Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
F713AA6B-A8D3-4CFA-96D6-A4BCBD2EABDF.jpeg

Ja vad skall man säga? Fantastiska viner båda två ❤️. Clos Saint Urbain oerhört komplext med mineralitet och frukt i lager på lager. Fantastisk densitet och en finish utöver det vanliga. Ozyetran som jäst och lagrats på jästfällning i 24 månader i 600-l fat ger klara Chassagne Montrachet vibbar på näsan. I munnen avslöjar rieslingsyran ursprunget (i allafall när man vet vad det är :oops:). Riktigt bra struktur och finish. Så kul att ha provat denna stil! Glad jag köpte fler flaskor!
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Jämlarns! Fina grejjer!
Bdx från 1975 och 1979 spottades på då jag var ung. "Frukten kommer dö innan tanninerna mjuknat". Alla de förståsigpåarna hade fel. Vinerna är helt magiska idag! Precis som med alla andra prgångar gäller det inte riktigt alla viner.

Som du så klokt uttrycker det:
Inte nödvändigtvis godare, men mer intressant. Ungefär som TED talks av unga som säger "me myself and I" i var och varannan mening jmf med de med silver som drar spännande paralleller och kommunicerar djup förståelse och bredd i sina presentationer. Inte att de yngre skulle sakna innehåll, nejdå, bara djup och bredd.
Bra, OK, känns som bättre beskrivning (för mig) än MAGISKA.', kan du ge några exempel från dessa årgångar där M ordet varit/är befogat ?!:)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra, OK, känns som bättre beskrivning (för mig) än MAGISKA.', kan du ge några exempel från dessa årgångar där M ordet varit/är befogat ?!:)
Har de bara inte korkskada eller är sönderoxiderade, är de normalt magiska. Dels är de ultramogna med (oftast) kvarvarande tanniner och dels är de klassiska 12% Bdx:er som ger mig gåshud. Kan bara älska dem :)
Naturligtvis en smakfråga, och min smakglidning från unga Zinfandlar till advanced Bdx har tagit ett tag.

Sen finns det ju råbra '82:eek:r, tex, men där har prislapparna skenat så vansinnigt att det blir glest mellan de druckna flaskorna. Bonusmagin med 75 och 79 är att de fortfarande är duktigt överkomliga.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag såg att du drack en 1975 Haut Batailley för ett tag sedan. Jag drack själv 3 st under 2020 och alla var i princip lika bra. Har också goda tankar om 1975 och även dess motsvarighet på 80-talet, 1986 som jag druckit väldigt bra bordeaux ifrån.
Drack en 86 Margaux för några år sedan. Det var som att pimpla taggtråd. Men, den borde bli riktigt fin med åren.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har de bara inte korkskada eller är sönderoxiderade, är de normalt magiska. Dels är de ultramogna med (oftast) kvarvarande tanniner och dels är de klassiska 12% Bdx:er som ger mig gåshud. Kan bara älska dem :)
Naturligtvis en smakfråga, och min smakglidning från unga Zinfandlar till advanced Bdx har tagit ett tag.

Sen finns det ju råbra '82:eek:r, tex, men där har prislapparna skenat så vansinnigt att det blir glest mellan de druckna flaskorna. Bonusmagin med 75 och 79 är att de fortfarande är duktigt överkomliga.
Jojo, men nåt exempel på vin!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag önskar ett konkret exempel på magiskt vin från Bdx 75/79!
Du menar som jag druckit? :D
om vi tar 75 (jag har haft otur med mina 79:eek:r) och jag glömmer säkert några.:
  • La Dominique
  • VCC
  • Montrose
  • Haut-Batailley
  • de Sales
  • Kirvan
  • Nenin
  • Talbot

Det mest oxiderade vin jag stött på i hela mitt liv var en 75 Ducru Beaucaillou och har nyligen fångat en ny för "revansch". Pichon Baron har jag fått två ggr utan att den lyckats vara bra.

nöjd?:cool:

av sådana jag inte druckit, Latour, Mouton, Petrus, Lafitte, Cheval Blanc, Haut Brion lär vara magiska på nästa nivå och kostar ungefär som Champagner :rolleyes:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Du menar som jag druckit? :D
om vi tar 75 (jag har haft otur med mina 79:eek:r) och jag glömmer säkert några.:
  • La Dominique
  • VCC
  • Montrose
  • Haut-Batailley
  • de Sales
  • Kirvan
  • Nenin
  • Talbot

Det mest oxiderade vin jag stött på i hela mitt liv var en 75 Ducru Beaucaillou och har nyligen fångat en ny för "revansch". Pichon Baron har jag fått två ggr utan att den lyckats vara bra.

nöjd?:cool:

av sådana jag inte druckit, Latour, Mouton, Petrus, Lafitte, Cheval Blanc, Haut Brion lär vara magiska på nästa nivå och kostar ungefär som Champagner :rolleyes:
Nöjd:)! Tack!
 

Pontus

Medlem
2019 FX Pichler Ried Kellerberg Smaragd Riesling. Inbjudande doft av blommor, nässlor, ananas och päron. En bit ifrån något rieslingvin jag sniffat på, men på ett positivt sätt! Typ som en korsning mellan riesling och sauvignon blanc. Smaken är intensiv med en föga förvånande hög syra (sucks your face in). Mycket florala och örtiga toner. Något reduktiv. Liten känsla av restsötma, inget snustorrt intryck. Lager- på lagerkänsla i eftersmaken med en viss bitterhet, typ limeskal. Sjukt gott redan nu, men jag tror på utveckling i åtminstone 10 år framåt. Intensiteten och komplexiteten växer under kvällen, och de sista klunkarna är absolut bäst! 94++.

Edit: Glömde den vaxiga munkänslan!
 
Last edited:

Mina Vinare

Medlem
royal city larmead.jpg


2008 K Vintners, Walla Walla, ”Royal City Syrah” har en tät och djupröd färg. Doften är stor och animalisk med smort läder, grillkol och oliver samt tapenade. Chark, rått kött och lite ton av tjära samt asfalt. Salmiak och sedan mer frukt typ drottningsylt och aprikoser. Mörkrostad choklad och kaffebönor efterhand. Riktigt fin doft som är både elegant och enormt expressiv på en och samma gång. I mitt tycke helt perfekt – galet läckert!

Smaken är ren och fruktig men också med en stram struktur och finmalda tanniner typ salmiakpulver. Frukten är mörkbärig med massor av lakrits i en frisk men samtidigt rejält kraftfull eftersmak. Mörk choklad och mocka med körsbär samt violpastill i en fint balanserad och sammetslen eftersmak. Mot slutet en mer rödbärig karaktär av mogna jordgubbar och hallon. Växer i glaset och förföriskt gott (97p).

Följt det här sedan lanseringen på SB och även förra flaskan för några år sedan var riktigt bra. Tycker väl knappast man skall vänta så mycket längre utan det här är drickfärdigt men samtidigt känns det som om platån kommer att hålla i många år - så bråttom är det inte heller att dricka upp. Doften är det stora utropstecknet även om inte smaken heller gör ont. Kul.

2008 Larkmead Vineyards, Napa Valley – ”Solari Cabernet Sauvignon” har en fin rubinröd färg med en vacker lyster. Doften är typisk cabbe med cassis, ceder och tobaksblad. Mentol och en örtighet som precis klarar sig från att bli grön men ger en härlig friskhet och lätthet åt doften. Det doftar samtidigt lite grusväg och krossad sten. Lite lätt kaffe och mocka med en antydan till fatvanilj samt svettig hästsadel mot slutet. Superelegant och läckert.

Smaken är frisk och bärig med en solmogen ton av riktigt mogen frukt. Krämig och god med en generös frukt samtidigt som syran är i härlig balans med allt det övriga. Lite vanilj, kaffe och chokladdragerade körsbär efterhand med en fin avslutning av smörkola. Cassis och röd citrusfrukt i den fina och rena eftersmaken. Jättegott (97p+).

Andra flaskan och den första var ett bra tag sedan jag provade. Minns den då som tokkoncentrerad och ganska otillgänglig. Den här flaskan är betydligt mer drickfärdig och tillgänglig även om det absolut inte är bråttom att dricka det som finns kvar i källaren. Skulle tro att det fortsätter att utvecklas i ytterligare flera år och håller sedan i många år därefter. Här är det smaken som imponerar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 22498

2008 K Vintners, Walla Walla, ”Royal City Syrah” har en tät och djupröd färg. Doften är stor och animalisk med smort läder, grillkol och oliver samt tapenade. Chark, rått kött och lite ton av tjära samt asfalt. Salmiak och sedan mer frukt typ drottningsylt och aprikoser. Mörkrostad choklad och kaffebönor efterhand. Riktigt fin doft som är både elegant och enormt expressiv på en och samma gång. I mitt tycke helt perfekt – galet läckert!

Smaken är ren och fruktig men också med en stram struktur och finmalda tanniner typ salmiakpulver. Frukten är mörkbärig med massor av lakrits i en frisk men samtidigt rejält kraftfull eftersmak. Mörk choklad och mocka med körsbär samt violpastill i en fint balanserad och sammetslen eftersmak. Mot slutet en mer rödbärig karaktär av mogna jordgubbar och hallon. Växer i glaset och förföriskt gott (97p).

Följt det här sedan lanseringen på SB och även förra flaskan för några år sedan var riktigt bra. Tycker väl knappast man skall vänta så mycket längre utan det här är drickfärdigt men samtidigt känns det som om platån kommer att hålla i många år - så bråttom är det inte heller att dricka upp. Doften är det stora utropstecknet även om inte smaken heller gör ont. Kul.

2008 Larkmead Vineyards, Napa Valley – ”Solari Cabernet Sauvignon” har en fin rubinröd färg med en vacker lyster. Doften är typisk cabbe med cassis, ceder och tobaksblad. Mentol och en örtighet som precis klarar sig från att bli grön men ger en härlig friskhet och lätthet åt doften. Det doftar samtidigt lite grusväg och krossad sten. Lite lätt kaffe och mocka med en antydan till fatvanilj samt svettig hästsadel mot slutet. Superelegant och läckert.

Smaken är frisk och bärig med en solmogen ton av riktigt mogen frukt. Krämig och god med en generös frukt samtidigt som syran är i härlig balans med allt det övriga. Lite vanilj, kaffe och chokladdragerade körsbär efterhand med en fin avslutning av smörkola. Cassis och röd citrusfrukt i den fina och rena eftersmaken. Jättegott (97p+).

Andra flaskan och den första var ett bra tag sedan jag provade. Minns den då som tokkoncentrerad och ganska otillgänglig. Den här flaskan är betydligt mer drickfärdig och tillgänglig även om det absolut inte är bråttom att dricka det som finns kvar i källaren. Skulle tro att det fortsätter att utvecklas i ytterligare flera år och håller sedan i många år därefter. Här är det smaken som imponerar.
Fina pjäser!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte magiskt, utan snarare lite trött och skröpligt trots trevliga aromer och fin komplexitet. Dock min första 75:a från Bordeaux (ett stort år när det gäller annat än vin ;)), vilket gav en liten dusch av magi åtminstone! Dracks för någon månad sedan.

Visa bifogad bild 22499
Jag vill minnas att vi drack en 1975 de Sales första gången vi råkades i Götet. Den var magisk!
 

Mina Vinare

Medlem
2003 Delas Frères, Hermitage ”Marquise de la Tourette” har en klarröd färg med lite ålderstoner i kanten. Doften är rödbärig med typiska drag av chark och tapenade med peppar och lagerblad samt viol på slutet. Klassisk Syrahdoft med utveckling och mognad. Rostade inslag av kaffe och fat. Lite grillkol och läder som kommer fram efterhand. Fin doft men lite blyg.

Smaken är frisk och rödbärig med körsbär och vinbär. Lite kryddighet med tanniner som känns fint integrerade. Citrusfrukt och granatäpple efterhand. Mogen och söt frukt med läckande syra och nästan lite humletoner på slutet. Också en viss örtighet och kärnighet som en Marc/Grappa. Bra och god (93p).

delas.jpg


Tycker ofta att mogen Syrah från norra Rhône kan få för mycket syra och för lite frukt. Så känns det inte riktigt här utan det blir en ganska fin harmoni. Då brukar det ofta för mig bli som en fint mogen Bordeaux eller som denna gång – lite drag åt Bourgogne till. Får känslan av frukten och bärigheten som en lite robustare och köttigare Bourgogne kan leverera.

Lite överraskande med tanke på årgången eller kanske rentav därför. Inte så rå syra utan en lite mer varm och söt bärighet. Kan säkert hålla i många år ännu men tror inte på mer i utveckling med ålder som skulle leda till något positivt. Smakade ännu bättre i sin ungdom än nu.

2003 Château Kirwan, Margaux har en djupröd färg med fin lyster. Doften är ljuvligt klassisk och fin med massor av stall samt svettig hästsadel. Höstlöv och skogighet med grafit, ceder och mocka. Hur bra som helst. Karameller med medicinaltoner och mörk djup frukt typ björnbär. Riktigt härlig doft. Ett vin att sniffa på i timmar.

Smaken är först ganska stram med rejäla tanniner som inte är helt i harmoni. Efterhand bättrar det på sig men torrheten och delvis hårdheten tar lite överhand även om det finns en fin frukt av cassis och mörka körsbär i bakgrunden. Syran är fint integrerad och ger ett friskt intryck i den annars lite torra stilen. På slutet mer röd citrusfrukt och nästan lite skalbeska men också kakao och en aning bitterhet av mörk choklad. Ett bra vin (92p).

kirwan.jpg


Inte så generöst utan mer stramt som kanske fungerar till mat men därefter blir det i mitt tycke lite för snipigt. Kan säkert vara årgången med sina omogna tanniner som spökar men samtidigt kan jag uppleva samma karaktär i många Bordeauxer där frukten inte riktigt finns kvar i tillräcklig mängd. Synd att det inte håller ihop helt när doften är så otroligt läcker. Kan såklart sparas ett tag till och kanske rentav utvecklas något. Vinner på tid i glaset.
 
Toppen