Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

JonasBo

Medlem
IMG_20220609_195236_610.jpg


Vi träffades tolv personer och testade lika många Barolo från årgången 2018.

Paolo Scavino Barolo
Vietti Castiglione
Pira Margheria
Parusso Perarmando
Giacomo Fenocchio Bussia
Domenico Clerico
Burzi
Marcarini La Serra
Marengo Bricco delle Viole
Stefano Corino Roncaglie
Alario Claudio Riva Rocca
Diego Morra Monvigliero

Ingen dålig årgång. Inga viner jag gjorde bakåtvolter av men de som stack ut lite mer för mig var Bussia från Giacomo Fenocchio, Roncaglie från Stefano Corino, La Serra från Marcarini samt Monvigliero från Diego Morra.

Samtliga viner inköpta av fyrklövern.
 

Kolsyra

Kolsyra
Tredje restaurangen i afton. Mums och vad kan man säga?
Bra grillad fisk med bra sakke ... galet bra! Bättre än '86 Ch Margaux med kött.
Kostar dessutom bara ca 80 kr per fisk-sakke shot.

Bättre underbarheter är svårt att ens fantisera.




Hur besegra en perfekt grillad sill på 400 gram (inget jävla kvicksilver) som låter sig umamifieras med en medel-bättre Hakkaisan? (Inte någon av deras bättre, bara medel...)

Jag vill nog påstå att denna enkla combo är en av världens mest underbart fantastiska combos att leva med.

Kanske att 1962 Domaine Romané Conti levererar mer njutning per klunk och tugg, men jag är svårövertalad. Denna fabulösa underbarhet har jag råd med. Dessutom har alla mina kompisar råd med det. Och flera miljoner människor har access till detta OCH råd med detta.

FN och Greta måste helt enkelt föredra sakke med grillad fisk och motorvägars Bourgogne-dragning så att några få (med för mycket pengar) skall kunna supersörpla en random köttbit.

Med denna combo av bra sakke med välgrillad fisk är min personliga inställning att: det här ör det bästa som finns!!! Bara återstår att asfaltera hela jävla Bgn.

Lycka


Håller med. Sake är galet gott. Synd att det finns så lite av det på bolaget bara. Tips på nån sida man kan hitta mer av det?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller med. Sake är galet gott. Synd att det finns så lite av det på bolaget bara. Tips på nån sida man kan hitta mer av det?
Kom hit, vettja!
Då kan vi botanisera hejvilt på flera bra platser mellan Yokohama och Tokyo.
Du kommer inte vilja resa åter till Sverige efteråt, så håll i hatten :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vårt första besök på Alte Liebe i Kannai (Nihon Oodori). Fantastisk restaurang i jugendstil, traddo-modern franskt (???) med live musik. Piano + fiol.
Jag requestade Bellinis Casta Diva
Den rumänske violinisten gjorde ett makalöst jobb att fila fram violan som rösten medan den ukrainske pianisten drev det dramatiskt romantiska ångloket framåt på ett helt underbart sätt. Spännande fakta: ingen av dem hade någonsin trakterat Casta Diva. De hittade noterna på Internet och bara körde. Ovationer!

PXL_20220615_101138043 (1).jpg

1988 Dr. Bürklin-Wolf Wachenheimer Rechbächel Riesling Kabinett, 97p

Ett fantastiskt bra vin i himmelrikets echeloner!!!
Dricker alldeles för lite Bürklin-Wolf!

Gyllene gul.
Omfattande coloratura. FET riesling utan diesling med ordentligt av citrus och en del Oloroso.
Munnen saliverar av de fantastiskt spänstiga syrorna. Grapefrukt, ungdomlighet i frukten, rik och med en spännande mid-palet där mineralia och citrus liksom dansar kramdans på ett sätt som tom hustrun uppskattade (hon avskyr normalt mognadstoner i vita viner - och därför avskydde slutet). Den Rieslingfruktiga dagern avklingade vackert med längd som så sakteliga övergick i milda Olorosotoner av lätt bränt hår.
Ett fantastiskt bra vin!!!
Avsevärt mer magiskt än vad 'Rechbächel' låter som. Det tûska spret har vissa nackdelar då det kommer till de romantiska områdena...

1995 Chateau Figeac, KUKEN phet-korkad
KUKEN! ZATAN! vilket jävla bajs-dyrt skit! Önskar att jag hade öppnat den hemmavid, men det var en alltför stressig och omöjlig dag...
...så jag inhandlade istället på plats en 2016 Chateau Montus ur deras källare. Jäkla bra årgång, tredje mötet. 11 flaskor kvar i Umeå samman med @Mats och kommer köpa allt jag ser på nätauktionerna här!
...men, det som fanns bakom KUK-ridån av TCA är ett riktigt jäkla knakelibrakigt vin som man bara kan älska! Kommer söka få tag i en o-TCA-putell. Långt från färdigmoget, men anamma välkomnande!

2016 Chateau Montus, 91p
Mörkt röd med violetta toner.
Intensivt ungfruktigt på nosen. Precis som tidigare erfarenheter.
Lägre halt av tannin än vad jag mindes och väntade mig, med kanske lite mer intensiv fruktighet än vad jag tidigare upplevt. Oavsett, skitbra vin! fixade köttbiten (Iberico buta (buta=gris på japanska)) och fungerade oförhappandes väl samman med desserten (mörk choklad och hallon tarte) samt flera av förrätterna.

Sommelieren tyckte synd om oss och levererade en personlig favorit som litet plåster på såren:
PXL_20220615_112906376 (1).jpg


1998 Domaine Font de Michelle, CdP, 91p
(från min not på CT) A mature madame with both volatile acidity on the nose and oxidative notes on the palate. A wine for us who appreciates maturity.
A beautiful CdP that has matured towards the herbal spectrum rather than the raspberry-grenache spectrum that is ... trite.

Jag: tummen upp!
Hustrun; tummen ned!


Alte Liebe
(Skapar en egen tråd för denna restaurang.)
Denna restaurang är helt magisk. Klipper in kockens egna tankar här och stämmer in 100% i att han har hittat helt rätt:

I was born in France and grew up there for the first ten years of my life. My mother taught French cookery for more than 40 years and through her influence, I decided to return to France to study. In 1998, I came back to Japan to reopen Alte Liebe with my father who had founded it in 1965, a few years before I was born. I flew again to Europe to create a truly authentic style and found Jugendstil in Vienna. The restaurant design was completed.

This love of French cuisine is the basis of my cooking. My mother always cooked French dishes at home. I still recognize my childhood in Paris and Mougins in summer and have enjoyed the local food since I was small. At Alte Liebe we respect the restaurant’s history from my father’s era and have evolved it to establish a modern cuisine, using our unique touch and expression. We always pay special attention to the quality and freshness of our ingredients, such as fruit and vegetables, and we source these directly from farmers and local producers all over Japan.

We hope to welcome you soon to enjoy this unique experience.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
6612CADC-48F7-4B69-92C7-F29DD69636AC.jpeg

2010 Château Chasse-Spleen

Kan inte minnas att jag druckit någon dålig bordeaux från 2010.
Denna Chasse-Spleen är inget stort vin, saknas elegans och en del komplexitet, men jag tycker att man tydligt kan känna årgångens kvaliteter. Bra frukt, struktur, balans och finish.
Börjar dessutom få lite toner av mognad och stall.
Ett vin som trånar efter lite grillat kött. Dags att tända grillen!
 

LarsW

Medlem
Dags att prova första flaskan av årets Fino En Rama

Det är hav, gröna oliver och damm i doften. Jäsande bröd. Något lite funky och fläskigt.
I munnen är det mer klassiska sherry toner. Jäst och bröd. Skalet från konserverad citron. Omogna oliver. Trevlig sälta. Årets version var klart tuffare och hade en skarp syra som mildrades dag 2.
Föredrog den dag 2 så kommer nog försöka spara några flaskor till nästa år.
Fortfarande det vin som ger mest bang for buck i min bok!
89(+)p
thumbnail_20220617_123403.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags att prova första flaskan av årets Fino En Rama

Det är hav, gröna oliver och damm i doften. Jäsande bröd. Något lite funky och fläskigt.
I munnen är det mer klassiska sherry toner. Jäst och bröd. Skalet från konserverad citron. Omogna oliver. Trevlig sälta. Årets version var klart tuffare och hade en skarp syra som mildrades dag 2.
Föredrog den dag 2 så kommer nog försöka spara några flaskor till nästa år.
Fortfarande det vin som ger mest bang for buck i min bok!
89(+)p
Visa bifogad bild 26577
Fino blir inte mycket bättre än så! :)
 

buteljen

Medlem
BYOB hos mig i går. Det var lika kul och fantastiskt som vanligt :). Temat var Chardonnay och/eller Pinot Noir. Bästa vita blev 2019 Giaconda Chardonnay. Bästa röda blev 2018 Louis Jadot Clos St. Jacques och 1993 Louis Jadot Chambertin Clos de Bèze. Magiska viner alla tre.

1655497200253.jpeg

1655497145273.jpeg

1655497216836.jpeg

1655497232982.jpeg


Några snabba noter:
Bubbel innan
2012 Dom Pérignon
(93)
Härlig doft - öppen, yppig, krut, rostad, smörig. I smaken mer tight. Behöver mer tid men kommer att bli riktigt bra.

2017 R. Dubois & Fils Coteaux Champenois Tailles de Pinot (84)
En vit Coteaux Champeonois. Neutral, mesig med en obefintlig finish. Någon hittade dock rabarbernoter i den. Kändes som en onödig produkt, men ändå kul att prova.

Chardonnay
2011 Domaine Roulot Meursault 1er Cru Clos des Bouchères
(92)
Nötig, fet, smörig, klassiska Bourgognetoner, balanserat, bra finish. Dock saknas lite energi.

2015 Morlet Family Vineyards Chardonnay Ma Princesse (94)
Mycket fin energi i vinet. Fet, sälta, alla reglage uppskruvade, lång finish. De flesta gissade Bourgogne men tycker den avslöjades av att avslutet inte var riktigt torrt + lite varm.

2019 Giaconda Chardonnay Estate Vineyard (96)
Helt magiskt vin! Alla var övertygande om att vinet var från klassisk mark i Bourgogne. Men tji fick dom (mitt vin)

1996 Kalin Cellars Chardonnay Cuvée W (91)
Kul vin jag hittade via en kompis. 26 år gammal amerikansk chardonnay som fortfarande är pigg och energisk. Mörkt gyllene i färgen. Massor med mognadstoner.

Pinot Noir
2015 Domaine Perrot-Minot Morey St. Denis 1er Cru La Riotte
(92)
Jordgubbar, någon slags jordighet och järn. Slank, fokuserad, lätt i typen, lång finish.

2018 Louis Jadot Gevrey-Chambertin 1er Cru Clos St. Jacques (96)
Oj, sån fantastisk koncentration. Tät, djup, fokuserad. Tanniner med bett. Trots att det var så ungt så var det väldigt njutbart. Förvånad att det var så tillgängligt. Fantastiskt vin.

2005 Bernard Dugat-Py Pommard La Levrière Vieilles Vignes (92)
För mig var denna lite för volatil. Det minskade efterhand i glaset, men tycker fortfarande det störde. Lite torra tanniner, stramt avslut, lång finish.

1993 Louis Jadot Chambertin-Clos de Bèze (96)
Underbart vin. Slankt, Lite stallighet. Snart 30 år och fortfarande piggt och massor med energi. Så roligt att prova detta!

2000 Kalin Cellars Pinot Noir Cuvée DD (85)
Det här vinet blev verkligen en vattendelare. Drickbart, men alldeles för gammalt ansåg fyra pers. Dock var det två som tyckte det var toppen och gav det 91-92p

Pizzavin
2019 Riverby Estate Pinot Noir
(90)
Lite luddigt nu men trevligt vin. Fin balans.

2019 Mollydooker Shiraz Miss Molly (88)
Inte så ofta man dricker sparkling Shiraz. Väldigt gott!!
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Till dagens middag bestående av oxfilé, bea och tillbehör så dracks det Mas doix salanques priorat 2017.
Det doftar av ekplanka, mörka bär, lite skinnsoffa finns där också. Tycker mig hitta lite vanilj och lakrits också. Trots en alkoholhalt på 15% så känns det inte nämnvärt, fint integrerad tycker iaf jag.
I munnen så är återkommer en del av ovannämnda dofter i smakbilden, med bra struktur och fina grusiga tanniner och habil syra. Smaken håller i sig ganska länge också så det passade bra till dagens middag.
Dracks ur riedel ow pinot noir.
Extra "gilla" på info om vilket glas vinet dracks ur. :)
 

The Wall

Medlem
Ridge East Bench 2019

Björnbär, körsbär och röda vinbär och säkert ngr andra röda bär i näsan. Sen är det lite grönt gräs och rå tobak också… och ek, definitivt ek.

I munnen är frukten och alkoholen ganska påträngande. Mest röda vinbär och lite godis typ vingummin. Känns som denna behöver några till år innan den hittat rätt.

Med det sagt ett gott vin, särskilt till en kolgrillad kyckling.
87+(+)p
Någonstans omkring 18 år till är en lagom horisont.
 

LeChat

Medlem
7F1C2BF1-477F-4BC5-84AA-E2BC4A23BE97.jpeg

2010 Antinori Tignanello
80%
Sangiovese, 15% CS och 5% CF

Det här är ett mycket gott vin från Toskana som även fått lite kärlek från Bordeaux. Resultatet känns lyckat tycker jag och ger vinet ytterligare komplexitet.

Känner bl.a läckra aromer av körsbär, mörk choklad, kaffe, lakrits och lite läder i avslutet. God drickfas idag men håller i alla fall 5+ år till.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite sakkar är alltid gott :)
Först ut en NAMA GENSHU som är lite klen. Skoj är att den produceras i Yokohama, även om det är i bergen och en otillgänglig plats:
PXL_20220618_133412004.PORTRAIT.jpg


Men, sen rök det fram en Yamahai (typ suröl) som NAMA (ofiltrerad) och en typ av sakke jag nog aldrig druckit tidigare.

PXL_20220618_134903052.PORTRAIT.jpg


Detta är bra skritt! Dricker jag gärna mer och fler av! Etiketten i sig är uberseriös eftersom den bara beskriver sakken, helt utan bla bla eller grafisk formgivning. Me like!

Den tredje lördagen i juli återvänder jag till denna pärla av sakkebarer i Yokohama. Då skall jag utforska djupare vad de har i gömmorna.

Någon som hakar på?

(Alla pratar engelska!)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Lite sakkar är alltid gott :)
Först ut en NAMA GENSHU som är lite klen. Skoj är att den produceras i Yokohama, även om det är i bergen och en otillgänglig plats:
Visa bifogad bild 26589

Men, sen rök det fram en Yamahai (typ suröl) som NAMA (ofiltrerad) och en typ av sakke jag nog aldrig druckit tidigare.

Visa bifogad bild 26590

Detta är bra skritt! Dricker jag gärna mer och fler av! Etiketten i sig är uberseriös eftersom den bara beskriver sakken, helt utan bla bla eller grafisk formgivning. Me like!

Den tredje lördagen i juli återvänder jag till denna pärla av sakkebarer i Yokohama. Då skall jag utforska djupare vad de har i gömmorna.

Någon som hakar på?

(Alla pratar engelska!)
Djävlar vad jag vill vara den som säger
”Jag hakar på, låter skoj”

Får vänta lite tills 3 & 5 åringen blivit lite större dock.
 

Sonderlese

Medlem
Lite sakkar är alltid gott :)
Först ut en NAMA GENSHU som är lite klen. Skoj är att den produceras i Yokohama, även om det är i bergen och en otillgänglig plats:
Visa bifogad bild 26589

Men, sen rök det fram en Yamahai (typ suröl) som NAMA (ofiltrerad) och en typ av sakke jag nog aldrig druckit tidigare.

Visa bifogad bild 26590

Detta är bra skritt! Dricker jag gärna mer och fler av! Etiketten i sig är uberseriös eftersom den bara beskriver sakken, helt utan bla bla eller grafisk formgivning. Me like!

Den tredje lördagen i juli återvänder jag till denna pärla av sakkebarer i Yokohama. Då skall jag utforska djupare vad de har i gömmorna.

Någon som hakar på?

(Alla pratar engelska!)
Ser ut som du behöver större glas när DU dricker saké :p
om vi bara hade haft nån till saké entusiast kunde vi haft en egen tråd för det!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser ut som du behöver större glas när DU dricker saké :p
om vi bara hade haft nån till saké entusiast kunde vi haft en egen tråd för det!
Flaskorna har standardmått, dvs rymmer 1,8 liter vilket i sin tur innebär att det är tillräcklig storlek på glasen :cool:
…men, som sagt: stort är bra!
 

LarsW

Medlem
Zilliken Rausch Kabinett 2019
Dracks över 5 dagar. Jättegott från dag 1 och fallerade inte på vägen.
Honung, citrus, fläder och gummi näsan. Inte så mycket petroleum. Sol och sommar!
Perfekt balans av syra och sötma i smaken. Ananas, persika, melon och citron. Flädern och honungen är kvar. Lång eftersmak och lite spritzig.
Jag gillar ju mina kabinetter unga så tycker att detta är inget att spara på då jag inte vill att syran ska mattas av och jag gillar den pärlande spritzigheten som är som bäst innan de blir 5+ år.
Helt enkelt jättegod!
92p


Willi Schaefer Graacher Domprobst Kabinett 2020

Dracks över 4 dagar, mådde verkligen bra av lite luft då det växte betydligt till dag 2, därefter ingen större skillnad med tiden.
Mer diskret på näsan än Zilliken. Citrus, honung och en rolig ton av lakrits... Gummi och petroleum. melon och ananas.
Generösare i smaken än i doften. Också denna flaska har en väldigt bra balans i syra och sötma, här känns syran lite mer dominerande men absolut inget jag ser som ett minus. Honungsmelon och ananas. I smaken hittar jag också fläderblomster. Mer spritzighet och en mycket trevlig skalbeska. Lång eftersmak.
Denna tror jag man ska låta vila ett år innan man poppar för maximal njutning.
Kan nog i perfekt fönster bli lika bra som Zilliken men den här gången kommer den på andra plats. Sen är det ju såklart inte rättvist mtp på olika ålder när de är såpass unga.
90+(+)p


thumbnail_20220619_150645.jpg
 
Toppen