Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

8FD6115E-5B6B-460C-AA47-401FDE16C94E.jpeg


2019 RAAHI Rajat Parr Winery
Ett udda auktionsköp från CW. Aldrig hört talas om producenten men vad kan gå fel liksom?

En rejäl dos parfymerad frukt i näsan. Violgodisar och björnbär. Det doftar klunkabilitet och en fruvänlig flaska rödtjut.

I munnen är det slankt och fruktigt. Syltigt och sjyssta integrerade tanniner. Mer björnbär och viol.

Klunkabilitet 10/10, frun ger tummen upp. Jag mer återhållsamt positiv. Det är rätt skönt med okomplicerade viner ibland.

Producentens hemsida för den intresserade.
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 27689

2019 RAAHI Rajat Parr Winery
Ett udda auktionsköp från CW. Aldrig hört talas om producenten men vad kan gå fel liksom?

En rejäl dos parfymerad frukt i näsan. Violgodisar och björnbär. Det doftar klunkabilitet och en fruvänlig flaska rödtjut.

I munnen är det slankt och fruktigt. Syltigt och sjyssta integrerade tanniner. Mer björnbär och viol.

Klunkabilitet 10/10, frun ger tummen upp. Jag mer återhållsamt positiv. Det är rätt skönt med okomplicerade viner ibland.

Producentens hemsida för den intresserade.
Rajat Parr är väl kanske mer känd som mannen bakom Sandhi och Domaine de la Cote. Kul att han börjat göra Zinfandel. Då kanske man kan dricka nåt av den druvan också.
 

LeChat

Medlem
BAFAFFD0-BB67-4053-802B-97B7D1C165F9.jpeg

1985 Chateau Fonbadet

Vet i princip ingenting om detta slott, men hade med mig en bonusflaska av detta vin på en provning i lördags. Minnesbilden från då är att doften av bränt trä dominerar. Och även om den inleder lite på ett liknande sätt ikväll med rökighet och läder, så kommer den att visa på både frukt, stall och mer komplexa inslag. Men den behöver tid.

En ska inte ha bråttom med gamla viner. Det här mycket enkla vinet har så mycket mer att visa. Ju mer vinet öppnar upp ju yngre känns det. Bordeaux är f-n i mig fascinerande!
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 27693
1985 Chateau Fonbadet

Vet i princip ingenting om detta slott, men hade med mig en bonusflaska av detta vin på en provning i lördags. Minnesbilden från då är att doften av bränt trä dominerar. Och även om den inleder lite på ett liknande sätt ikväll med rökighet och läder, så kommer den att visa på både frukt, stall och mer komplexa inslag. Men den behöver tid.

En ska inte ha bråttom med gamla viner. Det här mycket enkla vinet har så mycket mer att visa. Ju mer vinet öppnar upp ju yngre känns det. Bordeaux är f-n i mig fascinerande!
Jag tror att jag har någon flaska från 1974 av det vinet någonstans i källaren. Oklart var dock.
 

Vingubben

Medlem
38800606-9779-44C0-A9D0-AFE0EEDDE2CC.jpeg


Alto Moncayo, Veraton 2019

Då var det dags att prova 2019, och jag hade räknat med att den varma årgången skulle slå igenom men det här känns rätt likt 2018. Lite plommon, mörk choklad, lätt peppriget, ett välbalanserat tanninbett och en lätt alkoholhetta. Det är ett svulstigt vin men på rätt sida gränsen. Alto Moncayo levererar som vanligt, och prisvärt så det förslår. 92p
 

The Wall

Medlem
2005 Bonny Doon Le Cigare Volant

Från källarsval flaska rakt ner i Veritas OW syrah; rökt chark, antydan till slank kropp som riskerar att förlora mot alkoholen trots modesta 13,5%?, Hela svartpepparkorn kombinerat med ett litet grönt instick, och finns det minsann inte lite rök också? Vidare tycks det även finnas salmiak med i bakgrunden? Intrycket är initialt mer norra Rhône än södra, trots att tanken med vinet är det motsatta.

Munnen; lite slank men inte av den dignitet som jag befarade. Syra? Jodå den finns, men inte aggressiv. Tanniner? Några snälla som gör sällskap med syran och som dessutom tittar fram först när vinet har svalts. Smakmässigt? Lite i slankaste laget, trevlig men inget man slår frivolter av.

Av ren nyfikenhet åker vinet även ner i Zalto neb/bou; helt klart öppnare doft med tydligare/mer harmonisk chark, lite mer dämpad/diskret rökighet. Munnen; mer koncentrerad än i Veritas och mer koncentrerad eftersmak som hänger kvar längre. Märkligt. Tanniner och syra hittar fram längre bak i gommen. Inte lika eldigt (nåja) som i Veritas.

Efter 2 timmar i karaff:

Veritas: klart mer harmonisk doft än tidigare, yrvakenheten har klingat av och ersatts med integrerad elegans. Nu pekar dofterna helt klart mer åt södra Rhône med torkade och lätt brända örter (som de till exempel kan bli när de hamnar mellan köttbit och och ett glödgat grillgaller). I munnen då? Även här faller komponenterna på plats bättre, även om alkoholen känns lite tydligare än förut. I eftersmaken dyker salmiak (som drar mot anis/fänkål) och blir mer påtaglig. Det finns även en lite svårplacerad komponent; slånbär? svett enbärsträ? Helt klart behagligare nu efter lite frisk karaffluft än direkt från flaskan.

Zalto; Nu är doften påtagligt mer försvinnande/diskret. Alkoholen känns tydligare än förut, tillsammans med örterna, det ger intrycket av lite-extra-allt-södra-Rhône utan att det blir flabbigt eller går överstyr. I munnen ger vinet ett klart slankare intryck än förut, vilket jag tolkar som att vinet verkar trivas bättre i den smalare/mindre kupan som Veritas erbjuder så den sista skvätten i Zalto åker ner i Veritas som blir förstavalet resten av kvällen.

Bonny Doon.jpg

Från norra till södra Rhône i amerikansk tolkning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bordeaux är f-n i mig fascinerande!
Eller hur :)
Helt klart ett område som ger enormt mycket!
Enklare slott kan mogna på sig till himmelrikets höjder med betydelsen att man inte måste strypa plånboken för att få ut stor njutning och exceptionella viner.
Grattis till ditt fynd-kap!!!
Galet underbart :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27696

Alto Moncayo, Veraton 2019

Då var det dags att prova 2019, och jag hade räknat med att den varma årgången skulle slå igenom men det här känns rätt likt 2018. Lite plommon, mörk choklad, lätt peppriget, ett välbalanserat tanninbett och en lätt alkoholhetta. Det är ett svulstigt vin men på rätt sida gränsen. Alto Moncayo levererar som vanligt, och prisvärt så det förslår. 92p
Blir det bättre om 10-15-20 år?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 27689

2019 RAAHI Rajat Parr Winery
Ett udda auktionsköp från CW. Aldrig hört talas om producenten men vad kan gå fel liksom?

En rejäl dos parfymerad frukt i näsan. Violgodisar och björnbär. Det doftar klunkabilitet och en fruvänlig flaska rödtjut.

I munnen är det slankt och fruktigt. Syltigt och sjyssta integrerade tanniner. Mer björnbär och viol.

Klunkabilitet 10/10, frun ger tummen upp. Jag mer återhållsamt positiv. Det är rätt skönt med okomplicerade viner ibland.

Producentens hemsida för den intresserade.
@buteljen gillar du "fruvänliga" viner enligt @Barolonissen och hans utdaterade teorier om mäns och kvinnors olika smak?
Min hustru gör det i alla fall inte och jag har personligen svårt för gammaldags könsstereotypiska teorier och medeltida världsbilder…
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tror att jag har någon flaska från 1974 av det vinet någonstans i källaren. Oklart var dock.
1974 var ett riktigt dåligt år, förmodligen är vinet antingen stendött och sönderoxiderat ELLER har nu börjat komma upp till ytan som en klassiskt slank Bdx med ren ras och pillemariska uttryck. Har själv nyliga goda erfarenheter av svagare årgångar i Bdx som '71, ’77 och '79…

Hoppas du letar fram den och begår den å det snaraste. Är nyfiken i en struuut! :nagelbitare:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2005 Bonny Doon Le Cigare Volant

Från källarsval flaska rakt ner i Veritas OW syrah; rökt chark, antydan till slank kropp som riskerar att förlora mot alkoholen trots modesta 13,5%?, Hela svartpepparkorn kombinerat med ett litet grönt instick, och finns det minsann inte lite rök också? Vidare tycks det även finnas salmiak med i bakgrunden? Intrycket är initialt mer norra Rhône än södra, trots att tanken med vinet är det motsatta.

Munnen; lite slank men inte av den dignitet som jag befarade. Syra? Jodå den finns, men inte aggressiv. Tanniner? Några snälla som gör sällskap med syran och som dessutom tittar fram först när vinet har svalts. Smakmässigt? Lite i slankaste laget, trevlig men inget man slår frivolter av.

Av ren nyfikenhet åker vinet även ner i Zalto neb/bou; helt klart öppnare doft med tydligare/mer harmonisk chark, lite mer dämpad/diskret rökighet. Munnen; mer koncentrerad än i Veritas och mer koncentrerad eftersmak som hänger kvar längre. Märkligt. Tanniner och syra hittar fram längre bak i gommen. Inte lika eldigt (nåja) som i Veritas.

Efter 2 timmar i karaff:

Veritas: klart mer harmonisk doft än tidigare, yrvakenheten har klingat av och ersatts med integrerad elegans. Nu pekar dofterna helt klart mer åt södra Rhône med torkade och lätt brända örter (som de till exempel kan bli när de hamnar mellan köttbit och och ett glödgat grillgaller). I munnen då? Även här faller komponenterna på plats bättre, även om alkoholen känns lite tydligare än förut. I eftersmaken dyker salmiak (som drar mot anis/fänkål) och blir mer påtaglig. Det finns även en lite svårplacerad komponent; slånbär? svett enbärsträ? Helt klart behagligare nu efter lite frisk karaffluft än direkt från flaskan.

Zalto; Nu är doften påtagligt mer försvinnande/diskret. Alkoholen känns tydligare än förut, tillsammans med örterna, det ger intrycket av lite-extra-allt-södra-Rhône utan att det blir flabbigt eller går överstyr. I munnen ger vinet ett klart slankare intryck än förut, vilket jag tolkar som att vinet verkar trivas bättre i den smalare/mindre kupan som Veritas erbjuder så den sista skvätten i Zalto åker ner i Veritas som blir förstavalet resten av kvällen.

Visa bifogad bild 27697
Från norra till södra Rhône i amerikansk tolkning.
Imponerande smaknot och essä om ett mindre spännande vin. Du låter lite frustrerad. Hoppas du hittr mer och fler spännande viner att spänna bågen mot och med. Vore trevligt om du kom och joinade oss i Tokyo i slutet av mars :)
Finns så väldigt många glas och viner att "uthärda"…
 

The Wall

Medlem
1974 var ett riktigt dåligt år, förmodligen är vinet antingen stendött och sönderoxiderat ELLER har nu börjat komma upp till ytan som en klassiskt slank Bdx med ren ras och pillemariska uttryck. Har själv nyliga goda erfarenheter av svagare årgångar i Bdx som '71, ’77 och '79…

Hoppas du letar fram den och begår den å det snaraste. Är nyfiken i en struuut! :nagelbitare:
Det blir en källarexpedition i framtiden, lite oklart när i nuläget.
 

The Wall

Medlem
2018 Casali del Barone Barolo

Carbonara till middag och vi är sugna på Barolo så vi letar fram ett spontanköp från källaren. Alltså först spontanköpte vi vinet och sedan hamnade vinet i källaren, vi handlade inte vinet av oss själva i källaren. Ja, ni fattar…

Standardbehandling: Adjöss med folie och kork och sedan ner i karaff och en skvätt ner i ett för ändamålet avsett glas, i det här fallet Zalto Bou/neb. Först nyponros, sedan lite spearmint och till sist ett fuktigt/dimmigt intryck kombinerat med lite kalvfond. Det dimmiga intrycket är faktiskt inte helt olikt samma som intryck chenin blanc kan ge ifrån sig. I munnen slankt intryck med närvarande, men korta, tanniner. Syra och viss beska gör följe och en behaglig värme hänger kvar i gommen när vinet svalts. 14% alkoholhalt känns märkligt nog inte nämnvärt. Jaha, flaskan är pepprad med diverse utmärkelser som vinet (inte bara flaskan väl?) erhållit under 2022. Motiverat? Tja, vi vet inget om motståndet, eller rättare sagt; jag är för lat för att googla fram det. Sammantaget, känns som en hygglig Langhe nebbiolo och det blir intressant att se vad lite lugn och ro i mörk och stillsam miljö gör med vinet över tid. I nyöppnade nuläget känns det, som väntat, i yngsta laget.

Efter två timmar i karaff (vinet alltså, konsumenterna satt prydligt uppradade på stolar); mer nyponros, mer spearmint, körsbärskärnor och bittermandel kryddat med lite ingefära. Dock, doften är i lite väl flyktigaste laget, men frisk karaffluft har gjort vinet väl. I munnen tittar både ingefära och korint fram. Strävheten har tilltagit på ett sätt som man anar att vinet vill säga ”ok, nu är jag vaken. Kan du hantera det?” när tungan sugits fast i gommen.

I nyöppnat tillstånd passade vinet förvånansvärt bra till kvällens carbonara och min gissning är att en krämig svamprisotto hade gett vinet svar på tal senare på kvällen.

C4C2F08A-F4B0-41A1-A459-B1BC7440029D.jpeg

Nyitaliensk stavning på klassiskt vin: rBolao.
A0F9630F-5364-451E-89C9-FF2B17B901C5.jpeg

En massa utmärkelser, men är de utmärkta? Tja, kombinationen stor kupa, luft och tid talar för det.
 

Vingubben

Medlem
Blir det bättre om 10-15-20 år?
Har absolut balans och struktur för att utvecklas fint, men samtidgt så dricks dom underbart även som unga. Den ”vanliga” Alto Moncayon är nog den jag skulle lägga på lager. Dom är rätt lika men den har lite mer struktur. Jag drack 2009 för två år sedan och den kommer att utvecklas fint i 20 år till.
 

The Wall

Medlem
Imponerande smaknot och essä om ett mindre spännande vin. Du låter lite frustrerad. Hoppas du hittr mer och fler spännande viner att spänna bågen mot och med. Vore trevligt om du kom och joinade oss i Tokyo i slutet av mars :)
Finns så väldigt många glas och viner att "uthärda"…
Tack tack. Jag hade faktiskt lite högre förhoppningar om vinet; det var klart godkänt som ungt och av kombinationen lathet och klantighet har vi missat att vi har en hög med flaskor hemma. Vi får se om resterande 2005:eek:r och framåt erbjuder en annan upplevelse.
 

Vingubben

Medlem
78927C74-C391-47A7-8ED5-5ADE9A6446FE.jpeg


Delas, Les Grands Chemins, Crozes-Hermitage 2013

Utnämnde 2019 till årets bästa rödpang under trehundringen. Denna tillhör inte någon av de bättre. Kommer ihåg den som ung som fullt njutbar, men nu har den tappat stinget och smakar mest gammalt vin med lite alkoholstick. Lite plommon och nejlika i avslutet men inte så mycket mer. 80p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsfeelingen fick i sig lite mogen Bdx som var avsevärt bättre än väntat och en helt ok Primitivo.

52CB9A58-4A90-46AD-B1B7-8EA5CBB98704.jpeg


1995 Château du Tertre, Margaux, 93 p
Ett av de många (tycker mig minnas att där är 18 st) 5e cru i Bordeaux. Korken kom ut i två delar, utan smul. Våt ca halva och har aldrig haft läckage. Auktionsfynd.

Vacker mogen Bdx färg.
Stor nos med en god dos brett, Bdxjord, olivspad, sumi ink, mörka frukter, cederträ och ett litet mått raffinemang.
I munnen beter sig detta som ett fullmoget vin där tanninerna smält undan och vinets vackra personlighet tillåts lysa starkt. Elegant är ordet. Välbalanserad med hygglig transparens så att jorden kan glänsa samtidigt som vinet har märg. Syrorna sitter precis som de skall. Något tunn mittpalett, men bra längd och fin komplexitet. Förutom aromerna från nosen hittar jag också mörk choklad, vackra fattoner, höstlöv och mörka körsbär. Det är lätt att sätta epitetet attraktiv, det attraktiva vinet. Tycker verkligen om cederträ i avslutningen. Helt som det skall. Mycket lyckat.

För dig med flaskor: finns ingen anledning till stress.


2015 Campo Marina Luccarelli Primitivo di Manduria, 86p
Korken i perfekt skick (limmad smulkork). Auktionsbonus, medföljde en lot.
Ungt vin i mörkt rödsvart robe.
Näsan är mycket stor med dominanta inslag av Zinfandelsylt. McManis here I come! Plommonkompott. Brambles… Någon form av lätt kryddigt inslag.
I munnen är det swulligt, lättdrucket, tanninfritt (stort minus i min värld och diskvalificerar detta vin från restaurangbesök) med hyfsad längd. Rättframt och utan fel.
Jag behöver inte fler sådana här viner, utan känner mig rätt färdig med genren. Som med dansbandsmusik: allt låter/smakar likadant…
 

The Wall

Medlem
2019 Château Lilian Ladouys

Fem minusgrader och vm-semifinal i fotboll då blir det givetvis grilldags mellan matcherna. Vi korkar upp en tillfällig nyhet och häller i Zalto Bx, Veritas Bx, Sommeliers Bx och en karaff.
Som någorlunda civiliserade inleder vi med att dricka direkt ur glasen.

Zalto Bx; kakao, lite koriander (va?), ceder och tobak. Finns det svarta vinbärsblad och grön paprikastjälk? Nja, inte påtagligt. Faktiskt inte alls just nu. Däremot lite vaniljtoner. Munnen då? Lite eldig trots bara (i sammanhanget) 13,5%, sträv, medelfylligt, svarta vinbärsbladen dyker upp tillsammans med viss beska.

Veritas: knuten och näst intill intetsägande. Lite kakao finns i bakgrunden, men i övrigt ganska stumt. I munnen tydligare svart vinbärstoner än i Zalto, men samtidigt ett mer lättklunkat intryck. Verkligen lättklunkat.

Sommeliers; här dyker svartvinbärstonerna upp framför kakaotonerna. Märkligt. Lite gles doft, men harmonisk. I munnen, lätt eldigt anslag, men väldigt elegant intryck. Behaglig värme hänger kvar i gommen efter att vinet svalts. Vinet verkar trivas förvånansvärt bra i glaset.

Efter sedvanliga två timmar i karaff;

Zalto; nu har vinbärsbladen äntligen vaknat och gör sällskap med kakao och ceder, men det dyker upp gräsklipphög som legat kvar precis lite för länge innan det åkte iväg på komposten. Grön paprikastjälk går att urskilja. Alkoholen är påtaglig. Munnen; lite spretigt intryck, i sann Zalto-anda kan man anta. Lite väl beskt men trots det tittar lite vanilj fram. Jag börjar mer och mer få intrycket av att Zalto lyfter fram vinets alla komponenter individuellt i detalj, på gott och ont, till skillnad från Riedel som istället lyfter fram hela orkestern.

Veritas; svart vinbär i första hand, ceder o kakao i andra hand, lite paprikastjälk i tredjehand tillsammans med alkoholenvärmen. Munnen då? Beskare och lite stramare än tidigare.

Sommeliers; oj! Väldigt harmonisk doft, alla komponenter är på rätt ställe och sjunger från samma sida, det finns lite svart vinbär, lite ceder, lite kakao, lite paprikastjälk, lite alkoholvärme och i lagom dos av varje. Mycket intressant. Munnen, elegant, verkligen elegant, alla delar samspelar och befinner sig på rätt plats. Helt klart rätt glas för det här vinet. Kul! Särskilt eftersom jag inte har blivit särskilt imponerad av glaset tidigare. Kan det vara druvsammansättningen som trivs i glaset tillsammans med tid och luft? 59% merlot, 37% cab sauv, 3% PV och 1% cab franc.

Bra till kvällens mat tyckte jag, inte alls tyckte hustrun och tog en klunk av gårdagens Barolo.
9A47C045-0FE3-472B-A8B9-72E840AA37B6.jpeg

Inte alls dumt i Sommeliers visade det sig.
 
Toppen