Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...som då vi drack '01 Lafite tidigare i år...
PXL_20220113_104000237.jpg


"The work of barbarians!"
 

The Wall

Medlem
2015 Ca’ del Baio Barbaresco Vallegrande

Efter två timmar i karaff åker vinet ner i Zalto Bou/Neb.

Lätt kryddig/pepprig ton som med tid (15 år till) kan utvecklas på liknande sätt som Gianni Voerzios Barolo. Det finns en fin kombination av diskret spearmint, bränt eneträ, bränt körsbärsträ och lite bittermandel. Visst alkoholstick kan skönjas vid oförsiktigt sniffande, vilket kan härledas till 15%. Sticket alltså, inte sniffandet.

Munnen då? Jotack, här har vi umph och en italiensk variant av extra allt, utan att det i vårt tycke havererar, men jag anar att vinet inte tilltalar alla. Tack vare alkoholhalten behöver munhålan inte frysa; samma mysiga värme sprider sig när viner svalts, utan att vara påträngande. Tanniner och syra finns på rätt plats i fint samspel. Fick sällskap av risotto och fylld kotlettrad.
995FC505-5200-492A-835C-59196C92A219.jpeg

Gott, gott, gott.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
555C40E1-35F8-4EA6-B572-D449379AB666.jpeg


Det grillades kött - svensk Entrecote - svensk flankstek och sen någon spansk, hängmörad ryggbiff med kappa. Allt väldigt gott. Entrecoten var ganska tunt skuren, förde tankarna till Frankrike och en klassisk bistro. Då kändes även franskt vin bra. Varför inte en Châteauneuf-du-Pape!

Seså. Ner i källaren och kolla vad som finns. Här märks det totala ointresset av att lägga in källarens viner i CT samt även det briljanta med ATT, faktiskt, lägga in vinerna i CT. Jag hittade bara två flaskor ChNdp. Ve och fasa, Gustav Vasa!

Nåja. Det blev en:

Châteauneuf-du-Pape Les Cailloux
Domaine André Brunel 2011​

En hel del mognadstoner, härliga jordgubbar, söta körsbär, sötlakrits, hallonbåtar (kanske både hallon- och lakrits-båtar), timjan och lavendel.

Behöver inte alls vänta längre på dessa enligt mig. Smakade smaskens till köttet.
Får en 90+ poäng tycker jag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2015 Ca’ del Baio Barbaresco Vallegrande

Efter två timmar i karaff åker vinet ner i Zalto Bou/Neb.

Lätt kryddig/pepprig ton som med tid (15 år till) kan utvecklas på liknande sätt som Gianni Voerzios Barolo. Det finns en fin kombination av diskret spearmint, bränt eneträ, bränt körsbärsträ och lite bittermandel. Visst alkoholstick kan skönjas vid oförsiktigt sniffande, vilket kan härledas till 15%. Sticket alltså, inte sniffandet.

Munnen då? Jotack, här har vi umph och en italiensk variant av extra allt, utan att det i vårt tycke havererar, men jag anar att vinet inte tilltalar alla. Tack vare alkoholhalten behöver munhålan inte frysa; samma mysiga värme sprider sig när viner svalts, utan att vara påträngande. Tanniner och syra finns på rätt plats i fint samspel. Fick sällskap av risotto och fylld kotlettrad.
Visa bifogad bild 26448
Gott, gott, gott.
Jomenvisst är det underbart då gommen slipper frysa :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Japp. En riktig mysvärme.
I afton firades min oförhappandes 6 dan kendo (6 grad av 8, där 7 dan betyder PERFEKT kendo och 8 dan utdelas till de särskilt bästa professionella ovan glastaket…) min dröm har under de senaste dryga 30 åren varit att iaf närvara och kämpa stenhårt under en 8 dan gradering. Om jag klarar 7 dan om 6 år (minimitid från 6 dan) måste jag utveckla min kendo under 10 år innan jag jag ens kan försöka.

Under 10 år hinner många månar, floder, vänner, partners, passera förbi. Och det är det slutgiltiga steget. Detta galna 10 års steg... Alla de 8 dan kendo sensei:er jag träffat på är omöjligt starka. Helt sinnessjukt bra! Perfekta! Och de har alla fokuserat kendo avsevärt mer intensivt än någon enda vinnörd jag någonsin träffat på fokuserat vin…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Denna ploppades i afton:
Visa bifogad bild 26433
Hustrun tog bilden och fokuserar lite mer på maten...
Så här såg hela flaskan ut:
A4B9FC13-CFA9-4A80-AD21-6A3D5C37AD3B.jpeg

1994 Vieux Château Certan 92 p

Hustrun uttalade:
VCC is my fav!
But the Murakami Ale was soooo much better.

Pricepoints, anyone?

Hovever. This is a wine to make f**kall with this vintage.

Magiskt STOR näsa med Bdx jord, kossor, hästbajs, glödande björkved, bläck, svarta oliver…
Palatten säger GRYMT modell BDX100 men, även om megafonen säger rätt saker är volymen något klen…
Fantastiskt vin, Halleluja! Men samman med mat är detta söder om klent. Tyvärr.
1994 Vieux Château Certan, 92 p

Även om 1000 SEK för en putell kräver en viss tribut ( rent kvalitetsmässigt och plånboksmässigt ) Känns det som om Bgn och Champoo ppl couldn’t care less… I sammanhanget är 1kkr plutterutt för dem.

Som det sägs bland de vise: There's one sucker born every day :cool:
 

buteljen

Medlem
I afton firades min oförhappandes 6 dan kendo (6 grad av 8, där 7 dan betyder PERFEKT kendo och 8 dan utdelas till de särskilt bästa professionella ovan glastaket…) min dröm har under de senaste dryga 30 åren varit att iaf närvara och kämpa stenhårt under en 8 dan gradering. Om jag klarar 7 dan om 6 år (minimitid från 6 dan) måste jag utveckla min kendo under 10 år innan jag jag ens kan försöka.

Under 10 år hinner många månar, floder, vänner, partners, passera förbi. Och det är det slutgiltiga steget. Detta galna 10 års steg... Alla de 8 dan kendo sensei:er jag träffat på är omöjligt starka. Helt sinnessjukt bra! Perfekta! Och de har alla fokuserat kendo avsevärt mer intensivt än någon enda vinnörd jag någonsin träffat på fokuserat vin…
Wow !! Grattis :):)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26449

Det grillades kött - svensk Entrecote - svensk flankstek och sen någon spansk, hängmörad ryggbiff med kappa. Allt väldigt gott. Entrecoten var ganska tunt skuren, förde tankarna till Frankrike och en klassisk bistro. Då kändes även franskt vin bra. Varför inte en Châteauneuf-du-Pape!

Seså. Ner i källaren och kolla vad som finns. Här märks det totala ointresset av att lägga in källarens viner i CT samt även det briljanta med ATT, faktiskt, lägga in vinerna i CT. Jag hittade bara två flaskor ChNdp. Ve och fasa, Gustav Vasa!

Nåja. Det blev en:

Châteauneuf-du-Pape Les Cailloux​

Domaine André Brunel 2011​

En hel del mognadstoner, härliga jordgubbar, söta körsbär, sötlakrits, hallonbåtar (kanske både hallon- och lakrits-båtar), timjan och lavendel.

Behöver inte alls vänta längre på dessa enligt mig. Smakade smaskens till köttet.
Får en 90+ poäng tycker jag.
Titta! Sparris!
 

LeChat

Medlem
5E31350C-129F-40B7-A266-F89794BF2446.jpeg

2019 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Ung syrah kan verkligen vara gott. Och det här är gott!
Med bl.a. björnbär, rått kött, peppar, mint, lakrits och choklad. Komplext och välgjort med härliga fat. Dock inte samma maffiga uttryck som i årgång 2015. Men inte sämre för det.
Det här tycker jag är ett mycket bra vin för under 300:-
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 26458
2019 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Ung syrah kan verkligen vara gott. Och det här är gott!
Med bl.a. björnbär, rått kött, peppar, mint, lakrits och choklad. Komplext och välgjort med härliga fat. Dock inte samma maffiga uttryck som i årgång 2015. Men inte sämre för det.
Det här tycker jag är ett mycket bra vin för under 300:-

2015 av denna var min första syrah-kärlek och jag drack 3 flaskor mellan 2019 - 2021. Den sista var överlägset godast. Tack för omdömdet, har extremt lite plats i skåpet över men kanske måste beställa en flaska ändå.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2015 av denna var min första syrah-kärlek och jag drack 3 flaskor mellan 2019 - 2021. Den sista var överlägset godast. Tack för omdömdet, har extremt lite plats i skåpet över men kanske måste beställa en flaska ändå.
Detta låter mer som kärlek som bäst beskrivs med tre-fyra lådor per årgång…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26458
2019 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Ung syrah kan verkligen vara gott. Och det här är gott!
Med bl.a. björnbär, rått kött, peppar, mint, lakrits och choklad. Komplext och välgjort med härliga fat. Dock inte samma maffiga uttryck som i årgång 2015. Men inte sämre för det.
Det här tycker jag är ett mycket bra vin för under 300:-
För dem av oss som föredrar mer mogna uttryck. Hur ser du på detta vins trajectory över åren?
 

LeChat

Medlem
För dem av oss som föredrar mer mogna uttryck. Hur ser du på detta vins trajectory över åren?
Jag har bara druckit detta i årgångarna -15 och -19 så har ingen erfarenhet av vinet med någon längre lagring och mer utvecklade aromer.
Personligen tror jag att detta är ett vin som dricks bäst relativt ungt. Tanninerna är beskedliga men ger ett lagom grepp. Lagring kommer möjligtvis ge en del goda mognadstoner men på bekostnad av energi och finish är jag rädd för.

Såg att CT rekommenderar 2024-2030. Jag tycker absolut att drickfönstret är öppet redan men är kanske mer tveksam till 2030.

Jag beställde 6 flaskor till igår efter ett par sippar.:cool: Tror att dessa kommer gå åt redan i sommar.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Får vi nöjet att njuta av Obie i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid? Med tanke på hur bra Lanterna och La Malinche presterar lär Intresset på forumet knappast vara iskallt om du tar med 60 lådor Obie som handbagage nästa gång du tittar förbi Sverige.
Ska precis skicka lite av dom nya vinerna till distributören så dom kan sälja in till SB i höst. Tror kanske Amerikansk Riesling blir lite svårsålt, dock:) Fast min Engelska distributör tar in ett par Finger Lakes (NY) Rieslings och han säjer det är rätt lättsålt, så kanske?
 

The Wall

Medlem
Ska precis skicka lite av dom nya vinerna till distributören så dom kan sälja in till SB i höst. Tror kanske Amerikansk Riesling blir lite svårsålt, dock:) Fast min Engelska distributör tar in ett par Finger Lakes (NY) Rieslings och han säjer det är rätt lättsålt, så kanske?
Står det bara Sabelli-Frisch på etiketten så lär den förmodligen gå åt rätt kvickt med tanke på hur tidigare alster har presterat.
 

Magikern

Medlem
Pietrafusa Villa Matilde Taurasi 2016

Doft: nylagd asfalt och körsbär. Ung och dämpad
Attack: tanniner, balsamvinäger, körsbär och pepparkakskryddor. Visst är det ett italienskt vin.
Mellansmak: Uppfriskande örtighet och samma smaker i övrigt. Rätt fylligt men syran kunde varit högre.
Eftersmak: Lång och präglad av samma smaker.

Det är mycket vin för pengarna och hade jag vägt in priset hade jag satt mer än 90+. Det är mycket sangiovese över vinet vilket är lite förvånande. Aglianico brukar vara rätt annorlunda.
 
Toppen