Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
Rött.jpg


Sine Qua Non, Stock Syrah, 2012
Mastigt med mycket frukt, framförallt Björnbär. Det här är som vanligt bra men jag har druckit bättre SQN Syrah. Kvällens tvåa.

Rostaing, Cote-Rotie, La Landonne, 1996
Lakrits och pepparkaka hade jag i noterna. Ett riktigt bra vin men i kvällens konkurrens blev det en sistaplats.

Jean-Michel Stephan, Cote-Rotie, Coteaux de Tupin, 2015
Kvällens kanske mest intressanta vin, med lite brett och udda toner men ändå på rätt sida gränsen. Måste hålla utkik efter Stephan. Kvällens fyra.

Chateau Montrose, 1990
Oj, oj oj vilket vin. Mogen Bdx i perfekt fas. Tog en klar seger vilket inte säger lite i det här sällskapet.

Jaboulet, Hermitage, La Chapelle, 1982
Inga ålderskrämpor trots förti år på nacken. Läder, svamp, skog med liten bacon i bakgrunden. Kvällens femma.

Jaboulet, Hermitage, La Chapelle, 2003
Rätt olik sitt äldre syskon då det fann massor med frukt kvar, och en lätt med trevlig sötsyrlighet och ett pepprigt avslut. Kvällens trea.

Helt oplanerat dök det upp fem Syrahviner, vilket inte var helt lätt att gissa, och alla levererade rejält. Den här kvällen hade dom dock otur att möta Montrose kanske bästa vin någonsin så det var inte någon tvekan om segern. Svårt att komma ihåg när jag drack så här bra rött senast.
 

Vingubben

Medlem
Matvin.jpg



Vi körde en liten miniflight till maten med Philipp Kuhn, Kirschgarten PN, 2015, Schubert Block B 2015 och Faiveley, Clos de Vougeot 2016. Tysken tog en klar seger med sex av åtta möjliga första röster. NZ och Bourgognen på delad andra (sista) plats med var sin första röst. Lite deppigt att Faiveley inte levererade men det kanske bara är en fråga om tid.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27257

Sine Qua Non, Stock Syrah, 2012
Mastigt med mycket frukt, framförallt Björnbär. Det här är som vanligt bra men jag har druckit bättre SQN Syrah. Kvällens tvåa.

Rostaing, Cote-Rotie, La Landonne, 1996
Lakrits och pepparkaka hade jag i noterna. Ett riktigt bra vin men i kvällens konkurrens blev det en sistaplats.

Jean-Michel Stephan, Cote-Rotie, Coteaux de Tupin, 2015
Kvällens kanske mest intressanta vin, med lite brett och udda toner men ändå på rätt sida gränsen. Måste hålla utkik efter Stephan. Kvällens fyra.

Chateau Montrose, 1990
Oj, oj oj vilket vin. Mogen Bdx i perfekt fas. Tog en klar seger vilket inte säger lite i det här sällskapet.

Jaboulet, Hermitage, La Chapelle, 1982
Inga ålderskrämpor trots förti år på nacken. Läder, svamp, skog med liten bacon i bakgrunden. Kvällens femma.

Jaboulet, Hermitage, La Chapelle, 2003
Rätt olik sitt äldre syskon då det fann massor med frukt kvar, och en lätt med trevlig sötsyrlighet och ett pepprigt avslut. Kvällens trea.

Helt oplanerat dök det upp fem Syrahviner, vilket inte var helt lätt att gissa, och alla levererade rejält. Den här kvällen hade dom dock otur att möta Montrose kanske bästa vin någonsin så det var inte någon tvekan om segern. Svårt att komma ihåg när jag drack så här bra rött senast.
Du är skicklig på att skapa avundsjuka :nagelbitare:
Jädrar fjädrar anåda i min verktygslåda!
Hälften av dessa viner återfinns sedan länge på min Bucket List........
 

Ozric

Medlem
Château Montus 2018

Dagens släpp.
Doft: Intensiv jordig fruktighet, körsbär, russin. lite varmt bröd, lera, tobak.

Smak: Ganska grova tanniner som lugnar ner sig efter ett par timmar i karaffen. Lite mint. Syran och frukten kommer fram och ursäktar de initiala tanninerna, och håller en fin balans emellan sig. Eftersmaken är ett eko av doften med en djup varm fruktton och en lite inte ovälkommen stjälkighet.

Ovanligt drickbar som ung för att vara en Montus. Det ska bli spännande att se hur övriga flaskor utveckar sig i vinkällaren.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Château Montus 2018

Dagens släpp.
Doft: Intensiv jordig fruktighet, körsbär, russin. lite varmt bröd, lera, tobak.

Smak: Ganska grova tanniner som lugnar ner sig efter ett par timmar i karaffen. Lite mint. Syran och frukten kommer fram och ursäktar de initiala tanninerna, och håller en fin balans emellan sig. Eftersmaken är ett eko av doften med en djup varm fruktton och en lite inte ovälkommen stjälkighet.

Ovanligt drickbar som ung för att vara en Montus. Det ska bli spännande att se hur övriga flaskor utveckar sig i vinkällaren.
Ungfrukt är skicklig på att maskera tanniner. Ssk om där finns en viss värmesötma.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En total bagatell, tunn, snipig och triste (franskt uttal!).
79B9B909-031A-4CC2-8B3B-EE0BD3AB612D.jpeg

Murrig bild pga skumrask på balkongen. Waikiki Beach Skyline och en fullmåne är det som ger ljus.

2019 Vincent Grall skrytcuvée Le Grall, Sancerre ($ilex), 80p
Tunn, surlig bagatell medsläpad från Yokohama till Honolulu.
Nästan så att man vill undvika alla hans viner för resten av livet.
Tragiskt usel Sancerre för en burgundisk peng. *pft*
Denne makares 'Le Manoir' har iaf under en årgång spridit glädje, men samtidigt, under en årgån spridit näthat.

Tror faktiskt att jag låter bli Gralls viner framgent.
Finns för många andra makare i distriktet som gör bättre saker.
 

Bastardo

Medlem
En total bagatell, tunn, snipig och triste (franskt uttal!).
Visa bifogad bild 27262
Murrig bild pga skumrask på balkongen. Waikiki Beach Skyline och en fullmåne är det som ger ljus.

2019 Vincent Grall skrytcuvée Le Grall, Sancerre ($ilex), 80p
Tunn, surlig bagatell medsläpad från Yokohama till Honolulu.
Nästan så att man vill undvika alla hans viner för resten av livet.
Tragiskt usel Sancerre för en burgundisk peng. *pft*
Denne makares 'Le Manoir' har iaf under en årgång spridit glädje, men samtidigt, under en årgån spridit näthat.

Tror faktiskt att jag låter bli Gralls viner framgent.
Finns för många andra makare i distriktet som gör bättre saker.

Vad synd. Kan du rekommendera något bra Pouilly-Fumé som finns att köpa här i Svedala med? Helst med ganska moderat prislapp, låt oss säga helst under 300 pix.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad synd. Kan du rekommendera något bra Pouilly-Fumé som finns att köpa här i Svedala med? Helst med ganska moderat prislapp, låt oss säga helst under 300 pix.
Önskar jag kunde.
Fouvrqy har jag haft både hög och låg erfarenhet av och törs inte annat än säga att det beror på jag-variation. De övriga som finns tror jag inte att jag druckit. Clos Joanne d’Orion har ( för mig) varit en livslång kärlek, även om flera årgångar (i ärlighetens namn) enbart presterat etikettsmässigt…

Bästa rekommendationen: Drick dig blå! :p
En dag kommer du förmodligen att falla för combon av Sb, massor solsken, återhållsam hetta och varsamt vonmakeri på gudabenådad mark.
Sancerre och PF är sammalika. Quantum entanglement.
Lovar att ingen människa på jorden fixar att särskilja vilka-som-är-vilka vid en provning om 10 Sancerre och 10 PF. Extra svårt blir det om man addar 6 st Sb från andra platser :)
…har ett gäng ekade Menetou Salon som bara … äger!
När du kommer hit, ploppar vi självklart en sådan och en massa annat underbart :)
 
Last edited:

Sarco

Medlem
Château Montus 2018

Dagens släpp.
Doft: Intensiv jordig fruktighet, körsbär, russin. lite varmt bröd, lera, tobak.

Smak: Ganska grova tanniner som lugnar ner sig efter ett par timmar i karaffen. Lite mint. Syran och frukten kommer fram och ursäktar de initiala tanninerna, och håller en fin balans emellan sig. Eftersmaken är ett eko av doften med en djup varm fruktton och en lite inte ovälkommen stjälkighet.

Ovanligt drickbar som ung för att vara en Montus. Det ska bli spännande att se hur övriga flaskor utveckar sig i vinkällaren.

Låter som en Montus :) De senare årgångarna jag provat har jag också förvånats över drickvänligheten som unga. Får se vad det betyder för lagringen. Igår blev jag också förvånad över att de verkar ha sålt bra första dagen. Förra årgången gick utmärkt att beställa hem en låda från webblagret några dagar efter släpp, igår kväll fanns det bara åtta på lager.
 

LeChat

Medlem
67493DB5-2A1B-4EAE-8C08-0D7EC1125F76.jpeg

2018 Paul Jaboulet Aîné Côte-Rôtie Les Jumelles

Aldrig provat tidigare men gillar ju Jaboulet och syrah i allmänhet så borde bli bra.

Syran (nästan lite italiensk) är den som gör tydligast avtryck i bettet eftersom tanninerna är tämligen beskedliga. God smak med bl.a. björnbär, körsbär, lakrits, lite läder och en aning animaliskt.
Elegant, lite polerat, välsmakande och lättillgängligt. Skulle passa ypperligt som restaurangvin.


2018 François Villard Côte-Rôtie Le Gallet Blanc

Blommigare doft (champagnelik) tydligare frukt och mindre inslag av fat.
Köpte hem bl.a. lakritsglass från Råda Gelato igår. Fantastiskt god för övrigt! Denna lakritston hittar jag även här i Le Gallet Blanc.


De är olika, men båda är väldigt goda Côte-Rôtie, som dessutom kommer med små trevliga prislappar. Tyvärr höjde de nyss priset på Les Jumelles på SB från 399:- till 449:- och Le Gallet Blanc är tillfälligt(?) slut hos leverantör. Men kostar annars 399:-

Det är inte konstigt att det korkas upp en hel del syrah här hemma. Det är ju en makalöst god druva redan i sin ungdom.
Så idag blir det god Côte-Rôtie till
lördagsbiffen, en stadig ryggbiff med rödvinssås, potatismedaljonger och sparris. Smaskens!
 

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 27263
2018 Paul Jaboulet Aîné Côte-Rôtie Les Jumelles

Aldrig provat tidigare men gillar ju Jaboulet och syrah i allmänhet så borde bli bra.

Syran (nästan lite italiensk) är den som gör tydligast avtryck i bettet eftersom tanninerna är tämligen beskedliga. God smak med bl.a. björnbär, körsbär, lakrits, lite läder och en aning animaliskt.
Elegant, lite polerat, välsmakande och lättillgängligt. Skulle passa ypperligt som restaurangvin.


2018 François Villard Côte-Rôtie Le Gallet Blanc

Blommigare doft (champagnelik) tydligare frukt och mindre inslag av fat.
Köpte hem bl.a. lakritsglass från Råda Gelato igår. Fantastiskt god för övrigt! Denna lakritston hittar jag även här i Le Gallet Blanc.


De är olika, men båda är väldigt goda Côte-Rôtie, som dessutom kommer med små trevliga prislappar. Tyvärr höjde de nyss priset på Les Jumelles på SB från 399:- till 449:- och Le Gallet Blanc är tillfälligt(?) slut hos leverantör. Men kostar annars 399:-

Det är inte konstigt att det korkas upp en hel del syrah här hemma. Det är ju en makalöst god druva redan i sin ungdom.
Så idag blir det god Côte-Rôtie till
lördagsbiffen, en stadig ryggbiff med rödvinssås, potatismedaljonger och sparris. Smaskens!
När man handlar Råda får man inte glömma brynt smör.:cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
På Hawaii får man tåla förfärlig behandling av sensitivitet. Barbarer som det amerikanska folket är, deras djuprotade decency till trots, är deras smak underutvecklad. En köttbit skall väga minst ett kg och stekas i smör *urk* innan det grillas-steks-koks-friteras-djupfriteras för vidare smakutveckling *urk*

Lever lycklig utan USAs inblandning i mitt kött.

734247DD-5183-4297-B096-B9C4FF34FC96.jpeg

Just bakom Waikiki beach.

2012 Paleo Rosso
Ett undebart vin. Tyvärr inmundigat i plastmuggar på Sheraton Waikiki Hotel.
Inga poäng denna gång.

No score.
From plastic cups at Sheraton Waikiki in Honolulu.
We brought this bottle from Japan in order to really enjoy some salad and stuff in the room.
But, not even proper wine glasses in the room. *teska-teska*

The tannic strictures in this wine are plural. They build this magnificipod into greatness. Caressing it for further amazing deliveries in the future.

It seems that the youthfully attractive prime flush is over and that we now need to wait for some time (or face stringent tannins) for its real face to be shown.

Yey!
We have: Four btls to go, next one around 2030.
No need to hyrry.
Today: painful acidic structure.
 
Med en klassisk söndagsmiddag i form av oxrullader behöves något rött i glaset.
2018 av detta vin hörde till de bättre unga vin jag testat så med recensionen från Patrik om 2019s version var det ju bara dra korken ur.

En doft som översköljs av klassisk rhonefrukt,bacon och svarta oliver.
Kan sniffas länge på ikväll känns det som.

Piggare syra än 2018,ordentlig längd och komplext.
Kommer klara lagring men ung Rhone är förbannat gott.
Idag 93 men kan nog ta både 1 o 2 pinnar när den rundat till sig lite mer
 

The Wall

Medlem
Med en klassisk söndagsmiddag i form av oxrullader behöves något rött i glaset.
2018 av detta vin hörde till de bättre unga vin jag testat så med recensionen från Patrik om 2019s version var det ju bara dra korken ur.

En doft som översköljs av klassisk rhonefrukt,bacon och svarta oliver.
Kan sniffas länge på ikväll känns det som.

Piggare syra än 2018,ordentlig längd och komplext.
Kommer klara lagring men ung Rhone är förbannat gott.
Idag 93 men kan nog ta både 1 o 2 pinnar när den rundat till sig lite mer
Lite fånig fråga, men vad var det för vin?
 
Haha bra när bilden inte kommer med.

Med en klassisk söndagsmiddag i form av oxrullader behöves något rött i glaset.
2018 av detta vin hörde till de bättre unga vin jag testat så med recensionen från Patrik om 2019s version var det ju bara dra korken ur.

En doft som översköljs av klassisk rhonefrukt,bacon och svarta oliver.
Kan sniffas länge på ikväll känns det som.

Piggare syra än 2018,ordentlig längd och komplext.
Kommer klara lagring men ung Rhone är förbannat gott.
Idag 93 men kan nog ta både 1 o 2 pinnar när den rundat till sig lite mer
 

Attachments

  • 20221009_161157.jpg
    20221009_161157.jpg
    77,4 KB · Visningar: 148

Bastardo

Medlem
På Hawaii får man tåla förfärlig behandling av sensitivitet. Barbarer som det amerikanska folket är, deras djuprotade decency till trots, är deras smak underutvecklad. En köttbit skall väga minst ett kg och stekas i smör *urk* innan det grillas-steks-koks-friteras-djupfriteras för vidare smakutveckling *urk*

Lever lycklig utan USAs inblandning i mitt kött.

Visa bifogad bild 27264
Just bakom Waikiki beach.

2012 Paleo Rosso
Ett undebart vin. Tyvärr inmundigat i plastmuggar på Sheraton Waikiki Hotel.
Inga poäng denna gång.

No score.
From plastic cups at Sheraton Waikiki in Honolulu.
We brought this bottle from Japan in order to really enjoy some salad and stuff in the room.
But, not even proper wine glasses in the room. *teska-teska*

The tannic strictures in this wine are plural. They build this magnificipod into greatness. Caressing it for further amazing deliveries in the future.

It seems that the youthfully attractive prime flush is over and that we now need to wait for some time (or face stringent tannins) for its real face to be shown.

Yey!
We have: Four btls to go, next one around 2030.
No need to hyrry.
Today: painful acidic structure.

Vilket elände att vara tvungen att dricka så fint vin ur plastmuggar! Inte så konstigt då att du vill inte ge några poäng för vinet. Jag lider med dig och din fru. Hoppas på bättre lycka med de andra vinerna. :confused:
 
Toppen