypperlig och slank. Inga monstertanniner heller. Harmoniskt och balanserat är det också, så det finns inte mycket att klaga på här. Faktiskt ganska lik gårdagens Forman CS men saknar lite finess och komplexitet. Den här är bättre än vad jag först trodde.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 22399
2011 Château Montus Madiran Cuvée Prestige


Ikväll blev det grillade entrecôter. Så gott! Kände då att lite Montus skulle vara gott, och den här har ju fått 10 år så då kan det ju vara läge att prova.

Prestigevarianten innehåller 100% tannat medans den vanliga Montus blandas upp med CS. Årgång 2011 ger inga direkt positiva vibbar varken för rött eller champagne men jag har druckit en och annan flaska som varit bra. T.ex. så var särskilt första flaskan av Yann Chaves Hermitage från årgången enormt bra.

Jag har mest positiva tankar om Brumonts vinmakeri och då tänker jag i synnerhet på Montus. Druckit både yngre och äldre, och blir oftast väldigt imponerad.

Doften ger tydliga bordeauxmarkörer och en hel del stalliga toner. Frukten är ypperlig och slank. Inga monstertanniner heller. Harmoniskt och balanserat är det också, så det finns inte mycket att klaga på här. Faktiskt ganska lik gårdagens Forman CS men saknar lite finess och komplexitet. Den här är bättre än vad jag först trodde.
Kul noter! Har en Prestige 2011 som ligger och väntar. Drack 2003 igår, och den var i perfekt fas just nu. Allt det man vill ha av en Montus. :)
 

The Wall

Medlem
2018 Monteraponi Chianti Classico
Finpizza ikväll och av ren slöhet och, av om möjligt, ännu slöare renhet rotar vi fram passande vin och häller rakt ner i Gabriel Gold, vårt go to glas när det kommer till sangiovese. Fortfarande lite ingefära i doften, faktiskt lite kakao och pinjebarr. Bittermandel och körsbärskärnor då? Oroa er inte, de finns på plats klart och tydligt, men faktiskt inte absolut det första som slår mig. Det kan i och för sig bero på att jag i första hand söker andra intryck. Munnen då? Medelfylligt med bra syra som inte tar över utan följer smaken fint. Får även en liten smörkolaton i eftersmaken. Körsbärskärnorna kommer igen i smaken kombinerat med lite kakao. Har för mig att vi drack en flaska senast i oktober och var då försiktigt positiva, men nu har våra intryck förstärkts. Påminner faktiskt lite om Fonterutoli, men med lite slankare ekbehandling. Säkrast att klicka hem ytterligare några flaskor för att minska risken för att koka torrt framöver.
7F4346BF-887C-47B0-8703-C82DE2A6E82E.jpeg

Fram med klick-fingret.
 

buteljen

Medlem
2018 Monteraponi Chianti Classico
Finpizza ikväll och av ren slöhet och, av om möjligt, ännu slöare renhet rotar vi fram passande vin och häller rakt ner i Gabriel Gold, vårt go to glas när det kommer till sangiovese. Fortfarande lite ingefära i doften, faktiskt lite kakao och pinjebarr. Bittermandel och körsbärskärnor då? Oroa er inte, de finns på plats klart och tydligt, men faktiskt inte absolut det första som slår mig. Det kan i och för sig bero på att jag i första hand söker andra intryck. Munnen då? Medelfylligt med bra syra som inte tar över utan följer smaken fint. Får även en liten smörkolaton i eftersmaken. Körsbärskärnorna kommer igen i smaken kombinerat med lite kakao. Har för mig att vi drack en flaska senast i oktober och var då försiktigt positiva, men nu har våra intryck förstärkts. Påminner faktiskt lite om Fonterutoli, men med lite slankare ekbehandling. Säkrast att klicka hem ytterligare några flaskor för att minska risken för att koka torrt framöver.
Visa bifogad bild 22402
Fram med klick-fingret.
Köpte en låda när det var snack här tidigare pga FOMO. Men blev rätt besviken även om det är ett välgjort vin. Hade hoppats på (mycket) mer efter vad som skrevs. Men kanske behöver det bara mer tid :).
 

The Wall

Medlem
Köpte en låda när det var snack här tidigare pga FOMO. Men blev rätt besviken även om det är ett välgjort vin. Hade hoppats på (mycket) mer efter vad som skrevs. Men kanske behöver det bara mer tid :).
Japp, det mesta tyder på att tid är en inte helt oväsentlig ingrediens. Kommer att bli finfin som långt-över-snittet-vardagsplonk. Tror jag.
Reservan har jag däremot sämre koll på.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Passar på att posta en bild på vår valp. Mitt livs första. Katter är enklare. Den här är fullkomligt galen, förståndshandikappad, vill bita i allt, ger konstiga läten ifrån sig då han ser mat och jagar saker i sömnen. Han kom med bara PÅ och AV som inställningar och sover (Gud ske pris!) nästan 20 timmar per dygn.
...men, hur kan inte varje dag bara vara helt underbar då de börjar med att världens lyckligaste krabat, till 1000% uttrycker sin förbehållslösa kärlek till husse och matte... Den glädjen sitter i på ett varmt sätt :kyss:

PXL_20210222_143708711.jpg
valpen Bond.jpg
PXL_20210226_035817488.jpg
PXL_20210226_100434291.MP.jpg
 

LeChat

Medlem
B8475550-A3FE-4BB5-9C1A-BE16561AFFDD.jpeg

2018 Richard Kershaw Wines Chardonnay Clonal Selection Elgin


Kvällens charmör bjuder på bl.a. smör, vanilj, tropisk frukt, äpple och Ahlgrens bilar.
Det är lätt och väldigt elegant med milda fattoner och perfekt syra. Är man ute efter chardonnay utan alltför markerad ek så kan denna absolut rekommenderas. Riktigt snygg, och blev även en bra matchning till maten: Fettuccine, med kyckling, bacon och gräddig sås med smak av färska örter, citron, vitlök och toppad med parmesan.
 

buteljen

Medlem
667FC00C-B515-4FFF-8B97-86CAC95EAE41.jpeg

08 Roederer Rosé vs 08 Henriot Rosé vs 08 Veuve Clicquot Rosé
Sammanfattning
Färg:

Roederer mer laxrosa
Henriot mer kopparfärgad
Veuve Clicquot mer rödaktig
Doft:
Roederer mer rödbäriga toner av jordgubb, hallon, smultron, lite blodapelsin
Henriot mer toner av mandarin, aprikos, nektarin, röda äpplen + kryddor
Veuve Clicquot mer toner av lingon, röda vinbär
Smak:
Roederer hänger ihop bäst av de tre, från attack till finish. Fin midpalate med lager på lager av röd frukt, lång finish med smultron.
Henriot bra men inte lika bra som Roederer. Hänger inte ihop lika bra från start till finish.
Veuve Clicquot syrligare, stramare, kortare finish.
Winner
Dag 1 kändes Henriot bäst.
Dag 2 definitivt Roederer. Mycket bra champagne. Tack @Sonderlese för att du fixade så jag har en låda!

2008 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Rosé Vintage
Rödare i färgen än de andra två.
Dag1
Initialt helt sluten och doftade ingenting. Öppnade upp efter ett tag med lite toner av lingon och röda äpplen men kom aldrig loss. Högst upplevd syra av de tre. Väldigt torrt avslut.
Dag 2
Mer öppen idag och mer rödbäriga nyanser. Lingon och röda vinbär är väl det man mest tänker på (alltså mer syrliga röda bär). Fortfarande mest upplevd syra av de tre. Inte så mycket brödiga toner jmfrt med den andra två. Tappar på midpalate och finishen är rätt så kort med viss grapebeska. Känns tight och inte så generös. Kanske behöver den mycket mer tid? Känns ändå som det finns en del där inunder. Jag har några flaskor kvar så det skall bli kul att spara dem några år och se vad som händer.

2008 Henriot Champagne Brut Millésimé Rosé
Mer kopparfärgad.
Dag 1
Initialt mest expressiv av de tre i doften. Stor doft av autolytiska toner i form av bröd, jäst, toast. Väldigt lite toner av frukt till att börja med. Kändes också lite kryddig med toner av ingefära. Ganska sluten i munnen.
Dag 2
Fortfarande bröd och jäst men nu kombinerad med mer frukt i form av mandarin, aprikos, nektarin, röda äpplen. Även lite nötighet. Hyfsad midpalate men ingen lager på lager-komplexitet. Finishen hänger kvar ett tag men är rätt så tam. Finns dock en tilltalande kryddig ingefäraton som inte finns i de andra två.

2008 Louis Roederer Champagne Brut Rosé
Laxrosa i färgen
Dag 1
Medelstor doft av både autolys (bröd, jäst, toast ) och rödfruktighet i form av jordgubbar och röd citrus. Även lite nötighet. Hyfsad finish. Gav ett ganska blekt intryck.
Dag 2
Utan tvekan det bästa vinet av de tre.
Framförallt hur det beter sig i munnen - fin attack och sen fyller den ut mittdelen och expanderar med fin röd frukt i lite lager på lagerkänsla som övergår i en väldigt lång finish med smultron. Väligt bra! Inte världens högsta intensitet men just att strukturen är “seamless” är så schysst. De andra två har inte alls detta. Henrioten hackar lite på midpalate och har jämförelsevis en halvlång finish. Veuve Cliqioten är rätt så oenergisk och försvinner rätt snabbt i finishen.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
2008 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Rosé Vintage
Känns tight och inte så generös. Kanske behöver den mycket mer tid? Känns ändå som det finns en del där inunder. Jag har några flaskor kvar så det skall bli kul att spara dem några år och se vad som händer.
Drack VC Rosé 1990 på magnum förra sommaren.
Då mycket bra, naturligtvis med ordentliga mognadstoner men fortfarande fräsch!
Drack deras vanliga vintage 1988 på halvmagnum samma år, också den riktigt bra.
VC brukar behöva ordentligt med tid, i alla fall om man vill ha dem lite mjukare med mognadstoner.

Funderar på att börja smaka på mina 2002 snart.
 
Toppen