Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Castelli del Grevepesa - Panzano, Gran Selezione 2015 Chianti Classico

Gran Selezione-vin från gårdar i Panzano.
Dofter av röda bär, körsbär, kanel, vanilj.
Mjuk och rund på smaken. Redan lite lätta mognadstoner. Smak av körsbär, ek, vanilj, mandlar, viol (dag 2).
Ska nog inte öppnas förrän 10+ år, 2025 och framåt, har mycket kvar att ge. 100% Sangiovese.

Visa bifogad bild 27104
Nu blev jag också sugen på en riktigt bra Sangiovese/Brunello!
Mums!

The Wall

Medlem
Castelli del Grevepesa - Panzano, Gran Selezione 2015 Chianti Classico

Gran Selezione-vin från gårdar i Panzano.
Dofter av röda bär, körsbär, kanel, vanilj.
Mjuk och rund på smaken. Redan lite lätta mognadstoner. Smak av körsbär, ek, vanilj, mandlar, viol (dag 2).
Ska nog inte öppnas förrän 10+ år, 2025 och framåt, har mycket kvar att ge. 100% Sangiovese.

Visa bifogad bild 27104
Gran Selezione brukar ha riktigt långt liv, tålamod belönas rikligt.

Michael_M0!

Medlem
Nu blev jag också sugen på en riktigt bra Sangiovese/Brunello!
Mums!

Jag fick helt klart "brunello-vibbar", men ogillar uttrycket lite grann, då jag tycker att CC kan stå på egna ben :) Har en flaska till från samma årgång fast istället gjord från gårdar i Lamole. Lär nog vänta med att öppna den. Kommer nog ta en titt på nätet och se om det finns några flaskor kring denna årgång kvar.

StefanAkiko

Jag fick helt klart "brunello-vibbar", men ogillar uttrycket lite grann, då jag tycker att CC kan stå på egna ben :) Har en flaska till från samma årgång fast istället gjord från gårdar i Lamole. Lär nog vänta med att öppna den. Kommer nog ta en titt på nätet och se om det finns några flaskor kring denna årgång kvar.
Håller med dig till 100% att både bättre Chiantisar och BdM:ar står fantastiskt bra på egna ben. Inte enkelt att skilja dem åt blint då det ju i det närmaste är samma druva. Ungefär lika svårt som att blint skilja Barolo från Barbaresco...

Men, sugen blir jag i vilket fall som helst!

Skall göra undantag från vita september nu på fredag. Får se vad vi plockar fram. Har en Monsanto från '78 som borde vara redo för plopp. Eller en till BdM av Gaja...

VI får väl se...

...så många ankor, så lite tid!

Michael_M0!

Medlem
Håller med dig till 100% att både bättre Chiantisar och BdM:ar står fantastiskt bra på egna ben. Inte enkelt att skilja dem åt blint då det ju i det närmaste är samma druva. Ungefär lika svårt som att blint skilja Barolo från Barbaresco...

Men, sugen blir jag i vilket fall som helst!

Skall göra undantag från vita september nu på fredag. Får se vad vi plockar fram. Har en Monsanto från '78 som borde vara redo för plopp. Eller en till BdM av Gaja...

VI får väl se...

...så många ankor, så lite tid!

Eller ställ dem mot varandra :)
Jag öppnade en '17 Monsanto för några veckor sedan. Den var helt stängd på smak och doft. Öppnade en till och den var precis likadan.
Vet inte om de hade gått in i en tunnel eller om det var en dålig årgång. Men känns som att det är lagring som gäller för mycket Sangiovese.

StefanAkiko

Eller ställ dem mot varandra :)
Jag öppnade en '17 Monsanto för några veckor sedan. Den var helt stängd på smak och doft. Öppnade en till och den var precis likadan.
Vet inte om de hade gått in i en tunnel eller om det var en dålig årgång. Men känns som att det är lagring som gäller för mycket Sangiovese.
- Lagring! sa Bill.
- Lagring! sa Bull.

Dessutom mår de oftast bra av lång luftning innan man börjar dricka ploppade flaskor. Gäller även dem från 70-talet, så länge de tillhör divisionen icket sönder-oxiderade, vilken de oftast tillhör. Iaf dem med liten kvalitet.

Om jag ställer dem mot varandra blir hustrun mindre glad. Det är nämligen beställt (minst) ett stort vin. Stort i bemärkelsen fylligt, kralligt och strävt. Australisk Shiraz, Numanthia och Napa CS är tre spår jag funderar kring.

Johan L

Medlem
Det dracks Alheit Cartology 2019 i helgen. Första halvan på fredag och andra idag. Tycker att kanterna vässades ner lite och vinet kändes lite mer harmonisk idag. Doftar av citrus, bivax, melon. Det finns mer där men jag har svårt att precisera det närmare. I munnen är det fylligt med en lite krämig känsla. Smaken varar länge och det är inte tråkigt att dricka. Smaken är lite som doften men det tillkommer lite toner av grape vid slutet. Doften slår smaken för mig iaf.

Drack Cartology för ett tag sen och tyckte också det var lite kantigt och svårplacerade smaker. För min del lite för skarpt i munnen, men kändes som det fanns struktur för att vinna på lagring. Hereafter Here från samma producent var betydligt mer inställsamt och mer redo att drickas ungt, mycket bra för sin prisklass.

François Raveneau Chablis 2019, 92p
François Raveneau Chablis Grand Cru Valmur 2019, 95+p
Clos I Terrasses Priorat Laurel 2019 (magnum) 93p

Såklart tre viner med för få år på nacken. Men vilken kvalitet!
Efter ca 30-40 min i glaset började det hända lite med båda Chabliserna. Baschablisen var väldigt mineraldriven, lite reduktiv på näsan. Trevliga citrustoner och svag smörighet.
Valmur är ju en helt annan best. Varmare toner, skarpare mineral och bra struktur. Lämnar en mycket trevlig oljig hinna i mun hålan. Mer tack!
Laurel är en bomb av röd mogen frukt och mjuka tanniner. Aromatiskt och lite chilihetta. Jag vill aldrig sluta dricka detta.
1663912667434.png

1663912688746.png

LeChat

Medlem
90EB56D8-F6D3-44ED-BF1D-F1BA0C6E74B7.jpeg

2017 Andremily EABA
58
% syrah, 28% mourvedre,
11% grenache, 3% viognier

När jag inte dricker franska eller italienska viner utan är sugen på något annat, då är det nog väldigt ofta något i den här stilen jag trånar efter.
Maxade reglage och elegant på samma gång. Maffigt men vackert!

Mörka bär, blodig biff, peppar, lakrits, choklad, läder mm.

Här finns liksom essensen av det som jag gillar med vinerna från både södra och norra Rhone.
Prislappen är kanske som en käftsmäll men vinet är hedonistiskt gott! :cigarr:

LeChat

Medlem
6255CC36-F573-4410-9F3E-5787FC7EB901.jpeg

2019 Ciacci Piccolomini d'Aragona Rosso di Montalcino

Riktigt god spaghettimiddag blir det ikväll med kalvfärsbullar, tomatsås med bl.a sardellcrème och zest av citron toppat med rikligt med parmesan. Mums!

Till detta tänkte jag prova en nyinköpt Rosso från årgång 2019. Borde bli bra.

Initialt är det tokmycket med mogna jordgubbar i doften men som ganska omgående övergår till mer soja- balsamicokaraktär. Vinet är lätt och charmigt där bl.a körsbär och Schweizernöt är framträdande.
Faktiskt riktigt gott beredskapsvin för 200:- till pasta & pizza.

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 27129
2019 Ciacci Piccolomini d'Aragona Rosso di Montalcino

Riktigt god spaghettimiddag blir det ikväll med kalvfärsbullar, tomatsås med bl.a sardellcrème och zest av citron toppat med rikligt med parmesan. Mums!

Till detta tänkte jag prova en nyinköpt Rosso från årgång 2019. Borde bli bra.

Initialt är det tokmycket med mogna jordgubbar i doften men som ganska omgående övergår till mer soja- balsamicokaraktär. Vinet är lätt och charmigt där bl.a körsbär och Schweizernöt är framträdande.
Faktiskt riktigt gott beredskapsvin för 200:- till pasta & pizza.
155 kr/flaska på Catawiki, frakt inkluderad. Vi har några stycken, men jag har inte hunnit skriva not ännu.

Magikern

Medlem
François Raveneau Chablis 2019, 92p
François Raveneau Chablis Grand Cru Valmur 2019, 95+p
Clos I Terrasses Priorat Laurel 2019 (magnum) 93p

Såklart tre viner med för få år på nacken. Men vilken kvalitet!
Efter ca 30-40 min i glaset började det hända lite med båda Chabliserna. Baschablisen var väldigt mineraldriven, lite reduktiv på näsan. Trevliga citrustoner och svag smörighet.
Valmur är ju en helt annan best. Varmare toner, skarpare mineral och bra struktur. Lämnar en mycket trevlig oljig hinna i mun hålan. Mer tack!
Laurel är en bomb av röd mogen frukt och mjuka tanniner. Aromatiskt och lite chilihetta. Jag vill aldrig sluta dricka detta.
Visa bifogad bild 27113
Visa bifogad bild 27114

Raveneau är ofta fantastiska men viner som bildar en oljig hinna i munnen är Inte min grej direkt. ;)

Toppen