Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hampe

Medlem
2014 La Bastide Blanche Bandol


unnamed (1).jpg

Mörkt röd med begynnande tegeltoner i kanten. Fruktig och något utvecklad doft. Luktar sydfranskt. Mörka blå och röda bär, peppar, örter från franska köket, kanel, lagerblad. Balanserad syra, skapligt balanserade tanniner, medelfylligt. Finishen är medellång men väl bitter, svart te-liknande. I övrigt lik smakmässigt doften om än doften utlovar mer än vad smaken levererar. Något stickig alkohol. Inte riktigt min stil, i vart fall inte utan tyngre mat. 89p.
 

LeChat

Medlem
2014 La Bastide Blanche Bandol


Visa bifogad bild 27268
Mörkt röd med begynnande tegeltoner i kanten. Fruktig och något utvecklad doft. Luktar sydfranskt. Mörka blå och röda bär, peppar, örter från franska köket, kanel, lagerblad. Balanserad syra, skapligt balanserade tanniner, medelfylligt. Finishen är medellång men väl bitter, svart te-liknande. I övrigt lik smakmässigt doften om än doften utlovar mer än vad smaken levererar. Något stickig alkohol. Inte riktigt min stil, i vart fall inte utan tyngre mat. 89p.
La Bastide Blanche är trist när man provat producenter som Tempier, Pibarnon och Vannieres.
Årgång 2014 är väl dessutom en ganska tråkig årgång i södra Frankrike. Prova t.ex. gärna en av ovanstående producenter innan du ger upp Bandol. :)
 

LarsW

Medlem
Zind-Humbrecht Riesling Clos Häuserer Vendange Tardive 1989

Det här är så j***a gott!

I näsan är det botrytis, honung och samtliga tropiska frukter jag kan tänka på... Ananas/papaya, lyche/mango/osv... gummislang och bensinstation. Härligt sniffarvin!

I munnen är det halvsött. Fyllig smak! Perfekt syra! Allt i doften kommer tillbaka i smaken. Eftersmak i en halv evighet där man också hittar en vansinnigt trevlig diskret skalbeska.

Zind-Humbrecht levererar!

Buteljerat solsken!

95p

thumbnail_20221010_160628.jpg
 

Sebran

Medlem
Provning på Systembolaget igår med temat riesling prestige. Väldigt proffsigt och trevligt som vanligt

IMG-4464.jpg



Van Volxem Scharzhofberger Pergentsknopp GG 2019
Frisk och inbjudande doft stenfrukt, persika, citron, vingummi och gummiboll. Smaken bekräftar doften, ädel frukt, hög syra, lång mineralisk finish. Underbar balans trots sin unga ålder, kan bli riktigt stor. Mitt favoritvin.

Egon Müller Scharzhofberger kabinett 2021
Svår att betygsätta i dagsläget, mycket reduktiv och en frän grön ton som stör något. Det störande blir mindre under kvällens gång med mer luft, men det här är ett vin som helst bör ligga på rygg i 10 år. Även den svala årgången 2021 bidrar till detta med sin monstersyra.

Von Winning Marmar 2017
Väldigt lätt att identifiera detta som Von Winning blint, frågan var bara om det var en Ozyetra från vingården Pechstein eller en Marmar från vingården Ungeheuer. Det visade sig vara den senare. Både doft och smak påminner mer om en ekad bourgogne än en riesling. Jag har druckit detta vin tidigare, även Ozyetran, men uppradad sida vid sida med topprieslingar utan märkbara fatinslag så fick jag det bekräftat för mig själv att rieslingfruktens elegans ändå skiner som allra starkast när den får stå helt på egna ben. Bra riesling har helt enkelt tillräckligt mycket uttryck och karaktär för att kunna återspegla sitt ursprung samt årgångens prägel på bästa sätt utan fatpåverkan.

Trimbach Clos St Hune 2013
Inledningsvis rätt sluten, behövde drygt en timma i glaset innan den började öppna upp sig ordentligt. Något kraftigare och mognare stil med högre alkohol än t.ex. Volxem. Doft och smak av honung, apelsin och gummiboll, tung och koncentrerad frukt, hög och frisk syra. Kändes aningen för ung och hade säkert fått skina mer med ytterligare 5-10 år på rygg. Det höga priset kändes inte riktigt motiverat jämfört med Volxem.

Franz Hirtzberger Singerriedel Smaragd 2018
Nog det vinet som imponerade minst, ganska ovanlig smakprofil för en riesling med päron, mint och gröna örter. Samtidigt ganska stor kropp. Saknade precision och elegans enligt mig.

Sibylle Kuntz Helden Auslese 2010
Doften exploderade ur glaset med honung, saffran, petroleum och torkad stenfrukt. Den här auslesen är mer utjäst än auslese brukar vara och har därför 13,5% alk. Det är inget som stör när vinet är kylt och bidrar förmodligen snarare till en ännu mer explosiv smakupplevelse. Har en tydlig attack i munkänslan och bärs upp av den otroliga syran. Underbart god och kvällens vinnare bland gruppen.

JJ Prüm Graacher Himmelreich Auslese Goldkapsel 2011
Betydligt ljusare i färgen än Kuntz auslese och har en helt annan karaktär. Medan Kuntz attackerar så smyger sig detta vin på med en finstämdhet och elegans som endast förekommer hos Moselviner. Syran är relativt lägre än förväntat, förmodligen pga den varma årgången, men vinet har fortfarande fräschör för att inte bli klumpigt. Gruppens näst bästa vin.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
domainedechevalier2012.jpg

2012 Domaine de Chevalier: doft av svarta vinbär, tobak och blöta löv. I smaken finns tunga svarta vinbär, viol, läder, murkna löv, trä och lakrits. Mogen frukt, men faten är fortfarande tunga och det är bra riv i tanninerna. I början av mognadsfasen, men har nog ett par år till kvar innan toppen är nådd. 91p
 

Daniel A

Administratör
20221011_191236.jpg


Mina resande dagar är mer eller mindre över, och de knäppa vininläggen slutade en bra bit innan pandemin. Men det kan fortfarande hända! I helgen blev jag påmind om hur sjukt gott Sauternes kan vara, med en 2004 Château Suduiraud. Så när dessa dök upp på glas på Vinbaren i Uppsala var det bara att slå till.

2007 Château Suduiraud
Återhållsam doft av saffran, stearin (jag svär, det är inte lokalen!), apelsin, apelsinskal, lite läder (?).

Kraftig och mogen frukt i munnen. Saffran mer framträdande. Snyggt och fokuserat i munnen.
Sötman är snyggt balanserad av syran. 92+p.

2001 Château de Fargues
Otroligt djup doft, ljunghonung, aprikos, saffran, julkryddor överlag (spec nejlika), apelsinmarmelad.

Tyngre än Sud på alla sätt; där Sud är mer åt det eleganta hållet så är Farg mer kraft. Precis på gränsen att syran klarar av att bära sötman. Nästan lite ungt uttryck i frukten, så gissar att sötman kommer rundas av lite mer och balanseras upp av mognaden som kommer om 5+ år.
Längden är underbar här; tar aldrig riktigt slut. 94+p.

Båda är grymma, och hoppet i pris för Fargues är berättigat i min värld.
 

Magikern

Medlem
Domaine De La Cote La Cote- 2017

Doft: jordgubbar, hallon, tranbär och burgundisk jordighet. Ungt och lovande utan tvekan.

Attack: tranbärsbeska, jordgubbar och solmogna toner. Detta kan lika gärna vara en bra premier cru bourgogne 2018 som nya världen.

Mellansmak: Rätt fylligt och intensiteten finns där. Syran hade kunnat vara högre men visst är vinet lovande.

Eftersmak: Riktigt lång och präglad av silkestanniner och frukt. Druvorna kunde skördats tidigare för bättre syra.

Visst kan man ge vinet 92+ redan nu. Öppna 2027 för optimal njutning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27275

Mina resande dagar är mer eller mindre över, och de knäppa vininläggen slutade en bra bit innan pandemin. Men det kan fortfarande hända! I helgen blev jag påmind om hur sjukt gott Sauternes kan vara, med en 2004 Château Suduiraud. Så när dessa dök upp på glas på Vinbaren i Uppsala var det bara att slå till.

2007 Château Suduiraud
Återhållsam doft av saffran, stearin (jag svär, det är inte lokalen!), apelsin, apelsinskal, lite läder (?).

Kraftig och mogen frukt i munnen. Saffran mer framträdande. Snyggt och fokuserat i munnen.
Sötman är snyggt balanserad av syran. 92+p.

2001 Château de Fargues
Otroligt djup doft, ljunghonung, aprikos, saffran, julkryddor överlag (spec nejlika), apelsinmarmelad.

Tyngre än Sud på alla sätt; där Sud är mer åt det eleganta hållet så är Farg mer kraft. Precis på gränsen att syran klarar av att bära sötman. Nästan lite ungt uttryck i frukten, så gissar att sötman kommer rundas av lite mer och balanseras upp av mognaden som kommer om 5+ år.
Längden är underbar här; tar aldrig riktigt slut. 94+p.

Båda är grymma, och hoppet i pris för Fargues är berättigat i min värld.
Spännande aromatik på Sudden. Helt klart åt hållet Goth-Dungeon :)
Om du jämför med andra kanonviner från 2001 som Suduiraut, Climens, Coutet, Rieussec, hur placerar du då din upplevelse av de Fargues?
 

LarsW

Medlem
Château Coufran 2005
Doft med ceder, cigarr och körsbär. Inte så mycket stall och läder, mer asfalt och tjära.
Mycket kraft kvar i smaken på denna. Känns inte 17 år gammal. Tanninerna är bitiga men inte störiga. Körsbär, ek, lapsang-te och pepparkaka. Medel lång eftersmak. Kom sig med några timmar i karaff.
Bra nu men ingen brådska. Känns som denna ha potential att bli långlivad.
89+p


Kershaw Pinot Noir Clonal Selection Elgin 2017

Jordgubbssylt och vitpeppar i näsan. Vanilj, röda rosor och lite svavel.
Jordgubbe, trevlig ek och rosor. Lite barbequerök. Lugna tanniner och fin syra. Medel lång eftersmak.
Druckit några av dessa sista året, tycker de ligger i ett mycket bra dricksfönster nu.
91p


Château Phélan Ségur 2019

Från våra primörer som levererades i somras.
I näsan är det mörka körsbär! Ek! Läder! Stall men rent och välstädat.
Ordentligt bitigt i munnen. Tanninerna tar över första timmarna. Med tiden i karaff och till mat så blir det mer harmoniskt. Körsbär, kaffe, ekad vanilj och i en fin syra. Medel plus lång eftersmak. Mycket som är gott här!
Lät den stå i karaff över natten men det var nog för mycket syre då den blev lite fadd dagen därpå.
Känns som 2019 är en årgång man inte kommer behöva vänta evigheter på vilket är trevligt. Med det sagt kommer jag nog vänta minst 3-4-5 år med nästa flaska.
90+(+)p


thumbnail_20221013_095058.jpg
 

Vingubben

Medlem
8C946319-F365-4B18-88AC-0438E683B750.jpeg


Clape Cornas, 2015

Fick ett par timmar i karaffen innan första klunken. Lakritsrot och viol som samsas med olivspad och rått kött, och sedan kommer en liten mintton. Frukten finns kvar och det är främst björnbär och blåbär. Vinet är på något sätt både kraftigt och lätt men något som saknas. Helt klart ett riktigt bra vin idag men känns som att det finns mer att ge. Väntar några år innan nästa flaska. 93p+
 

MarkusJ

Medlem
Visa bifogad bild 27278

Clape Cornas, 2015

Fick ett par timmar i karaffen innan första klunken. Lakritsrot och viol som samsas med olivspad och rått kött, och sedan kommer en liten mintton. Frukten finns kvar och det är främst björnbär och blåbär. Vinet är på något sätt både kraftigt och lätt men något som saknas. Helt klart ett riktigt bra vin idag men känns som att det finns mer att ge. Väntar några år innan nästa flaska. 93p+
Rimligt att dra slutsatsen av att La Geynale är ett mycket mer prisvärt vin? Verkar vara halva till en tredjedel av priset mot Clape iaf.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sällan man klunkar så mycket mummelimums på två personer som vi gjort i afton på Restaurant Tani i Gaienmae (west central Tokyo).
PXL_20221013_124647606.PORTRAIT.jpg


Sancerre...
Vill inte hissa för mycket, för jag har ju hissat denna producent och detta distrikt flera ggr tidigare.
Porto, 10 yr tawny (btld 1988) 97p
fuuuuuuuuuck! Vilket kalas knakelibrak vin detta är. Zlatan i gatan. Är fortfarande med mig i taxin... Tar aldrig slut. Medium sötma, megamaximal närvaro av fikon, mogna fikon, torkade fikon, tobak i alla stadier, Rivesaltes, mysiga toner av trä, hö, torkade blomster... Höst!
2005 Château Cantenac Brown, Margaux, 93p
Har hissat detta vin, denna årgång och denna typ av vin så många ggr, att jag låter bli det idag. Vill ju inte störa någon som hört det för ofta.
2010 Pintia, 97p
Jamen, fuuuuuuuuuck!
Detta är så bra att man bara kan svimma...
Jag vet att jag hissat denna producent ofta tidigare, så jag undviker utvikningar.

@jrick
 

Vingubben

Medlem
Rimligt att dra slutsatsen av att La Geynale är ett mycket mer prisvärt vin? Verkar vara halva till en tredjedel av priset mot Clape iaf.

Jag har druckit Clape vid ett par tillfällen med lite mer ålder och då är dom magiska men aldrig provat Vincent Paris annat än ung. Dock så tror jag att Geynale skulle klara av lite ålder. 2020 är helt undebar redan nu. Köp om du hittar.

Geynalen går ju att få tag på till rimligt pris och skall man jämföra med vad man får betala på andrahandsmarknaden för Clape så är den verkligen ett fynd.
 

Sarco

Medlem
Lite enklare viner i den här posten men viner jag blir glad av. Ikväll blev det López de Heredia Cubillo 2009 till färsk lammkorv (2/3 hela korvar, 1/3 frästa som färs med grönsaker och pasta). Funkade fint - synd bara att det var min sista 2009. För priset ett fantastiskt vin till lite lättare rätter med typiska old-school rioja-toner. Väldiigt matvänligt med bra syra. Därefter ostar (roblochon, la rocchetta och saint félicien) med en Flädie vingård late harvest 2018. Gick också ihop bra och vinet bjöd på äpple, päron och honung. Bra syra. Lite kort eftersmak men jag tycker det är ett godkänt vin totalt sett.
 

DR Glas

Medlem
Château Coufran 2005
Doft med ceder, cigarr och körsbär. Inte så mycket stall och läder, mer asfalt och tjära.
Mycket kraft kvar i smaken på denna. Känns inte 17 år gammal. Tanninerna är bitiga men inte störiga. Körsbär, ek, lapsang-te och pepparkaka. Medel lång eftersmak. Kom sig med några timmar i karaff.
Bra nu men ingen brådska. Känns som denna ha potential att bli långlivad.
89+p

För ca 2 veckor drack jag Château Coufran 1996. Efter att jag hade läst om årgången på nätet var jag beredd på ett dött eller döende vin, men jag hade fel. Vinet dracks mot Château Chamail 2017 i förhoppningen att uppleva ungt vs moget. Visst var det skillnad, men inte i närheten av vad jag hade förväntat mig. Ganska mycket frukt kvar och tydliga men avrundade tanniner.
 

LeChat

Medlem
0299CC93-9F7B-47D3-B25E-CABF0BBF7CB2.jpeg

2010 Château Chasse-Spleen

Fint väder lockar till grill. Det blir entrecôte med vitlökssmör, grillad paprika och potatismedaljonger. Brukar bli väldigt gott!

Chasse Spleen behöver en del luft för att komma till sin rätt, och bäst blir den ihop med maten där det blir snudd på fyrverkeri. Relativt drickfärdig med tertiära aromer.
 

LarsW

Medlem
Kracher Chardonnay/Welschriesling TBA #7 Nouvelle Vague 1998

Russin, botrytis och honung är det som dominerar i näsan. Riktigt mogen mango och något som påminner mig om ek men osäker på om denna är ekad.
Blint hade jag nog gissat på en Pedro Ximenez.

Munkänslan är oljig. Massivt söt. Sirap, vanilj, honung, mango, och rosmarin. En hyffsad syra som jag önskar vore kraftigare. Lång eftersmak.
Ensamt är det lite svårt att dricka men till en salt grönmögelost satt det fint!

92p

thumbnail_20221016_184522.jpg
 

Bastardo

Medlem
Kracher Chardonnay/Welschriesling TBA #7 Nouvelle Vague 1998

Russin, botrytis och honung är det som dominerar i näsan. Riktigt mogen mango och något som påminner mig om ek men osäker på om denna är ekad.
Blint hade jag nog gissat på en Pedro Ximenez.

Munkänslan är oljig. Massivt söt. Sirap, vanilj, honung, mango, och rosmarin. En hyffsad syra som jag önskar vore kraftigare. Lång eftersmak.
Ensamt är det lite svårt att dricka men till en salt grönmögelost satt det fint!

92p

Visa bifogad bild 27327

Kracher Nr. 7 Chardonnay Welschriesling Trockenbeerenauslese Nouvelle Vague 1998
Det är ganska starkt vin för att vara en trockenbeerenauslese! Jag vet inte vad vinlagen säger just i Österrike men i Tyskland har de dispens att ha även så låg ABV som 5,5%. Sen brukar tyska TBA ha en mycket hög syra också för att balansera den höga sötman, som kan vara i vissa fall över 300 gram per liter.

Om du har chans någon gång att antingen prova eller köpa en TBA gjord av Scheurebe, så gör det. En gång många år sen fick jag dricka några flaskor av en tysk beerenauslese gjord av druvan och det var utsökt vin. Har inte sett sådana på våra monopoler sen dess. Det är mycket svårare att få ett gott torrt vin av den druvan men just söta varianter är oerhört goda.
Märkligt nog var vinet ingen hit här hos oss och den såldes på nedsatt pris mot slutet. Inte ens jag hade vett då att uppskatta vinet bättre. Man visste inte hur sällsynt vin det var, helt enkelt. ;)
Du är helt rätt ute angående noterna, då vinet har fått 94p av WA och 92p av WS. Ni som vill, kan ladda ner en PDF här nere där det finns lite information om vinet.
 

Attachments

  • 1998_TBA_No_7e.pdf
    258,5 KB · Visningar: 37
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Häromveckan fick vi en flaska P.Lex Prosecco av en bekant.
Istället för Binglotto öppnade vi den.
Blyg doft och typisk smak av päron.
Dock inte Piggelinsmak utan mycket återhållsam päronsmak.
Tillsammans med att den inte var söt, som de flesta prosecco jag smakat,
gjorde att den kändes väldigt fräsch.
En positiv överraskning.
Nu har jag aldrig varit svag för prosecco så jag har ingen större referensram,
men det här var nog den bästa hittills.
Saknade komplexitet men utvecklades i glaset med lite värme.
BF5B9A2B-692A-42DB-B830-7B522AABE3E8.jpeg

Såg förresten att jag behöver putsa silverkandelabern.
 
Toppen