Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Zind-Humbrecht Pinot Gris Rangen de Thann Clos St. Urbain 2009 (kvartsmagnum)

Persika, ananas och fläder i näsan. Honungssötma. Fetvadd, nötter och ngt oljigt utan att vara petroleum.

Smörigt fet och halvsöt smak. Tropisk frukt i kvadrat. Hittar en uppgift på 27g socker/liter någonstans, verkar rimligt. Den icke-petroleum-oljigheten från doften kommer tillbaka i smaken. Låg syra drar ned lite. Mycket frukt och kraft men saknas elegans och komplexitet. Alkoholen på 14% märks.

Riktigt god men gillar alltid deras riesling bättre.
90p

thumbnail_20220608_135742.jpg




Zind-Humbrecht Riesling Brand Vieilles Vignes 2009 (kvartsmagnum)

Ananas, riktigt mogna päron och lichefrukter. Honung och saffran. Här är det klassisk petroleum och gummi blandat med honung, och tropisk frukt. Botrytisen är diskret men helt klart med.
Solsken på flaska! Sniffarvin deluxe!

I munnen är det honungsmelon med perfekt sötma. Mer ananas, mer liche och mer fräschhet än i pinot gris. 60g socker/liter i denna. Petroleum och smör. Alkoholen är en aning irriterande men syran håller skeppet på rätt kurs. Tidigare har jag bara druckit Brand som vendange tardive och jämfört så saknar V.V. lite av elegansen och strukturen.
Lång eftersmak.

Otroligt klunkvänligt. Kommer hålla länge till men varför vänta.
94p
thumbnail_20220609_080928.jpg
 

Vingubben

Medlem
724408D6-6359-4DD0-B1F5-42CF397350BD.jpeg


Villard, Saint Josep, Poivre et Sol 2020

Efter tips från @Håkan om att Villard återigen fanns i sortimentent togs en flaska hem för att provas. Väldigt mycket St Joseph med björnbär, chark och peppar. Spretigt med lite volatila toner, men rätt säker på att det kommer att lugna ner sig med något år på rygg. Blir nog några flaskor till. 90p
 

LarsW

Medlem
Broccard Chablis 1er Cru Beauroy 2015
Jag brukar inte vara en sucker för chablis men denna var trevlig.

Krut, äpplen och grillad citron i näsan. Umami från rostade noriblad. Krita och skiffer.

I munnen är det citrus och nyslaget gräs. Känns nästan lite fatad. Doften logar mer än smaken levera och aningen låg syra drar ned intrycket lite men fortfarande ett mycket trevligt vin!
89p
thumbnail_20220611_123926.jpg



Zind-Humbrecht Riesling Rangen de Thann Clos St. Urbain 2006 (kvartsmagnum)


Aprikos och saffran i näsan, botrytisen är tydlig. Andra tropiska frukter som ananas (som vanligt), honungsmelon och papaya. Petroleumen är diskret. Mycket, mycket trevlig doft

I munnen är det karamelliserat socker och ananasburkspad, saffran finns det också. Sen kommer en känsla som när man biter i ett citrusskal och en beska tar över, inte helt angenäm men den mildras efter några minuter. Petroleum och gummi är tydligare i smaken.
Sötman finns där men tar inte över, 32g socker/liter.
Tycker att Riesling brand V.V. från igår var klart bättre men tror det beror mer på årgången.
Sammantaget så är det ett väldigt bra vin, men jag hade inte sparat det länge till.
92p
thumbnail_20220611_123937.jpg
 

LeChat

Medlem
3E476C2F-550A-4A67-8F70-7AD83876E2E0.jpeg

2018 K Vintners Syrah Cattle King Upland Vineyard

Doften är omfamnande med snygga fattoner.
I munnen avrundad och harmonisk. Välgjort och balanserat men kanske lite endimensionell i nuläget kan jag tycka. Dock väldigt god och med ypperlig finish.


2019 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Doften är väldigt annorlunda jämfört med K. Mer ungdom, energi och inte lika insmickrande.

I munnen ett härligt bett av syra och tannin tillsammans med mumsig generös frukt.

I vanlig ordning skriver jag i ett tidigt skede och båda verkar vinna på luft så här kan nog hända en del positivt för dem båda.

Svårt att tvärsäkert utse en vinnare mycket beroende på att de trots allt är ganska olika i stilen och jag råkar gilla båda.
Men om en även tänker i termer av prisvärdhet så blir det ju lättare när den ena kostade 279:- och den andra 695:-

Har sagts förr men tål att upprepas: Söker en mycket kvalitetsvin per krona och råkar gilla syrah, köp Crozes-Hermitage.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26543
2018 K Vintners Syrah Cattle King Upland Vineyard

Doften är omfamnande med snygga fattoner.
I munnen avrundad och harmonisk. Välgjort och balanserat men kanske lite endimensionell i nuläget kan jag tycka. Dock väldigt god och med ypperlig finish.


2019 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Doften är väldigt annorlunda jämfört med K. Mer ungdom, energi och inte lika insmickrande.

I munnen ett härligt bett av syra och tannin tillsammans med mumsig generös frukt.

I vanlig ordning skriver jag i ett tidigt skede och båda verkar vinna på luft så här kan nog hända en del positivt för dem båda.

Svårt att tvärsäkert utse en vinnare mycket beroende på att de trots allt är ganska olika i stilen och jag råkar gilla båda.
Men om en även tänker i termer av prisvärdhet så blir det ju lättare när den ena kostade 279:- och den andra 695:-

Har sagts förr men tål att upprepas: Söker en mycket kvalitetsvin per krona och råkar gilla syrah, köp Crozes-Hermitage.
Denna Thalabert får min röst, även helblint och utan att ens ha smuttat.
Helt baserat på historiska erfarenheter och utan att ha testat endera.
För mig är K Vintners bara drygt dyra, helt utan att leverera ens basal prisvärdhet medan Thalabert är en juvel i QPR-gungan.

Två goda basala Syrah-viner, mums, men det ena kostar som en Hermitage… *pft*
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skräphögen nästa:
Två Muscadetter till skräphögen:
(Bilder fr CT, årgångarna stämmer inte riktigt på etiketterna.)

2018 Domaine Les Hautes Noëlles Muscadet-Côtes de Grandlieu Les Moineries, 77p

2018 Louis Metaireau Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Grand Mouton, 86p

59015187-FF32-4C5A-A5A3-8B981DA10A89.jpeg
85B259E3-89F4-4C9A-8F2B-1925D5B5FD3B.jpeg

Ingendera är varken köp- eller prisvärd.
Levs bättre utan.
Måste jag dricka någon av dem, blir det självklart Louis M. Valet blir väldigt enkelt: detsamma ifall jag behöver betala…

Imorgon, söndag, har vi istället planerat in en Ridge Santa Cruz samt en vit Georgisk Qvevri till italiensk restaurang. Borde kunna bli en bättre tilldragelse.
 

IsKr

Medlem
Till dagens middag bestående av oxfilé, bea och tillbehör så dracks det Mas doix salanques priorat 2017.
Det doftar av ekplanka, mörka bär, lite skinnsoffa finns där också. Tycker mig hitta lite vanilj och lakrits också. Trots en alkoholhalt på 15% så känns det inte nämnvärt, fint integrerad tycker iaf jag.
I munnen så är återkommer en del av ovannämnda dofter i smakbilden, med bra struktur och fina grusiga tanniner och habil syra. Smaken håller i sig ganska länge också så det passade bra till dagens middag.
Dracks ur riedel ow pinot noir.
 

Attachments

  • 20220611_200126.jpg
    20220611_200126.jpg
    43,8 KB · Visningar: 67

LarsW

Medlem
Penfolds Shiraz Kalimna Bin 28 1998
Övervintrad flaska från Penfolds övre-budget-/nedre-mellansegment.
Senare årgångar av Kalimna Bin 28 har jag varit måttligt imponerad av och nu när de närmar sig 300kr/flaska så har det inte blivit några köp sista 3-4-5 åren.
Med det sagt så...

Mörk choklad och svartpeppar i näsan. Rött blod, rökt te, eukalyptus och mynta. Mörka körsbär, metall och ek!

I munnen är det mjukt och moget men har massa frukt och kraft kvar. Allt i doften kommer tillbaka i smaken och den levererar verkligen. Tanninerna är lena och syran integrerad. Ordentligt lång eftersmak.
Till en kolgrillad lammstek satt den perfekt.

Bästa Kalimna 28 jag druckit! Visst, alkoholen slår igenom lite och särskilt komplext är det inte men jäklar vilken drickglädje.
Detta får tametusan 91p

thumbnail_20220611_193217.jpg
 

LarsW

Medlem
Ridge East Bench 2019

Björnbär, körsbär och röda vinbär och säkert ngr andra röda bär i näsan. Sen är det lite grönt gräs och rå tobak också… och ek, definitivt ek.

I munnen är frukten och alkoholen ganska påträngande. Mest röda vinbär och lite godis typ vingummin. Känns som denna behöver några till år innan den hittat rätt.

Med det sagt ett gott vin, särskilt till en kolgrillad kyckling.
87+(+)p

thumbnail_20220613_080901.jpg



Ridge Lytton Springs 1998

Ek, kork (inte korkat) och röda vinbär i näsan. Torra löv och körsbärslikör (lite alkoholstick). Svarta oliver och laktits.

Moget, mjukt, murket och mulligt i smaken, allt positivt. Mogna röda bär. Sötma från alkoholen. Mjuka tanniner och en trevlig syra som håller skeppet på rätt kurs. Medel-plus eftersmak.

Inget att spara länge på men kul och spännande med 24 år gammal Zinfandel som smakar så här bra!
91p

thumbnail_20220613_080928.jpg
 

Johan L

Medlem
Efter tips på forumet (från @Sebran ?) köpte jag för två år sedan ett trepack Gilles Robin Péalat Saint-Joseph 2015 och första korken drogs häromveckan. Smakade riktigt bra och föll mig väl i smaken med bra balans mellan frukt och de mer köttiga, charkiga tonerna och visserligen utan att ha provat andra årgångar eller åldrar upplevde jag den som i en fin fas där lite kvardröjd ungdomlig charm och begynnande mognad möttes på ett fint vis. Har inga detaljerade noter utan vill mest bara säga tack för tipset!
 

Sebran

Medlem
Efter tips på forumet (från @Sebran ?) köpte jag för två år sedan ett trepack Gilles Robin Péalat Saint-Joseph 2015 och första korken drogs häromveckan. Smakade riktigt bra och föll mig väl i smaken med bra balans mellan frukt och de mer köttiga, charkiga tonerna och visserligen utan att ha provat andra årgångar eller åldrar upplevde jag den som i en fin fas där lite kvardröjd ungdomlig charm och begynnande mognad möttes på ett fint vis. Har inga detaljerade noter utan vill mest bara säga tack för tipset!

Kul att höra! Jag har inte öppnat en flaska på snart 3 år och har tre flaskor kvar. Tänkte öppna minst en nu i sommar och kolla läget. Gillar också syrah när det fortfarande finns lite ungdomlig charm och frukt kvar så det låter lovande :)
Har en känsla av att det kan bli en hel del St Joseph den här sommaren för min del, tänkte ju även testa Gonon och Chave 2018. Sedan har jag ett gäng Guigal Lieu-Dit St Joseph 2016 och börjar bli lite nyfiken på hur den har utvecklat sig de senaste två åren.
 

Magikern

Medlem
Azienda Agricolo Cagliero Barolo Ravera- 2013

Doft: Tjära, salmiak och nypon. Ung och dämpad
Attack: Fylligt, strävt och mycket mineraler och tjära. Vilken ungdomlig intensitet
Mellansmak: Samma smaker men mer Lakritsal och underliggande nyponfrukt. Syran är ok men det är vinets intensitet som imponerar.
Eftersmak: Lång och sträv. Tungan är som ett sandpapper och man märker salmiaken och mineraltonerna mycket tydligt.

Det är 92 poäng utan tvekan och man bör nog vänta 5 år till med nästa flaska. Kanske ett under radarn vin jämför med det mesta som finns att beställa på vårt ärade monopol just nu. Åtminstone om man inte vill betala över en femhundring.

Någon som provat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så ber man om en sakke med stor kropp och får denna skit:
PXL_20220614_130800825.jpg

Förvisso stor kropp, men den knepiga doften av skämd getost och "farfars jaktsockar efter tre veckors jakt" står inte högt i kurs i min ände. Alla åldrade sakkar drar åt det här hållet.

Inte min kopp te...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tredje restaurangen i afton. Mums och vad kan man säga?
Bra grillad fisk med bra sakke ... galet bra! Bättre än '86 Ch Margaux med kött.
Kostar dessutom bara ca 80 kr per fisk-sakke shot.

Bättre underbarheter är svårt att ens fantisera.

PXL_20220614_141903617.PORTRAIT.jpg
PXL_20220614_141708944.jpg
PXL_20220614_141703980.jpg
PXL_20220614_141656170.jpg
PXL_20220614_141656170.jpg



Hur besegra en perfekt grillad sill på 400 gram (inget jävla kvicksilver) som låter sig umamifieras med en medel-bättre Hakkaisan? (Inte någon av deras bättre, bara medel...)

Jag vill nog påstå att denna enkla combo är en av världens mest underbart fantastiska combos att leva med.

Kanske att 1962 Domaine Romané Conti levererar mer njutning per klunk och tugg, men jag är svårövertalad. Denna fabulösa underbarhet har jag råd med. Dessutom har alla mina kompisar råd med det. Och flera miljoner människor har access till detta OCH råd med detta.

FN och Greta måste helt enkelt föredra sakke med grillad fisk och motorvägars Bourgogne-dragning så att några få (med för mycket pengar) skall kunna supersörpla en random köttbit.

Med denna combo av bra sakke med välgrillad fisk är min personliga inställning att: det här ör det bästa som finns!!! Bara återstår att asfaltera hela jävla Bgn.

Lycka
 
Last edited:
Toppen