Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Igår slog vi på stora trumman (3 personer utomhus). Och körde en trevlig Selosse provning. Som vanligt blev det några efterföljare och kvällen slutade tidigt efter oxfilé middag.
20210307_222804.jpg

Jacques Selosse Initial Deg 2014.
Efter min första upplevelse med Selosse Initial degar 2019 nov, så var mina förhoppningar låga. Men denna flaska levererade verkligen!
Friska citrustoner, fräsch mousse och lång eftersmak. 93 pinnar.
Jacques Selosse V.O Deg 2015.
Här hamnar vi redan på pluskanten då komplexiteten växer fram. Blev bara mer komplex över tid och även här citrus och apelsin. 94 pinnar.
Jacques Selosse Substance Deg 2015.
Min till dagen näst bästa champagne någonsin! Vilken kraft men elegans! Här händer det grejer som jag enbart känt med Salon 02.
Gula äpplen, apelsinskal, gräddkola, brioche, brända mandlar... ja listan är lång... 98 pinnar.
La Fleur Petrus 2011.
Denna flaska har varit coravinad sen 9 månader tillbaka. Hade hänt lite, och tanninera mjuknat rejält. Mogen röd frukt, menthol, vanilj. Klassisk Pomerol helt enkelt. 92 pinnar.
Dunn Vineyards HM 2015.
Medelfyllig, med skogsbär och plommon som dominans. Relativt lätta tanniner trots hög alkoholhalt. Gott helt enkelt. 93 pinnar.
Domaine Denis Pere & Fils Corton-Charlemangne 2015.
Mycket balanserad, med frisk syra och klassisk smör, ek och mineral. 92 pinnar.
Taylor's Vargellas Vintage Port 2001.
Kan konstatera att man dricker alldeles för lite Port! Så otroligt ung och stark. Russin, choklad och fat. Många år tills den är i fas. 89 pinnar.
Kapcsandy Vino Del Sol 2009.
Skogsbärssylt. 87 pinnar.
 

buteljen

Medlem
IMG_9711.jpg


2007 Louis Jadot Morey St. Denis
Det här vinet har jag druckit flera flaskor av under de senaste åren. Det har varit bra, välgjort och trevligt men inte lämnat något större avtryck (typ 87-88p). Denna flaska hade dock en helt annan komplexitet och gav en helt annan upplevelse. Klart uppe på 90-91p.

Lite teglad i färgen.
Medelstor doft med jordiga toner blandat med fin röd körsbärsfrukt, multna löv, läder och lite kryddor.
I munnen fräsh syra, slank kropp med integrerade tanniner, bra intensitet av körsbär, kryddor, jordiga toner. Förvånansvärt lång finish. Tycker den överlevererar för att vara på villagenivå.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 22523

2007 Louis Jadot Morey St. Denis
Det här vinet har jag druckit flera flaskor av under de senaste åren. Det har varit bra, välgjort och trevligt men inte lämnat något större avtryck (typ 87-88p). Denna flaska hade dock en helt annan komplexitet och gav en helt annan upplevelse. Klart uppe på 90-91p.

Lite teglad i färgen.
Medelstor doft med jordiga toner blandat med fin röd körsbärsfrukt, multna löv, läder och lite kryddor.
I munnen fräsh syra, slank kropp med integrerade tanniner, bra intensitet av körsbär, kryddor, jordiga toner. Förvånansvärt lång finish. Tycker den överlevererar för att vara på villagenivå.
Kanske det finns lite nekrodragning också i dina smaklökar ;)
Oavsett är det riktigt trevligt att bli överraskad över isen ibland..
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev sugen på pre-Parker CdP igår.
Men var så trött att det bara blev två glas, av en fö rejält trist skapelse. Korken repluppad och idag hade den bitvis kommit ut ur sin puppa. Drickfönstret enligt CT tog slut 2012. *pft*

1998 Domaine Grand Veneur CdP, 94 p
4E6D957F-991F-4C4C-B37D-57C7A8A91875.jpeg


Från CT (fritt) översatt av Google Translate:
Dag 1, 1 timme av Slowox
Mörk, icke-descript aromatics. 86 p
Snarare tråkigt, lågt surt vin med små tanniner och rik grenache kropp. Inte en testosteronflaska, snarare en flabby en (nästan).
Läckra men inte gör någonting.

Dag 2, 94 P
Nu tittar tanniner ut.
Det är definitivt livet i den här saken än. Ett briljant vin ikväll!

Bastu, som i torrt, varmt trä. Djupa frukter. Mörkt och mot monolitiskt. Det finns en referens till hallon, men det mesta av näsportalen är stängd.

I munnen massor av saker som händer nu!
Tannic mot torkning min mun, särskilt i slutgommande. Frukt lurar i skuggorna. Lakrits, La Garrigue, brinnande trä, hallon, fasthållning och hållbar uttryck. Ganska ett kärleksfullt vin. Helt lyfts sedan igår. Detta har nerv och senus, inte mycket heft. Pre-Parker CDP. Brilliant insats, kommer bara att bli bättre under många år framöver. Jävla det här är bra!

Blinded, jag skulle nog ha gått för en modern, de luxe södra Frankrike Grenache-Syrah-Carignan från 2016-Ish.


Original:
Day 1, 1 hr of slowox
Dark, non-descript aromatics. 86 p
Rather dull, low-acidity wine with tiny tannins and rich Grenache body. Not a testosterone bottle, rather a flabby one (almost).
Delicious but not doing anything.

Day 2, 94 p
Now tannins are peeking out.
There's definitely life in this thing yet. A brilliant wine tonight!

Sauna, as in dry, hot wood. Deep fruits. Dark and towards monolithic. There's a reference to raspberries, but most of the nose-portal is closed.

In the mouth loads of stuff now going on!
Tannic towards drying my mouth, especially in the end-palate. Fruit is lurking in the shadows. Licorice, La Garrigue, burning wood, raspberries, restraint and held-back expressions. Quite a loveable wine. Totally lifted since yesterday. This has nerve and sinew, not much heft. Pre-Parker CdP. Brilliant effort, will only get better for many years to come. Damn this is great!

Blinded, I'd probably have gone for a modern, de luxe Southern France Grenache-Syrah-Carignan from 2016-ish.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår slog vi på stora trumman (3 personer utomhus). Och körde en trevlig Selosse provning. Som vanligt blev det några efterföljare och kvällen slutade tidigt efter oxfilé middag.
Visa bifogad bild 22519
Jacques Selosse Initial Deg 2014.
Efter min första upplevelse med Selosse Initial degar 2019 nov, så var mina förhoppningar låga. Men denna flaska levererade verkligen!
Friska citrustoner, fräsch mousse och lång eftersmak. 93 pinnar.
Jacques Selosse V.O Deg 2015.
Här hamnar vi redan på pluskanten då komplexiteten växer fram. Blev bara mer komplex över tid och även här citrus och apelsin. 94 pinnar.
Jacques Selosse Substance Deg 2015.
Min till dagen näst bästa champagne någonsin! Vilken kraft men elegans! Här händer det grejer som jag enbart känt med Salon 02.
Gula äpplen, apelsinskal, gräddkola, brioche, brända mandlar... ja listan är lång... 98 pinnar.
La Fleur Petrus 2011.
Denna flaska har varit coravinad sen 9 månader tillbaka. Hade hänt lite, och tanninera mjuknat rejält. Mogen röd frukt, menthol, vanilj. Klassisk Pomerol helt enkelt. 92 pinnar.
Dunn Vineyards HM 2015.
Medelfyllig, med skogsbär och plommon som dominans. Relativt lätta tanniner trots hög alkoholhalt. Gott helt enkelt. 93 pinnar.
Domaine Denis Pere & Fils Corton-Charlemangne 2015.
Mycket balanserad, med frisk syra och klassisk smör, ek och mineral. 92 pinnar.
Taylor's Vargellas Vintage Port 2001.
Kan konstatera att man dricker alldeles för lite Port! Så otroligt ung och stark. Russin, choklad och fat. Många år tills den är i fas. 89 pinnar.
Kapcsandy Vino Del Sol 2009.
Skogsbärssylt. 87 pinnar.
Min spontana tanke:
"Vad är det för jävla skräp till höger i bild? Allt annat ser jäkligt attraktivt ut. Åååh! Hade velat varit där!”
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår slog vi på stora trumman (3 personer utomhus). Och körde en trevlig Selosse provning. Som vanligt blev det några efterföljare och kvällen slutade tidigt efter oxfilé middag.
Visa bifogad bild 22519
Jacques Selosse Initial Deg 2014.
Efter min första upplevelse med Selosse Initial degar 2019 nov, så var mina förhoppningar låga. Men denna flaska levererade verkligen!
Friska citrustoner, fräsch mousse och lång eftersmak. 93 pinnar.
Jacques Selosse V.O Deg 2015.
Här hamnar vi redan på pluskanten då komplexiteten växer fram. Blev bara mer komplex över tid och även här citrus och apelsin. 94 pinnar.
Jacques Selosse Substance Deg 2015.
Min till dagen näst bästa champagne någonsin! Vilken kraft men elegans! Här händer det grejer som jag enbart känt med Salon 02.
Gula äpplen, apelsinskal, gräddkola, brioche, brända mandlar... ja listan är lång... 98 pinnar.
La Fleur Petrus 2011.
Denna flaska har varit coravinad sen 9 månader tillbaka. Hade hänt lite, och tanninera mjuknat rejält. Mogen röd frukt, menthol, vanilj. Klassisk Pomerol helt enkelt. 92 pinnar.
Dunn Vineyards HM 2015.
Medelfyllig, med skogsbär och plommon som dominans. Relativt lätta tanniner trots hög alkoholhalt. Gott helt enkelt. 93 pinnar.
Domaine Denis Pere & Fils Corton-Charlemangne 2015.
Mycket balanserad, med frisk syra och klassisk smör, ek och mineral. 92 pinnar.
Taylor's Vargellas Vintage Port 2001.
Kan konstatera att man dricker alldeles för lite Port! Så otroligt ung och stark. Russin, choklad och fat. Många år tills den är i fas. 89 pinnar.
Kapcsandy Vino Del Sol 2009.
Skogsbärssylt. 87 pinnar.
Fasen vad svårt det är med höger och vänster. Brukar ofta klaga över att de svenska journalisterna inte ens har koll på procent... Och jag klarar inte ens av att ta höger och vänster rätt...

Min spontana tanke:
"Vad är det för jävla skräp till vänster i bild? Allt annat ser jäkligt attraktivt ut. Åååh! Hade velat varit där!”
...kunde kanske ha bytt till mig mer godsaker mot bubbelsaker...
(Inspirerade mig till att ge mig in i bjudstriden över en 1988 Dunn Howell Mtn CS.
Vill ha! :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Plockade fram min sista räjcer-brunello härom dagen och avslutade den i afton. Eller, tja, lämnade kvar ett rejält glas till vår iTasting nu på lördag. Och det gär vinet har sju smaknoter på CT med ett snitt på 92,2p. Det är rävligt bra! Sen att det inte riktigt verkar som om jag druckit samma vin som murricanerna och inte riktigt delar deras fruitf**ker dricksfönster som tydligen (!) tog slut för 10 år sedan... *pft*

Enligt Google blir detta vin till ett "Bedövat garvdjur" :)


1993 Tenuta Caparzo Brunello di Montalcino Vigna La Casa, 94 p

89983745-8847-49C5-92A9-018FA2958293.jpeg


Original från CT:
Deep red with garnet tinge, not showing much age. Long, beautiful cork with a tongue stretching all the way...

Am I drinking the same wine as the previous tasters? This is a tannic beast!

Day 1, pop: 93p
Aromas are meaty, deep, not at all open for business.
Per os, beautifully tannic, youthful and a little bit rustique. Has a slight "maturity component" but gives an overall impression of being terribly young. This will surely live and evolve for many more years. The perfect acidity fingerprints of Sangiovese are here, but none of the cherries or other expected markers.

With 3 kinds of sausage: perfect marriage!

For blinded tasting, I think this one could qualify as a 2015 Sangiovese.

...Drinking window 2012?
What's wrong with you ppl?
It's 2021 and this boy isn't anywhere near early opening up...

Day 3, one more point added to the score.
Had no opportunity to get back at this monster yesterday, so did it today instead. And it has picked up more steam. All components are superbly integrated, a little rough or "unripe" acidity that still conveys the greatness of Sangiovese in a fabulous way. A stunner!
Enjoyed with some slices of Spanish chorizo.
God damn!
Yumm!


Skoj översättning :)
Djuprött med granatfärg, visar inte mycket ålder. Lång, vacker kork med en tunga som sträcker sig hela vägen ...

Dricker jag samma vin som de tidigare smakarna? Detta är ett garvdjur!

Dag 1, pop: 93p
Aromer är köttiga, djupa, inte alls öppna för affärer.
Per os, vackert garvad, ungdomlig och lite rustik. Har en liten "mognadskomponent" men ger ett helhetsintryck av att vara fruktansvärt ung. Detta kommer säkert att leva och utvecklas i många år till. De perfekta surhetsfingeravtrycken från Sangiovese finns här, men ingen av körsbären eller andra förväntade markörer.

Med 3 sorters korv: perfekt äktenskap!

För blindprovning tror jag att den här skulle kunna kvalificeras som en Sangiovese 2015.

... Drickfönster 2012?
Vad är det för fel på dig?
Det är 2021 och den här pojken är inte i närheten av att tidigt öppna sig ...

Dag 3, en poäng till till poängen.
Hade ingen möjlighet att komma tillbaka på detta monster igår, så gjorde det idag istället. Och det har tagit mer ånga. Alla komponenter är fantastiskt integrerade, lite grova eller "omogna" syra som fortfarande förmedlar storheten hos Sangiovese på ett fantastiskt sätt. En bedövning!
Åtnjöt med några skivor spansk chorizo.
Helvete!
Yumm!
 

BallyJ

Medlem
Igår slog vi på stora trumman (3 personer utomhus). Och körde en trevlig Selosse provning. Som vanligt blev det några efterföljare och kvällen slutade tidigt efter oxfilé middag.
Visa bifogad bild 22519
Jacques Selosse Initial Deg 2014.
Efter min första upplevelse med Selosse Initial degar 2019 nov, så var mina förhoppningar låga. Men denna flaska levererade verkligen!
Friska citrustoner, fräsch mousse och lång eftersmak. 93 pinnar.
Jacques Selosse V.O Deg 2015.
Här hamnar vi redan på pluskanten då komplexiteten växer fram. Blev bara mer komplex över tid och även här citrus och apelsin. 94 pinnar.
Jacques Selosse Substance Deg 2015.
Min till dagen näst bästa champagne någonsin! Vilken kraft men elegans! Här händer det grejer som jag enbart känt med Salon 02.
Gula äpplen, apelsinskal, gräddkola, brioche, brända mandlar... ja listan är lång... 98 pinnar.
La Fleur Petrus 2011.
Denna flaska har varit coravinad sen 9 månader tillbaka. Hade hänt lite, och tanninera mjuknat rejält. Mogen röd frukt, menthol, vanilj. Klassisk Pomerol helt enkelt. 92 pinnar.
Dunn Vineyards HM 2015.
Medelfyllig, med skogsbär och plommon som dominans. Relativt lätta tanniner trots hög alkoholhalt. Gott helt enkelt. 93 pinnar.
Domaine Denis Pere & Fils Corton-Charlemangne 2015.
Mycket balanserad, med frisk syra och klassisk smör, ek och mineral. 92 pinnar.
Taylor's Vargellas Vintage Port 2001.
Kan konstatera att man dricker alldeles för lite Port! Så otroligt ung och stark. Russin, choklad och fat. Många år tills den är i fas. 89 pinnar.
Kapcsandy Vino Del Sol 2009.
Skogsbärssylt. 87 pinnar.
Ser ut som en härlig provning! Lite nyfiken på vilken den bästa Champagne till dags dato är?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ser ut som en härlig provning! Lite nyfiken på vilken den bästa Champagne till dags dato är?
Den platsen knep faktiskt Salon 2002 när jag drack den 2016. Flaskan hade stått på Dubais flygplats, så jag anar att den mognat fortare vilket gjorde den himmelsk!
 

buteljen

Medlem
IMG_9779.jpg


2017 Château Grand Village Les Champs Libres
Saxat från ett tidigare inlägg jag gjort om vinet:

“Det här är inte en vit Bordeaux, det är ett vitt vin gjort i Bordeaux”, säger vinmakaren. De har länge haft en idé om att högra stranden borde vara perfekt terroir för att odla vita druvor eftersom det där finns limestone och clay som är den jordmån som skapar fantastiska vita viner runt om i världen. “And yet, the famous whites in Bx are mostly coming from Gravel soils on the left bank*.

De var dock inte nöjda med klonmaterialet i Bordeaux så de gav sig ut att leta och hittade vad de sökte i Loire. Från Sancerre plockade de hem druvmaterial som de 2010 planterade i en vingård med clay/limestone i Fronsac-området. Första årgången var 2013.”

100% Sauvignon Blanc (Sancerre origin). No racking, aged with 60% new oak from Burgundy, with 40% a one year old.
Jag är lika förtjust nu som jag var när jag provade det förra året i årgång 2016.

Ljust gult
Doftar rent, kristallklart och knivskarpt av citrus, fläder, lite gröna gräsiga toner, vit persika, krutrök, kalkig mineral. Lätt och förföriskt.
I munnen perfekt balanserat, friskt, slankt, citrus, ett uns fläder och gröna toner, lång lite saltig mineralrik finish med fin aromatisk lager på lagerkänsla. Det finns en energi och nerv i vinet som är oerhört attraktiv. Dämpat men ändå så expressivt. Finess. Refreshing.
 

Vingubben

Medlem
En liten BYOB med forumvänner.
S1.jpg


Värmde upp med Laforge-Testa 2008. Odlare från Charly-sur-Marne, där man till största delen odlar PM. Dock säljer man i stort sett all sin PM till något eller några av de stora husen så de egna vinerna görs på CH och PN. I detta fallet 45% CH och resten PN. Bra tryck i syran, ordentligt med röda äpplen och ordentligt med kraft. Bra vin men inget att springa benen av sig för .

V1.jpg


Första fligthen var kvällens vita och torra som dracks tillsammans med ostron och skaldjur. Shäfer-Fröhlich, Felseneck GG 2016 ställdes mot William Fevre Premier Cru, Vaillons 2017. Oklart om vi utsåg någon vinnare men S-F charmade mig mest med sin blommiga expressiva stil i kombination med att samtidigt vara stramt. Att det var Riesling var lättgissat men några ville till Alsace. För Fevren var också lätt att hitta rätt druva men det tog en stund att komma till Chablis. Också ett riktigt bra vin med en blommig stil som inte direkt tar en till rätt område. Avslutet är dock bra Chablis hela vägen med en lätt nötighet, mineraler och sälta.

S2.jpg


Flight nummer två var bubbel, och alla hade stoppat in Champagne. Louis Roederere Brut Nature Rosé 2012, Charles Heidsieck NV Magnum, Basår 2012, Vorin-Jumel 2008 Magnum, Laurent-Perrier Grand Siecle (osäker på årgångarna men tror det var -95, -96 och -97) samt Bérêche Le Cran 2012. Här var Grand Siecle enligt mig, och jag tror även alla andra kring bordet, den solklara vinnaren. Årets bästa skumpa med mängder av kola, gräddglass, nötter, smör mm. Tvåa för mig var Le Cran, som stack ut från övriga med en skarp syra i kombination med hög komplexitet. Värt att notera att LR Brut Natur 2012 var betydligt trevligare än 2009.

R1.jpg


Till maten, steak sandwhich, serverades två syrah 2014. Penfold St Henri och Pierre Gonon. Gonon kändes tyvärr som att den var i tunneln, medan St Henri var i drickfönstret med chark, örter, peppar och rejält med frukt. Klar vinnare.

R2.jpg


Röd flight med Comtesse de Lalande 2008, The Dead Arm 2017, Mouton Rotschild 1976, Thelema Cabernet Sauvignon The Mint 2006 samt Bodega Noemia 2016. Många världsdelar representerade och god spridning på årgångarna. Spontant tanke efter första sniffen, Bdx i alla glasen, men sen stack det iväg. Mest röster på Thelema följt av Comtessen, men både Mouton och Noemia hade var sin första röst. Comtessen upplevdes som äldre än vad den var, men riktigt bra. Moutonen hade passerat toppen med fortfarande njutbar. Thelema visade ålder men samtidigt viol och tät mörkfruktig. Min gissning var bättre Pomerol. Noemia kanske dracks för tidigt. Jag var säker på södra Rhone som ännu inte var i drickfönstret. Kul med åldersspannet.

Sött.jpg


Sista flighten, sött som serverades till bränd baskisk cheesecake med romgrädde och blåbär. Hugel Gewurztraminer, Verdange Tardive, 1990 mot Zind Humbrecht, Clos Haüserer, Riesling 1989. Hugel uppvisade en enorm aromatik, och otrolig längd och var den som fick flest rösten. Min röst hamnade dock på Zind Humbrecht som var mer dämpad, men med en underbar syra som balanserade. Denna flight var för mig extra rolig då detta är en typ av vin som jag har ytterst begränsad erfarenhet av. Hade aldrig fått uppleva dessa om det inte vore för en BYOB med finewinesvänner. Har inte en enda flaska sött från Alsace eller Tyskland, förutom dom som jag kanske köpt av misstag. Får bli en ändring.

S3.jpg


Som om det behövdes avslutades kvällen med en Drappier Grande Sendree 2006. Ingen verkar komma ihåg något mer än att den var god.
 

Pnilsson76

Medlem
AE4A5F46-C1F3-41EC-ABED-2235EE78B6EE.jpeg
Le Moine Bourgogne Blanc 2016.
Första upplevelsen med Le Moine. Och hyllningarna är befogade. Verkligen en bra B.Blanc och kan bara tänka mig hur nivån är när man kliver upp i kvalitet!. Serverades något kall initialt och då ganska stram och främst toner av citrus. Med stigande temp kom toner av frukt ( någon exotiska) , citrus och smörighet. Väldigt expressiv doft och lång finish. Elegant och stramt/mineraliskt.
Ett grymt matvin och topp 5 Bourgogne Blanc jag druckit. 91-92 pinnar.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Lovade mig själv i dagarna att inte dricka vin som uppenbarligen vinner på lagring.
Men till min förvåning så droppar vännerna att de skall ha barn. Det bjöds på sushi och då tänkte jag en Riesling GG skulle passa tillfället!
20210312_190557.jpg

Willi Schaefer Himmelreich GG 2018
Trodde att den skulle vara tight som fasiken men där hade jag fel!
Den bjöd på knivskarp syra, OTROLIGT balanserad och perfekt sötma.
Doften bjöd på ängblom och smaken bjöd på ljusgul frukt blandat med prästkragar.
Dricker fint nu men vinner möjligtvis på lagring.. men why? När det är såå gott redan nu. 3.5/5 (börjar med denna skala nu).
 

Pontus

Medlem
Lovade mig själv i dagarna att inte dricka vin som uppenbarligen vinner på lagring.
Men till min förvåning så droppar vännerna att de skall ha barn. Det bjöds på sushi och då tänkte jag en Riesling GG skulle passa tillfället!
Visa bifogad bild 22577
Willi Schaefer Himmelreich GG 2018
Trodde att den skulle vara tight som fasiken men där hade jag fel!
Den bjöd på knivskarp syra, OTROLIGT balanserad och perfekt sötma.
Doften bjöd på ängblom och smaken bjöd på ljusgul frukt blandat med prästkragar.
Dricker fint nu men vinner möjligtvis på lagring.. men why? När det är såå gott redan nu. 3.5/5 (börjar med denna skala nu).
Willi Schaefer är en superproducent som alltid levererar!
 
Toppen