Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
1662726555713.jpeg

@cosdestournel vertikal 1995-2005 (96 fattades). Fantastiskt att få möjlighet att prova årgångarna bredvid varandra och utforska skillnad i aromer, koncentration, komplexitet och balans . 2001 blev min favorit . Jag gillade även 1995 som hade mer tertiära toner. Mycket grus, aska, läder, ceder, tobak.

Vi inledde med Michel Reybier Champagne (tillhör samma grupp som Cos) som levererade fin brödighet och krispig frukt.
Innan den röda flighten provade vi Cos d’Estournel Blanc 2017 - citrus, aprikos, kritig textur. Man dricker helt klart för lite vit Bordeaux!

1662726592032.jpeg

1662726616244.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
D
Provning med Antoine Veiry som har tagit över som vinmakare efter Alain Brumont:
Visa bifogad bild 27011
2882 La Gascogne - Gros Manseng - Sauvignon Blanc 2021 99 kr
N: Melon, smör, gräs och jasmin.
M: Melon, krusbär, citron och snäckskal. Stramt, med rejäl syra och lite blek frukt. 82-84p

55748 Château Bouscassé Pinot Noir 2017 189 kr
N: Blodapelsin, läder, ek och jordgubbssylt
M: Läder, hallon, jordgubb och sten. Hög syra, rejäla tanniner, men ganska återhållsam frukt. 84-86p

2204 Château Bouscassé 2018 169 kr
N: Alkohol, vanilj, plommon och halm.
M: Plommon, bläck, vanilj, alkohol och jordgubb. Stramt, med koncentrerad frukt och tuffa tanniner. Ungt. 84-86p
Visa bifogad bild 27012
5576309 Château Bouscassé 2010 249 kr (del av 6-pack)
N: Svarta vinbär, rök, morot, trä, aceton och bläck.
M: Svarta vinbär, bläck, tobak och vanilj. Sval, koncentrerad frukt, fina tanniner och balanserad ek. Polerat. 88-90p

55744 Château Bouscassé Menhir 2010 359 kr
N: Bläck, tobak, skinnsoffa och svarta vinbär.
M: Te, grön paprika, svarta vinbär, bläck och blyerts. Stram och tuff med bra frukt. Mer komplex och elegantare än den "vanliga". Kan nog vinna på mer lagring. 89-91p
Visa bifogad bild 27013
92208 Château Montus 2018 269 kr
N: Eukalyptus, vanilj, svartpeppar och rök.
M: Vanilj, lavendel, tobak, plommon och bläck. Fräscht, med tuffa tanniner, bra frukt och balans 88-90p (kommer fler noter i släppet 7/10).

56305 Château Montus 2012 395 kr
N: Lakrits, tjära, cigarett och björnbär.
M: Svarta vinbär, eukalyptus, björnbär, tobak och timjan. Massiv frukt, tuffa tanniner, men allt är i balans. 90-92p

AB1001 Château Montus 1994 495 kr
N: Stall, spånskiva, timjan, plommon och ingefära.
M: Kryddpeppar, plommon, stall grafit och bläck. Stramt, moget med lite uttorkad frukt och bett i tanninerna. Gammeldags stil. 87-89p
Visa bifogad bild 27014
AB2401 Château Montus Prestige 2018 549 kr
N: Bläck, blyerts, hallon och svarta vinbär.
M: Hallon, körsbär, bläck och blyerts. Elegant, med fet, koncentrerad frukt och balanserade tanniner. Mer tillgängligt än Montus 2018. 90-92p
Visa bifogad bild 27015
AB0308 Château Bouscassé Vieilles Vignes 1999 2595 kr (3000 ml)
N: Choklad, fikon, stall, valnötter, plommon och björklöv.
M: vanilj, plommon, jord, salmiak och gödsel. Fräsch, eldig, mogen frukt och en fin syra. 90-92p
Visa bifogad bild 27016
Château Bouscassé Vieilles Vignes 1990
N: Jord, gräs, svamp, plommon och körsbär.
M: Körsbär, plommon, köttbuljon, stall och trä. Sval, lätt och polerad. inte i klass med -99 88-90p
Där hade jag gärna varit med!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27017
@cosdestournel vertikal 1995-2005 (96 fattades). Fantastiskt att få möjlighet att prova årgångarna bredvid varandra och utforska skillnad i aromer, koncentration, komplexitet och balans . 2001 blev min favorit . Jag gillade även 1995 som hade mer tertiära toner. Mycket grus, aska, läder, ceder, tobak.

Vi inledde med Michel Reybier Champagne (tillhör samma grupp som Cos) som levererade fin brödighet och krispig frukt.
Innan den röda flighten provade vi Cos d’Estournel Blanc 2017 - citrus, aprikos, kritig textur. Man dricker helt klart för lite vit Bordeaux!

Visa bifogad bild 27018
Visa bifogad bild 27019
Dra mig baklänges!
Så underbart!

Där hade jag ändå mer velat vara med! Cos var under många år en av mina favoriter - tills dess plånboken drabbades av PTSD.

...och helt klart dricker man för lite torr, vit Bordeaux!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @vintomas, @Gradin, @Fredrik L, @petterkalle, @MagnusH70 och @mnor :
Flight 1.jpg

2004 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain 3 röster
NV Derot-Delugny Pinot Gris Champagne Cuvée des Fondateurs 0 röster
2002 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain 4 röster

Flight 2.jpg

2006 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Valmur 2 röster
2021 Cantina Terlan Terlano Terlaner Cuvée 2 röster
2020 Baettig Chardonnay Los Parientes 0 röster
2020 Kühling-Gillot Ölberg Riesling Großes Gewächs 3 röster
Flight 3.jpg

2018 Pierre Gonon St. Joseph 0 röster
1996 Abadia Retuerta Sardon de Duero 0 röster
2016 Mayer Pinot Noir Bloody Hill 1 röst
2010 Domaine Léon Barral Faugères 6 röster
Flight 4.jpg

1986 Château Malartic-Lagravière 4 röster
2017 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge 0 röster
2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 3 röster
2017 Guastaferro Taurasi Primum 0 röster
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagens BYOB med @vintomas, @Gradin, @Fredrik L, @petterkalle, @MagnusH70 och @mnor :
Visa bifogad bild 27021
2004 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain 3 röster
NV Derot-Delugny Pinot Gris Champagne Cuvée des Fondateurs 0 röster
2002 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain 4 röster

Visa bifogad bild 27022

2006 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Valmur 2 röster
2021 Cantina Terlan Terlano Terlaner Cuvée 2 röster
2020 Baettig Chardonnay Los Parientes 0 röster
2020 Kühling-Gillot Ölberg Riesling Großes Gewächs 3 röster
Visa bifogad bild 27023
2018 Pierre Gonon St. Joseph 0 röster
1996 Abadia Retuerta Sardon de Duero 0 röster
2016 Mayer Pinot Noir Bloody Hill 1 röst
2010 Domaine Léon Barral Faugères 6 röster
Visa bifogad bild 27024
1986 Château Malartic-Lagravière 4 röster
2017 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge 0 röster
2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 3 röster
2017 Guastaferro Taurasi Primum 0 röster
Åååh!
Wish I was there!!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27017
@cosdestournel vertikal 1995-2005 (96 fattades). Fantastiskt att få möjlighet att prova årgångarna bredvid varandra och utforska skillnad i aromer, koncentration, komplexitet och balans . 2001 blev min favorit . Jag gillade även 1995 som hade mer tertiära toner. Mycket grus, aska, läder, ceder, tobak.

Vi inledde med Michel Reybier Champagne (tillhör samma grupp som Cos) som levererade fin brödighet och krispig frukt.
Innan den röda flighten provade vi Cos d’Estournel Blanc 2017 - citrus, aprikos, kritig textur. Man dricker helt klart för lite vit Bordeaux!

Visa bifogad bild 27018
Visa bifogad bild 27019
Var 2005 så bra som den "borde" vara?
Kommer noter?
 

buteljen

Medlem
Gårdagens BYOB med @vintomas, @Gradin, @Fredrik L, @petterkalle, @MagnusH70 och @mnor :
Visa bifogad bild 27021
2004 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain 3 röster
NV Derot-Delugny Pinot Gris Champagne Cuvée des Fondateurs 0 röster
2002 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain 4 röster

Visa bifogad bild 27022

2006 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Valmur 2 röster
2021 Cantina Terlan Terlano Terlaner Cuvée 2 röster
2020 Baettig Chardonnay Los Parientes 0 röster
2020 Kühling-Gillot Ölberg Riesling Großes Gewächs 3 röster
Visa bifogad bild 27023
2018 Pierre Gonon St. Joseph 0 röster
1996 Abadia Retuerta Sardon de Duero 0 röster
2016 Mayer Pinot Noir Bloody Hill 1 röst
2010 Domaine Léon Barral Faugères 6 röster
Visa bifogad bild 27024
1986 Château Malartic-Lagravière 4 röster
2017 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge 0 röster
2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 3 röster
2017 Guastaferro Taurasi Primum 0 röster
Kul/intressant att forumfavoriterna Mautens och Gonon håvade in 0 röster :)
 

Gradin

Medlem
Här kommer mina noter från BYOBen: "Nu kör vi igång höstsäsongen"

Flight 1: Bubbel

2004 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain
N: Bröd, äpplen,citrus,rödfruktig,en liten karamellton
S: Hög syra,bra längd, härlig mousse, en viss sälta på slutet och känns ganska ung

NV Derot-Delugny Pinot Gris Champagne Cuvée des Fondateurs
N: Ganska sluten,dammig, krut, lite stickig i doften med en svag grön underliggande päron ton
S: Skyhög syra, finns underliggande frukt som kommer med lite tid, känns som svenskt bubbel med en grön ton

2002 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Avize Champ Cain
N: Svamp, oxiderad, karamelliserad bränd ton, soja, nötter
S: Oljig, fet i smaken, bra syra och en fin längd, detta var riktigt gott och min röst som flightvinnare.


Flight 2 Vitt:

2006 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Valmur
N: Oxiderad, Té, honung, kanderad frukt, har en liten underliggande Malo ton av yoghurt
S: Väldigt utvecklad mogen frukt, sherrylik i utvecklingen med det oxiderade, ganska fet med mest röd frukt, en viss mandel smak även


2021 Cantina Terlan Terlano Terlaner Cuvée
N: Gräs, fläder, dominerande grön ton, lite päron finns där även, doftar skolboks sauvignon blanc
S: Smaken slås man av en otrolig kraft i vinet, oljig, fet, en viss alkohol hetta som sticker lite men balanseras bra med kraften i vinet, min röst som flightvinnare.
Detta vin kändes som en kombination av Vit Bordeaux och Vit Rhone.


2020 Baettig Chardonnay Los Parientes
N: Blommig, viol, floral, pastiller, omoget päron
S: Bra syra, gott, ganska enkel och gör inte så mycket väsen av sig, kan det vara en Weissburgunder eller Silvaner?


2020 Kühling-Gillot Ölberg Riesling Großes Gewächs
N: Päron, vanilj, marsipan, har en söt doft
S: Pärlande i smaken, viss sälta, hög syra och känns ganska söt men med en balanserande skyhög syra


Flight 3 Rött:

2018 Pierre Gonon St. Joseph
N: Vitpeppar, lakrits, salmiak, mörkfruktig, järn, doftar skolboks syrah
S: Väldigt fruktig, välbalanserad, gott men inte så utmärkande som jag tycker Gonon brukar annars vara.


1996 Abadia Retuerta Sardon de Duero
N: Kola, svarta vinbär, ekfat, olivspad, mörkfruktig
S: Bra balans i syra och strävhet, utvecklad, en god Bordeaux med ålder?


2016 Mayer Pinot Noir Bloody Hill
N: Karamell, sötfruktig, ekfat, känns väldigt burgundisk men lite för fatad och söt, röda bär, vildhallon
S: Primärt rödfruktig, bra syra och balans, en viss sälta på slutet och känns väldigt lik vulkanvinerna från Etna.
Färgen på denna var klart noterbar, ljusröd klassisk naturvins färg


2010 Domaine Léon Barral Faugères
N: Kryddor, svartpeppar, mörk frukt, svarta oliver
S: Väldigt god, välbalanserad, bra kraft i vinet, känns väldigt typisk Södra Rhone i stilen, Min röst för flightvinnare.


Flight 4 Rött:

1986 Château Malartic-Lagravière
N: Utvecklad doft som domineras främst av grön paprika, cigarr, bigarråer, en viss rökighet
S: Välbalanserad, mogen, ett gott vin som utvecklats bra


2017 Domaine Gourt de Mautens (Jérôme Bressy) Vaucluse Rouge
N: Intensiv mörk frukt, lakrits, svart té, mint, svarta oliver
S: Ung, kraftfull, rejält bett i tanninerna, känns alkoholstark och det diskuteras ifall det smugits in ett portvin i flighten


2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice
N: Ekfat, vanilj, björnbär, chark, blod, körsbär
S: Välbalanserad, ung, bra kraft och en noterbar längd i smaken. Jättegott och min röst för flightvinnare.


2017 Guastaferro Taurasi Primum
N: Mörkfruktig, blåbär, björnbär, ekfat, läder, aska, örter
S: Ung, hög syra, tanninrik, tror detta behöver mycket mer tid men har absolut potential att bli bättre
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att ha satt 98 p blint på en Gourt de Mautens 2015 så bestämde jag mig för att ha en vertikal. Tillfälligt lyckokast, okänd demonproducent eller dålig vinprovare?

Visa bifogad bild 19804

Flaskorna som dracks halvblint var Gourt de Mautens 2014 - 2017 med SQN Grenache 2016 (helblint för övriga) som blindbock. Ordningen slumpades. Att gissa blindbocken var inte helt lätt även för mig som åtminstone visste vad det var för vin. Märktes också i gissningarna.

Gourt de Mautens 2017
Björnbär, läder, fikon och alkoholstick redan på doften. Grymt kraftigt vin med bra längd och tydlig alkohol på smaken. Mycket restsötma här så känns som jäsningen avbrutits. I mesta laget även för mig men det gör inte ont att dricka. Efter att bara ha luktat på alla vinerna gissade jag 2016 eller SQN men bestämde mig för 2016. Tydligen är 2017 en riktig varm årgång med kraft med.

Gourt de Mautens 2015
Lite mer blandade bär än nummer 1 och mer återhållsamt och integrerat. Blåbär, vinbär och lite björnbär. Känner även en viss trevlig örtighet i doften. Mindre kraftig än första vinet men ändå väldigt mycket kraft. Liter mer harmoniskt och efter att ha smakat gissade jag 2015. Tyckte jag kände igen vinet.

Gourt de Mautens 2016
Mindre doft än övriga och har bara skrivit björnbär. Hade vinet som näst sist.

Gourt de Mautens 2014
Kvällens mest avvikande vin och snackis. Stall, brett och vinbär på näsan med rätt trist smak. En gissade att detta var blindbocken (bdx) och det hade jag nog själv gjort blint. För mig var 2014 defekt med bretten. Å andra sidan, hade det varit en bdx så hade det kanske varit gott och bretten känts som en krydda. Enda vinet som jag inte fyllde på av den här kvällen men kom ändå på tredje plats totalt.

SQN Grenache 2016
Mycket viol och björnbär här. Alkoholen kändes men inte lika tydligt som i första vinet. Var övertygad om att detta eller första vinet var SQN. Valde till sist rätt efter att ha tänkt efter och gått på kvalitén. Kvällens bästa vin för mig. Vingubben gissade mycket imponerande på SQN Grenache 2015!

Flest rätt hade Vingubben med 3 rätta gissningar inklusive blindbocken!

Min ranking:
  1. SQN Grenache 2016

  2. 2015

  3. 2017

  4. 2016

  5. 2014
Total ranking med inverterad poäng med 1 p för första plats (antal förstaröster):

1. 2015 - 9 p (2)

SQN - 9 p (2)

3. 2014 - 16 p (1)

4. 2016 - 20 p

5. 2017 - 21 p

Slutsatsen blir att Gourt de Mautens håller över lag med 2015 i spetsen efter att vunnit två blindprovningar på raken. Hade grymt höga förväntningar på 2015 vilket brukar vara bekymmersamt men den levererade igen. Inte 98 p men typ 96 pinnar kan den få.

Kul/intressant att forumfavoriterna Mautens och Gonon håvade in 0 röster :)
Jobbar du på bolaget eller?;) Mautens 17 har väl aldrig hyllats här på forumet? Det är 2015 och årgången har betydelse hävdar jag även om det inte alltid är på det sätt man tänkt sig på förhand...

Angående Gonon 18 så tror jag att @Vingubben bjöd på den blint mot 16? som var riktigt bra medan 18 var riktigt tråkig.
Gonon var bra, men lite väl svulstig. Till osen var den jättefin.
Jag tyckte att Mautens -17 var kvällens klart sämsta vin. Alldeles för sött, Gissningarna var inne på icke-fortfierad vintage port, eller något georgiskt halvsött avsett för den ryska marknaden.
Rejält söt har jag noterat (ovan) med när jag drack 17.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Finns Mautens där??

Nej det har du nog rätt i. Samtidigt kan man kanske se det som en hyllning när någon är på väg att gissa att det är en SQN som är i glaset??? :D
Nej jag syftade på att årgången inte har någon betydelse.:)

Jag har hyllat och varit helt fel ute på många viner enbart på doften, vad som skiljer agnarna från vetet är smaken.

I och för sig har jag hyllat och varit helt fel ute även efter att jag smakat...:rolleyes:
 

BallyJ

Medlem
Drack dessa två viner på Grill Royal i Berlin förra helgen:
2012 Chateau de Tours Vacqueyras
Har druckit det här vinet ett antal gånger nu(i olika årgångar)och blir inte klok på det. Det är helt unikt, elegant och kraftfullt på samma gång, den tydligaste noten är drottningsylt både i näsa och mun utan att vara syltigt, varma kokta jordgubbar och en läderpiska till avslut som slår en av stolen, 96p. Har aldrig testat förstavinet men skulle gissa att det frambringar tårar.
2005 Domaine Legros Les Millandes
Årgången lär vara en av de bästa efter millenieskiftet och jag förstår varför. Finstämt och stramt med väldigt mycket liv(primärfrukt) som placerar det i närtid för mig. Smultron och svenska skogsblåbär i munnen som rundas av med jordgubbssaftkoncentrat, i näsan ger sig även ett lager av läder till känna, 92p.
3E6F10F9-CFB4-4CEA-93D9-0E38ED0E2984.jpeg
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Emilio Moro Malleolus 2016
Första årgången jag köpte av Malleolus. Gillade då, gillar nu. Kraftfullt men med härlig elegans i kryddigheten och ektonerna. Lagade reverse-searade tournedos på filé från Sashi, madeirasås och riven ankleverterrin och den satt som den skulle till maten, men vinet behövde också en köttbit för att lyfta. Efter maten kändes vinet något svulstigt och mindre polerat, men fortfarande bra. Fattar varför en del säger att det är ett vin som är lätt att gilla när man börjar intressera sig för vin och sedan går vidare ifrån, men jag uppskattar det fortfarande.

(Glömde ta bild...)
 

buteljen

Medlem
Alltså det är ju rätt kul att på min senaste BYOB så drack vi också 1996 Abadia Retuerta blint. Har aldrig hört talas om den producenten tidigare och nu dyker den upp igen tre veckor senare i samma årgång haha. Osäker på om det är samma vin dock, var er flaska Cab Sav??
1996 Abadia Retuerta Sardon de Duero
N: Kola, svarta vinbär, ekfat, olivspad, mörkfruktig
S: Bra balans i syra och strävhet, utvecklad, en god Bordeaux med ålder?

1996 Abadia Retuerta Cabernet Sauvignon Pago Valdebellon - 92p
Det här vinet fick 96-97p av Wine Advocate 1998.
“The 1996 Valdebelon is made from a parcel of 100% Cabernet Sauvignon planted in the estate's highest vineyard (at an altitude of over 2,400 feet). With yields of under 22 hectoliters per hectare, this wine is reminiscent of an exotic, hypothetical blend of Mouton-Rothschild and Latour.”
Mognadstoner, sötfruktig cassis, mynta. Bra tryck, lång finish. Dock så stack syran iväg lite och kändes utanpåliggande. Vinet har nått sin topp men är en mycket välbevarad 27-åring. Jätteroligt vin att prova!
 
Last edited:

LeChat

Medlem
33FB1242-C33E-476A-8FB3-1E42229A48CE.jpeg

2012 Château Smith Haut Lafitte

Valdagen bjuder på klassisk biffmiddag här hemma och till den väljer jag en klassisk bordeaux, fast kanske mer åt det moderna hållet.

SHL visar sig vara ett lyckat val idag. Drickfärdig med snygga framträdande fattoner, ganska mogen smak som lyfts upp av mer ungdomlig fräschör och struktur. Tanninerna är av finpulvrigaste kvalitet.

En del skulle nog tycka att eken är lite väl framträdande. Själv är jag inte lika känslig och tycker tvärtom att den tillför enormt när den är så här pass integrerad.

Fantastiskt gott redan men ingen brådska. Sista flaskan dricks tidigast på valdagen om fyra år.
 
Toppen