Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ligger lite efter med noter. Här är några intryck från ett Londonbesök för några veckor sedan där jag drack en hel del spännande viner. Tipsar även om ställena jag var på.

Le Sommelier (Cph Airport)
2018 de Ladoucette Pouilly-Fumé Baron de L

Jag har aldrig hört talas om detta vin men tydligen så är det, tillsammans med Dagueneaus Silex, det mest berömda vinet från Pouilly-Fume.
Krisp och oerhört kalkig känsla. Skir, som ett sommarregn på Gotland. Alldeles för ung kändes det som, men gav verkligen mersmak.

Visa bifogad bild 26255

Cabotte
Gör nästan alltid ett besök här när vi är i London. Restaurang med fokus på Bourgogne. Ett antal producenter därifrån är delägare. Bra vinlista!

2017 Domaine Duroché Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaut St. Jacques levererar en underbar Pinotkänsla. Elegant, läskande, med en kärna av ren, klar röd frukt kombinerad med den här fina burgundiska jordigheten. Låång finish.

Visa bifogad bild 26256

2017 Klein Constantia Vin de Constance till efterrätten - vansinnigt sött men ändå balanserat. Väldigt gott.

Visa bifogad bild 26257

Bocca di Lupo
Lunch på en superbra italienare med bra vinlista.

2004 Le Macchiole Paleo Rosso. Bestämde mig för den direkt när jag såg att den fanns i vinlistan. Väldigt kul att prova en äldre version. Har enbart provat 2016 tidigare tror jag. Fantastiskt bra. Fortfarande fräsch frukt blandat med superschyssta tobakstoner och lite läder. Väldigt fin balans och energi. Oerhört silkiga tanniner som ändå greppar tag i finishen. Kändes som den har många år kvar.

Visa bifogad bild 26258

Noble Rot
Åt middag här för första gången. Tidigare har jag bara ätit lunch eller tagit ett glas vin och det har varit väldigt bra. Lite besviken. Det var trångt och allmänt stökigt. Maten var bra men inget man kommer ihåg. Rätt så höga priser på vinlistan.

2014 Arnot-Roberts Chardonnay Trout Gulch Vineyard
Har själv Ceritas Trout Gulch som är oerhört tight, kalkig och citrusig. Den här hade mer frukt och kropp. Förmodligen är druvorna plockade senare? Trevlig men saknade kanske lite av den där extra kicken/energin jag gillar så mycket.

Visa bifogad bild 26259Visa bifogad bild 26260

2009 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny. Togs in för att jämföra med Paleo Cab Franc som dracks med samma sällskap på lunchen. Väldigt ung, behöver nog mycket, mycket mer tid. Men visst är den bra. Lättare, krispigare är Paleo med oförlösta tanniner. Inte så jättelång finish.

Visa bifogad bild 26261

Hunan
Första, men absolut inte sista, besöket på denna kinesiska restaurang. Vi åt lunch och man kan inte välja vad man skall äta utan det bestämmer kocken. Riktigt bra vinlista!

2004 Bollinger Champagne La Grande Année Rosé. Väl utvecklad med hallon, honungstoner, nötter. Saknade lite energi. Kanske lite väl långt gången? Hur som, så passade den fint till de kinesiska rätterna.

Visa bifogad bild 26264

2006 Domaine Weinbach Pinot Gris Cuvée Ste. Catherine. Otroligt gott. Koncentrerad nektar. Man dricker för lite Pinot Gris.

Visa bifogad bild 26265

2017 PerSe La Craie. Malbec med ca 14% Cab Franc. Man kunde definitivt känna att det var CF i den. Fantastisk energi i vinet. Men tyvärr var det något litet som störde så fort glaset stått stilla ett tag. Tror inte det var 100 ok men osäker på vad det var. Det var dock ingen annan som kände något så vete sjutton om jag inbillade mig. Blir ett riktigt bra vin om några år (5?).

Visa bifogad bild 26266

67 Pall Mall
Coolaste vinklubben. Access via en kompis som är medlem. Hon fiskade fram en flaska Egly Ouriet Blanc de Noirs GC från hennes källare.
Förra gången jag drack denna fick den storstryk av Selosse Substance. I ensamt majestät utan motstånd så var den fantastiskt bra. Iofs var detta en annan yngre degorgering så det kan ju ha spelat roll. Men mycket bra och väldigt njutbar.

Visa bifogad bild 26267

The Clove Club (**)
Här har vi varit flera gånger tidigare och dom levererar alltid. Fick nyligen en andra Michelinstjärna.

Vi fick först lite engelskt bubbel i glaset till amuse-bouche’erna. 2017 Langham Chardonnay Blanc de Blancs. Inte alls oävet. Men när 2013 Winston Churchill hälldes upp i glaset bredvid så var det inte så mycket att orda om. Skrev en not om SWC i champagnetråden.

Visa bifogad bild 26268Visa bifogad bild 26269

2018 Inniskillin Vidal Sparkling Icewine
Har aldrig druckit Eiswein med bubblor. Men det gör jag gärna om. Tänkte först att det kan väl aldrig funka? Men det gjorde det absolut.

Visa bifogad bild 26270Visa bifogad bild 26271

45 Jermyn St
Tillhör Fortnum & Mason’s och är öppet hela dagarna för frukost-lunch-middag. Hyfsad vinlista och här kan man även alltid beställa Dover Sole à la Meunière (favorit). Perfekt ställe om man skall slå ihjäl några timmar, t.ex innan flyget går eller innan man har access till hotellrummet.

2019 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape Blanc - (85% Roussanne and 15% Grenache Blanc). Oj vad gott. Vita blommor, melon, honung, persika, aprikos. Lite krämig och oljig struktur. Lång finish. Inte så hög syra, men den kändes fräsch ändå. Sapidity?

Visa bifogad bild 26272Visa bifogad bild 26273
Vilket wow!

Om du var i London bara några dagar verkar det som om en vända på torken och diet kan vara av värde ;-)

Vilken underbar tripp! Ssk Paleo gör mig lite grön av avund. Att noggrant undersöka vad Le Macchiole gjorde med CF innan 2008 har jag fortfarande på min Bucketlist.

Baron de L är oftast lite ogin under sina första 20 år eller så. Fö gör Baron de Ladoucette den bättre Baron de L medan lillebrorsan av samma vin produceras av Château de Nozet. Lite spännande att två producenter gör varsin version av samma varumärke... (Iaf om man tror på CT.)

Kan inte nog understryka att det var alldeles för länge sedan sist jag lät mitt liv spåra ur i London.

Det är en bra plats för väldigt mycket!
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Vilket wow!

Om du var i London bara några dagar verkar det som om en vända på torken och diet kan vara av värde ;-)

Vilken underbar tripp! Ssk Paleo gör mig lite grön av avund. Att noggrant undersöka vad Le Macchiole gjorde med CF innan 2008 har jag fortfarande på min Bucketlist.

Baron de L är oftast lite ogin under sina första 20 år eller så. Fö gör Baron de Ladoucette den bättre Baron de L medan lillebrorsan av samma vin produceras av Château de Nozet. Lite spännande att två producenter gör varsin version av samma varumärke... (Iaf om man tror på CT.)

Kan inte nog understryka att det var alldeles för länge sedan sist jag lät mitt liv spåra ur i London.

Det är en bra plats för väldigt mycket!
Nästan en vecka, så det var inte så farligt ;). Men det är svårt att hinna med så mycket annat än att äta och dricka :D. London är en väldigt trevlig stad! Ja jag skulle gärna prova fler Macchiole +15 år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pizzakväll med Pizza-La hemkört, en mogen Pomerol och långfilm från Amazon (Kingsman The Beginning Typ) och Muscadet med S&M och sur lie.
What could possibly go wrong?
Tja, ingenting, visade det sig :)

4F6993E3-A474-4BAA-954E-85A10E5005E4.jpeg


1999 Château du Domaine de l'Eglise, Pomerol, 91p
Vid plopp:

Ett jovarsst vin med Bdxtypisk jordighet och en Napaesque swullnad mot Merlotiskt uttryck. Helt utan oxidation.

Efter två timmars luftning:
Detta är ett mycket vackert vin från en klen årgång. Det är bra trycka i det som finns, och vi njöt storligen! Tobak, vuxen sylt, en örtagård och ett rikt uttryck av plommonkompott med örter.

Spännande med över 500 slott i lilla Pomerol…

Kvällen till ära saxade jag ett litet gott parti ur Wikipedia och skrockade lite gubbgaggigt:
In the 16th and 17th centuries, Dutch traders wielded considerable influence over the wine trade in the Bordeaux market. While the Dutch were most notable for draining the marshes of Médoc and paving the way for viticulture in the land north of Graves, they offered the communes of the right bank of the Dordgogne a market in Northern Europe (particularly the Baltic and Hanseatic states) bypassing the grip that the port of Bordeaux had on the English market. However, the taste of the Dutch and these northern markets leant towards white wines and it was white grape varieties that were most widely planted in Pomerol during this period.

The transition to red grape varieties was slow. Plantings of Cabernet Franc in the Pomerol area were recorded, under the names Vidure and Bidure, as early as the 16th century but Merlot does not appear to have been introduced to the area until a couple of hundred years later. In 1760, Louis-Léonard Fontémong, a Libournais négociant, planted what appears to be the first documented instance of Merlot in the region, in a vineyard that is now part of Château Rouget. However, white wine grapes continued to dominate the vineyards of Pomerol until the late 19th century when the higher prices of red clarets and the waning Dutch influence made red wine production more enticing. When the region received its full AOC status in 1936, the AOC regulation specifically outlawed the plantings of any white grape varieties in Pomerol.

Even after its complete transformation into a red wine region, the reputation of Pomerol still lagged far behind that of the Médoc. A 1943 comparative price list commissioned by the Vichy government listed Pétrus only at the level of a mid-tier Second Growth from the Médoc with the next highest rated Pomerol estates, Vieux Château Certan and Château La Conseillante commanding prices in line with Third Growth estates like Château Giscours and Château La Lagune.


  • Hand upp alla som vill dricka vit Pomerol!!!

2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires, 94p

Helt magisk Muscadet. Oemotståndlig idag och kommer bli en kioskvältare då den gulnar om en fem-sju år från idag. Har nu klunkat i mig sju flaskor. Har fem kvar. Är dags att ge mig på en låda.
Perfekta syror!
Perfekt umpa, märg, resning, intensitet!
Fortfarande stökig, bråkig och outvecklad.

Det här är riktigt, riktigt bra. Fy faaaaaan!

Hatten av till vinmakarna.


NV Emilio Lustau (Almacenista) Jerez-Xérès-Sherry Oloroso del Puerto Jose Luis González Obregón, 95p

Fy galning vad detta är en bra Oloroso!
Vidöppen ung frukt med pigga syror, de brända nötterna, de brända hårstråna, den långa marschen mot avslutningen…
Lingonris, blåbärsris, skvattram, norrländsk myr och mer skvattram…
Nästan så att jag får hemlängtan.
Skvattram en riktigt varm och solig sommardag, en sån där dag då myggen ligger och latar sig (inte sitter i björkarna och raaapar, som efter jag varit i Norrland).
…utan istället brämsen som fulbits och förstör idyllen.
Nä, den hemlängtan går jag inte på inte.
Men, skvattram är vackert!

Skvattram = Getpors = Rhododendron tomentosum (då jag växte upp: Ledum) = Porsbrännvin (styggelse)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
5C8BDE3C-9043-4C2E-8C45-34FCB249B79A.jpeg

2015 Clos Mogador Priorat

Med referensramar som formats av främst franska viner så skulle jag beskriva vinet som en cuvee med druvor från södra Frankrike. Faktiskt inte helt olikt Gourt de Mautens 2015. Känner igen aromerna och trots att båda är relativt alkoholstinna så finns här både elegans och balans. Riktigt gott alltså!

Tidigare köp från Priorat har inte lett till återköp, men Clos Mogador kan det finnas anledning att köpa på sig några flaskor av.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26285
2015 Clos Mogador Priorat

Med referensramar som formats av främst franska viner så skulle jag beskriva vinet som en cuvee med druvor från södra Frankrike. Faktiskt inte helt olikt Gourt de Mautens 2015. Känner igen aromerna och trots att båda är relativt alkoholstinna så finns här både elegans och balans. Riktigt gott alltså!

Tidigare köp från Priorat har inte lett till återköp, men Clos Mogador kan det finnas anledning att köpa på sig några flaskor av.
Växer decimeterar med varje år på rygg!
Sonen i detta hus håller fö på att para sig med dottern från Martinet. :kyss::kyss::kyss::kyss::kyss::kyss:
 

Rexel

Medlem
Veckan är påbörjad med att plocka ur det ”bästa” ur vinkällaren:)

Smygstart i lördags med 2010 Casanova di Neri nuove BdM, bra helt klart, men inte min typ av BdM. Gillade initialt, men tycker den tappade i smak med luft, men doft va grym.,,, njaee pendlat mellan 93-98, men 98 är det inte!

2015 GB Burlotto Barolo Monvigliero, satan i gatan, detta är fan bra. Burgundisk, hallon, jordgubb, vitpeppar, mjukt runt och väldigt tillgängligt…detta kan jag dricka 7 dagar i veckan…..97P

Lite kandidater för veckan

2010 vietti barolo ravera
2010 Molinari BdM
2007 Lorenzo Accomasso Barolo Rocche
2013 GB burlotto barolo monvigliero…bra sugen på den:)
2014 Giuseppe rinaldi Barolo brunate… bra sugen,:)
2012 Auguste clape coronas..,kommer öppnas
Osv…
 

Attachments

  • 40FE5B76-77B4-42F9-B6C1-A867C50F81E0.jpeg
    40FE5B76-77B4-42F9-B6C1-A867C50F81E0.jpeg
    39 KB · Visningar: 63

Sebran

Medlem
Systembolagets vinprovning med temat "Bara det bästa - vita viner" igår.


IMG_3815.jpg



Två av vinerna hörde egentligen inte dit, men fick vara med eftersom de håller på att förändra gällande vinlagstiftningar. Dessa två viner var Dominio del Aguila Albillo 2015 och Aldo Conterno Bussiador Chardonnay 2017 (från vingården Bussia i Barolo). Dessa två ansågs också vara de två svagaste vinerna i provningen, även om Conternon var en mycket spännande och unik chardonnay. Hur Albillon kan ha så höga betyg på CT är för mig ett mysterium, ingen vidare trevlig bekantskap för mig.

Etienne Sauzet äger tydligen ingen egen mark i Montrachet, men köper in frukten från Domaine Baron Thenard som äger mark på Chassagne-sidan precis intill DRC. Trots sina unga ålder var Sauzets 2017 Montrachet det mest finstämda, balanserade och eleganta vinet i gruppen. Krämig munkänsla, diskret kraft och komplexitet. Detta vin fick flest bästa-röster, men det kan ha varit confirmation bias inblandat eftersom vinet dracks öppet medan övriga dracks blint.

Kongsgaard The Judge 2017 var enligt mig och flera andra det vin som låg närmast Montrachet i karaktär, till och med jämfört med Sauzets egen Chevalier-Montrachet 2017. Judge hade ännu mer komplexitet än Montrachet och aningen mer kraft och kropp. Trots detta var vinet synnerligen elegant och finstämt. Helt fantastiskt vin och inte alls så oxiderat och överekat som den vanliga Kongsgaard Chardonnay 2015 jag drack nyligen. Judge var ett helt annat vin och enligt mig lika bra som Montrachet, men till en tredjedel av priset. Skillnaden är möjligtvis att Montrachet kanske dricks bäst för sig, medan Judge nog gör sig lite bättre till mat.

Sauzet Chevalier-Montrachet 2017 skiljde sig förvånansvärt mycket från Montrachet, framför allt genom en märkbart lägre syra och mindre krämighet. Även längden var märkbart kortare. Fortfarande ett mycket bra vin, men inte värt 6000kr.

Gruppen utsåg Von Winning Ozyetra 2017 till kvällens näst bästa vin. Trots den höga fathanteringen så sken rieslingfrukten igenom och syran skapade friskhet och gav mersmak. Växte under kvällen med mer luft och kommer säkert vinna mycket på mer lagring. Förmodligen kvällens mest prisvärda vin.
 

buteljen

Medlem
Kul provning :)
Hur Albillon kan ha så höga betyg på CT är för mig ett mysterium, ingen vidare trevlig bekantskap för mig.
Dålig flaska? Tror alla jag vet som har provat den har gillat den väldigt mycket, inklusive mig själv ..
... så sken rieslingfrukten igenom ...
Drack ni Ozyetran öppet? Jag har haft med den på flera provningar blint och INGEN har gissat riesling på den :D
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Kul provning :)

Dålig flaska? Tror alla jag vet som har provat den har gillat den väldigt mycket, inklusive mig själv ..

Drack ni Ozyetran öppet? Jag har haft med den på flera provningar blint och INGEN har gissat riesling på den :D

Vet inte om det var en dålig flaska, det var ingen som tyckte att den var defekt. Det kändes mest som att frukten inte kunde bära upp alla fat, doftade fimp och något oangenämt artificiellt.

Ozyetran drack vi blint men lustigt nog var det den enda flaskan på provningen som vi lyckades pricka blint. Det hade aldrig hänt om jag inte hade druckit en Von Winning Marmar blint i en annan provning tidigare där alla gissade chardonnay, så nu inför denna provning var jag extra misstänksam :)
 

buteljen

Medlem
Vet inte om det var en dålig flaska, det var ingen som tyckte att den var defekt. Det kändes mest som att frukten inte kunde bära upp alla fat, doftade fimp och något oangenämt artificiellt.
Fast "fimp och oangenämnt artificiellt" låter ju inte riktigt som ett korrekt vin i mina öron. Dessutom endast gamla fat.
Intressant att den var så annorlunda :)
 
Last edited:

The Wall

Medlem
BYOB 22 04 29 i Sollentuna på temat "Rysslands fiender" - nu med noter

Det drog ihop sig till en BYOB i Sollentuna på temat ”Rysslands fiender”, dvs viner från länder som har varit i krig med Ryssland. Vi inkluderade Tsartiden 1180-1917 och Ryssland efter Sovjetunionens fall 1991 och framåt. Mao är viner från ryska sovjetrepubliken och Sovjetunionen diskvalificerade. Efter att kombinationen kloka huvuden och flinka fingrar gjort sitt, dvs knappat fram och läst på Wikipedia, kom vi fram till att de länder som kan komma ifråga är Afghanistan, Bulgarien, Danmark, Egypten, Frankrike, Georgien, Iran/Persien, Italien, Japan, Kazakstan, Kina, Korea, Moldavien, Polen, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Turkiet, Tyskland, Ukraina, Ungern, Österrike.

Den samlade näs- och gomtrusten utgjordes för kvällen av @Gradin, @Pontus Palmenäs, @Fredrik L, , @Patrik Sellin, @Silex, @Greve-3, @gece och undertecknad.

Fram med folierade flaskor och karaffer, sen var det bara att köra igång; i vanlig ordning fick rätt personer hälla fel vin i glasen, dvs den som hade med sig endast ett rött vin fick hälla upp bubbel och vita viner och den som hade med sig endast ett vitt vin fick hälla upp bubbel och röda viner. Hade man med sig ett rött och ett vitt vin, ja då kunde man antingen få vila eller rycka in som hällare på en omgång där ens eget vin inte fanns med.

Det visade sig att det blev väldigt balanserade omgångar, eller flighter som det heter på svenska; en med fyra mousserande, en med fyra vita och två röda med tre i den första och fyra i den andra, totalt 15 viner på 8 personer. Nog om detta, nu bälgar vi i oss! Mina Spiegelau Authensis White Wine small fick som vanligt tjänstgöra som provningsglas. De är bra när man provar vin, men inte optimala när man vill dricka vin.

Första mousserande

Förföriskt vackert kopparfärgat. Doft av Granny Smith och nougat kompletterat med lite smultron/jordgubbar och viss mognadston. I munnen bra syra och fin smak samt mognadstoner och Granny Smith går igen i smaken. Lite oväntat hög dosage känns det som. I eftersmaken viss beska. Vad är detta då? Champagne? Nja, färgen påminner lite mer åt Monte Rossa Flamingo Rosé så jag gissar på ”det där från Italien som jag har glömt namnet på” (dvs Monte Rossa). Inkammade en bäströst.


NV Sällskapet 1er Cru Brut Champagne från Louis Bénard-Pitios
Sällis bubbel framsida.jpg

60% pinot noir och 40% chardonnay och bonusprocent vacker färg.


Andra mousserande

Ljust gul till färgen. Stickig i doften, vilket förvarnar om skarp syra, mer nougat än äpplen, kanske röda äpplen? I munnen något besk och syrlig, lätt vresig och lite fett i form av grädde och valnötter. Det dyker upp lite Granny Smith och brynt smör. Vad kan det här vara? Champagne? Eller möjligen brittiskt bubbel? BdB kan ibland ha lite skapare syror kombinerat med Granny Smith och det här känns som Champagne men ändå inte Champagne. Min gissning blir England. Inkammade två bäströster.

2016 Bousseaux-Batteux Champagne Verzenay Grand Cru ”Les Grandes Voyettes”
Bubbel Rosseaux framsida.jpg

Pinot noir och chardonnay i okänd fördelning. Kanske inget mysterium om man orkar googla.


Tredje mousserande

Ljust gul till färgen. I doften initialt lite godis i början som sedan övergår till knallpulver och citrus/lime. Ganska flyktig i doften men ett uns av skurhink. Senare dyker det upp tydliga florala toner och hyacint och tulpan. I munnen ganska slank, framför allt i mittenpartiet. Lite intetsägande och påminner lite om en hygglig Cava. Grönt äpple i eftersmaken? Kanske, den var dock i kortaste laget. Jag gissar på Cava, andra gissar på Champagne med lite mer pinot meunier. Inkammade fyra bäströster.

2014 Wiston Estate South Downs Blanc de Noir
Wiston framsida.jpg

Well well, I’ll be damned!

Fjärde mousserande

Aningen mörkare gul ton än de övriga. I munnen moget intryck med inslag av mandarin och lätt oxiderad Sherry samt mosade berberisbär. Smått funky med lite smörkola och fuktig halm. Det ger mig chadonnay-vibbar, eller rättare sagt mousserande chenin blanc. I munnen matchar smaken doften och det är en ganska kort smak, dock hinner lite nougat och vanilj slinka förbi. Nja, ingen kioskvältare. Vad är då detta? Åldrad Champagne blir min gissning. Fick klara sig utan bäströster.

(2008) Jacquesson cuvée no 736
Jacquesson framsida.jpg

66% från 2008 och 34% reservvin. 53% chardonnay, 29% pinot noir och 18% pinot meunier


Intressant sammanfattning av mousserande omgången; England spöade Frankrike ”flaska mot flaska” och stod ensamt upp till oavgjort mot tre Champagner. The wines they are a-changing som Robert Zimmerman borde sjunga.

Första vita

Ljust gul till färgen. Lätt krutdoft och vindruvskärnor, mineral och liten citruston plus en skvätt aceton. I munnen viss syra, lite vaniljton, vindruvskärnor i eftersmaken. Vad är nu detta? Chardonnay men ändå inte. Vindruvskärnorna indikerar Chablis 1er cru, men det stämmer ändå inte helt. Spanien eller Portugal? Nja, för kryddigt. Alvarinho? Nä. Grüner veltliner? Vitpeppar går att hitta, men den känns inte toktypisk. Ingen bäströst.

2015 Domaine aux Moines Savennières
Savennieres framsida.jpg

100% chenin blanc. 0% våt halm. 100% bortfintad.

Andra vita

Orange/bärnsten till färgen. Doft av kåda i mycket mild form. Lite aprikosmarmelad och aningen metall/plåtburk kombinerat med kallt te och senare dyker det upp blåstencil. Smakmässigt återkommer doftintrycken i munnen och det känns först som att jag slickat på en nypreppad blåstencil. Efter hand lite smörigt intryck. Kul vin, men inte riktigt min melodi. En lågoddsare är Qvevri från Georgien. En bäströst.

2019 Vazisubani Estate 3 Qvevri
Qvevri framsida.jpg

Det var något speciellt med just 3 qvevri, men jag missade att notera vad.


Tredje vita

Mycket ljust gul till färgen. Nässlor, krusbär, vingummi, fläder och aningen päronsplit med några parfymstänk. I munnen känns vinet lent med viss elegans, dock ingen typisk sauvignon blanc-karaktär men lite mer fläderkänsla. Jag anar att det är mitt vin och kniper igen, men från övriga i församlingen kommer förslag på muscat, riesling, sauvignon blanc från Loire, furmint/assyrtiko och grüner veltliner. Samtliga förslag låter faktiskt klart försvarbara. Skrapade ihop tre bäströster.

2020 Pascal Jolivet Pouilly-Fumé ”Terres Blanches”
PF framsida.jpg

Japp, det var mitt vin. När man vet avsändaradressen inser man att den av tydliga SB-karaktären är ersatt med en mycket mild rökighet.

Fjärde vita

Klar och mellangul till färgen. Doftmässigt möts man av en fullkomligt underbar och fulländad doft med petrolum, mineral, citrus, lime, mogen persika och aningen saffran. I munnen hittar vi finfin syra, bra restsötma, mineral, lite petroleumstänk, underbar kryddighet och en underbar fin, lång eftersmak. Det här måste vara en tysk riesling med mognad, förmodligen en Grosses Gewächs; jag satsar på 2005 Rheingau. En del andra är lite mer ungdomligt inriktade och lutar åt 2015. Fyra bäströster.

2010 Schäfer-Fröhlich Halenberg GG
Halenberg framsida.jpg

Jaja, land, druva och kvalitetsklass hade jag i alla fall rätt i, men att jag inte kände igen en av våra favoriter var lite störande. Nåväl, det var bara att ta en till klunk så försvann man upp i rieslinghimmelen på nolltid.

Första röda omgångens första röda

Klart röd till färgen. En doft av örter och bränt gummi, lite rökt chark och en grön stjälkig ton. Lite senare dyker det upp grillchips, nötter, choklad och lite svarta oliver/olivspad i doften. I munnen känns viss eldighet och kroppen hänger inte riktigt med resten av vinet. Eftersmaken hänger kvar med lite nyklippt mynta och enbärsris. Kan det här vara mitt vin? Nja, det är för kallt. Jag får lite Hermitage-vibbar, men ändå inte. Côte Rôtie med viss mognad eller en Crozes? Kammade hem sex bäströster.

2007 Domaine La Barroche Fiancée
Ch9dP Barroche framsida.jpg

Jaja, rätt land och region är ju alltid något.


Första röda omgångens andra röda

Begynnande tegelton till färgen. Doften känns besk, lite fotsvett, ungefär som en skidstrumpa i ylle efter en dag i backen; lite våt ullblandning. Senare kommer det fram lite potatisskal och när dessa vädrats ur blir det istället torr lädersko. En del hittar jordgubbar och svart te, men jag fastnade i innerpjäxan. I munnen är vinet lätt med viss pepparmynta och återkommande potatisskal. Nja, ganska slankt vin med en del mineralitet och viss rökighet. Vad är detta? Jag gissar som vanligt på mitt vin medan övriga provare rör sig mellan Rioja, Portugal, Bourgogne och Beaujolais. Två bäströster.

2012 Monteraponi Baron’ Ugo Toscana Rosso
Monteraponi framsida.jpg

Inte så många tänkte Toscana. Faktiskt ingen som gjorde det. Om jag inte minns fel tyckte Monteraponi att 2012 kändes mer burgundisk än toskansk och ville inte kalla vinet för Chianti Classico och buteljerade dessutom vinet i en burgundisk flaska.

Första röda omgångens tredje röda

Rödlila till färgen. Ger ett tydligt ungt intryck. Doftmässigt mycket knuten och anonym, men det finns aningen vanilj och björnbär om man letar. I munnen relativt slankt, men gott med kort eftersmak samt lite potatisskal (det var då ett tjat om potäterna!). Vad är detta? Mencia från Bierzo? Tja, varför inte. Andra kloka förslag bestod av ”Östeuropa”, Cahors, Mencia, Cab franc från Loire. Ingen bäströst.

2016 Niepoort Turris Douro DOC
Douro framsida.jpg

Vi var i alla fall på iberiska halvön och snurrade, tack och lov.

Sedan blev det dags för en matpaus som bestod av
Ost och chark.jpg
Parmentier.jpg

medhavd chark, ostar, lite kex samt sedvanlig fenomenal Sellinsk Parmentier. Stärkta av maten gick vi sedan loss på andra omgången röda viner.


Andra röda omgångens första röda

Färg; röd. Enkelt. Frisk doft med lite inslag av stencil men ändå inte samt en aning rökighet och lite blåbärspaj. Känns knuten. Något senare kommer det bittermandel och körsbärskärnor. I munnen viss strävhet och beska. Lite grön rökt paprika eller möjligen osaltade piementos de padrón i eftersmaken. Munnen drar ihop sig en aning av beskan och finns det inte även lite sälta/salmiak med? Vad är detta? För säkerhets skull gissar jag att det kan vara mitt vin, men garderar med lagom svävande Spanien. Andra förslag som dyker upp är Rhône, Piemonte och Spanien. En bäströst.

2012 Antico Castello Taurasi
Taurasi framsida.jpg

Hupp! Inte alls tokigt, men inte heller helt briljant. Men gott.


Andra röda omgångens andra röda

Aningen ljusare röd än första vinet. Initialt lite muggig doft på gränsen till TCA, men ändå inte. Kan det vara ”naturligt” vin? Kan kanske vädras bort. Mörk choklad kan anas, likaså lite sälta och salmiak. I munnen beskt, vin och smak hänger inte riktigt ihop; först kommer vinet sedan kommer smaken ”våningen under” och efteråt känns munnen som en sandstrand. Kan det här vara mitt knasvin? Nja, @Patrik Sellin tycker att det finns tydliga likheter med första vinet i första omgången och drar paralleller till mogen Châteauneuf-du-Pape och vi andra lyssnar häpet och imponerande på. Tre bäströster.

2012 Mas de Boislauzon Quet
Ch9dP Mas framsida.jpg

Jamenvisst hade Mäster Sellin helt rätt!

Andra röda omgångens tredje röda

Antydan till tegelton i färgen. Fin doft med lite bittermandel och körsbärskärnor samt pinjeträ och möjligen kaktus. Eftersom färgen är ganska ljus tänker jag mig lite åt Brunello-hållet. I munnen då? Gott som bara den! Dofterna går igen i smaken, fin och ordentlig syra. Det här är väl ändå Italien. Toscana? Brunello? En ung Ciacci Piccolomini? Eller kanske Piemonte och Barbaresco? Det finns även förslag på norra Rhône eller Mencia.

2013 Tenuta delle Terre Nere Prephylloxera La Vigna di Don Peppino
Etnarosso framsida.jpg

Helt utan vulkanisk mineralitet, inte undra på att man gick bet på Etna. Men gott var det!


Andra röda omgångens fjärde röda

Lätt klar och lite ljusare röd till färgen. En doft av ”naturvin” som övergår till gödsel. Går det att vädra bort? Långt senare är det mer Kinapuff i doften med rök och bränt knallpulver och det har helt klart tagit sig till det bättre. Andra hittar Barnängens pärlande hårbalsam i doften. I munnen beskt och sisådär, grönkartigt och påminner lite om andra omgångens andra vin. Senare skiljer sig vinet av förklarliga skäl dock betydligt från andra vinet. Min standardgissning är som vanligt att det är mitt vin och någon funderar på Etna tills @gece klämmer i med att ”Frank Cornelissens viner brukar kunna vara så här varierande”. Noll välförtjänta bäströster.

2018 Frank Cornelissen Munjebel MC
Munjebel framsida.jpg

@gece kan sin sak och vi andra imponeras av honom samt jag själv undrar hur man kan frivilligt betala 540 kronor för den här opålitliga upplevelsen. Och jodå, till slut var det mitt vin som äntligen dök upp efter att jag hade gissat på det fem gånger tidigare under kvällen.

Stort tack till alla som släpade med flaskor och chark samt ännu större tack till @Patrik Sellin som tillhandahöll värdskapet och sedvanlig Parmentier.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Drack ni Ozyetran öppet? Jag har haft med den på flera provningar blint och INGEN har gissat riesling på den :D

Det är så intressant, för när man gör Riesling på fat, även neutrala fat, och låter den genomgå malolaktisk jäsning, så ändrar den helt karaktär och tar sig an dom där tropiska Chardonnay-noterna. Min egen "Obie" Riesling från Santa Ynez, som är ekfatsjäst också, är precis likadan - blint är det nästan ingen som tror det är en Riesling.
 

The Wall

Medlem
Det är så intressant, för när man gör Riesling på fat, även neutrala fat, och låter den genomgå malolaktisk jäsning, så ändrar den helt karaktär och tar sig an dom där tropiska Chardonnay-noterna. Min egen "Obie" Riesling från Santa Ynez, som är ekfatsjäst också, är precis likadan - blint är det nästan ingen som tror det är en Riesling.
Får vi nöjet att njuta av Obie i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid? Med tanke på hur bra Lanterna och La Malinche presterar lär Intresset på forumet knappast vara iskallt om du tar med 60 lådor Obie som handbagage nästa gång du tittar förbi Sverige.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det är så intressant, för när man gör Riesling på fat, även neutrala fat, och låter den genomgå malolaktisk jäsning, så ändrar den helt karaktär och tar sig an dom där tropiska Chardonnay-noterna. Min egen "Obie" Riesling från Santa Ynez, som är ekfatsjäst också, är precis likadan - blint är det nästan ingen som tror det är en Riesling.
Den här vill vi ha till Svedala!
 

buteljen

Medlem
Det är så intressant, för när man gör Riesling på fat, även neutrala fat, och låter den genomgå malolaktisk jäsning, så ändrar den helt karaktär och tar sig an dom där tropiska Chardonnay-noterna. Min egen "Obie" Riesling från Santa Ynez, som är ekfatsjäst också, är precis likadan - blint är det nästan ingen som tror det är en Riesling.
Ja verkligen intressant!! Säger som övriga - den vill vi gärna få möjlighet att prova :)
 
Går utanför min comfort zone och korkade upp en flaska riktig hipsterdricka. Vignoble de Rêveur Artisan, skalmacererad Gewürztraminer och Pinot Gris från Alsace.

Är det väldigt gott? Njaeee, men det är jävligt intressant och det kan ofta vara gott nog. Lätt och juicy, smakar apelsin och jordgubbe, men samtidigt är det kryddigt, spritsigt, friskt och har en lätt strävhet. Ingenting jag tutar i mig en hel flaska av under en kväll men jäkligt kul bjudvin och en flaska att sitta och prata om vid bordet.
IMG_20220518_193901.jpg
 

MarkusJ

Medlem
Kul att träffas i måndags @Sebran!
Dessa två viner var Dominio del Aguila Albillo 2015 och Aldo Conterno Bussiador Chardonnay 2017 (från vingården Bussia i Barolo). Dessa två ansågs också vara de två svagaste vinerna i provningen, även om Conternon var en mycket spännande och unik chardonnay. Hur Albillon kan ha så höga betyg på CT är för mig ett mysterium, ingen vidare trevlig bekantskap för mig.
Jag drack en R. Lopez Vina Gravonia för ett par veckor sedan och fick lite vibbar av den när jag först provade Albillion vilket fick mig att gissa på Spanien, även om det inte ens är samma druva. Jag drack Albillion förra sommaren på Vingården och gillade den mycket då och tyckte att den var god nu också även om den är lite speciell, dock mer finstämd än Gravonian.

Trots sina unga ålder var Sauzets 2017 Montrachet det mest finstämda, balanserade och eleganta vinet i gruppen. Krämig munkänsla, diskret kraft och komplexitet. Detta vin fick flest bästa-röster, men det kan ha varit confirmation bias inblandat eftersom vinet dracks öppet medan övriga dracks blint.
Jag är helt övertygad om att denne fick ett par första-röster som den inte hade fått om den serverats blint. Jag uppfattade vinet som lite klent i början av provningen och det var först när jag fick i mig sista centilitern i slutet av kvällen som den verkligen levererade. Hade inte ens den som topp 3 när det var dags att rösta en stund innan. Ska tilläggas att inget av vinerna hade fått någon luftning innan provningen började.

Kongsgaard The Judge 2017 var enligt mig och flera andra det vin som låg närmast Montrachet i karaktär, till och med jämfört med Sauzets egen Chevalier-Montrachet 2017. Judge hade ännu mer komplexitet än Montrachet och aningen mer kraft och kropp. Trots detta var vinet synnerligen elegant och finstämt. Helt fantastiskt vin och inte alls så oxiderat och överekat som den vanliga Kongsgaard Chardonnay 2015 jag drack nyligen. Judge var ett helt annat vin och enligt mig lika bra som Montrachet, men till en tredjedel av priset.
Hade Kongsgaard som näst bästa vin och baserat på upplevelsen under provningen så köper jag 3 flaskor över 1 Montrachet alla dagar i veckan.

Gruppen utsåg Von Winning Ozyetra 2017 till kvällens näst bästa vin. Trots den höga fathanteringen så sken rieslingfrukten igenom och syran skapade friskhet och gav mersmak. Växte under kvällen med mer luft och kommer säkert vinna mycket på mer lagring. Förmodligen kvällens mest prisvärda vin.
Mitt bästa vin. Underbart! Drack det öppet en gång i våras och gillade det starkt då också, men kände att jag troligen var lite påverkad av hypen också. Väldigt kul att få detta blint och bekräfta storheten! Mycket nöjd att jag har både ett par 2017 och 2019 i källaren.
 

Magikern

Medlem
Bussola TB Recioto 2006

Doft: Fikon i farinsocker och russin i mängder. Mycket trevlig och intensiv
Attack: Fikon, kaffe, mocca, russin och farinsocker.
Mellansmak: Samma smaker men man märker att syran är lite låg. Fylligt och balanserat onekligen
Eftersmak: Mycket lång och präglad av socker, russin och fikon

Detta vinet har jag haft på önskelistan rätt länge och att det skulle dyka upp i beställningssortimentet idag trodde jag aldrig. Visst är det i en jättebra fas idag men den låga syran får mig att stanna på 92+

Någon som provat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bussola TB Recioto 2006

Doft: Fikon i farinsocker och russin i mängder. Mycket trevlig och intensiv
Attack: Fikon, kaffe, mocca, russin och farinsocker.
Mellansmak: Samma smaker men man märker att syran är lite låg. Fylligt och balanserat onekligen
Eftersmak: Mycket lång och präglad av socker, russin och fikon

Detta vinet har jag haft på önskelistan rätt länge och att det skulle dyka upp i beställningssortimentet idag trodde jag aldrig. Visst är det i en jättebra fas idag men den låga syran får mig att stanna på 92+

Någon som provat?
Vad säger din kristallkula om denna Recioto utifrån en 25-30 årig horisont?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev en småflaska (500ml) Rivesaltes i afton. Som en "chaser" inför Brian Hutto's extrema sakke-stall nära Yokohama Stn.

1956 La Sobilane, 92p
Rött? Vitt? Ingen aning…
Otroligt rik, djup och … fruktig (?). Fruktig nästan som en 10-årig Tawny...
Inte riktigt vad jag hade förväntat mig.
Deasutom lite sötare än vad som är lämpligt…

Men efter lite luft och djupgrävande hittades det jag letade efter … i finishen.:
Fantastisk tobak, blöta teblad, fuktig jord, brittisk julekaka, torkad frukt (men inga russin, dadlar eller fikon) och ett mjukt stänk av gröna örter... Långt! Långt maraton!

Min ödmjuka gissning är att det här behöver vila i ytterligare 50 år på flaska eller så för att verkligen komma igång. . .

(Missade fota…)

@Mats tips: låt din flaska vila under kork några månader efter du ploppar din. Men ploppa inte förrän du antingen blivit gråhårig eller skallig.

Blev över 15 spännande sakkar också, men bara en som kvalade in på magiska listan… En Nama Gen-Shu. Namn kommer en dag då jag är i bättre skick. Nu är det definitivt sovdags. Fredagen står på ingång!
 
Last edited:
Toppen