Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Sherrysäsongen inledd ❤️. Årets första En Rama i växthuset idag :)
C12EA824-2D4D-44BF-AA3F-9B743E969D19.jpeg
 

Adamanko

Medlem
Igår fortsatte semestern med Vajras Bricco delle Viole-13 och idag har det börjat med biff, pommes och benna och en flaska Tignanello-15. Tyckte inte mycket hänt med Vajra och den låg kvar på dom 92 som den fick för ett knappt år sen. Har en kvar som får vänta lite.

Tignanello drack jag första gången för ett och halvt år sen och var inte imponerad. Den var lite över allt. Men nu är det ett helt annat djur. Syran har lagt sig. Alkoholen har integrerats. Det är mörkare frukt nu men fortfarande choklad och kaffe. Koncentrerad utan att kännas extraherad. Bäst hittills under semestern. 93-94.

Fortsättning följer....
 

Victorious

Medlem
Blev ett roligt vin ikväll som jag kände att jag ville delge forumet. Men först lite kort bakgrund till anledningen att detta vin över huvudtaget fanns i källaren. 2019 åkte vi på en liten vinturne genom Europa under en månad, och landade bland annat i Champagne. En kväll i Epernay så gick jag ut med svärfar och svågern när frugan och svärmor gått hem för att lägga barnen. Vi gick då förbi ett flashigt ställe som direkt kändes fel, och gick då vidare. När vi inser att det mesta stängt så går vi tillbaks och in då de åtminstone kunde erbjuda en provning av lite olika champagne som vi inte tidigare testat. Firman var Pierre Mignon och var för mig vid tidpunkten obekant. Väl inne möttes vi otroligt charmant man vid namn Denis Garret som är sommelier på plats. Efter lite surr visade det sig att han jobbat en del i Sverige och (som så många andra i champagne) var god vän med herr Juhlin. Vi provade igenom rangen och landade i att köpa några flaskor av prestigevinet Clos des Graviers 2009 som förövrigt var väldigt bra. Vi fick då med en flaska stilla rött på köpet som bonus som sedan legat i källaren i väntan på lämpligt tillfälle - som då blev ikväll.

Detta var första gången för mig att dricka en Coteaux Champenois, men även att dricka ett stilla vin på 100% Pinot Meunier. Wow, vilken trevlig bekantskap! Helt okomplicerat vin, lätt och läskande och väldigt trevligt. Kort summerat en hallonsaft med alkoholstuktur och syra som bör upp och friskar upp paletten. Påminner till stor del om en enklare bourgogne men med en sötsyrlig fruktighet som gör det lite extra intressant.

Skulle utan tvekan kunna surpla detta under hela sommaren, och önskar att jag hade två lådor till i källaren tills våren kommit. Med det sagt är det så klart inget stort vin eller komplext på något vis - men attans vad bra detta var! Någon som har tips på något liknande? Överlägsen ersättare till rosé när man har gäster i trädgården!
 

Attachments

  • CABC7C9A-4110-4C25-9F36-675DB925CACC.jpeg
    CABC7C9A-4110-4C25-9F36-675DB925CACC.jpeg
    46,2 KB · Visningar: 173

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev ett roligt vin ikväll som jag kände att jag ville delge forumet. Men först lite kort bakgrund till anledningen att detta vin över huvudtaget fanns i källaren. 2019 åkte vi på en liten vinturne genom Europa under en månad, och landade bland annat i Champagne. En kväll i Epernay så gick jag ut med svärfar och svågern när frugan och svärmor gått hem för att lägga barnen. Vi gick då förbi ett flashigt ställe som direkt kändes fel, och gick då vidare. När vi inser att det mesta stängt så går vi tillbaks och in då de åtminstone kunde erbjuda en provning av lite olika champagne som vi inte tidigare testat. Firman var Pierre Mignon och var för mig vid tidpunkten obekant. Väl inne möttes vi otroligt charmant man vid namn Denis Garret som är sommelier på plats. Efter lite surr visade det sig att han jobbat en del i Sverige och (som så många andra i champagne) var god vän med herr Juhlin. Vi provade igenom rangen och landade i att köpa några flaskor av prestigevinet Clos des Graviers 2009 som förövrigt var väldigt bra. Vi fick då med en flaska stilla rött på köpet som bonus som sedan legat i källaren i väntan på lämpligt tillfälle - som då blev ikväll.

Detta var första gången för mig att dricka en Coteaux Champenois, men även att dricka ett stilla vin på 100% Pinot Meunier. Wow, vilken trevlig bekantskap! Helt okomplicerat vin, lätt och läskande och väldigt trevligt. Kort summerat en hallonsaft med alkoholstuktur och syra som bör upp och friskar upp paletten. Påminner till stor del om en enklare bourgogne men med en sötsyrlig fruktighet som gör det lite extra intressant.

Skulle utan tvekan kunna surpla detta under hela sommaren, och önskar att jag hade två lådor till i källaren tills våren kommit. Med det sagt är det så klart inget stort vin eller komplext på något vis - men attans vad bra detta var! Någon som har tips på något liknande? Överlägsen ersättare till rosé när man har gäster i trädgården!
Skoj vin och trevlig berättelse. Alltid berikande att knyta an viner till andra upplevelser.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lördagkväll och snart kommer leverans av mat via Demaecan. Ungefär som Uber Eats.

Ploppade en flaska för tre timmar sedan och den är mycket trevlig.
1991 Pierre Ferraud Moulin-à-Vent GFA des Marquisats, 92p
16150267186507321670929495838870.jpg


Från CT:
This is a lot of wine to be a Bojo. Utterly delicious and well made. I guess it's been in it's drinking window since 1993 and will continue to be on its plateau for another 25 years. At least.

Light red wine with clear bricking.
Aromas of baby puke, canned mushrooms and greasy workshop. A beautiful and restrained berryness.
On the palate the wine is very elegant with remarkable concentration. It's nerve is carried beautifully by the lipsmacking acids. Tiny tannins, a fragment of stables and a long, lingering exit.

Blinded I think I'd have gone for a Bgn PN from around 2000.

Specially selected by JAL, Japan Airlines.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Blev 3 härliga flaskor igår.
JJ Prum Auslese 2003
I perfekt fas, blandning mellan blommor, frukt och klassiskt petroleum. Som en Prum ska vara!

Jean-Marc Milton Cote de Nuits 2014
Sval årgång märkte man direkt. Litr gröna toner blandat med hallon, tranbär och jord. Ganska fint skick och i bra fas.

Dunn Vineyards HM 2015
Trodde faktiskt att den skulle vara fylligare än vad den var. Har halva flaskan kvar tills imorgon så får se om det blir bättre.
Mörk overripe frukt, hö, våt känga och bitiga tanniner. Men riktigt gott.
 

Attachments

  • 20210305_212758.jpg
    20210305_212758.jpg
    31,6 KB · Visningar: 120
  • 20210305_210023.jpg
    20210305_210023.jpg
    30,2 KB · Visningar: 113
Last edited:

LarsW

Medlem
Hopsamlat av intressanta (inte nödvändigtvis bra...) viner sista veckorna. Blev mest från Sydafrika vilket är helt rätt mtp årets fokus!

Luddite Saboteur White 2019
Krut och kokade krabbor i näsan. Lime, persika och äppelmos. Doftar moget mtp det är 2019.
I munnen… weird! Vax, skalbeska och citrus. Hint av honung och vitpeppar. Mullig och saknar fräschheten som jag brukar förknippa med vita sydafrikaner i denna ålder. Svårt att identifiera några av druvorna. Tyvärr ganska kort eftersmak.
Tror det var @Crist(al)ian 77 som skrev ngt om funkig och odlar- eller naturvinstoner och kan bara hålla med!
Inte direkt dålig men inget jag längtar efter att prova igen.
82p
thumbnail_20210219_132415.jpg



Luddite Saboteur Red 2017
Nejmen hejsan! Detta är en helt annan upplevelse än dess vita syskon.
Shiraz/Mourvédre/CS/Grenache
Plommon, rosmarin, barbecue och bacon i näsan, tycker mig hamna i norra Rhone eller en svalare del av Barossa Valley. Lapsang-te och kalamati.
I munnen är det mogen röd frukt, vinbär, körsbär och lite hallon. Mer rökt bacon. Mera örtkryddor, mynta, rosmarin och salvia. Ek och hö. Saknar lite djup och elegans för att det ska komma sig upp i ”stort-vin” klassen men jäklar vilken charmör detta är! Ganska mjukt även om det finns nog syra och tanniner kvar för hålla styr på det… egentligen perfekt balanserat då man knappt märker av alkoholen på 15%, stör inte en molekyl.
Inget att spara på och 89 starka poäng! Gladvin! :)
thumbnail_20210306_123354.jpg



Vasse Felix Heytesbury Chardonnay 2018
Dag 1 ganska bråkig och in your face. Dag 2 har den lugnat sig lite utan att förlora kraft och frukt.
I näsan var det mycket brandrök dag 1, dag 2 är det en lätt rökig ton från fin björkved. Halvsöta äpplen och fuktigt skiffer. Vax och ek.
I munnen är det bivax, honungsmelon och grillad citron. Olivspad från gröna oliver. Skalbeska från lime. Känns dock fortfarande lite slutet och har nog mer att ge med tid.
91+p

Storm Ridge Chardonnay 2019
Dag 1…
Öppnar och smakar, tunn i doft och smak... Tråkig.o_O
Efter 2 timmar, tunn i doft och smak... Tråkig.:sluta:
Efter 4 timmar, tunn i doft och smak... Tråkig.:nagelbitare:
Efter 6 timmar och 21 minuter, nej men hejsan och god morgon!:cigarr:
Vilken näsa! Päron, ingefära, honung och riktigt fin vanilj. Frisk fläkt från havet och nyöppnade ostron.
I munnen, när det väl har vaknat och särskilt dag 2, är det tropiskt frukt, persika, ananas och lime, och mycket av det! Konserverad citron och honungsmelon. Känns som vinet hälsat på lite ek (läste nånstans att det ligger i franska ekfat). Härlig munkänsla med en ”film” som håller kvar eftersmaken en lång stund.
Riktigt bra när det väl vaknar. Tänker sån spontant det kommer vara riktigt bra från sån ungefär 5 års ålder.
92+p
thumbnail_20210221_160613 (1).jpg



Alheit Vineyards Broom Ridge, 2019
100% Chenin Blanc och tidigare Fire by Night som jag förstått det.
Missade helt Alheit släppet häromdagen. SB’s nya sida + mobil + jobb + 18 flaskor vardera i weblager blev ett oöverstigligt hinder.
Tröstar mig med denna i stället som verkligen inte är ett dåligt substitut! Drack över tre dagar och bäst dag 2.
I näsan är det liche, citrus och passionsfrukt. En sötma i doften som honung (som absolut inte går igen i smaken). Smörig ek. Mineral… hur ska man beskriva mineralen.... tänk nyregnad klipphäll på sommaren!
I munnen är det citron, både färsk och grillad. Skiffer, gröna oliver och mandelmassa. Havsälta. Fyllig och lång eftersmak.
Tänker denna blir ännu lite bättre med några års lagring men inget man ska överdriva vilket var detsamma för Fire by Night! Nästa flaska 2023/24.
92+p
thumbnail_20210306_123605.jpg
 

LeChat

Medlem
80BC80B5-13C8-49C9-8B3E-EC54C388CE6C.jpeg

Den här lådan lockade till köp. Fast 9 flaskor kändes lite många. Men när @LarsW kunde tänka sig några flaskor så slog vi till. Det blev ca 390:- per flaska vilket skulle kunna vara allt ifrån fynd till rimliga läropengar.

Lådan skickades utan yttre emballage vilket var märkligt med tanke på lådans skick. Ena gaveln var ordentligt maskstungen och botten var på väg att ramla ut. Men tejp runt om hela lådan gjorde att den höll ihop.

7045DF9F-8110-4A56-B481-5FCB10FA9FA7.jpeg

Flaskorna var i ett riktigt oaptitligt skick men när man fått torkat av dem så hade de en häftig patina.

8E73A4E8-9B4F-42E4-A948-7C3F641435C2.jpeg

1975 Château Lascombes

Efter diverse trixande så hade jag lyckats få ett vin utan korksmulor.
Som så ofta så är doften bedårande i princip från start men den behöver lite luft för att veckla ut sig smakmässigt.
Men vilket vin! (Trots att jag själv har mycket begränsad erfarenhet av mogen Barolo så kan jag tänka mig att den drar lite åt det hållet.)
Fast det kan vara att man måste vara vinnörd för att få förstå tjusningen. Min fru var t.ex. inte så imponerad. Gamla viner har med sin ålder en extra dimension som unga inte kan ha. Det gör de intressanta tycker jag, men inte nödvändigtvis bättre eller godare.

660D04AE-D6C6-4BF4-AA21-BB7E25247836.jpeg

Lascombes har tydliga syror och en god lite söt frukt. Smaken är härligt komplex med mycket mognadstoner och har mycket av vad man kan förvänta sig hos en mogen bordeaux med tertiära aromer.
Så med tanke på att det var en chansning så får jag nog säga att den var riktigt lyckad.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 22492
Den här lådan lockade till köp. Fast 9 flaskor kändes lite många. Men när @LarsW kunde tänka sig några flaskor så slog vi till. Det blev ca 390:- per flaska vilket skulle kunna vara allt ifrån fynd till rimliga läropengar.

Lådan skickades utan yttre emballage vilket var märkligt med tanke på lådans skick. Ena gaveln var ordentligt maskstungen och botten var på väg att ramla ut. Men tejp runt om hela lådan gjorde att den höll ihop.

Visa bifogad bild 22493
Flaskorna var i ett riktigt oaptitligt skick men när man fått torkat av dem så hade de en häftig patina.

Visa bifogad bild 22494
1975 Château Lascombes

Efter diverse trixande så hade jag lyckats få ett vin utan korksmulor.
Som så ofta så är doften bedårande i princip från start men den behöver lite luft för att veckla ut sig smakmässigt.
Men vilket vin! (Trots att jag själv har mycket begränsad erfarenhet av mogen Barolo så kan jag tänka mig att den drar lite åt det hållet.)
Fast det kan vara att man måste vara vinnörd för att få förstå tjusningen. Min fru var t.ex. inte så imponerad. Gamla viner har med sin ålder en extra dimension som unga inte kan ha. Det gör de intressanta tycker jag, men inte nödvändigtvis bättre eller godare.

Visa bifogad bild 22495
Lascombes har tydliga syror och en god lite söt frukt. Smaken är härligt komplex med mycket mognadstoner och har mycket av vad man kan förvänta sig hos en mogen bordeaux med tertiära aromer.
Så med tanke på att det var en chansning så får jag nog säga att den var riktigt lyckad.
Jämlarns! Fina grejjer!
Bdx från 1975 och 1979 spottades på då jag var ung. "Frukten kommer dö innan tanninerna mjuknat". Alla de förståsigpåarna hade fel. Vinerna är helt magiska idag! Precis som med alla andra prgångar gäller det inte riktigt alla viner.

Som du så klokt uttrycker det:
Inte nödvändigtvis godare, men mer intressant. Ungefär som TED talks av unga som säger "me myself and I" i var och varannan mening jmf med de med silver som drar spännande paralleller och kommunicerar djup förståelse och bredd i sina presentationer. Inte att de yngre skulle sakna innehåll, nejdå, bara djup och bredd.
 

LeChat

Medlem
Jämlarns! Fina grejjer!
Bdx från 1975 och 1979 spottades på då jag var ung. "Frukten kommer dö innan tanninerna mjuknat". Alla de förståsigpåarna hade fel. Vinerna är helt magiska idag! Precis som med alla andra prgångar gäller det inte riktigt alla viner.

Som du så klokt uttrycker det:
Inte nödvändigtvis godare, men mer intressant. Ungefär som TED talks av unga som säger "me myself and I" i var och varannan mening jmf med de med silver som drar spännande paralleller och kommunicerar djup förståelse och bredd i sina presentationer. Inte att de yngre skulle sakna innehåll, nejdå, bara djup och bredd.
Jag såg att du drack en 1975 Haut Batailley för ett tag sedan. Jag drack själv 3 st under 2020 och alla var i princip lika bra. Har också goda tankar om 1975 och även dess motsvarighet på 80-talet, 1986 som jag druckit väldigt bra bordeaux ifrån.
 

Adamanko

Medlem
Visa bifogad bild 22492
Den här lådan lockade till köp. Fast 9 flaskor kändes lite många. Men när @LarsW kunde tänka sig några flaskor så slog vi till. Det blev ca 390:- per flaska vilket skulle kunna vara allt ifrån fynd till rimliga läropengar.

Lådan skickades utan yttre emballage vilket var märkligt med tanke på lådans skick. Ena gaveln var ordentligt maskstungen och botten var på väg att ramla ut. Men tejp runt om hela lådan gjorde att den höll ihop.

Visa bifogad bild 22493
Flaskorna var i ett riktigt oaptitligt skick men när man fått torkat av dem så hade de en häftig patina.

Visa bifogad bild 22494
1975 Château Lascombes

Efter diverse trixande så hade jag lyckats få ett vin utan korksmulor.
Som så ofta så är doften bedårande i princip från start men den behöver lite luft för att veckla ut sig smakmässigt.
Men vilket vin! (Trots att jag själv har mycket begränsad erfarenhet av mogen Barolo så kan jag tänka mig att den drar lite åt det hållet.)
Fast det kan vara att man måste vara vinnörd för att få förstå tjusningen. Min fru var t.ex. inte så imponerad. Gamla viner har med sin ålder en extra dimension som unga inte kan ha. Det gör de intressanta tycker jag, men inte nödvändigtvis bättre eller godare.

Visa bifogad bild 22495
Lascombes har tydliga syror och en god lite söt frukt. Smaken är härligt komplex med mycket mognadstoner och har mycket av vad man kan förvänta sig hos en mogen bordeaux med tertiära aromer.
Så med tanke på att det var en chansning så får jag nog säga att den var riktigt lyckad.
Bara en personlig fråga om du inte har nåt emot det. Men exakt var i Japan - frihetens land - var det du bodde nu igen? ;)
 
Toppen