Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Väldigt trevlig provning igår med bland annat @JakobZ. Allt serverades blint och det var kul att det var så varierade stilar!
Lite korta noter:
Lucien Le Moine Chablis 1er cru Montmains 2016
Visa bifogad bild 27400
Underbar mineralisk doft med tydlig ekkaraktär, skyhög syra men ändå bra balans och stor och fyllig kropp. Väldigt gott! 93
Meo-Camuzet Marsannay 2018
Visa bifogad bild 27402
Fruktig och kraftig doft som initialt påminner mer om Napa än bgn, efter lite tid kommer mer florala toner som hjälper att avslöja region. I munnen är den slank och elegant med knapriga bär och fin struktur. 90
Elio Sandri Barolo Perno Riserva 2011
Visa bifogad bild 27403
Doften skriker Italien och nebbiolo med massor av körsbärskärnor, mandel, tjära och rosor. Initialt lite stallig men det luftades bort. I munnen är det mycket tanniner och ett ordentligt kraftpaket. En väldigt traditionell stil av Barolo och dricker fint nu! 93++
La Fleur-Petrus 2004
Visa bifogad bild 27404
Solklar mogen bdx på doften med lite blyerts, björnbär och mörka kryddor. Mycket kraft och tanniner här också och vi hade svårt att placera den här då vi alla var inne på vänstra stranden. Perfekt drickläge nu! 93
Penfolds Grange 2008
Visa bifogad bild 27401
Vilken doft! Jord, blåbär, viol, eucalyptus, kaffe. Vinet är oerhört kraftfullt och komplext med mycket peppar, svarta bär, choklad, animaliska toner. Vi kom direkt in på Australien här och Jakob nämnde Penfolds snabbt men tog ett tag för oss att komma till Grange. Dricker fint nu men kommer utvecklas väl över årtionden! 96+
Oj, vad jag vill vara i Sverige häromdagen! o_O
 

The Wall

Medlem
Lite enklare nebbiolo till Nasse med risotto ikväll.
56824728-7EB9-4892-A953-440FC83A38BD.jpeg

Geografiskt sett, både i Italien och i Stockholmstrakten, inte så långt från Roagna, men på alla andra plan… where is the Millenum Falcon when you really need it?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Försöker också få liv i kropp och knopp idag.

Jag kom igår fram till att vin är gott, oavsett glas.:
images (15) (3).jpeg


Det blev tre sorters fredagsvin till en pizza från PizzaLa som Google Translate översätter till: Pepperoni Rubber :stendumt:

Detta för att japanifiering av de två engelska orden RUBBER och LOVER resulterar i samma stavning och uttal...

PXL_20221029_052401238.jpg

2014 Misha's Vineyard, The High Note, NZ (PN), 84p
Gott som attsingen. Smakar kallklimats-PN med Cali-vibbar ovanpå. Som en klumpeduns utan eleganta inslag. Men gott!

1998 Lagan Estate Xanadu, Oz (meritage), 90p
Skriker Australiens röda jord på nosen. Har också en rätt underlig parfymstinn dragning som bara blir värre och hemskare med tiden. Snygg fathantering av det mildare slaget.
I munnen börjar det med ihålig mittgom direkt efter plopp. Det startar också lite snipigt och utan tanniner. Men! Redan efter en timme hittar vinet igen sig.

En elegant och välgjord meritage där faten övergår i dov caramel och frukten fortfarande lovar ytterligare utveckling, även om vinet absolut befinner sig på platån. Tanninerna tittar fram med sina små tänder. Ingen behöver känna att det är bråttom att ploppa detta vin. Om det inte vore för den australiska jorden hade jag nog blindgissat på meritage från Patagonien...
Snyggt med fina stilpoäng. Den underliga nosen drar dock ned både poäng och upplevelse.

2005 Klaus König Rüdesheimer Berg Roseneck Riesling Auslese Trocken 95p
Brukar generellt inte gilla torr Riesling från Mosel, men här har vi ett undantag som bara går att älska! Allt är på rätt plats...

Gnistrande bärnstensgyllene robe.
Nosen är mycket tydlig i att kommunicera mogen Riesling med sina druvtypiska aromer, lätt fotogen, jasmin, äpplen, smör och grusdamm.
I munnen är varje smutt en fest! Perfekt balanserat med moselsk lenhet. Har rejäl kropp och bra längd. Arommässigt motsvarar det näsan. Smörsmaken uppskattade jag mycket starkt.

Varför inte högre poäng?
Skulle kunna ha varit lite längre och haft någon ytterligare aspekt att hänga i komplexitetsgranen.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
10B40DD5-2614-4658-A705-C46C66C65FE5.jpeg

2012 Château Léoville Poyferré

Jag har börjat smaka även på de bättre klassade slotten från årgång 2012. Så nu står Poyferre på tur som kvällens biffvin.
Elegant i både doft och smak. Klassisk bordeaux som är drickfärdig med goda sekundära aromer. Allt sitter ihop som det ska, så den behöver inte nödvändigtvis mer tid. Beror på ens preferenser.

Goda årgångar av bordeaux med tidig drickbarhet är en lycka.


39108FD0-6E9A-4591-90AF-3D1B718F34AF.jpeg

Damien Hugo Brut Rosé
basårgång
2015, deg. 2019

Brukar hylla basårgång -13 av denna champagne men -15 är verkligen inte långt efter. Nu har den hunnit få ett par år på korken sen sist vilket verkar ha gjort den gott. Doften är enormt trevlig och ger intryck av att vara en betydligt mer exklusiv champagne.
Komplex med bla. jordgubbar, hasselnötter, kolafudge och rostade kaffebönor.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad händer om man plockar en halvmogen sydamerikansk Malbec i en 3kg flaska mot en mogen klassisk röd Margaux?

Klassiskt skolad, som jag är, hade jag svårt att tänka mig att en av Bdx ratade, men klassiska AOC druvor, Malbec, skulle stå en chans mot ett klassiskt château från Margaux i en helt ok årgång.

PXL_20221030_102441887.PORTRAIT.jpg

Att Château d'Issan vann, var ju bara väntat.

...men det var konstigt nog inte vad som hände...

1994 Château d'Issan, Margaux, 84p
Har allt hemma på alla platser, förutom att allt som finns där är viskningar... Finner inga liljor och ingen tallbarrsolja. Ofantligt finstämt även om det är sjukt kort i rocken för att vara ett vin som marknaden hanterar för dryga 1000-lappen per butelj. Inte värt pengarna om du frågar oss.
(Hustrun: 81p)

2003 Vino Pedro Gonzales, Malbec, Trapiche, Argentina, 96p
Magiskt vackert vin!
Stor, mogen frukt som drar åt det djupt konstnärliga snarare än det modernt swulliga. Djupt elegant och rik frukt med härliga tänder. Vinet är inte framme än och jag är övertygad om att detta är ett av de bästa Malbec vinerna som Trapiche släppt ifrån sig.

Galet mycket bättre än allt jag druckit av dem tidigare!

(Hustrun 97p.)

Slutsatser
Otroligt att man kan få tre flaskor magisk Malbec för en flaska mjah Bdx.

Dricker alldeles för lite Malbec!

Blir ändring på det nu :cigarr:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sista återbesöket till denna flaska:

PXL_20221030_132051494.PORTRAIT~2.jpg

Ett grovt glas.

1988 Château Climens, Fra, 98p
Fan vad detta är underbart gott och magiskt! Flaskan ploppade jag den 15 maj och den har åderlåtits två ggr innan idag. Det är dess starkaste prestation idag - betyder att våra barnbarn kommer kunna njuta mer av detta vidunderliga och anmärkningsvärda vin än vad vi kan.
Keep!!!

Ännu en gång, är detta underbara vin en fantastisk följeslagare till några påvra ostkanter.
 

LeChat

Medlem
D19F7449-8049-4E6C-9D2F-0F12A38E7595.jpeg

2016 Alain Hudelot-Noëllat Bourgogne

Öppnar sista flaskan av detta vin. Doften är med på direkten och levererar större komplexitet än vad som kan förväntas med denna enkla etikett. Den behöver bara en aning mer tid för att även övertyga smaklökarna. Underbar på alla sätt!

Har en flaskor så kan det vara perfekt läge att korka upp. Väldigt bra årgång för detta instegsvin.
 

IsKr

Medlem
Idag så dracks det ciacci piccolomini d'aragona rosso di montalcino 2019 till lasagnen.
Passade väldigt bra enligt min och hustruns smak till dagens mat och känns att det är ett riktigt matvin.
Mycket röda bär, härlig syra och fina tanniner. Öppnar upp efter lite tid i glaset där den initiala kärvheten avtar något.
 

Attachments

  • 20221030_173352.jpg
    20221030_173352.jpg
    26 KB · Visningar: 77

buteljen

Medlem
IMG_4203.jpeg

2019 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant (95-96p)
Vilket j-la vin! Inte ett spår av något funky eller orent.
Mörkt gyllene färg. Koncentrerad mogen gyllene frukt (botrytisinslag?), gula äpplen, bitter orange marmelad, kryddor, aprikos, våt krossad sten, honung, mandelmassa. Lager på lager av komplexitet, tät men krispig, fräsch, strukturerad textur med elegant grepp. Fantastisk energi. Enormt lång, tät finish som bar med sig frukten hela vägen. 15% alkohol men den var oerhört väl integrerad. Flaskan öppnades i samband med lunchen (perfekt match till kinesiskt på Hunan i London) och dracks över tre timmar. Var fint drickbar redan från start (var lite orolig att det skulle vara helt stängt), men öppnade upp sig mer och mer under lunchen. Synd att man inte har några flaskor hemma, det vore kul att följa vinet under flera dagar (som rekommenderas). Att dricka detta om 10-20 år är nog ej heller fel. Riktigt bra minnesvärd upplevelse som kommer upp på min topplista.
 

LeChat

Medlem
Idag så dracks det ciacci piccolomini d'aragona rosso di montalcino 2019 till lasagnen.
Passade väldigt bra enligt min och hustruns smak till dagens mat och känns att det är ett riktigt matvin.
Mycket röda bär, härlig syra och fina tanniner. Öppnar upp efter lite tid i glaset där den initiala kärvheten avtar något.
Bildbeviset förtäljer att ni drack den lite dyrare ”Rossofonte” och inte standard Rosson.:cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måndagar kan, rent teoretiskt, vara värre än sista återbesöket till denna underbara raring:
PXL_20221030_151322386.PORTRAIT.jpg


1957 Château Prieuré du Monastir del Camp Rivesaltes, 100p
Klarröd med snygg mognadston i kanten.
Mycket stor doft av röda bär, tobak, lakrits, timjan och rancio. Rancio-karaktären ger för mig starka umamivibbar (ostkompis!) och för hustrun mer åt hållet "Örkelljunga".
I munnen är detta gudomliga vin helt utanför ramarna. För att vara ett uppspritat sött vin av Grenache är det bedårande lätt och samtidigt med en rikedom av smaker som nästan aldrig tar slut.
This is the shit!
Vill väldigt gärna leva i ett universum där jag får mig några fler flaskor.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27422
2019 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant (95-96p)
Vilket j-la vin! Inte ett spår av något funky eller orent.
Mörkt gyllene färg. Koncentrerad mogen gyllene frukt (botrytisinslag?), gula äpplen, bitter orange marmelad, kryddor, aprikos, våt krossad sten, honung, mandelmassa. Lager på lager av komplexitet, tät men krispig, fräsch, strukturerad textur med elegant grepp. Fantastisk energi. Enormt lång, tät finish som bar med sig frukten hela vägen. 15% alkohol men den var oerhört väl integrerad. Flaskan öppnades i samband med lunchen (perfekt match till kinesiskt på Hunan i London) och dracks över tre timmar. Var fint drickbar redan från start (var lite orolig att det skulle vara helt stängt), men öppnade upp sig mer och mer under lunchen. Synd att man inte har några flaskor hemma, det vore kul att följa vinet under flera dagar (som rekommenderas). Att dricka detta om 10-20 år är nog ej heller fel. Riktigt bra minnesvärd upplevelse som kommer upp på min topplista.
Om du är kvar i London, eller nästa vända: leta reda på hans 1986:a. Om du inte redan avnjutit den... Det är ett moget exempel på hur oändligt bra dessa viner kan ta sig, vid sidan av att helt enkelt vara ett fantastiskt vin. Tyvärr lyckas inte alla årgångar...

Får gåshud av att tänka på Joly's 86:a!
 

Keen

slan
Visa bifogad bild 27419
2016 Alain Hudelot-Noëllat Bourgogne

Öppnar sista flaskan av detta vin. Doften är med på direkten och levererar större komplexitet än vad som kan förväntas med denna enkla etikett. Den behöver bara en aning mer tid för att även övertyga smaklökarna. Underbar på alla sätt!

Har en flaskor så kan det vara perfekt läge att korka upp. Väldigt bra årgång för detta instegsvin.

Även 2017 är strålande! Som tur är har jag > 0 flaskor kvar av den :p
 

buteljen

Medlem
Någon som har druckit detta vin och har någon info om hur det är? (obs: har koll på google)
(får endast en träff här på forumet)

Azienda Agricola Valentini Trebbiano d'Abruzzo​

 
Toppen