Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
D77BEF02-0D90-4E36-918D-6A565D5398FB.jpeg

2016 Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam
(64% Grenache, 25% Syrah, 10% Mourvedre och 1% Counoise)


Blommig, champagneliknande doft. Magnifik frukt, lena tanniner, härliga syror och med en angenäm lakritssälta mot slutet. Verkligen i en tillgänglig och smarrig drickfas med komplex rödfruktig smak och bra energi.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 23938
2016 Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam
(64% Grenache, 25% Syrah, 10% Mourvedre och 1% Counoise)


Blommig, champagneliknande doft. Magnifik frukt, lena tanniner, härliga syror och med en angenäm lakritssälta mot slutet. Verkligen i en tillgänglig och smarrig drickfas med komplex rödfruktig smak och bra energi.
Oj, redan drickfärdig.
 

Nyllet

Medlem
20210731_185306.jpg

Idag vankades reverse sear tomahawk och mitt vinkval tarvade assistans. @zippan och @Poussard assisterade gentilt i matchningstråden.

2006 Chateau Musar
Korken var väldigt porös och gick i två bitar. Förbannar att jag inte investerat i en bladöppnare. Efter silning och dekantering bjöds på mogna plommon och fräsch röd frukt. Väl integrerat med fin syra men något oxiderat? Över kullen eller värmeskadad tänkte jag och öppnade reservflaska.

Vinet vaknar dock till lite efter någon timme och nu känner jag inte längre de oxiderade tonerna som var ganska obehagliga tidigare. Frukten är generös. Mogen och söt med mycket plommon, björnbär och fikon. Lakrits och tobak. Väldigt integrerad. Fylligt med en riktigt frisk och härlig syra som balanserar den söta frukten till viss del. Funkade ganska bra till maten men var lite väl mogen frukt för min smak. Är lite inne på att det var värmeskadat. Vad säger expertisen?

2013 Tenuta la Fuga Brunello di Montalcino
Vacker tegelfärg. Kryddor, murket trä, något grönt och härlig körsbärsfrukt. Fina tanniner och bra syra. Yngre smak än doft. Ganska lång. Riktigt gott! Mer i min och sambons smak och funkade kanon till maten. Känns ganska drickfärdig.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 23939
Idag vankades reverse sear tomahawk och mitt vinkval tarvade assistans. @zippan och @Poussard assisterade gentilt i matchningstråden.

2006 Chateau Musar
Korken var väldigt porös och gick i två bitar. Förbannar att jag inte investerat i en bladöppnare. Efter silning och dekantering bjöds på mogna plommon och fräsch röd frukt. Väl integrerat med fin syra men något oxiderat? Över kullen eller värmeskadad tänkte jag och öppnade reservflaska.

Vinet vaknar dock till lite efter någon timme och nu känner jag inte längre de oxiderade tonerna som var ganska obehagliga tidigare. Frukten är generös. Mogen och söt med mycket plommon, björnbär och fikon. Lakrits och tobak. Väldigt integrerad. Fylligt med en riktigt frisk och härlig syra som balanserar den söta frukten till viss del. Funkade ganska bra till maten men var lite väl mogen frukt för min smak. Är lite inne på att det var värmeskadat. Vad säger expertisen?

2013 Tenuta la Fuga Brunello di Montalcino
Vacker tegelfärg. Kryddor, murket trä, något grönt och härlig körsbärsfrukt. Fina tanniner och bra syra. Yngre smak än doft. Ganska lång. Riktigt gott! Mer i min och sambons smak och funkade kanon till maten. Känns ganska drickfärdig.
Musar kan ha lite flaskvariation men oxidativa toner hör till Musar. Brukar avta med lite luftning.
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 23939
Idag vankades reverse sear tomahawk och mitt vinkval tarvade assistans. @zippan och @Poussard assisterade gentilt i matchningstråden.

2006 Chateau Musar
Korken var väldigt porös och gick i två bitar. Förbannar att jag inte investerat i en bladöppnare. Efter silning och dekantering bjöds på mogna plommon och fräsch röd frukt. Väl integrerat med fin syra men något oxiderat? Över kullen eller värmeskadad tänkte jag och öppnade reservflaska.

Vinet vaknar dock till lite efter någon timme och nu känner jag inte längre de oxiderade tonerna som var ganska obehagliga tidigare. Frukten är generös. Mogen och söt med mycket plommon, björnbär och fikon. Lakrits och tobak. Väldigt integrerad. Fylligt med en riktigt frisk och härlig syra som balanserar den söta frukten till viss del. Funkade ganska bra till maten men var lite väl mogen frukt för min smak. Är lite inne på att det var värmeskadat. Vad säger expertisen?

2013 Tenuta la Fuga Brunello di Montalcino
Vacker tegelfärg. Kryddor, murket trä, något grönt och härlig körsbärsfrukt. Fina tanniner och bra syra. Yngre smak än doft. Ganska lång. Riktigt gott! Mer i min och sambons smak och funkade kanon till maten. Känns ganska drickfärdig.
Absolut ingen expert men druckit några inkl en vertikal på 20 årgångar från 60-talet och framåt. Tycker det låter som en typisk Musar! Och även just som Musar 2006 :p
 

Poussard

Medlem
Visa bifogad bild 23939
Idag vankades reverse sear tomahawk och mitt vinkval tarvade assistans. @zippan och @Poussard assisterade gentilt i matchningstråden.

2006 Chateau Musar
Korken var väldigt porös och gick i två bitar. Förbannar att jag inte investerat i en bladöppnare. Efter silning och dekantering bjöds på mogna plommon och fräsch röd frukt. Väl integrerat med fin syra men något oxiderat? Över kullen eller värmeskadad tänkte jag och öppnade reservflaska.

Vinet vaknar dock till lite efter någon timme och nu känner jag inte längre de oxiderade tonerna som var ganska obehagliga tidigare. Frukten är generös. Mogen och söt med mycket plommon, björnbär och fikon. Lakrits och tobak. Väldigt integrerad. Fylligt med en riktigt frisk och härlig syra som balanserar den söta frukten till viss del. Funkade ganska bra till maten men var lite väl mogen frukt för min smak. Är lite inne på att det var värmeskadat. Vad säger expertisen?

2013 Tenuta la Fuga Brunello di Montalcino
Vacker tegelfärg. Kryddor, murket trä, något grönt och härlig körsbärsfrukt. Fina tanniner och bra syra. Yngre smak än doft. Ganska lång. Riktigt gott! Mer i min och sambons smak och funkade kanon till maten. Känns ganska drickfärdig.
Tycker Musar brukar ha en del stallighet och lite målarfärg (volatil syra), vet inte om jag känt nåt oxiderat dock. När jag drack vinet i fråga luftade jag det ca 1.5 h dock.
 

zippan

Medlem
Jag drack Ciacci Piccolomini d'Aragona - Brunello di Montalcino Pianrosso 2013, på Magnum på Skärets krog nu i sommar.
Det var ett otroligt gott vin. Som jag gärna dricker igen.

Den finns på halvmagnum, dock -16 på Bolaget för 559 pix.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/brunello-di-montalcino-pianrosso-7926301/

  • Bör jag köpa en sådan flaska och förvänta mig ett gott vin utan att den får ligga i 10 år?
  • Spörsmål två. Andra tips eller rekommendationer på bra viner på Sangiovese som är lik-ish den från Piccolomini, som jag inte bör missa?
 

LarsW

Medlem
Jag drack Ciacci Piccolomini d'Aragona - Brunello di Montalcino Pianrosso 2013, på Magnum på Skärets krog nu i sommar.
Det var ett otroligt gott vin. Som jag gärna dricker igen.

Den finns på halvmagnum, dock -16 på Bolaget för 559 pix.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/brunello-di-montalcino-pianrosso-7926301/

  • Bör jag köpa en sådan flaska och förvänta mig ett gott vin utan att ligga i 10 år?
  • Spörsmål två. Andra tips eller rekommendationer på bra viner på Sangiovese som är lik-ish den från Piccolomini, som jag inte bör missa?
Jag tycker BdM är gott både ungt, medelålders och äldre.
Sen ska det sägas att 2013 har varit väldigt tillgänglig som ung, mer så än 2015 och vad lite jag smakat från 2016.
Jag har än så länge inte provat annat än en enda Altesino från 2016, men vad jag läst så ska 2016 vara en stramare årgång än 2015 och definitivt mer än 2013.
Tänker 2016 Pianorosse säkert mår bra av att få bli 8-10 år innan man poppar dem men finns bara ett sätt att få reda på det...

När det gäller BdM från SB så tycker jag man absolut borde prova Casanovan, i mitt tycke den mest tillgängliga 2015 och ett vansinnigt gott vin med några timmars dekantering. Och i en prisklass som inte borde skrämmas överdrivet.
 

zippan

Medlem
Jag tycker BdM är gott både ungt, medelålders och äldre.
Sen ska det sägas att 2013 har varit väldigt tillgänglig som ung, mer så än 2015 och vad lite jag smakat från 2016.
Jag har än så länge inte provat annat än en enda Altesino från 2016, men vad jag läst så ska 2016 vara en stramare årgång än 2015 och definitivt mer än 2013.
Tänker 2016 Pianorosse säkert mår bra av att få bli 8-10 år innan man poppar dem men finns bara ett sätt att få reda på det...

När det gäller BdM från SB så tycker jag man absolut borde prova Casanovan, i mitt tycke den mest tillgängliga 2015 och ett vansinnigt gott vin med några timmars dekantering. Och i en prisklass som inte borde skrämmas överdrivet.
Kvalitetssvar!
 

Jos

Medlem
Låter ju onekligen som ett expertsvar!:D
Hahaha nä nä
Det är vertikalen plus 15-20 tillfällen senaste 20+ åren som jag druckit Musar så verkligen ingen expert.

Men det låter som en typisk Musar utefter mina erfarenheter. Har ju en tydlig oxidativ stil men är mer än sällan också volatila där olika drag kommer och går.
 

Pontus

Medlem
Jag tycker BdM är gott både ungt, medelålders och äldre.
Sen ska det sägas att 2013 har varit väldigt tillgänglig som ung, mer så än 2015 och vad lite jag smakat från 2016.
Jag har än så länge inte provat annat än en enda Altesino från 2016, men vad jag läst så ska 2016 vara en stramare årgång än 2015 och definitivt mer än 2013.
Tänker 2016 Pianorosse säkert mår bra av att få bli 8-10 år innan man poppar dem men finns bara ett sätt att få reda på det...

När det gäller BdM från SB så tycker jag man absolut borde prova Casanovan, i mitt tycke den mest tillgängliga 2015 och ett vansinnigt gott vin med några timmars dekantering. Och i en prisklass som inte borde skrämmas överdrivet.
Här är jag inte helt enig. Tycker allt det jag druckit från 2013 krävt några år (minst!) i källaren till skillnad från 2015 som funkat fint för omedelbar konsumtion med luftning. Kan ju iofs vara så att vi druckit olika viner. Tydligast har det varit med Fuligni. 2016 har jag inte druckit något från ännu, men årgången borde ligga någonstans mittemellan 2013 och 2015 när det gäller lagring enligt vad jag läst.
 
Semester vecka med allt från ok till fantastiska upplevelser.

Wynns Coonawarra black label 13.
Ett vin som efter lite lagring alltid imponerar på mig. Ingen svarta vinbärssaft så långt ögat kan nå.
Slippande tanniner,bra syra,mörka bär och choklad ger ett trevligt och okomplicerat vin.
Perfekt till grillen
91 p

Rose by Ott
Är absolut ingen rose fantast så länge det inte är bubblor i glaset men detta var riktigt gott och kommer absolut köpas igen.
Bra syra, smak fylld med smultron, röda vinbär.
90 p

Mautens IGP 2015

Kommentar överflödig.kärlek i rinnande form.
94 p

Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape 2015

Klunkvänlig c7dp som kommer vara svår att hålla sig borta ifrån.
Fylld med mörka bär en bra syra som bär upp vinet.
Få viner som ger samma glädje att dricka under 300

92 p

Vigna Cantangel pinot nero 2017

Veckans överraskning.
Visste inte alls vad som skulle vänta när korken drogs ur.
Hade nog blint hamnat i USA.
Vinet är klunk vänligt som få,fylld med krossade jordgubbar,svartpeppar och någon form av örtighet,timjan?
Ett vin som jag tror skulle tilltala många i dess enkelhet.
91p
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag hade turen att vara hemma och nära när @Adam Frisch ville bli av med några "provflaskor" inför hemresan till LA. Det var med lätta fötter jag tog ryggsäcken och gick bort till Norrmalm för att hämta 5 delvis coravinade flaskor. Jag har också en viss förkärlek till bortglömda druvsorter och detta skulle bli mycket intressant. Första testet var i fredags med det vin som enligt Adam är det mest troliga att kunna dyka upp i Sverige. Till en mkt fin bit wagyu zabuton testade jag dessa två mot varandra:
2018 & 2019 Sabelli-Frisch Mission La Malinche
Man får lite SQN-vibbar från flaskorna som är rejält tunga. Jag gillar även formspråket på etiketterna - avskalat och informativt.
Adam tyckte att de skulle serveras ngt kylda så de fick gå direkt från skåpet. Druvan är mission som tydligen är identisk med den chilenska pais. Pais har jag druckit någon gång utan att det satt något avtryck. Båda vinerna är identiska i färg som påminner om en anemisk pinot noir eller garnacha från kullarna utanför Madrid. Alltså mycket blek och genomskinligt. Man undrar ju hur mycket oumph som kan komma ut ur detta?
2018: Doft: Alkohol är det enda jag känner den första halvtimmen men den övergår mer och mer till körsbärslikörspraliner (alltså även de med alkohol fast betydligt behagligare:rolleyes:) Smak: Förutom en övergående alkoholbeska så var det mycket körsbär, röda vinbär, knappt mogna jordgubbar och vattenmelon. Mycket trevligt och lätt med mycket bra balans mellan sandiga tanniner, syra och (ovanlig) frukt. Passar mycket bra till maten. Eftersmak: Till en början obetydlig men den blev längre och längre med luft och värme.
2019: Doft: Obefintlig till en början. Saknar helt spritdoften (tack och lov). Med luft kommer körsbär och en aningen choklad? Smak: Identisk med 2018 men saknar alkoholbeskan. Eftersmak: Något kortare än 2018.
Två identiska viner med en stor skillnad. Alkohol! När jag kollar % så var det kanske inte så konstigt. 2018 har 13,6% och 2019 "bara" 12,5! Inte så konstigt att 1,1% slår igenom i både doft och smak.
Ett mycket trevligt vin som ligger runt 89-92p. Ovanligt och passar kanske inte alla gommar. Det är långt ifrån en käftsmäll men den saknar inte oumph och uttryck även om det är lätt. Jag föredrog 2019 framför 2018 och det har bara med alkoholen att göra. Kommer det till Sverige så ska jag definitivt köpa på mig lite och jag hoppas att alkoholen kan hålla sig en bit under 13%.
IMG_4423.jpeg
IMG_4424.jpeg
 

Håkan

Medlem
Jag drack Ciacci Piccolomini d'Aragona - Brunello di Montalcino Pianrosso 2013, på Magnum på Skärets krog nu i sommar.
Det var ett otroligt gott vin. Som jag gärna dricker igen.

Den finns på halvmagnum, dock -16 på Bolaget för 559 pix.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/brunello-di-montalcino-pianrosso-7926301/

  • Bör jag köpa en sådan flaska och förvänta mig ett gott vin utan att den får ligga i 10 år?
  • Spörsmål två. Andra tips eller rekommendationer på bra viner på Sangiovese som är lik-ish den från Piccolomini, som jag inte bör missa?
Tyckte dessvärre att alkoholen slog igenom i 2016 så passade på fler flaskor. Gillar generellt lite stramare Brunello än Ciacci.... Men jag kan vara ett undantag med tanke på recensionerna så lita inte riktigt på mig. Såg att Altensino Montosoli bytt årgång till 2016, den är något mer återhållsam i alkoholen.
 

chambertin

Medlem
Det var ju mest synd att man inte plockade några fler för priset som Le Macchiole fanns på atomwine menade jag :D
Har funnits länge på Atomwine. Köpte mina 2010 runt 2014 har jag för mig.
https://www.finewines.se/threads/de...diskussioner-och-tips.2034/page-69#post-62861
Skulle tro att dom kommer tillbaka igen (som dom gjort varje år).

Att dom blivit lite dyra är inget att sörja.
Sporrar bara andra producenter att göra ngt lika bra men troligen till ett lägre pris (till en början i ala fall).
 
Toppen