Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MB2014

Medlem
2006 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Gravonia
Mycket ek, viss oxidation men framförallt honung och aprikos.
 

Attachments

  • 20170331_204231-492x600.jpg
    20170331_204231-492x600.jpg
    63,6 KB · Visningar: 187
M

Mouton

image.jpeg
Ni vet, sådana där spontan köp man gör. Och ibland hit's the bulls eye. Ja så får jag beskriva denna underbara fullt mogna Brunello. Inköpt i Rome på nån Enoteca, eller möjligtvis på den store's flygplats. I vilket fall som helst, ett fantastiskt vin, med en eftersmak som dröjer kvar i minuter. Självklart var denna den enda.
 
Last edited by a moderator:

LeChat

Medlem
IMG_7208.JPG

Chateau Leoville Barton 2003

Väldigt gott vin där jag tyvärr dricker sista flaskan nu. Men allt har ett slut och någon gång ska man ju dricka den där sista flaskan och då är det ju trevligt om den är på topp. Kanske kan den bli något bättre vem vet, men jag orkar faktiskt inte bry mig, den är så makalöst god som den är här och nu.
Mjuka tanniner, mörk fantastisk frukt och den parfymerade doften av svarta vinbär, blommor(viol) är enormt hänförande. Detta är ett av mina absoluta favoritviner som jag nu dricker fjärde och sista flaskan av.
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 9738
Chateau Leoville Barton 2003

Väldigt gott vin där jag tyvärr dricker sista flaskan nu. Men allt har ett slut och någon gång ska man ju dricka den där sista flaskan och då är det ju trevligt om den är på topp. Kanske kan den bli något bättre vem vet, men jag orkar faktiskt inte bry mig, den är så makalöst god som den är här och nu.
Mjuka tanniner, mörk fantastisk frukt och den parfymerade doften av svarta vinbär, blommor(viol) är enormt hänförande. Detta är ett av mina absoluta favoritviner som jag nu dricker fjärde och sista flaskan av.
En sann vin ( Bordeaux) älskare. Men visst hugger det till lite när man nämner sista flaskan. Till och med för mig, som aldrig fått chansen att smaka denna:) Kudos, och det kommer alltid stora upplevelser igen (när man minst anar, som i mitt fall)
 

Keen

slan
Visa bifogad bild 9738
Chateau Leoville Barton 2003

Väldigt gott vin där jag tyvärr dricker sista flaskan nu. Men allt har ett slut och någon gång ska man ju dricka den där sista flaskan och då är det ju trevligt om den är på topp. Kanske kan den bli något bättre vem vet, men jag orkar faktiskt inte bry mig, den är så makalöst god som den är här och nu.
Mjuka tanniner, mörk fantastisk frukt och den parfymerade doften av svarta vinbär, blommor(viol) är enormt hänförande. Detta är ett av mina absoluta favoritviner som jag nu dricker fjärde och sista flaskan av.


Drack den i december, fantastiskt vin! Köpte en enstaka flaska i Köpenhamn, vill ha fler.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagen: Tvåårig comté av bästa tänkbara sort, likaså lite läcker gruyere samt en ung och mumsigt syrlig Pecorino di Ghelétoma. En kunglig lunch som parades med två positiva överraskningar på vinfronten.

2011 Királyudvar Tokaji Sec
Riktigt bra! Svalvarm frukt med mogen ananas, gula äpplen, vita blommor, urin, våt sten, sultanrussin, kanderad citrus och nötiga fat. Komplext och intensivt med fet frukt i fyllig men ändå frisk stil. Ett vitt vin helt i min smak och fullständigt lysande till ostarna. Jag känner mig generös. (91p)

2014 Domaine de la Butte Bourgueil Le Haut de la Butte
Vi gillar bra cabernet franc här i Mattisborgen och denna godsak lyckades beröra de flesta belöningssystem hos mig. Kanske inte så intensivt med så lång smak som prislappen indikerar, men bedårande komplext och utmärkt balanserat.

Snyggt stalligt med jordig bakgrund. Svarta vinbär, blåbärsris, rosenvatten, grus och ett uns kafferost. Möjligen lite antydan till paprika om jag inte inbillar mig. Medelfylligt. Hög syra med ganska bra tanninbett. Lite slank bordeaux över det hela. (90p)

image.jpeg


Middagsvin...

image.jpeg


Som ett ganska enkelt portvin utan sötma och överdriven alkohol. Urtrist vin. Inte på något vis dåligt, men jag hade klart högre förväntningar måste medges. Mörk plommonfrukt med lite blommiga undertoner och chokladiga fat. Bra intensitet, men lite för eldigt utan att frukten bär upp. Ur ett "objektivt" perspektiv så ger jag det (88p), men det går att ha avsevärt roligare för en trehunka.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Några intressanta flaskor har det blivit de senaste veckorna:)
2014 Clos Erasmus Priorat Laurel
Mörka frukter och bär, kraftiga tanniner, fint fatad och lång eftersmak. Ungt! Ett härligt vin. Tusan så gott:p
Tur att jag har ett par flaskor kvar:)

2006 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Gravonia
Oxiderat, mycket ek och fortfarande hög citronlik syra. Mango och mandel? Guldgul i glaset. Superlång eftersmak. Inte långt efter Tondonia Blanco. Gillar!

2015 Domaine de Marcoux Côtes du Rhône
Lätt! Positivt överraskad. Grenachedominerad? Dracks sval vilket nog var perfekt. Gott! Sista flaskan går på altanen i sommar..

2013 Ridge Geyserville
Hmm. Hade väntat mig lite mer av allt? Det känns att detta är ett kvalitetsvin. Varenda kant är polerad redan nu men just nu väger den för lätt för min gom. Mer röda än mörka bär. Högklassiskt fatad. Kan jag vänta 10 år innan jag öppnar nästa flaska:rolleyes:?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Öppnade en riktigt bra beaujolais igår...vänta nu, en beaujolais från Sydafrika närmare bestämt. Gjord på grenache. :p

image.jpeg

2015 Sadie Family Soldaat

Jag känner mig aningen förvirrad. Kan spontant tycka att det är överprisat även om jag gillar upplevelsen och det – för att vara Sydafrika – annorlunda uttrycket. Slankt som en hygglig pinot. Hög syra med lätt struktur. Intensiteten visar musklerna trots den späda kroppen. Fokuserat och välbalanserat. Röda bär, kryddor, köttsaft och jord med ett uns stall. Det är riktigt jäkla gott, men närmare 400 kr är ganska svettigt med tanke på vad man brukar behöva betala för liknande vin normalt.

Nåväl, det är kul och gott med rikliga mängder finess, så varför klaga? (89p)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Öppnade en riktigt bra beaujolais igår...vänta nu, en beaujolais från Sydafrika närmare bestämt. Gjord på grenache. :p

Visa bifogad bild 9753
2015 Sadie Family Soldaat

Jag känner mig aningen förvirrad. Kan spontant tycka att det är överprisat även om jag gillar upplevelsen och det – för att vara Sydafrika – annorlunda uttrycket. Slankt som en hygglig pinot. Hög syra med lätt struktur. Intensiteten visar musklerna trots den späda kroppen. Fokuserat och välbalanserat. Röda bär, kryddor, köttsaft och jord med ett uns stall. Det är riktigt jäkla gott, men närmare 400 kr är ganska svettigt med tanke på vad man brukar behöva betala för liknande vin normalt.

Nåväl, det är kul och gott med rikliga mängder finess, så varför klaga? (89p)
Ser den varje gång jag öppnar skåpet. Måste byta plats på den för jag vill hålla den på rygg ca 1-2 år till? Vet att det antagligen inte går men om jag inte ser den kanske:rolleyes:
 

Håkan

Medlem
Som ett ganska enkelt portvin utan sötma och överdriven alkohol. Urtrist vin. Inte på något vis dåligt, men jag hade klart högre förväntningar måste medges. Mörk plommonfrukt med lite blommiga undertoner och chokladiga fat. Bra intensitet, men lite för eldigt utan att frukten bär upp. Ur ett "objektivt" perspektiv så ger jag det (88p), men det går att ha avsevärt roligare för en trehunka.
Trist, och inte blev den bättre av lagring heller. Vad är det med dessa Portugiser?
 

MartinE

Medlem
Som min bild från i fredags avslöjade var det provning med tema Kalifornien då. Här kommer mina tankar om vinerna!

2012 Heitz Cabernet Sauvignon: Doften är stor, fruktig och närmast magisk – till en början. Sedan, efter ett par timmars luftning, tappar den märkligt nog i intensitet och kan snarare beskrivas som diskret. Inslag av blyerts, viol, svarta vinbär, tobak, mynta och lakrits. Smaken är bärig, torr och lite syrlig. Här hittar jag främst svarta vinbär, blåbär och en aning lakrits. Mycket, mycket bra idag men kommer givetvis att växa med lagring! (88 p)

2014 Domaine de la Côte La Côte: Kryddig doft med stalliga toner. Massor av krasse i kombination med jordgubbar, hallon, trä, peppar och lakrits. Bärig och kryddig smak av körsbär, jordgubbar, kryddpeppar och citrus. Hög syra! Trots sin ungdom är det mycket tillgängligt idag. Ett fantastiskt vin som kan bli riktigt stort med fem års lagring! (90 p)

1999 Opus One: Det här är bara så underbart! Utvecklad, komplex, bärig och kryddig doft med inslag av röda vinbär, rött kött, björnbär och jordgubbsmilkshake. Utvecklad och bärig smak av framförallt björnbär och svarta vinbär med sjukt sköna tanniner. Ett underbart vin som givetvis vann kvällens provning, trots tufft motstånd, och som kommer att utvecklas ytterligare om man ger det några år till i källaren! (93 p)

Men vi hann så klart med att dricka lite champagne också…

IMG_2969.jpg

2008 Veuve A. Devaux D Millésimé: Fruktig och något utvecklad doft med inslag av lime, citron, kex och hasselnötter. Smaken är frisk, fruktig och torr och bjuder på en härligt koncentrerad 2008-frukt. Här hittar jag framförallt passionsfrukt, citrus och hasselnötter. En härlig champagne! (88 p)

IMG_2985.jpg

2007 Deutz Rosé: Bärig, brödig, kryddig och något utvecklad doft av jäst, röda bär och gräddkola. Frisk, bärig och torr smak av tranbär, körsbär, lingon och blodgrape. Hög syra. Det ska medges att den här inte fick riktigt samma tid och uppmärksamhet som övriga flaskor, men det är tveklöst en mycket bra champagne! (86-87 p)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack lite sherry igår till lite blandat smått och gott, typ chark, oliver och nötter.

image.jpeg

Pastora Manzanilla Pasada En Rama Bodegas Barbardillo

Uråldrig sherrytyp (Manzanilla Pasada) som legat i runda slängar 9 år under flor, varav sista tiden (hur det nu exakt fungerar) utan. Slutprodukten ligger någonstans mellan fino (manzanilla) och en amontillado. Gyllengul färg med viss synlig oxidation. Gröna bokna äpplen, kamomill, sultanrussin, cement och rostade nötter. Klart som bäst när det kommer upp några grader i temperatur och komplexiteten helt går i blom. Lättfotat och vattnigt med ett uns alkoholhetta i munnen. Heltorrt, men med en antydan till sötma, om inte annat så känns det avrundat och ovanligt snällt jämfört med en standardfino. Nästan lite antydan till sälta i avslutet (om man letar efter det och om man är så pass påläst att man vet att det brukar känneteckna klassisk manzanilla ;)). Gott, men jag föredrar den renare finostilen mer än detta mellanting. Poäng? Svårt. Har för skralt med referenser fortfarande.
 

MagnusH70

Medlem
Drack lite sherry igår till lite blandat smått och gott, typ chark, oliver och nötter.

Visa bifogad bild 9760
Pastora Manzanilla Pasada En Rama Bodegas Barbardillo

Uråldrig sherrytyp (Manzanilla Pasada) som legat i runda slängar 9 år under flor, varav sista tiden (hur det nu exakt fungerar) utan. Slutprodukten ligger någonstans mellan fino (manzanilla) och en amontillado. Gyllengul färg med viss synlig oxidation. Gröna bokna äpplen, kamomill, sultanrussin, cement och rostade nötter. Klart som bäst när det kommer upp några grader i temperatur och komplexiteten helt går i blom. Lättfotat i munnen. Heltorrt, men med en antydan till sötma, om inte annat så känns det avrundat och ovanligt snällt jämfört med en standardfino. Nästan lite antydan till sälta i avslutet. Gott, men jag föredrar den renare finostilen mer än detta mellanting. Poäng? Svårt. Har för skralt med referenser fortfarande.

Drack den själv nyligen, och som Sherry-fantast tycker jag den är underbar. Mycket komplex, perfekt som fördrink. Dock inte för alla, torr Sherry kräver tillvänjning. Bara att köpa fler olika och testa mer!
För alla som gillar whisky borde det vara obligatoriskt att dricka Sherry....
 

Mattias Schyberg

Administratör
I helgen testade jag något nytt!
Visa bifogad bild 9761

Enligt uppgift är det naturligt färgämne, extraherat från unga druvor.
Själva vinet var en medelfyllig chardonnay, utan karaktär.
Drick rosé istället, det är godare och trevligare.
Det är lite som reklam för dambindor. Varför köpa en röd eller pissgul vätska när man kan få en blå för samma pris!
 

Keen

slan
Grymt, tack!! Nån speciell sort du använder?

Detta var första gången jag på allvar testat, så har inga rutiner än. Gick till sydamerikanen i Hötorgshallen och bad om majsmjöl till polenta, kan fota när jag kommer hem ikväll.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Detta var första gången jag på allvar testat, så har inga rutiner än. Gick till sydamerikanen i Hötorgshallen och bad om majsmjöl till polenta, kan fota när jag kommer hem ikväll.
Äh, jag kan gå till samma ställe och fråga samma sak.. Tack ändå!
 
Toppen