Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 24935 Visa bifogad bild 24937 Visa bifogad bild 24938 Provning hos Albino Rocca:
2019 Cortese: vanilj och kola i doften. Citron och tallbarr i smaken. Bra syra. Kul vin som kanske gör sig bäst på provningar?
2019 Nebbiolo de Alba: från ett vingårdsläge precis utanför gränsen till Barbaresco. Sval, stram och tuff. Inte jätteroligt.
2019 Barbera de Alba superiore: Polerad och elegant Barbera. Sval med bra frukt. Mycket bra för att vara en Barbera.
2019 Ronchi. Nybutlejerad utan etikett. Släpps i januari. Hallon och jordgubbar i både smak och doft. Burgundisk stil. Snygg frukt och mycket snälla tanniner. Går bra att dricka ungt.
2018 Cotta: mitt emot Ronchi men med väst istället för östsol. Mycket mer klassisk nebbiolo: körsbär, rosor och tuffa tanniner. Behöver nog ligga ett antal år. Jag föredrog Ronchi, men @Carinasomm tyckte att Cotta var bättre.
2017 Angelo: Samma frukt som Ronchi (50 % av druvorna kommer därifrån), men med ett helt annat djup och komplexitet. Bra tillgänglighet. 97 poäng hos WE och det känns inte som någon överdrift.
2016 Ronchi Riserva: tyngre och mer polerad än Ronchi 2019, men kanske inte fullt i klass med Angelo.
Helt klart att Albino Rocca gör mycket bra Barbaresco. Vinerna från Ronchi verkar genomgående vara tillgängliga som unga.

Åh vad kul, jag var också på besök där för 2 år sedan och hade en provning med Monica Rocca. Fick ett jättebra bemötande och visning av hela vingården och anläggningen samt provning av ungefär samma viner som du provade ovan, fast årgången 2016. För mig var Ronchi en av höjdpunkterna på hela Piemonteresan, utklassade Roccas andra vinlägen enligt mig. Även Angelo 15 var riktigt fin och några flaskor fick följa med hem. Även en Cortese fick följa med hem mest i syfte att förvirra folk på nån provning framöver ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åh vad kul, jag var också på besök där för 2 år sedan och hade en provning med Monica Rocca. Fick ett jättebra bemötande och visning av hela vingården och anläggningen samt provning av ungefär samma viner som du provade ovan, fast årgången 2016. För mig var Ronchi en av höjdpunkterna på hela Piemonteresan, utklassade Roccas andra vinlägen enligt mig. Även Angelo 15 var riktigt fin och några flaskor fick följa med hem. Även en Cortese fick följa med hem mest i syfte att förvirra folk på nån provning framöver ;)
Så jäkla underbart!
 

Wintermute

Medlem
Dreissigacker Wunderwerk 2016 Tydlig känsla av tysk Riesling (med mina enkla fördomar), med lite bensinstation, tropiska frukter och lite fina små bubblor. Nästan helt torr. Bra längd. Mer åt det eleganta hållet, än det kraftiga. 87 p.
 

Thirsty

Smygnykterist
224DA1AA-B2A2-465E-A41A-8D62F5432016.jpeg

Lite trögflytande eszencia :cigarr:
För tankarna till avslagen Coca-Cola toppad med 2 kg socker. :D
 

Vingubben

Medlem
4EA3D2C1-A5C3-441B-8E42-381BA6B2C13F.jpeg


Alain Vouge, Cornas, Les Chailles, 2015.

Lätt stallig doft med lite franska örter. Dricks över några timmar men lite oförlöst hela vägen och öppnar aldrig upp. Känns som mer ålder än vad etiketten visar. Frukten, framförallt blåbär och björnbär, finns där men i bakgrunden. Rök och apelsinskal sticker ut lite för mycket för att det skall bli balanserat. Vi är nog i tunneln. Gömmer resterande flaskor långt bak i källaren. 88p
 

Vingubben

Medlem
CB1BE93F-3783-4892-A661-63661CD70A3F.jpeg


Shafer, TD-9, 2016

Napa barnarov. Fruktbomb utan dess like. Alla bär du kan komma på tillsammans med syltiga hallonkarameller och skumbananer, men också lite härliga toner av lavendel och mjölkchoklad. Sen kommer det vanilj, vanilj och alkoholsötma. Tänkte att detta kunde vara ett alternativ till Hillside men just nu känns detta nästan som parodi på Napa. Om detta skall bli bra kommer det att krävas många år. Idag 85p.
 

Nyllet

Medlem
20211203_192204.jpg


2015 Ruggabellus Fluus
Ikväll plockade jag upp en gammal forumhype. Jag minns inte riktigt förra flaskan men när jag jämför anteckningar så verkar det ha öppnat upp ordentligt sedan sist. Doften är härligt slank, fruktig och lagom funkig. Trevlig frukt med jordgubb, hallon och körsbär tillsammans med tobak och järn i smaken. Hög syra och sjysst beska i avslutet.

Kul att dricka igen knappt tre år efter första flaskan. Elegant och läskande - riktigt bra!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
20211203_205616.jpg

2013 Corino Arborina och 2016 Bovio Arborina: Smaknoterna är i princip identiska. Doft av tjära, körsbär, rosor och en lätt touch av alkohol. I smaken finns koncentrerad körsbärssaft, kaffe, mörk choklad, tryffel, plommon och svart te. Rejält koncentrerad frukt, bra syra och bitiga tanniner. Corino är dock i en helt annan mognadsfas. Tannierna är kraftigare, men mycket mer integrerade. Alkoholen balanseras snyggt av frukten. Bovio är ung och glad, men inte lika sofistikerad. Kommer att bli bättre med lagring. Idag 93p på Corino och 90p på Bovio.
 

Poussard

Medlem
Tyckte att det började piggt, och doften var grymt bra, men sen föll det ihop. Poängen kan dock påverkats negativt av min förväntan på lite ”sous voile” smaker.
Om det var min rekommendation som föranledde inköpet ber jag om ursäkt. Hade helt missat ”antes”-grejen. Producenten har andra viner som är under flor och flaskan ser snarlik ut.
 

Bastardo

Medlem
Tag inte mitt ord för det, här är iaf ett förslag på handlingsplan för att bilda dig en egen uppfattning:
  1. Köp hem en Grådask eller något liknande
  2. Öppna och njut i dig ett glas
  3. ...eller tre
  4. Låt stå under kork i biblioteket under två-tre månader
  5. Ploppa i dig flera fler glas
  6. Bedöm själv.
  7. Ha skoj :)
...extra skoj om du samtidigt ploppar också en Moscatel de Setubal, en 5 Puttonyos, en Sauternes och en Auslese. Antingen bränner du pengarna för det du inte drack, eller så kommer du göra som jag (och många med mig) alltid hålla ett gäng olika söta/förstärkta viner under kork. Redo att drickas då ostdietsandan faller på.

Coravin är för mespruppar ;)

Jag delar din uppfattning om Coravin. Onödigaste attiraljen man ska äga som vinkonsument. ;) Men alla får ha sin egen uppfattning, jag bara undrar hur många öppnade vinflaskor ska man ha framme hela tiden? Verkar totalt långsökt och helt onödigt, men jag tror också att majoritet av medlemmarna äger inte manicken.
 

Bastardo

Medlem
Dreissigacker Wunderwerk 2016 Tydlig känsla av tysk Riesling (med mina enkla fördomar), med lite bensinstation, tropiska frukter och lite fina små bubblor. Nästan helt torr. Bra längd. Mer åt det eleganta hållet, än det kraftiga. 87 p.
Det bör vara i det närmaste helt torrt då vinet innehåller bara 0,5 gram restsocker per liter. :) Det ser inte ut att vara så prisvärt med bara 87 poäng! Sådana viner borde man kunna köpa för en tredjedel av priset.
P.S. En sak jag undrar, fast det gäller inte exakt samma vin. Har pratat om det även förut. Det skiljer sig markant mellan finska Alko och norska Vinmonopolet samt producenten mellan mätta värden gällande Dreissigacker Riesling Trocken 2020. Vinet hos Dreissigacker heter inte exakt samma, utom Riesling Gutswein Trocken, men borde vara samma ändå.
Producent
Restzucker: 4,2 g/l
Säure: 7,0 g/l
Alko
Socker: 7,0 g/l
Syror: 8,3 g/l
Vinmonopolet
Sukker 4,5 g/l
Syre 6,6 g/l
Enda förklaringen torde vara att alla källor använder olika mätmetoder, för någon annan rimilig orsak är svårt att förstå. Jag ska fråga om det här på andra ställen där jag är också med. Där finns flera kunniga människor med, så kanske de kan svara på min fråga, eller inte.
Om man kan mäta med så små marginaler, borde det inte vara möjligt med så stora avvikelser sinsemellan. Tänk bara hur mycket det skiljer sig procentuellt! T.ex. är skillnaden i syre ganska mycket med 1,7 g/l och i sockermängden är den 2,5, g/l! Båda siffrorna kan inte vara korrekta. Det borde vara lag på vilka mätmetoder man får använda och att mätningsapparaterna är också av högsta möjliga kvalitet. Nu står vi långt ifrån ideala förhållanden. Alko verkar skilja mest från de två andra källor, så något ruttet finns det nog i deras metoder.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag delar din uppfattning om Coravin. Onödigaste attiraljen man ska äga som vinkonsument. ;) Men alla får ha sin egen uppfattning, jag bara undrar hur många öppnade vinflaskor ska man ha framme hela tiden? Verkar totalt långsökt och helt onödigt, men jag tror också att majoritet av medlemmarna äger inte manicken.
Jag har just nu 8 öppna sötingar, varav Patron Mavrodaphne har en skvätt i kylskåpet för det är alldeles för sött (med låg syra) för att drickas svalt. Skall således prova det kallt. Funderar på att öppna några fler...
 

Wintermute

Medlem
Det bör vara i det närmaste helt torrt då vinet innehåller bara 0,5 gram restsocker per liter. :) Det ser inte ut att vara så prisvärt med bara 87 poäng! Sådana viner borde man kunna köpa för en tredjedel av priset.
P.S. En sak jag undrar, fast det gäller inte exakt samma vin. Har pratat om det även förut. Det skiljer sig markant mellan finska Alko och norska Vinmonopolet samt producenten mellan mätta värden gällande Dreissigacker Riesling Trocken 2020. Vinet hos Dreissigacker heter inte exakt samma, utom Riesling Gutswein Trocken, men borde vara samma ändå.
Producent
Restzucker: 4,2 g/l
Säure: 7,0 g/l
Alko
Socker: 7,0 g/l
Syror: 8,3 g/l
Vinmonopolet
Sukker 4,5 g/l
Syre 6,6 g/l
Enda förklaringen torde vara att alla källor använder olika mätmetoder, för någon annan rimilig orsak är svårt att förstå. Jag ska fråga om det här på andra ställen där jag är också med. Där finns flera kunniga människor med, så kanske de kan svara på min fråga, eller inte.
Om man kan mäta med så små marginaler, borde det inte vara möjligt med så stora avvikelser sinsemellan. Tänk bara hur mycket det skiljer sig procentuellt! T.ex. är skillnaden i syre ganska mycket med 1,7 g/l och i sockermängden är den 2,5, g/l! Båda siffrorna kan inte vara korrekta. Det borde vara lag på vilka mätmetoder man får använda och att mätningsapparaterna är också av högsta möjliga kvalitet. Nu står vi långt ifrån ideala förhållanden. Alko verkar skilja mest från de två andra källor, så något ruttet finns det nog i deras metoder.
Vad gäller prisvärde, är det så att jag hade den i källaren, så det kostade mig inte en krona att ta fram och öppna den. Om det var värt att spendera ett dryckestillfälle tillsammans med det här vinet, är svaret tveklöst Ja. Men du har rätt såtillvida att jag har druckit bättre viner i samma stil, men till lägre inköpspris. Frågan handlar lite om var man ser sina knappheter.
 

buteljen

Medlem
Jag delar din uppfattning om Coravin. Onödigaste attiraljen man ska äga som vinkonsument. ;) Men alla får ha sin egen uppfattning, jag bara undrar hur många öppnade vinflaskor ska man ha framme hela tiden? Verkar totalt långsökt och helt onödigt, men jag tror också att majoritet av medlemmarna äger inte manicken.
För en vanlig vinkonsument är den nog helt onödig. Speciellt om man bara dricker vin för att det är "gott" och frenetiskt letar efter "prisvärda" viner hela tiden. För en vinnörd däremot, så kan en coravin vara oumbärlig, framför allt om man tycker det är kul att analysera och jämföra viner med varandra. Om man pluggar vin så är den en fantastisk hjälp. Har ofta ett antal flaskor coravinade. I går provade jag en flight på tre chardonnayer som fick sina första nålstick i september. Superkul, intressant och lärorikt att analysera skillnader i stil mellan burgundisk och chilensk chardonnay :).

Det är sjunde året nu som jag använder den och jag älskar min coravin ❤️❤️❤️

Vad gäller vinerna så blir man alltid glad av att dricka Marc Morey, Amelia är väldigt, väldigt bra. Sa jag att Amelia var bra? Köpte på mig några fler flaskor av den. Tara är också bra men ligger lite efter de andra två i komplexitet och kvalitet.
IMG_6405.jpg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Om det var min rekommendation som föranledde inköpet ber jag om ursäkt. Hade helt missat ”antes”-grejen. Producenten har andra viner som är under flor och flaskan ser snarlik ut.
Min normalt mycket kunniga expedit på Systembolaget indikerade att det var ”antes” så du är ursäktad:D
 

LeChat

Medlem
D0EEF296-F127-4905-9C25-4E49BFAE750C.jpeg

2012 Château Belair-Monange


Är detta en god bordeaux eller en god supertoscanare? Det är inte första gången som jag tvekar när jag har en relativt nyöppnad och ganska ung St. Emilion i glaset. Men ger man den lite tid så brukar de karaktäristiska bordeauxmarkörerna träda fram och det går ganska lätt att placera det i både Bordeaux och mer specifikt i St. Emilion.
Visst är denna på sätt och vis ung, men här finns helt integrerade fat, god komplex smak med härlig stallighet och bra balans, med snygga syror och beskedliga tanniner. Jag tycker att denna fas är riktigt, riktigt njutbar och vill definitivt dricka flaskor i denna fas. Sen är fullmogen bordeaux självklart också smaskens så länge de är i vaket tillstånd. Bordeaux is da shit, helt enkelt!
På grillen blir det entrecôte.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad gäller prisvärde, är det så att jag hade den i källaren, så det kostade mig inte en krona att ta fram och öppna den. Om det var värt att spendera ett dryckestillfälle tillsammans med det här vinet, är svaret tveklöst Ja. Men du har rätt såtillvida att jag har druckit bättre viner i samma stil, men till lägre inköpspris. Frågan handlar lite om var man ser sina knappheter.
Jag kallar det snarare "knäppheter" ;)
crazy-pills.com_.jpg
 
Toppen