Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gradin

Medlem
Alltså det är ju rätt kul att på min senaste BYOB så drack vi också 1996 Abadia Retuerta blint. Har aldrig hört talas om den producenten tidigare och nu dyker den upp igen tre veckor senare i samma årgång haha. Osäker på om det är samma vin dock, var er flaska Cab Sav??

Haha ja det kanske är någon utlandssida som sålt av ett parti.
Förstod det som att det i huvudsak var Tempranillo i blend med Cab sauv och Syrah(?).
 

Thirsty

Smygnykterist
Keller horisontal årgång 2015
Har ringa erfarenhet från Keller bättre flaskor så mycket intressant att få prova de mot varandra.

Några korta noteringar så var outsidern Bürgel Spätburgunder ok men nja, det finns annan rödpang som är mer intressant och den var bortfintad mot de vita. Avseende de vita var de första fyra helt ok men blev lite av en transportsträcka i konkurrensen mot de efterföljande. Min favorit var Pettenthal som bjöd på fin komplexitet, fräschet i munnen, päron, vanilj, lent i samspel, varma bär, sort och maffigt. Helt enkelt jäkligt gott. Lite synd att plätten den odlas på är 0,29 ha. Hipping var också riktigt bra. Kändes något varmare i munkänslan än Pettentahl och blev bättre och bättre med tiden. Ja, allt var ju rätt ungt och tydligen lagrat under tämligen svala förhållanden. G-Max, hm. Kom inte till sin rätt och blev tämligen anonym. Blir säkert bra nån gång i framtiden men just där och då var den, för mig, chanslös och överskattad. De söta vinerna är mycket bra där Westhofen Morstein Auslese gick på knockout vinst för mig och majoriteten. Honung, saffran, lent, lätt och elegant. Riktigt gott och dricka nu. Abts E Auslese hade fin koncentration om än att det blev mer sockerdricka där det blev mer bara sött.

Svårt att rösta när det är både torra och söta, olika typer av vin. Min röst hamnade på Pettenthal men Hipping på andra plats och därefter det söta från Westhofen Morstein.

Fantastiska viner, speciellt om alla druckits var för sig. Sammanställning av omröstningen (halvblint, och helblint på röda samt söta):

FlaskaDruva
Årgång
Bäst
Sämst
Summa
Bürgel SpätburgunderSpätburgunder
2015
0
6
-6
KirchspielRiesling
2015
0
6
-6
HubackerRiesling
2015
1
1
0
MorsteinRiesling
2015
0
1
-1
Abts ERiesling
2015
0
2
-2
PettenthalRiesling
2015
4
0
4
HippingRiesling
2015
6
0
6
G-MaxRiesling
2015
2
0
2
Westhofener Morstein Riesling AusleseRiesling
2015
2
0
2
Abts E Riesling AusleseRiesling
2015
1
0
1
16
16
0


Auzone augusti 2022 - Keller.jpg
 

JonasBo

Medlem
Blev blindad av sambon (halvblint då hon tog från vinkylen där jag har bra koll vad som finns där).

Mörkröd, men något transparent. Doften något söt, inte så stickig (letade aceton) rosor och både röda bär och lite björnbär.
I munnen rätt silkig, något nyponig, inga framträdande tanniner.

nebbiolo, Barolo, 2018,la Morra eller Annunziata. Har druckit detta innan (på plats)
Barolo 2018 Boiolo från Carlo Revello.

Carlo Revello Barolo Boiolo 2018.

Har en del Barolo i kylen men inte så många från 2018. Boiolo är rätt enkel att sätta imo. Habilt vin. Första årgången av vingården från producenten och tycker att de lyckats bra. Köptips!
 

Attachments

  • IMG_20220911_191710379.jpg
    IMG_20220911_191710379.jpg
    54 KB · Visningar: 63

Thirsty

Smygnykterist
Vit instegs Bourgogne

Grym provning uppstyrd av @Jos. Allt är gott till jäkligt gott. En sådan provning är det är svårt att sätta någon som sämst. Härligt hur bra instegsvinerna från rätt producenter kan vara. Personlig favorit blev Jules Desjourneys tätt följd av Bernard Boisson-Vadot. Note to my self, måste köpa vit Bourgonge - fast det delvis konkurrerar med skumpa..


1662923720959.png


AuZone 2022-09-08 Vit Bourgone.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Fjärde och sista dagen av intensivt gott drickande, från Bdx primörprovningen till BYOB, så var det läge att få dricka gott i rikliga mängder utan att behöva småsippa på glaset. I gott sällskap med @Jos och @Oscaro intogs bl.a. lite hypad Bourgogne i form två gånger Arnoux-Lachaut. Inga anteckningar togs så några enkla reflektioner.

Charles Lachaux Les Suchots 2020
Att det är kvalitet känns på doften på långt håll från glaset. Fortfarande mycket ungt och lite knutet men vad kan man förvänta sig idag av årgång 2020. Stor koncentration. Röda bär, påtagliga tanniner. Finns en liten grön ton i den vilket torde bero på att hela klasar används. Ändå riktigt bra.

Druvor från 80 åriga plantor som är växer på toppen av Les Suchots, 0,70 ha. 100 % hela klasar. Lagras 12 månader på fat varav 20 % är nya fat.

Charles Lachaut Les Suchts 2020.jpeg


Arnoux-Lachaut Vosne-Romaneé "Les Chaumes" 2019
Den första flaskan var bra men denna var en riktig hålkäften flaska. Ett helt annat djur. Frukten och koncentrationen är fantastisk. Lång fin smak och härlig munkänsla. Riktigt njutbar att dricka redan nu även om den givetvis har många år framför sig. Grym!


Arnoux-Lachaut Vosne-Romanée 2019.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har hyllat och varit helt fel ute på många viner enbart på doften, vad som skiljer agnarna från vetet är smaken.
I och för sig har jag hyllat och varit helt fel ute även efter att jag smakat...:rolleyes:
Den vagnen har jag hoppat på fascineranade många gånger.
Extra bra blir det då man säger saker som: "Det här är iaf verkligen inte någon xxx!" innan gissningen, och det är naturligtvis just vad det är.
Men, Liwet verkar lära ut, genom en hela resan, att ödmjukhetspaj är gott.

Som Churchill ungefär sa:
"Jag älskar feedback, bara kanske inte just precis när jag får den..." :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Keller horisontal årgång 2015
Har ringa erfarenhet från Keller bättre flaskor så mycket intressant att få prova de mot varandra.

Några korta noteringar så var outsidern Bürgel Spätburgunder ok men nja, det finns annan rödpang som är mer intressant och den var bortfintad mot de vita. Avseende de vita var de första fyra helt ok men blev lite av en transportsträcka i konkurrensen mot de efterföljande. Min favorit var Pettenthal som bjöd på fin komplexitet, fräschet i munnen, päron, vanilj, lent i samspel, varma bär, sort och maffigt. Helt enkelt jäkligt gott. Lite synd att plätten den odlas på är 0,29 ha. Hipping var också riktigt bra. Kändes något varmare i munkänslan än Pettentahl och blev bättre och bättre med tiden. Ja, allt var ju rätt ungt och tydligen lagrat under tämligen svala förhållanden. G-Max, hm. Kom inte till sin rätt och blev tämligen anonym. Blir säkert bra nån gång i framtiden men just där och då var den, för mig, chanslös och överskattad. De söta vinerna är mycket bra där Westhofen Morstein Auslese gick på knockout vinst för mig och majoriteten. Honung, saffran, lent, lätt och elegant. Riktigt gott och dricka nu. Abts E Auslese hade fin koncentration om än att det blev mer sockerdricka där det blev mer bara sött.

Svårt att rösta när det är både torra och söta, olika typer av vin. Min röst hamnade på Pettenthal men Hipping på andra plats och därefter det söta från Westhofen Morstein.

Fantastiska viner, speciellt om alla druckits var för sig. Sammanställning av omröstningen (halvblint, och helblint på röda samt söta):


FlaskaDruva
Årgång
Bäst
Sämst
Summa
Bürgel SpätburgunderSpätburgunder
2015
0
6
-6
KirchspielRiesling
2015
0
6
-6
HubackerRiesling
2015
1
1
0
MorsteinRiesling
2015
0
1
-1
Abts ERiesling
2015
0
2
-2
PettenthalRiesling
2015
4
0
4
HippingRiesling
2015
6
0
6
G-MaxRiesling
2015
2
0
2
Westhofener Morstein Riesling AusleseRiesling
2015
2
0
2
Abts E Riesling AusleseRiesling
2015
1
0
1
16
16
0


Visa bifogad bild 27036
Stod och fingrade på just denna "Kirchspiel". Rejält dyr här i Japan.
Lättad över att jag nu kan släppa tankarna på att gå tillbaka till World of Wine-butiken i Kamiooka.
Tack för pragmatism!
 

Sebran

Medlem
Keller horisontal årgång 2015
Har ringa erfarenhet från Keller bättre flaskor så mycket intressant att få prova de mot varandra.

Några korta noteringar så var outsidern Bürgel Spätburgunder ok men nja, det finns annan rödpang som är mer intressant och den var bortfintad mot de vita. Avseende de vita var de första fyra helt ok men blev lite av en transportsträcka i konkurrensen mot de efterföljande. Min favorit var Pettenthal som bjöd på fin komplexitet, fräschet i munnen, päron, vanilj, lent i samspel, varma bär, sort och maffigt. Helt enkelt jäkligt gott. Lite synd att plätten den odlas på är 0,29 ha. Hipping var också riktigt bra. Kändes något varmare i munkänslan än Pettentahl och blev bättre och bättre med tiden. Ja, allt var ju rätt ungt och tydligen lagrat under tämligen svala förhållanden. G-Max, hm. Kom inte till sin rätt och blev tämligen anonym. Blir säkert bra nån gång i framtiden men just där och då var den, för mig, chanslös och överskattad. De söta vinerna är mycket bra där Westhofen Morstein Auslese gick på knockout vinst för mig och majoriteten. Honung, saffran, lent, lätt och elegant. Riktigt gott och dricka nu. Abts E Auslese hade fin koncentration om än att det blev mer sockerdricka där det blev mer bara sött.

Svårt att rösta när det är både torra och söta, olika typer av vin. Min röst hamnade på Pettenthal men Hipping på andra plats och därefter det söta från Westhofen Morstein.

Fantastiska viner, speciellt om alla druckits var för sig. Sammanställning av omröstningen (halvblint, och helblint på röda samt söta):


FlaskaDruva
Årgång
Bäst
Sämst
Summa
Bürgel SpätburgunderSpätburgunder
2015
0
6
-6
KirchspielRiesling
2015
0
6
-6
HubackerRiesling
2015
1
1
0
MorsteinRiesling
2015
0
1
-1
Abts ERiesling
2015
0
2
-2
PettenthalRiesling
2015
4
0
4
HippingRiesling
2015
6
0
6
G-MaxRiesling
2015
2
0
2
Westhofener Morstein Riesling AusleseRiesling
2015
2
0
2
Abts E Riesling AusleseRiesling
2015
1
0
1
16
16
0


Visa bifogad bild 27036


En sån här provning blir man ju jävligt avundsjuk på, särskilt när man älskar tysk riesling som jag. Jag har dessutom knappt haft möjlighet att dricka några av Kellers GGs eftersom de är så svåra att få tag på i vårt land numera.

Måste dock fråga om du fick känslan av att de flesta flaskorna var barnarov att dricka redan nu? Jag kanske minns fel, men var inte du också var med på en BYOB hos @Patrik Sellin för ca 2 år sedan då en 2015 Keller AbtsE fanns med och den fick 0 bästaröster eftersom den var på tok för ung och sluten?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sylvaner mot Riesling, kan det sluta mer än på ett sätt?
schäfer juffer.jpg

2019 Rudolf May Retzstadter Langenberg Silvaner Der Schäfer: Doft av smör, ylle, ananas, timjan och aprikos. I smaken finns apelsin, mandarin, smör, grapefrukt, citron, ylle och pomerans. Rejäl syra, fantastisk frukt, elegant, balanserat och i en perfekt mognadsfas. Som en riktigt bra chenin blanc, men bättre, också drag av Bourgogne och Rhône. Ett av årets bästa vita och definitivt årets största överraskning.
2019 Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Große Lage feinherb: I doften finns ananas, citron, petroleum och honung. Smak av honung, fläder, petroleum, saffran och citron. Enorm syra, fräsch frukt och snygg balans. Jättegott, men står ändå i skuggan av Der Schäfer.
 

Thirsty

Smygnykterist
En sån här provning blir man ju jävligt avundsjuk på, särskilt när man älskar tysk riesling som jag. Jag har dessutom knappt haft möjlighet att dricka några av Kellers GGs eftersom de är så svåra att få tag på i vårt land numera.

Måste dock fråga om du fick känslan av att de flesta flaskorna var barnarov att dricka redan nu? Jag kanske minns fel, men var inte du också var med på en BYOB hos @Patrik Sellin för ca 2 år sedan då en 2015 Keller AbtsE fanns med och den fick 0 bästaröster eftersom den var på tok för ung och sluten?
Dessa var tydligen lagrade riktigt svalt så troligen mer slutna än vad andra motsvarande flaskor är. Visst går de, i vart fall vissa, att dricka nu men det är ingen stress. G-Max var definitivt för ung (och överskattad just nu i alla fall). Visst var jag med på den provningen. Då som nu var Abts E ingen favorit, torde bli bättre med tiden dock. Lite trist när de bästa flaskorna, blint, var de som följer med lådan.. :(
 

LeChat

Medlem
89469B2D-0D1F-4BB6-BCB9-A2361721A538.jpeg

2019 Porseleinberg Swartland

Först medioker, något ung med fjäskig vanilj som sticker ut, polerad. Men med en rejäl nypa luft så växer den till sig och blir mer komplex och vinets kvaliteter blir mer framträdande. Står definitivt på egna ben, även om den är en norra Rhone wannabe. Riktigt läcker, men mer kostym än blåställ.

Kanske finns här mer att hämta om den dricks vid rätt tillfälle…
8B7227A9-144C-4E45-88F9-E43B265A0D2E.jpeg
 

LeChat

Medlem
17158D2A-5770-4DEF-A10F-379D269BDDDD.jpeg

2012 Château Gruaud Larose

God bordeaux men kanske några år för tidigt för optimal utdelning. Utför annars jobbet utan anmärkning. Men kanske saknas passionen för att på allvar tillfredsställa en bordeaux lovers behov.
Men men, bordeaux är ändå kärlek på flaska, och sen entrecôte på grillen, då är saken biff.
 

Swedish

Medlem
Visa bifogad bild 27078
2019 Porseleinberg Swartland

Först medioker, något ung med fjäskig vanilj som sticker ut, polerad. Men med en rejäl nypa luft så växer den till sig och blir mer komplex och vinets kvaliteter blir mer framträdande. Står definitivt på egna ben, även om den är en norra Rhone wannabe. Riktigt läcker, men mer kostym än blåställ.

Kanske finns här mer att hämta om den dricks vid rätt tillfälle…
Visa bifogad bild 27081
Du drack vinet fel dag...


Skämt åsido; det är alltid spännande det här med spökfat/vanilj. Vad jag förstår så har inte vinet sett en millimeter av nya fat. Lägger man till massvis med stjälkar så borde det bli motsatsen till polerat och fjäskig vanilj. Ändå så finns känslan där. Någon som har en teori om varför det känns så?
 

Sebran

Medlem
Duckhorn Three Palms Merlot 2015.

Trots inrådan från @Patrik Sellin att vänta ytterligare några år så kunde jag inte motstå längre. Lite research på olika sajter indikerade att vinet skulle må bra av mycket luft, så några timmar på karaff fick det bli innan älgfilén tillagades.

Djup doft av mörka bär, kaffe och kakao. Smaken domineras av mörka bär och mogna plommon, kaffe, mint och choklad. Lyxiga fat, inga märkbara tanniner, smooth munkänsla och tät frukt som helt slukar upp de 15%alk. Allting i perfekt balans.

Jag har ingen erfarenhet av hur en Napa Merlot åldras, men ingen vid bordet fick känslan av att vinet var för ungt. Samtidigt tvivlar jag inte på att vinet klarar många år till. Om det finns mer potential låter jag därför vara osagt, men vi ångrar inte att vi öppnade vinet igår :)

7C15FD09-AD76-4D08-8E8E-1CF1ACAAFC4A.jpeg
 

Vingubben

Medlem
Duckhorn Three Palms Merlot 2015.

Trots inrådan från @Patrik Sellin att vänta ytterligare några år så kunde jag inte motstå längre. Lite research på olika sajter indikerade att vinet skulle må bra av mycket luft, så några timmar på karaff fick det bli innan älgfilén tillagades.

Djup doft av mörka bär, kaffe och kakao. Smaken domineras av mörka bär och mogna plommon, kaffe, mint och choklad. Lyxiga fat, inga märkbara tanniner, smooth munkänsla och tät frukt som helt slukar upp de 15%alk. Allting i perfekt balans.

Jag har ingen erfarenhet av hur en Napa Merlot åldras, men ingen vid bordet fick känslan av att vinet var för ungt. Samtidigt tvivlar jag inte på att vinet klarar många år till. Om det finns mer potential låter jag därför vara osagt, men vi ångrar inte att vi öppnade vinet igår :)

Visa bifogad bild 27100


Drack den i början på året och tycker att den var fullt njutbar redan då. Många år kvar men en smaksak om den blir bättre.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 27097
2012 Château Gruaud Larose

God bordeaux men kanske några år för tidigt för optimal utdelning. Utför annars jobbet utan anmärkning. Men kanske saknas passionen för att på allvar tillfredsställa en bordeaux lovers behov.
Men men, bordeaux är ändå kärlek på flaska, och sen entrecôte på grillen, då är saken biff.
Hade den ngt av G-L klassiska stall/brettighet eller var det bortstädat ur deras källare redan på denna årgången ?
(frågar då jag drack en G-L -16 i somras och den hade noll spår av brett och de flesta gissade på Bdx-blend från ngt väsentligt varmare ställe än Medoc)
 

LeChat

Medlem
Hade den ngt av G-L klassiska stall/brettighet eller var det bortstädat ur deras källare redan på denna årgången ?
(frågar då jag drack en G-L -16 i somras och den hade noll spår av brett och de flesta gissade på Bdx-blend från ngt väsentligt varmare ställe än Medoc)
Nej, dåligt med stalltoner och ganska generisk och något endimensionell. Men god och funkade dock bra till maten.
 

IsKr

Medlem
Det dracks Alheit Cartology 2019 i helgen. Första halvan på fredag och andra idag. Tycker att kanterna vässades ner lite och vinet kändes lite mer harmonisk idag. Doftar av citrus, bivax, melon. Det finns mer där men jag har svårt att precisera det närmare. I munnen är det fylligt med en lite krämig känsla. Smaken varar länge och det är inte tråkigt att dricka. Smaken är lite som doften men det tillkommer lite toner av grape vid slutet. Doften slår smaken för mig iaf.
 

chambertin

Medlem
Du drack vinet fel dag...


Skämt åsido; det är alltid spännande det här med spökfat/vanilj. Vad jag förstår så har inte vinet sett en millimeter av nya fat. Lägger man till massvis med stjälkar så borde det bli motsatsen till polerat och fjäskig vanilj. Ändå så finns känslan där. Någon som har en teori om varför det känns så?
Du har helt rätt att den inte ser några nya fat men däremot får den runt ett år på gamla fat (Enligt Platter) (okänt för mig vad som menas med gamla dock (2:a fill, 3:e fill osv ..))
2:a fill kan nog ge en del fat/ekkaraktär dom också men om man skall spekulera lite i var @Le Chat får vaniljintrycket ifrån så skulle jag kunna tänka mig att det kommer från en annan del av vinifieringen än just lagringen. Vin som gjorts med hela klasar av Syrah med kolsyrejäsning (som är vanligt med en del Crozes-Hermitage t.ex) tycker jag brukar ge en del vaniljtoner. Nu vet jag ju dock inte om Porseleinberg görs med ngn del av vinet från kolsyrejäsning så kan ju vara ute och cykla här såklart.
 

Michael_M0!

Medlem
Castelli del Grevepesa - Panzano, Gran Selezione 2015 Chianti Classico

Gran Selezione-vin från gårdar i Panzano.
Dofter av röda bär, körsbär, kanel, vanilj.
Mjuk och rund på smaken. Redan lite lätta mognadstoner. Smak av körsbär, ek, vanilj, mandlar, viol (dag 2).
Ska nog inte öppnas förrän 10+ år, 2025 och framåt, har mycket kvar att ge. 100% Sangiovese.

Panzano .JPG
 
Toppen