Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Ordinarie medlemsmöte i måndagsklubben.
1. Chateau Gruaud Larose 2000.
Lite gamla stilen Gruaud Larose, brett, Cassis, läder, ceder, lite pors. Tanninerna är rätt snälla och det här är helt drickmoget. Fantastiskt vin som håller många år ännu. 95 p
2. Chateau Leoville Poyferre 2000.
Definitivt mer kraft och renhet än Gruaud Larose, fortfarande kan det nog blir bättre. Rätt tufft vin, rejäla tanniner med många Bordeauxvibbar. Äntligen börjar vinet öppna upp sig. 96 p
3. Chateau Pontet Canet 2000.
Det mest slutna vinet i samlingen, det kändes lite tunt i början men kom upp sig efter nån timme i glaset. Klassis Pauillac och jag skulle vänta 5 år innan jag öppnade någon mer flaska. Väldigt bra, elegant, balanserat, men numret mindre än föregående vin. 93 p
4. Chateau Malescot St Exupery 2000.
Ett slott som jag alltid tycker levererar över sina förväntningar, så även denna gång. Stramt elegant, lite bussigare än de tre första, choklad, kaffe, svarta vinbär, hallon. Bra vin som har många år kvar. 94 p
5. Chateau Hosanna 2000.
Det är av förklarliga skäl inte så ofta det blir tillfälle att dricka bra Pomerol. Det märktes att det här var ett helt annat djur än de föregående 4 st. Här är det mjölkchoklad och hallonkola, en del kaffe och en frukt som drar mer åt björnbär än svarta vinbär. Rejäl kraft, några tyckte att det blev lite mycket mjölkchoklad men jag gillade det skarpt. 97 p och ett av de bästa vinerna i år.
6. Chateau Troplong Mondot 2000.
Här var det ännu mer kraft än i Hosanna. Tanninerna var också rejäla och initialt hade de vinet i sitt grepp. Med tiden mjuknade tanninerna och fram kom en väldigt bra frukt med körsbär, björnbär och svarta vinbär. Mycket stramare än Hosanna och hade inte alls mjölkchokladen. Väldigt bra vin men jag minns det som lite bättre för 5 år sen. Tanninerna drog ner betyget något för mig 95 p. Jag skulle vänta och se. Flera hade det som bäst.

Fantastisk nostalgi att få prova så här bra Bordeaux, och det känns alltid lite som att komma hem. 2000 är en makalös årgång som börjar komma till sin rätt men många viner kommer hålla många år till.
Visa bifogad bild 27164

Mjöjlkchoklad i Bordeaux är sanslöst. Jag har märkt det i övermogen pinot men aldrig i något annat vin. Hosanna kanske var lite svajiga förr.

Troplong-Mondot 2000 finns på Bukowskis nu och jag blev överbjuden.. Kanske värt att ge ett bud. Malescot 98 fanns ju på bolaget för 3 år sedan för 599 pix. Övermoget redan då i mitt tycke och hade jag haft 4-5 flaskor i källaren idag hade de hamnat på auktion. 2000 är säkert betydligt bättre.
 

Bastardo

Medlem
2018 Fontodi Chianti Classico

Drack 2016 av denna Fontodi för ett tag sedan och upplevde den som vresig och osocial. I alla fall första kvällen. Dagen efter var den betydligt mer tillgänglig.

2018 är klart trevligare i dagsläget och har egentligen inga skavanker.
Frisk, yppig, smarrig frukt med viss mognad och hyfsad elegans.
Det är den här sangiovesen som man vill ha till pizzan, pastan vid tavernabesök. Splendido!

Hur kan ett vin vara samtidigt både och? Läs själva och fundera i vilken grupp skulle ni helst vilja att vinet hör till.
https://www.superiore.de/en/falstaff-chianti-classico-trophy/chianti-classico-docg-2019-bio.html
Character
Harmonious/soft and round
Strong/spicy/earthy

Säkert ett gott vin, men priset är också nästan det dubbla vad många andra viner i samma kategori kostar. Om det är mer åt Harmonious/soft and round hållet, kan jag tänka mig att prova vinet nån gång, men inte om det hör till gruppen Strong/spicy/earthy. Så vad säger ni som har druckit vinet?
P.S. Man får ungefär en flaska Gran Selezione Chianti Classico för det priset som billigast, så jag undrar vad tycker ni i den frågan? Ger Fontodi ännu en match mot den?
 

Håkan

Medlem
Mjöjlkchoklad i Bordeaux är sanslöst. Jag har märkt det i övermogen pinot men aldrig i något annat vin. Hosanna kanske var lite svajiga förr.

Troplong-Mondot 2000 finns på Bukowskis nu och jag blev överbjuden.. Kanske värt att ge ett bud. Malescot 98 fanns ju på bolaget för 3 år sedan för 599 pix. Övermoget redan då i mitt tycke och hade jag haft 4-5 flaskor i källaren idag hade de hamnat på auktion. 2000 är säkert betydligt bättre.
Se det som något positivt här. Hosanna hade enorm kraft men med faten fortfarande lite utanpå. Behöver nog några år till för att faten skall integreras helt. Magiskt bra, stirra dig inte blind på en detalj.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 26201
Rust en Vrede Estate var många år en favorit, men nu var det ett tag sedan den dracks. Hittad en i vinkylen som väntar på att bli öppnad. Återkommer.

Vilket sammanträffande. Jag försökte städa undan lite en massa papper och bråte som jag har samlat på mig och hittade gamla anteckningar från en temaprovning några år sen, närmare sagt 26. mars 2015. Då hade vi med även en Rust en Vrede Estate 2011 och jag har tillbringat ’nästan’ halva kvällen för att hitta så mycket uppgifter av den som möjligt och jag gillar mycket det som jag har hittat.
Kanske inte just mogen att dricka ännu, men med rejäl luftning kan det funka ändå. :)
Nuvarande årgång är 2018, så de som är unga och friska kan gott vänta med att öppna flaskan för många, många år. Jag ser att nästan alla eftersträvar för rejält mogna viner … ;) Jag själv försöker hitta sådana, som det går inmundiga redan i dag eller inom överskådlig tid.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilket sammanträffande.
Nuvarande årgång [ i Swärje och i Nordkorea ] är 2018…
Min personliga tanke inom hakparenteser.
Jag har samma sentiment som du: försöker hitta viner som är drickbara NU.
Och i ett fritt land är det ingen konst öht.
I varje ofritt land är det en annan femma. Jag rekommenderar vitt från Loire, Soave och Moscatel de Setubal. Och Sherry, naturligtvis.

Är bara liiiiiite frustrerad över att jag måste vänta tills onsdag innan jag kan ploppa vin igen. Restaurang PRIMO väntar och det gör också ett gäng viner som är sugna på att ploppas.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade en period då jag provade en del shiraz från Australien. Bl.a producenter som Glaetzer, Noon, Kalleske, Mitolo, Clarendon Hills mm. Tyckte nog aldrig att dessa var min typ av vin då, vilket gjort att jag mer eller mindre slutat kolla upp dessa viner. Skulle dock vara trevligt att prova typ Carnival of love från Mollydooker eller något från Greenock Creek.

På senare tid har jag provat Penfolds St. Henri 2012 vid två tillfällen. Första flaskan imponerade mest. Andra gången var också bra men gjorde ändå inget särskilt intryck. Jag har en låda av årgång 2018 liggande så det kommer att bli fler tillfällen att prova St. Henri i framtiden.

Har druckit några flaskor av Andremily nu och måste säga att de enligt mitt tycke imponerat stort när en är sugen på den här, ja, fulländade stilen.
Efter en flaska Carnical of Love kan jag bara säga att det är rävligt bra.
Mollydookers vin 'The Boxer' är det också.
Greenock Creek har jag druckit ett gäng av, och de är generellt också rävligt bra! (Kolla CT först bara så du slipper deras glest kraschade utgåvor.)
Noon har aldrig imponerat på mig.
…och det finns många fler producenter av stora, swulliga, hybrisbalanserade Shirazer från där under…

Dricker alldeles för lite Oz Shiraz…
 

Pontus

Medlem
20221001_181502.jpg

2009 Delas Les Bessards
. Öppnar upp ordentligt efter ca 30 minuter i glaset. Underbart maffig och komplex doft med inslag av av mörk frukt, tobak och marsipan. Fyllig smak av mörk och röd frukt, jordgubbar(!) och mandelmassa. Härlig syra balanserar upp den massiva frukten, en del mognadstoner kan skönjas. Absolut toppklass, 99(+).
 

buteljen

Medlem
BYOB hos mig i Lund :). Så himla kul och som vanligt med spännande viner att prova :kyss:.

1664661192693.jpeg


2008 Piper-Heidsieck Champagne Cuvée Rare (92+p)
Väldigt trevlig och inbjudande doft med en hel del lime och citrus, aprikos, brödighet, lite nougat och nötighet. Efter hand lite burkchampinjoner (diskussion om hela vs skivade burkchampinjoner och om dagens ungdom överhuvudtaget vet vad burkchampinjoner är :D)
I munnen var det ett helt annat djur. Vansinnigt hög syra, massor av ren citrusjuice, kalkig och kritig, inte så jättelång finish.
Bra, men behöver väldigt mycket tid känns det som. “Continues to evolve at a glacial pace” som någon skrev.

1990 Pol Roger Champagne Brut Rosé (91p)
Jag tyckte den var lite muggig i början, men det mesta blåste bort.
Mycket mogna, mosade jordgubbar i doften, riven hasselnöt, lite torkad frukt, lite svamptoner.
Balanserad smak och hyfsat lång finish. Ingen superenergi men en väldigt välbevarad roséchampagne.

Det här var ju jättekul att prova med tanke på tidigare skriverier om PR Rosé här på forumet.
Oerhört mycket bättre än den 2012a jag provade tidigare och det känns som att den borde ha levererat fint för ett antal år sedan. Så kanske det är så att PR Rosé helt enkelt inte skall drickas ung utan behöver minst 20 år på nacken?!

1664661205754.jpeg


2017 Guinaudeau (Lafleur) Les Champs Libres (95+p) Mitt vin.
Fantastiskt bra vin som också blev valt till kvällens WOTN.

Expressiv doft av fläder, citrus, lite honung, stjärnfrukt, aprikos, bivax, en lätt nötighet
I smaken har den en fint balanserad krispig syra, kalkig och kritig, slank och elegant men där finns också kalkfet, krämig struktur. Koncentrerad och elektrisk. Väldigt häftig strukturell komplexitet. Lång finish.

Jag drack detta vin senast för 1,5 år sedan och den här härliga kalkfeta känslan har utvecklats sedan dess. Har fyra flaskor kvar så det skall bli kul att följa hur det utvecklas.

Har skrivit om vinet tidigare:
“Det här är inte en vit Bordeaux, det är ett vitt vin gjort i Bordeaux”, säger vinmakaren. De har länge haft en idé om att högra stranden borde vara perfekt terroir för att odla vita druvor eftersom det där finns limestone och clay som är den jordmån som skapar fantastiska vita viner runt om i världen. “And yet, the famous whites in Bx are mostly coming from Gravel soils on the left bank*.

De var ej nöjda med klonmaterialet i Bordeaux och hittade vad de sökte i Loire. Från Sancerre plockade de hem druvmaterial som de 2010 planterade i en vingård med clay/limestone i Fronsac-området. Första årgången var 2013.”

100% Sauvignon Blanc (Sancerre origin). No racking, aged with 60% new oak from Burgundy, with 40% one year old.

2014 Domaine de la Vougeraie Vougeot 1er Cru Clos Blanc de Vougeot (94+p)
Det här vinet hade @Daniel A med sig och det var näst intill jämnt lopp med min vita Bordeaux.

I doften stenfrukt, gul frukt, floral, apelsin, kryddig, rökig.
I smaken kalkfet krita, vaxig textur, lyxig fatkänsla, m(+) finish.
Väldigt gott!

Jag skrev om det här vinet för drygt två år sedan efter att ha provat det på en av 67Pall Malls Zoom-provningar. Daniels flaska var väldigt mycket bättre än den jag provade då.
“Le Clos Blanc, a mythical, mystical vineyard, is on an East facing slope adjacent to the Château du Clos de Vougeot. This golden triangle, surrounded on all sides by great reds, first offered its pure, golden sacrament to its spiritual fathers, the first monks of Cîteaux, in 1110. Known as “The White Vineyard”, it is like a diamond set in the centre of rubies. Le Clos Blanc de Vougeot used to be known as the Petit Clos Blanc de Cîteaux, or simply Vougeot’s white vineyard. Like the Clos de Vougeot, it was founded by the monks of Cîteaux, which was constructed on the nearby plain in 1098. What is in the bottle is as exciting as its history; 95% Chardonnay, 4% Pinot Gris, 1% Pinot Blanc”. Eken till vinet tas från en ekskog som växer runt Citeaux.

2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto (92+p)
Alla var lite konfunderade vad detta var för vin, ingen gissade konstigt nog Rhone. Jag hade med 2010an av detta för några gånger sedan och den var helt fantastisk och typisk. Den här var absolut bra … men lite strange.

I doften jenka, torkad aprikos, sadeltvål, läder, möbelpolish, björnlister, honung, ostkant, lite rökigt.
I smaken återkommer aromatiken tillsammans med en stor, fet kropp.

1664661220189.jpeg


1972 Château Margaux (88-89 p)
I doften plommonkompott, kanel, tomatpuré, lite torkat blod o järn.
I smaken är det tunt och försvinner snabbt. Klart over the hill.
1972 var väl ett rätt mediokert år, så kanske inte så konstigt? Kul att prova ändå.

2008 Tua Rita Syrah Toscana IGT (94p)
“En syrah inne i sitt cab-fönster” kom vi fram till att det var eftersom många hittade cab sav-markörer :D (dock inte jag som har lite svårt för att hitta cab sav).
I doften lite mynta, mörkröd frukt, volatil, örter, körsbär, mocca
I smaken välbalanserad, excellent struktur, bitter mörk choklad, asfalt, power, lite riv i tanninerna men ändå behagliga. Lång finish.
Gott! Kvällens tredje bästa vin.

2016 PerSe La Craie (95p) Mitt vin
Djup blålila färg.
I doften solmogna björnbär, choklad, kaffe, kryddor, floral/viol, lite örtighet
I smaken en kall, sval känsla, mineralisk, stram syra, slank men maffig, edgy, massor med energi, lång finish.

Häftigt vin. Det gissades främst på Syrah (Andremily nämndes). Ingen gissade Malbec (det är 70% Malbec + 30% Cab Franc samjäst). Alla gav 94-95 förutom en person som störde sig på en stjälkig grön ton och gav den 92.

2019 K Vintners The Creator (92p)
Här började fokuset försvinna ser jag i anteckningsboken.
Kommer dock ihåg att vinet hade öppnats ett dygn innan servering.
I doften mörka bär, plommon, svart te, choklad.
I smaken har jag skrivit elegant men maffig. Bra syra.
“I stil som en bra Crozes Hermitage” har jag också noterat.

Läser dock ord som knockout och syltigt när jag googlar lite, men det kan jag inte riktigt komma ihåg??? Kanske @Daniel kan fyll på med något klokt här?

2005 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT (93p)
I doften inlindade körsbärspraliner i lyxig choklad.
I smaken en hel del tanniner om jag kommer ihåg rätt och lite sötare avslut. Bra koncentration, fin balans och jäkligt gott!

1664661231902.jpeg


1992 Disznókő Tokaji Aszú 6 Puttonyos (93p)
Kola, bränt socker, torkade fikon, russin, aprikoser, apelsin, kryddor, kryddnejlika.
Frisk syra. Trevlig avslutning på kvällen!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
BYOB hos mig i Lund :). Så himla kul och som vanligt med spännande viner att prova :kyss:.

Visa bifogad bild 27195

2008 Piper-Heidsieck Champagne Cuvée Rare (92+p)
Väldigt trevlig och inbjudande doft med en hel del lime och citrus, aprikos, brödighet, lite nougat och nötighet. Efter hand lite burkchampinjoner (diskussion om hela vs skivade burkchampinjoner och om dagens ungdom överhuvudtaget vet vad burkchampinjoner är :D)
I munnen var det ett helt annat djur. Vansinnigt hög syra, massor av ren citrusjuice, kalkig och kritig, inte så jättelång finish.
Bra, men behöver väldigt mycket tid känns det som. “Continues to evolve at a glacial pace” som någon skrev.

1990 Pol Roger Champagne Brut Rosé (91p)
Jag tyckte den var lite muggig i början, men det mesta blåste bort.
Mycket mogna, mosade jordgubbar i doften, riven hasselnöt, lite torkad frukt, lite svamptoner.
Balanserad smak och hyfsat lång finish. Ingen superenergi men en väldigt välbevarad roséchampagne.

Det här var ju jättekul att prova med tanke på tidigare skriverier om PR Rosé här på forumet.
Oerhört mycket bättre än den 2012a jag provade tidigare och det känns som att den borde ha levererat fint för ett antal år sedan. Så kanske det är så att PR Rosé helt enkelt inte skall drickas ung utan behöver minst 20 år på nacken?!

Visa bifogad bild 27196

2017 Guinaudeau (Lafleur) Les Champs Libres (95+p) Mitt vin.
Fantastiskt bra vin som också blev valt till kvällens WOTN.

Expressiv doft av fläder, citrus, lite honung, stjärnfrukt, aprikos, bivax, en lätt nötighet
I smaken har den en fint balanserad krispig syra, kalkig och kritig, slank och elegant men där finns också kalkfet, krämig struktur. Koncentrerad och elektrisk. Väldigt häftig strukturell komplexitet. Lång finish.

Jag drack detta vin senast för 1,5 år sedan och den här härliga kalkfeta känslan har utvecklats sedan dess. Har fyra flaskor kvar så det skall bli kul att följa hur det utvecklas.

Har skrivit om vinet tidigare:


2014 Domaine de la Vougeraie Vougeot 1er Cru Clos Blanc de Vougeot (94+p)
Det här vinet hade @Daniel A med sig och det var näst intill jämnt lopp med min vita Bordeaux.

I doften stenfrukt, gul frukt, floral, apelsin, kryddig, rökig.
I smaken kalkfet krita, vaxig textur, lyxig fatkänsla, m(+) finish.
Väldigt gott!

Jag skrev om det här vinet för drygt två år sedan efter att ha provat det på en av 67Pall Malls Zoom-provningar. Daniels flaska var väldigt mycket bättre än den jag provade då.


2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto (92+p)
Alla var lite konfunderade vad detta var för vin, ingen gissade konstigt nog Rhone. Jag hade med 2010an av detta för några gånger sedan och den var helt fantastisk och typisk. Den här var absolut bra … men lite strange.

I doften jenka, torkad aprikos, sadeltvål, läder, möbelpolish, björnlister, honung, ostkant, lite rökigt.
I smaken återkommer aromatiken tillsammans med en stor, fet kropp.

Visa bifogad bild 27197

1972 Château Margaux (88-89 p)
I doften plommonkompott, kanel, tomatpuré, lite torkat blod o järn.
I smaken är det tunt och försvinner snabbt. Klart over the hill.
1972 var väl ett rätt mediokert år, så kanske inte så konstigt? Kul att prova ändå.

2008 Tua Rita Syrah Toscana IGT (94p)
“En syrah inne i sitt cab-fönster” kom vi fram till att det var eftersom många hittade cab sav-markörer :D (dock inte jag som har lite svårt för att hitta cab sav).
I doften lite mynta, mörkröd frukt, volatil, örter, körsbär, mocca
I smaken välbalanserad, excellent struktur, bitter mörk choklad, asfalt, power, lite riv i tanninerna men ändå behagliga. Lång finish.
Gott! Kvällens tredje bästa vin.

2016 PerSe La Craie (95p) Mitt vin
Djup blålila färg.
I doften solmogna björnbär, choklad, kaffe, kryddor, floral/viol, lite örtighet
I smaken en kall, sval känsla, mineralisk, stram syra, slank men maffig, edgy, massor med energi, lång finish.

Häftigt vin. Det gissades främst på Syrah (Andremily nämndes). Ingen gissade Malbec (det är 70% Malbec + 30% Cab Franc samjäst). Alla gav 94-95 förutom en person som störde sig på en stjälkig grön ton och gav den 92.

2019 K Vintners The Creator (92p)
Här började fokuset försvinna ser jag i anteckningsboken.
Kommer dock ihåg att vinet hade öppnats ett dygn innan servering.
I doften mörka bär, plommon, svart te, choklad.
I smaken har jag skrivit elegant men maffig. Bra syra.
“I stil som en bra Crozes Hermitage” har jag också noterat.

Läser dock ord som knockout och syltigt när jag googlar lite, men det kan jag inte riktigt komma ihåg??? Kanske @Daniel kan fyll på med något klokt här?

2005 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT (93p)
I doften inlindade körsbärspraliner i lyxig choklad.
I smaken en hel del tanniner om jag kommer ihåg rätt och lite sötare avslut. Bra koncentration, fin balans och jäkligt gott!

Visa bifogad bild 27198

1992 Disznókő Tokaji Aszú 6 Puttonyos (93p)
Kola, bränt socker, torkade fikon, russin, aprikoser, apelsin, kryddor, kryddnejlika.
Frisk syra. Trevlig avslutning på kvällen!
Vilka underbara viner!
Tua Rita har enbart imponerat på mig, även om det nu börjar vara rätt många år sedan jag senast inhandlade någon. (Deras prislappar ger incitament att leta njutning annorstädes.)
Les Champs Libres låter definitivt som någonting som skulle kunna få mig att försvinna in i min egen värld. Skall absolut leta fram några buteljer! Kan inte hitta buteljer i Japan. Har lagt upp alarm på auktionssajterna.
Har fö fina minnen av 1972 Chateau Cheval Blanc från Restaurang Le Crystaline (Tokyo) som fö hade 1982 Suduiraut på vinlistan sist vi var där…
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ingen vit kväll här inte!
- Hah!
- HOW DARE YOU ? ? ?

Fm: 10 km mjuk löpning/jogg för Hjärt och Lungfondens Lopp. Följt av Jukendo 2 tim 15 min. +30C idag … faaaakk
Em: tupplur (flera tim) i svala AC-rummet
Kväll: Trattoria Pecorella för deras nyskapade paté med fikon och valnötter som vi först såg på deras Instagram… GALET GOTT! Och en argentinsk Malbec från 2006 av ingen mindre än Pascual Toso.

Blir väldigt sällan jag köper viner från Sydamerika och Sydafrika. Detta innebär naturligtvis att det blir lika sällan som jag har sådana viner i glaset i handen.
Växte upp i den gamla världen, där 'Nya Världen' rynkades på näsan åt. Ofta med rätta utifrån vad som fanns i flaskorna. Men, helt galet fel utifrån aspekterna: kompetens, ambition, potential, möjligheter, utveckling över tid osv. Som en ryttare som jagar efter det optimala vinet (100p, poetiska tårar, inspirerar långa essäer och kostar 100kr flaskan) är det rätt underligt att jag liksom slarvat bort Sydamerika. Så många länder och kulturer (slipper dock gärna Pisco), spännande terroirer, massor hög höjd och potential för cold clime med spännande berggrund…

Måste börja köpa mer och ploppa fler!

F1AF452D-1EF0-4737-B30E-CEE1C3317B07.jpeg

2006 Pascual Toso Malbec Reserve Barrancas Vineyards, 93p

Samsyn av fru och jag: 93p. (Vi är sällan så här rörande överens…)

Rött, mot mörkt.
Vackra rika, rena, lugna svarta vinbär på nosen. Ingen stress eller överdrivet fjäsk. Pang på underbart, bara.
I munnen är denna fantastiska juice: intensiv, mörkfruktig med ren cassis, lång, komplex och aaaaaa! Ingen hemsk fruktsötma, bara pang på underbart vin!
Om begreppet "mumselimums" var ett vin, skulle det här vara det.

Fortfarande ett ungt vin med ett långt liv framför sig. Ambitiöst och mjuffigt välgjort för då man vill ha kristallpura svarta vinbär i glaset.

(Hade gärna sett mer strävhet. Blint hade jag förmodligen gissat Nya Världen och CS från ca 2018.)

Bästa matchningen var lätt samman med kockens leverterrine med fikon och valnötter. Var lite skeptisk, men denna paté var inte söt. Den var helt enkelt umamistinn från andra våningen och gifte sig med vinets dovare, djupa kvaliteter.

Hade jag fler flaskor hade jag väntat rätt länge med nästa flaska. Typ 10 år-ish.
BE4385B7-7974-4507-9374-2C1448FBF497.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Ingen vit kväll här inte!
- Hah!
- HOW DARE YOU ? ? ?

Fm: 10 km mjuk löpning/jogg för Hjärt och Lungfondens Lopp. Följt av Jukendo 2 tim 15 min. +30C idag … faaaakk
Em: tupplur (flera tim) i svala AC-rummet
Kväll: Trattoria Pecorella för deras nyskapade paté med fikon och valnötter som vi först såg på deras Instagram… GALET GOTT! Och en argentinsk Malbec från 2006 av ingen mindre än Pascual Toso.

Blir väldigt sällan jag köper viner från Sydamerika och Sydafrika. Detta innebär naturligtvis att det blir lika sällan som jag har sådana viner i glaset i handen.
Växte upp i den gamla världen, där 'Nya Världen' rynkades på näsan åt. Ofta med rätta utifrån vad som fanns i flaskorna. Men, helt galet fel utifrån aspekterna: kompetens, ambition, potential, möjligheter, utveckling över tid osv. Som en ryttare som jagar efter det optimala vinet (100p, poetiska tårar, inspirerar långa essäer och kostar 100kr flaskan) är det rätt underligt att jag liksom slarvat bort Sydamerika. Så många länder och kulturer (slipper dock gärna Pisco), spännande terroirer, massor hög höjd och potential för cold clime med spännande berggrund…

Måste börja köpa mer och ploppa fler!

Visa bifogad bild 27208

2006 Pascual Toso Malbec Reserve Barrancas Vineyards, 93p

Samsyn av fru och jag: 93p. (Vi är sällan så här rörande överens…)

Rött, mot mörkt.
Vackra rika, rena, lugna svarta vinbär på nosen. Ingen stress eller överdrivet fjäsk. Pang på underbart, bara.
I munnen är denna fantastiska juice: intensiv, mörkfruktig med ren cassis, lång, komplex och aaaaaa! Ingen hemsk fruktsötma, bara pang på underbart vin!
Om begreppet "mumselimums" var ett vin, skulle det här vara det.

Fortfarande ett ungt vin med ett långt liv framför sig. Ambitiöst och mjuffigt välgjort för då man vill ha kristallpura svarta vinbär i glaset.

(Hade gärna sett mer strävhet. Blint hade jag förmodligen gissat Nya Världen och CS från ca 2018.)

Bästa matchningen var lätt samman med kockens leverterrine med fikon och valnötter. Var lite skeptisk, men denna paté var inte söt. Den var helt enkelt umamistinn från andra våningen och gifte sig med vinets dovare, djupa kvaliteter.

Hade jag fler flaskor hade jag väntat rätt länge med nästa flaska. Typ 10 år-ish.
Visa bifogad bild 27207
Mina erfarenheter av malbec är lätträknade. Måste nog köpa på mig några olika malbecgodingar!
 

LeChat

Medlem
2E5AE4DE-9011-4CCC-9363-CCCB2C2989AF.jpeg

2017 Domaine de Montille Nuits St. Georges 1er Cru Aux Thorey

Inga vresiga drag av ungdomlig karaktär. Fin balans och redan tillgänglig och god, om en vill dricka den på frukten.

Men det är en lättviktare. Blir inte helt klok på vad jag egentligen tycker. Å ena sidan kan jag tycka att den känns en aning gles men samtidigt kan jag gilla det fjäderlätta. Doften bjuder i alla fall på klassisk pinot. Men känns lite som en restaurangårgång.

Doften är kryddig med bl.a. röda bär, kryddnejlika, jord, mint och lite choklad. I smaken tillkommer lite fat. Ung & god!

Växer dock betydligt ihop med maten som består av hel kyckling i ugn och gårdagens potatisgratäng. Så i dagsläget gör den sig bäst till mat. Då är den väldigt rätt!
 

Daniel A

Administratör
BYOB hos mig i Lund :). Så himla kul och som vanligt med spännande viner att prova :kyss:.

Visa bifogad bild 27195

2008 Piper-Heidsieck Champagne Cuvée Rare (92+p)
Väldigt trevlig och inbjudande doft med en hel del lime och citrus, aprikos, brödighet, lite nougat och nötighet. Efter hand lite burkchampinjoner (diskussion om hela vs skivade burkchampinjoner och om dagens ungdom överhuvudtaget vet vad burkchampinjoner är :D)
I munnen var det ett helt annat djur. Vansinnigt hög syra, massor av ren citrusjuice, kalkig och kritig, inte så jättelång finish.
Bra, men behöver väldigt mycket tid känns det som. “Continues to evolve at a glacial pace” som någon skrev.

1990 Pol Roger Champagne Brut Rosé (91p)
Jag tyckte den var lite muggig i början, men det mesta blåste bort.
Mycket mogna, mosade jordgubbar i doften, riven hasselnöt, lite torkad frukt, lite svamptoner.
Balanserad smak och hyfsat lång finish. Ingen superenergi men en väldigt välbevarad roséchampagne.

Det här var ju jättekul att prova med tanke på tidigare skriverier om PR Rosé här på forumet.
Oerhört mycket bättre än den 2012a jag provade tidigare och det känns som att den borde ha levererat fint för ett antal år sedan. Så kanske det är så att PR Rosé helt enkelt inte skall drickas ung utan behöver minst 20 år på nacken?!

Visa bifogad bild 27196

2017 Guinaudeau (Lafleur) Les Champs Libres (95+p) Mitt vin.
Fantastiskt bra vin som också blev valt till kvällens WOTN.

Expressiv doft av fläder, citrus, lite honung, stjärnfrukt, aprikos, bivax, en lätt nötighet
I smaken har den en fint balanserad krispig syra, kalkig och kritig, slank och elegant men där finns också kalkfet, krämig struktur. Koncentrerad och elektrisk. Väldigt häftig strukturell komplexitet. Lång finish.

Jag drack detta vin senast för 1,5 år sedan och den här härliga kalkfeta känslan har utvecklats sedan dess. Har fyra flaskor kvar så det skall bli kul att följa hur det utvecklas.

Har skrivit om vinet tidigare:


2014 Domaine de la Vougeraie Vougeot 1er Cru Clos Blanc de Vougeot (94+p)
Det här vinet hade @Daniel A med sig och det var näst intill jämnt lopp med min vita Bordeaux.

I doften stenfrukt, gul frukt, floral, apelsin, kryddig, rökig.
I smaken kalkfet krita, vaxig textur, lyxig fatkänsla, m(+) finish.
Väldigt gott!

Jag skrev om det här vinet för drygt två år sedan efter att ha provat det på en av 67Pall Malls Zoom-provningar. Daniels flaska var väldigt mycket bättre än den jag provade då.


2001 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto (92+p)
Alla var lite konfunderade vad detta var för vin, ingen gissade konstigt nog Rhone. Jag hade med 2010an av detta för några gånger sedan och den var helt fantastisk och typisk. Den här var absolut bra … men lite strange.

I doften jenka, torkad aprikos, sadeltvål, läder, möbelpolish, björnlister, honung, ostkant, lite rökigt.
I smaken återkommer aromatiken tillsammans med en stor, fet kropp.

Visa bifogad bild 27197

1972 Château Margaux (88-89 p)
I doften plommonkompott, kanel, tomatpuré, lite torkat blod o järn.
I smaken är det tunt och försvinner snabbt. Klart over the hill.
1972 var väl ett rätt mediokert år, så kanske inte så konstigt? Kul att prova ändå.

2008 Tua Rita Syrah Toscana IGT (94p)
“En syrah inne i sitt cab-fönster” kom vi fram till att det var eftersom många hittade cab sav-markörer :D (dock inte jag som har lite svårt för att hitta cab sav).
I doften lite mynta, mörkröd frukt, volatil, örter, körsbär, mocca
I smaken välbalanserad, excellent struktur, bitter mörk choklad, asfalt, power, lite riv i tanninerna men ändå behagliga. Lång finish.
Gott! Kvällens tredje bästa vin.

2016 PerSe La Craie (95p) Mitt vin
Djup blålila färg.
I doften solmogna björnbär, choklad, kaffe, kryddor, floral/viol, lite örtighet
I smaken en kall, sval känsla, mineralisk, stram syra, slank men maffig, edgy, massor med energi, lång finish.

Häftigt vin. Det gissades främst på Syrah (Andremily nämndes). Ingen gissade Malbec (det är 70% Malbec + 30% Cab Franc samjäst). Alla gav 94-95 förutom en person som störde sig på en stjälkig grön ton och gav den 92.

2019 K Vintners The Creator (92p)
Här började fokuset försvinna ser jag i anteckningsboken.
Kommer dock ihåg att vinet hade öppnats ett dygn innan servering.
I doften mörka bär, plommon, svart te, choklad.
I smaken har jag skrivit elegant men maffig. Bra syra.
“I stil som en bra Crozes Hermitage” har jag också noterat.

Läser dock ord som knockout och syltigt när jag googlar lite, men det kan jag inte riktigt komma ihåg??? Kanske @Daniel kan fyll på med något klokt här?

2005 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT (93p)
I doften inlindade körsbärspraliner i lyxig choklad.
I smaken en hel del tanniner om jag kommer ihåg rätt och lite sötare avslut. Bra koncentration, fin balans och jäkligt gott!

Visa bifogad bild 27198

1992 Disznókő Tokaji Aszú 6 Puttonyos (93p)
Kola, bränt socker, torkade fikon, russin, aprikoser, apelsin, kryddor, kryddnejlika.
Frisk syra. Trevlig avslutning på kvällen!

Vilken fantastisk BYOB det var! Alltid rolig när de vita vinerna presterar såhär bra; med väldigt olika uttryckt dessutom (låt vara att de är franska alla tre). Mina slutsatser från vitvinsflighten: jag dricker för lite vit Bordeaux (har kommit fram till det här alldeles för många gånger), jag dricker också för lite vit bourgogne även om det kanske är vinet jag dricker mest just nu :)cigarr:), och vit norra Rhône är minst lika bra som röd dito!

Några nedslag från mig:

2008 Rare - riktigt trevligt vin, men verkligen oförlöst. 2008 imponerar, men ska inte drickas än (om de inte är tidigt degorgerat). 92+p.
1990 Pol Roger Rosé - började väldigt svagt (doftmässigt) men växte till sig. Gissade 1989... Kul att få smaka mogen PR Rosé!

1972 Margaux - doften på det här var helt magisk: chili, grön paprika, pennväss, cayennepeppar, lingon, choklad, läder, tomatjuice, svartpeppar, jord, kanel, och så vidare! I munnen är tanninerna mer eller mindre helt borta, och kvar är en, för mig, sympatiskt syrlig lingondricka. Satte lite väl generösa 92p.
Tua Rita x2 - min halvöppna hemlighet är ju att jag tycker att italienska viner är rätt trista, men fan vad gott det kan vara med franska druvor härifrån. Tua Rita har aldrig svikit mig, vad jag vet.
2016 La Craie - väldigt intressant och extremt välgjort vin. Lämnade mersmak!

2019 The Creator
Hade också tappat lite koncentration här, men kanske kan komplettera @buteljens not: "Sval doft", mörka bär, en touch av grönt (stjälk/ört), kraftigt svart te (typ Yunnan), kryddigt, svag ton av kött. I munnen är det svårdefinierade smaker (som det så ofta är med unga viner), det ligger liksom en filt över allt. Fram kommer mörk frukt och en viss kryddighet med inslag av grönt även här. Strävt, bra tryck i tanninerna men ändå med viss elegans. Långt avslut. Sval och torr i stilen. Alldeles för ungt, men mycket välgjort. 93p.

Kul att avsluta med en Tokaji! Jag blev lite besviken dock, och trodde faktiskt inte att det var just en Tokaji på grund av den förhållandevis låga syran. Förklaras väl av att årgången var sådär. Trots det ett mycket gott vin; Disznókő är en riktigt bra producent.

Toppkväll! Blev att trycka i sig lite skitmat från 7 Eleven på hemvägen dock, eftersom vår sedvanliga pizza uteblev på grund av att kocken gått hem. :vägg:
 

Vingubben

Medlem
Vitt.jpg


Vid helgens BYOB så avnjöts det lite stilla vita viner.

Etienne Sauzet, Puligny-Montrachet, 2016
Ordentligt med ek och lite känsla av att slicka på träplanka. Saknar frukt för att kunna bli riktigt bra. Sist i flighten.

Louis Michel, Montee de Tonnerre, 2018
Lite gröna toner men fräsch frukt och påtagligt med mineraler. Bra idag och rejäl potential. Kvällens tredjeplats.

Reyneke Reserve White, Sauvignon Blanc,
Osäker på årgång. Annorlunda och svårgissad. Själv gissade jag på Chenin då det fanns lite ylle i smaken. Sötsyrlig utan att vara söt. Hög komplexitet Och ett kul vin att få blint. Kvällens andraplats.

Tondonia, Gran Reserva, 2001
Som vanligt en vattendelare. Ordentligt med ek, buljong och en härlig pepprighet. Brukar bli ordentligt tagen varje gång jag dricker denna men inte i kväll. Slutade näst sist.

Pichler, Riesling Smaragd, Dürnsteiner Kellerberg, 2013
Ordentligt kraftpaket med en väl balanserad restsöttma. Exotisk frukt, citronzest och dadlar. Jag var helt säker på att vi var i Alsace. Flightens etta.
 

LarsW

Medlem
Château La Louvière Blanc André Lurton 2006
D: Vanilj och tändsticksplån. Päron och fetvadd.
S: En smörig god fetma från ek och frukt. Päron, smör och en gräsighet. Bra eftersmak.
Mycket trevlig och okomplicerad. Bra matvin. Kul att dricka vit Bordeaux, något jag gör alltför sällan.
89p

thumbnail_20221001_203831.jpg




Hirtzberger Riesling Smaragd Hochrain 2006
D: Botrytis och solsken! Persika och papaya. Rostad mandel och torkade aprikoser. Petroleum och cykelslang. Doftarvin!
S: Nästan söt men inte söt. Maffig smak! Honung, tropisk frukt enligt ovan. Integrerad syra som gärna fått vara liiiiiite mer påtaglig men nu klyver vi hårstrån. Olja i både smak och munkänsla. Visst är det botrytis också!
Not for the fainthearted! Muskler men ändå elegans! Skulle säga i princip lika bra som Singerriedel. Drick nu om ni har dem!
93p

thumbnail_20221001_203822.jpg
 
Last edited:

Sebran

Medlem
E1F6B553-36E4-4FA2-B2AC-6623D407F914.jpeg


Kul och annorlunda blindprovning igår med goda vänner i Stockholm.

Raveneau Chablis 2018
Mitt vin och min första Raveneau. Hade inga större förväntningar pga village från en sämre årgång och distrikt som sällan imponerar på mig. Tur var det, för det fanns inte mycket här som gjorde något avtryck.

Det var inget direkt fel på vinet, men inget minnesvärt heller. Lite tropiska inslag, en beska som påminner om vindruvskärnor, varsamt fatad och medelhög syra.

Det är lätt att hitta en roligare riesling på bolagets hyllor för halva pengen.

Claude Riffault Les Chailloux Sancerre Blanc 2019
Dagens överraskning! Blint gissade vi nästan alla på Chenin Blanc från Sydafrika eller Vouvray. Underbar balans, extremt burgundisk i stilen, lite grapefrukt, persika och krossad sten. Ingen antydan till krusbär eller andra mindre smickrande smaker som brukar utmärka sauv blanc för mig.

Tydligen är Riffault släkt med Etienne Sauzet och producerar vinet precis så som det görs i bourgogne, fast med Sauvignon Blanc istället för Chardonnay. Utan tvekan den godaste sauv blanc jag någonsin druckit.

Veronica Ortega Godello Calcareo 2020
Tydligt oxidativ stil, intensiv doft av äppelskrutt, sherry och linoleum. Smaken skiljer sig markant från doften. Röda äpplen och en raketsyra, pigg mineralitet och lång finish. Väldigt fräscht.
Tydligen är detta ett vin från norra Spanien som görs i samma stil som i södra Spanien. Kul och annorlunda, även om doften inte tilltalade mig särskilt mycket.

Girolamo Russo San Lorenzo 2016
Mitt andravin. Det spekulerades en del om Sicilien, men till slut gissade alla på Piemonte. Ingen dum gissning, för det här vinet kan utan tvekan konkurrera med riktigt bra barolos. Här finns läder, fikon, jordgubbar och rök i en underbar balans. Fin komplexitet och bra mognad men klarar många år till utan problem.

Emilio Moro Malleolus 2018
Tillbaka till en mer konventionell stil. Svårt att pricka druva och ursprung, många trodde Bordeaux blend från svalare område. Väldigt bra steakvin som nog kan utvecklas väldigt fint med några års lagring. Bra värde för ca 300kr.

Bencze Riesling 2019 (Ungern)
Tydligt naturvin, ofiltrerat och riktigt stökigt. Doftar bränt batteri, bilbana och gummi. Smakar inte mycket bättre. Riesling är min favoritdruva, så det var nästan med sorg jag bevittnade hur den här druvan hade förvanskats. Vissa andra runt bordet med mer erfarenhet av naturvin var dock i extas.

Två söta bonusviner var Taylors Vintage 2005 och Chateau Montgarede Art et Vin Graves 1990 (denna flaska kom från lost&found på Grappe). Den senare doftade kräftspad och saffran, vilket var en ovanlig men spännande kombo
 

Sarco

Medlem
Som portvinsälskare blir man ju lite kränkt när en vintage port (även om det är en single quinta) passerar utan noter. Men det låter som en kul provning!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20221005_123631066.jpg


2004 Sugarille BdM av Gaja, 97p
Mina damer och herrar. Detta vin är ofattbart bra. Har redan dragit på sig en del mognadstoner, även om ungfrukten fortfarande står på första parkett.

Sommelieren tog Brunello på första sniffet, sen sa han: "Wow!"

Detta är ingen traditionell BdM, utan här gäller det att spänna fast säkerhetsbältet. En bred, tung käftsmäll med intensiv närvaro, djup och längd som min hustru (för ovanlighetens skull) gillade ändå mer än jag...

Har alla Brunello-markörer man kan önska.

En stor upplevelse!

PXL_20221005_121111863.jpg

2020 Nebbiolo d'Alba av Giacomo Grimaldi, 81p
Gissade blint på Nebbiolo från Japan.
Ljusröd färg.
Ungfruktig, lättbärad bagatell till nos.
I munnen är detta en spänstig Novello med oerhört finslipade tanniner. Dock tveksamt om det är ett vin.

Ingenting för mig.
 

Sebran

Medlem
Som portvinsälskare blir man ju lite kränkt när en vintage port (även om det är en single quinta) passerar utan noter. Men det låter som en kul provning!

Ber ödmjukast om ursäkt för detta, men att servera en vintage port till mig kan liknas vid att kasta pärlor åt svin. Jag har inget emot port, men dricker det i princip aldrig och har därför ingen som helst känsla för kvalitet. Har lite svårt för den höga alkoholen om jag ska vara ärlig och föredrar därför eleganta "vita" sötviner, gärna från Mosel.
 
Toppen