Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
A410160C-2F3F-49D9-973A-206ECF413EDF.jpeg

2012 Ridge Cabernet Sauvignon Estate

Länge sedan jag drack Ridge. Dricks det CS så blir det oftast flaskor från Bordeaux, och har jag handlat amerikanska viner så har det nuförtiden mest blivit flaskor med syrah och andra rhonedruvor.

Vinet har nerv och tydlig syra, kanske lite i överkant vilket rubbar balansen något.
Börjar ana lite tertiära aromer.
Till en början finns det något i doften som förmodligen kan liknas vid eukalyptus. När den fått stå och lufta en stund så övergår den till att bli mer coca-cola-lik. Tydlig terroir alltså.:cool:

Vinet är nog fortfarande en aning ungt men den kommer ändå fint med luft, och var gott ihop med ryggbiff, rödvinssås och klyftpotatis.

Fast jag har nog ändå tappat lite intresse för dessa viner. Slutade köpa Estate efter att jag köpte ett stort antal flaskor av 2013. Dricker hellre bordeaux.
 

Johan L

Medlem
Strax efter lunchtid denna näst sista söndag i oktober samlades @Monty, @KockJohan, @Borjes_bubblor och jag i en underbar källarlokal i centrala Norrköping för en första östgötasammankomst genom forumet. Vi hoppade över tema helt denna första gång. Tack till alla för en kul dag och extra tack till Josef (Monty) som ordnat med lokal.

Vi pratade på förhand vilka som bidragit till respektive flight men vinerna provades i övrigt blint/halvblint, uppdelat på tre flighter med bubbel, vitt och rött.

DSC_0619.JPG

Flight 1 - Bubbel
Pierre Moncuit Brut Grand Cru 2008 (2 röster inkl min)
Fin mognad, bokna äpplen, låg syra men med fin balans

Gusbourne Blanc de Blancs 2016
Gul frukt, tydligare syra, rätt så ung, lite stökig men balanserad på det stora hela

Paul Déthune Les Crayères Blanc de Noirs 2014 (2 röster)
Krutig med fat och exotisk frukt. Lite väl svulstig för min smak.

M de Margaine
Lätt men trevlig beska, något återhållsam med frukten, ändå bra balans

DSC_0623.JPG


Flight 2 - Vitt
Wegeler Geheimrat J Spätlese Trocken 2008 (3 röster)
Fina petroleumtoner, sköna mognadstoner och frukt i balans. Tydligt att det var riesling med ålder, men lätt för mig att säga då det det var en kork som smulades sönder vid öppning och då jag missat att några korksmulor hamnat i flaskan blev det lätt att sätta vinet när det var korksmulor i glaset. Bland övriga gissades på Mosel och Alsace, men hörde nog inte någon säga Rheingau. (Ett av mina viner.)

Francois Chidaine Baudoin 2019
Lätt fruktighet, ungdomlig med sköna mineraler. Efter en stund i glaset kommer en skön godisfruktighet. Var först inne på chenin blanc (det är en vouvray som inte får heta så pga en teknikalitet) för att sedan ramla vidare till chablis pc/gc, för att sedan avfärda dessa tankar helt och vara ute och famla helt kring ursprung...

Domaine du Clos Naudin Vouvray Sec Foreau 1997 (1 röst, min)
Krut och bränt gummi med lite fat. Efter ett tag kommer en härlig rundhet. Charmig! Enligt KockJohan som tagit med vinet och druckit samma årgång tidigare var det defekt. Jag tyckte det var gott ändå.

Elgin Ridge Chaos White 2017
Går från smått reduktivt till fantastisk komplexitet med rund och fin avslutning. Nästan brända kolatoner i inledningen, med mer luft går det över till rostade jordnötter. Något kort dock. (Ett av mina viner, men var inne på att det var föregående vin.)

Sybille Kuntz Mosel Riesling Kabinett Trocken 2019
Druvtypisk bättre riesling med ungdomlig charm, mycket god.

DSC_0626.JPG


Flight 3 - Rött
Domaine Santa Duc Les Hautes Garrigues 2017 (1 röst, min)
Lätt rökighet i doften med något köttiga toner och lite svarta oliver. Kändes att det var södra Rhone samtidigt som jag inte upplevde den så regiontypisk. Bättre smak än doft. (Ett av mina viner.)

Guigal Vignes de l'Hospice Saint-Joseph 2001 (2 röster)
Väldigt rökig doft, jag plockade inte upp någonting annat än fårfiolen vi brukar ha till jul i min familj. Betydligt mer balanserad smak dock och ack så gott.

Dubokovic Medvjedica 2015 (1 röst)
Mycket aceton i doften men med balanserad och trevlig smak. Begynnande mognad men fortfarande med livlig frukt. Hemsk doft, härlig smak.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilka viner du dricker, @StefanAkiko. Inte utan att man hade önskat vara med på ett glas av varje!
Jag har det nöstan oförskämt bra.
Men bara 'nästan'.
Det är bara titta förbi så kan vi njuta lite! Slutet mars och början april är en varmt rekommenderad tid med körsbärsblom och ett globalt gäng vinnördar på alla nivåer :)

Annars finns det alltid bra platser att avnjuta dryck med mat/tilltugg.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här var gott!
En slags djupdykning i merlotträsket (”tänk ändå att samma druva kan hitta så pass skilda uttryckssätt”) med en ung Muscadet samt en mognande moselsk Spätlese att matcha allt ickeköttigt. Här följer en lovsång till Château Canon, en av min ungdoms största förälskeler…

48C93701-044B-426B-A6AF-6E1587B26E8E.jpeg

1990 Wwe. Dr. H. Thanisch (Müller-Burggraef) Graacher Himmelreich Spätlese, 95p
Behövde ett par timmars luftning.
Underbart gyllene.
Lena dofter med honung, mosade frukter och petrokemi.
I munnen smeker detta på alla korrekta vis.

2012 Humberto Canale Estate Merlot, 86p
Mörk i färgen med medelstora lass fruktkompott.
Saknar syror och tanniner för att kvalificera ovanför 85. Men, här finns också några spännande komponenter, som korv och tobak.

2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires, 90p
Det här är en ända in i bomben underbar Muscadet som jag inte kan hålla fingrarna i styr från.

1985 Château Canon, 98p
Slog oss med stor häpnad. Hade förväntat mig något bra, men inte ända hela vägen till denna sjunde himmel…
Korken var helt mättad med tecken på mindre cepage och rejält möglig topp.
Färgen: mognande Bdx.
Doften: Sniffarvin för dem som gillar sånt. Allt bra i all bra Bdx här. Cederträet skulle garanterat ta många av oss till västra stranden.
Munnen: Detta är en stor Bdx med perfektion i alla skrymslen och vrår. Allt från näsan återfinns också här, plus svarta vinbär, syrliga körsbär, blåbär, mossig mark, latex, bränd tändsticka (ej svavlet) och mer. Jag vill särskilt understryka att tobaksaromerna med cederträet var en njutning att försöka hålla kvar i munnen. Syrorna är spänstiga, frukten både avskalad och yppig, det är intensivt som phaen och tanninerna känns som om de ännu bara gjort halva resan.
Tokskalligt bra flaska!
Kostar under tusenlappen runt om i Europa!!!
 
Idag bjöd hustrun på torsdagsmys med god mat och dryck.

Chateau Belgrave 2015

Plommon, fat, kakao och tobak. Trevligt vin!

Bollinger NV är alltid gott.

Nu mys med familjen framför brasan!

Visa bifogad bild 27346
Belgrave 2015 är väldigt underskattad måste jag erkänna och jag är förvånad över att den inte har fått mer uppmärksamhet på forumet. Klassisk Bordeaux från en toppårgång som inte kostar mer än 389kr.
Jag drack en själv nyligen, med moderata förhoppningar, och jag blev klart positivt överraskad. Jag kommer att köpa på mig några till och från så länge det är 2015 på hyllan
 

The Wall

Medlem
Belgrave 2015 är väldigt underskattad måste jag erkänna och jag är förvånad över att den inte har fått mer uppmärksamhet på forumet. Klassisk Bordeaux från en toppårgång som inte kostar mer än 389kr.
Jag drack en själv nyligen, med moderata förhoppningar, och jag blev klart positivt överraskad. Jag kommer att köpa på mig några till och från så länge det är 2015 på hyllan
Någon som provat Diane de Belgrave? Ch Belgraves andravin.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Strax efter lunchtid denna näst sista söndag i oktober samlades @Monty, @KockJohan, @Borjes_bubblor och jag i en underbar källarlokal i centrala Norrköping för en första östgötasammankomst genom forumet. Vi hoppade över tema helt denna första gång. Tack till alla för en kul dag och extra tack till Josef (Monty) som ordnat med lokal.

Vi pratade på förhand vilka som bidragit till respektive flight men vinerna provades i övrigt blint/halvblint, uppdelat på tre flighter med bubbel, vitt och rött.

Visa bifogad bild 27381
Flight 1 - Bubbel
Pierre Moncuit Brut Grand Cru 2008 (2 röster inkl min)
Fin mognad, bokna äpplen, låg syra men med fin balans

Gusbourne Blanc de Blancs 2016
Gul frukt, tydligare syra, rätt så ung, lite stökig men balanserad på det stora hela

Paul Déthune Les Crayères Blanc de Noirs 2014 (2 röster)
Krutig med fat och exotisk frukt. Lite väl svulstig för min smak.

M de Margaine
Lätt men trevlig beska, något återhållsam med frukten, ändå bra balans

Visa bifogad bild 27382

Flight 2 - Vitt
Wegeler Geheimrat J Spätlese Trocken 2008 (3 röster)
Fina petroleumtoner, sköna mognadstoner och frukt i balans. Tydligt att det var riesling med ålder, men lätt för mig att säga då det det var en kork som smulades sönder vid öppning och då jag missat att några korksmulor hamnat i flaskan blev det lätt att sätta vinet när det var korksmulor i glaset. Bland övriga gissades på Mosel och Alsace, men hörde nog inte någon säga Rheingau. (Ett av mina viner.)

Francois Chidaine Baudoin 2019
Lätt fruktighet, ungdomlig med sköna mineraler. Efter en stund i glaset kommer en skön godisfruktighet. Var först inne på chenin blanc (det är en vouvray som inte får heta så pga en teknikalitet) för att sedan ramla vidare till chablis pc/gc, för att sedan avfärda dessa tankar helt och vara ute och famla helt kring ursprung...

Domaine du Clos Naudin Vouvray Sec Foreau 1997 (1 röst, min)
Krut och bränt gummi med lite fat. Efter ett tag kommer en härlig rundhet. Charmig! Enligt KockJohan som tagit med vinet och druckit samma årgång tidigare var det defekt. Jag tyckte det var gott ändå.

Elgin Ridge Chaos White 2017
Går från smått reduktivt till fantastisk komplexitet med rund och fin avslutning. Nästan brända kolatoner i inledningen, med mer luft går det över till rostade jordnötter. Något kort dock. (Ett av mina viner, men var inne på att det var föregående vin.)

Sybille Kuntz Mosel Riesling Kabinett Trocken 2019
Druvtypisk bättre riesling med ungdomlig charm, mycket god.

Visa bifogad bild 27383

Flight 3 - Rött
Domaine Santa Duc Les Hautes Garrigues 2017 (1 röst, min)
Lätt rökighet i doften med något köttiga toner och lite svarta oliver. Kändes att det var södra Rhone samtidigt som jag inte upplevde den så regiontypisk. Bättre smak än doft. (Ett av mina viner.)

Guigal Vignes de l'Hospice Saint-Joseph 2001 (2 röster)
Väldigt rökig doft, jag plockade inte upp någonting annat än fårfiolen vi brukar ha till jul i min familj. Betydligt mer balanserad smak dock och ack så gott.

Dubokovic Medvjedica 2015 (1 röst)
Mycket aceton i doften men med balanserad och trevlig smak. Begynnande mognad men fortfarande med livlig frukt. Hemsk doft, härlig smak.
Stort tack för provningen och bra noter där:D!
Du glömde nämna att Paul Déthune Les Crayères 2014 blir framröstat som WOTN :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Onsdag!
Onsdagar kräfwa hwin!

Vi startade vår onsdag-minilördag med bärs på kontoret. Sedan drog vi till Hana-U och deras minilördagsonsdagsitalienska specialkväll. Medhavd flaska. Första av tre BdM 2017 ur Toscanas B-lag. Vann tre puteller för det hårresande priset av knappt 60 svennepix per flaska. Var det ett megafynd?

2017 Annata I Palazzi Brunello di Montalcino, 79p
Nej, inget megafynd. Inte ens ett fynd. Knappt ens värdigt. Helt ok party-drunk-vin, drickbart osv, men inte mycket mer. Montalcino's B-lag är dock alltid spännande att återbesöka med jämna mellanrum. Återställer balansen och agerar degauss (du vet, gamla 20 kg dataskärmar hade alltid en degauss-knapp. Och doing-otzzzt-otzzt-going varje gång man tryckte på knappen. Men, aldrig att någonting någonsin blev varken bättre eller sämre.

Förstår ännu inte idag varför denna funktion fanns.

Förstår inte heller att BdM accepterar dylikt vin under deras appellation. (Bara skadar hela regionen!)
 

Attachments

  • DDA85EA3-4346-4BB6-BE53-76E80167C106.jpeg
    DDA85EA3-4346-4BB6-BE53-76E80167C106.jpeg
    44 KB · Visningar: 55

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sen drog vi hem.
Igår såg vi filmen DARKEST HOUR om Churchills tidiga dagar som PM.
Ikvällst såg vi filmen CHURCHILL om hans senare dagar som PM.

Båda filmerna var bra. Bäst var för oss var Gary Oldman's tolkning av C. Han fick inte Oscar, men det kan inte ha varit långt borta…

Hemma väntade våra två minst lovande gamla tüskar. Den värsta levererade brunt. Oxiderat brunt. Inte fascism, bara överoxiderat gammvin som ingen vill dricka. Gjösus, precis hur man uttalar Jesus efter ett glas av detta. #Lingvistik

Den andra flaskan levererade en gammal slags äcklig äppelcider som inte ens domherrarna vill åt under köldknäppar.
Örkel och urkel.
Ingenting att ha.

Så, jag plockade fram en gammal favorit, en generisk Sauternes som var … just det … generisk. Men på ett bra sätt (= billigbra!)

4883DBCC-8F41-48A1-8085-EAB02359640B.jpeg


1998 Delor Sauternes, 87p
Helt god kryddig run-of-the-mill Sauternes, men kort i rocken….
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter en kväll av nästan och mnjae, kände jag för att förgylla onsdagen genom att hälla upp sista glaset av en mjummig Banyuls.
Ploppades i juni.
Banyuls äger!
Djupanalyserad tidigare eftersom årgång saknas på etiketten. (Buteljerad ca sent 80-tal).

70D4020B-DF3D-47CC-9144-95D0881FE304.jpeg


En galet magisk Banyuls som säkerligen flera hundra ur pariseliten avnjutit mot slutet av deras galet underbara middagar på *** L'Ambroisie...

Detta sista glas var dels ymnigt och dels grumligt. Tur nog kan man bara se grumligt, inte varken lukta eller höra det. Hustrun hurwedes över vinets rancio... Kvar i flaskan var stora bruna klumpar.
 

LeChat

Medlem
182D42E7-2E30-4536-9186-60152FBB45A1.jpeg

2010 Château Poujeaux

Fransk potatissallad och chorizokorv, är en rätt som kräver genuint franskt rött, tänker jag.
Men under tiden som jag åt så funderade jag på om inte en vit ekad bourgogne hade varit ett bättre val till denna rätt. Ska prova det nästa gång.

2010 Poujeaux är ganska god, men jag tycker att den är lite grov för att kunna locka fram det breda leendet. Annars har den mycket av det som förväntas med svarta vinbär, stall, lakrits, brasved, lite jord och läder.
 

Oscaro

Medlem
Väldigt trevlig provning igår med bland annat @JakobZ. Allt serverades blint och det var kul att det var så varierade stilar!
Lite korta noter:
Lucien Le Moine Chablis 1er cru Montmains 2016
3D98ACBE-BFEC-4652-94D3-419F623639CD.jpeg

Underbar mineralisk doft med tydlig ekkaraktär, skyhög syra men ändå bra balans och stor och fyllig kropp. Väldigt gott! 93
Meo-Camuzet Marsannay 2018
78D2D8C4-DF10-417B-8B60-FD610896C510.jpeg

Fruktig och kraftig doft som initialt påminner mer om Napa än bgn, efter lite tid kommer mer florala toner som hjälper att avslöja region. I munnen är den slank och elegant med knapriga bär och fin struktur. 90
Elio Sandri Barolo Perno Riserva 2011
264D9028-56FE-4DBE-8BF8-12F34EF2C0F8.jpeg

Doften skriker Italien och nebbiolo med massor av körsbärskärnor, mandel, tjära och rosor. Initialt lite stallig men det luftades bort. I munnen är det mycket tanniner och ett ordentligt kraftpaket. En väldigt traditionell stil av Barolo och dricker fint nu! 93++
La Fleur-Petrus 2004
4E702753-9B8F-4B65-9C1E-109D724D79A9.jpeg

Solklar mogen bdx på doften med lite blyerts, björnbär och mörka kryddor. Mycket kraft och tanniner här också och vi hade svårt att placera den här då vi alla var inne på vänstra stranden. Perfekt drickläge nu! 93
Penfolds Grange 2008
EFB1815C-01F2-497C-9319-87AF3737029E.jpeg

Vilken doft! Jord, blåbär, viol, eucalyptus, kaffe. Vinet är oerhört kraftfullt och komplext med mycket peppar, svarta bär, choklad, animaliska toner. Vi kom direkt in på Australien här och Jakob nämnde Penfolds snabbt men tog ett tag för oss att komma till Grange. Dricker fint nu men kommer utvecklas väl över årtionden! 96+
 

The Wall

Medlem
Väldigt trevlig provning igår med bland annat @JakobZ. Allt serverades blint och det var kul att det var så varierade stilar!
Lite korta noter:
Lucien Le Moine Chablis 1er cru Montmains 2016
Visa bifogad bild 27400
Underbar mineralisk doft med tydlig ekkaraktär, skyhög syra men ändå bra balans och stor och fyllig kropp. Väldigt gott! 93
Meo-Camuzet Marsannay 2018
Visa bifogad bild 27402
Fruktig och kraftig doft som initialt påminner mer om Napa än bgn, efter lite tid kommer mer florala toner som hjälper att avslöja region. I munnen är den slank och elegant med knapriga bär och fin struktur. 90
Elio Sandri Barolo Perno Riserva 2011
Visa bifogad bild 27403
Doften skriker Italien och nebbiolo med massor av körsbärskärnor, mandel, tjära och rosor. Initialt lite stallig men det luftades bort. I munnen är det mycket tanniner och ett ordentligt kraftpaket. En väldigt traditionell stil av Barolo och dricker fint nu! 93++
La Fleur-Petrus 2004
Visa bifogad bild 27404
Solklar mogen bdx på doften med lite blyerts, björnbär och mörka kryddor. Mycket kraft och tanniner här också och vi hade svårt att placera den här då vi alla var inne på vänstra stranden. Perfekt drickläge nu! 93
Penfolds Grange 2008
Visa bifogad bild 27401
Vilken doft! Jord, blåbär, viol, eucalyptus, kaffe. Vinet är oerhört kraftfullt och komplext med mycket peppar, svarta bär, choklad, animaliska toner. Vi kom direkt in på Australien här och Jakob nämnde Penfolds snabbt men tog ett tag för oss att komma till Grange. Dricker fint nu men kommer utvecklas väl över årtionden! 96+
Ingen brådska att korka upp Perno ännu?
 
Toppen