Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Debutknäck? Välkommen i gänget i så fall. Smakmässigt underbara men balansen i glasen inte riktigt lika bra.
Har du Zaltoglas därhemma i Umeå?
Knäckt några?
- - -
Knäckte inget på restaurangen, men kanske nära? Varända gång it tog i glaset fick henningen glaskrossångest.
Fuxiluringen vad man skulle oroa sig om man ägde några...
Kör dock stehårt på med mina Riedel red Bdx till absolut allt.
Om 10 år växlar jag över till ngt annat.
...särskilt för att jämföra!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack en överskänk med risvin i afton. Avslutade en halv Isshoubin (1,8 liter flaska) hos Brian Hutto och ett helt gäng andra Gretaciteringsvärda sakkar...
Den högra drack jag alldeles för mycket av - den var oöppnad då jag anlände. Zatttingens vad underbart drickskick den är i. (Detta är en "dricksakke" inte en "matsakke".)
Den vänstra var också galet bra, men jag var inte riktigt i skick att hantera den insikten denna afton.
Men, den var förmodligen bättre.
Mitt val var att stanna kvar vid en av de bästa sakkar jag druckit någonsin.

Oavsett: Den högra är värd en resa. Zaaatttttingenz vad underbart, välsvarvad och fin den var!

PXL_20220105_121130553.jpg

Jag drack förmodligen mer än en liter af then. Perfekt balanserad där den där kralliga fylligheten inte stör och där sötman bara flyter vidare. Exceptionellt vackra aromer mot sommarängar med blommor, rötter, kryddgårdar och godisfabrik (estrar).

Den t.v. var ändå bättre, men då hade jag (tyvärr) redan investerat kvällens hjärna i annan sällsynt megaunderbar qreation, den t.h.

Ingen av dem går att köpa på världens absolut bästa SB.
Inte heller i Europa.
Inte ens i Japan.
Produktionen är under 2,000 liter för båda...

Men, @Patrik Sellin och jag kommer bete oss barbariskt GRYMT med Brians' kylar. Kommer inte vara mycket kvar åt pöbeln dagen efter.

Brian Hutto, som @vintomas träffade den 1a ggn jag besökte denna underbara oas, tog mig på förglömliga stigar av historik. 1:a ggn jag besökte denna rika urkälla, var i sällskap av just @vintomas . Denna Sakke Shoten var då i samma (A-)lag som Meishu Center i Tokyo. @Patrik Sellin har varit fler ggr till Meishu Center i Hamamatsucho än jag har (jag = 1 gg). Själv förfäktar jag att Brian's Place i Yokohama förmodligen är Japans mest fantastiska plats för intagande av risvin.

#2 Restaurant Yanmo
#3 Japans hemligheter

Brian uppfattade fö @vintomas som en av världens mest välbevandrade vinprovare. Dave ("Chatters" på CT) uppfattade Brian som nr 2. Då jag frågade honom om jag var Nr 3 bara skrattade han och hällde upp ett överfyllt glas.


- Ja-ja, jag vet min plats. Bara njuta. Tufft, men någon måste ju!

Brian berättade att han fick betalt motsvarande 15 lök för att prova 25 sakkar.

- Wow!
- Jag ställer mig gärna i samma kö!
 

LeChat

Medlem
A8AC05A9-5B27-4374-859A-9A1DF6A5AC3A.jpeg

2010 Château Poujeaux

Drack denna senast för ganska exakt 4 år sedan. Den har nu hunnit mjukna och blivit mer tillgänglig men tanninstrukturen är definitivt märkbar, men på ett positivt sätt. Den är i linje med vad en förväntar sig av årgång 2010. En årgång som en lugnt kan lagra vidare ända ner på cru bourgeois nivå.

Bra balans med tydlig syra och munkänslan säger att den är något maffigare än medelfyllig. Här finns bl.a. aromer av svarta vinbär, lakrits, choklad, ceder, läder, stall och lite jordiga toner.

Poujeaux är nog den bordeaux som jag druckit flest årgångar av. Ett tryggt köp som alltid levererar, kanske inga stordåd, men smaskens med eller utan mat och kommer med modest prislapp.
 

LeChat

Medlem
8B5D5D71-CDAB-4577-8599-275DCB631CE5.jpeg

2010 Château de Pibarnon Bandol

Afton och oxfilémiddag kräver mer vin än en flaska Poujeaux, så då fick det bli ett annat franskt vin från 2010.

Mycket blommor i doften, som i en bättre champagne. Lite stalltoner börjar visa sig. Wow, vilken elegans och komplexitet som den öppnar upp. Med bl.a. garrigue, peppar, riktigt smaskig frukt och med härliga mineral. Syror och tanniner gör ett oklanderligt jobb. Riktigt bra!

Poujeaux står en bit längre bort och sparkar i gruset. Grovhuggen och bortkommen i sammanhanget.
Alltså jag älskar Poujeaux, men kvällens vinnare heter inget annat än Pibarnon.
Källarens sista tyvärr. Måste nog åtgärdas.
 

The Wall

Medlem
Har du Zaltoglas därhemma i Umeå?
Knäckt några?
- - -
Knäckte inget på restaurangen, men kanske nära? Varända gång it tog i glaset fick henningen glaskrossångest.
Fuxiluringen vad man skulle oroa sig om man ägde några...
Kör dock stehårt på med mina Riedel red Bdx till absolut allt.
Om 10 år växlar jag över till ngt annat.
...särskilt för att jämföra!
Diska Zalto i diskmaskin så minskar risken för missöden väsentligt. Gabriel Gold ger helt klart en större haveriångest.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter den underbara första bekantskapen med den italienska restaurangen PRIMO i Kannai, Yokohama förra veckan, var det så dags för omgång nr 2. Denna gång medtagandes en flaska eget vin.

2000 Château Lagrange, 94p
Easily the best of the more modern Lagrange, counting from 1990 to 2011, albeit I haven’t yet enjoyed neither the 2003 nor the 2006.

In short:
This is a wine of high precision of the fruit, good tannins in the early stages of maturity. A good range of Bdx earth, brett, beautiful piercing red fruit, perfect acids with enticing length and complexity. Superbly energized and intense in a classic Bdx style. St Julien in a nutshell. Wife enjoyed :)

Will last long.

If you prefer gobs of young fruit, than drink other things.

2019 Hofstätter De Vite Vigneti delle Dolomiti IGT, 87 p
A beautifully aromatic wine that smells like Summer flowers and a bit of tea. Very nice!
Elegant like a summer's breeze.
Second time we enjoy a wine from this producer and we're moved!
An unholy mix of Pinot blanc, Sauvignon blanc, Riesling, Müller Thurgau and possibly other grapes.

0527CF8E-22FC-4849-A17A-E8AC4D5537C9.jpeg

Sommelieren har ju tidigare konstaterats modig. Han hoppade på att testa vårt medhavda vin blint. Hade förberett mig genom att decantera vinet i en PET-flaska (naturromantik!).
Intensiteten och mognaden tog honom till ett BdM från ca 2000. I ärlighetens namn måste tilläggas att han också sa att han ibland blandar ihop Bdx med BdM.


2018 Chionetti Langhe Nebbiolo La Chiusa, 88p
Unassuming Nebbiolo with just the right tannic bite. Nose is filled with roses and the palate shows off nips in abundance. Very easy to like and did go very well with the wagyu beef.

ECFBB629-24CB-49F8-B31B-64DA08397E6C.jpeg

Som tack för äventyret, servade han oss en skvätt nyponsoppa med doft av rosor.

Vi återkommer självklart i februari med en ny PET-flaska och äventyr.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En nylig och helt ny bekamtskap för min del:

1982 Domaine de Terrebrune, Bandol, 94p

C656975F-25FB-4867-8DB1-9CED380B0766.jpeg


Paid next to nothing for this at an online auction. Should command at least third tier Bdx price.

Unexpectedly light red robe with almost nothing to suggest more than a five year old wine…

Nose is more than a bit premoxed, however also holds some beautiful notes of scorched Bdx earth.

In the mouth, the premox isn’t … there.
On the palate, this sings with beautiful red berries and a nice tannic claw. Roarrr!
Insted, this is a very sensitive (!) concoction.
It has everything in place: acidity, stone cold pure red fruit, small pure tannic claws and a tar component overshadowing any sensitive flowers.
Superlatively balanced with an amazing mouthfeel. The acids carry this wine well. A little longer finish and we would talk 97-ish.

Plus 1 point for being so darn unexpectedly alive.

Blnded, I would probably have ended up in Rome and Merlot…

Nevertheless, this wine still hqs a few decdes amd I'd be happily obliged to participate in any and every wine tasting globally, that sports this tremendous wine.

This is a MEGA WOW ! !!
❣️
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Back at it :)!
Fredagslunch på Grand i Lund.
Chateau Lynch Bages 1990 ❤️. 96p
Visa bifogad bild 25189
Fynfaixken vilket underbart val!
Hade så väldigt gärna avnjutit en snurk…
LyB är lätt i klass med vad Bdx KAN leverera i rövvinsväg.
Har aldrig haft en trist flaska LyB, och den senaste fr 1991 var sagolikt bra: bättre än riktigt bra!
Att göra ett skjetbra vin en årgång som 1991 säger en hel del om LyB, deras ambition och slottets potential i combo med dess kapacitet.

För klarifikation:
LB = Leoville Barton
LyB = Lynch Bages
 

Wintermute

Medlem
Jag misstänker att jag i dag skulle skriva en liknande not, med reservation för att jag idag inte känner kardemumma och kanske en lite tydligare spritpenna i slutet.
Bourgogne Chardonnay Au Pied du Mont Chauve 2015
Tjugotvå månader senare. Mer balanserat, och mer välintegrerade fat. Inget stort vin, men trevligt. Dessutom vet jag idag att nashipäron är japansksvenska för päronpäron.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Började fredagsmiddagen med en ung flaska:
2016 Ridge Lytton Springs
Och ett glas sommar:
2019 San Salvatore Falanghina Tenuta del Porconero (Campania)
Väl hemmavid tog vi oss an fjolårets två bästa Muscadetter, eftersom ett $expack av vardera hade anlänt.
2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires
Och
2019 Domaine Martin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Vielles Vignes Le Saint Versant

IMG_20220108_005912_965.jpg

2016 Ridge Lytton Springs
Spännande översättning av farbror Google:
Svårt att betygsätta.
Vid ploppning är detta en vacker btl av rikt babyfett, mörk frukt av körsbärskompott, odling och cassis. Den har lite låg syra, bra tanninbett (lätt att dricka). Har även aromatiska komponenter mot mintighet och garrigue. Stor intensitet och längd.

DOCK
När den öppnar sig blir den syltig och söt. Den tappar sin nerv och faller platt.

Det här var mitt livs minst bra btl av Ridge.

IMG_20220108_005913_035.jpg

2019 San Salvatore Falanghina Tenuta del Porconero, 85p
gott, lätt, vacker aromatik. Vi såg den som ett glas sommar.

PXL_20220108_065814802.jpg

2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires
Detta är så vackert och intensivt att man blir alldeles betagen. Kommer aldrig att klara av att spara dessa under någon längre tid.

2019 Domaine Martin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Vielles Vignes Le Saint Versant
Återhållen magi trots att detta stoltserar med tät intensitet och gudomligt skira toner ur mineralriket.

- Alexa! Köp hem fler Muscadetter!

Slutsats:
Enligt det gamla brittiska sättet att räkna på, är jag en "three-bottle-man". De få ggr jag stjälper i mig tre flaskor, håller jag alltid helt med Salman Rushdie I hans beskrivning av att dricka Tignanello. (Ur boken 'Fury'):

One is for pleasure. Two is for too much. Three is for bed.

...och till sängs bar det vägen omedelbart efter detta privata miniinferno.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dessutom vet jag idag att nashipäron är japansksvenska för päronpäron.

Njae, blir ju lite som att kalla Galaäpplen för äppel-äpplen och blodapelsiner för apelsin-apelsiner.

Kanske bättre att bara kalla dem "nashi"? Eller leka botaniker och kalla den för dess korrekt vetenskapliga namn: Pyrus pyrifolia ?

Från Wikipedia
Nashi is a species of pear tree native to East Asia. The tree's edible fruit is known by many names, including: Asian pear, Japanese pear, Chinese pear, Korean pear, Taiwanese pear, apple pear, zodiac pear, three-halves pear, papple, naspati and sand pear.
 

The Wall

Medlem
Började fredagsmiddagen med en ung flaska:
2016 Ridge Lytton Springs
Och ett glas sommar:
2019 San Salvatore Falanghina Tenuta del Porconero (Campania)
Väl hemmavid tog vi oss an fjolårets två bästa Muscadetter, eftersom ett $expack av vardera hade anlänt.
2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires
Och
2019 Domaine Martin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Vielles Vignes Le Saint Versant

Visa bifogad bild 25201
2016 Ridge Lytton Springs
Spännande översättning av farbror Google:
Svårt att betygsätta.
Vid ploppning är detta en vacker btl av rikt babyfett, mörk frukt av körsbärskompott, odling och cassis. Den har lite låg syra, bra tanninbett (lätt att dricka). Har även aromatiska komponenter mot mintighet och garrigue. Stor intensitet och längd.

DOCK
När den öppnar sig blir den syltig och söt. Den tappar sin nerv och faller platt.

Det här var mitt livs minst bra btl av Ridge.

Visa bifogad bild 25202
2019 San Salvatore Falanghina Tenuta del Porconero, 85p
gott, lätt, vacker aromatik. Vi såg den som ett glas sommar.

Visa bifogad bild 25203
2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires
Detta är så vackert och intensivt att man blir alldeles betagen. Kommer aldrig att klara av att spara dessa under någon längre tid.

2019 Domaine Martin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Vielles Vignes Le Saint Versant
Återhållen magi trots att detta stoltserar med tät intensitet och gudomligt skira toner ur mineralriket.

- Alexa! Köp hem fler Muscadetter!

Slutsats:
Enligt det gamla brittiska sättet att räkna på, är jag en "three-bottle-man". De få ggr jag stjälper i mig tre flaskor, håller jag alltid helt med Salman Rushdie I hans beskrivning av att dricka Tignanello. (Ur boken 'Fury'):

One is for pleasure. Two is for too much. Three is for bed.

...och till sängs bar det vägen omedelbart efter detta privata miniinferno.
Min erfarenhet av zinfandel från Ridge är att det är sötaktig björnbärssaft i unga år, men finfin balans många år senare, typ 10-15 och uppåt.
 
Toppen