Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sebran

Medlem
Vinprovning med temat Barolo Prestige igår på Systembolaget.

IMG_4582.jpg
image_123927839.JPG


Gruppens vinnare blev Borgogno Cannubi '09 med Giovanni Rosso Ester Canale '17 som tvåa och Bruno Giacosa riserva '14 på tredjeplatsen.

Även om det var väldigt unga årgångar så var det egentligen bara Cavalotton och Bruno Giacosan som jag personligen upplevde som nästintill odrickbara pga sina tanninstrukturer. De två Borgognovinerna befann sig i mycket bra drickfönster och särskilt Cannubin uppvisade otrolig komplexitet och balans. Vill man uppleva en topp-barolo på sin peak bör man inte missa denna.

För mig personligen var det dock Giovanni Rosso Ester Canale som lämnade det mest bestående intrycket. Förvånansvärt tillgänglig för att vara så ung och från Serralunga med en otroligt förförisk doft. Att dricka detta vin är som att sväva på ett rosaskimrande moln täckt av rosor, smultron och nypon. Det här är ren kärlek i flytande form.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ibland går man runt och funderar sig genom flera dimensioner simultant...
  • Vad vill jag dricka?
  • Vad skulle gästen gilla?
  • Vad skulle passa bra till menyn?
  • Vad skulle imponera på sommelieren?
Första slutsatsen var 2007 Château Montrose, men den flaskan hade krävt en 40 minuters grävande och återställning av den grötiga delen av källaren... (För långtidsförvaring.) Trångt, bökigt och @Mats alla jämra flaskor ivägen... #Montrose

Gästen föredrar ungt och kraftfullt.
Efter att ha bläddrat fram och tillbaka på CT tänkte jag slutligen att VA FAN! DÅ KÖR VI JÄRNET!
Därför 2009 La Tyre. #Latyre #Madiran #Tannat

För att balansera det hela valde jag att gå på spåret: Min egen Bucketlist #Bucketlist i form av en Riesling från den ultraklassiska pluttevingården STEIN i Frankonia. Min första.
1990 Stein Riesling Spätlese. #Stein #Riesling

Det hela visade sig bli en fantastisk combo för aftonens njutningar på Restaurang Alte Liebe (egen tråd här) #AlteLiebe

Restaurangen saknar konstigt nog stjärna, men är så bra att den borde ha minst två, kanske tre. Bättre än det mesta! Önskar jag kunde säga "bättre än Franzén", men har ännu inte kastat bort mina pärlor för dem där... Blir nog snart! #Franzén
PXL_20221116_121907902.NIGHT.jpg


2009 La Tyre, Château Montus, Madiran, 95 p
Otroligt ung med svartlila otransparenta färger och en näsa av huvudsakligen ung frukt som blir arg över att se mina fula, håriga näsborrar...

På truten ger detta allvarliga slag. Beter sig som ett aggressivt ungt vin med fantastisk härkomst från cirka 2020... Vilket betyder att detta vin äntligen kanske kan vara öppet för stor njutning då jag fyller 80 år...
Yeeey för min 2:a flaska :öga:

Inga fler yngel att köpa härifrån, enbart äldre.
...och det skall jag!

1990 Bürgerspital zum hl. Geist Würzburger Stein Riesling Spätlese, 98p
Vilken fantastisk torr Riesling! Jag är vanligtvis inte alls ett fan av torra rieslingar, men den här flaskan omfamnar all mjukhet i en fantastisk kyss och all skönhet hos en mogen riesling. Vad finns det inte att älska med den här flaskan?

Efter 3 timmars dekantering gissade den fantastiska sommelieren på #AlteLiebe på en Alsace Riesling från 1990. (Applåder!)

För oss:
Farbe:
ett djupt roséguld som varken tydligt har ursprunget i ett rött eller ett vitt vin...

Nase: Oj! Om du inte får det här som en: **Mogen Riesling**, behöver du verkligen studera dina rieslingar på en djupare nivå.

Huvudscenen hålls av höstlöv, torkade örter, potpuri, honung, blöta löv (ingen mögel eller ost), frostknäppt höstskog...

Den övriga aromatiken följer helt en vackert mogen Riesling med lite sötma från Mosel, Rhen eller Alsace (men utan jorden). Petrokemikalierna besökte bara på ett litet sätt som terpentin/oljefärg/konstnärsateljé. Annat än det var citrusen mot hösten, kabosu, lime och alla de aromatiskt mer jordnära varianterna (ingen citron, inga apelsiner, inga clementiner, inga mandariner).

Vackert!

Otroligt komplext och tilltalande!!!

Mund: Ta mig härifrån! Syrorna är som ett Sword of Vengeance. Skär genom allt. Håller upp ryggraden i givakt på denna lite stela äldre herre. Aromatiken föreslår ett halvsött vin, och en Spätlese förväntas ju vanligtvis ha en viss restsötma. Dock: den här är helt torr.

Första intrycket var en något tunn Riesling med framträdande syra och viss ålderdomspersonlighet. Men snart nog (3 timmars dekantering) var djupet, vidden och bredden på plats. Den perfekta balansen i ett torrt och något syrligt vin är mästerligt utförd i denna Riesling.

Att skriva den här typen av essäer betyder egentligen bara att detta vin är på den nivå där Musorna börjar hemsöka en, och jag kan inte vänta på den dagen jag hittar åt fler flaskor från denna sägensomspunna vingård!

Ur min personliga historia
Efter att ha läst om vingården STEIN fick jag vänta nästan 40 år på mitt första möte.
Och vilket möte det var!!!
Yowsa!
Vill mer!!!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinprovning med temat Barolo Prestige igår på Systembolaget.

Visa bifogad bild 27557Visa bifogad bild 27558

Gruppens vinnare blev Borgogno Cannubi '09 med Giovanni Rosso Ester Canale '17 som tvåa och Bruno Giacosa riserva '14 på tredjeplatsen.

Även om det var väldigt unga årgångar så var det egentligen bara Cavalotton och Bruno Giacosan som jag personligen upplevde som nästintill odrickbara pga sina tanninstrukturer. De två Borgognovinerna befann sig i mycket bra drickfönster och särskilt Cannubin uppvisade otrolig komplexitet och balans. Vill man uppleva en topp-barolo på sin peak bör man inte missa denna.

För mig personligen var det dock Giovanni Rosso Ester Canale som lämnade det mest bestående intrycket. Förvånansvärt tillgänglig för att vara så ung och från Serralunga med en otroligt förförisk doft. Att dricka detta vin är som att sväva på ett rosaskimrande moln täckt av rosor, smultron och nypon. Det här är ren kärlek i flytande form.
Den dagen du blir leds Systemets provningar är du varmt välkommen i Tokyo för att rocka loss lite :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Torsdag betyder PIZZA på väldigt många språk. Därför valde vi att vara både följsamma och globala på samma gång.:
PXL_20221117_123748523.jpg

Vi hade party: hemmadiskho :cool:

1988 Fontanafredda Barolo, 88p
Började på ett extremt dystert och blaskigt vis (som förväntat). Men växte fint med luft (som förväntat).

Min fantastiska hälft vägrade ens att smaka på det ("Gamla vingöbbäh-vibbar").

Ljusröd med omfattande mogen kant.

Näsan är av ett vin mot "avancerat". Lätt höstlöv, lera och hoisinsås. Inte oxiderat, men "mycket moget".

I munnen står detta fortfarande rakryggat tack vare syrastrukturen. Tanninerna är resolverade, frukten har i det närmaste dragit sig tillbaka. Det är inte mycket umpa-umpa kvar. Dock ett MYCKET läckert vin ur umamiaspekten.

Passade utomordentligt med kvällens Pizza-La pizza.
"Peperoni Rubber" :)


Tidigare idag hundpromenerade vi förbi ett körsbärsträd i extremt tidig (eller sen?) blomning...
PXL_20221117_022027446.jpg
Hur kan man avgöra om det är sent, tidigt eller bara så som det borde vara?
 

buteljen

Medlem
Öppnade just en As Sortes 2017 och det första maken säger är "det här doftar ju Selosse" . Och faktiskt - mycket kryddor, ingefära, trocadero, honung, nötter, apelsin! Men så skall väl inte en fem år gammal Godello dofta? Finns inget primärt alls kvar, endast väl utvecklade noter. Haha. Vi får se hur den utvecklar sig under kvällen med lite luft. Kanske blir kanon!

Hur långt tid efter inköp kan man returnera en defekt flaska som inhandlats på systemet och få pengarna tillbaka?

1668791362736.jpeg


Paleon verkar lovande efter provsmakning!
 
Last edited:

Jos

Medlem
Öppnade just en As Sortes 2017 och det första maken säger är "det här doftar ju Selosse" . Och faktiskt - mycket kryddor, ingefära, trocadero, honung, nötter, apelsin! Men så skall väl inte en fem år gammal Godello dofta? Finns inget primärt alls kvar, endast väl utvecklade noter. Haha. Vi får se hur den utvecklar sig under kvällen med lite luft. Kanske blir kanon!

Hur långt tid efter inköp kan man returnera en defekt flaska som inhandlats på systemet och få pengarna tillbaka?

Visa bifogad bild 27586

Paleon verkar lovande efter provsmakning!
Typ länge, en flaska årgång 2017 är garanterat inga problem om defekt
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppnade just en As Sortes 2017 och det första maken säger är "det här doftar ju Selosse" . Och faktiskt - mycket kryddor, ingefära, trocadero, honung, nötter, apelsin! Men så skall väl inte en fem år gammal Godello dofta? Finns inget primärt alls kvar, endast väl utvecklade noter. Haha. Vi får se hur den utvecklar sig under kvällen med lite luft. Kanske blir kanon!

Hur långt tid efter inköp kan man returnera en defekt flaska som inhandlats på systemet och få pengarna tillbaka?

Visa bifogad bild 27586

Paleon verkar lovande efter provsmakning!
Returnerade en korkskadad Pichon Lalande 3 år efter den sålde slut. Utan kvitto. No questions asked…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Banyuls rular!
Det här är en älskling till rimage! (Ej oxiderad och utan rancio.)
85% Grenache Noir, 15% Syrah (!), 115g/l socker. Har avnjutits under flera dagar och många dagars njutning återstår.

0C2BC88E-A3AD-4CC9-A963-13D5CC7B40BE.jpeg


2005 La Cave de l’Abbé Rous Banyuls Hélyos, 91p

Min yngsta Banyuls någonsin…
Något förenklad näsa, men det som händer, det händer under gommen.

Halvtorr känsla snarare än förväntat klibbig. (Läpparna klibbar inte alls, inte ens efter glas #3.)

En vacker, diskret tanninstruktur för att stödja de känsligt balanserande syrorna. Vid blindprovning är jag ganska säker på att jag hade hittat på någon slags bättre Amarone i ung ålder. Elegant och lätt på fötterna, men ändå intensiv, på ett mycket vackert sätt. Extremt vacker frukt som känns Syrah-driven snarare än Grenachig.

Jag skulle gärna dricka detta till mat. Speciellt skulle jag älska en vällagad oxkind med rödvinssås med en touch av sötma...

Kommer låta flaska #2 sitta så länge jag kan dölja det för mig själv.

Ptjae, ibland kan man njuta av unga viner också :cigarr:
 
460A4A73-A582-4E72-ACCD-7F6285B9347E.jpeg


Jag är en riktig sucker för Ridge. Allt dem gör passar mina smaklökar perfekt. Deras Ponzo Zinfandel hittar man via PI restaurangsortimentet. Prismässigt samma lika som Geyserville/Lytton Springs. Tycker just Ponzo upplevs lite svalare och tillgängligare än grannen Lytton Springs.

Ridge Ponzo Zinfandel 2018
En svalkande len historia i munnen. Bra syra. Mogna plommon, hallon, blåbär och rent allmänt generöst fruktig med lite mörka höstiga undertoner. Fantastiskt bra klunkabilitet.
För mig är det här löjligt gott redan nu. Finns ingen anledning till att utforska åldrandet även om några år säkert inte gör vinet sämre. 92 stabila pinnar i protokollet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27589

Jag är en riktig sucker för Ridge. Allt dem gör passar mina smaklökar perfekt. Deras Ponzo Zinfandel hittar man via PI restaurangsortimentet. Prismässigt samma lika som Geyserville/Lytton Springs. Tycker just Ponzo upplevs lite svalare och tillgängligare än grannen Lytton Springs.

Ridge Ponzo Zinfandel 2018
En svalkande len historia i munnen. Bra syra. Mogna plommon, hallon, blåbär och rent allmänt generöst fruktig med lite mörka höstiga undertoner. Fantastiskt bra klunkabilitet.
För mig är det här löjligt gott redan nu. Finns ingen anledning till att utforska åldrandet även om några år säkert inte gör vinet sämre. 92 stabila pinnar i protokollet.
Har du druckit några mogna Ridge Zin?
Har själv ännu inte druckit deras Ponzo, men Lytton Springs och Geyserville blir löjligt mycket bättre någonstans runt 15 år. Naturligtvis några år hit och dit beroende på årgång. Men, ja, går inte att jämföra :cool:
 
Har du druckit några mogna Ridge Zin?
Har själv ännu inte druckit deras Ponzo, men Lytton Springs och Geyserville blir löjligt mycket bättre någonstans runt 15 år. Naturligtvis några år hit och dit beroende på årgång. Men, ja, går inte att jämföra :cool:
Jo vid några tillfällen helt klart men om vinet är så här pass bra vid ung ålder kommer det aldrig överleva 15 år hos mig
 

The Wall

Medlem
Öppnade just en As Sortes 2017 och det första maken säger är "det här doftar ju Selosse" . Och faktiskt - mycket kryddor, ingefära, trocadero, honung, nötter, apelsin! Men så skall väl inte en fem år gammal Godello dofta? Finns inget primärt alls kvar, endast väl utvecklade noter. Haha. Vi får se hur den utvecklar sig under kvällen med lite luft. Kanske blir kanon!

Hur långt tid efter inköp kan man returnera en defekt flaska som inhandlats på systemet och få pengarna tillbaka?

Visa bifogad bild 27586

Paleon verkar lovande efter provsmakning!
Det torde vara senast Inom tre år efter inköpsdatumet i enlighet med konsumentköplagen
 

HerrMelin

Medlem

Esko

Medlem
Blev en liten tur till Köpenhamn igår och där provades bla dessa två

Chateau Gruaud Larose 1996, ett vin med två ansikten. Kändes först lite stabbigt och mest bara svarta oliver. Men sen med lite tid och luft kom de fram cassis, tobak och cigarrlåda. Väldigt lent och väldigt bra!
1492AA23-E6A2-495E-8C84-D7D5B9DB39BF.jpeg
Nästa vin som gjorde avtryck var Dugat-Py Gevrey-Chambertin cuvée coeur de roy 2017 fin frukt, förhållandevis hög syra och snälla tanniner. Väldigt tillgängligt och öppet med ett lååångt avslut.
9AE0509D-0610-4980-924C-B9CFE0F0C286.jpeg


Övriga viner som också dracks var Valentin Leflaive bdb cv 17 50, ganska tradig champagne som inte föll mig i smaken. Efterföljande Oliver Leflaive Saint-Romain 20 fick champagnen att kännas som ett dessertvin.

Weingut Krone spätburgunder 14 var också ett rirkigr pangvin, trist att den inte riktigt fick skina bredvid bourgognen.
 
Toppen