Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Kracher Chardonnay/Welschriesling TBA #7 Nouvelle Vague 1998

Russin, botrytis och honung är det som dominerar i näsan. Riktigt mogen mango och något som påminner mig om ek men osäker på om denna är ekad.
Blint hade jag nog gissat på en Pedro Ximenez.

Munkänslan är oljig. Massivt söt. Sirap, vanilj, honung, mango, och rosmarin. En hyffsad syra som jag önskar vore kraftigare. Lång eftersmak.
Ensamt är det lite svårt att dricka men till en salt grönmögelost satt det fint!

92p

Visa bifogad bild 27327
Och vi testade flygplansflaskan igår, klart godkänd.
 

MarkusJ

Medlem
Jag har druckit Clape vid ett par tillfällen med lite mer ålder och då är dom magiska men aldrig provat Vincent Paris annat än ung. Dock så tror jag att Geynale skulle klara av lite ålder. 2020 är helt undebar redan nu. Köp om du hittar.

Geynalen går ju att få tag på till rimligt pris och skall man jämföra med vad man får betala på andrahandsmarknaden för Clape så är den verkligen ett fynd.
Klickade faktiskt hem tre flaskor Geynale efter din första recenssion men inte provat än :) Får bli att öppna första flaskan inom kort!
 

Daniel A

Administratör
Spännande aromatik på Sudden. Helt klart åt hållet Goth-Dungeon :)
Om du jämför med andra kanonviner från 2001 som Suduiraut, Climens, Coutet, Rieussec, hur placerar du då din upplevelse av de Fargues?
Kollade igenom CT nu, och av all Sauternes jag druckit så har jag lyckats undvika 2001 av outgrundlig anledning. Fargues var den första.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kollade igenom CT nu, och av all Sauternes jag druckit så har jag lyckats undvika 2001 av outgrundlig anledning. Fargues var den första.
Det finns helt klart njutning att hitta i den årgången. Men, du gör helt rätt! Det är inte på minsta vis bråttom med dem. Lär fortfarande stånka bäver (gml TV ref) när jag själv, @vintomas , @Mats och @Patrik Sellin redan gått vidare, och ingen ens minns de svenska vinrecencentstrollen från nu.
Allting blir bättre!
Tro mig!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är alltid spännande med schimärer och okända storheter.
Gott vin är … GOTT!
Dessutom väldigt lätt att känna igen :bäver:
Iaf det som är gott enligt min smak.

Det här är gott!
(Enligt min smak.)

AD4FFABF-5C1B-4FAC-8FAF-5961A38EC81B.jpeg


1987 Domaine de Landiech Cahors, 89p

(Från CT, oöversatt. Sorry, brist på tid.)
Unexpecedly great wine!
Was not sure what to expect from a completely unknown producer in a lesser vintage.

Colour is like a better Bdx with maturity.
Aromas are deep, autumny and even wintery, subtle and completely without oxidation notes.
In the mouth, this started out as thin, but grew beautifully during its four hours of drinking. Final glass = best glass!
Would never have guessed Cahors. More like a faceless Bdx-blend with quite some age to it. Napa and Tuscany have produced their fair share, as well as Bdx.
Any Malbec typicity? It simply wasn’t there for our noses to notice…
Rich sediment.

Has a long life ahead of it.
I'm rather curious for more!
More of this one!
More vintages!
*YOWSA*
 
Last edited:

Nyllet

Medlem
B88F8410-D88F-4DAB-ABEA-F55CBB7E2EC6.jpeg
2019 Wittmann Niersteiner Riesling Trocken

I helgen testade jag första flaskan av två. Öppnar upp med Försiktig gulfrukt och mineraler i doften. Citron och hög syra i smaken. Något av en besvikelse - tycker koncentrationen har lite i övrigt att önska.

Efter en natt i kylen har det utvecklats en del och frukten är nu mycket mer generös och syran mer integrerad.

Någon annan som testat?
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 273412019 Wittmann Niersteiner Riesling Trocken

I helgen testade jag första flaskan av två. Öppnar upp med Försiktig gulfrukt och mineraler i doften. Citron och hög syra i smaken. Något av en besvikelse - tycker koncentrationen har lite i övrigt att önska.

Efter en natt i kylen har det utvecklats en del och frukten är nu mycket mer generös och syran mer integrerad.

Någon annan som testat?

Tack för rapporten, jag har två flaskor i källaren och har funderat på att kanske öppna den första så småningom. Men känns som det är bäst att vänta några år till då :)
Drack en Wittmann Westhofener trocken 2019 precis efter att den släpptes och det kändes då som att den skulle behöva rätt många år, helt annorlunda än 2018 Westhofener som drack rätt bra från start. 2019 är nog en årgång som kommer belöna tålamod.
 

Magikern

Medlem
Jadot Puligny-Montrachet Duc de magenta Clos de la Garenne -2020

Doft: Gammaldags Chardonnay och en tydlig ungdomlig ton.
Attack: Äpplen, päron, blandade citrusfrukter, och mycket ungdomligt elegans.
Mellansmak: Samma smaker fast bättre, kanske inte så fylligt som man hoppats på men visst är det regiontypiskt och syran är perfekt i smakbilden..
Eftersmak: Lång och präglad av citrus.

92 + idag och betydligt mer i framtiden. Gammaldags och mycket lovande helt enkelt. :)
 

LarsW

Medlem
Några fler flaskor med lite ålder.

E&E Black Pepper Shiraz 1996
Fantastisk doft. Rosor och körsbärslikör. Lyxig barebeque, lakrits och eukalyptus. l
Smaken levererar inte riktigt vad doften lovar. Körsbär, rökt te, charkuterier och ek. Rosmarin och mörk choklad. Mjuka tanniner och lätt syra. Massor av frukt men nästan överväldigande och blir då lite syltig. Medellång eftersmak.
Drack denna senast för 6-7 år sedan, då var den helt otrolig. Har letat efter den sedan dess. Denna gång imponerade den inte lika mycket men fortfarande ett mycket gott vin!
92p

Tignanello 2001

Röda bär i näsan: Björnbär, körsbär och svarta vinbär. Elegant vanilj och rostat kaffe. Choklad, tobak och läder. Bordeaux blend men inte Bordeaux. Ännu lite bättre näsa än E&E!
Och här levererar smaken. Sammetsmjuk. Hittar allt i doften men nu mixat med fina tanniner och en bra syra. Lååååång eftersmak.
Helt klart på topp nu. Bara att poppa om ni har dem.
Supergod!
95p

Ch Rieussec 2005

Saffran mandelmassa och honungsmelon i näsan. Citronzest och coca-cola.
I munnen är det julkänsla. Saffran! Ingefära! Russin! Honung och persika.
Bra sötma och en fin syra som kompenserar. Medellång eftersmak.
Riktigt bra Sauternes!
92p

thumbnail_20221013_094812.jpg
 

LeChat

Medlem
1FE738EC-81E6-4AB7-BD04-CC5EABE036A4.jpeg

2018 Christophe Cordier Bourgogne Blanc Vieilles Vignes

Den direkta känslan är att den är något för varm. Men märker ganska snabbt att det egentligen inte verkar vara någon nackdel. Den är tillräckligt kall för att ge en frisk struktur och den något förhöjda temperaturen är istället väldigt positiv för smakupplevelsen. Minns att denna budgetbourgogne var god, men inte att den var så här bra! Kanske att lite lagring gjort susen. Älskar bra, fatad chardonnay!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @ChristianB , @Pontus Palmenäs , @mnor @Daniel B @Patrik Sellin och @Sebran . Temat var "varannan söt" baserat på totala antalet viner. Vi drack inte varannan söt.
Flight 1: bubbel
Flight 1.jpg

2007 Champagne Le Mesnil Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé Zéro Dosage: 0 röster
2005 Taittinger Champagne Comtes de Champagne Blanc de Blancs Brut: 4 röster
2012 André Jacquart Champagne Grand Cru Extra Brut Blanc de Blancs: 2 röster

Flight 2: rött
Flight 2.jpg

2020 Domaine du Pas de l'Escalette Terrasses du Larzac Les Clapas: 2 röster
2019 Storm Wines Pinot Noir Ignis: 2 röster
2016 Luigi Pira Barolo Margheria: 2 röster

Flight 3: sött
Flight 3.jpg

Taittinger Champagne Demi-Sec: 0 röster
2018 Markus Molitor Zeltinger Sonnenuhr Riesling Beerenauslese *: 4 röster
2014 Hugel Gewurztraminer Vendange Tardive: 2 röster

Flight 4: sötare
flight 4.jpg

Mullineux Chenin Blanc Olerasay N° 1: 4 röster
2014 Château Rieussec: 1 röst
1996 D'Oliveiras Madeira Malvazia Colheita: 1 röst

 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter lördagkvällens hårda 2-timmars träningspass kendo med hårdhudade senseier, valde vi att äta soba och dricka IMO SHOCHU OMIZUWARI. Underbar matchning av umami-umami.

Hemma väntade sedan filmtajm, lite ost och några väl anpassade glas vin. Man kan ju inte slösa bort lördagar!

PXL_20221022_154314311.PORTRAIT.jpg


1957 Château Prieuré du Monastir del Camp Rivesaltes, 100p
Bedrägligt lätt, men med lager på lager av fantastiska frukter, örter, kryddor, alla fyra årstider av godhet ... och sorgligt att se denna flaska snart leverera sina sista droppar av passion.

Anmärkningsvärt och exceptionellt...

1964 Warre's Grand Reserve, 97p
Yeah, gott som phan! Var rädd den skulle vara överdöd ("gjord för tidig konsumtion, inom ett par år...") Men, ryktet om detta vins död är vida överdrivet och har ingen bäring i verkligheten.

Känns som om detta vin bara är halvvägs mot mognad.


1929 Maury, 100p
Aaah maaaaa gaaaawd!
Detta är perfekt balanserat, komplexitet ovan regnbågen och tar aldrig slut.

Färg: som en tidigt mognad Bdx.
Näsan är vacker och talar med en söt dialekt: rancio, färska fikon, krusmynta, julkrydda, glögg och Grenachefrukt på ett sätt som känns som max 25 år gammal..

Medium söt, ultima komplex och komplett. Färska fikon, russin och krusmynta tävlar om vem som äger entrén.

Mellangommen är ett helt annat djur, där huvud-tension, själva nerven, oscillerar mellan syrorna och sockerarterna. Det här är den poetiskt perfekta platsen. Precis som en av Emily Dickinsons dikter som förväntas rimma, men som inte rimmar... Det finns en bitter uppstuds här, som biter huvudet av alla förväntningar. Nej, inget rim här inte :)

Grand Finale glöder av passion!
Lätt alkoholisk hetta och sötma sätter scenen för den intensiva men rena avslutningen. Som en kärleksfull relation som inte tar slut, utan istället vars minne sakta tynar bort. All skönhet och härlighet i detta vin känns som resterna på himlen av en mästares fyrverkerifinal...

Det är tortyr att plötsligt finna att mitt glas: tomt och flaskan halv...

Wow!
 
Last edited:
Toppen