Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Castelli del Grevepesa - Panzano, Gran Selezione 2015 Chianti Classico

Gran Selezione-vin från gårdar i Panzano.
Dofter av röda bär, körsbär, kanel, vanilj.
Mjuk och rund på smaken. Redan lite lätta mognadstoner. Smak av körsbär, ek, vanilj, mandlar, viol (dag 2).
Ska nog inte öppnas förrän 10+ år, 2025 och framåt, har mycket kvar att ge. 100% Sangiovese.

Visa bifogad bild 27104
Nu blev jag också sugen på en riktigt bra Sangiovese/Brunello!
Mums!
 

The Wall

Medlem
Castelli del Grevepesa - Panzano, Gran Selezione 2015 Chianti Classico

Gran Selezione-vin från gårdar i Panzano.
Dofter av röda bär, körsbär, kanel, vanilj.
Mjuk och rund på smaken. Redan lite lätta mognadstoner. Smak av körsbär, ek, vanilj, mandlar, viol (dag 2).
Ska nog inte öppnas förrän 10+ år, 2025 och framåt, har mycket kvar att ge. 100% Sangiovese.

Visa bifogad bild 27104
Gran Selezione brukar ha riktigt långt liv, tålamod belönas rikligt.
 

Michael_M0!

Medlem
Nu blev jag också sugen på en riktigt bra Sangiovese/Brunello!
Mums!

Jag fick helt klart "brunello-vibbar", men ogillar uttrycket lite grann, då jag tycker att CC kan stå på egna ben :) Har en flaska till från samma årgång fast istället gjord från gårdar i Lamole. Lär nog vänta med att öppna den. Kommer nog ta en titt på nätet och se om det finns några flaskor kring denna årgång kvar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag fick helt klart "brunello-vibbar", men ogillar uttrycket lite grann, då jag tycker att CC kan stå på egna ben :) Har en flaska till från samma årgång fast istället gjord från gårdar i Lamole. Lär nog vänta med att öppna den. Kommer nog ta en titt på nätet och se om det finns några flaskor kring denna årgång kvar.
Håller med dig till 100% att både bättre Chiantisar och BdM:ar står fantastiskt bra på egna ben. Inte enkelt att skilja dem åt blint då det ju i det närmaste är samma druva. Ungefär lika svårt som att blint skilja Barolo från Barbaresco...

Men, sugen blir jag i vilket fall som helst!

Skall göra undantag från vita september nu på fredag. Får se vad vi plockar fram. Har en Monsanto från '78 som borde vara redo för plopp. Eller en till BdM av Gaja...

VI får väl se...

...så många ankor, så lite tid!
 

Michael_M0!

Medlem
Håller med dig till 100% att både bättre Chiantisar och BdM:ar står fantastiskt bra på egna ben. Inte enkelt att skilja dem åt blint då det ju i det närmaste är samma druva. Ungefär lika svårt som att blint skilja Barolo från Barbaresco...

Men, sugen blir jag i vilket fall som helst!

Skall göra undantag från vita september nu på fredag. Får se vad vi plockar fram. Har en Monsanto från '78 som borde vara redo för plopp. Eller en till BdM av Gaja...

VI får väl se...

...så många ankor, så lite tid!

Eller ställ dem mot varandra :)
Jag öppnade en '17 Monsanto för några veckor sedan. Den var helt stängd på smak och doft. Öppnade en till och den var precis likadan.
Vet inte om de hade gått in i en tunnel eller om det var en dålig årgång. Men känns som att det är lagring som gäller för mycket Sangiovese.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eller ställ dem mot varandra :)
Jag öppnade en '17 Monsanto för några veckor sedan. Den var helt stängd på smak och doft. Öppnade en till och den var precis likadan.
Vet inte om de hade gått in i en tunnel eller om det var en dålig årgång. Men känns som att det är lagring som gäller för mycket Sangiovese.
- Lagring! sa Bill.
- Lagring! sa Bull.

Dessutom mår de oftast bra av lång luftning innan man börjar dricka ploppade flaskor. Gäller även dem från 70-talet, så länge de tillhör divisionen icket sönder-oxiderade, vilken de oftast tillhör. Iaf dem med liten kvalitet.

Om jag ställer dem mot varandra blir hustrun mindre glad. Det är nämligen beställt (minst) ett stort vin. Stort i bemärkelsen fylligt, kralligt och strävt. Australisk Shiraz, Numanthia och Napa CS är tre spår jag funderar kring.
 

Johan L

Medlem
Det dracks Alheit Cartology 2019 i helgen. Första halvan på fredag och andra idag. Tycker att kanterna vässades ner lite och vinet kändes lite mer harmonisk idag. Doftar av citrus, bivax, melon. Det finns mer där men jag har svårt att precisera det närmare. I munnen är det fylligt med en lite krämig känsla. Smaken varar länge och det är inte tråkigt att dricka. Smaken är lite som doften men det tillkommer lite toner av grape vid slutet. Doften slår smaken för mig iaf.

Drack Cartology för ett tag sen och tyckte också det var lite kantigt och svårplacerade smaker. För min del lite för skarpt i munnen, men kändes som det fanns struktur för att vinna på lagring. Hereafter Here från samma producent var betydligt mer inställsamt och mer redo att drickas ungt, mycket bra för sin prisklass.
 
François Raveneau Chablis 2019, 92p
François Raveneau Chablis Grand Cru Valmur 2019, 95+p
Clos I Terrasses Priorat Laurel 2019 (magnum) 93p

Såklart tre viner med för få år på nacken. Men vilken kvalitet!
Efter ca 30-40 min i glaset började det hända lite med båda Chabliserna. Baschablisen var väldigt mineraldriven, lite reduktiv på näsan. Trevliga citrustoner och svag smörighet.
Valmur är ju en helt annan best. Varmare toner, skarpare mineral och bra struktur. Lämnar en mycket trevlig oljig hinna i mun hålan. Mer tack!
Laurel är en bomb av röd mogen frukt och mjuka tanniner. Aromatiskt och lite chilihetta. Jag vill aldrig sluta dricka detta.
1663912667434.png

1663912688746.png
 

LeChat

Medlem
90EB56D8-F6D3-44ED-BF1D-F1BA0C6E74B7.jpeg

2017 Andremily EABA
58
% syrah, 28% mourvedre,
11% grenache, 3% viognier

När jag inte dricker franska eller italienska viner utan är sugen på något annat, då är det nog väldigt ofta något i den här stilen jag trånar efter.
Maxade reglage och elegant på samma gång. Maffigt men vackert!

Mörka bär, blodig biff, peppar, lakrits, choklad, läder mm.

Här finns liksom essensen av det som jag gillar med vinerna från både södra och norra Rhone.
Prislappen är kanske som en käftsmäll men vinet är hedonistiskt gott! :cigarr:
 

LeChat

Medlem
6255CC36-F573-4410-9F3E-5787FC7EB901.jpeg

2019 Ciacci Piccolomini d'Aragona Rosso di Montalcino

Riktigt god spaghettimiddag blir det ikväll med kalvfärsbullar, tomatsås med bl.a sardellcrème och zest av citron toppat med rikligt med parmesan. Mums!

Till detta tänkte jag prova en nyinköpt Rosso från årgång 2019. Borde bli bra.

Initialt är det tokmycket med mogna jordgubbar i doften men som ganska omgående övergår till mer soja- balsamicokaraktär. Vinet är lätt och charmigt där bl.a körsbär och Schweizernöt är framträdande.
Faktiskt riktigt gott beredskapsvin för 200:- till pasta & pizza.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 27129
2019 Ciacci Piccolomini d'Aragona Rosso di Montalcino

Riktigt god spaghettimiddag blir det ikväll med kalvfärsbullar, tomatsås med bl.a sardellcrème och zest av citron toppat med rikligt med parmesan. Mums!

Till detta tänkte jag prova en nyinköpt Rosso från årgång 2019. Borde bli bra.

Initialt är det tokmycket med mogna jordgubbar i doften men som ganska omgående övergår till mer soja- balsamicokaraktär. Vinet är lätt och charmigt där bl.a körsbär och Schweizernöt är framträdande.
Faktiskt riktigt gott beredskapsvin för 200:- till pasta & pizza.
155 kr/flaska på Catawiki, frakt inkluderad. Vi har några stycken, men jag har inte hunnit skriva not ännu.
 

Magikern

Medlem
François Raveneau Chablis 2019, 92p
François Raveneau Chablis Grand Cru Valmur 2019, 95+p
Clos I Terrasses Priorat Laurel 2019 (magnum) 93p

Såklart tre viner med för få år på nacken. Men vilken kvalitet!
Efter ca 30-40 min i glaset började det hända lite med båda Chabliserna. Baschablisen var väldigt mineraldriven, lite reduktiv på näsan. Trevliga citrustoner och svag smörighet.
Valmur är ju en helt annan best. Varmare toner, skarpare mineral och bra struktur. Lämnar en mycket trevlig oljig hinna i mun hålan. Mer tack!
Laurel är en bomb av röd mogen frukt och mjuka tanniner. Aromatiskt och lite chilihetta. Jag vill aldrig sluta dricka detta.
Visa bifogad bild 27113
Visa bifogad bild 27114


Raveneau är ofta fantastiska men viner som bildar en oljig hinna i munnen är Inte min grej direkt. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27117
2017 Andremily EABA
58
% syrah, 28% mourvedre,
11% grenache, 3% viognier

När jag inte dricker franska eller italienska viner utan är sugen på något annat, då är det nog väldigt ofta något i den här stilen jag trånar efter.
Maxade reglage och elegant på samma gång. Maffigt men vackert!

Mörka bär, blodig biff, peppar, lakrits, choklad, läder mm.

Här finns liksom essensen av det som jag gillar med vinerna från både södra och norra Rhone.
Prislappen är kanske som en käftsmäll men vinet är hedonistiskt gott! :cigarr:
Hur landar de bättre Australiska Shirazerna i din gom?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Undantagsafton från vit månad: (Alte Liebe, Yokohama)
Bilder på den utsökta maten upplagda under Alte Liebes egen tråd.
Två 100-poängare samma kväll…

De två röda samt ’45 Rivesaltes avnjöts på restaurangen, övriga hemmavid. Till ost.

6FBF8EC3-ACEC-402E-ADFC-0B369224755D.jpeg

1978 Castello di Monsanto Chianti Classico Riserva Il Poggio, 97p

Sommelieren blindprovade och hade nyligen haft förmånen att njuta den klassiska '83 Château Cheval Blanc. Han trodde att detta var precis CCB. Säger en hel del om kvalitetsnivån på denna Chianti.

Korken förvandlades till smuldamm och hade blött igenom helt.
Lät den stå i karaffen under 5 timmar.
Ljusröd med lätt brunfärgning.
Det finns inga körsbär eller andra typiska Sangiovese-markörer i detta vin. Helt rena aromer och smak, inga alls tecken på varken oxidation, avtrappning eller geriatrik.
Den har en vacker lerig mineralitet och går definitivt mot en klassisk, elegant Bdx med sin intensiva röda frukt, cederträ, kaffetoner och galna intensitet. Allt är på plats och balanserat. Surhetsgraden är hög och gifte sig väl med alla rätter - utom havskattlevern.

Lite längre finish och detta skulle vara 100 poäng.

För er lyckliga bastider där ute med flaskor i källaren: det är absolut ingen brådska att njuta av detta fantastiska vin.


2003 Bodega Numanthia Toro Numanthia, 93p

Detta var kvällens yngsta vin, och som fortfarande väntar på att dess söta frukt ska släppa taget och mogna ut. Galet bra till grisen från Iberico.

Rika, vackra aromer av ungdomlig frukt, plommon, körsbär och … mörker.
I munnen lirar syrorna i det lägre registret, den ungdomliga frukten sväller ut i full kraft och garvsyrorna står fortfarande i skuggan av frukten. Känns tyvärr också delvis som ett generiskt ”varmfruktsvin" idag. Hustrun underkände det pga den dominanta fruktsötman.

Gissar att detta fungerar bäst för oss som gillar CdP av det swulligare slaget till en bit kött eller korv.

En flaska kvar, hoppas jag kan behålla den i 10 år eller mer. Beroende på vad andra hittar på tex CT under resans gång.


B59193D9-D8C8-44F1-8F8C-421DC442B08B.jpeg

1945 Terroir du Crest et de L'Agly Rivesaltes Blanc, 100p

Helt galet bra. Oändligt långt. Ett av de bästa viner jag någonsin druckit! Har kvar till ytterligare några glas… :kyss::kyss::kyss::kyss::kyss:

1991 Coimbra de Mattos Porto Porto Valriz 20 anos, 98p

Sjöng lika vackert som förra gången! Brutalt bra till min lilla serie vällagrade hårdostar.

2002 Château Suduiraut, 92p

Det tredje och sista glaset från denna 1/2-flaska sjöng.
Jag måste ödmjukt svälja lite paj angående detta vin eftersom jag ondgjorde mig över dess låga kvalitet efter att ha druckit de första två glasen. Det är en vackert utmejslad, ultraelegant Sauternes med persikor och varm krydda. Lång och underklädesrik.

En perfekt följeslagare för den lite äldre Brie jag råkade ha på tallriken…

Note to self: köp fler och behåll dem länge eller ge dem lång tid efter plopp.

AFB808CA-357E-4127-A864-45986B74D496.jpeg


1977 Miguels Porto Colheita - Single Harvest, 93p

För ovanlighetens skull, ligger min poäng under CT-snittet.
Mycket bättre än förra glaset i augusti.
En vacker nötaktig karaktär på toppen av en rik mogen portupplevelse.
Kan inte lägga till så mycket till det som skrivits av andra. Riktigt rävla bra, alltså!

1951 Domaine Sainte Barbe Rivesaltes, 96p

Det här är helt enkelt den vinösa versionen av Mortal Combat.
Full gas! Juice på steroider!
Mycket socker.
Explosioner av aromer.
Intensivt och låååångt.

Detta vin var övermäktigt mina milda ostar. Det behöver något mot mogen blå eller grön ost för att inte stånga sönder det ystade.

1957 Château Prieuré du Monastir del Camp Rivesaltes, 100p

Två pinnar upp sedan sist.
Totalt perfekt vin! Kan inte ens fantisera om npgonting som skulle kunna göra det bättre…
Åt hållet 'halvsöt' med den vackraste röda färgen!

Skrev så här jag under och efter det förra glaset (98p):
Damn, Sam!
This is so good that you hardly even know how to carry yourself. Smells and tastes of EVERYTHING that is beautiful, delicious and more. The taste never ends and is perfectly balanced.

För övrigt:
…noterade att man kan bli rätt knöl av sött vin också… Tyvärr också erbarmligt bakfull… *huh*
Men, ingenting som inte ett par timmar kendo råder bot på.
 

LeChat

Medlem
Hur landar de bättre Australiska Shirazerna i din gom?
Hade en period då jag provade en del shiraz från Australien. Bl.a producenter som Glaetzer, Noon, Kalleske, Mitolo, Clarendon Hills mm. Tyckte nog aldrig att dessa var min typ av vin då, vilket gjort att jag mer eller mindre slutat kolla upp dessa viner. Skulle dock vara trevligt att prova typ Carnival of love från Mollydooker eller något från Greenock Creek.

På senare tid har jag provat Penfolds St. Henri 2012 vid två tillfällen. Första flaskan imponerade mest. Andra gången var också bra men gjorde ändå inget särskilt intryck. Jag har en låda av årgång 2018 liggande så det kommer att bli fler tillfällen att prova St. Henri i framtiden.

Har druckit några flaskor av Andremily nu och måste säga att de enligt mitt tycke imponerat stort när en är sugen på den här, ja, fulländade stilen.
 

LeChat

Medlem
FE378305-84E4-4E31-BAD9-416A8AF48C13.jpeg

2019 Argiano Rosso di Montalcino

I söndags provade jag Ciacci Piccolominis Rosso från 2019. Dagens Argiano drar nog det längsta strået i den matchen.
Faktiskt en liten underbar Rosso som presterar lite bättre än mina förväntningar.
Bättre struktur och friskare, smaskigare frukt. Bl.a. körsbär, anis, och lite fatvanilj i avslutet. Bara att fylla upp i glaset och njuta.
Köpt hos Philipson Wine på kampanj för 150:-. Kostar nu 195:- vilket fortfarande gör det väldigt prisvärt.
 

Håkan

Medlem
Ordinarie medlemsmöte i måndagsklubben.
1. Chateau Gruaud Larose 2000.
Lite gamla stilen Gruaud Larose, brett, Cassis, läder, ceder, lite pors. Tanninerna är rätt snälla och det här är helt drickmoget. Fantastiskt vin som håller många år ännu. 95 p
2. Chateau Leoville Poyferre 2000.
Definitivt mer kraft och renhet än Gruaud Larose, fortfarande kan det nog blir bättre. Rätt tufft vin, rejäla tanniner med många Bordeauxvibbar. Äntligen börjar vinet öppna upp sig. 96 p
3. Chateau Pontet Canet 2000.
Det mest slutna vinet i samlingen, det kändes lite tunt i början men kom upp sig efter nån timme i glaset. Klassis Pauillac och jag skulle vänta 5 år innan jag öppnade någon mer flaska. Väldigt bra, elegant, balanserat, men numret mindre än föregående vin. 93 p
4. Chateau Malescot St Exupery 2000.
Ett slott som jag alltid tycker levererar över sina förväntningar, så även denna gång. Stramt elegant, lite bussigare än de tre första, choklad, kaffe, svarta vinbär, hallon. Bra vin som har många år kvar. 94 p
5. Chateau Hosanna 2000.
Det är av förklarliga skäl inte så ofta det blir tillfälle att dricka bra Pomerol. Det märktes att det här var ett helt annat djur än de föregående 4 st. Här är det mjölkchoklad och hallonkola, en del kaffe och en frukt som drar mer åt björnbär än svarta vinbär. Rejäl kraft, några tyckte att det blev lite mycket mjölkchoklad men jag gillade det skarpt. 97 p och ett av de bästa vinerna i år.
6. Chateau Troplong Mondot 2000.
Här var det ännu mer kraft än i Hosanna. Tanninerna var också rejäla och initialt hade de vinet i sitt grepp. Med tiden mjuknade tanninerna och fram kom en väldigt bra frukt med körsbär, björnbär och svarta vinbär. Mycket stramare än Hosanna och hade inte alls mjölkchokladen. Väldigt bra vin men jag minns det som lite bättre för 5 år sen. Tanninerna drog ner betyget något för mig 95 p. Jag skulle vänta och se. Flera hade det som bäst.

Fantastisk nostalgi att få prova så här bra Bordeaux, och det känns alltid lite som att komma hem. 2000 är en makalös årgång som börjar komma till sin rätt men många viner kommer hålla många år till.
20220926_202544.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning av Kutch Sononoma County. Hel flaska (delat på 2) den här gången:
kutch.jpg

Från provningen: på systembolaget:
94081 Kutch Sonoma County Pinot Noir 2020 299 kr
N: Lakrits, viol, järnfilspån, halm och jordgubb.
M: Hallon, jordgubb, viol och gräs. Söt, insmickrande frukt och snälla tanniner. Elegant. 90-92p

Nu:
Kanske mer hallon än jordgubb? Initialt ganska kraftigt och lite åt det överextraherade hållet. Med luft lugnar det ner sig och blir rätt trevligt. Dock mer kraft än elegans. Definitivt ingen 92:a, men 90 klarar det fortfarande. Gott vin!
 
Toppen