Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Gamla och trötta viner kan vara mer roliga och intressanta än superba och precis så känner jag med min sista flaska med 2001 Gran Clos Priorat Blanco. Min känsla är att det är ganska mycket flaskvariation här. Tycker det är kul även om det känns aningen platt och alkoholstinnt i munnen. Syran är inte riktigt på plats. En del sherrytoner och oxidation bidrar med komplexitet. Övermogna äpplen och aprikoser med eneträdominerad fatkaraktär samt lite kufiga drag av kamomill, råtobak och nötter dominerar aromatiken. Ganska fylligt, men med kort eftersmak. Klart dugligt trots allt, men det har alla gånger sett klart bättre dagar. Inte sämre än 85p visserligen. Komplexiteten väger upp den aningen trötta syran och frukten och räddar det från en regelrätt sågning.

image.jpeg
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Igår kom advokaten in på 19 Glas för att säga hej och det slutade med att jag tutade i honom en fyrarätters och lite vin. Därefter föreslog jag att jag skulle kliva av tidigare – något jag redan bestämt med kollegorna pga behövde hem och sova – han föreslog ett glas vin nere på djuret och vi gick dit. Advokaten plockade in en flaska La Mission Haut-Brion blanc 1996, en flaska som visade sig vara helt åt helskotta oxiderad. Den hade verkligen gått på tok för långt över gränsen. Intressant att se hur mycket sauternestoner som kom fram i vinet dock – det fick nästan lite botrytisvibbar på näsan. Jag tillskriver hela den associationsleken till den höga andelen Semillon som brukar vara i La Mission H-B blanc. Han blev så upprörd på detta misslyckande att han raskt tog in en flaska La Mission Haut-Brion blanc 2002 istället. Som var magisk. Fullkomligt magisk. Och som mest fullkomlig var den naturligtvis då vi tog de sista små sipparna. Tropisk och härlig, nötig och komplex. Grymt vin.
 

elfort

Vinös konsult
Till en gryta på kalvbog, vin, trattkantareller, egen kalvfond, morötter, lök och örter blev det lite nyanländ Pinot Noir från Alsace. Ett soligt och varmt vin i doften. Toner av lakrits, rosmarin, körsbär, eneträ och lite rökig flinta. Smaken erbjuder en lite större stramhet med lite oväntad salmiak i bakgrunden. Bra syra i övrigt helt i linje med doften. Fylligare och smakrikare än jag väntat mig. Passade riktigt bra med grytan.
image.jpeg
 

gece

Man vänjer sig.
Några höjdare från semestern som nu ändats:

2013 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois Les Carrétals
Mörk frukt mellan plommon och svarta vinbär, lite djurisk, antydningar till choklad och smör på nosen. Smaken har vissa gröna drag (oklart om det är paprika eller stjälk, dock subtilt), samt någonting i gränstrakten mellan körsbär och mandelbiscotti. Ung och kraftfull. Sparas fördelaktligen. 91p

2012 Daniel & Julien Barraud Pouilly-Fuissé En Buland Vieilles Vignes
För ett år sedan var denna rätt trist med sur syra och träig ek (och redundanta tautologier). Nu däremot, ett riktigt charmtroll med pigg och frisk syra, mjuk och smaskig ek, lite lätt sötaktig citrus, gröna äpplen och krita. Mums! 91p

2004 Grongnet Champagne Special Club Brut Champagne Blend
Lite trött i korken, poppet får beskrivas som "knappt", ganska lite bubblor. Känns mognare än en dussinårig Champagne borde vara, men vem bryr sig när det är så här bra! Mogen gul frukt (mest äpplen, typ Pommac), surdegsbröd, korianderfrö, oregano, vitpeppar, salmiak, salt. Har varit lite less på Champagne ( :tystad: ) på sistone, men det här är så som jag vill ha dem - robust och rustik istället för slank och elegant. 92p
 

Pontus

Medlem
2006 Felsina Chianti Classico Riserva. Tog denna i ett perfekt drickfönster för min smak. Doft av surkörsbär och röd frukt med lite parfymerade toner. Smak av surkörsbär och plommon, finkorniga tanniner och hög syra. Fin komplexitet. Frukten är fortfarande där, men vinet börjar tunnas ut och får nog anses vara medelfylligt nu. Sköna mognadstoner. 91p.

2011 Keller Scheurebe Spätlese. Doft av citrus och tropiska frukter. Otroligt ren och fokuserad smak av tropiska frukter med fin balans mellan syra och sötma. Spritsig, nästan kittlande munkänsla. Kan säkert lagras i årtionden, men jag kommer att inta mina flaskor de närmsta åren. Nu drack jag den utan mat, men den borde passa perfekt till lite asiatiskt utan för mycket hetta. 92p.
 

Silex

Medlem
Länge sedan jag skrev något här men lite vin har det ju blivit under sommaren. Skrev inga noter så det blir inga detaljerade beskrivningar, men några värda att nämna som stuckit ut på olika sätt från vardagspimplandet:
de Saint Gall BdB 2004 - Fantastiskt överpresterande för ett kooperativbubbel. De verkar ha fått till det extra bra just -04. Härlig komplexitet med lagom balans mellan bröd och frukt. Lång eftersmak. Tror jag köpte den för under 300kr och skulle köpa en låda om jag hittade till det priset. 91p
Lompoc Wine Co Pinot Noir 2014 - Blir inte riktigt klok på det här vinet. En sval pinot utan egentlig syra eller tanniner som balanserar farligt nära hallonsaft. Gott att dricka är det ju förstås, men knappast värt sina pengar. 86p
Dom. de la Vougeraie Vougeot "Les Cras" 1er Cru 2007 - En riktigt trevlig Bourgogne med härliga mognadstoner, finess och komplexitet. Har ett helt annat djup än hallonsaften ovan. Om man visste att varje flaska Bourgogne skulle smaka så här eller bättre skulle det inte finnas mycket anledning att dricka Pinot från andra delar av världen. Tyvärr är det ju inte så.. 93p
Chateau Suduiraut 1989 - Det här är gott med rejäl mognad och fin komplexitet. Typiska Sauternestoner. Dock lite brist på syra som ger en småunken känsla i munnen och drar ner några pinnar. 89p
Cloudy Bay Te Koko 2011 - För mig är det få Sauv. Blanc som står ut, särskilt från NZ, men jag tycker den här hade lite mer komplexitet och kraft än många andra. Skulle säkert med fördel kunnat sparas några år till. Inte som en Silex, men god var den i alla fall. 91p
2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc - Inspirerad av några inlägg på forumet beställde jag en flaska att prova. Den här har de flesta markörer för en bra cab och liknar en Bdx från en varmare år. Balanserat och komplext och perfekt till en bit kött. 92p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lompoc Wine Co Pinot Noir 2014 - Blir inte riktigt klok på det här vinet. En sval pinot utan egentlig syra eller tanniner som balanserar farligt nära hallonsaft. Gott att dricka är det ju förstås, men knappast värt sina pengar. 86p
Håller helt med! Konstigt vin med en stil jag inte förstår mig på.

2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc - Inspirerad av några inlägg på forumet beställde jag en flaska att prova. Den här har de flesta markörer för en bra cab och liknar en Bdx från en varmare år. Balanserat och komplext och perfekt till en bit kött. 92p
Kul att du gav det en chans. Ett kanonvin även enligt dig ser jag. 300 pix är peanuts för upplevelsen! :)

Chateau Suduiraut 1989 - Det här är gott med rejäl mognad och fin komplexitet. Typiska Sauternestoner. Dock lite brist på syra som ger en småunken känsla i munnen och drar ner några pinnar. 89p
Visst var årgången trist – helt enig! Borde säkert ha druckits mycket tidigare. :(
 

Åskar

Medlem
Ok, nu är det slut på sommarlovet, så lika bra att börja jobba igen:

La Spinetta, Barbera d'Asti Ca' di Pian, 2013
Terpentin, mandelmassa, jordgubbe
Superpigg syra, som att slänga i sig en näve omogna röda vinbär
Det ligger en skön tanninmatta och smattrar. Dov ton av ceder.
Lite alkoholstick och en inte oäven beska i efterklangen.
Nice
Det här blir nog att köpa på sig ett par flarror.
88+
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter en långpromenad på stan så kröp hungern så sakteliga på. Just idag så orkade vi inte fixa till något själva så vi plockade upp lite honungsmarinerade kamben på Konsum. Enkel och lätt bukfylla. Funderade länge och väl på vad som kunde vara kul att öppna och fastnade slutligen på min enda flaska av 1978 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo som knappast kommer att bli bättre med åren. Har ju dessutom testat både 85:an och 76:an av Clos de l'Olive tidigare, så det kändes som hög tid att se vad denna årgång går för efter snart 40 år på rygg. En ungdom som är hela tre år yngre än mig! ;)

image.jpeg


Var är frukten? Var är tanninerna? Är det ens ett vin? Som en mogen bourgogne ungefär. Stora lass med chili i tomatsås. Dammigt som en grusväg en snorhet sommardag. Tjära och ett uns metall i bakgrunden med en skön umamikänsla som drar åt kryddig grönsaksbuljong och en del svampskog. Det låter möjligen inte så gott, men jag gillar det! Fokuserad och syrastinn i munnen. Fjäderlätt kropp med förvånansvärt bra intensitet och någon form av liv bland alla mognadstoner – det har liksom vägrat att ge upp. Jag är övertygad om att många skulle döma ut det fullständigt som övergånget, men det finns en charm med det hela. Inte den bästa upplevelse jag haft med dessa åldrade viner från Chinon visserligen, men fortfarande väldigt intressant. Det är dessutom väldigt ursprungstypisk trots sin ålder. Riktigt mogna viner kan ju många gånger bara smaka generiskt moget och helt ha tappat sin druv- och ursprungskaraktär. Inte detta – det är tveklöst Loire och cabernet franc ut i fingerspetsarna. 89p
 

Håkan

Medlem
Lompoc Wine Co Pinot Noir 2014 - Blir inte riktigt klok på det här vinet. En sval pinot utan egentlig syra eller tanniner som balanserar farligt nära hallonsaft. Gott att dricka är det ju förstås, men knappast värt sina pengar. 86p
Jag gillade verkligen 2012, sval och slank men ändå med typisk nyavärldentouch. Har inte provat 2014 men producenten känns helt klart lite naturvinsvurmande så det kan vara så att hen tagit det ett steg längre. Tack för varningen hursomhelst.
 

Håkan

Medlem
Keller, Von der Fels Riesling 2015. Helt klart den bästa årgången hittills, väldigt mineralrik med behagliga citrustoner, härlig syra (Provat blint). 89 p
Och ni som tror att den kommer att dyka upp i Sverige tror fel, importören skulle gå back 20 kr per flaska så då blev det inget.
 
Slank ner lite La Spinetta Langhe Nebbiolo 2013 över 2 dagar, höll sig fint i kylen utan större karaktärsändringar.

Jag gillar mina röda rätt så svala men detta behövde verkligen komma upp närmare rumstemp för att inte syran skulle ta över.

Drottningsylt, lite toner av cedar, harts, träolja fruktigt men tack vare tillräcklig syra inte kladdigt. Kändes som ett äldre vin. Gott men lite kort smak.
 
Toppen