Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mats

Gone todash....
Ojbah!
Eller saké!
Imorgon återvänder vi till 一会 (ICHI-E) och förmodligen världens mest eleverade zen-food med magiska sakkar av 手取川。Som lustig anekdot, kan nämnas att de ej har någon återförsäljare eller försäljning någonstans i Metropolitan Tokyo, vid sidan av denna restaurang. I princip omöjligt beställa ens online.
Vi dricker oss genom hela sortimentet imorgon, och umamigiftermål med bästa maten.
@Mats har två feta jävla flaskor hemma.
#Lyckost
Ja jämarns! Efter sober october öppnat den första, Ishikawamon, och är nog den mest expressiva saké jag druckit. Snarare mörk och dov än fruktig, nästan som en sådan där äcklig lagrad saké men med allt det goda i den utan den överlagrade osten. Men ändå inte rätt beskrivning, bara så otroligt ”japan” i smaken, kan inte riktigt beskriva den. Och smaken sitter i 30-60 sek, impojävlanerande! Måste nog gå och öppna den andra också!
 

Mats

Gone todash....
Ojbah!
Eller saké!
Imorgon återvänder vi till 一会 (ICHI-E) och förmodligen världens mest eleverade zen-food med magiska sakkar av 手取川。Som lustig anekdot, kan nämnas att de ej har någon återförsäljare eller försäljning någonstans i Metropolitan Tokyo, vid sidan av denna restaurang. I princip omöjligt beställa ens online.
Vi dricker oss genom hela sortimentet imorgon, och umamigiftermål med bästa maten.
@Mats har två feta jävla flaskor hemma.
#Lyckost
Ja jämarns! Efter sober october öppnat den första, Ishikawamon, och är nog den mest expressiva saké jag druckit. Snarare mörk och dov än fruktig, nästan som en sådan där äcklig lagrad saké men med allt det goda i den utan den överlagrade osten. Men ändå inte rätt beskrivning, bara så otroligt ”japan” i smaken, kan inte riktigt beskriva den. Och smaken sitter i 30-60 sek, impojävlanerande!

Måste nog gå och öppna den andra också!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja jämarns! Efter sober october öppnat den första, Ishikawamon, och är nog den mest expressiva saké jag druckit. Snarare mörk och dov än fruktig, nästan som en sådan där äcklig lagrad saké men med allt det goda i den utan den överlagrade osten. Men ändå inte rätt beskrivning, bara så otroligt ”japan” i smaken, kan inte riktigt beskriva den. Och smaken sitter i 30-60 sek, impojävlanerande! Måste nog gå och öppna den andra också!
Kan man tänka sig att det är umami du är ute efter att beskriva?
Du bara måste dricka dem till sushi, inlagda grönsaker och allt annat umamirikt du kan hitta. Grillat kött, helst skuret i munsbitar, är utsökt så länge du begränsar såsen till japansk soja och wasabi.
Fan vad skoj att du gillar den!
Blomsterprakten finner du i den andra putellen :)
 

Loui&Milton

Medlem
Halloween kväll med lite vin provning

75B4E96E-DF3C-4890-ACB7-4993D9B5084F.jpeg

Château Batailley 1982
Château Norin 1985
E.Guigal 2017
Casalforte Amarone 2017
Vilken smakupplevelse
 

The Wall

Medlem
2019 Roagna Dolcetto d’Alba
Lite söndagslat idag och konstaterar att inte mycket har hänt sedan sist mer än att vi häller vinet i karaff någon timme innan vi dricker samt häller i Gabriel StandArt den här gången. Fläskfilé och risotto är den matmässiga prognosen.
927B0533-11BD-4DED-811A-10BA8D503E2C.jpeg

Fortfarande gott, och bättre med rätt temperatur.
 

LeChat

Medlem
C4939331-23A4-40BD-B1EA-5FDE0697B0A5.jpeg

2015 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert


Första flaskan ur lådan ska smakas av.
Såna här varma yppiga årgångar gör det ibland svårt att finna det ursprungstypiska. Det här skulle kunna lura mig till Italiens sköna land. Beskedlig med ganska snälla tanniner och en något inställsam smakprofil. Låter kanske tråkigt men det är det inte. Gott är det, och efter att ha fått bekanta sig med världen utanför flaskan så utmärker sig främst plommon, körsbär och läder.
Försöker leta i minnet efter vin som jag tycker att det har likheter med. Jag fortsätter tänka Italien och någonting får mig att tänka snyggt fatad brunello. Kanske lite åt en Casanova di Neri?
Ett riktigt gott vin är det iallafall oavsett, som ska bli intressant att följa ett antal år.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24671
2015 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert


Första flaskan ur lådan ska smakas av.
Såna här varma yppiga årgångar gör det ibland svårt att finna det ursprungstypiska. Det här skulle kunna lura mig till Italiens sköna land. Beskedlig med ganska snälla tanniner och en något inställsam smakprofil. Låter kanske tråkigt men det är det inte. Gott är det, och efter att ha fått bekanta sig med världen utanför flaskan så utmärker sig främst plommon, körsbär och läder.
Försöker leta i minnet efter vin som jag tycker att det har likheter med. Jag fortsätter tänka Italien och någonting får mig att tänka snyggt fatad brunello. Kanske lite åt en Casanova di Neri?
Ett riktigt gott vin är det iallafall oavsett, som ska bli intressant att följa ett antal år.
Ingen bacon och blodgrape?
 

LarsW

Medlem
Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 2018

Dracks över två dagar. Dag 1 lite all over the place. Frukten, vitpepparn och tanninerna bråkade om vem som skulle bestämma.
Dag 2 klart mer harmoniskt.
I näsan är det ek, körsbär, mynta och mörk choklad. Alkoholsötman är tydlig, känns som mer än 14%.
I munnen är det nästan mogna körsbär blandat med vitpeppar, mynta och eukalyptus. Vanilj, mörk choklad och rosmarin. Tydliga men ganska snälla tanniner. Bra syra och medel+ lång eftersmak
Detta känns som det kommer bli riktigt bra med rätt ålder. Gott idag men kommer vänta 5 år innan jag poppar nästa flaska.
90++p

thumbnail_20211107_195638.jpg
 

Magikern

Medlem
Small Island Saltwater River Single Vineyard- 2019

Doft: Skogsbärsmarmelad med jordgubbar. Ung men kanske lite övermogna druvor.
Attack: Vilken bärbomb. Perfekt druvmognad och rätt mycket kropp för att vara en billig pinot. Skogsbär och jordgubbar.
Mellansmak: Syran kanske hade kunnat vara högre men det är gott ändå. Vissa metalliska toner känns av och dessa är inte så kul men jag märker även en del salmiak. Tanninerna är där men diskreta.
Eftersmak. Lång och präglad av skogsbär och jord.

Detta är kanske det pinotvinet på monopolet som är "Best bang for the buck" just nu. 91 med ett minus efter och det kan utvecklas flera år till. Tack för tipset som man säger.
 

stevie22002

Medlem
Small Island Saltwater River Single Vineyard- 2019

Doft: Skogsbärsmarmelad med jordgubbar. Ung men kanske lite övermogna druvor.
Attack: Vilken bärbomb. Perfekt druvmognad och rätt mycket kropp för att vara en billig pinot. Skogsbär och jordgubbar.
Mellansmak: Syran kanske hade kunnat vara högre men det är gott ändå. Vissa metalliska toner känns av och dessa är inte så kul men jag märker även en del salmiak. Tanninerna är där men diskreta.
Eftersmak. Lång och präglad av skogsbär och jord.

Detta är kanske det pinotvinet på monopolet som är "Best bang for the buck" just nu. 91 med ett minus efter och det kan utvecklas flera år till. Tack för tipset som man säger.
Hämtade ut mina idag och var tvungen att testa direkt. Kan inte annat än instämma här. Skulle likväl kunna vara en By Farr pinot för dubbla pengarna i min bok. Vilken parfymnäsa! Potent, men slankt och väldigt klunkvänligt. Väldigt trevligt vin! Tack för tipset!!! :)
 

Kaptenen

Medlem
Small Island Saltwater River Single Vineyard- 2019

Doft: Skogsbärsmarmelad med jordgubbar. Ung men kanske lite övermogna druvor.
Attack: Vilken bärbomb. Perfekt druvmognad och rätt mycket kropp för att vara en billig pinot. Skogsbär och jordgubbar.
Mellansmak: Syran kanske hade kunnat vara högre men det är gott ändå. Vissa metalliska toner känns av och dessa är inte så kul men jag märker även en del salmiak. Tanninerna är där men diskreta.
Eftersmak. Lång och präglad av skogsbär och jord.

Detta är kanske det pinotvinet på monopolet som är "Best bang for the buck" just nu. 91 med ett minus efter och det kan utvecklas flera år till. Tack för tipset som man säger.

Hämtade ut mina idag och var tvungen att testa direkt. Kan inte annat än instämma här. Skulle likväl kunna vara en By Farr pinot för dubbla pengarna i min bok. Vilken parfymnäsa! Potent, men slankt och väldigt klunkvänligt. Väldigt trevligt vin! Tack för tipset!!! :)

Även min flaska kom idag. Jag hade iofs tänkt vänta till helgen med att prova men med sådana recensioner ser jag inget annat val än att prova idag. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagsmiddag på Trattoria Pecorella och lite vin:
2004 Fontanafredda Barolo Lazzarito "Vigna La Delizia".

Fontanafredda anses inte vara en av de allra bästa Baroloproducenterna hos många skribenter. Det är säkert så - det är ett stort företag som producerar en stundtals svåröverskådlig mängd vin. Hantverksmässig framställning är det så klart inte alltid fråga om.
Här blev det trots detta åka av. Jag lät det stå i karaff i under en timme. Doften förändras snabbt. I början är det mer bensin än tjära. Rosdoften känns mycket tydligt, och för en stund är det den starkaste nebbiolokombination av rosor och petroleum jag känt hittills i mitt korta vindrickarliv. Mycket fint. Läder dyker också upp efter en stund, och ännu lite senare kommer den anis jag förväntade mig, sedan jag druckit 1999. Anisen slår aldrig över i god lakrits, som i 1999. Väldigt stark och fin doft.
I munnen är tanninerna och syran distinkta, men på helt rätt nivåer för mig. Tanninerna förhindrar att det känns tungt, trots 14% alkohol. Det smakar också som höstlöv doftar. Frukten, körsbär, är mycket bättre än den lite trötta 1999. Istället för menthol, i den äldre flaskan, finns här en stark örtighet som drar åt eukalyptus. Lite viol, har jag skrivit också.

Puh! Överträffade faktiskt alla förväntningar. Så gott, alltså. En flaska kvar. Drick nu, för fasen, om ni har något.
@Gomseglet Snubblade över denna post och kunde inte låta bli att tänka tanken att producenterna ser otroligt olika ut om man närmar sig dem sas underifrån eller ovanifrån.

Jag menar, kommer jag från träsket med Mouton Cadet så blir jag ju extremt lycklig av att smutta in mig på lite 1982 Mouton Rothschild. Samma lika efter att ha druckit alla jävla skitvi er av Chave och så plötsligt snurka i mig en av hans bättre Hermitager...

Gallo är värda en helt egen essä på området :)

Om man istället närmar sig Fontanafredda ovanifrån ser man egentligen bara att de producerar en stadig ström av härliga kvalitetsviner. Och slipper doppa sina oblater i deras versioner av Sv Kyrkans märrsvett.

Perspektiv spelar roll.

Skräpproducenter som producerar en del juveler.

Vs.

Kvalitetsproducenter som stämplar sina varumärken på en flod av sekundära buteljeringar.

Vad är skillnaden, annat än perspektivet?
 

Kaptenen

Medlem
Small Island Saltwater River Single Vineyard- 2019

Doft: Skogsbärsmarmelad med jordgubbar. Ung men kanske lite övermogna druvor.
Attack: Vilken bärbomb. Perfekt druvmognad och rätt mycket kropp för att vara en billig pinot. Skogsbär och jordgubbar.
Mellansmak: Syran kanske hade kunnat vara högre men det är gott ändå. Vissa metalliska toner känns av och dessa är inte så kul men jag märker även en del salmiak. Tanninerna är där men diskreta.
Eftersmak. Lång och präglad av skogsbär och jord.

Detta är kanske det pinotvinet på monopolet som är "Best bang for the buck" just nu. 91 med ett minus efter och det kan utvecklas flera år till. Tack för tipset som man säger.

Hämtade ut mina idag och var tvungen att testa direkt. Kan inte annat än instämma här. Skulle likväl kunna vara en By Farr pinot för dubbla pengarna i min bok. Vilken parfymnäsa! Potent, men slankt och väldigt klunkvänligt. Väldigt trevligt vin! Tack för tipset!!! :)

Även min flaska kom idag. Jag hade iofs tänkt vänta till helgen med att prova men med sådana recensioner ser jag inget annat val än att prova idag. :)
Det är bara att falla in i hyllningskören vad gäller Small Island Saltwater River 2019. En fantastisk pinot noir till ett attraktivt pris. Stort tack för tipset till @Patrik Sellin . Jag skyndade mig redan i går att köpa 3 flaskor till.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det är bara att falla in i hyllningskören vad gäller Small Island Saltwater River 2019. En fantastisk pinot noir till ett attraktivt pris. Stort tack för tipset till @Patrik Sellin . Jag skyndade mig redan i går att köpa 3 flaskor till.
Enligt producentens hemsida är Glengarry Pinot Noir bättre, men vem vill köpa ett vin med ett namn som en whisky?
 
Toppen