Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Förväntningarna var höga...

Oremus Tokaji Aszú 6 Puttonyos 1972

Drack denna senast för nästan 20 år sen vid millenniumskiftet. Ska inte påstå jag minns den exakt men då gjorde den succè!

Djupt bärnstensfärgat!

I näsan är det russin, bränt socker och vanilj. Det är botrytis så det räcker. Härligt oxiderat och torkad aprikos.
Tyvärr levererar smaken inte till förväntningarna. Det är lite kort och nästan klumpigt. Sötman är inte överväldigande men det saknas en syra att hålla reda på saker o ting. Saffran, russin, nötter, vanilj, torkade papaya och mango blandat med brynt socker.

Gott är det, väldigt gott faktiskt, men väntade mig mer, mycket mer.
Denna ska ju höra till giganterna bland tokajer så vitt jag förstått det.

91p

thumbnail_20190817_213910.jpg
 
Vrhunsko Bijelo Petrušac Pošip 2018
En typisk Pošip men denna drar åt det mörkgula i färgen. /.../passade utmärkt till salta kroatiska ostron!
/.../
En kraftig Dingac med riktigt bra drag i! /.../

intressant! Om du har mer tankar kring de kroatiska viner som går att få tag på i Sverige vore det kul att höra vad du tycker.
 

Jesper L

Medlem
intressant! Om du har mer tankar kring de kroatiska viner som går att få tag på i Sverige vore det kul att höra vad du tycker.


Har druckit några av vinerna som SB erbjuder och främst röda som jag kan tipsa om:
Nr 95469, Zlatan Plavac (en av de större aktörerna som återfinns på ön Hvar).
Nr 74703, Zlatan Plavac Barrique (Samma producent som ovan men detta vin är lagrat på äldre och även lite nyare 225 liters fat). Detta vin har vunnit flera medaljer i olika sammanhang.
Nr 71638, Zlatan Plavac Grand Cru. Ett av de bästa vinerna som jag testat från Kroatien. Jag har för mig att producenten stoltserar med att detta vin vunnit flest medaljer och fått bäst utmärkelse av alla krotiska viner.
Nr 71239, Ivan Dolac Plavac Mali.

De kroatiska viner som jag druckit har varit på plats och priserna är mycket högre i Sverige. Ska förbi affären i eftermiddag så kan kolla om jag hittar några jämförelsepriser.

Kroatien är fortfarande ett vinland där majoriteten av produktionen inte lämnar landet. Folket vill få njuta och inte låta andra sno åt sig dyrbara droppar ;)

En av de mest kända druvorna, Plavac Mali, är ganska kraftig men har inslag av vanilj i varierande mängd beroende på producent. Om jag får generalisera så försöker producenterna uppnå hög alkoholhalt (vinerna ligger på cirka 14-15%) och det är även ett säljargument på restaurangerna till oss turister. Undrar var det kommer ifrån....

Jag ska försöka få med mig lite flaskor hem så kan jag ta med några vid en eventuell provning i Stockholm framöver :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Lite vitt för en gångs skull...
2007 Markus Molitor Wehlener Klosterberg Riesling Spätlese (feinherb)
Vad jag skrev på CT:
"This is so good now! Pear and petroleum in the nose and pear, honey, petroleum and lime in the mouth. This wine has leveled up a lot since the last bottle two years ago. The little sweetness was a perfect match to the chinese hot-pot with sichuan pepper and chili. The last bottle. Damned!" 93p
IMG_7131 2.JPG
 

LarsW

Medlem
Mer viner från sommarstugan.

Först ut är Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape 2016
Var grymt imponerad av 2015. Och denna blir man inte heller besviken på.
Sval frukt i näsan. Körsbär och mycket animaliska toner av rött kött och blod som blir lite mildare dag 2. Gott om rosmarin.
I munnen är det igen sval frukt, mest körsbär. Elegant med läckra tanniner. Hö och ceder. Paprika. Lite metall ligger kvar från det röda oxblodet. Mörk choklad och lapsang-te.

Som med 2015 jäkla gott och drickfärdigt nu men är säker på att det kommer leva en god bit in på 2020-talet.
89p, säkert en till två till med lite mer ålder.

Sen blev det Barone Ricasoli Chianti Classico Colledila 2008
Öppnad några timmar i förväg och sedan dekanterad.
Till att börja med mycket körsbärslikör och lite spritig doft men efter dekanteringen blev det avsevärt bättre!
Läder, hö och körsbär i näsan. Lite mintpastill och grönpeppar.
I munnen är det moget, den där bitterheten man hittar i yngre chiantis är mycket diskret och jag saknar den lite.... Mycket röda bär med körsbär och bigarråer. Hö, cigarrer och ceder. Grillat kött. Alkoholen märks. Tanninerna är fortfarande ganska bastanta och ger en välbehövlig struktur. Lite kort eftersmak drar ned betyget något.
Brukar gilla mina chiantis unga när de har den där trevliga bitterheten som går så bra med pasta och pizza... är nog lite av det jag saknar här även om detta är ett rackans gott vin!
89p

thumbnail_20190818_201630.jpg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
031A4EA9-5DC3-4E4F-B08F-E5DD671C5D33.jpeg

2010 Il Poggione Brunello di Montalcino


Ung och oförlöst första kvällen. Bäst dag 3 då saker och ting faller på plats. Tydliga syror och bra beska i en nu lite fylligare kropp ger ett riktigt gott vin som bjuder generöst på bl.a. körsbär och choklad.
Jag bör vänta 4-5 år innan jag öppnar nästa. Men bör är inte alltid vad jag gör....
 

matage

Medlem
Som stort fan av CabFranc såg jag med nyfikenhet fram emot den här flaskan men det var nog en av de större besvikelserna på länge.
Yannick Amirault Saint-Nicolas-de-Bourgueil Les Malgagnes 2013
Tunn på näsan med mest röda bär och inget av det jag förknippar med CF.. ingen paprika, blyerts, krydda..
Samma sak går igen i munnen - tunnt, hög syra och vek kropp utan komplexitet. Skulle kunnat gissa på en billigare PN?!?!

Drack detta över två dagar utan att märka någon utveckling och jag vaskade delen och öppnade nåt roligare istället.
Förhoppningen är att det var en svag flaska och jag har en flaska kvar - dock från samma batch...

968B9064-49A3-43AD-BFD4-13076557FB31.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Som stort fan av CabFranc såg jag med nyfikenhet fram emot den här flaskan men det var nog en av de större besvikelserna på länge.
Yannick Amirault Saint-Nicolas-de-Bourgueil Les Malgagnes 2013
Tunn på näsan med mest röda bär och inget av det jag förknippar med CF.. ingen paprika, blyerts, krydda..
Samma sak går igen i munnen - tunnt, hög syra och vek kropp utan komplexitet. Skulle kunnat gissa på en billigare PN?!?!

Drack detta över två dagar utan att märka någon utveckling och jag vaskade delen och öppnade nåt roligare istället.
Förhoppningen är att det var en svag flaska och jag har en flaska kvar - dock från samma batch...

Visa bifogad bild 17754
Kan kanske vara årgången? 2013 var verkligen inget bra år för CF i Loire. Enligt de flesta odlare ska den vara mkt tunn pga mkt regn. Jag har själv helt hoppat över den årgången. 2014 och yngre är helt annorlunda.
 

LeChat

Medlem
9DE5CFC3-A09C-41B5-8D6D-25DBCFBF5E45.jpeg

2013 By Farr Pinot Noir Farrside


Ikväll ger den här lite Oregonvibbar. Känns ganska sval med tydliga syror, fina mineral och lite jordiga rödbetor. Det är välgjort, gott med bra koncentration, intensitet och ganska komplext. Den är lagom insmickrande med en liten angenäm beska.
CT anger 2017-2025 som drickfönster. Känns rimligt.
 

LarsW

Medlem
Poggio San Polo Brunello di Montalcino 2013

Blir inga långa utläggningar idag.
God jäkla Brunello helt enkelt! Stockkonservativ så det stänker om det men när det görs så här bra så så är det ingen mening med att ändra på något. Sval frukt. Fina tanniner. Mjukt och behagligt.
Klunkvänlig som få redan nu. Kommer säkert hålla sig i många år till men kommer bli svårt att hålla fingrarna borta.

91p

thumbnail_20190822_202749 (1).jpg

 

LeChat

Medlem
F07B3AF9-801F-426D-B0CB-D3AC2267EFB3.jpeg

1990 Château Duhart-Milon
Fredagsmyset startar tidigt idag!


Vilket majestätiskt vin! Stark årgång och bra producent resulterar i detta välskapta vin. Komplexiteten och balansen hos ett moget vin och samtidigt kraften och vitaliteten som finns kvar efter snart 30 år. Man blir imponerad! Vällagrad buteljerad kärlek. Drick mer bordeaux! :cigarr:
 

grappa

Medlem
La Peira 2009, Terrasses du Larzac, 60% Syrah och 40% Grenache. Djupt svartröd färg. Stor ganska söt doft av mörka bär, choklad, vanilj, lite stall med mera. Oerhört tung smak med brun farin, plommon, körsbär, choklad, melass men samtidigt inte överdrivet (hur de nu lyckas med det). Och vilken längd, flera minuters njutning. Detta är ett underbart vin som balanserar på portvinsgränsen men i min smak inte går över gränsen.
Ett vin som sannolikt lämnar delade meningar, antingen toppbetyg eller odrickbart. Faktiskt ett typ exempel på när tycke och smak omdöme och kvalitetsomdöme skulle kunna gå isär kraftigt. Tragiskt att bara en flaska finns kvar i förrådet. Tycke och smak 93 p, kvalitet 92 p.
IMG_20190823_184312.jpg
 

Adamanko

Medlem
Grabben var över och fassan tog fram det tunga artilleriet.

Cattle King-14 var fantastisk från första sipp. Svarta vinbär, körsbär, mycket chark, blyerts. Saftigt. Ett tag var blyertsen i avslutet på gränsen till obehaglig men det försvann fort. Blev helt magiskt till chilin från spoonery. Sparar halva så betyget är preliminärt. Men det levde verkligen upp till förväntningarna. 93-94 nånstans. Nästan två år garderobslagrat.

Tignanello-15 var först bara syra, syra och mer syra. Men efter ett tag så växte det fram lakrits, lingon och choklad som gick över till kaffe. Sonen tyckte ett tag lingonen blev för dominanta men det gav också med sig. Passade jättebra med chilin utan att magi skapades. Garderobslagrat i ca 8 månader och idag ger jag det omkring 91. Men halva kvar även där så vi får se. Trevlig start på kvällen men eftersom jag börjar kneget kl 7 imorgon så händer inte så mycket mer nu.

Dam-dam-dam...
 

Pontus

Medlem
2009 Willi Brundlmayer Gruner Veltliner Lamm Reserve. Gyllengul i färgen. Helt underbar doft av gul frukt, litchi och vitpeppar med minst en blombukett i bakgrunden. Smaken är fyllig, kryddig och komplex med inslag av tropiska frukter, ananas och bergamott. Vaxig munkänsla, viss salivframkallande beska i eftersmaken. Bra tryck från början till slut, sagolikt gott! 94(+).
 

Magikern

Medlem
Chateau Montelena-2005

Doft: Dämpad doft av paprika och kanske även torkad frukt.
Attack: Cabbigt med lite vresiga old world toner faktiskt. Paprika och grönsaker och lite halvmogna toner.
Mellansmak: Rätt fyllig och ok syra. Kartigt och trevligt med mycket grönsakstoner och kanske lite kafferelaterade toner som indikerar att vinet är rätt utvecklat. Faten är diskreta.
Eftersmak: Typiskt cabbig och rätt sträv och paprikadominerad. Syran kunde varit högre. Rätt lång är den dock.

Jag hade sagt Toscana och prisklass knappt 500 spänn. Vinet behöver 2 år till men inte mer än så. 91- kan jag kanske ge det men prislappen är på tok för hög. Vinet är för kartigt och har inte den komplexiteten och intensiteten jag önskar. Inte syran heller.

Någon som provat?
 

Daniel A

Administratör
DSC_1232.JPG

2006 Guerrieri Rizzardi Carcarole - Amarone Classico
Fin mörkbrun/röd färg. Mycket expressiv doft. Mörka frukter och kakao. Saftiga plommon. Finns ett svagt stråk av något grönt, kanske fänkål (försvinner efter 2 timmar). Den torkade frukten dyker upp efter ett tag, med stark russinprägel. Det finns helt klart doftlikheter med riktigt bra PX-sherry och portvin, men det blir något eget av det. I munnen är det mer kryddigt murrigt snarare än sött murrigt som på doften. Det finns en hel del (torkad och färsk) frukt, som plommon och körsbär. Lite nejlika, kanske? Väldigt kraftig smak, uppbackat av polerade tanniner. Värmer behagligt i halsen - det märks att det är hög alkohol, men det är väl integrerat (och märks verkligen inte att det är så högt som 16,5 %). Det är ett fantastiskt vin, men det när inte riktigt upp i samma nivå som Accordini eller Mosconi (producenterna som fångade mig blint). Det saknas någon form av... nerv? Kanske kommer på vad det är när jag lärt mig Amarone lite bättre. Tanden är fortfarande blodad. 91p.

Fick stå i karaff i drygt två timmar, och dracks sedan till en vildsvinsmiddag som varade i säkert två timmar. Kombinerat med grillade revben från litet vildsvin så försvann jag iväg till de saligas öar.

Tack för rekommendationen @JC:s Vintankar!
 
Visa bifogad bild 17866
2006 Guerrieri Rizzardi Carcarole - Amarone Classico
Fin mörkbrun/röd färg. Mycket expressiv doft. Mörka frukter och kakao. Saftiga plommon. Finns ett svagt stråk av något grönt, kanske fänkål (försvinner efter 2 timmar). Den torkade frukten dyker upp efter ett tag, med stark russinprägel. Det finns helt klart doftlikheter med riktigt bra PX-sherry och portvin, men det blir något eget av det. I munnen är det mer kryddigt murrigt snarare än sött murrigt som på doften. Det finns en hel del (torkad och färsk) frukt, som plommon och körsbär. Lite nejlika, kanske? Väldigt kraftig smak, uppbackat av polerade tanniner. Värmer behagligt i halsen - det märks att det är hög alkohol, men det är väl integrerat (och märks verkligen inte att det är så högt som 16,5 %). Det är ett fantastiskt vin, men det när inte riktigt upp i samma nivå som Accordini eller Mosconi (producenterna som fångade mig blint). Det saknas någon form av... nerv? Kanske kommer på vad det är när jag lärt mig Amarone lite bättre. Tanden är fortfarande blodad. 91p.

Fick stå i karaff i drygt två timmar, och dracks sedan till en vildsvinsmiddag som varade i säkert två timmar. Kombinerat med grillade revben från litet vildsvin så försvann jag iväg till de saligas öar.

Tack för rekommendationen @JC:s Vintankar!
Trevlig recension. Roligt du gillade den!
 

Poussard

Medlem
Som stort fan av CabFranc såg jag med nyfikenhet fram emot den här flaskan men det var nog en av de större besvikelserna på länge.
Yannick Amirault Saint-Nicolas-de-Bourgueil Les Malgagnes 2013
Tunn på näsan med mest röda bär och inget av det jag förknippar med CF.. ingen paprika, blyerts, krydda..
Samma sak går igen i munnen - tunnt, hög syra och vek kropp utan komplexitet. Skulle kunnat gissa på en billigare PN?!?!

Drack detta över två dagar utan att märka någon utveckling och jag vaskade delen och öppnade nåt roligare istället.
Förhoppningen är att det var en svag flaska och jag har en flaska kvar - dock från samma batch...

Visa bifogad bild 17754

Kan meddela att jag tog med detta vin (samma årgång) till en BYO-provning igår och vinet kom på 2:a plats av 6 blint. De flesta prickade Cabernet Franc blint, även om nån gissade på Chateau Le Puy (Bordeaux). Skrev en kort not "Slender and fresh with stony minerality, blackberries/wild raspberries and a green hint of wild blueberry bushes and compost." Tror din flaska var en off flaska, helt klart. Det var en CF i kategorin "inga jättetydliga pyraziner såsom paprika" men CF måste ju inte smaka exakt så och eftersom de flesta förstod vad det var blint,skulle jag kalla det druvtypiskt.
 
Toppen