Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2001 Clos de Mont-Olivet Ch9dP
Initialt oavsett glas;
Jag: ”det kanske kan finnas spår av mognadstoner.”
Hustrun: ”ooouuääh!! Fy vad hemskt!!”
Efter ett tag i glas (Gold resp Z Bou); alkoholstinn burktomatsoppa kryddad med ingefära på gång, obalans, sticker lite i näsan pga sina 14,5%. Snällare i Gold än i Z Bou. Lite blötlagda kvarglömda örter i doften. Eller lukten. Går det att dricka då? Eld och gamla rotfrukter i munnen, mer alkohol än tomatsoppa. Går att dricka, men kanske inget man går igång på nämnvärt. Jaha, plan B? Jodå, Graillot.
309E8F1A-EAF8-49C6-B7AA-12FD73BC3DAA.jpeg
 

The Wall

Medlem
BD3BF698-7445-4AAF-9323-7C61B6E4B822.jpeg
2009 Alain Graillot Crozes Hermitage

I Mark Thomas Selection Red; något knuten, finns lite rökt chark i bakgrunden, lite mogna björnbär (de som man glömt plocka men som är finfina när man hittar dem), helt klart i en tunnel, visar inga riktiga tendenser i någon riktning. Lite tomatsoppa smygandes i bakgrunden men det känns inte som att det utgör någon större fara.

I munnen; tjo! Syra! Lite rökt chark kommer igen i smaken och svedda örter, ingen tomatsoppa, kanske lite klen kropp i förhållande till syran. Hm, doften säger ”vänta”, smaken säger ”drick”. Enklast är att vänta så det lär inte bli någon 2009 Graillot Crozes-frukost på resterande 11 flaskor imorgon.
 

john b

Medlem
20200501_180027.jpg


Crystallum clay shales 2018 chardonnay
Sydafrikansk chardonnay brukar vara gott.
Recensionen är ett ihopklipp av sms-konversation med vän under kvällen så lite extra splittrat. Ha fördrag.

Första glaset rätt från kylen rätt intetsägande i doften. Ganska mineralisk smak. Får se om den tar sig under kvällen. Största jävla vinstenarna jag sett i botten på flaskan. Andra glaset bättre. Påminner om ståltanksbourgogne med hav och skiffer i doften. Nästan salt. Lisa säger att hon känner hallon men det måste vara pga corona typ. Lite inlagda tropiska frukter i smaken kanske annars mest knuten. Schysst. Oljig mot slutet (inte bra när tempen ökar)
 
M

Mouton

Fortsätter botanisera i mina lådor med halvor.
Chateau Camensac -05
image.jpeg

Så underbar, fortfarande ung i färgen.
Doften är som en käftsmäll av svarta vinbär, stall och självklart en hel drös med härlig Svensk höstskog.
Helt överlägsen -00 från samma slott.
Smaken går i exakt samma spår, men med en tobaks nyans i eftersmaken som bara hänger kvar.

Det var igår, ikväll svindyr Bourgogne och lyxig lax planka, återkommer..

 
M

Mouton

I kväll kör vi the Amarican style
Är Bourgogne till lax, med andra ord..
image.jpeg

Louis Jadot Chambolle-Musigny -17
En halvdyr rackare, men en sådan rackare det är.
En klar rubinröda färg.
Doften, som en havsbris, av vild hallon och lingon, inget funk (stall)
I smaken samma, så ren, så "Puré" underbart. Värt pengen,,, nja, nästan..
 
Last edited by a moderator:

Vingubben

Medlem
8E492EDA-87EA-4867-8271-697B3BC169A5.jpeg


Daniel Bouland, Morgon Corcelette, 2016

Nytt försök i min strävan att förstå storheten med Bojo. Öppnade denna efter ett par år i källaren och drack den över två dagar. I näsan körsbär och vingummi, samt ett uns av stalltoner och örtkrddor. I munnen pigg syra, ingen kropp och medel tanniner. Körsbär, vinbär, viol och lite salmiak. Absolut ingen balans. Dag två försvann stor del av doften från dag ett och ersattes av billig tvål. I munnen kändes det som dag ett fast hälften av allt. Blir nog inte bättre än så här och kan konstatera att gamay och jag inte är kompatibla. 82p.
 

grappa

Medlem
IMG_20200502_171942.jpg

Provning på temat identifiera producenten och sedan vilken pinot som tillhör vilken producent.
Valde två favorit producenter från Alsace Domaine Weinbach och Zind-Humbrecht som jag anser har världens bästa Riesling och dito för Gewurztraminer, representerade av de två vita i provningen Cuse St Catherie från Weinbach och Heimbourg från ZH.
Kom över deras två pinoter på plats i Alsace för några år sedan och ville testa blindt om det gick att hitta vem som hade gjort vilken PN.

Domaine Weinbach Cuvée Sainte Catherine 2010 Riesling; Transparent, ljusgul. Tydliga Riesling markörer med grönt äpple, tropisk frukt och lite diesel i doften. Oerhört bra balans i frukten mot syran i smaken. Det är hög syra men den tar inte över, signum för en riktigt bra Riesling. Smaken är mycker krispig med gröna äpplen, lite mineralisk, lång eftersmak. Som vanligt i en klass för sig och förtjänar epitetet världens bästa Riesling. Tycke och smak 97 p, kvalitet 97 p. Sista flaskar tyvärr, hade kunnat ligga i 25 år till.

Zind-Humbrecht Heimbourg 2010 Gewurztraminer; Gyllengul färg. Stor doft med honung, vita blommor, parfym, våta kiselstenar, lite melass, med mera. Underbar smak av mogna äpplen med honung, tropisk frukt, perfekt balans mellan kryddighet, sötma, syra och frukt. Ett riktigt stort vin. Tycke och smak 97 p, kvalitet 97 p.

Zind-Humbrecht Heimbourg 2014 Pinot Noir; Transparent, ljusröd med antydan till svart i kanten. Kvistig doft, lätt mineralisk, röda bär och vinbär, lite rosor. Smaken ganska ung med tydlig kvistighet, hyfsad längd. En ganska enkel PN från Bourgogne hade nog varit min gissning. Tycke och smak 83 p, kvalitet 83 p.

Domaine Weinbach W Pinot Noir 2015; Transparent lite blåare och djupare i kulörten. Doft av skogsstig, lätt animalisk, jordgubbe, röda vinbär. Balanserad smak av röda bär, en gnutta skogssvamp, lätt rökig och kryddig. Klar vinnare av de två PN för mig och hos hälften av testpanelen. Tycke och smak 87 p, kvalitet 85 p.

Blindprovarnas resultat; De satte lätt druvorna (vilket var avsikten). Regionen blev självklar när de fick reda på att det var samma för alla fyra. Innan dessa hade de varit i Tyskland med Domaine Weinbach flaskorna. De satte även producenterna på de vita men lyckades inte få ihop rätt PN med rätt vita.
 

Vingubben

Medlem
B3BAEB58-B091-444C-BF7D-6FC6C4B8CDAD.jpeg


Momento, Western Cape, 2017

Lite annorlunda mix med 81% Chenin Blanc och resten Verdejo men så är det från Sydafrika. Riktigt intressant doft med stall, fat, bivax, citron, päron och carambola. I munnen kalk, päron, citron och lite oljighet. Överlag ett härligt vin med bra tryck i syran, men saknar koncentration och kropp för att nå riktiga höjder. 87p.
 

Silenos

Medlem
IMG_1377.JPG


2008 av samma vin var en rejäl besvikelse för någon månad sedan, så jag var tvungen att knäcka en tia för att kolla läget. Jodå, nu är vi på banan igen. Helt öppen, med viss mognad. Stjälkigheten, som var överväldigande när vinet var helt ungt, märker man väldigt lite av. Medelfylligt, djupt, varmt, långt och helt harmoniskt. Enskilda smakmarkörer är ointressant. Onödigt gott. Synd att firman gått och blivit "ambitiös" i sin prissättning. För inte särskilt länge sedan hade de rykte om sig att vara en klart prisvärd Grand cru. Men det sved väl för mycket att se grannarna ta ut tre gånger så mycket som de själva gjorde...
 

Trydebull

Medlem
2017 Mullineux Chenin Blanc Granite
B6B2D9FE-3557-45EB-BA96-4682307FB04A.jpeg


Ja, jag trodde att den skulle vara otroligt mycket yngre än den var.

Det var min första någonsin och eftersom det kommer nya och jag har tyckt att lillasystrarna var bra, men inget jag köper mer av, så ville jag gärna testa den här.

Satan vilken vinstlott!

Gröngul i färgen

Doften är ultratydlig Chenin Blanc med den där friska, lätt runda gröna tonen som får mig att tänka på en mix av gröna äpplen och gula lätt omogna plommon - med något tydligt mineralogi där bakom.

Med lite tid och någon grad upp tillkommer en aning om kommande smörigare, lätt Maccademian-touch

Smaken är direkt angenäm från första sipp. Rund fin, balanserad, mångfacetterad, full av aromämnen, ”tjock” och fin. Vaxkaka och lätt fet!

Jag tycker att det är mogna fina citrusfrukter med både grape, citron och lime med. Men allt är runt och fint - inte stickigt. Lätt sälta, smörighet anas även här och en viss vit nötighet också. Här kan säker upplevas rök också även om jag tycker att den känslan är minimal. Otrolig överraskning och/men den gick som hand i handsken till grillad Röding, potatismos byggt på brynt smör och ”bonnamjölk”, samt färsk blancherad sparris och lite extra brynt smör. Fyra huvudingredienser och ett riktigt bra vin. Magiskt gott!

92+++ Jag tror att det landar upp mot 94-95 som samtidspoängsatt redan om två-fyra år!

Det funkade för övrigt ypperligt även till kvällsostronen på altanen!
 

LarsW

Medlem
Querciabella Camartina 2011

Drack denna för ca 2 år sen och då grymt imponerad. Idag dags för en ny tur.

Läcker doft. Ceder. Svarta vinbär. Läder. En sval vårkväll med lite nyutslagna blommor.
Smaken bjuder på svala körsbär och svarta vinbär. Vitpeppar och läder. Ganska påtaglig men mumsig vanilj från eken. Medelfylliga tanniner. Rosmarin. Lång eftersmak.

...trodde absolut att denna skulle bli samma hit som förra gången (då jag satte 94-95p)... men... den här gången saknar jag nånting.
Det är ett jäkla bra vin, ingen tvekan och jag njuter av det. Men hade förväntat mig mer kropp och frukt och ompa.
Ikväll får det... 91p

Tror jag nöjer mig och tänker tillbaka på förra gången jag drack det istället.

thumbnail_20200502_203310.jpg
 
Last edited:

Mina Vinare

Medlem
En kamp i Cabernet Francs tecken:

CF.jpg


2009 Favia, Napa Valley ”Cerro Sur” har en klar purpurröd färg. Doften är stor och örtig med syltade bär, hallon och vanilj. Mocka, espresso, mentol, lavendel och garrigue. Syltig och krämig. Lite torkat papper och dammighet på slutet.

Smaken är mjuk och rund samt fruktig med varm bärighet som blåbär, björnbär och hallon. Gräddig, krämig textur med nougat, lakrits och solmogen frukt. Godis (96p).

2013 Le Macchiole, IGT Toscana ”Paleo Rosso” har en klar djupröd färg. Doften är stor och komplex med örtighet, gräs, paprika och läder. Stall, kaffe, espresso, ceder, blyerts, pepprighet och medicinalton samt våt disktrasa. Läckert!

Smaken är mycket frisk och koncentrerad med cassis, körsbär, violpastill och tanniner i eftersmaken som ger en salt lakritskänsla över vinet. God, ren eftersmak. Mer röda bär efterhand. Superläckert (97p).

Så lite rester från gårdagen:

Negly.jpg


2011 Château de la Négly, Coteaux du Languedoc ”Clos des Truffiers” har en svartröd färg (eller som Parker ibland utryckte det: ”Black as a moonless night”). Så är det verkligen. Doften är stor med smort läder, tryffel, tapenade, torkat kött och chark i allmänhet. Kaffe, vedspis och harmoni.

Smaken är underbart balanserad - ren och frisk. Tapenade (eller olivspad), violpastill, örtig med en sval eftersmak som av hav och sälta. Choklad, espresso, hallon och jordgubbar i en koncentrerad stil som inte alls går överstyr. Oerhört komplett vin (99p).

Svårt att sätta ord på vad som är så bra med vinet. Skall också tilläggas att noteringen och slutbetyget är baserat på dag tvås intryck. Öppnades igår men skrev inte så mycket utan bara njöt.
 

LeChat

Medlem
En kamp i Cabernet Francs tecken:

Visa bifogad bild 19860

2009 Favia, Napa Valley ”Cerro Sur” har en klar purpurröd färg. Doften är stor och örtig med syltade bär, hallon och vanilj. Mocka, espresso, mentol, lavendel och garrigue. Syltig och krämig. Lite torkat papper och dammighet på slutet.

Smaken är mjuk och rund samt fruktig med varm bärighet som blåbär, björnbär och hallon. Gräddig, krämig textur med nougat, lakrits och solmogen frukt. Godis (96p).

2013 Le Macchiole, IGT Toscana ”Paleo Rosso” har en klar djupröd färg. Doften är stor och komplex med örtighet, gräs, paprika och läder. Stall, kaffe, espresso, ceder, blyerts, pepprighet och medicinalton samt våt disktrasa. Läckert!

Smaken är mycket frisk och koncentrerad med cassis, körsbär, violpastill och tanniner i eftersmaken som ger en salt lakritskänsla över vinet. God, ren eftersmak. Mer röda bär efterhand. Superläckert (97p).

Så lite rester från gårdagen:

Visa bifogad bild 19861

2011 Château de la Négly, Coteaux du Languedoc ”Clos des Truffiers” har en svartröd färg (eller som Parker ibland utryckte det: ”Black as a moonless night”). Så är det verkligen. Doften är stor med smort läder, tryffel, tapenade, torkat kött och chark i allmänhet. Kaffe, vedspis och harmoni.

Smaken är underbart balanserad - ren och frisk. Tapenade (eller olivspad), violpastill, örtig med en sval eftersmak som av hav och sälta. Choklad, espresso, hallon och jordgubbar i en koncentrerad stil som inte alls går överstyr. Oerhört komplett vin (99p).

Svårt att sätta ord på vad som är så bra med vinet. Skall också tilläggas att noteringen och slutbetyget är baserat på dag tvås intryck. Öppnades igår men skrev inte så mycket utan bara njöt.
Vilka härliga viner du druckit på sistone! Framförallt är jag mycket nyfiken på
Domaine de la Grange des Pères, Vin de Pays de l'Hérault och Château de la Négly, Coteaux du Languedoc ”Clos des Truffiers”.

Den första vet jag att du skrev om för en massa år sen på din blogg. Blev lika nyfiken då. Om du möjligtvis vet någon bra handlare som man kan beställa från så får du gärna tipsa.
Och visst var 2013 Paleo underbar!
 

Skaggs

Medlem
Vilka härliga viner du druckit på sistone! Framförallt är jag mycket nyfiken på
Domaine de la Grange des Pères, Vin de Pays de l'Hérault och Château de la Négly, Coteaux du Languedoc ”Clos des Truffiers”.

Den första vet jag att du skrev om för en massa år sen på din blogg. Blev lika nyfiken då. Om du möjligtvis vet någon bra handlare som man kan beställa från så får du gärna tipsa.
Och visst var 2013 Paleo underbar!

www.gute-weine.de verkar ha båda, dock dålig koll på prisbild.
 

Swedish

Medlem
Vilka härliga viner du druckit på sistone! Framförallt är jag mycket nyfiken på
Domaine de la Grange des Pères, Vin de Pays de l'Hérault och Château de la Négly, Coteaux du Languedoc ”Clos des Truffiers”.

Den första vet jag att du skrev om för en massa år sen på din blogg. Blev lika nyfiken då. Om du möjligtvis vet någon bra handlare som man kan beställa från så får du gärna tipsa.
Och visst var 2013 Paleo underbar!
Winetrade har Grange des Pères.
2015 (eller 2016) är planerad att släppas som TSE den 10 september
 

LeChat

Medlem
Funderar på dessa hos Lobenbergs:
CHATEAU LA NEGLY 2015
CHATEAU LA NEGLY 2016
DOMAINE DE LA GRANGE DES PERES 2016
Chateau La Negly L'Ancely 2015
Chateau La Negly L'Ancely 2016
Chateau Musar 1999
Någon som provat eller har lite synpunkter på listan ovan eller vet andra liknade vinerna hos Lobenbergs så berätta det gärna.
 
Toppen