Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
8F044C51-07C2-49B9-A7F5-54455767B9AA.jpeg

2004 Château Camensac

Camensac (och det mesta som jag provat från Haut-Médoc med få undantag) brukar inte briljera men brukar ändå kunna leverera hyfsad bordeaux. Denna 2004 är väl en värdig representant för denna åsikt. Och kanske t.o.m något bättre.

Färdiglagrad med bra mognadstoner, stall och sälta i avslutet. Fortfarande lite angenämt bett i tanninerna och med balanserad syra. Jo, det är utan tvekan gott för en bordeauxsucker.


2005 Château Montus

Betydligt fruktigare och maffigare än Camensac men på ett slankt franskt sätt.
Frukten känns något senskördad men med hyfsad syra. Tidigare flaskor har ibland haft mer med tydliga russintoner vilket jag inte är speciellt förtjust i. Märks inte lika tydligt här, men alkoholen (14,5%) är precis som i tidigare flaskor något framträdande. Störande i doften, men tror faktiskt att den tillför något positivt för smaken och munkänslan.

Ganska otypisk Montus om jag jämför med andra årgångar som jag druckit, både yngre och äldre. Men är faktiskt godare än vad jag förväntade mig. Alain Brumont brukar ju veta vad han sysslar med och vinet känns välgjort, balanserat och visar kvalitet.

Ikväll blir det grillad nötmix på tallriken med entrecôte & ryggbiff.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår var det fredagsfeeling och korkarna ploppade som popcorn. Ploppcorn.

Först ut en svag butelj, iaf jmf med upplevelsen i januari:
1999 Finca Sobreño Selección Especial, Toro, 89p.
PXL_20220422_113311031.jpg

Älskar Toro och deras underbara hantering av Tempranillo. Med liten mognad brukar de leverera med stora trumman. Charmen ligger i den rika expressionen. Tyvärr var detta vin abrupt kort, men i övrigt mycket likt förra flaskan.

Näsan är av kaffe, gammal jord, en gnutta amerikansk ek, några örtkomponenter och mycket mörk choklad.
I munnen börjar den med rätt hårda tanniner, men mjuknar redan mot slutet av första glaset. Syran är medium. Vin från varmt ursprung som vinifierats mycket väl. Bra intensitet och djup. Dock: kort.

Ett glas Soave fick slå följe med fisktallriken:
PXL_20220422_121549406.jpg

Underbart somrigt vin med just de där spänstiga syrorna som bara Garganega släpper ifrån sig.

----

Hemma ploppades sedan en fullmogen Rioja som hustrun dömde ut som otjänlig.

1991 Viña Herminia Reserva, 85p
PXL_20220422_180506556.jpg


Lite trött, ja, men otroligt spännande med allt bra från mogen Rioja. Gudskepris slapp jag dillkvistarna. Har en flaska till som lär tappa korken inom 5 år.

2001 C. da Silva Porto Presidential Tawny 30 Years, 94p
PXL_20220423_154017654.jpg

Nu börjar vi prata kanoner och krut!
Det här är mycket att åka med. Långt från moget (minst 20 år till om jag får gissa) men med en närmast makaber rikedom. Lite sötare än mina preferenser, men det till trots, för sig denne herr Tawny som en oklanderlig gentleman av klassiskt snitt.

Kommer ha svårt att hålla mig från denna ambrosia. Tänker mig en skvätt på fredag också, men då med en stackars ostkant.
 

Wintermute

Medlem
Wagner Stempel Siefersheim Riesling Porphyr 2019. Det är nog så här jag jag vill ha min Riesling. Lång, intensiv och ren smak av ananas, aprikos, persika, citron och grapefrukt, med någon sorts fuktigt grus i bakgrunden. Lätt pärlande. 90p.
Knappt nio månader senare. Fortfarande galet bra. Kan bli årets bästa vita, utan att 2022 är ett vinmässigt dåligt år.
 

LarsW

Medlem
Bodegas Bhilar Phinca Hapa Blanco 2018

Vax, vanilj och mandel i näsan Lite karamell blandat med vita stenfrukter. Definitivt ek.
Lite funky och väldigt skojig smak. Grillad citron, bivax, honung men ingen sötma. Lyche och karamell.
Sherryvibbar absolut. Bra syra men nog frukt för att den inte ska kännas syrlig. Känns tanninrikt och lite oljigt, lämnar en känsla att man vill dra tungan över tänderna efteråt. :)

Vettetusan om denna kommer bli bättre med lagring även om den nog håller åtskilliga år framåt. Väldans charmigt vin!
91p

20220423_195544.jpg
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning på Meursaulten från släppet i fredags:
meursault bouzereau.jpg

På provningen:
"92143 Meursault Domaine Vincent Bouzereau 2019 419 kr
N: Citron, gröna äpplen, hö och smör.
M: Citron, smör, lime, vanilj och gröna äpplen. Jättefin frukt, bra syra och fin balans. Polerat och elegant. 91-93p"

Nu:
I princip samma upplevelse, plus lite päron och lite mjölk. Precis "lagom" fatat och mycket tillgängligt för en 2019. Betyget stannar dock på 91p
 

Oskar M

Medlem
16704AE0-D52F-4A7C-8B93-0AF04E06D080.jpeg

Ser att det ligger kvar många flaskor av den här runtom i landet. Om någon är nyfiken att testa ett Ungerskt vin så rekommenderas detta! I doften har jag en stjälkighet, grön paprika, mörka bär och lite muskot. Väl i munnen är det en angenäm liten explosion av frukt följt av en stabil struktur av syra och tanniner, tycker att det pekar på lagringsduglighet. Ett balanserat vin. Har tre flaskor på rygg, ska se på nästa om ett par år.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
20220423_170448.jpg


Lite härligt remote-arbetande från Axarquía i södra Spanien gör det möjligt att botanisera bland lite lokalvin! 2018 Laderas de Sedella är en trevlig ny bekantskap från orten med samma namn uppe i bergen nordost om Malaga. Vinet har legat på amforafat i 6 månader och har mjuka tanniner men en bra struktur och balans. I smaken fullt av mörka bär, läder, peppar och körsbär med en viss kryddighet. Det roliga med vinet är att det är en blend mellan garnacha och den superlokala druvan rome, som i det här fallet kommer från vinstockar som är över hundra år gamla. Jättegott, jättekul och ett riktigt fynd för 15 euro! Ska uppgradera till deras dubbelt så dyra vin till en annan kväll för att se hur det är!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26121

Lite härligt remote-arbetande från Axarquía i södra Spanien gör det möjligt att botanisera bland lite lokalvin! 2018 Laderas de Sedella är en trevlig ny bekantskap från orten med samma namn uppe i bergen nordost om Malaga. Vinet har legat på amforafat i 6 månader och har mjuka tanniner men en bra struktur och balans. I smaken fullt av mörka bär, läder, peppar och körsbär med en viss kryddighet. Det roliga med vinet är att det är en blend mellan garnacha och den superlokala druvan rome, som i det här fallet kommer från vinstockar som är över hundra år gamla. Jättegott, jättekul och ett riktigt fynd för 15 euro! Ska uppgradera till deras dubbelt så dyra vin till en annan kväll för att se hur det är!
Spännande vin! Ser mycket fram mot att få höra mer om deras Gran Seleccion!
Vad är "amforafat"?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Årets försenade födelsedagsfirande gick av stapeln denna söndag på Yokohamas juvel: PRIMO.
Ploppade en 1985 LLC och njöt fullt ut av den, även om den drog rätt hårt mot ett Loiresquet CF-uttryck genom både dekantering och hela kvällen.
Mycket bra karaktär av Bdx-jord, sumi ink, flera hästar som skrittar förbi och mörk frukt. Tanninerna är rakryggade men syrorna är i syrligaste laget för min smak.
Det mest eleganta uttryck jag hitintills erfarit av LLC.

1985 Château Leoville Las Cases

PXL_20220424_104448930 (1).jpg


Till ostbrickan smög jag ned lite medhavd Rivesaltes i glaset. Pluntor är underskattade:

1951 Domaine Tricoire, Rivesaltes

PXL_20220424_074257755.jpg


Helt galet underbar med ymniga russin, lagom med Rancio och en lång förfinad karaktär med sensitiv kryddighet som är svårt få för mycket av . . . Gifte sig vackert med ostbrickan!

Då jag firar årfyllande vill jag gärna avsluta middagen med lite Tresterbrand. Ofta saknas det på restauranger, varför Marc kan kliva in som det bästa (alla kategorier) från Bgn eller Champis. Dock, PRIMO är ju en italiensk restaurang, så tredjehandsalternativet fick rycka ut: Grappa utan sockerlag:

N.V. Grappa di Sauvignon, Distilleria Aqvileia

PXL_20220424_124613877 (2).jpg


Vacker stor aromatik och smakpalett. Lätt sötma, men inte så det stör. Bra tanninbett i denna och finstämda kärntoner. Smuttade försiktigt i mig det som fanns kvar av flaskan :cool:
En riktigt god Grappa, en av de bästa jag smuttat in mig på hitintillls.

Imorgon fortsätter den försenade födelsedagsfirarveckan :)
 

Nyllet

Medlem
Screenshot_20220424-215754_Gallery.jpg

2020 Jean-Marie Berrux Le Petit Têtu
Igår testades det senaste Insta-FOMO-vinet som jag köpt på alldeles för lösa grunder.

Mycket ananas i doften tillsammans med en ömsom intressant, ömsom irriterande ton av aceton. Ananas, riktigt trevlig citron, en del popcorn och mineraler i smaken. Hög syra. Acetonen blåser bort efter några timmar. Gott men kanske inte riktigt värt 395 spänn. Blir intressant att se hur det utvecklar sig med lite tid på rygg.

Någon annan som testat?
 

mackan92

Medlem
Visa bifogad bild 26127
2020 Jean-Marie Berrux Le Petit Têtu
Igår testades det senaste Insta-FOMO-vinet som jag köpt på alldeles för lösa grunder.

Mycket ananas i doften tillsammans med en ömsom intressant, ömsom irriterande ton av aceton. Ananas, riktigt trevlig citron, en del popcorn och mineraler i smaken. Hög syra. Acetonen blåser bort efter några timmar. Gott men kanske inte riktigt värt 395 spänn. Blir intressant att se hur det utvecklar sig med lite tid på rygg.

Någon annan som testat?
Helt enig, upplevde den mycket spretig - köpte ett tre pack på chans men vart inte särskilt imponerad. Tror dock att den vinner på att lugna ner sig i flaskan något år.
 

Poussard

Medlem
Visa bifogad bild 26127
2020 Jean-Marie Berrux Le Petit Têtu
Igår testades det senaste Insta-FOMO-vinet som jag köpt på alldeles för lösa grunder.

Mycket ananas i doften tillsammans med en ömsom intressant, ömsom irriterande ton av aceton. Ananas, riktigt trevlig citron, en del popcorn och mineraler i smaken. Hög syra. Acetonen blåser bort efter några timmar. Gott men kanske inte riktigt värt 395 spänn. Blir intressant att se hur det utvecklar sig med lite tid på rygg.

Någon annan som testat?
Jag har druckit det här vinet en eller ett par gånger. Vill minnas att en av mina vinbekanta sa att hen gillade vinet mer i sin ungdom än med några är på rygg (som det dracks då), så nåt att tänka på!
 

YKW

Medlem
Jag har druckit det här vinet en eller ett par gånger. Vill minnas att en av mina vinbekanta sa att hen gillade vinet mer i sin ungdom än med några är på rygg (som det dracks då), så nåt att tänka på!

Har hört att det ska nå nån sorts sweet spot 5-6 år efter skörd, vilket stämmer ganska bra med mina erfarenheter av vinet.
 
1650903929985.jpeg



2015 Saint George Reserve Cabernet Sauvignon Zumot Winery

Påskvinet som serverades till det helgrillade lammet blev en riktigt bra match. Blint hade jag nog gissat på höghöjdscabbe från Argentina. Väldigt välutvecklad näsa med tjära, mjölkchoklad, en bukett med rosor, något litet örtigt och pepprigt i slutet. Viss hetta men ändå fin balans. Tanniner både från frukt och fat men ändå en lätthet i vinet och en riktigt bra syra som balanserade upp det hela på ett bra sätt. Inte så konstigt att det går att göra bra vin i Jordanien egentligen. Finns ju fina höjder och bra med sol och samtidigt svala nätter. Vingårdarna ligger norr om Sama-As-Sirhan i norra Jordanien på gränsen mot Syrien i ett område som gränsar mot ökenklimat utan att vara det. Detta är flagskeppet och det märks. Väldigt trevligt vin som poängmässigt landar på ungefär 88 poäng. Svårt att få tag på jordanska viner utomlands i och med att ett krav för att exportera vin till i EU i större skala är att landets i fråga har en vinlag vilket inte finns på plats i Jordanien. finns på https://heilig-land-wein.de/zumot-winery-jordanien/ för 17 euro.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lördagsfest hos @feskhandlarn med finbesök av @Sörplarn och @Christer J.

Inga anteckningar eller analyser och de första fem flaskorna intogs utomhus i solen vilket inte är optimalt för maximal vinupplevelse men vad gör man inte för vårens första cancerogena strålning.

20220423_221854.jpg


Fontanafredda Gatinera 2011
Mitt eget öppningsvin som jag själv gillade blint. Väldigt blandade omdöme precis som förra gången. Allt från riktigt bra till, cremant och odrickbart blomvatten med tillsatt kolsyra.:cool: Jag som drack det öppet tyckte själv om det och förstår varför jag gillade det blint. Finns kvalitetsmarkörer i form av rost och krut som kan associeras till Heidsieck och Krug. Doften dominerar medan det är tunnare i smaken men ett ambitiöst vin.

Skulle vara kul om fler provade det blint.

Krug GC (11-bas)
Fick inte fram mycket här. Kankse lite mandel men mest citrus och hög syra. Kändes som BdB eller ung prestige ala Cristal. Gissade NV eller Cristal 2012. Först förvånad över att det var Krug men sedan mindre förvånad över att det var 11-bas. Druckit den här ett flertal tillfällen och det är den klart svagaste GC jag provat av samtliga. Ångrar inte att jag avpolletterade mina flaskor.

Dr Loosen Beerenauslese 2017
Klockren söt tysk riesling. Härlig fruktsötma och fräschhet. De få centiliterna slinker ner otroligt fort i vårsolen.:cool: Kul att få den här blint. Mycket bra vin och måste vara ett av de bästa vinerna i fasta sortimentet.

Philpponnat 1522 Rosé 2012
Färgen talade för Roederer eller Hugot men det här var något helt annat. Inte alls flörtigt fruktig utan mer dämpad och stram stil. Svårgillat men finns oförlöst kvalitet. Känns som 5 år bort.

Krug GC (09-bas)
Hörde ett stön ute i köket från @feskhandlarn vilket brukar indikera krut.:D Kändes för bra för att dricka ute så jag gick in... Klart oxiderad och lite ekad stil med skyhög syra. Rostade nötter och bröd. Fick inget svar på frågan om det var icke malo och blev även förledd av den felaktiga ledtråden att ingen hade druckit det här vinet tidigare. Skämtades om CdA. Mognare i doften än i smaken och jag tänkte 2004.

Väldigt bra vin men det skulle komma mer och bättre Krug!

Nu blev det fisk och vit sparris tillsammans med en vitvinsflight. Ingen omröstning gjordes men själv hade jag Jadot som etta och ett av kvällens viner.

Louis Jadot Vaudesir 2019
Ekbomb med kraft. Var bombsäker på att det här var vit bourgogne och lika säker på att det inte var chablis... Skitgott men inget för puritaner som vill att chablis ska smaka mineralvatten. Eftersom jag gissade fel område så antar jag att det är nu jag ska dra av 5 poäng och skylla på vinmakaren.:ängel: Att gilla Louis Jadot är väl som att gilla arenarock, det känns bra så länge ingen annan vet.

Zind Humbrecht Clos Saint Urbain 2019
Mitt eget vin. Solklar riesling men den här är för ung och outvecklad för att leverera på topp. Skyhög intensitet som lovar för en bra framtid.

Zind Humbrecht Heimbourg 2015
Ytterligare en solklar riesling men betydligt mer utvecklad än Urbain. Mer av persika och honung. Underbar doft men lite kortare i munnen än Urbain. Väldigt mycket vin för pengarna dock.

Efter mat och vitt blev det lite bonusar.

Krug Rosé (05-bas)
Mitt eget vin och stilen prickades in rätt snabbt. Gissades Bollinger, Giraud, Egly och Krug. Christer sa Krug direkt och kvällens vin. Väldigt många gamar när det skulle fyllas på...:ängel:

Kvällens vin för mig. Krug när det är som bäst. Många lager och här fylldes det på med choklad bakom de rostade tonerna.

Clinet 2006
Tobak, läder, vinbär och möjligtvis körsbär. Bordeaux eller Toscana var min gissning. Underbart gott vin även om det började bli både sent och många flaskor. Värre skulle det bli även om jag styrde om till öl fram på småtimmarna.


Min topp 5:
  1. Krug Rosé
  2. Krug GC (09)
  3. Clinet 2006
  4. Louis Jadot Vaudesir 2019
  5. Dr Loosen Beerenauslese 2017

Sammanfattningsvis. Krug, ek och pomerol är gott!:D
 
Toppen